Kävin arvioittamassa korjauskustannuksia. Tarkastajan arvio 1700e. Sisältää uuden takapuskurin, takaluukun, pellin sekä rungon oikaisu sekä maalaus. Kuitenkin epäilyttää maalauksen onnistuminen hopeiseen alfaan, onko muilla kokemuksia... Entä mitä on tehtävissä jos jälki ei ole tarpeeksi hyvää.
Tarkastajalle ehdotin koko auton maalausta, mutta sain palkaksi naurua Tarkastaja myös vakuutteli paikkamaalauksen onnistumisesta, mutta itse en ole vielä nähnyt yhtään onnistunutta hopeisen auton maalausta.
Omastani hopeisesta on hitsattu etupuskuria ja puskuri maalattu vain osittain ja kukaan ei osaa sanoa mikä kohta on maalattu ja mikä ei. Olen nähnyt myös todella taidolla korjatun 156:n (hopeisen) oven. Ammattimaalarilla homma kyllä hoituu.
Kannattaa olla tarkkana maalin vanhenemisen suhteen. Siis mikäli autoa on tarkoitus pitää hiukankin pitemmän aikaa. Erimerkkiseten maalien pigmentit kun saattavat vanheta (haalistua) eri nopeudella. Eli näkymätön paikkamaalaus saattaa parin vuoden kuluttua ruvetakkin yllättäen erottumaan.
Kyselin jokin aika taakseppäin alle vuoden ikäisen 9-5 Saabin oven maalausta. Merkkiliikkeen käyttämällä maalarilla ei ollut hajuakaan siitä minkämerkkisellä maalilla auto alunperin on maalattu. Vakuutteli vaan, että kyllä sävytys onnistuu. Kun otin esiin pigmentin vanhemenisen tuli sitten hiljaisempaa. Pidän tosin autoja yleensä keskivertoa pitempään (10v tavallinen), joten jos auton vaihtaa tiuhaan niin ei kait tuosta ongelmaa pääse tulemaan.
Muuten, siellä vakuutusehdoissa mainitaan että sävyeroja ja auton jälleenmyyntiarvon alentumista ei korvata.
onefromnorth kirjoitti:Kannattaa olla tarkkana maalin vanhenemisen suhteen. Siis mikäli autoa on tarkoitus pitää hiukankin pitemmän aikaa. Erimerkkiseten maalien pigmentit kun saattavat vanheta (haalistua) eri nopeudella. Eli näkymätön paikkamaalaus saattaa parin vuoden kuluttua ruvetakkin yllättäen erottumaan.
.
Juuri näin on käynyt mulle. Maalatut etulokasuojat olivat aluksi OK mutta sitten sävyeroa rupes syntymään varsinkin konepeittoon verrattuna, vähemman oviin päin. Maalauksesta on nyt 2,5 vuotta. Väri Rosso Alfa 130.
Olin kääntymässä ison tien rampille, ja kolmion takaa tuleva taxi kärkkyi arveluttavasti. No siinä sitten kun olin kääntymässä, niin sivupeilistä kurkkasin samalla taxin lähestyvää keulaa ja takalokasuojaanhan se sitten päätti ajaa.
Auto parkkiin ja taxi perässä ja tarkistamaan vahingot.
Takalokasuojassa pieni painauma kaaren keskikohdassa ja maalit pois lokarin reunoilta.
Takapuskurista myös maalit pois reunoilta ja takahelman nurkasta pieni pala pois.
Myös vanteeseen tuli ikävä nirhaus jälki 1/4 kierroksen verran.
Eli toisinsanoen ns. raapaisukolari.
Vastapuolen puskurissa jalkapallon kokoinen "ihottuma" jälki ja puskuri hieman halki.
Myönsi syyllisyytensä ja kehui että taxifirman omistaja soittelee minulle päin ja kuulemma korvaa suoraan rahalla minulle ilman vakuutusyhtiötä.
