Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Tässä ohje Q-tronic huuhteluöljynvaihtoon.
Suositeltu öljy on luokitukseltaan AW1 esim. TUTELA GI/VI tai GM AF40 laatikon öljy, ooppelin varaosatiskiltä numerolla 1940773. Myös JWS 3309 / Toyota TYPE-IV öljyn pitäisi sopia, mutta varman päälle pelatessa kannattaa käyttää AW1 luokituksen täyttävää öljyä. Öljyä tarvitaan 8-14l. Yksi litra pitää varata lopuksi öljymäärän tarkistuksen yhteydessä lisättäväksi.
Tarvittavia välineitä ja tarvikkeita:
-Hylsyt HEX8, HEX12, T40 ja UTORX10.
-Ulkohalkaisijaltaan 12mm kirkas letku n.1m.
-Mitta-asteikolla varustettu jäteöljyastia, merkinnät 1l välein.
-Suppilo jossa n.40cm letku kiinnitettynä, letkun paksuus max. 14mm.
-Nosturi on kätevä, ilmankin saattaa selvitä, mutta öljymäärän tarkistuksessa pitää mahtua auton alle ja auton tulee olla mahdollisimman suorassa.
-Huuhteluvaiheessa tarvitaan apuri käynnistämään ja sammuttamaan autoa.
Ja sitten töihin.
-Auto ylös ja pohjamuovi pois.
-Laatikon pohjasta avataan mittaustulppa (T40), astia alle, öljyä tulee ulos n.1l.
-Tyhjennystulppa auki (HEX12), öljyä tulee ulos n.2l, tämän jälkeen laitetaan molemmat tulpat kiinni, näihin suositellaan uusia tiivisteitä. Itse laitoin vanhat takaisin. Tyhjennustulppa kiristetään momenttiin 40nm. Mittaustulppa joudutaan avaamaan uudelleen myöhemmin.
-Vaihteiston öljynjäähdytin/lämmönvaihdin irroitetaan, 3kpl UTORX10 pultteja, yksi alhaalla ja kaksi yläpuolella.
-Alempaan vaihteiston öljyjäähdytin lähtöön kiinnitetään 12mm letku, menee suoraan sisään ja pysyy kiinni. Letkun toinen pää mitta-astiaan.
-Täyttötulppa auki (HEX8). Irroittamalla akun saa hiukan lisätilaa. Tulppa on tiukassa jos öljyjä ei ole vaihdettu aiemmin.
-Lisätään vaihteistoon 4l öljyä. Täyttöletku kannattaa ottaa ulos vaihteistosta aina täytön jälkeen.
Tähän asti selvittiin yksin, nyt tarvitaan apuri. Toinen kuskin penkille ja toinen vahtimaan mitta-astiaa ja letkua.
-Vaihdevipu asentoon P ja auto käyntiin. Vaihteiston oma öljypumppu pumppaa öljyä letkun kautta astiaan. Kun öljyä on tullut ulos 2l tai letkussa näkyy ilmakuplia auto sammutetaan. Lisätään 2l öljyä vaihteistoon. Auto käyntiin 2l öljyä ulos, auto sammuksiin ja lisätään 2l öljyä. Tätä jatketaan kunnes ulos tulevan öljyn väri vaihtuu mustasta punaiseksi. Öljyä ei lisätä enää viimeisen pumppauksen jälkeen.
-Öljynjäähdytin kiinnitetään paikoilleen, uusia tiivisteitä suositellaan.
-Nyt auton pitää viimeistään olla suorassa. Mittaustulppa avataan, jos öljyä tulee ulos laitetaan tulppa takaisin. Jos öljyä ei tule ulos niin sitä lisätään kunnes mittaustulpasta alkaa valumaan öljyä ulos ja sitten tulppa kiinni.
-Auto käyntiin ja kepistä P-R-N-D-N-R-P, kaksi sekuntia per asento, tämä kaksi kertaa. Ja auto sammuksiin.
