GT pihassa: kuskin penkin nahkojen irrotus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Ok, hyvä tietää.

Testasin alkuun samassa paikassa 80-120 km/h (5. vaihde, 1800 rpm:stä, kaasu pohjaan kello päälle - turbo keräsi sen sekunnin voimia...).

Tulokset:

Ilman boksia 9,1 s. (150 hv)
Boksin kanssa 8,2 s. (177 hv)

Pitäisiköhän tuo mennä noin?

Melkeinpä tuo ero ei tunnu muuten kuin kellolla - se on harmi se.

Edit: Alfa Romeo GT Wikipedia:
150 hv / 305 Nm:n JTDm 0-100 km/h 9,2 s.
170 hv / 330 Nm:n JTDm 0-100 km/h 8,2 s.

Tässä pitäis olla 177 hv / 375 Nm... Luulisi tuon 305 --> 375 Nm tuntuvan enemmän juuri tuollaisessa 80-120 km/h:n kiihdytyksessä, jossa vääntö juuri pääsee oikeuksiinsa (jos pääsisi).

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se välttämättä niin hirveästi tunnu, eikä alkuperäiset luvatut luvut välttämättä pidä paikkaansa. Tuo Debilin penkki kuulemma tuppaa näyttämään vääntölukeman vähän yläkanttiin (vähän ei varmasti ole yli 10%), mutta mun MY09 1.9 TiDS (eli aika pitkälti sama mylly kuin 1.9JTDm) joka oli speksattu 110kW/320Nm lykkäsi tauluun 115kW/372Nm ollessaan 100% varmuudella täysin vakio, suoraan tehtaan jäljiltä. Vastaavaa efektiä on ollut ainakin 9000-sarjan turbosaabeissa, eli tehtaan lukemat on ilmoitettu alakanttiin ja varmasti täyttyvät. Virisoftan/palikan valmistajan on sitten helppo luvata suuri muutos orggislukemiin, vaikka todellinen muutos ei ihan kaamea olisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Aika hyvin oli sitten tehot tallella!

Ehkäpä suunnitelma on tällainen:
1) penkitys vakiona ja boksin kanssa
2) boksin säätö siten, että 130 kW toteutuu (vaatii ehkä käyttämisen Muukkosella, jotta potikan tehoaluetta rukattaisiin, nyt skaala on tehonlisäys*50% --> tehonlisäys*130 % eli karkeasti tehoja lisää 10--> 26 kW)
3) uusi penkitys ja boksin potikan säätö sen mukaan.

Sitten 130 kW koneessa muutoskatsastus pois alta.

Onpahan säätöä...

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, kuulostaa suunnitelmalta. Tietty helpompaa konffata boksia jos säätäjäsedän saa penkin lähelle, että voi tarvittaessa nykäistä useamman vedon ja säätää välillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Päädyin lähettämäään boksin jo etukäteen säädettäväksi (tulee 100-180 % alue potikkaan entisen 50-130 % sijaan), jolloin on sitten penkissä enemmän varaa säätää itse potikasta tehoja lisää. Toivottavasti sais yhdellä penkillä säädöt riittäviksi, niin sitten on ulosmitattu kaikki luvattu 130 kW:n tehoista. Pitänee tankata jotain huonoa löpöä penkkiä varten, jotta voi sitten ottaa lisätehot ProDieselistä tai vastaavasta... ;)

Lisäksi pyyntönä boksin säätämisessä oli vielä tehostaa järkevissä rajoissa 1000-1800 rpm:n vääntöjä. EGR tosin pitänee huolen siitä, että kone on suhteellisen eloton tuolla välillä osakaasuilla rullatessa. On se niin väärin, että EGR on joku ihmeen pakollinen varuste... Kerran jo kokeilin täystulppausta (reagoi herkemmin, veti alempaa paremmin, muistaakseni), mutta otin pois, kun halusin laillisen vehkeen eikä tuota konetta enää puhtaaksi voi sanoa... Laitoin tilalle Alfan oman rajotinlevyn (se EGR:n jälkeinen suorakaiteenmuotoinen levy).
Jäi käyttämättä rajotinlevy: Uusi, käyttämätön rajotinreikälevy kaupan nopeimmalle 5 eurolla sis. postituksen asappiarallaa.

Ovien rajotin -projekti eteni apukuskin ovella tänään. Huomenna rutiinilla kuskinpuolen ovi, ja sitten kehtaakin taas availla ovia ihan rauhassa (eikä tartte hypätä auki olevasta ikkunasta kuskin jakkaralle). Kyllä muuten hakkasi rajotinta ja kovaa - kuin joku olisi vasaroimassa oven sisällä! Vaihdon jälkeen sitten hiljainen kuin hiiri.

Rajottimet Alfisti.netistä 21 e/kpl + 20e postit, joten mukaan tarttui yksi setti suodattimia (ilman-, öljyn- ja polttoaineen-) ja tilauksen loppusumma 103,50 e.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ipi76 kirjoitti:Ovipahvithan joutuu irrottamaan että ovirajoittimen saa vaihdettua, ja kannatta olla erityisen varovainen ikkunanappien kanssa että se lähtee kokonaisena irti.

