Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Saako tämän dual zone ilmastoinnin "mono" moodiin? Eli kuskin namikasta säätyisi kummankin puolen lämpötila? Äkkiseltään en löytänyt tällaista fiitseriä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Muistelen että jos tökkäät "auto" nappia niin sen jälkeen säätyy kumpikin kuskinpuoleisesta säätimestä siihen asti kunnes apparin säädintä käytetään.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Full auto näkyviin näytölle kuskinpuoleista Auto-painiketta sopivasti painelemalla ja johan on molemmilla puolilla sama lämpötila näytöissä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onko siitä ilmastoinnin ohjauspanelista kadonnut kehityksen saatossa "mono" nappula???
Semmonen on ainakin vielä mun 2007 mallin dual zone ilmastoinnissa.
Mikä nappi muilla on siinä panelissa kolmannen nappulan kohdalla vasemmalta lukien?

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Minäkin jo ihmettelin, mutta pieni tutkinta kertoi että näitä tosiaan on kahta mallia :shock:. Mulla nimittäin on siinä alhaalla keskellä Mono -nappi, josta kaivattu toiminto aktivoituu.

Lieköhän nää edes suoraan keskenään vaihtokelpoisia? Mulla on ihan jees, arvostan mononappia enempi kuin offia, mutta noin muita aatellen...

http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-romeo-15 ... 1082511359
http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-15 ... 1254992436
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Aa.. se onkin vaihtunut "off" nappulaksi.
Mitäs tossa off-napillisessa versioissa tapahtuu kun painelee puhallustehoa pienemmälle tarpeeksi kauan? Mulla ainakin sammuu koko ilmastointi siitä.

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

Joo, kun kuskin puoleista auto nappia painaa piiiiiiiiitkään, niin systeemi menee mono moodiin. En painanut tarpeeksi pitkään aiemmin. Ja mono moodi tosiaan pysyy päällä kunnes matkustaja säätää omaa lämpötilaansa. Vieläkään en löytänyt manuaalista tätä mono-ohjetta. Kiitos teille!

Jos puhallinta painelee ykköselle ja ohi, niin se jää siihen eikä mitään muuta tapahdu. Tämä siis vuosimallissa -10.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Mulla on nyt tämä koeajossa huomiseen asti. Muuten on ihan ok, mutta yksi asia askarruttaa. Jos yhtää äkäisempään päästää vedolle niin pienellä vaihteella kuuluu sellainen vaimea THUM. Onko tämä joku nelivedon yleinen ominaisuus vai merkki jostain viasta? Jotain akselilla väljä kannatinkumi - vaihdelaatikko hajoamassa?
CARF0869

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ei muuta kuin liity "Thump" kerhoon.... 8)

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... clonk.html

Tämä muuten tuhannes postaus...... :drinking:
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Ai noinkin yleinen ilmiö :-D
CARF0869

Avatar
Saturnus
Viestit: 140
Liittynyt: 09 Marras 2013, 00:02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Saturnus »

Tuli vaihdettua säiliö ja Valvolinen Synpowerit järjestelmään. Pari litraa meni. Vanha oli aivan kuran väristä.. Kamalaa soosia. Kitinät loppui. 20min homma.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ricambi kirjoitti:Ei muuta kuin liity "Thump" kerhoon.... 8)
Viikko sitten istuin -11 vuotisen Q4:n kyydissä ja takapenkille tuo ei todellakaan enää tuntunut "thump":lta, vaan tuntui ihan kunnon jysäyksenä kuskin vaihtaessa. Ainakin välit 1-2-3 tuntui selkeä pamaus perseessä asti ja koko jalkatila tärähti. Lievä humalatila ei havaintokykyä tuossa vaiheessa vielä heikentänyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6690
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ehkä kuskilla ois pitäny olla automaattilootallinen? :-D

Sori OT, meen pois...