Öljymäärä voidaan tarkistaa kahdella tavalla, kone sammuksissa tai kone käynnissä(vaatii MES/FES)
JA AUTON TULEE OLLA SUORASSA!!
Kone sammuksissa:
Annetaan öljyn asettua 30min, laatikon tulee olla kylmä n. 15-25 astetta. Avataan mittaustulppa ja valutellaan öljyä kunnes se alkaa tulemaan ulos pisaroina. Jos öljyä ei valu niin sitä lisätään kunnes alkaa valumaan ja sitten kun alkaa tulemaan tipoittain ulos niin mittaustulppa kiinni ja lisätään 1l öljyä.
Kone käynnissä:
MES/FES käyntiin piuhat kiinni ja yhteys vaihdelaatikkoon. Seurataan vaihteistoöljyn lämpötilaa. Auto käyntiin ja vatkaus kepistä P-R-N jne. kaksi sekuntia per asento kaikki asennot läpi kahteen kertaan. Mittaustulppa auki, jos öljyä ei tule ulos niin sitä lisätään kunnes sitä tulee ulos. Kun vaihteistoöljyn lämpö on 30 -45 astetta laitetaan mittaustulppa kiinni.
Vaihtoehtoinen lämpötila alue on 60-75 astetta, mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,4l.
Tarkistuksen jälkeen täyttötulppa kiinni, tarkistetaan ettei öljyä vuoda mistään ja laitetaan pohjamuovi paikoilleen. Seuraava huuhtelu 60 -80tkm päästä.
Kiristysmomentit:
Tyhjennys- ja täyttötulppa 40nm
Mittaustulppa 8nm
Suositeltu öljy on luokitukseltaan AW1 esim. TUTELA GI/VI tai GM AF40 laatikon öljy, ooppelin varaosatiskiltä numerolla 1940773. Myös JWS 3309 / Toyota TYPE-IV öljyn pitäisi sopia, mutta varman päälle pelatessa kannattaa käyttää AW1 luokituksen täyttävää öljyä. Öljyä tarvitaan 8-14l. Yksi litra pitää varata lopuksi öljymäärän tarkistuksen yhteydessä lisättäväksi.
Tarvittavia välineitä ja tarvikkeita:
-Hylsyt HEX8, HEX12, T40 ja UTORX10.
-Ulkohalkaisijaltaan 12mm kirkas letku n.1m.
-Mitta-asteikolla varustettu jäteöljyastia, merkinnät 1l välein.
-Suppilo jossa n.40cm letku kiinnitettynä, letkun paksuus max. 14mm.
-Nosturi on kätevä, ilmankin saattaa selvitä, mutta öljymäärän tarkistuksessa pitää mahtua auton alle ja auton tulee olla mahdollisimman suorassa.
-Huuhteluvaiheessa tarvitaan apuri käynnistämään ja sammuttamaan autoa.
Ja sitten töihin.
-Auto ylös ja pohjamuovi pois.
-Laatikon pohjasta avataan mittaustulppa (T40), astia alle, öljyä tulee ulos n.1l.
-Tyhjennystulppa auki (HEX12), öljyä tulee ulos n.2l, tämän jälkeen laitetaan molemmat tulpat kiinni, näihin suositellaan uusia tiivisteitä. Itse laitoin vanhat takaisin. Tyhjennustulppa kiristetään momenttiin 40nm. Mittaustulppa joudutaan avaamaan uudelleen myöhemmin.
-Vaihteiston öljynjäähdytin/lämmönvaihdin irroitetaan, 3kpl UTORX10 pultteja, yksi alhaalla ja kaksi yläpuolella.
-Alempaan vaihteiston öljyjäähdytin lähtöön kiinnitetään 12mm letku, menee suoraan sisään ja pysyy kiinni. Letkun toinen pää mitta-astiaan.
