Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mattijus
Viestit: 5263
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Momo leedereissä on myös Momo logo niskatuen sivussa
VMP

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

koltiainen kirjoitti:Tämmönen tieto löytyi eLearnista.

Ilmeisesti siinä on kaks anturia vierekkäin.

1 on se joka lähettää tiedon ilmastoinnille ja 2 eculle

Toisaalta voiko tohon eLearniin luottaa?

Missähän kohti nuo sijaitsee? Purin eilen akkukoteloa myöden taas, mutta ei kyllä satu silmiin mitään sopivan näköistä anturia.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Termarin alla.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

EdotL kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:No ei vielä ihan.. Paras kun joku vääntäisi rautalangasta tai ottaisi urpolle kuvan.. :roll:
Tuollahan se, akun vieressä termarin alla.

Kuva
Sama näkymä on itsellä, kun ottaa imuputken pois. Kuvassa näkyy termarin anturi/liitin, mutta löytyykö tuosta vielä muitakin?
Senza cuore saremmo solo macchine

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Entäs sitten 156 JTS boselift.
Madallettuhan tuo on, mutta mikä sportpakki?
Vakiopenkit, ei nahkoja, mutta liian matala kuitenkin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ymmärsin, että SportPacki madallettu alusta, valmistajasta riippumatta on sama madallus. Arvoja en saanut kaivettua äkkiseltään esille, mutta osanumeroita kun vertaili niin näytti käyvän samat sportti-iskarit kaikkiin sport-alustaisiin 156:iin, pl. GTA. Onko siellä jotain muuta muutosta mihinkään? Onko jousissa eroa, kun sitä en älynnyt katsoa. Tietenkin jos jousilautasten väli on lyhyempi, vakiojouset menevät tiukemmalle jne...

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Oma käsitykseni sportpack alustasta on 15 mm matalammat jouset ja jämäkämmät iskarit. Tällaisilla tuli esimerkiksi tuo oma V6..

Suomessa maahantuoja on sitten tehnyt käsittääkseni myös omia sportpack-alustoja, heittämällä Eibachin -30 mm jouset autoon.
Todellisuudessa nuo sitten madaltaa keulasta varmaan -45 mm.
Tuo käsitykseni on tullut siitä, että ostin joskus "sportpack-jouset", jotka olivat Deltan jäämistö-varaston peruja ja ne olivat juurikin nuo Eibachit.

Eli oikeaan sportpackiin kuuluu muutakin kuin madallusjouset.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tarkoitat siis, että on iskari + jousi, millä on väliä? Koska sportpack-iskareita ei (valmistajien mukaan) SAA laittaa vakiojousille. Tietoa siitä, saako vakio-iskareita käyttää noiden sportpack-jousien kanssa, en ole löytänyt. Toisaalta loogiseltahan se tuntuu, että pakettiin kuuluu iskari + jousi, ehkä jopa yläpääkin?

Paikalla
Avatar
Jiitee
Viestit: 4343
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hagger16 kirjoitti:Oma käsitykseni sportpack alustasta on 15 mm matalammat jouset ja jämäkämmät iskarit. Tällaisilla tuli esimerkiksi tuo oma V6..

Suomessa maahantuoja on sitten tehnyt käsittääkseni myös omia sportpack-alustoja, heittämällä Eibachin -30 mm jouset autoon.
Todellisuudessa nuo sitten madaltaa keulasta varmaan -45 mm.
Tuo käsitykseni on tullut siitä, että ostin joskus "sportpack-jouset", jotka olivat Deltan jäämistö-varaston peruja ja ne olivat juurikin nuo Eibachit.