Nimittäin mulla levisi koko nappiasetelma ja oli muuten pientä esinettä autotallin lattialla.

ihme ja kumma, mutta sain kasattua koko homman ja sain sen toimimaan :-D
Heh, näinhän siinä kävi mullakin! :D

Apukuskin oven napit lähti kokonaisina, mutta äsken kuskin puolen napisto levisi laattapihalle kyllä aika huolellisesti. Syynä oli varmaan se, että kuskin puolen napistoa pitää alaosan oven sisällä olevasta korvakkeesta kiinni yksi ruuvi, jonka saa auki siitä oven säilytyskotelon yläreunasta. Mulla hajosi tuo korvake. Ilmeisesti tuon ruuvin ensiksi avaamalla napisto tulisi helpommin kokonaisena eikä lennättäisi kantta ja tilpehöörejä pitkin maita ja mantuja. Apukuskin puolella tuota ruuvia ei ole, siinä on vain pieni tasainen syvennys ovipahvissa valmiina UK-ajajia varten.

Ehdin jo ihmetellä eilen apukuskin napistoa irrottaessa, että "onpas äärettömän helppo operaatio, kumma kun se yksi foorumilainen varoitteli jostain, taitaa olla aika käsi koko tyyppi..." :mrgreen:

Löytyi se käsi täältäkin;)

Avatar
Eero
Viestit: 2858
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Eero »

zzs kirjoitti:Eipä tuo Steinbauer vielä kovin vakuuttanut: kokeilin kytkimellä ajossa ottaa boksin pois ja päälle ja en tuntenut mitään eroa.

Siispä: Missähän testaisi dynolla tehot? Klaukkalan Diesel on lomalla, joten joku muu tulee kyseeseen. Onko tietoa hyvistä pajoista pääkaupunkiseudusta pohjoiseen Hyvinkäälle asti?
Hyvinkäällä on EPD Motorsportilla tehodyno, http://www.epdtuning.com/.
Paikkasta on ihan hyviä kokemuksia ja jotkin merkkikerhot käyttää paikkaa tehonmittauspäivillään.

Viribokseista; tilasin aikanaan ebaystä 80€ tehoboksin edelliseen BMW 320d:n ja rahalle sai kyllä vastinetta.
Tehot mitattiin vakiona 164hv (tehtaan ilmoitus 150) ja boksin kanssa 184hv/420nm.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Alustavasti v-techin penkkiä varailtu torstaiksi. Onko kellään sattumoisin kokemuksia, onko ok paikka?

Kaiutinkysymys:

mikäs pikkukaiutin kuskin takana istuvalla takamatkustajalla on ovipahvin suojissa? Oli kytkemättä, joten kytkin johdon kiinni. Pakki päälle laitettaessa huutaa lyhyen ja pitkän kovaäänisen piippauksen. Ei reagoi peruutustutkan sensoreihin (keskikonsolissa on Se jälkiasennettu peruutustutkan summeri, ja siis tuo tutka ei ole toiminut minun aikanani).

Olisiko se vain aidon peruutustutkan ämyri, joka oli kytkemättä, koska peruutustutkaa ei tehtaalla ole asennettu?

Avatar
lerppu
Viestit: 5955
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Orkkistutka piippaa lyhyesti peruutusvaihdetta kytkiessä. En tiedä tarkalleen äänen lähdettä, mutta takapenkin suunnasta tuo kuuluu... En ole jaksanut kaiuttimia kaivella - Bosen setti ei ole maailman paras, mutta kelpaa, kun ei jaksa enää korkeaerottelua hakea auton äänentoistoon!

Lyhyt ja pitkä piippaus? Jäi vähän kryptiseksi tuo kuvauksesi, mutta omassa kulkineessa siis konsistentisti aina kun menee peruutusvaihde pesään, kuuluu takaa (mielestäni molemmilta puolilta, saatan olla väärässä) lyhyt *PIIP*.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Lyhyt ja pitkä piippaus:
*PIIP* *PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP*

No se on sitten kai vakiona asennettu tuo kaiutin, mutta kytketään sitten, jos lisävarustelistalta on rastitettu oikea kenttä...
Tai sitten mullakin on peruutustutka, mutta rikkoutunut ja jälkiasenteinen asennettu päälle. Se tietty selittäisi kaiken.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Cobran jälkiasennetut tutkat taisivat tehdä juuri tuollaista kun jotain on hajalla, todennäköisimmin joku anturi. siinä oli joku kalibrointi toiminta, jos on jälkiasennettu - pitäisi vain löytää parkkitutkan johtosarjan silmukka joa pitää yhdistää. olettaen siis että on samanlainen cobra jota ajattelen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Huomenna penkitys V-Techillä Hyvinkäällä. Varmaan osaa hommansa, mutta millä vaihteella tuo veto pitäisi tehdä?
Onko jossain M6-lootan välitykset listattu? Muistelen nähneeni jossain pätevän listan kaikista eri Alfojen lootien välityksistä...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Penkkitulos selvillä (4 vedon penkitys maksoi 75 e):
Steinbauerin boksin vaikutus tällä hetkellä +25 hv ja +46 Nm. Ei sinänsä paha.
Vielä olisi ruuvattavissa +3 heppaa tuohon TÜV:in todistuksen sallimaan 130 kW:hen, mutta aika lähelle jo tuolla päästiin.
130 kW tulisi varmaan boksin säätövaralla 150-230 % (nyt 100-180 %, 180%:lla siis tuo kovin tulos).
Hintaahan tuolle säädölle tulisi kai 2xpostikulujen verran, 11,20 euroa ja sehän ei tunnu sinänsä missään projektin kokonaiskuluissa (800e).