-Täyttötulppa auki (HEX8). Irroittamalla akun saa hiukan lisätilaa. Tulppa on tiukassa jos öljyjä ei ole vaihdettu aiemmin.
-Lisätään vaihteistoon 4l öljyä. Täyttöletku kannattaa ottaa ulos vaihteistosta aina täytön jälkeen.
Tähän asti selvittiin yksin, nyt tarvitaan apuri. Toinen kuskin penkille ja toinen vahtimaan mitta-astiaa ja letkua.
-Vaihdevipu asentoon P ja auto käyntiin. Vaihteiston oma öljypumppu pumppaa öljyä letkun kautta astiaan. Kun öljyä on tullut ulos 2l tai letkussa näkyy ilmakuplia auto sammutetaan. Lisätään 2l öljyä vaihteistoon. Auto käyntiin 2l öljyä ulos, auto sammuksiin ja lisätään 2l öljyä. Tätä jatketaan kunnes ulos tulevan öljyn väri vaihtuu mustasta punaiseksi. Öljyä ei lisätä enää viimeisen pumppauksen jälkeen.
-Öljynjäähdytin kiinnitetään paikoilleen, uusia tiivisteitä suositellaan.
-Nyt auton pitää viimeistään olla suorassa. Mittaustulppa avataan, jos öljyä tulee ulos laitetaan tulppa takaisin. Jos öljyä ei tule ulos niin sitä lisätään kunnes mittaustulpasta alkaa valumaan öljyä ulos ja sitten tulppa kiinni.
-Auto käyntiin ja kepistä P-R-N-D-N-R-P, kaksi sekuntia per asento, tämä kaksi kertaa. Ja auto sammuksiin.
Öljymäärä voidaan tarkistaa kahdella tavalla, kone sammuksissa tai kone käynnissä(vaatii MES/FES)
JA AUTON TULEE OLLA SUORASSA!!
Kone sammuksissa:
Annetaan öljyn asettua 30min, laatikon tulee olla kylmä n. 15-25 astetta. Avataan mittaustulppa ja valutellaan öljyä kunnes se alkaa tulemaan ulos pisaroina. Jos öljyä ei valu niin sitä lisätään kunnes alkaa valumaan ja sitten kun alkaa tulemaan tipoittain ulos niin mittaustulppa kiinni ja lisätään 1l öljyä.
Kone käynnissä:
MES/FES käyntiin piuhat kiinni ja yhteys vaihdelaatikkoon. Seurataan vaihteistoöljyn lämpötilaa. Auto käyntiin ja vatkaus kepistä P-R-N jne. kaksi sekuntia per asento kaikki asennot läpi kahteen kertaan. Mittaustulppa auki, jos öljyä ei tule ulos niin sitä lisätään kunnes sitä tulee ulos. Kun vaihteistoöljyn lämpö on 30 -45 astetta laitetaan mittaustulppa kiinni.
Vaihtoehtoinen lämpötila alue on 60-75 astetta, mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,4l.
Tarkistuksen jälkeen täyttötulppa kiinni, tarkistetaan ettei öljyä vuoda mistään ja laitetaan pohjamuovi paikoilleen. Seuraava huuhtelu 60 -80tkm päästä.
Kiristysmomentit:
Tyhjennys- ja täyttötulppa 40nm
Mittaustulppa 8nm
- Liitteet
-
- TYHJENNYSTULPPA.jpg (78.28 KiB) Katsottu 11055 kertaa
-
- TÄYTTÖTULPPA.jpg (89.39 KiB) Katsottu 11055 kertaa
-
- ÖLJYNJÄÄHDYTIN.jpg (80.22 KiB) Katsottu 11055 kertaa
Viimeksi muokannut samu_m, 07 Joulu 2013, 19:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
No hemmetti, kiitos.
Just tänään tätätaas mietin!
Just tänään tätätaas mietin!