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Alfissimo kirjoitti:Viikko sitten istuin -11 vuotisen Q4:n kyydissä ja takapenkille tuo ei todellakaan enää tuntunut "thump":lta, vaan tuntui ihan kunnon jysäyksenä kuskin vaihtaessa. Ainakin välit 1-2-3 tuntui selkeä pamaus perseessä asti ja koko jalkatila tärähti. Lievä humalatila ei havaintokykyä tuossa vaiheessa vielä heikentänyt.
Näissä on kaksi eri asiaa. Tuo thump eli nelivetovälyksen ilmentymä tulee ihan vaan kaasua nopeasti nostamalla/painamalla. Vaihtohetkellä kuvaan mukaan tulee ainakin 2.4:n todella jyrkkä kytkin. Etenkin jos moottori pyörii hitaammin kuin mitä pitäisi (=kierrokset nousee kun kytkimen nostaa), on autoa todella helppo täräyttää kytkintä nostaessa.

Vieläkö muuten -11 tehtiin Q4:sta, vai liekö tuo ollut ns. ylivuotinen yksilö?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ricambi kirjoitti:Ei muuta kuin liity "Thump" kerhoon.... 8)

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... clonk.html
Kyllä tämä ilmeisesti on ominaisuus eikä vika. Omassa kinnerissä se kuului jo ostohetkellä ja olen sen jälkeen ajanut yli 100 tkm ilman muutosta tumpsauksessa. Vaihdoin kuukausi sitten uuden vauhtipyörän ja jotenkin toivoin että väljä DMF olisi aiheuttanut tuota ääntä ja se poistuisi vaihdon myötä. Eipä se mihinkään muuttunut.

Tämä ominaisuus tulee selvemmin esille riisseliversiossa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Polforea kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Viikko sitten istuin -11 vuotisen Q4:n kyydissä ja takapenkille tuo ei todellakaan enää tuntunut "thump":lta, vaan tuntui ihan kunnon jysäyksenä kuskin vaihtaessa.
Näissä on kaksi eri asiaa. Tuo thump eli nelivetovälyksen ilmentymä tulee ihan vaan kaasua nopeasti nostamalla/painamalla. Vaihtohetkellä kuvaan mukaan tulee ainakin 2.4:n todella jyrkkä kytkin. Etenkin jos moottori pyörii hitaammin kuin mitä pitäisi (=kierrokset nousee kun kytkimen nostaa), on autoa todella helppo täräyttää kytkintä nostaessa.
Väittäisin edelleen, että samasta asiasta on kyse. Siihen en ota kantaa, johtuuko äkkinäisestä kytkimestä, mutta kyllä tuo yksilö kunnolla jysäytti "löysät pois" perästä pienten vaihteiden vaihdoissa.
Polforea kirjoitti:Vieläkö muuten -11 tehtiin Q4:sta, vai liekö tuo ollut ns. ylivuotinen yksilö?
Kyseessä oli 2.4JTDm 210hv Q4 sedan Ti Pack:lla. Jäin itse siihen ymmärrykseen, että nimenomaan ylivuotinen yksilö kyseessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toki joo, jysäyksen saa maksimoitua houkuttelemalla molemmat efektit esiin yhtä aikaa, mutta helposti ilmeneviä jysäyksiä tosiaan ainakin mulla on kahta mallia ja vaihdossa tulevassa jysäyksessä on melko todennäköisesti mukana tuo kytkinjysäys, joka on reilusti tuntuvampi kuin (pelkkä) takaperäjysäys.

Kytkinjysäykseen ei millään tavalla vaikuttanut kytkimen uusiminen 60tkm takaperin, joten oletan senkin olevan ominaisuus. Muut vastaavien autojen omistajat voi tietty vahistaa/kumota, onko tuo yleistä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Tässä minun koeajamassani en saanut mitään erikoista ääntä kuulumaan pelkällä kaasunkäytöllä. Ilmeni ainoastaan kun äkkinäisesti nosti kytkintä. Ääni ei muutenkaan ollut mikään erityisen kova, mutta selkeästi kuultavissa kuitenkin.
CARF0869

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Kyllä se ääni kuuluu munkin autossa (148 tkm), mutta ajotavalla on vaikutusta asiaan, eikä se ole enää edes niin häirinnyt.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Alussa tuntui häiritsevältä, tietty kun ei hallinnut vielä 159:in kytkintä täydellisesti, lähinnä onnistun "thumpsauttamaan" kun ykkösellä nostan kytkintä, nykyään tulee tuo ääni harvoin. Tuohan ei ole vika tosiaan vaan ominaisuus joten en ressaa tuosta laisinkaan... 8).