Kannattiko boksin hankinta?
Enpä tiedä. Tai kaippa tuo sitten palvelee nopeampine (ohitus)kiihtyvyyksineen ja 125 kW:n passateille pärjäämisineen riittävästi... :D
Liitteet
Penkki_.jpg
Penkki_.jpg (377.47 KiB) Katsottu 9498 kertaa

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D ainakin täälä keskisessä Suomessa pärjää GT:llä pelkällä ulkonäöllä. 440-heppaset Bemaritkaan eivät uskalla lähteä ohi...

Avatar
lerppu
Viestit: 5955
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ai? Eteläisessä Suomessa tismalleen päinvastainen kokemus. Aivan sama mikä kinneri, ohi on päästävä! Muutama päivä sitten pohjat Mäkelänkadulla, parit valot vierekkäin jonkun farkku-subarun kanssa ja selkeesti yritti niistää. Ratissa 20 + nuori äiti, takapenkillä lapsi turvakaukalossa ja marimekko-iskä lapsen vieressä! :crazyeyes: Jos tollanenkin provosoituu 8-vuotta vanhasta kybätontun arvoisesta taka-ovettomasta 156:sesta, niin sitten provosoituu kaikki! Eilen mun ohi kiihdytettiin Toyota Priuksella kiivaasti...

(Tein itselleni poikkeavan retken Satakuntaan Alfalla, ajelin piruuttani takaisin Pöytyä-Kyrön kautta motarille Salosta. Mutkapätkillä kun sain edellä menevän kiinni, niin ensin joku paholaisen mehulla käyvä kartanovolvo lähti painamaan aivan viimeistä päivää kun bongas mut peilissä, siis vaarallisesti pomppi Voge pitkin pientareita ja äijä tuskin pysyi tuolillaan. Alfa ei oikeestaan ollut edes lämmin... Sitten tyyppi vetää syrjään, ok. Seuraava potilas farkku Golf. Ja taas ku bongaa peileistä ni lakkaa tienleveys riittämästä! Tajusin siinä, että nää luulee ajavansa mun kanssa kilpaa! Ohitin sitten ja ajoin hetken hieman kusipäisesti, katosi Golf peileistä ja sain himmata ja nauttia maisemista...)

Anyways. Oon näistä ennenkin avautunut, nyt kesällä vaan korostuu ja kun vertaa Jeepillä liikkumiseen, ni jengi Alfan ympärillä ajaa aivan hourupäisesti. Joka helvetin kerta kun liikkuu GT:llä törmää tähän asiaan. Alan kyllästyä, oon funtsinut auton vaihtoa...

Onnittelut uber-virityksestä Zzs:lle! Mun mielestä viritys onnistuu kun tehot ei laske yli 15 pinnaa. *klassikon pääsin laittamaan*

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

^ :-D uskomatonta. Täälä hevonperseessä GT on todella ihmeellinen asia, äskenkin sittarin pihassa aika tuoreen vulvan kuski jäi kyyläämään Alfaa kun siitä kävelin ohi - ja KUKAAN ei uskalla ohittaa...!

Avatar
Tiphookki
Viestit: 504
Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
Paikkakunta: Espoo/Karstula

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Tiphookki »

Onkos 150 heppasessa ja 170 heppasessa JTDm:ssä sama loota? Kaveri lupaili ronkkia oman 147n boksia ilmaseksi nimittäin ja penkkiinkin pääsisi.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Avatar
Jiitee
Viestit: 4364
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^^ Älä ihmeessä kivaa GT:tä pois vaihda, tuohon on helppokin tapa suhtautua eli älä provosoidu kilvanajoon ... Alfallakin voi ajaa hissukseen ja nautiskellen, ainakin välillä... :wink:

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

^ samaa mieltä Jiiteen kanssa. Muistutan että diktaattori Mussolini oli Alfa-miehiä ja samoin eräs Enzo Ferrari ajeli Alfalla kilpaa ennen oman merkin perustamista. Meidän tartte todistaa mitään... millä muulla merkillä voisi olla yhtä kova historia ja kaksi ekaa formula 1 -mestaruutta on meillä myös... otetaanko jätkät Alfa tatuointi ? :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Unohtamatta Alfa Romeon historiasta herroja joiden suku nimi oli tutulta kuulostava Maserati :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
lerppu
Viestit: 5955
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Joo, kyllä tuo GT tulee ketjunkin nimen mukaisesti pysymään pihassa. Itsestähän nämä hermojen menetykset on kiinni...

Ei mulla oikeestikaan ole mitään todistettavaa, itselleni autoni hankin, en muille! Tämän kun aina muistaisi liikenteessä, niin mieliharmilta välttyisi ja jaksaisi nauttia quore sportivosta ilman ylimääräisiä ärsykkeitä! :wink:

2 1/2 vuotta takana, alkaa olla omalle kohdalle ennätyspitkä auton pihassa pitäminen (pohjat toki vielä kaukana, ML320 oli 4 vuotta - mutta 2/23 sijalla GT jo tukevasti ja aika näyttää pääseekö piikkipaikalle)!

