Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Lutra »

Nokkaketjun vaihto 1.9JTS.

Mitä osia kannattaa vaihtaa samalla?
Nokkaketju kitti, esim tässä Febin tekemä
http://www.ebay.com/itm/130818875329

Jakopään tiivistesarja? Venttiilikopan tiivisteet?
Näyttäs että apuremmi pitää irrottaa pois edestä ja se kannattaa uusia. Onko sillä joku kiristin mikä pitäs kans uusia?

Motonet kauppaa ooppelin osia Alfa 159 JTS koneeseen. Siellä olisi tuotenumero: 25-6334, Tasapainoakselin ketjusarja Opel Z22SE/Z22YH
Onko tässä 1.9 JTS pirulaisessa tällainenkin? Jos on niin pitäskö uusia samalla ja millanen operaatio se olisi?

Mistä löytyy linkkejä/hyviä ohjeita?
Sen verran tuore hankinta tämä italian ihme että tarvitsisin tietoa ja apuja näin alkuun.
esim: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_ ... ment.shtml

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^taitaa tuo tp ketju olla hyvä vaihtaa samalla. onko joillai uusittu jopa ketjupyöriä? ainakin kiristimet ja liukupinnat.

e: onko ketju venynyt vai miks vaihdat? paljo kilsoi?

Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Lutra »

jkk kirjoitti:^taitaa tuo tp ketju olla hyvä vaihtaa samalla. onko joillai uusittu jopa ketjupyöriä? ainakin kiristimet ja liukupinnat.

e: onko ketju venynyt vai miks vaihdat? paljo kilsoi?
Vikakoodit P0011, P0013 ja P0014. Sytyttävät samalla moottorinvikavalon. 2006 mallinen sedan 159, ajettu 147tkm. Kone 1.9 JTS bensa.

Avatar
koska
Viestit: 128
Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja koska »

Rolle kirjoitti: Samaa lähdettiin tänään veljesi kanssa tekemään, mutta mulla olikin ihan elastista massaa tiivisteenä. Ei viitsitty rikkoa turhaan toimivan näköistä rakennetta.

Onkohan se yksittäistapaus vai oliskohan Luigi oppinut virheistä?!
enemmin leimaisin autosi maanantaikappaleeksi, kun tuollaista valtaväylästä poikkeavaa tekee :P

Avatar
Lutra
Viestit: 21
Liittynyt: 15 Syys 2013, 10:02
Car(s): Alfa Romeo 159 2006 oli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Lutra »

Lutra kirjoitti:Nokkaketjun vaihto 1.9JTS.

Mitä osia kannattaa vaihtaa samalla?
Nokkaketju kitti, esim tässä Febin tekemä
http://www.ebay.com/itm/130818875329

Jakopään tiivistesarja? Venttiilikopan tiivisteet?
Näyttäs että apuremmi pitää irrottaa pois edestä ja se kannattaa uusia. Onko sillä joku kiristin mikä pitäs kans uusia?

Motonet kauppaa ooppelin osia Alfa 159 JTS koneeseen. Siellä olisi tuotenumero: 25-6334, Tasapainoakselin ketjusarja Opel Z22SE/Z22YH
Onko tässä 1.9 JTS pirulaisessa tällainenkin? Jos on niin pitäskö uusia samalla ja millanen operaatio se olisi?

Mistä löytyy linkkejä/hyviä ohjeita?
Sen verran tuore hankinta tämä italian ihme että tarvitsisin tietoa ja apuja näin alkuun.
esim: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_159_ ... ment.shtml
Tasapainoakselikittejä löytyy. http://www.alfaworkshop.co.uk/images/BC ... -1-800.jpg Kuva
Onko tuo ooppelin 25-6334 kitti motonetissa pelittävä Alffaan? Onko joku kokeillut? Mitähän sen asentamisessa on kriittistä? Lukutustyökaluja, kohdistusmerkkejä? Ulosvetäjiä, kuinka tiukasti tarraat on kiinni...kokemuksia kellään?

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Vaihdoin akun ja sen jälkeen on herjannut koko ajan "change oil" ilmotuksella. Viimeisestä öljynvaihdosta on 7tkm ja 9kk aikaa. Onkohan tuosta mitään haittaakaan, että voi oottaa seuraavaan huoltoajankohtaan jolloin kuittaavat ilmoituksen?