Kytkimestä en ole tuollaista ääntä havainnut/saannut aikaiseksi jos nyt ymmärsin kommentteja oikein.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja puuha »

Saturnus kirjoitti:Tuli vaihdettua säiliö.
Voisko ottaa kuvan millainen "uusi" säiliö on.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Alkuun kytkimellä sai töminää oikein huolella aikaiseksi. Välillä tuli mieleen että onko remppaa edessä. Nyt kun sen kanssa on oppinut elämään, niin eipä tuota ole enää tullut mietittyä. Töminä on myös vähentynyt kun sai jalkansakin säädettyä sen kanssa suht samalle taajuudelle. Lagunan jälkeen oli kyllä aluksi pieni kulttuurishokki.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Mikä on helpoin tapa tarkistaa ilmansuodatin? (3.2 JTS)
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pohjapanssari irti, suodatin pelkäänjän puolella, etupuskurin takana.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

lrela kirjoitti:Mikä on helpoin tapa tarkistaa ilmansuodatin? (3.2 JTS)

Voihan sen samalla vaihtaa, ei luulis montaa kymppii maksavan :roll:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

^Komppi, jos panssarin saa pihalla nyplättyä irti, niin ei sitä vanhaa suodatinta takasin kannata laittaa, etenkin jos on pieninkään epäilys, että sitä ei ole vaihdettu vuoteen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

helppo vaihtaa pihalla toi suodatin ja laittaa uutta putkeen!

täs pari kuvaa

E: jos pihal tekee, niin lisätilan saamiseks kannattaa nostaa autoa edesta pelkääjän puolelta, 10 cm lisää tilaa lisää töskentely mukavuutta.
Liitteet
suodatin 1.jpg
suodatin 1.jpg (57.92 KiB) Katsottu 8021 kertaa
suodatin2.jpg
suodatin2.jpg (36.6 KiB) Katsottu 8021 kertaa

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkos toi putsarin pohja kiinteästi tuossa alamuovissa, vai hämääkö jkk:n kuva?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei oo kiinteesti, se on ruuveil kii putarin kotelossa ja lepäs tuossa hetken :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8691
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Näin vähän meinasinkin. En tosin olisi yllättynyt mikäli Luigi olisi mainitsemaanikin rakenteeseen päätynyt. :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Rema »

Kiitokset: Vainio ja mlatva

Olen ajatellut vaihdattaa ensiksi ylätukivarren puslat. Powerflex puslat joko kiinteät tai säädettävät, Muukkosella on tarjolla säädettävää Powerflex puslaa kilpailukykyiseen hintaan. Onko ylätukivarren etummainen ja takimmainen pusla saman mittainen ?, eli samanlainen.

lrela
Viestit: 160
Liittynyt: 16 Tammi 2010, 01:25
Car(s): Skoda Octavia 1.8 TSI DSG, EX: 159 3.2 JTS V6 Q4, EX: 159 2.2 JTS, EX: Mitsubishi Lancer Intense 2.0
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja lrela »

Suodatin

OK, eli matkustajan etupuoli tunkilla ylös ja lattiaa irti. Onko suodatin vaikeasti kiinni tms mitä ihmettä tapailen sieltä tai yritän tehdä? Vai onnistuuko muka sokkona?
En viitti työntää päätä tässä elämän tilanteessa sinne auton alle pelkän tunkin varassa 8)
Jeesus ryhtyi Skoda-kriittiseksi: https://www.youtube.com/watch?v=9q7cYnQSzGE