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

lerppu kirjoitti:^Ai? Eteläisessä Suomessa tismalleen päinvastainen kokemus. Aivan sama mikä kinneri, ohi on päästävä! Muutama päivä sitten pohjat Mäkelänkadulla, parit valot vierekkäin jonkun farkku-subarun kanssa ja selkeesti yritti niistää. Ratissa 20 + nuori äiti, takapenkillä lapsi turvakaukalossa ja marimekko-iskä lapsen vieressä! :crazyeyes: Jos tollanenkin provosoituu 8-vuotta vanhasta kybätontun arvoisesta taka-ovettomasta 156:sesta, niin sitten provosoituu kaikki! Eilen mun ohi kiihdytettiin Toyota Priuksella kiivaasti...

(Tein itselleni poikkeavan retken Satakuntaan Alfalla, ajelin piruuttani takaisin Pöytyä-Kyrön kautta motarille Salosta. Mutkapätkillä kun sain edellä menevän kiinni, niin ensin joku paholaisen mehulla käyvä kartanovolvo lähti painamaan aivan viimeistä päivää kun bongas mut peilissä, siis vaarallisesti pomppi Voge pitkin pientareita ja äijä tuskin pysyi tuolillaan. Alfa ei oikeestaan ollut edes lämmin... Sitten tyyppi vetää syrjään, ok. Seuraava potilas farkku Golf. Ja taas ku bongaa peileistä ni lakkaa tienleveys riittämästä! Tajusin siinä, että nää luulee ajavansa mun kanssa kilpaa! Ohitin sitten ja ajoin hetken hieman kusipäisesti, katosi Golf peileistä ja sain himmata ja nauttia maisemista...)

Anyways. Oon näistä ennenkin avautunut, nyt kesällä vaan korostuu ja kun vertaa Jeepillä liikkumiseen, ni jengi Alfan ympärillä ajaa aivan hourupäisesti. Joka helvetin kerta kun liikkuu GT:llä törmää tähän asiaan. Alan kyllästyä, oon funtsinut auton vaihtoa...

Onnittelut uber-virityksestä Zzs:lle! Mun mielestä viritys onnistuu kun tehot ei laske yli 15 pinnaa. *klassikon pääsin laittamaan*
Turha näillä nelipyöräisillä on provosoitua kun ei katuautot mihinkään liiku alle 400-500 hepan ja sittenkin ovat hitaita kiihtymään ;) Jos on tottunut siis pyörään joka menee hyvinkin alle kolme sekkaa nollasta sataan(Vaikken minä osaa sellaista vauhtia kiihdyttää) Prätkällä liikkuessa olen taas huomannut että joka helvetin bemarikuski on sen verran apina että pitää tulla kokeilemaan tonnista muoviluotia vastaan että kyllähän ton varmaan ohittaa, tämä toistuu etenkin aina ohituskaistalla :D Silloin alkaa provosoitumaan kyllä herkästi.

Onko kukaan joutunut teettämään avaimia GT:seen, itsellä ei meinaan ole kun yksi avain autoon :( Taitaa joutua tilaamaan ihan maahantuojalta. Entäpä jälkiasennusmankkoja onko kukaan laittanut, näyttää tarvitsevan välikaapelin vaikka onkin olevinaan ISO liittimet, ja myöskin kehyksen tarvii mankalle.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^minä jouduin tilaamaan uuden ykkösavaimen - pässi kun olen, niin pesin avaimen farkkujen taskussa pesukoneessa. No eihän se avain tietenkään enää pesun jälkeen toiminut. Henkkarit ja rekisteriote mukana menin sitten tilaamaan uuden avaimen Konalan AK:sta. Jotain 350 € uusi avain koodauksineen taisi maksaa ja pari viikkoa meni toimitukseen.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Ciancarlo kirjoitti:^minä jouduin tilaamaan uuden ykkösavaimen - pässi kun olen, niin pesin avaimen farkkujen taskussa pesukoneessa. No eihän se avain tietenkään enää pesun jälkeen toiminut. Henkkarit ja rekisteriote mukana menin sitten tilaamaan uuden avaimen Konalan AK:sta. Jotain 350 € uusi avain koodauksineen taisi maksaa ja pari viikkoa meni toimitukseen.
Nonnih, anttilan laatu ja tarjoustalon hinnat.. Tosin jos joku on kallista niin sehän riippuu vaan maksajan lompsasta. Ei kannata hävittää varmaan tätä viimeistä ;)

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Monesta paikkaa olen lukenut täältä foorumilta, että ikkunasuhinat saa pois säätämällä jotakin.

Kertokaas nyt vielä, mitä kyseinen "säätäminen" pitää sisällään?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Siis tarkoitatko ikkunoiden resetointia.. ? Pidät yli 10 sekuntia nappeja ylä tai ala-asennossa, niin johan petraa.. virrat tietty päällä. En kyllä muusta säätämisestä tiärä.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

PK kirjoitti:Siis tarkoitatko ikkunoiden resetointia.. ? Pidät yli 10 sekuntia nappeja ylä tai ala-asennossa, niin johan petraa.. virrat tietty päällä. En kyllä muusta säätämisestä tiärä.
Auttaneeko suhinoihin ylä ja ala-asentojen opettaminen? Olen käsittänyt että noiden säätäminen suhinattomiksi on helppoa kun hiilihangon työntäminen sotkamolaisen ilveksen hanuriin..

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Ahaa, no mä oon resetoinu aina vain ala-asennossa. Voisko tuo yläasennossa 10 s tehdä jotain ihmeitä?