Avatar
Polforea
Viestit: 11251
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kuulemma voi jättää DPF:n polttoja väliin tuon takia. Oletko tarkistanut moottoriöljyn määrää? 7tkm ja 9kk kuulostaa niin vähältä, että on pakko kysyä, onko autolla ajettu pidempää siivua vai pätkäajoa? Pätkäajossa helposti jää nokipöntön poltot kesken, jolloin niitä joudutaan yrittämään uudestaan ja riski siihen, että naftaa pääsee reippaasti öljyn sekaan, kasvaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mpsurf
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 23:41
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4Jtdm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mpsurf »

Polforea kirjoitti:^Kuulemma voi jättää DPF:n polttoja väliin tuon takia. Oletko tarkistanut moottoriöljyn määrää? 7tkm ja 9kk kuulostaa niin vähältä, että on pakko kysyä, onko autolla ajettu pidempää siivua vai pätkäajoa? Pätkäajossa helposti jää nokipöntön poltot kesken, jolloin niitä joudutaan yrittämään uudestaan ja riski siihen, että naftaa pääsee reippaasti öljyn sekaan, kasvaa.
Oisko ajot 60% kaupunki 40%maantie. Auto herjasi ennen akunvaihtoa "antipollution filter glogged" Olin ajanut ehkä 500km kaupunkiajoa putkeen. Viikonlopun maantiejolla se taisi kyllä polton tehdä kun seurailin hetkellisiä kulutuslukemia eikä sen jälkeen ole herjannut, muutakuin tuosta öljyn vaihdosta. Kesällä olen katsonut öljymäärän tikusta, mutta sen jälkeen olen seuraillut vain näytön ilmoitusta öljymäärästä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11251
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tsekkaahan ne tikustakin. Ajotieturi ei taida ylimäärää näyttää, jos naftaa onkin päässyt öljyn sekaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tyhmiä kysymyksiä otsikko,niin tulee tyhmä kysymys:Mikä on luotettavin/kustannus ystävällisin 159 saatava moottori.1.9d vai 2.2?

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Olisiko joko 1.9 tai 2.4?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^^ ehdottomasti 1.8t.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

quppe kirjoitti:Mikäs tää tökkeli oikein on? oonko jäänyt jostain paitsi :D Törröttää lohkosta

Eikö muilla muka ole tällästä? (kuva edellisellä sivulla)

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja TTi »

alfa164 kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä otsikko,niin tulee tyhmä kysymys:Mikä on luotettavin/kustannus ystävällisin 159 saatava moottori.1.9d vai 2.2?
EGR:n takuuvaihdon lisäksi ei 1,9 JTDm:ssä ole ollut neljän vuoden aikana ongelmaa. Tuokin sittemmin ohjelmoitu uusiksi. Jakohihna ja vesipumppu vaihdettiin juuri (n. 450 €).

Eipä 1,8 Tbi:kään varmaan huono vaihtoehto ole...
TTi

Avatar
PePe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja PePe »

alfa164 kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä otsikko,niin tulee tyhmä kysymys:Mikä on luotettavin/kustannus ystävällisin 159 saatava moottori.1.9d vai 2.2?
Luotettavin voi hyvinkin olla 3,2. Kustannusystävällisin se tuskin on.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

^Ketjun ja härpäkkeet jos on kunnossa, niin 2.2 on mukava moottori. Ei se lompakkoystävällinen ole, mutta voimansiirto toimii ja itse tykkään vaihteistosta kuin hullu puurosta.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Kysymys Alfa 159 (automaatti):

Mistä pystyy helpoiten tarkastamaan vaihteistoöljyn kunnon?

Omassani siis automaattivaihteisto vähän "kohmeessa" ja pitäisi tarkastaa öljyn kondis...

Waverunner

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja marpet »

