Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)
Valvoja: Moderators
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7791
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): 45e + GTX
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oma 159 2.2 JTS on nyt myyty, joten voin kertoa totuuden.
Laadukkain Alfa mitä on ollut (9 ollut), ja heittämällä. Toki ketjuremppa on ikävä, mutta kerran/100tkm ei maata kaada. 156 V6 oli hauskin, mutta ei tämäkään mikään Toyota ollut.
Näihin kuviin ja tunnelmiin, perheen kasvaessa piti siirtyä isompaan (baijerilaiseen).
Laadukkain Alfa mitä on ollut (9 ollut), ja heittämällä. Toki ketjuremppa on ikävä, mutta kerran/100tkm ei maata kaada. 156 V6 oli hauskin, mutta ei tämäkään mikään Toyota ollut.
Näihin kuviin ja tunnelmiin, perheen kasvaessa piti siirtyä isompaan (baijerilaiseen).
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Sitähän tämä 159 on. Ainoa suurempi ongelma on sekin GM:n luoma. Harmi tosiaan ettei Alfalta löydy mitään, mutta oisit edes neliveto Freemontin käynyt hakemassa. Siinä ois sitä kuljetuskapasiteettiakin!
- juhala
- Viestit: 688
- Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
- Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010 - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Sisätilanlämmittimen asennuksesta;
Koska oli Olarin Autokeskukselle tekemätön paikka kiinnittää defan puhallin konsolin niin itsehän se on sitten kai tehtävä....
Onko sen pahviseinän takana jotain joka voi vaurioitua jos vaan ruuvaa sen telineen siihen kylkeen?
Onko kuvia omista asennuksistanne , vai märehdinkö nyt turhia...?
Koska oli Olarin Autokeskukselle tekemätön paikka kiinnittää defan puhallin konsolin niin itsehän se on sitten kai tehtävä....
Onko sen pahviseinän takana jotain joka voi vaurioitua jos vaan ruuvaa sen telineen siihen kylkeen?
Onko kuvia omista asennuksistanne , vai märehdinkö nyt turhia...?
Elämä on aivan liian pitkä tylsillä autoilla ajamiseen!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^Kuvaa ei ole tähän hätään, mutta mulla se on siinä keskikonsolissa pelkääjän vasemman polven korkeudella ja puhaltaa noin 45 asteen kulmassa yläviistoon. Valitettavasti en ole itse kiinnittänyt, mutta sellainen Defan ohkainen malli taitaa olla.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mikä olisi laadukasta ohjaustehostimen nestettä Alfaan?
Ilmaako järjestelmä ns. itse itsensä, eli vanha säiliö pois, uusi tilalle ja nestettä täyteen ja kääntelemään rattia? Miten nesteet saa vaihdettua kokonaan ja paljonko järjestelmä ottaa nestettä?
Ilmaako järjestelmä ns. itse itsensä, eli vanha säiliö pois, uusi tilalle ja nestettä täyteen ja kääntelemään rattia? Miten nesteet saa vaihdettua kokonaan ja paljonko järjestelmä ottaa nestettä?
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Normaalistihan noita vaihdettu ihan imemällä säiliö tyhjäksi, pari pyöräytystä laidasta laitaan ja säiliössä mahd. olevat kamat pois, sitten täyteen ja pyörittelyä laidasta laitaan, keskelle ja taas täyteen. Toistaa niin kauan kun pinta ei laske. Jotta tehostinöljyt kiertää järjestelmässä, pitää toki olla koneen käynnissä ja jos ei halua antaa rasitusta tehostimelle tässä vaiheessa, laittaa suosiolla keulan ilmaan (jos mahdollista, nostaa tukivarsista, jolloinka akselisto on oikeassa kulmassa normaaliin nähden mutta renkaat ilmassa)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Jees jees, en saa autoa ilmaan mitenkääm, enkä viitsi rasittaa pumppua, jos siellä onkin jotain vikaa. Vien Nokialle siis. Kiitos kuitenkin neuvosta!
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Monihan tekee tuon ilman keulan ilmaannostoa, enkä ole KUULLUT että olisi jotain hajonnut. Se on silti suositeltavaa, juurikin kun nesteet ei vielä kierrä (kun ei sitä ole). Kaksi tunkkiahan on helppo saada sinne alle =)
Tietty jos on uusi säiliö ja vaihdattaa jossakin, ei pitäisi ihan älyttömiä maksaakaan.