Aattelin, että siinä ois lisäksi jotain hienosäätöä esim. tiivisteiden kanssa tai jotain säätöruuvia vääntämällä voisi asettaa yläasennon tarvittavan ylös tai ikkunan puristus yläreunasta tiivisteitä vasten olisi säädettävissä tms.

(Hauskat muuten noi ikkunat: muistaakseni, jos on molemmat ikkunat auki ja sitten laittaa ikkunat kiinni menemään ja samalla vilkun päälle, niin kuskinpuolen ikkuna jää alas, vaikka senkin pitäisi jatkaa ylös. Vilkku häiritsee sen toimintaa...)

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

Tuli mieleen ikkunakeskustelusta että pitämällä kaukosäätimen oven avauksen nappia pidempään pohjassa niin myös sivuikkunat aukeavat... Ehkä on jo aiemminkin ollut jossain esillä, mutta hyvä toiminto näin helteellä autolle tullessa niin saa vähän kuumimmat ilmat ulos jo muutamaa metriä ennen autolle tuloa.... :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joo, todella mukava toiminto kesällä. Totaalisen hanurista talvella, kun nappi painuu taskussa vahingossa pohjaan. Kahdesti lapioin (onneksi pakkas-)lumet pois audin kuskinpukilta ennen töihinlähtöä ennenkö tajusin kytkeä ko. ominaisuuden talveksi pois päältä. Alfasta sitä ei valitettavasti ainakaan helpolla vaan pois taida saada.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5955
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

GT sivulasien tiiviydestä. Edesmenneessä (rauha hänen muistolleen) kulkineessa tosiaan pelkääjän puolella suhisi motarinopeuksilla, kuskilla ei. Mutta autopesulassa kuskin lasin tiivisteen välistä tuli vesi sisään, pelkääjän penkki pysyi kuivana... Ikkunoiden resetointi ja asemoinnin opetus ei vaikuttanut kahden ja puolen vuoden aikana tähän tilanteeseen mitenkään... Luigi on laittanut kuskin oven paikalleen ja Lorenzo pelkääjän puolen - siinä lienee eron syy!

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

^ :-D mulla ne on tainnu Giovanni ruuvata molemmat, onneksi.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kysymys hälyttimestä:
Avattaessa avaimen napista kuuluu PIIP PIIP. Lukittaessa (hälytin menee päälle) kuuluu PIIIIIIIIIIIIIP.
Toisinaan lukitus saa kuitenkin aikaan seuraavan äänen: PIIIIIIIIIIIIIP (5 s tauko) PIIP.
Tämä tapahtuu käsittääkseni silloin, jos hälytin on lauennut. Sen luulisi olevan muistutuspiippaus, että "hei, autoosi on saatettu yrittää murtautua, tsekkaa paikat", mutta kun se toistuukin aina vain uudestaan ja uudestaan lukitettaessa, niin se jotenkin romuttaa pohjan tuolta muistutukselta.

Siis: mikä tuo lisäpiippaus on, ja miten siitä pääsee eroon? Välillä se nimittäin on poistunut. Olen kokeillut kaikkea pitkistä painalluksista ties mihin, mutta tuloksetta. Ärsyttävä piirre - ihan kuin sillä olisi jokin ongelma.

Löysin joskus GT:n (147:n) hälyttimen piippauksen on/off-topicin netistä (ja laitoin ylös). Siinä kaikenlaisilla poppaskonsteilla (aikamoinen litania!) maanitellaan auto vaihtamaan eri maan asetuksiin, jolloin piippaus joko kuuluu tahi ei - ilmeisesti riippuen siitä, minkä tason diktatuurista kyseisessä valtiossa on kyse.

Piippaus on kyllä ihan kiva (muistuu mieleen -01 Bravo, jossa vaatimaton kaukolukituksen ainoana indikaattorina oli ovitappien työntyminen 10 mm sisään jääden kuitenkin vielä sen verran näkyviin, että oli aina epävarmana, onko se lukossa vaiko ei - ei siis edes vilkut vilkkuneet), vaikka piippausta ei kyllä aina haluaisi kuuluvan. Ehkä joskus jaksan disabloida sen.

Tietäisikö joku, mistä kohtaa tuo hälyttimen piipperi lymyää, jotta voisin hieman vaimentaa sitä teipillä? Taitaa olla kuitenkin kyseessä sama äänilähde, joka huutaa varkaidenkin saapuessa, joten täytynee olla vaimennuksien kanssa vähintäänkin varovainen.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Eiköhän gt lasit voi säätää jostain ruuveista, ja sen jälkeen voi olla joku ohjelmallinen hienosäätö? Gtv:sta monelle tuttua että lasit ei tahdo löytää oikeaa asetusta. Varsinkin ensimmäiset vuosimallit joissa ei ole edes ovea avatessa tapahtuvaa alas-ylös automatiikkaa. Todennäköisesti siellä oven lasinnostimessa on vastaavat säädöt joista voi säätää lasia etu-taka suunnassa, ja esim ikkunan liikeradan kaarta. Onko kenelläkään huoltomanuaalia mistä luntata?