Ei mistään, on vain tyhjennys ja täyttö ruuvit.
Jos ajettu 100000km on aika mustat öljyt sisällä, haisevatkin pahalle.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Shuttle kirjoitti:^Ketjun ja härpäkkeet jos on kunnossa, niin 2.2 on mukava moottori. Ei se lompakkoystävällinen ole, mutta voimansiirto toimii ja itse tykkään vaihteistosta kuin hullu puurosta.
Vaihteisto on kyllä makea näissä. Rauhassa kun vaihtelee, niin vaihteet vaan loksahtelee mukavasti paikalleen. :-D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tuo 'kustannus ystävällisin' riippuu ihan yksinään siitä, paljonko ajat, dieseli rupeaa pitkässä vedossa vetämään kaulaa, mutta alle, sanotaan 15tkm? (tämä siis ilman minkäänlaisia laskutoimituksia) niin bensat tappelee keskenään, ehkä jätän 3,2;sen pois, pääsikö tuolla alle 15l/100 edes sukkasillaan jos joutuu taajamassa ajelemaan? eli jää TBI tai JTS:t, pääasiassa tarjonnan puolesta taitaa olla 2.2.
2.2 ketju venähtää jossain kohdin elämää, mutta jos löytyy auto, jossa tuo on jo korjattu, niin ollaankin jo aikalailla samoilla viivoilla, kulutus tuntuu olevan melko sama kun lukee tämän foorumin juttuja. TBI:ssä tulee jakohihnan vaihto eteen ennemin tai myöhemmin, vaikka tätä hommaa kuvaillaan helpoksi ja halvaksi, niin 500-600 kerta rykäsynä on kuitenkin isohko raha.

Minun mielestä bensakoneiden välillä homman ratkaisee se, kuinka paljon on valmis laittamaan rahaa autoon, jos etsii uudempaa niin melkein väkisin valinnaksi osuu TBI, mutta jos on budjetilla liikkeellä ja on katsellut alku- tai keskivaiheen 159:ä, niin se on JTS.

Täältäkin plussa vaihteistolle, mukavasti nielee vaihteet, kepin liikkeet on lyhyet ja täsmällisyys sen verran kohdillaan, että ei varmana mene väärään koloon :-D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja marpet »

Alfa 159 ja gt, ovat parhaimman näköisiä, alfoja.
Bensaa ja dieseliä sitä saa huoltamoilta, kunhan tuntuu hyvältä.
Itse olen aina ajanut Italialaisilla autoilla, Alfa on ollut niistä se paras.
Kaikkisa autoissa on ne omat vikansa, mutta Alfoissa vähän vähemmän.
No jotakin vikoja on ollut mutta ei mitään ihmellisiä.
En voi kaikke kertoa muista autoista, kokemuta on.
Alfa on niistä se ykköne.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Kaapista löytyy ODB lukija mallia VAG KLL. 156:een käy ainakin, mutta käykö 159:iin? olisi hyvä tietää ennen kuin lisenssejä alkaa turhaan ostelee..

Pitäs vähän kurkkaa listaa, kun taksi kuski provosoi valoissa minua ja hölmönä menin mukaan, nii kesken rivakamman kiihdytyksen nykähti / Hyytyi 4500rpm jolloin vaihdoin isompaan ja tauluun tuli ASR failure ja perään check engine. ASR katosi heti restartin jälkeen, mutta Check engine jäi.. kotiin ajoin 5km ja yritin parkki paikalla uudestaan, niin katosi kuitenkin lopulta.. Joku laimea haju tuli sisälle ajaessa, tyhjäkäynti raskaan tuntunen ja tehot vähän kadoksissa alakierroksilta. Meneeköhän moottori jonkunlaiseen rajoittuneeseen tilaan kun check enginet loistaa taulussa? Valon sammuessa vaikutti kyllä ihan normaalilta taas.. Ketjua en usko syylliseksi :lol: Mutta mitenhän noi liittyy toisiinsa.. ASR katkoo sytystä ja meni sitten sekasin vai mitenkä toimii?? - > tietokone myös?

Ihme laitteita nää.. :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15050
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voi olla ihan ABS-anturilta tullutta outoa signaalia, jonka takia ASR/VDC vetäsee vikatilat ja automaattisesti tästä johtuen vikatila moottorille. KKL käy 159iin siinä, missä 156:een - ainahan sen voi trialilla testata, muistaakseni pääsee kuitenkin yhdistämään vaikka mitään ei voi tehdä?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ joo täytyypi testaa eka ilmais versioo.. tollasta itekkin ajattelin ja siksi uskalsin sillä ajaakkin :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11251
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

ASR:n vikatilan ei ainakaan aina kuulu sytyttää moottorin vikavaloa. Vilkuttiko auto sutimisen merkkivaloa (siis sitä, joka kertoo että luistonesto aktivoitui luiston seurauksena) ennen nyykähtämistä? Ainakin mulla ASR saa välillä aikaan tuntuvankin rauhoittamisen, mutta silloin se kyllä ilmoittaa mukanaolostaan vilkuttelemalla ihan selkeästi. Jos se ei aktivoitunut, on nyykähtäminen ja vikavalo hyvinkin mahdollisesti samoja peruja - ei muuta kuin lukija kiinni ja katsomaan mitä löytyy. Voisiko tuo olla joku nokan asentoanturi tms, joka ei täysin lamauta mutta vähentää vetoja huomattavasti.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