Tietty jos on uusi säiliö ja vaihdattaa jossakin, ei pitäisi ihan älyttömiä maksaakaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muistaakseni sain Team F40:ltä hinnan 150e, lisäaineella.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Yksi tunkki ja kaksi pukkia on yleisesti ottaen parempi idea kuin kaksi tunkkia. Jos ei keulaa saa ilmaan, niin taitaa kummasti keventää tehostimen hommia kun auto liikkuu edes vähän. Vastaavan efektin huomaa tehostamattomalla ohjauksella, kun kääntää renkaita paikallaan tai niin että auto ryömii ihan hitaasti eteen- tai taaksepäin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Taisi olla ihan inhimillinen homma, ei mielestäni tarvitse kelkkaa tiputtaa, kunhan vain pääsee auton alle. ihan ulkomuistitsta heitän tän 'tiedon'JLM kirjoitti:Kuinka pirullinen savotta etuvakaajan puslien vaihto 159:ään on?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
brittifoorumin mukaan punanen on väärää ja alfalt tullu päivitys myöhemmin. eli pitäis laittaa vihreetä täys synteettist, esim tutela gi/r tai valvoline synpower. itse laitoin jälkimmäist ja vaihdoin ruiskulla imemällä ja renkaita kääntämäl korotettua tyhjäkäyntii myös. 2 litraa ajoi asiansa ja säiliössä on nyt puhdasta ainetta.Saturnus kirjoitti:Mikä olisi laadukasta ohjaustehostimen nestettä Alfaan?
Ilmaako järjestelmä ns. itse itsensä, eli vanha säiliö pois, uusi tilalle ja nestettä täyteen ja kääntelemään rattia? Miten nesteet saa vaihdettua kokonaan ja paljonko järjestelmä ottaa nestettä?
- ragazza
- Viestit: 304
- Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
- Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Oli siellä seinämän takana jokin muovinen seinä vastassa, mutta kurkistamalla taakse näki, ettei tiellä ainakaan johtoja ollut. Aika helppo homma siis.juhala kirjoitti:Sisätilanlämmittimen asennuksesta;
Koska oli Olarin Autokeskukselle tekemätön paikka kiinnittää defan puhallin konsolin niin itsehän se on sitten kai tehtävä....
Onko sen pahviseinän takana jotain joka voi vaurioitua jos vaan ruuvaa sen telineen siihen kylkeen?
Onko kuvia omista asennuksistanne , vai märehdinkö nyt turhia...?
-
- Viestit: 354
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Voi olla kolmekin tuntia vähän naftisti näillä pakkasilla, muistaakseni vain jotain 350W on tuo Calix tehoiltaan..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla ei ainakaan kolmessa tunnissa 18-20'c pakkasyön jälkeen vaikuta oikeen mitenkään. Tehoton paska. Eberiäkään en malta laittaa, kun iPhone ohjattava kampe maksaa maltaita. Pidän yleensä 4-6h kovilla pakkasilla. Sisätilojen kevyempi DEFA Slimkin liian tehoton farkussa..
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mä laitoin tuon lämppärin alemmas tuohon verhousmattoon kiinni biltemasta ostetulla leveällä takiasnauhalla. Leikkasin ohuesta vanerilevystä sopivan palan ja ruuvasin tuon lämppärin asennuspalan siihen kiinni lyhkäsillä ruuveilla ja takiasnauhan teippasin vanerin toiselle puolelle. Hyvin on pysynyt takiasnauha kiinni eikä jää ruuuvinreikiä. Teippi kyllä vaneripalan päädyistä vähän irronnut, pitäisi vielä naittajalla parantaa sen kiinnitystä tuohon vaneriin. Vaneri kun ei ole tarpeeksi taipusaa ja tuo verhous on tuossa kohdassa vähän kaarella.ragazza kirjoitti:Oli siellä seinämän takana jokin muovinen seinä vastassa, mutta kurkistamalla taakse näki, ettei tiellä ainakaan johtoja ollut. Aika helppo homma siis.juhala kirjoitti:Sisätilanlämmittimen asennuksesta;
Koska oli Olarin Autokeskukselle tekemätön paikka kiinnittää defan puhallin konsolin niin itsehän se on sitten kai tehtävä....
Onko sen pahviseinän takana jotain joka voi vaurioitua jos vaan ruuvaa sen telineen siihen kylkeen?
Onko kuvia omista asennuksistanne , vai märehdinkö nyt turhia...?