Nyt tässä kyselenkin vinkkejä että mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, ettei pääse kertymään tappiota yms. loppupeleissä että maksettava summa saadaan selville?
1. Lokasuojan lievä oikaisu, maalaus ja ilmeisesti ruostesuojauskin tehtävä jos sitä pitää oikoa?
2. Puskurin korjaus ja maalaus.
3. Vanteen maalaus.
Ilmeisesti käytävä jossain korjaamolla kyselemässä kustannusarviota mitä tulee maksamaan ja ilmoittaa se summa vastapuolelle?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
jartuo kirjoitti:Vaikka vastapuoli maksaa suoraan kukkarosta, voit silti viedä autosi omaan vakuutusyhtiön tarkastajalle.
Aivan, mutta eikös ne yleensä arvioi vähän alakanttiin ainakin jos on vakuutuksen kautta yrittämässä kertakorvausta, mutta tiedä sitten miten tämmöisessä tapauksessa laskee kun vastapuoli maksaa itse...
Eli eikö olisi toisaalta parempi mennä suoraan korjaamolta kyselemään niin ei ainakaan tarvi pelätä ettei summa riittäisi?
Mites sitten jos vastapuoli ei suostukaan maksamaan arviosummaa vaan vähemmän?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Ainakin ennen vakuutusyhtiöstä sai kaksi eri laskelmaa, eli se kun he korjaavat ja sen jos itse korjaat vauriot.
Tässä tapauksessa kannattaa ensin käydä tiedustelemassa paljonko on vakuutusyhtiön arvio, sen jälkeen marssit korjaamolle ja kysyt paljonko ne ottaa. Jos olet kova tinkimään niin saat vielä välistä ainakin tankillisen bensaa, älä unohda seisonta päiviä...niistä kuuluu tulla erikorvaus..
jartuo kirjoitti:Vaikka vastapuoli maksaa suoraan kukkarosta, voit silti viedä autosi omaan vakuutusyhtiön tarkastajalle.
Aivan, mutta eikös ne yleensä arvioi vähän alakanttiin ainakin jos on vakuutuksen kautta yrittämässä kertakorvausta, mutta tiedä sitten miten tämmöisessä tapauksessa laskee kun vastapuoli maksaa itse...
Eli eikö olisi toisaalta parempi mennä suoraan korjaamolta kyselemään niin ei ainakaan tarvi pelätä ettei summa riittäisi?
Mites sitten jos vastapuoli ei suostukaan maksamaan arviosummaa vaan vähemmän?
Voihan sitä käydä oman yhtiön arvioijalla ja jos summa ei miellytä niin ei näytä lappua vastapuolelle. Jos summa on ok niin sitten näyttää.
Yhtä lailla voi korjaamolta kysyä, mutta eihän sekään mikään absoluuttinen totuus ole.
Toisaalta voi vaikka sopia, että viet auton korjaamolle ja vastapuoli maksaa laskun kun homma on hoidettu.
Jos ei mikään käy niin vastapuolen yhtiö kyllä hoitaa homman kun sinne marssii...
Itselläni vastaavanlainen tilanne 33:sen kanssa. Kyselin omasta vakuutusyhtiöstäni ja sanoivat että asia ei heitä, eikä heidän tarkastajia koske, kun minulla ei ole kaskoa.
Eli siis, jos aikovat maksaa suoraan rahana, hae korjausarvio korjaamolta (tässä tapauksessa suosittelen hakemaan sen Deltasta) kirjallisena. Tällä arviolla vaadit rahan, ja sen jälkeen teet sen itse ja säästät vitusti tonneja tai sitten viet sen jollekkin maalarille, joka tekee sen joitakin tonneja halvemmalla kuin Delta.
Jos deltan korjausarvion jälkeen haluavatkin ottaa rahat vakuutusyhtiöstään niin sitten auton tarkastaa heidän yhtiön tarkastaja.