DaViega kirjoitti:Tuo 'kustannus ystävällisin' riippuu ihan yksinään siitä, paljonko ajat
Pelkkiä duuniajoja 22tkm+muut ajot

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

quppe kirjoitti:Kaapista löytyy ODB lukija mallia VAG KLL. 156:een käy ainakin, mutta käykö 159:iin? olisi hyvä tietää ennen kuin lisenssejä alkaa turhaan ostelee..

Pitäs vähän kurkkaa listaa, kun taksi kuski provosoi valoissa minua ja hölmönä menin mukaan, nii kesken rivakamman kiihdytyksen nykähti / Hyytyi 4500rpm jolloin vaihdoin isompaan ja tauluun tuli ASR failure ja perään check engine. ASR katosi heti restartin jälkeen, mutta Check engine jäi.. kotiin ajoin 5km ja yritin parkki paikalla uudestaan, niin katosi kuitenkin lopulta.. Joku laimea haju tuli sisälle ajaessa, tyhjäkäynti raskaan tuntunen ja tehot vähän kadoksissa alakierroksilta. Meneeköhän moottori jonkunlaiseen rajoittuneeseen tilaan kun check enginet loistaa taulussa? Valon sammuessa vaikutti kyllä ihan normaalilta taas.. Ketjua en usko syylliseksi :lol: Mutta mitenhän noi liittyy toisiinsa.. ASR katkoo sytystä ja meni sitten sekasin vai mitenkä toimii?? - > tietokone myös?

Ihme laitteita nää.. :drinking:
Juu, menee vikatilaan varmaan joka kerta kun check engine syttyy. Ja siinä ne tehot häviää. Ei kannata jokaista vilkahusta ottaa vakavasti, anturi häiriöitä sattuu mukaan matkaan useammin kuin oikeita vikoja. ASR vähentää tehoja, sitä en tiedä miten se sen tekee. VDC polkee jarrua itekseen. Ei muuta kun kiihdyttämään uudestaan ja kattoo syttyykö valo vielä, eli ajat sen vian ulos :wink:
Life is too short to drive boring cars.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Mihin tulis lämpömittarin neulan osoittaa? Eli profiiliin auto kyseessä ja nyt pikku pakkasella tasa-ajossa roikkuu neula 80 palkin tuntumassa. Pientä kuormitusta ja mennään 1/3 ylöspäin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11251
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tasan puoliväli on hyvä, siinä ainakin mulla lämpömittari jöpöttää kuin nakutettu, kun kone on päässyt lämpöihinsä (OBD:stä vaklattuna 85°C ja siitä ylöspäin).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Polforea kirjoitti:Tasan puoliväli on hyvä, siinä ainakin mulla lämpömittari jöpöttää kuin nakutettu, kun kone on päässyt lämpöihinsä (OBD:stä vaklattuna 85°C ja siitä ylöspäin).
Eli, jos omassa jää lähemmäs 80 ja siinä pientä eloa 80-85, voi epäillä termostaatin olevan vaihtokunnossa? Olikos näin, ettei ollu myöskään ihan pikkuhomma ton 159:n termarin vaihto?

Avatar
Polforea
Viestit: 11251
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, eiköhän se ole aika yleinen paikka aloittaa lämpövajeen etsintä. Työtä siinä näyttäisi olevan, mutta ei vaikuta ihan tekemättömältä paikalta.

-Koristeellinen muovikansi pois edestä :)
-Akku telineineen irti ja pois edestä.
-Akun ja moottorin välissä kulkeva ahtoputki irti ja pois edestä
-Pohjamuovi pois edestä ja jäähdytysnesteet ulos (syylärin pohjassa pitäisi oleman roppu)
-Letkut ja lämpöanturin piuha termarikotelolta irti
-Öljyn huohtusletku ja 2 muuta letkua öljyntäyttökorkin kulmalta irti
-Termarikotelo irti ja termari ulos

...ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Minä lykkäisin samalla sisään uudet jäähdytysnesteet, vanhan litkun tunkeminen takaisin koneeseen on aina vähän hölmön tuntuista.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