Eli oikeaan sportpackiin kuuluu muutakin kuin madallusjouset.
Komppaan haggeria tässä. Tehtaan sportpack-madallus on mieto, n. 30 mm,
mutta iskarit myös erilaiset , tässä mallia jousista:
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... werk-.html

Ja tässä iskarimallia sportpackkiin:

http://ricambi.alfisti.net/product_info ... werk-.html

Jt
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

hagger16 kirjoitti:
EdotL kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:No ei vielä ihan.. Paras kun joku vääntäisi rautalangasta tai ottaisi urpolle kuvan.. :roll:
Tuollahan se, akun vieressä termarin alla.
Sama näkymä on itsellä, kun ottaa imuputken pois. Kuvassa näkyy termarin anturi/liitin, mutta löytyykö tuosta vielä muitakin?
ENIGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR
This is fitted on the thermostat cup. The sensitive elements (2 NTC type), contained in a single body, translate temperature changes into resistance changes to measure coolant temperature. The sensor is produced using semiconductor technology, so if the temperature of the sensor increases as the temperature of the coolant increases, the resistance decreases. As the variation in resistance is not linear, for the same temperature increment, it is higher for low temperatures than for high temperatures.
The following functions are affected by the sensor:
coolant temperature information to the engine control unit
information for the instrument panel required for readings displayed to the driver.
The NTC earth connection is insulated from the sensor case; the sensor therefore comes with a four-way electrical connection.
The engine coolant temperature sensor also informs the climate control unit.
Tämmänen tieto löytys kohdasta jts. Anturi on käsittääkseni sama kuin bose ja fl kutoset. Eikös bosen ecu ole myös uudempi kuin vanhemmissa, joten toiminallisuus voisi olla sama kuin jtässän. Jos kerran moottorinohjaus ja lämpömittari saa oikeaa/ samankaltaista tietoa, niin etsisin vikaa niistä isoista liittimistä ja ilmastoinnin ohjaimen liittimistä yms. Tai sitten joku boxi on paskana.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^^Niin, yritin selventää tuota käsitettä "sportpack". Alustassa se mielestäni tarkoittaa tehtaalla asennettuja hiukan matalampia jousia ja jämäkämpiä iskareita. En tiedä onko autoja voinut sitten tilata pelkästään sp-alustalla, koska kaikki näkemäni autot ovat sisältäneet muutakin (nahkat, helmat, jne..). Jos autoon on maahantuoja (tai itse) laittanut alustasarjan, niin ei mielestäni voida puhua sportpackistä.


Aquatica kirjoitti:Tietoa siitä, saako vakio-iskareita käyttää noiden sportpack-jousien kanssa, en ole löytänyt.
No, onhan madallusjousia vaihdeltu vakioiskarien kanssa vaikka miten paljon. Ei se ehkä hyvä ole, mutta pystyy toki. Eihän nuo ole sen ihmeemmät kuin 15 mm madaltavat jouset..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^Kiitoksia. Eli käsitinkö oikein, ilmastointi ottaisi tietonsa kuitenkin tuolta termariin kytketyltä anturilta?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

hagger16 kirjoitti:^^^Niin, yritin selventää tuota käsitettä "sportpack". Alustassa se mielestäni tarkoittaa tehtaalla asennettuja hiukan matalampia jousia ja jämäkämpiä iskareita. En tiedä onko autoja voinut sitten tilata pelkästään sp-alustalla, koska kaikki näkemäni autot ovat sisältäneet muutakin (nahkat, helmat, jne..). Jos autoon on maahantuoja (tai itse) laittanut alustasarjan, niin ei mielestäni voida puhua sportpackistä.