Il nero era bellissimo
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^mitenköhä tuommoinen sopis hanskalokeron alapuolelle , olis omaan autoon omaan silmään esteettisempi?
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mulla 350W säteilylätkä puuskuttaa 2 tai 3 tunnissa jäähdytysnesteitä ~13°C lähtöhetkeä lämpimämmäksi. Eihän se mittarissa etenkään pakkasilla näy, kun mittari lähtee viidestäkympistä, mutta kyllä se ero olemassa on ja kylmästartissa huomaa kyllä, onko lämppäri ollut kehissä vai ei.Evoluxione kirjoitti:Mihis lämpöihin noitten lohko/säteily lämppärien pitäisi nesteet kiehauttaa?
Tuolta mitattua dataa ~vuoden takaa viispyttydieselistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
onhan säteilylämmitin ehjä???
ja piuhat kiinni??
ei olis eka rikkinäinen lämmitin tai piuhat irti mitä vastaan on tullu...
ja piuhat kiinni??
ei olis eka rikkinäinen lämmitin tai piuhat irti mitä vastaan on tullu...
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kertookaas onko termari tiensä päässä? Eilen -18 ja keulassa ei peitteitä. Auto lämpenee sisältä nopeasti ja kabiiniin tulvii lämmintä jo liki ensimmäisessä liikennevaloristeyksessä, johon matkaa alle kilometri. Ajossa ei viisari nouse paljoa yli 80, kuin ainoastaan pienemmällä vaihteella ja kierroksia lisäämällä. tasasessa vauhdissa tuo heiluu 70 ja 80 välissä. Jos menee termari vaihtoon, oliko tuo paha homma tossa isossa kiisselissä? Mikä lienee kustannus korjaamolla?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ kuulostaa samalta kuin minulla mutta bensa vehkeessä. Tänään kokeilin että otin sisäpuhalluksen pois melkein kokonaan ja annoin mennä 90:een asti. Sitten laitoin lämmityksen taas päälle niin putos pykälällä.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Mlatvalle kanssa tuo sama linkki, noin lämpiää ehjä ja vakio 2.4. Viime talvena mittari kipusi asiallista vauhtia 90 viivalle asti ja pysyi siinä, OBD:stä luetun lukeman hilluessa yli 80°C kokoaika. Ilmastointi on tökätty täydelle automagialle jäähdytysnesteen ylittäessä 60°C rajan, mikä näkyy pienenä pudotuksena lämpökäyrässä. Nyt mittari tykkää roikotella, joten laitan termarin vaihtoon. Lonkalta veikkaan korjaamon laskuttavan tunnin työn, termarikotelo on muistaakseni inhimillisesti tavoitettavissa vaihdelaatikon yläpuolella koneen matkustajan puoleisessa päässä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Muutama kuva termostatti aiheesta..
Tuossa paikalla olleessa termostaatissa oli tuo pieni letkukara 9mm halkaisijalta ja uudessa 8mm.
Kun kerta ei irronnu suosiolla yheskoos, niin vaihdoin tuohon sen pienen letkunpätkän 7,5mm sisäreijällä olevaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No niin, ensimmäinen Alfa hommattu, 2006 2.2 JTS ja mittarissa nyt 159tkm
Mutta heti alkuun iski huoli jakoketjuremontista kun foorumia lueskelin. Huoltokirjassa ei ole tästä mitään mainintaa, alkupään huollot on delta-autossa teetetty mutta viimeisimmät jossain pienessä fixus korjaamossa. Liekkö vaihdettu muuta kuin öljyjä..? Saako deltasta tietoa aikaisempien tekemistä huolloista?
+ Mitä vaihteistoöljyä raati suosittelee tähän? Redlineä vai jotain peruskauraa, castrol tms?
Mutta heti alkuun iski huoli jakoketjuremontista kun foorumia lueskelin. Huoltokirjassa ei ole tästä mitään mainintaa, alkupään huollot on delta-autossa teetetty mutta viimeisimmät jossain pienessä fixus korjaamossa. Liekkö vaihdettu muuta kuin öljyjä..? Saako deltasta tietoa aikaisempien tekemistä huolloista?
+ Mitä vaihteistoöljyä raati suosittelee tähän? Redlineä vai jotain peruskauraa, castrol tms?
- Tommi
- Viestit: 659
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tähän kaipailisin itsekin vastauksia. Eipä tuon tarvitse edes olla paras. Kunhan sopivan löytäisi.Rema kirjoitti:Mikä on paras pakkasakku? ja minkä kokoinen ?