Mutta noihin jos koskee niin tarkkaan kannattaa harkita mihin koskee ja missä järjestyksessä. Toki jos tiivisteet on alkaneet menettää kimmoisuuttaan niin ne on melkein vaihdettava jos haluaa tiiviin. Tiivisteet menee myös rikki aika nopsaan jos lasin säätää liian tiukalle. Varsinkin näissä missä lasi ei tipu ovea avatessa.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Lasinpesin ruikkii harmittavan verkkaisesti vettä lasille. Sitä tulee juurikin vain niihin suuttimien suuntaamiin kohtiin (4 kpl) ja siitä valuu ylöspäin. Jos yrität saada jonkin suihkinta-alueen ulottumattomiin lävähtäneen hyönteisen jämät putsatuksi - et onnistu.

Eikös tuon ruikkijan moottorin voisi yksinkertaisesti virittää (moottori vaihtoon) ahtamaan muutamakertaista painetta lasille vai riittäisiköhän pelkkien suuttimien säätäminen/modaus?

Toista se oli työkaverin 2008 320d:ssä, jossa pesuri hajotti veden sumuksi koko lasille sellaisella voimalla, että heikompaa hirvitti.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

zzs kirjoitti:Lasinpesin ruikkii harmittavan verkkaisesti vettä lasille. Sitä tulee juurikin vain niihin suuttimien suuntaamiin kohtiin (4 kpl) ja siitä valuu ylöspäin. Jos yrität saada jonkin suihkinta-alueen ulottumattomiin lävähtäneen hyönteisen jämät putsatuksi - et onnistu.

Eikös tuon ruikkijan moottorin voisi yksinkertaisesti virittää (moottori vaihtoon) ahtamaan muutamakertaista painetta lasille vai riittäisiköhän pelkkien suuttimien säätäminen/modaus?

Toista se oli työkaverin 2008 320d:ssä, jossa pesuri hajotti veden sumuksi koko lasille sellaisella voimalla, että heikompaa hirvitti.
Bemareissa on ns.tehopesutoiminto ollut jo aika pitkän aikaa, toimii muuten ihan normaalisti mutta tehopesulla suihkuttaa sitten nestettä viittä vaille vitusti siihen lasille.


Onko kukaan asentanut mankkaa GT:seen? Hieman alkaa tatti kasvamaan otsassa kun vaikka tilasin välikaapelin autoon niin siltikään ei lähde Pioneer päälle. Jännä vaan että mankkaan tulee jännite ihan normaalisti..

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Ghost »

zzs kirjoitti:Lasinpesin ruikkii harmittavan verkkaisesti vettä lasille. Sitä tulee juurikin vain niihin suuttimien suuntaamiin kohtiin (4 kpl) ja siitä valuu ylöspäin.
Siis onko paine kateissa? Ainakin 156:ssa on pesurin letkussa takaiskuventtiili, joka menee tukkoon ja vesi ei kulje lasille. Korvasin ex 156:ssa tuon pulikan jatkoliittimellä sillä seurauksella, että vedentulossa on on pieni viive, mutta paine on ok. Muistaakseni venttiili on jossain konehuoneen takalaidan paikkeilla... voin tosin muistaa aivan väärin.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

GT-kuskit, jos se takahylly pitää ääntä kuopissa, niin yksi vaihtoehto siihen onkin takaluukun ulkotiiviste. Takaluukku pääsee tärisemään kuopissa ja kuiva tiiviste pitää vittumaista narinaa. Vahasin sen kohdan, siitä tiiviste on syönyt hieman maalipintaa ja sitte silikonia tiivisteeseen. Kokeilkaa, jos ette muuta keksi...

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Kahteen mieheen ei löydetty GT:stä mitään kohtaa, jotta sillä vois hinata toista autoa. Takatukivarret oli ainoat kohdat johon saisi mitään köyttä kiinni... onkos kukaan muu käyttäny GT:tä vetoautona ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös GT:ssäkin ole puskurissa luukku, jonka avaamalla sinne voi hinauskoukun kiinnittää? Ainakin mielikuva GT:n puskurissa olleesta pienestä pyöreästä "luukusta" on, kun moista ihailin jossakin miitissä...

EDIT:
Tokihan se on voinut olla sitten joku kolhu, johon on tehty reikä ja laitettu pyöreä läppä tilalle paikaksi... :lol:

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:lol: joo.. no ku mun autosta on pöllitty se hinauskoukku ja ku emmää pers..äpäästä löytäny ees mitää luukkua. Keulassa kyllä on.

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Hah, kävipä sitten hassusti tuon Steinbauerin boksin kanssa:

Varasin aikaa muutoskatsastukseen ja TÜV:in todistuksella homma piti hoitua helposti. No, katsuri soitteli perään ja sanoi, että mallisarjan välimallia verrataan virityksen jälkeen mallisarjan tehokkaimpaan, joten ainakin jarrut pitäisi uusia edestä.

Tarkistin sitten asian Trafista, ja todellakin: TÜV:in todistuksesta huolimatta turboahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan rakennemuutoksena moottorin vaihtoon, jolloin alusta pitää päivittää mallisarjan tehokkaimman mallin mukaiseksi. Samoin kasvaneen vääntömomentin vuoksi mahdolliset muutokset vaihteistoon/voimansiirtoon tulisi tarkistaa (JTD tosin vääntää jo vakiona V6:sta enemmän).

Alustaa en rupea muuttelemaan, vaan poistan boksin ja puran kaupan, se kun onneksi onnistuu näihin seikkoihin vedoten.