Aquatica kirjoitti:Tietoa siitä, saako vakio-iskareita käyttää noiden sportpack-jousien kanssa, en ole löytänyt.
No, onhan madallusjousia vaihdeltu vakioiskarien kanssa vaikka miten paljon. Ei se ehkä hyvä ole, mutta pystyy toki. Eihän nuo ole sen ihmeemmät kuin 15 mm madaltavat jouset..
Oli miten oli, ainakin yksi SportPack on, missä oli vaan parempaa kangasta sisusta Alfa Romeo-kirjailuin (kuva mm. "pic of your car"-ketjun loppupäässä) ja tietysti kojelauta, helmasarja ja madallettu alusta. Madalluksen tasosta osaa sanoa kuin sen, että nykyinen Confort1-paketoitu 156 15" 195/65 gummeilla on rako renkaan ja lokasuojan välissä ~5cm, kun toi SportPack 1(oletan) varusteltu 16" 205/60 renkailla oli n. 2cm, eli 30mm eroa tuosta. Toki rengaskoko ja profiili vaikuttaa vähän tuohonkin, mutta maavara oli öljymontusta katsottuna nelisen senttiä matalampi ehjällä puolella, kuin Confortilla. Perästä. Keulasta enemmän, kun oli pahuksen lähellä ettei apurunko osunut öljymontun suojakaiteeseen O_o

EDIT:
Ja välittömästi muistui mieleen aamulla nähty teksti.
SportPack 1: madallettu alusta, erilainen mittaristo ja keskikonsoli, helmasarja ja erilainen verhoilu (esim. tumma). Materiaalista en tiedä. Lisäksi Teledial-vanteet.
SportPack 2: sama kuin yllä, mutta lisäksi leederiä ja ilmeisesti parempi varustelu.
SportPack 3: samat kuin yllä, mutta olisiko tässä versiossa ollut sitten jo järeämmät jarrut ja "kaikki herkut"? Brittifoorumilta näitä lueskelin, kun porukka siellä pohti eroja.
Viimeksi muokannut Aquatica, 24 Syys 2013, 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Noista sportpakeista vielä. Noin nopeasti vilkastuna löytys vaikkapa jtässään eperistä 4-5 sporttialusta vaihtoehtoa :) Vieterivalmistajaa oli oikein nimellä mainittu eibach ja rejna. Jotain korkeuserojahan kans taitaa olla. Kyllä vakioiskareilla menee ihan kommeesti, eibachin -30mm (oikeasti -50) jousillakin ihan hyvin. Tossa kun vaihdoin alfa-leimaiset sportti-iskarit alle, niin ainoa päällepäin havaittava ero orggis vakioihin oli etuiskareiden männänvarren suurempi halkaisija ja takaiskareiden 2cm lyhyempi varsi. Nuot ricambi- alfistin sportti-iskareiden hinnat vaikuttaa vähän edullisilta aidoiksi ja jos hifistellään (turhaan :) ) niin vaihtoehtoja pitäisi olla enemmän.

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

hagger16 kirjoitti:Eli käsitinkö oikein, ilmastointi ottaisi tietonsa kuitenkin tuolta termariin kytketyltä anturilta?
Niin ma luulen, toi on aika monitahoinen tsydeemi. Ilmastoinille menee esim. tieto ajonopeudesta (mittarilta) jotta anturitiedot olisivat oikeita (ulkolämpöanturi tuulettuu yms.) Kompuran kytkennän taitaa loppupeleissä hoitaa ecu, saa kytkentäpyynnön ilmastoininboxilta ja jos joku mättää ecun mielestä niin ei kytke :)

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Aquatica kirjoitti:[
SportPack 1: madallettu alusta, erilainen mittaristo ja keskikonsoli, helmasarja ja erilainen verhoilu (esim. tumma). Materiaalista en tiedä. Lisäksi Teledial-vanteet.
SportPack 2: sama kuin yllä, mutta lisäksi leederiä ja ilmeisesti parempi varustelu.
SportPack 3: samat kuin yllä, mutta olisiko tässä versiossa ollut sitten jo järeämmät jarrut ja "kaikki herkut"? Brittifoorumilta näitä lueskelin, kun porukka siellä pohti eroja.
Tiedä näistä mutta meikäläisen kippo on uutenaan varustettu mm seuraavilla:

-Zenderin "widebody" korisarja + spoileri.
-17" Speedline vanteet
-Jokin alustasarja jossa-40 tai -45mm pudotus
-Poikkituki