Ei alfat enää maistu
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Opel öljynä näyttäis olevan 12,20€ ja Alfan tutela litkuna sama kama 19,90€.......
hmmmm...
hmmmm...
Ei alfat enää maistu
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Samanlaisilla ohjeilla olen vaihtanut kahteen volvoon laatikkoöljyt, sen verran oli eriä että öljyä otettiin ulos aina tasan 1 litra
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
FAQ-materiaalia. Ilmeisesti myös Cromaan sovellettavissa tämä ohje. Kiitos!
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Miksi ylitäyttö?samu_m kirjoitti:TKun vaihteistoöljyn lämpö on 30 -45 astetta laitetaan mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,5l öljyä vaihteistoon.
Vaihtoehtoinen lämpötila alue on 60-75 astetta, mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,4l.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Hyvä huomio. Ohjeessa oli virhe, lämpötilan ollessa 30-45 astetta öljyä ei lisätä mittaustulpan sulkemisen jälkeen.Epezi kirjoitti:Miksi ylitäyttö?samu_m kirjoitti:TKun vaihteistoöljyn lämpö on 30 -45 astetta laitetaan mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,5l öljyä vaihteistoon.
Vaihtoehtoinen lämpötila alue on 60-75 astetta, mittaustulppa kiinni ja lisätään 0,4l.
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Mitä tarkoittaa MES/FES ?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
MES = MultiEcuScan ( www.multiecuscan.net ), FES = vanhempi versio (FiatEcuScan) samasta softasta.
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Ok, niin ajattelinkin.samu_m kirjoitti:Hyvä huomio. Ohjeessa oli virhe
Satuitko huomioimaan millaset tiivisteet tuossa jäähdyttimessä oli?
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Tiiviste on tämän näköinen. Tämä on GM osanumero 93183012. Öljynjäähdyttimen kannake pitää irrottaa jotta tiivisteet saa irti.
- Liitteet
-
- image.jpg (3 KiB) Katsottu 10817 kertaa
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Miekin aattelin että ei siinä tiivisteitä tarvi uusia kun on vaan vähän aikaa auki, mutta niin vaan alko vuotaan lauhduttimen liitin. Tokeni kun vaihdoin sen tiivisteen. Utelin sinisentiskin mieheltä miksi se menee kun se avataan. Se sanoi öljyn kovettavan tiivisteen ja kun se avataan se ei enää tiivistä.samu_m kirjoitti:Tiiviste on tämän näköinen. Tämä on GM osanumero 93183012. Öljynjäähdyttimen kannake pitää irrottaa jotta tiivisteet saa irti.
Tämä siis koskee 5-10 v. vanhoja tiivisteitä
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulia Super 2.0 -16
ex Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Pitää seurata alkaako vuotamaan. Ei ainakaan vielä vuoda. Olisivat kyllä mielellään myyneet nuo tiivisteetkin Opelin varaosatiskillä, mutta en ottanut kun en ollut varma sopivuudesta. Samantyylisiltä näyttää mutta taitaa Alfa olla ainut jossa AF40 laatikon kyljessä on suoraan öljystä veteen lämmönvaihdin. GM tiivisteen reikä saattaa olla erikokoinen. Täytyy kysellä noita tiivisteitä ja osanumeroita kun seuraavan kerran asioin merkkiliikkeen varaosatiskillä.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Vaihteistoöljyjen vaihdosta haaveilen minäkin. Pyrin yleensä tekeen kaikki huollot itse, mutta tämä vaikuttaa sen verran monimutkaiselta, että taidan jättää sen suosiolla ammattilaiselle. Onko raadilla aavistusta, mitä moinen voisi liikkeessä maksaa ja kukahan moisen voisi Tampereen seudulla suorittaa?