^Kiitos infosta. Täytyy etsiä inspiraatiota ja tallia:)

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja ragazza »

159:iin piti viime talvena vaihtaa termari, eikä ollut vaikea homma. :) Seurasin siis vierestä ja alle puoli tuntia meni. Mahtui vaihtamaan irroittamatta akkua & telinettä, se ahtoputki otettiin pois tieltä. Jos sitä ilmausproppua ei oo vielä vaihdettu uuteen, niin ainakin tässä vaiheessa kannattaa, kun meillä vanha mureni käsiin.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Auto jäi eilen ulos pihalle ja nyt illalla kun kävin laittamassa lämppärin piuhaa kiinni, ei apparin puolen ovea saanut auki. Ovenkahva jäässä kun pari astetta ollut pakkasen puolella. Ovien tiivisteisiin kyllä olen muistanut silikonia laittaa, mutta varmaan kaipaisi noihin kahvoihinkin sitä spruuttailla.
Jarrut tuntuu ja jämähtävän kiinni jos auto ollut vuorokauden seisomassa tallissakin, vaikka jätän aina vapaalle ilman kässäriä. Tälle omiaisuudella ei varmaan mitään voi tehdä?
Il nero era bellissimo

Avatar
Aquatica
Viestit: 15050
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Teoriassa jarruihin saattaisi auttaa satuloiden kumisarjojen uusinta, tosin se kannattaa sitten kun jarrujen kanssa muuten tekee jotain. Jos muuten kunnossa, mutta jämähtelevät, voi se ilmaista nimenomaa männän tiivistekumin väsymistä (sehän palauttaa männän, sen reilusti vajaan millimetrin liikkeen verta, jarrutuksen jälkeen). Jos jarrut tosiaan muuten OK, että ei puolla tjsp (joka voi johtuakin jopa jarruletkusta tai putkesta, jos on taittunut, puristunut tai syystä tai toisesta alkanut menemään tukkoon), varmaan joutuu "elämään vaan sen kanssa".

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Ovenkahvat ja eteenkin käsijarru jumahtelee ainakin minun yksilössä. Käppäriin ei arvaa koskeakkaan, kahva täysin jumissa.

Josko tällä viikolla huolellinen kahvojen rasvaus nyt alkuun.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Olivatkin kuskin oven kahvaa lukuuottamatta kaikki muut kahvat jäässä aamulla. Sisältäpäin avatessa apparin ovikin kyllä aukeni ihan nätisti, eli se on vain se ulkopuolen kahva kun jäätyy.

^^Jarrut toimii kyllä muuten ihan ok. Eteen vaihdettiin kesällä levyt ja palat. Sen kyllä olen pannut merkille että kun jarrut ovat päässeet jämähtämään, ne jonkun matkaa pitävät laahaavaa ääntä liikkeelle lähdön jälkeenkin. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen tuokin kyllä poistuu ja toimivat ihan normaalisti.

Kun ajan auton talliin niin lykkään yleensä viimeiset kymmenisen senttiä autoa vielä käsin eteenpäin ja silloin eivät jarrut siis kanna. Talli kun on vähän nafti ja keskeltä taittuva tallin ovi voi ottaa avattaessa ja suljettaessa takaluukun reunaan kiinni jos auto jää liian taakse.
Il nero era bellissimo

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Jame kirjoitti:Auto jäi eilen ulos pihalle ja nyt illalla kun kävin laittamassa lämppärin piuhaa kiinni, ei apparin puolen ovea saanut auki. Ovenkahva jäässä kun pari astetta ollut pakkasen puolella. Ovien tiivisteisiin kyllä olen muistanut silikonia laittaa, mutta varmaan kaipaisi noihin kahvoihinkin sitä spruuttailla.
Jarrut tuntuu ja jämähtävän kiinni jos auto ollut vuorokauden seisomassa tallissakin, vaikka jätän aina vapaalle ilman kässäriä. Tälle omiaisuudella ei varmaan mitään voi tehdä?
Jarruista sama havainto kahden 159 kanssa. Lienee ominaisuus että jarrut jäävät nalkkiin ja lähtiessä pamahtavat auki, oli kesä tai talvi.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6683
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Hmm, en ole huomannut.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Waverunner »


Jarruista sama havainto kahden 159 kanssa. Lienee ominaisuus että jarrut jäävät nalkkiin ja lähtiessä pamahtavat auki, oli kesä tai talvi.
Exactly!