Ei se teholisä kuitenkaan ollut niin tuntuva kuin olin ajatellut (150 --> 175 hv), joten samapa tuo, kun saa sitten 700 euroa pätäkkää takaisin ja jatkokäyttöön...;)

Ihmettelijöille sen verran, että halusin autoni olevan laillinen, ja nuo jarrujen uusimiset nostaisi hintaa liikaa, joten pois vain koko boksi. Sitten, jos laillisuudesta tinkisin, niin laittaisin kyllä uuden ohjelman koneeseen ja tulppaisin EGR:n ja poistaisin DPF:n, jotka tulisi melkein puolet tuota boksia halvemmaksi ja olisi tuplasti parempi juttu tehokkuuden ja polttoainetaloudellisuuden kannalta. Tuo boksi näytti vain nostaneen kulutusta, vaikka muutama desi piti lähteä pois. Liekö syynä se, että vakioasetuksilla (100 % säädöllä) tehoa tuli vain 166 heppaa ja 180 % viritysarvolla 175 heppaa, joten tuo 180 % ehkä nosti kulutusta ja 100 %:lla se olisi voinut olla matalampi, en tiedä.

Joka tapauksessa: olkoon tämä auto 150 heppainen, ja katsellaan sitten vaikka 5 vuoden kuluttua vuosimallin 2010 kaikilla varusteilla olevaa punaista 3.2 V6 GT:tä... 8) (Onkos tuo GT:n V6 GM:n vai Alfan omaa tuotantoa?)

Avatar
lerppu
Viestit: 5955
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Guiseppen moottorilla et 2010 GT:tä saa...
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_V6_engine" onclick="window.open(this.href);return false;
2007 on wikipedian mukaan viimeinen johon Busso nokalle laitettiin, jostain syystä itse luulin että saastemääräykset tappoivat tuon jo 2005, mutta kai se wiki tietää...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kappas, hyvä tietää. Ihmettelinkin, miksei mobile.de tarjota uudempia V6 GT:eitä...

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

zzs kirjoitti:Hah, kävipä sitten hassusti tuon Steinbauerin boksin kanssa:

Varasin aikaa muutoskatsastukseen ja TÜV:in todistuksella homma piti hoitua helposti. No, katsuri soitteli perään ja sanoi, että mallisarjan välimallia verrataan virityksen jälkeen mallisarjan tehokkaimpaan, joten ainakin jarrut pitäisi uusia edestä.

Tarkistin sitten asian Trafista, ja todellakin: TÜV:in todistuksesta huolimatta turboahdetun moottorin muuttaminen rinnastetaan rakennemuutoksena moottorin vaihtoon, jolloin alusta pitää päivittää mallisarjan tehokkaimman mallin mukaiseksi. Samoin kasvaneen vääntömomentin vuoksi mahdolliset muutokset vaihteistoon/voimansiirtoon tulisi tarkistaa (JTD tosin vääntää jo vakiona V6:sta enemmän).

Alustaa en rupea muuttelemaan, vaan poistan boksin ja puran kaupan, se kun onneksi onnistuu näihin seikkoihin vedoten.

Ei se teholisä kuitenkaan ollut niin tuntuva kuin olin ajatellut (150 --> 175 hv), joten samapa tuo, kun saa sitten 700 euroa pätäkkää takaisin ja jatkokäyttöön...;)

Ihmettelijöille sen verran, että halusin autoni olevan laillinen, ja nuo jarrujen uusimiset nostaisi hintaa liikaa, joten pois vain koko boksi. Sitten, jos laillisuudesta tinkisin, niin laittaisin kyllä uuden ohjelman koneeseen ja tulppaisin EGR:n ja poistaisin DPF:n, jotka tulisi melkein puolet tuota boksia halvemmaksi ja olisi tuplasti parempi juttu tehokkuuden ja polttoainetaloudellisuuden kannalta. Tuo boksi näytti vain nostaneen kulutusta, vaikka muutama desi piti lähteä pois. Liekö syynä se, että vakioasetuksilla (100 % säädöllä) tehoa tuli vain 166 heppaa ja 180 % viritysarvolla 175 heppaa, joten tuo 180 % ehkä nosti kulutusta ja 100 %:lla se olisi voinut olla matalampi, en tiedä.

Joka tapauksessa: olkoon tämä auto 150 heppainen, ja katsellaan sitten vaikka 5 vuoden kuluttua vuosimallin 2010 kaikilla varusteilla olevaa punaista 3.2 V6 GT:tä... 8) (Onkos tuo GT:n V6 GM:n vai Alfan omaa tuotantoa?)

Siis ymmärsinkö nyt ihan oikein että joku oikeasti muutoskatsastaa vielä tehoboxejakin tai ylipäänsä kertoo niistä konttorilla :silly:

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ No siitä en tiedä, mutta itselläni oli sellaiseen kyllä kova aikomus. Muutoskatsastuksen hinta (48,60 euroa) ei talouttani olisi kaatanut ja sillä hinnalla olisin saanut puhtaan omantunnon, ja mukavat 130 kW:n teholukemat rekisteriotteelle...;)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Rolle »

zzs kirjoitti:(Onkos tuo GT:n V6 GM:n vai Alfan omaa tuotantoa?)
Bussohan se, eli omaa tuotantoa.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

zzs kirjoitti:^ No siitä en tiedä, mutta itselläni oli sellaiseen kyllä kova aikomus. Muutoskatsastuksen hinta (48,60 euroa) ei talouttani olisi kaatanut ja sillä hinnalla olisin saanut puhtaan omantunnon, ja mukavat 130 kW:n teholukemat rekisteriotteelle...;)
Ei raha olekaan syy miksi tätä ihmettelin mutta jos kyse on todellakin omatunnosta niin olet kieltämättä kaikkein tunnollisin autoharrastaja johon olen koskaan pitkällä "foorumiurallani" eri auto+mp piireissä tavannut :-D Tietysti hauska ihmetyksenaihehan tuo lukema lapussa olisi..