Sitten taas tuohon on eng. wikipedian mukaan ollut erilaisia sisustapakettejakin joista itselleni on otettu mm:

-Zenderin alum.poljinsetti
-Momon mahonkiratti hölmoillä pisteillä
-Alumiiniset kynnyslistat Alfa Romeo tekstein
-Hopea keskikonsoli

Yms Yms.. lyhyemmin sanottuna vaikuttaisi siltä että tuossa on kaikkiin muihin satsattu aikoinaan rahat paitsi nahkasisustaan.
Jarruissa tosin en ole huomannut mitään ihmeellisyyksiä. Punaiset ne ainakin ovat :mrgreen:

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

stoichiometric kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Eli käsitinkö oikein, ilmastointi ottaisi tietonsa kuitenkin tuolta termariin kytketyltä anturilta?
Niin ma luulen, toi on aika monitahoinen tsydeemi. Ilmastoinille menee esim. tieto ajonopeudesta (mittarilta) jotta anturitiedot olisivat oikeita (ulkolämpöanturi tuulettuu yms.) Kompuran kytkennän taitaa loppupeleissä hoitaa ecu, saa kytkentäpyynnön ilmastoininboxilta ja jos joku mättää ecun mielestä niin ei kytke :)
Hmm.. Se vaan edelleen mietityttää, että kun otin irti termarille menevän liittimen, niin Multiecuscan näytti edelleen ilmastoinnille tulevaa moottorin lämpötilaa. Loogista olisi ollut, että ohjelma ei olisi saanut mitään tietoa anturilta silloin.

Tänään kävin Elektro-sprayn kanssa läpi kuvassakin näkyvässä, termarin vieressä olevassa mustassa rasiassa olevat liittimet. Vielä ei tiedä vaikutuksia..
Senza cuore saremmo solo macchine

valtsi
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Syys 2013, 23:55
Car(s): alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja valtsi »

Terve! Minulla on 156 alfa -99 215tkm ajettu, 1.6,siistissä kunnossa sisältä ja ulkoa ja huollot tehty ajallaan,(vähän aikaa sitten tulpat,iskarit,laturi jne.. vaihdettu.jakopäähihna vaihdettu 30tkm sitten.)myös pohjan ruosteongelmat korjattu,kysymys kuuluu,että mikäköhän on vikana kun tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla käy epätasaisesti?
Kysyisin vielä että paljon tälläisestä autosta voi pyytää,kun mitään hintaa alfa 156 1.6 olevalla koneella ei meinannut löytyä (kaikki myynnissä olevat 1,8-2.5). Kiitos jo etukäteen!

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^vois olla imuvuoto massamittarin kaasuläpän väls. tai lambda, joku puolavika tai muuta...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paljonko mahtaa olla eroa tessussa pohjapansarilla ja ilman lämpenemisellä? Termostaatti menee joka tapauksessa vaihtoon, mutta onko lämmön karkaaminen ongelma ilman panssaria?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei se sen hitaammin lämpiä. Pakkasella dieselissä kyllä saisi olla pohjalevy paikoillaan. Nämä "vanhat" bensakoneet kyllä kehittää sen verran hukkalämpöä ettei sen takia tarvi. Mut oishan se tietty muuten hyvä olla olemassa.
Abarth 500 Esseesse

Twinblade
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Kesä 2013, 17:43
Car(s): 156 1.8TS vm.00
Ex: 156 2.5 V6 vm.98
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Twinblade »

todellakin hassu kysymys. Mikä ihme on se kytkinpolkimen takana oleva jousi, jonka sisällä menee pieni metallitanko? Ja mihin se menee paikalleen sinne? Omastani kun tuo kyseinen tikku irtosi yhtäkkiä. Kytkimen toimintaan se ei juurikaan vaikuttanut.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kytkinpolkimen palautusjousi? Vaatii kuuleman mukaan älytöntä sorminäppäryyttä saada paikalleen ja on ns. tyyppivika. Uusi jousikaan maksa maltaita...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^helppo vaihtaa jos vaan mahtuu/ pystyy työskenteleen pääalhaalla ja jalat ylhäällä :mrgreen:

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eikös se ole painamista keventävä jousi.
Helppo huoltaa/irrottaa ainakin jos ilmausruuvi on auki..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Se on sekä-että. :)

Menee "helposti" paikalleen, kun asettelee tapin, jousen ja ohjurin toisiinsa, painaa polkimen alas ja liu'uttaa tulipeltiä vasten haarukan koloonsa. Toinen pää siis valmiiksi jo polkimen varressa kiinni.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

1. sarjan selespeed 156:n airbagvalo palaa, eikä koodi häviä, vika siis päällä. Multiecuscan herjaa "08 Driver's squilb ciruit".

Olisiko kenelläkään kytkentäkaaviota tuolle kuskin airbagin piirille. Penkinaluset ei tällä kertaa vialla, liittimen avaus antaa vikakoodin ja kun liittimen laittaa takaisin niin koodin saa nollattua. Tuo kuskin bagin koodi ei suostu nollautumaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11242
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuo koodi tarkoittanee itse tyynyn, eli todennäköisemmin sen tyynylle tulevan johdon vikaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Kaverin utsta kyse. Oli mitannut sen "kellojousen" joka oli kuulmma ehjä. Joku aika sitten nollattiin koodit ja valo sammui. Sitä ennen oli se kiekura ollut irti. Valo syttyi uudelleen kun oli ajanut hiekkatietä
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Athrez
Viestit: 276
Liittynyt: 16 Heinä 2013, 19:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Athrez »

Mulla bensaluukku ei toimi, siitä katkennu se muoviosa joka pitää sen luukun kiinni. Yritin korjata ruuvaamalla ruuvin siihe ja sehän myös toimi mut tein sellasen mokan et painoin ruuvatessa vissii vähä liikaa ku nyt se ei palaudu ollenkaa :D eli toisinsanoen ei toimi vieläkään. Meni varmaa se palautinjousi paskaks ku painoin liikaa. Eli kysymykseni olisi kuinka saan irroitettua bensaluukun vaijerin et saisin katottua et onko jousi menny rikki vai onko se vaan jotenki jumissa tai jotai. Vai kannattaako vaan ostaa suoraan uus osa siihe
"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Onko noi takakalistuksenvakaajan kiinnituspannat naitettu toisiinsa kiinnitysreikien kohdalta?
Poralla isommaksi ja reilummat prikat?

valtsi
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Syys 2013, 23:55
Car(s): alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja valtsi »

tuli sellainen vika että,alfa ei lähde käyntiin. Tai oikeastaan käynnistyy mutta heti sammuu ja sen jälkeen ei enään käynnisty. Onko muilla ollut samanlaista vikaa? youtubesta löysin videon missä kyseinen vika http://www.youtube.com/watch?v=ByazCgGMmW0

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

^Mulla tekee noin aina kun auto seisoo pidemmänaikaa lämpimässä, esim tallissa. Nyt seissyt ulkona viikonverran ja käynnistysongelmaa ei ole. Lisäks mulla se tekee noin vain ensimmäisellä käynnistyskerralla. Toisella kerralla herää ja käy. Tosin kierrokset nousee 1500rpm tasolle jonka jälkeen laskee hitaasti ja jää siihen 800-900rpm tasolle

valtsi
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Syys 2013, 23:55
Car(s): alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja valtsi »

masaboy kirjoitti:^Mulla tekee noin aina kun auto seisoo pidemmänaikaa lämpimässä, esim tallissa. Nyt seissyt ulkona viikonverran ja käynnistysongelmaa ei ole. Lisäks mulla se tekee noin vain ensimmäisellä käynnistyskerralla. Toisella kerralla herää ja käy. Tosin kierrokset nousee 1500rpm tasolle jonka jälkeen laskee hitaasti ja jää siihen 800-900rpm tasolle
mites sait ongelman pois?