Laturilla sain hieman heräteltyä omaani henkiin, mutta kyllä tuo vaihtaa pitäisi.
Onko muuten ihmeellinen homma 159:ssä? Nopeasti katsottuna melkoinen määrä piuhoja siihen akun päällä olevaan boksiin meni. Eihän ne tietenkään(?) erikseen akussa ole kiinni, mutta onko kovin ahdas paikka ja lyhyet johdot vakiona?
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Piece of nakki. Maapiuha irti pikaliittimellä, plussanavan päältä boksi auki ja navasta irti, niin sen voi taittaa sivuun. Sit vaan akku irti kiinnikkeestään, uus tilalle, navat kiinni ja kovaa ajoo sen verran että uusi akku on täys.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Viikonloppuna taisi olla ufo laskeutumassa Sauniksessa Järvenpäässä. Ainakin tuli Kolmannen asteen yhteys -leffa elävästi mieleen, kun pistin avaimen virtalukkoon. Sähköt täysin sekaisin ja start -napin painallusyritykset ei saaneet muuta aikaan kuin lisää scifi valo- ja ääniefektejä, jopa sisävalot rupesivat tuikkimaan. Auto oli ollut parkissa 2-3 tuntia n. 15 asteen pakkasessa ja tätä episodia ennen ajeltu Riksusta Järvennpäähän (n. 40 km), ennen lähtöä oli roikassa n. 3 tuntia ja käynnistyi laakista eikä matkan varrella mitään vikoja.
Konepelti auki ja kännykän valossa tarkistettuna akun silmä oli vihreä. Akun maakapelin puolella oli hapettumaa, otin kengän irti ja hinkkasin hapettumat kaapelikengästä ja navan ympäristöstä hanskalla. Odottelin puolisen tuntia ja laitoin sitten maakaapelin takaisin kiinni. Autoon sisälle ja eipä näkynyt enää ufo-haintoja. Kone käynnistyi laakista. Kotimatkalla kaikki vaikutti normaalilta, mutta alkumatkasta kulutusmittarin lukemat huiteli 20-30 litran lukemissa Jokelaan saakka (n. 10 km), sitten rauhottui tavalliselle tasolle.
Aika tarkkaan kuukausi sitten (12.12.) levisi laturi Porvoosta Hesaan ajellessa ja sain ajettua auton akun voimin Konalan AK:n pihalle. Tuo oli torstai-iltana ja laturin saivat tilatua seuraavaksi maanantaiksi. Silloin oli asentajan kanssa puhetta että akku on saattanut vioittua, mutta sitä ei kuitenkaan vaihdettu kun olivat saaneet lataamalla hereille. Tuolloin oli keli muistaakseni plussan puolella, niin en usko etä akku olisi päässyt jäätymään perjantain vastaisena yönä AK:n pihalla parkissa.
Samalla reissulla AK:lla tehtiin myös ns. "suositeltava vuosihuolto", mikä kaiketi lienee pelkkä ölyn- ja suodattimen vaihto. Ihmetyttää vain jos akku on kunnossa, niin miten se kuukauden sisällä on ehtinyt noin epäluotettavaan kuntoon? Ja luulisi että navat on silloin putsattu, maakaapelin kenkäkin oli saanut sinisen suojalakan ylleen. Kuis se näin pian oli sitten tuohon kuntoon päässyt?
Huomenna vien auton huoltoon Hyvinkään Sveitsinporttiin, saas näkee löytävätkö mitään järkevämpää selitystä tuolle sekoilulle. Uuden akun vaihto taisi kustantaa sen 150,-, niin sen nyt voisi vaihdattaa samalla ihan mielenrauhan vuoksi, mutta voiko viallinen akku oireilla noin kun silmä näyttää vihreää ja aina on lähtenyt laakista käymään?
Konepelti auki ja kännykän valossa tarkistettuna akun silmä oli vihreä. Akun maakapelin puolella oli hapettumaa, otin kengän irti ja hinkkasin hapettumat kaapelikengästä ja navan ympäristöstä hanskalla. Odottelin puolisen tuntia ja laitoin sitten maakaapelin takaisin kiinni. Autoon sisälle ja eipä näkynyt enää ufo-haintoja. Kone käynnistyi laakista. Kotimatkalla kaikki vaikutti normaalilta, mutta alkumatkasta kulutusmittarin lukemat huiteli 20-30 litran lukemissa Jokelaan saakka (n. 10 km), sitten rauhottui tavalliselle tasolle.