Viimeksi muokannut -Tomi-, 13 Helmi 2014, 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Mulla meni alle tunti aikaa volvon aw laatikon öljyn vaihdossa, se on hieman yksinkertaisempi kun siinä on mittatikku josta katsotaan öljyn oikea korkeus ja lämmönsiirrin on pitkien letkujen päässä syylärissä.-Tomi- kirjoitti:Vaihteistoöljyjen vaihdosta haaveilen minäkin. Pyrin yleensä tekeen kaikki huollot itse, mutta tämä vaikuttaa sen verran monimutkaiselta, että taidan jättää sen suosiolla ammattilaiselle. Onko raadilla aavistusta, mitä moinen voisi liikkeessä maksaa ja kukahan moisen voisi Tampereen seudulla suorittaa (EI Nokian autotalo)?
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Onkohan noihin tiivisteisiin saatu tarkennusta?
Eperiä pläräilin edestakas, mutta en löytänyt mitään sopivaa.
Eperiä pläräilin edestakas, mutta en löytänyt mitään sopivaa.
Ei alfat enää maistu
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Käytin auton öljynvaihtoon erikoistuneella pajalla, jolla on laite näiden laatikoiden huuhteluun.... Mut eipä saa laitetta kiinni Alfaan
Tänään sit metsästin tuota öljyä oikeen urakalla.
Paikallinen varaosaliike tyrkytti tätä: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... _3681.html
17€/litra, joka vähän hirvitti ja olen vähän skeptinen tätä kohtaan.
Mobilin 3309 litkua löytyy joka putiikista, mutta käykö se nyt sit PERKELE!
GM 1940773 olis sit se "oikea" (?) jos ei seleniaa halaja, mutta sitä ei tunnu löytyvän mistään.
Miten vitussa tää voi olla taas näin helvetin hankalaa.
Mistä (ja mitä) te huuhteluita tehneet olette öljyt hankkineet?
Tänään sit metsästin tuota öljyä oikeen urakalla.
Paikallinen varaosaliike tyrkytti tätä: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... _3681.html
17€/litra, joka vähän hirvitti ja olen vähän skeptinen tätä kohtaan.
Mobilin 3309 litkua löytyy joka putiikista, mutta käykö se nyt sit PERKELE!
GM 1940773 olis sit se "oikea" (?) jos ei seleniaa halaja, mutta sitä ei tunnu löytyvän mistään.
Miten vitussa tää voi olla taas näin helvetin hankalaa.
Mistä (ja mitä) te huuhteluita tehneet olette öljyt hankkineet?
Ei alfat enää maistu
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Toimittaiskohan vaikka jompikumpi näistä Suomeen?
http://motoroel-und-filterversand.com/A ... ansmission
http://www.autovaux.co.uk/product/93165 ... -af40.aspx
Vaihtoehtoisesti GM-marmoritiskiltä voi rohkeasti käydä kyselemässä. Ainakin Saabin marmoritiskit ovat tupanneet myymään ihan kiltisti tuotekoodeilla ja ainakin Pro-Car Service Jyväskylässä pakkaa kamoja Matkahuollon kyytiin niin pyytäessä.
http://motoroel-und-filterversand.com/A ... ansmission
http://www.autovaux.co.uk/product/93165 ... -af40.aspx
Vaihtoehtoisesti GM-marmoritiskiltä voi rohkeasti käydä kyselemässä. Ainakin Saabin marmoritiskit ovat tupanneet myymään ihan kiltisti tuotekoodeilla ja ainakin Pro-Car Service Jyväskylässä pakkaa kamoja Matkahuollon kyytiin niin pyytäessä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Ei täytä AW-1 vaatimusta, mutta paljon pösömiehet tuota ovat siltikin käyttäneet AM6-toosaan eikä ole mennyt rikki... (itse en laittaisi) Pösön ohjeissa myös varotetaan, ettei AW-1 öljyä saa korvata JWS 3309-tyyppisellä öljyllä. Omaan kävin hakemassa GM:n tavaraa marmorilta ja oli kallista.Pasi kirjoitti:Mobilin 3309 litkua löytyy joka putiikista, mutta käykö se nyt sit PERKELE!