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

valtsi kirjoitti:
masaboy kirjoitti:^Mulla tekee noin aina kun auto seisoo pidemmänaikaa lämpimässä, esim tallissa. Nyt seissyt ulkona viikonverran ja käynnistysongelmaa ei ole. Lisäks mulla se tekee noin vain ensimmäisellä käynnistyskerralla. Toisella kerralla herää ja käy. Tosin kierrokset nousee 1500rpm tasolle jonka jälkeen laskee hitaasti ja jää siihen 800-900rpm tasolle
mites sait ongelman pois?
En ole vielä ehtinyt perehtyä. Tarttis kai hankkia itellekin joku diagnoosi kaapeli jolla lukasta koodeja tms. Tuo vika on mulla ollut parivuotta eikä oo menoa haitannut, toistaiseksi :wink:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

masaboy kirjoitti:
valtsi kirjoitti:
masaboy kirjoitti:^Mulla tekee noin aina kun auto seisoo pidemmänaikaa lämpimässä, esim tallissa. Nyt seissyt ulkona viikonverran ja käynnistysongelmaa ei ole. Lisäks mulla se tekee noin vain ensimmäisellä käynnistyskerralla. Toisella kerralla herää ja käy. Tosin kierrokset nousee 1500rpm tasolle jonka jälkeen laskee hitaasti ja jää siihen 800-900rpm tasolle
mites sait ongelman pois?
En ole vielä ehtinyt perehtyä. Tarttis kai hankkia itellekin joku diagnoosi kaapeli jolla lukasta koodeja tms. Tuo vika on mulla ollut parivuotta eikä oo menoa haitannut, toistaiseksi :wink:
Minusta tää nyt ei ole ollenkaan vika vaan johtuu siitä että tankista ei saada bensan painetta tarpeeksi nopeasti ylös.
Kokelin jakella, se on seissy elokuusta asti. Aina kun sen käynnistin aiemmin kävi juuri näin. Käynnistyy mutta pitää startata uudestaan lun rätkii bensaa putkessa, ei voi liikutella. Nyt menin kabiiniin kyykylleen ( penkit edellen poissa ) väänsin virrat päälle annnoin olla noin 40 sek. Startti ja kas jakke kävi hyvin ja vastas kaasuun eikä röpötelly kuten aiemmin suoralla startilla.
No tää kokeilu on tehty 88 mallisella ruisku jakella 8)
Mutta veikkaan sen liittyvän bensan saantiin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei varsinainen kysymys, mutta kahden omistetun 156:n pohjalta totean ainakin polttoainemittarin toiminnassa epäloogisuutta mallien/yksilöiden kesken. Tessun bensaviisari toimii kyllä ihan loogisesti, mutta eilen loppui mehut tien päälle ihan vaan omaa tyhmyyttäni. Samassa viisarin asennossa JTD:ssä oli vielä monta litraa ja viisari oikeasti painui alemmaksi, joten oletin tälläkin vielä samalla viisarin asennolla tankille pääseväni :oops:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

valtsi
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Syys 2013, 23:55
Car(s): alfa romeo 156

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja valtsi »

nyt lähti pelaamaan hyvin vika oli penkinalla olevassa napissa. Kiitos!

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

valtsi kirjoitti:nyt lähti pelaamaan hyvin vika oli penkinalla olevassa napissa. Kiitos!
Mitä sä sille teit? Eikös tuo namiska ole joku polttoaineen syötön hätäkatkaisija?