Aika tarkkaan kuukausi sitten (12.12.) levisi laturi Porvoosta Hesaan ajellessa ja sain ajettua auton akun voimin Konalan AK:n pihalle. Tuo oli torstai-iltana ja laturin saivat tilatua seuraavaksi maanantaiksi. Silloin oli asentajan kanssa puhetta että akku on saattanut vioittua, mutta sitä ei kuitenkaan vaihdettu kun olivat saaneet lataamalla hereille. Tuolloin oli keli muistaakseni plussan puolella, niin en usko etä akku olisi päässyt jäätymään perjantain vastaisena yönä AK:n pihalla parkissa.
Samalla reissulla AK:lla tehtiin myös ns. "suositeltava vuosihuolto", mikä kaiketi lienee pelkkä ölyn- ja suodattimen vaihto. Ihmetyttää vain jos akku on kunnossa, niin miten se kuukauden sisällä on ehtinyt noin epäluotettavaan kuntoon? Ja luulisi että navat on silloin putsattu, maakaapelin kenkäkin oli saanut sinisen suojalakan ylleen. Kuis se näin pian oli sitten tuohon kuntoon päässyt?
Huomenna vien auton huoltoon Hyvinkään Sveitsinporttiin, saas näkee löytävätkö mitään järkevämpää selitystä tuolle sekoilulle. Uuden akun vaihto taisi kustantaa sen 150,-, niin sen nyt voisi vaihdattaa samalla ihan mielenrauhan vuoksi, mutta voiko viallinen akku oireilla noin kun silmä näyttää vihreää ja aina on lähtenyt laakista käymään?
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Onko kellään käytössä Liqui Molyn loota öljyä. Sitäkin tarjoilevat. Saksalaista saksalaiseen laatikkoon
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
kannattaa katsoa akulta lähtevä maakaapeli...akun pää ja runkoon menevä..
- jkk
- Viestit: 6037
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): Tesla Model 3 Performance -22
ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
mulla jääty tänään pelkääjän puolen takajarru kii kun oli kässäri pääl, hetken rohisi ja kahisi kun rengas ei pyörinyt ja sitteen piippauksia, "abs not available" , "vdc not available" ja "hill holder not available" "check owners manual" tjsp...
lopetti kyllä kun jarru aukes ja käynnistin uudelleen, mutta jääkö tuosta nyt jotain mik lähtee vast kuittaamal? tuntuu et ois tehoja hävinny samalla?..
lopetti kyllä kun jarru aukes ja käynnistin uudelleen, mutta jääkö tuosta nyt jotain mik lähtee vast kuittaamal? tuntuu et ois tehoja hävinny samalla?..
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kiitos vinkeistä Polforea ja Carlos. Ei tuo vaihto näyttänyt mitenkään hankalalta. Eriasia viitsiikö kylmässä hallissa toteuttaa näillä keleillä. Onko sama minkä termarin tuohon nappa?
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Tässä Tekniikan Maailman testi parin vuoden takaa. Itsellä on toista talvea kiinni tuollainen Vartan Silver Dynamics ja ainakin toistaiseksi on vielä joka kerta lähtenyt käyntiin.Tommi kirjoitti:Tähän kaipailisin itsekin vastauksia. Eipä tuon tarvitse edes olla paras. Kunhan sopivan löytäisi.Rema kirjoitti:Mikä on paras pakkasakku? ja minkä kokoinen ?
Laturilla sain hieman heräteltyä omaani henkiin, mutta kyllä tuo vaihtaa pitäisi.
Onko muuten ihmeellinen homma 159:ssä? Nopeasti katsottuna melkoinen määrä piuhoja siihen akun päällä olevaan boksiin meni. Eihän ne tietenkään(?) erikseen akussa ole kiinni, mutta onko kovin ahdas paikka ja lyhyet johdot vakiona?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
No taitaa mennä laatikkoon muutakin kuin öljyt vaihtoon.. Kahisee sen verran että. Katsotaan mitä myyjäliike haluaa asialle tehdä.Evoluxione kirjoitti:Ketjun vaihdosta ei oikein osata tarkkaa KM-määrää sanoa. Voi olla että se joudutaan vaihtamaan jo 100tkm tai sitten 300tkm. Eli vaihdetaan sitten kun tilanne vaatii._nixu_ kirjoitti:No niin, ensimmäinen Alfa hommattu, 2006 2.2 JTS ja mittarissa nyt 159tkm
Mutta heti alkuun iski huoli jakoketjuremontista kun foorumia lueskelin. Huoltokirjassa ei ole tästä mitään mainintaa, alkupään huollot on delta-autossa teetetty mutta viimeisimmät jossain pienessä fixus korjaamossa. Liekkö vaihdettu muuta kuin öljyjä..? Saako deltasta tietoa aikaisempien tekemistä huolloista?