Tämänkin pitäis vissiin sattua. Ainakin löytyy luokitus Aisin AW-1. http://www.motonet.fi/fi/tuote/590202/v ... ettinen-1l
Kattelin hiukan tuota ohjetta ja imettelen mistä nuo öljytason tarkastuksen lämpötilat ja lisäysmäärät on peräisin? Eivät ainakaan täsmää PSA:n tai Saabin ohjeisiin samalle laatikolle, eivätkä kyllä Alfankaan, joskin Alfan ohjeet on puutteelliset muutenkin. Tyhjennys ja täyttötulpan momentitkin poikkeavat Alfan ohjeista, vaikka eivät toki kriittiset olekaan. Lämpötila on kuitenkin oleellinen tekijä öljyn laajenemisen takia.
Edittiä: Ohjeesta puuttuu myös se, että vaihteistoöljyt pitäisi ottaa ulos kuumana (vähintään +60C), jolloin se sitoo epäpuhtaudet.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
^tuota maxlifea ei sitten vissiin suositella tuohon lootaan kumminkaan.
AW-1 - JWS-3324 - Toyota-WS ovat käsittääkseni 6-pykäläiseen aisiniin. Lootahan on tojotan ja nuot orggis öljyt teköö mobili. Joten mobil atf3324 tai sitten tojotalta/volvolta yms. Tai sitten ykkösvaihtoehtona sitä tutelaa, kun on kumminkin oikein aw-1 öljyn tehny.
AW-1 - JWS-3324 - Toyota-WS ovat käsittääkseni 6-pykäläiseen aisiniin. Lootahan on tojotan ja nuot orggis öljyt teköö mobili. Joten mobil atf3324 tai sitten tojotalta/volvolta yms. Tai sitten ykkösvaihtoehtona sitä tutelaa, kun on kumminkin oikein aw-1 öljyn tehny.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
^Kattelin kans että on noissa luokituksissa ikään kuin ristiriitaa, sillä sanoinkin, että pitäis vissiin sattua.
On tuotakin porukat tonne laatikkoon laittaneet, eikä ainakaan ole tulleet sanomaan, että olis hajonnut... mut mut... Ehkä se marmorin hinta ei kuitekaan ole niin kallis, että kannattais riskeerata.
On tuotakin porukat tonne laatikkoon laittaneet, eikä ainakaan ole tulleet sanomaan, että olis hajonnut... mut mut... Ehkä se marmorin hinta ei kuitekaan ole niin kallis, että kannattais riskeerata.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): --- [ EX ] ---
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Taitaa olla niin, että haen marmorilta sen 3 litraa ja vaihtelen minkä vaihtuu ilman huuhtelua. Ja alan tekemään tätä sit sen 3-4 kertaa vuodessa,ni johan pysyy aineet kunnossa?
Ei viitsis huuhdella jollain 20€/l aineella.
Ei viitsis huuhdella jollain 20€/l aineella.
Ei alfat enää maistu
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Hieman vielä tutkailen onko autossa nyt sopivaa vai epäsopivaa öljyä. Mutta huuhtelen jos tulee ajankohtaiseksi. Eikö tämä nyt ainakin täytä vaatimukset:
https://vaihteistokauppa.fi/product/729 ... l-t-iv-20l
https://vaihteistokauppa.fi/product/729 ... l-t-iv-20l
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1213
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Täällä kun pähkäillään öljyjen sopivuuksia niin vaihdoin BG laitteella huuhtelemalla Toyota WS öljyt vaimon 159 1,9jtdm automaattiin ja niillä nyt 10tkm ajeltu ja hienosti toimii. Autolla oli menty 332tkm ja kuulemma ei olisi öljyjä aiemmin vaihdettu. Vetareissa oli kuitenkin merkkejä siitä että ovat irti käyneet joten joku määrä on öljyä vaihtunut väkisinkin jossain vaiheessa. Muistelisin että ton BG:n laitteen kun kytki laatikon päädyssä olevan paineentarkastus proppurivistön keskimmäiseen kanavaan niin öljynvaihto onnistui suht kivasti.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
35tkm ja 3 vuotta sitten on laitettu tuohon nuo Liqui Moly TOP TEC ATF 1200 (veloitus 12L) ja lisäksi rivi: Forte pesuaine ja lisäaine.