Se että vielä penkitit auton ja totesit 25 heppaa lisätehoa jonka jälkeen purit kaupat ja unohdit koko jutun, ansaitsee kyllä jonkun palkinnon liikenneministeriltä ja trafin kukkahattutädeiltä :D Mahtoi edes kirvellä kun hetken pääsi ajamaan 25hp tehokkaammalla ja väännökkäämmällä autolla?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:-D Relax, hompit! Mulla ollu melkein vuoden GT ja vasta viime viikolla kokeilin eka kertaa vakionopeussäädintä. Aiemmissa autoissa sellaista edes ollutkaan, ni juma että on loisto juttu! Meikällä meni moottoripyöräkolarissa kaasujalan polvi paskaksi nuorempana, niin juma että helpottaa ku voi maantiellä ottaa jalan kaasulta ja olla osittain matkustajana... ja ku tässä autossa ollaan melkein ku nojatuolissa, niin matkanteko on erittäin miellyttävää. Näin sitä voi vanhanakin kokea jotain uutta...

Avatar
zzs
Viestit: 411
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14
Nössön Lefa 40 kWh -20

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ Heh, repesin tuota lukiessa xD

Tarkoitus oli laillinen viritys ja kun se ei onnistunut, ei tuo kallis boksi kiinnostanut. Sen virityksen kun "tiedän" olevan tehty hieman "huonosti", eikä siis hyödynnetä ahtoja ja uutta karttaa...

Yhtä kaikki, motarilla alkoi kuulumaan normaalia kovempaa suhinaa. Kaasua polkiessa suhina voimistui ja ikkunatkin oli kunnolla kiinni. Syyksi paljastui odotetusta ahtoputki turbolta välärille, jossa oli joku purkkaviritys (alumiinifolioteippiä kiedottu ympärille, ilmeisesti estämään reiän vaikutukset...). Vaihdelaatikkoon tuleva maadoitusruuvihan se siellä oli puhkonut paikkoja...

Tilasin Autolussolta silikonisen putken ja 6 kpl erikokoisia putkiklemmareita eri puolelle autoa (86e posteineen). Nyt taas puhallus menee sinne, minne sen kuuluukin.

Putsasin myös välijäähdyttimen carb cleanerillä ja näennäisesti puhtaammaksi tuli. Olipahan jännä irrottaa puskuria (1. kertaa missään autossa, eli siis kahessa Alfassa;), ja pistää autoa "remonttikuntoon".

Ilmanputsarinkin vaihdoin, ja se olikin Homma! Että voikin olla hankalaa saada raotetuksi sitä klipseillä varustettua koteloa: sehän ilman mitään ihmeellisiä purkutöitä aukeaa n. 4 cm, mutta kun se suodatin on 6 cm paksu, niin ei oikein onnaa vaihto. Akku irti, releboksi irti, putsarikotelon yläreunan ruuvi irti, kotelon irrotus alareunan tapeistaan, ja johonkin sopivaan kohtaan, jolloin sai 8 cm raon aikaiseksi ja suodattimen vaihtettua. Ja takaisin päin samanlainen jumppa: kuin joku rubikin kuutio, joka tietyssä asennossa toimii ja muuten on turhaa yritystä... 2 h homma varmaankin. Ei enää ikinä ite!

Seuraavaksi öljynsuodattimen kimppuun ja suojakotelo pois. Öljyproppu auki, tai siis T50 torksi ja vääntöä 95 % voimista, jolloin n. 15 cm varrella oleva väännin antautui (ei onneksi proppu tai öljypohjan kierteet). Onkos tuo oikeasti joku RIBE-kanta? Oli kyllä niin tiukassa, että hirvitti yrittää aukaista, mutta yritin kuitenkin... Pitänee kysyä huoltoliikkeestä miten ne sen oli kiristänyt. Ja yrittää vielä ite kerran järeämmillä työkaluilla ja kunnon lämpöisenä ja vaikka jollain lisälämmölläkin. Nyt oli kylmä pohja, vaikka muutaman minuutin olinkin paikallani kaasutellut. Ostin jo 10 l öljysäiliökanisterikerääjän, ja sitä ois kiva käyttääkin jatkossa, eikä vaihtaa tyyliä yläkautta imettäväksi. 15 tkm ajettu, tekisi mieli jo saada öljyt vaihdetuksi... Vinkkejä? Kuinka kovaa uskaltaa vääntää avatessa, ja mihin momenttiin pitäisi laittaa kiristettäessä? Uuden tiivisteen (metallinen) hommaan kyllä vaihtoa varten, nyt ei ollut vielä, eikä varmaan edellisellä kerrallakaan ollut vaihdettu.

Vastaa Viestiin