+ Mitä vaihteistoöljyä raati suosittelee tähän? Redlineä vai jotain peruskauraa, castrol tms?
Auto Milanosta(Italiaanoihin erikoistunut) sanottiin että redline on paras loota öljy jos sitä lähtee vaihtamaan ja auttaa kuulemma 1-2 ja 2-3 vaihto ongelmiinkin jonkin verran.
Lupaavasti alkoi tämäkin
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Motonetin valikomista löyty Vartaa ja sznajderia. Pyysin parasta mahdollista ja myyjä suositteli 80ah sznajderia. Tollasen laitoin pari talvea sitten mutsin Volvoon ja toistaiseksi on palvellut hyvin. Toivotaan, että toimii Alfassa.-Tomi- kirjoitti:Tässä Tekniikan Maailman testi parin vuoden takaa. Itsellä on toista talvea kiinni tuollainen Vartan Silver Dynamics ja ainakin toistaiseksi on vielä joka kerta lähtenyt käyntiin.Tommi kirjoitti:Tähän kaipailisin itsekin vastauksia. Eipä tuon tarvitse edes olla paras. Kunhan sopivan löytäisi.Rema kirjoitti:Mikä on paras pakkasakku? ja minkä kokoinen ?
Laturilla sain hieman heräteltyä omaani henkiin, mutta kyllä tuo vaihtaa pitäisi.
Onko muuten ihmeellinen homma 159:ssä? Nopeasti katsottuna melkoinen määrä piuhoja siihen akun päällä olevaan boksiin meni. Eihän ne tietenkään(?) erikseen akussa ole kiinni, mutta onko kovin ahdas paikka ja lyhyet johdot vakiona?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kävin tsekkaamass tuon maakaapelin toisen pään. Onpahan hankalan näköisessä paikassa, täytyi siirrelle muita kaapeleita edestä syrjään että pääsi edes tuon kiinnityksen näkemään. Ihan hyvältähän se näytti, mutta vaihto voisi olla ahtauden vuoksi aika jekku homma.
Tuo mun akku on Exiden 80 Ah, olihan sekin tuossa TM:n testissä ihan puhtaat paperit saanut. Motonetistä näyttäisi löytyvän Sznajder-SilverPremium 80Ah akku 110,- hintaan. Sznaideria ei TM:n testissä ollut ja Motonetin toinen vaihtoehto, Bosch siinä pärjäsi heikommin. Onkohan Sznajderista samalle viivalle tuon Exiden kanssa?
Tuo mun akku on Exiden 80 Ah, olihan sekin tuossa TM:n testissä ihan puhtaat paperit saanut. Motonetistä näyttäisi löytyvän Sznajder-SilverPremium 80Ah akku 110,- hintaan. Sznaideria ei TM:n testissä ollut ja Motonetin toinen vaihtoehto, Bosch siinä pärjäsi heikommin. Onkohan Sznajderista samalle viivalle tuon Exiden kanssa?
Il nero era bellissimo
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Korjaus, tosiaan Bosch oli tuo toinen vaihtoehto Motonetista. Valinta kohdistui juurikin tuohon Sznaiderin silver premiumiin. Edellinen akku oli muuten laitettu alle 10/2009, eli kohtuu kesto ja merkistä en ollu ikinä kuullutkaan.Jame kirjoitti:Kävin tsekkaamass tuon maakaapelin toisen pään. Onpahan hankalan näköisessä paikassa, täytyi siirrelle muita kaapeleita edestä syrjään että pääsi edes tuon kiinnityksen näkemään. Ihan hyvältähän se näytti, mutta vaihto voisi olla ahtauden vuoksi aika jekku homma.