Ihan hajoa nyt ja just tilanne ei ole päällä mutta mieluiten siellä sais olla ne "suositelluimmat". Autoliike ei tule mukaan tai vastaan niin hommaan öljyn (20l) ja vaihdan itse.
Ihan hajoa nyt ja just tilanne ei ole päällä mutta mieluiten siellä sais olla ne "suositelluimmat". Autoliike ei tule mukaan tai vastaan niin hommaan öljyn (20l) ja vaihdan itse.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Tuota öljynvaihdon tarpeellisuutta olen itsekin HDI C5:n Aisinin kanssa pähkäillyt ( vm.-10 X7).
Paikallinen hyvä Citikkapaja https://www.automeca.fi/ antoi vinkin, jossa 2 vaihtoehtoa.
Joko uudesta lähtien 60 tkm:n välein osavaihtaen ( onnistuu heillä ) tai huuhteluvaihtaen ja sitten pian perään
normiosavaihto ( tässä joskus riskinä paljon ajetuissa epäpuhtauksien liikkeelle lähtö )
Se kolmas tod. näk. oma valinta on ajaa tämä talvi orkkisöljyillä ,koska laatikko toimii loistavasti ja sillä on
ajettu 8 vuoden aikana kuitenkin reilu 25 tkm per vuosi pääosin pitkää siivua. Keväällä laatikko ja öljyt kuumaksi ajaen sitten mahdollisesti teetän huuhteluvaihdon Seinäjoella Auto-Mecan suosittelemassa liikkeessä. Mutta kun näillä on ajettu todennetusti se 350 ( Caijollakin ) -jopa 400 tkm vaihtamattakin, niin...
Paikallinen hyvä Citikkapaja https://www.automeca.fi/ antoi vinkin, jossa 2 vaihtoehtoa.
Joko uudesta lähtien 60 tkm:n välein osavaihtaen ( onnistuu heillä ) tai huuhteluvaihtaen ja sitten pian perään
normiosavaihto ( tässä joskus riskinä paljon ajetuissa epäpuhtauksien liikkeelle lähtö )
Se kolmas tod. näk. oma valinta on ajaa tämä talvi orkkisöljyillä ,koska laatikko toimii loistavasti ja sillä on
ajettu 8 vuoden aikana kuitenkin reilu 25 tkm per vuosi pääosin pitkää siivua. Keväällä laatikko ja öljyt kuumaksi ajaen sitten mahdollisesti teetän huuhteluvaihdon Seinäjoella Auto-Mecan suosittelemassa liikkeessä. Mutta kun näillä on ajettu todennetusti se 350 ( Caijollakin ) -jopa 400 tkm vaihtamattakin, niin...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Öljyt tilattu ja nuo o-renkaat öljynjäähdyttimeen. Onko muita tiivisteitä tms mitä tarvii?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Laitetaan tähän ketjuun jatkoksi Alfa Aisin opetusmateriaalia vuodelta 2007.
Toi perus periaate öljyn määrässä on aika simppeli, yli täytetään 0.5l ja ajetaan laatikko oikeaan lämpötilaan 35-45c , Avataan tarkitus tulppa ja ylimääräinen öljy vuotaa ulos = taso ok. Ja jos ei niin lisätään öljyä ja aloitetaan alusta.
https://1drv.ms/b/s!AEYjOpgPxSmLgTQ
Toi perus periaate öljyn määrässä on aika simppeli, yli täytetään 0.5l ja ajetaan laatikko oikeaan lämpötilaan 35-45c , Avataan tarkitus tulppa ja ylimääräinen öljy vuotaa ulos = taso ok. Ja jos ei niin lisätään öljyä ja aloitetaan alusta.
https://1drv.ms/b/s!AEYjOpgPxSmLgTQ
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Isot kiitokset erittäin selkeästä ohjeesta!