Kesällä varsinkin sadekeleillä muutaman päivän ajotauko aiheuttaa sen, että taas liikkeelle lähtiessä jarrut suorastaan PAMAHTAVAT auki mutta sen jälkeen toimivat ihan normaalisti.

Talvella/kylmällä en ole huomannut samaa efektiä...

Eilen illalla lätkätreenien jälkeen huomasin, että toinen takaoven avauskahva oli jäätynyt "jumiin" ja oven tiivisteet meinasivat lähteä oven mukana kun avasin takaovea pitkästä aikaa (jotain kosteutta päässyt tietty väliin mikä jäätynyt).

Waverunner

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

KauGoH kirjoitti:Jarruista sama havainto kahden 159 kanssa. Lienee ominaisuus että jarrut jäävät nalkkiin ja lähtiessä pamahtavat auki, oli kesä tai talvi.
Sama havainto täälllä, mutta vain kesäisin. Silloinkin näyttäisi paikallistuvan vesisateen jälkeiseen seisontaan käppäri päällä. Ei jää epäselväksi ainakaan, että vapautui jarrut just sillä hetkellä...

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

En ole huomannut jarrujen pamahtelua, en kesällä enkä talvella.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

mulla pamahti kerran kun olin ajanut pesusta parkkiin, käsijarru päälle ja asioille n. 3 h. kotiin lähties paukahti aika kovaa kun peruutin ruudusta.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Ei pauku. Jostain kumman syystä kesävanteilla 18" ääntää hiljaa rullatessa ja jarrutettaessa. Talvivalsseilla 17" hiljenee..

Äksjiiärrä
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2012, 12:45
Car(s): ex. 159 sw 2.2JTS
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Äksjiiärrä »

Täälläkään ei ole kesällä paukkumista jarruista havaittu. Mutta talvella kun ajaa kunnon pakkaslumi pölyssä niin tuntuu takajarrut jäätyvän parkissa, vaikka ei käytä käsijarrua ollenkaan. Itsellä on kyllä käsijarru todella vähällä käytöllä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Jos pesen auton hallilla ja jätän samantien ruutuun kuivumaan, on luvassa paukahdus jokusen tunnin päästä liikkeelle lähtiessä. Yhtään eivät pauku, jos ajan kotiin pesun jälkeen. Jarrujen lämpö kuivannee jarruosat paremmin kuin lämpöisen hallin ruudussa seisottaminen?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Jame kirjoitti:Olivatkin kuskin oven kahvaa lukuuottamatta kaikki muut kahvat jäässä aamulla. Sisältäpäin avatessa apparin ovikin kyllä aukeni ihan nätisti, eli se on vain se ulkopuolen kahva kun jäätyy.
.
Takaovien osalta olen huomannut, että lapsilukot saattaa jäätyä. Ulkoa ei lähde auki, mutta sisältä lähtee ilman mitään ongelmaa (tiivisteeseen vedetty silikonia).

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Shuttle kirjoitti:
KauGoH kirjoitti:Jarruista sama havainto kahden 159 kanssa. Lienee ominaisuus että jarrut jäävät nalkkiin ja lähtiessä pamahtavat auki, oli kesä tai talvi.
Sama havainto täälllä, mutta vain kesäisin. Silloinkin näyttäisi paikallistuvan vesisateen jälkeiseen seisontaan käppäri päällä. Ei jää epäselväksi ainakaan, että vapautui jarrut just sillä hetkellä...
samma här. Jarrut paukahtavat liikkeelle lähtiessä parin päivän seisonnan jälkeen jos on ollut kosteeta. Talvella kosteeta ei juuri ole, joten eivät pamahda. Mulla oli yhdessä aikaisemmassa Seatissa sama homma. Kun ruutuun pysähtyy eli jarruttaa, niin ainakin takapalat jäävät käytännössä levyyn kiinni ja kai ne sitten ruostuvat kiinni.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ruostetta epäilen mäkin syylliseksi.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

Olken kyllä kokeillut talliin ajettua käsin autoa liikutella ees-takaisin varmistaen ettei ole jarrut päällä. Ja silti ne on monesti olleet jumissa kun on lähdön aika. Mutta ehkä se levyjen ja palojen välys on niin pieni että ehtii sitten ruostua kiinni. Kyllähän ne levyt ainakin on ihan ruosteen värjäämät päivän seisokin jälkeen.
Il nero era bellissimo

Vastaa Viestiin