Tuo mun akku on Exiden 80 Ah, olihan sekin tuossa TM:n testissä ihan puhtaat paperit saanut. Motonetistä näyttäisi löytyvän Sznajder-SilverPremium 80Ah akku 110,- hintaan. Sznaideria ei TM:n testissä ollut ja Motonetin toinen vaihtoehto, Bosch siinä pärjäsi heikommin. Onkohan Sznajderista samalle viivalle tuon Exiden kanssa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Kyllä se jarrujen jumittaminen aamulla tallista lähtiessä täytyy olla ruostumisen aiheuttamaa kun nyt auto ollut kolme yötä koskematta tallissa ja silti hyvin siirtelii sitä käsivoimin. Märällä kelillä ja varsinkin pesun jäljiltä yhdenkin tallissa vietetyn yön jälkeen saanut aina rusauttaa jarrut vapaaksi. EIkä käsivoimin liikahda mihinkään vaikka seissyt ilman kässäriä. Täytynee kuitata tuo sitten ominaisuuksien joukkoon vikalistalta pois.
Il nero era bellissimo
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Karvalakki focus farkun orkkis akulla tuli ajeltu 3 kk vaille 9 vuotta (180 tkm) ilman mitään ongelmia. Ja vaihdettaessakin oli vielä ihan toimiva, ei vaan pokka kestänyt enää teettää vanhuksella ylitöitä
Il nero era bellissimo
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Hehe, Puntossa 14 vuotta vanha alkuperäinen akku. Vieläkin starttailee... mietin vaan, et mitä ihmettä se on oikein syönyt kun se pelittelee vieläkin mainiosti. Kerran päässyt tyhjäksi, kun oli jäänyt fiudeen sisävalot päälle, mut apukaapeleilla lähti.
-
- Viestit: 355
- Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
- Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Onko termarin merkillä väliä? Mistä hyvä hinta-laatusuhde?
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Vaimon audiin tuli haettua tuo 80Ah Sznajder. On tammikuun loppuun kanta-asiakastarjouksessa motonetissä.mlatva kirjoitti:Jame kirjoitti:Korjaus, tosiaan Bosch oli tuo toinen vaihtoehto Motonetista. Valinta kohdistui juurikin tuohon Sznaiderin silver premiumiin. Edellinen akku oli muuten laitettu alle 10/2009, eli kohtuu kesto ja merkistä en ollu ikinä kuullutkaan.
- Heksi
- Viestit: 128
- Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
- Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90 - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Omia kokemuksia 2.4:n kanssa nyt pakkasten tullessa. Kone tuntuu lämpiävän kutakuinkin Polforean käppyrän mukaisesti. Lämmityslaitteen puhalluksen määrää täytyy kyllä säädellä käsin, sillä automatiikka alkaa puhaltaa liian kovaa ja liian aikaisin. Kuuden kilometrin työmatka-ajossa akun lataus tuntuu pikkuhiljaa tippuvan, ja käynnistyksen yhteydessä on tullut joskus "antipollution filter clogged", "pre heating glow plugs not available" tai "ABS not available" hetken ajaksi näyttöön. Akku testattiin syksyllä huollon yhteydessä ja se oli ok. Täytyy ajaa pidempää lenkkiä aina välillä. Pari viikkoa sitten hehkujen vikailmoitus jäi näyttöön joka kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tämä korjaantui kaikkien hehkujen vaihdolla. Muuten lähtee hyvin käyntiin ja käy siististi, vaikka ronksottaakin dieselmäisesti hetken käynnistyksen jälkeen. Oikeastaan ihan kiva ääni sekin
Ja tosiaan, Q4 on liukkailla ihan mahtava... Kaasulla saa nätisti perän irti, auto ei puske, tuntee vaan miten perä auttaa kääntymisessä. Ajonvakautus puuttuu peliin sopivasti vasta kun luisto kasvaa hieman suuremmaksi. Nice!
Ja tosiaan, Q4 on liukkailla ihan mahtava... Kaasulla saa nätisti perän irti, auto ei puske, tuntee vaan miten perä auttaa kääntymisessä. Ajonvakautus puuttuu peliin sopivasti vasta kun luisto kasvaa hieman suuremmaksi. Nice!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^ Näyttäs että motoetti laittaa kantistarjoukseen tuotteita, joista on tullut tai tulossa uusi malli. Tuostakin akusta on uusi hieman parannettu versio se 109,90 hintainen: http://motonet.fi/fi/tuote/903013/Sznaj ... 175xK190--
Sama juttu oli Defan sisätilalämppärin kanssa kun pari kuukautta sitten kantistarjouksesta ostin Siinä ei hintaero edes ollut noin iso, taisi olla alle kympin halvempi poistuva malli, mutta uutta ei ollut vielä ostohetkellä kataloogissa.