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja taistelija »

Käykö muille niin, että kylmässä keskikonsolin näyttö on pimeenä? Mulla on parina kylmänä aamuna töihin mennessä ollut näyttö ihan pimeenä, mutta sitten taas iltapäivällä pelittää ihan normaalisti. Joku kylmä aamu se kyllä pelas kans ihan normaalisti ja varoitti mahdollisesta jäästäkin... Vai onkohan tohon joku muu kuin kylmä syynä? Kahdesti tainnut näin nyt käydä viikon sisään.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eihän noi nestekide näytöt kunnol pelitä kylmässä mutta ei ainakaan omassa koskaan ollut näytöissä vikaa kylmällä tai sit en vaan huomannut

taistelija
Viestit: 48
Liittynyt: 17 Heinä 2013, 22:24
Car(s): 156 2.0 JTS 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja taistelija »

Ite oon tottunu että sellaset hyytyy enemmän vasta n 15 asteen pakkasessa ja sillonkin jotain elämää näkyvissä, mutta tämä oli ihan pimeenä :O

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Mulla JTD:ssä näyttö on pois pelistä pakkasella, GTA:ssa ei... Eli taitaa olla aika tapauskohtaista. Syytä tuolle en osaa edes yrittää arvata.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Mun mielestä pojan kiesissä töllö on pimeenä, jos aurinko paistaa kojelautaan. Lämpövikaanhan tuo tietsikassa vähän viittaisi, mutta miten autossa?

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

h_lauri kirjoitti:Mun mielestä pojan kiesissä töllö on pimeenä, jos aurinko paistaa kojelautaan. Lämpövikaanhan tuo tietsikassa vähän viittaisi, mutta miten autossa?
Ns. kylmä juotos. lämmetessään irtoaa ja lopettaa toiminnan. Auton tärinässä iskee aika usein myös folion katkeaminen.
Löytyy helposti kun vika päällä suihkauttaa kylmäsprayta juotoksiin
Toinen vaihtoehto on se että sille tulee lämpöhalvaus, eli komponentit lopettaa toiminnan lämmön vuoksi
Ota auki se ja tinaa juotokset ensalkuun.

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja jos jo 156 säätelee kirkkautta auringonpaisteen perusteella, voi vika olla himmenninpiirissä. Tuo on helppo testata peittämällä anturi kädellä - jos lukemat palaa (takaisin siis, ei liekillä) ruutuun, kannattaa vianhaku aloittaa sitä kautta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

:-D

Himmenninpiirissä! Mun järjenvalokin hehkuu nyt niin vähän, että mistäs tuo autossa oleva tunnistin löytyy? Onneksi ketju on "tyhmiä kysymyksiä".

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Polforea kirjoitti:Ja jos jo 156 säätelee kirkkautta auringonpaisteen perusteella, voi vika olla himmenninpiirissä. Tuo on helppo testata peittämällä anturi kädellä - jos lukemat palaa (takaisin siis, ei liekillä) ruutuun, kannattaa vianhaku aloittaa sitä kautta.
Pitäsikö tuon muka JTS.n osata kirkastaa tuota näyttöä päivänvalossa?
Itsellä on vain päivä/yö vaihtoehdot, ja niille omat kirkkaudensäädöt (valot päälle / pois).
Yöllä tuo näyttö loimottaa kovin kirkkaasti, ja päivällä himmeästi jos ei säädä manuaalisesti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^En siis tiedä säätääkö 156 näyttöjen kirkkautta ulkoilman valomäärän perusteella. Monet uudemmat autot (esim. 159) niin tekee ja vika tuossa systeemissä selittäisi oivasti h_laurin kertoman ongelman, jossa näyttö pimenee kun aurinko paistaa kojelaudalle. Eli jos 156 tekee niin, h_laurin raportoima vika voi olla siitä kiinni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

masaboy kirjoitti:
valtsi kirjoitti:nyt lähti pelaamaan hyvin vika oli penkinalla olevassa napissa. Kiitos!
Mitä sä sille teit? Eikös tuo namiska ole joku polttoaineen syötön hätäkatkaisija?
Hätäkatkaisija on auton turvatoimet itse. Tuo nappula kytkee polttoainesyötön takaisin päälle.
Kuva

Vastaa Viestiin