Öljyt vaihdettu ja huuhteltu ohjeen mukaan, n.17l meni niin alkoi tulemaan ihan kirkasta.
Mutta nuo tiivisteet, nypätäänkö ne paikallaan pois vai irroitetaanko se laippa missä ne vaikuttaisi olevan kiinni. Eli iso utorx alhaalla ja yksi pienempi reikien keskellä. Olettaisin että irroitetaan mutta ei oikein uskalla vaihteistosta irrotella pultteja summassa.
Tosin vaikuttavat ehjiltä niin b-plan on kasata noilla ja vaihtaa tarvittaessa.
Öljyt vaihdettu ja huuhteltu ohjeen mukaan, n.17l meni niin alkoi tulemaan ihan kirkasta.
Mutta nuo tiivisteet, nypätäänkö ne paikallaan pois vai irroitetaanko se laippa missä ne vaikuttaisi olevan kiinni. Eli iso utorx alhaalla ja yksi pienempi reikien keskellä. Olettaisin että irroitetaan mutta ei oikein uskalla vaihteistosta irrotella pultteja summassa.
Tosin vaikuttavat ehjiltä niin b-plan on kasata noilla ja vaihtaa tarvittaessa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): Ex Alfat:
159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Re: Q-Tronic huuhteluöljynvaihtoon ohje
Taitaa Teboilin Fluid S myös käydä, purkissa ei suositusta lue mutta Teboilin dokumentissa on tuo AW-1 mainittu:
Suorituskyky: GM Dexron II, IID, IIG, IIIH; Ford Mercon, Mercon V; Audi/VW G-055
-
025
-A2 (TL52025), G-052
-162
-A1 (TL52162), G-052
-990 (TL52990); BMW: ETL-7045E,
ETL-8072B, LA2634, LT71141; Chrysler ATF +3/4, Mopar AS68RC; Ford FNR5; AW1;
Honda Z1; Hyundai SP-II/III; Jatco 3100 PL085; JWS 3309, 3324, 3314, 3317; Kia SP-II/
III, Red1; Mazda ATF-M II, MV; MB 236.1, -2, -5, -6, -9, -10, -11, -12, -14 (NAG 1), Mitsu
-
bishi SP-II/III, ATF-J2; Nissan N402, Matic-/D/J/K, Matic-S; Subaru ATF, ATF-HP; Suzuki
3317, 3314; Toyota T-II/III/IV, WS
Löytyy helposti ja hintakin 34,90/ 4L mm. Puuilossa
Suorituskyky: GM Dexron II, IID, IIG, IIIH; Ford Mercon, Mercon V; Audi/VW G-055
-
025
-A2 (TL52025), G-052
-162
-A1 (TL52162), G-052
-990 (TL52990); BMW: ETL-7045E,
ETL-8072B, LA2634, LT71141; Chrysler ATF +3/4, Mopar AS68RC; Ford FNR5; AW1;
Honda Z1; Hyundai SP-II/III; Jatco 3100 PL085; JWS 3309, 3324, 3314, 3317; Kia SP-II/
III, Red1; Mazda ATF-M II, MV; MB 236.1, -2, -5, -6, -9, -10, -11, -12, -14 (NAG 1), Mitsu
-
bishi SP-II/III, ATF-J2; Nissan N402, Matic-/D/J/K, Matic-S; Subaru ATF, ATF-HP; Suzuki
3317, 3314; Toyota T-II/III/IV, WS
Löytyy helposti ja hintakin 34,90/ 4L mm. Puuilossa