^ Taidanpa itse ottaa nyt pakkaskeleillä tarkistuskohdelistalle tuon akun maakaakepelin kiinnityksen ja tarkkaila rupeaako vielä uudellakin akulla hapettumaan. Meinasivat kyllä huollossa että hapettumista olisi voinut aiheuttaa akun ehtiminen ehtoopuolelle, vaikka aina laakista olikin lähtenyt käyntiin.
Sama juttu oli Defan sisätilalämppärin kanssa kun pari kuukautta sitten kantistarjouksesta ostin Siinä ei hintaero edes ollut noin iso, taisi olla alle kympin halvempi poistuva malli, mutta uutta ei ollut vielä ostohetkellä kataloogissa.
^ Taidanpa itse ottaa nyt pakkaskeleillä tarkistuskohdelistalle tuon akun maakaakepelin kiinnityksen ja tarkkaila rupeaako vielä uudellakin akulla hapettumaan. Meinasivat kyllä huollossa että hapettumista olisi voinut aiheuttaa akun ehtiminen ehtoopuolelle, vaikka aina laakista olikin lähtenyt käyntiin.
Il nero era bellissimo
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^^
Mun kärryssä tekee aina pakkasilla just tuon ABS-herjan sekunnuksi ruutuun - tuumasin että olkoot, täytyyhän Alfassa ominaispiirteitä olla
Mun kärryssä tekee aina pakkasilla just tuon ABS-herjan sekunnuksi ruutuun - tuumasin että olkoot, täytyyhän Alfassa ominaispiirteitä olla
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Öh, mihinköhän nilkutusmoodiin sain auton? Keräs jenkaa vaivoin reiluun kolmeen tonniin eikä tehoja löytynyt. Hetken ihmeteltyäni pistin parkkiin, sammutus ja avain pois. Sit taas tulille ja lähti kuin nappi paidasta. Ei tehnyt nokipolttoa eikä ilmennyt muutakaan kummallista.
Hiljennettäessä rupes kuulumaan sellaista vaimeaa naputusta, samalla taajuudella kuin olis kivi renkaassa. Vaan kun ei ole. Tulee jostain kuskin puolelta, ei kuitenkaan sen päästä.
Hiljennettäessä rupes kuulumaan sellaista vaimeaa naputusta, samalla taajuudella kuin olis kivi renkaassa. Vaan kun ei ole. Tulee jostain kuskin puolelta, ei kuitenkaan sen päästä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
jossain oli bitti vinossa... kuka noista enään oikeasti voi sano...
Mikäs mulla kävi viime viikolla, puoleks sekaksi katkes veto ja sitten heti palautu, oli kait aikeissaan sammua kesken ajon... sen koomin ei ole sitä tehnyt. moottorin vikavalo välähti, mutta en vaan ole kasannut kytkeä koneeseen kiinni... jos se nyt tällä kertaa vian takia syttyi
Mikäs mulla kävi viime viikolla, puoleks sekaksi katkes veto ja sitten heti palautu, oli kait aikeissaan sammua kesken ajon... sen koomin ei ole sitä tehnyt. moottorin vikavalo välähti, mutta en vaan ole kasannut kytkeä koneeseen kiinni... jos se nyt tällä kertaa vian takia syttyi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vs: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
Pitäis vissiin se softa ja kaapeli hommata, koska tuo keksintö on alkanut tarjoamaan noita ylläreitä pötköön.
Tais kerran aiemminkin käydä noin, mut silloin tulin just motarilta ja poltto oli päällä. Luulin silloin et kuuluu asiaan.
Tais kerran aiemminkin käydä noin, mut silloin tulin just motarilta ja poltto oli päällä. Luulin silloin et kuuluu asiaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
^ Samat ajatukset. Tekisköhän tällä mitään? http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... tooth.html
Il nero era bellissimo
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä
http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... tooth.html
Minulla on tuo ja toimii kuin ajatus android puhelimessa todella mallikkaasti. Kaikkiin autoihin on löytynyt koodinluku ohjelma play kaupasta.
Minulla on tuo ja toimii kuin ajatus android puhelimessa todella mallikkaasti. Kaikkiin autoihin on löytynyt koodinluku ohjelma play kaupasta.
Life is too short to drive boring cars.