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ilmansuodattimen boxin kansi auki, siellö on muistaakseni 5-6 8mm ruuvia joka pitää kantta kiinni boxis, tunnet sormilla. näin ainakin 2.2 jts :ssä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Pääs testailemaan kauan odotettua vikakoodin lukijaa. Ei siis mitään valoja ole palanut, mutta hyvä välillä tarkastella sielun elämää.. Yksi vikakoodi oli jäänyt muistiin P0564. ei paljoa löytynyt tietoa, mutta taitaa liittyä cruiseriin? Tuolla ilmais versiolla ei hirveen pitkälle pötkiny

e: pelkällä koodin haulla alkoi näköjään löytyä enemmänkin juttua..

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

Tämä kysymys istuu otsikon alle hyvin, sen verran tyhmä kysymys tulee nyt...

Onko missään taulukkoa tai tietoa siitä, millä kierroksilla 1.9 JTD:llä kannattaa ajella sellaista rauhallista kaupunki- ja maantieajoa rasittamatta tai nokeamatta liikaa konetta? Eli miten alhaisilla kierroksilla tuolla dieselillä oikein voi ajaa? Oma perstuntuma ei oikein sano, kun tuntuu olevan melkoinen vetojuhta tuo kone ja olen ihan neitsyt dieselin kanssa. Bensavehkeistä kun on vain kokemusta, niin ihmettelen, että onko esim. 1750 RPM liian vähän vai sopivasti tasaisessa ajossa? Ja vaihdot isommalle jossain 2250-2500 nurkilla? Vai onko Alfa rakentanut tästä dieselistä koneen, jota pitää kierrättää kovempaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

1750rpm ei tarvitse vielä pelätä. Aika huoletta noilla moni ajelee jopa alle 1,5krpm varveilla, minä oon nelipyttysillä pitänyt rajana n. 1600rpm ja senkin siksi, että kermahanurina tunnen yleensä koneen värinän tuosta alaspäin enkä tykkää siitä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Evoluxione kirjoitti:^Mulla olivat löytäneet huollossa taas tälläisen koodin: P0575 joka sekin liittyy cruiseen mutta kukaan ei ole vielä osannut/viitsinyt kertoa mikä tarkalleen aiheuttanut kyseisen koodin. Onko sulla kenties manuaalilaatikko myöskin? Josko sillä olis jotain merkitystä.
Manuaali on. Tuli mieleen että joskus harvoin on pärähtänyt tauluun yllättäen sama teksti, kun kytkee viiksestä cruisen päälle vaikka cruise ollut kokoaika päällä. Sekään ei ole mihinkään vaikuttanu. Britti foorumeilta luin että huono sulake voi aiheuttaa tuollaisen viestin. Viimeisin moottorivalo oli kiihdytyksessä jolloin vcd, abs yms Yms. Lakkasi toimimasta, joten oletin että sinne jotain olisi muistiin jäänyt, mutta toi koodi ei oikein noihin liity.. Välttämättä :)

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Akun kuva ilmestyy pätkäajon ja perättäisten starttejen jälleen toisinaan kojetauluun. Akku uusi ja laturi uudehko ja kaikki toimii. Ilmenee yleensä, kun auto on saattanut pari päivää seistä hallissa, siitä startti ja esim. pikku pätkäajo ruokakauppaan uusi startti jne. Seuraavassa startissa on taas valo poissa. Eikä ilmaannu siis aina.Onko muilla vastaavaa ilmiötä tai löytyykö muuta selitystä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

hedari kirjoitti:Tämä kysymys istuu otsikon alle hyvin, sen verran tyhmä kysymys tulee nyt...

Onko missään taulukkoa tai tietoa siitä, millä kierroksilla 1.9 JTD:llä kannattaa ajella sellaista rauhallista kaupunki- ja maantieajoa rasittamatta tai nokeamatta liikaa konetta? Eli miten alhaisilla kierroksilla tuolla dieselillä oikein voi ajaa? Oma perstuntuma ei oikein sano, kun tuntuu olevan melkoinen vetojuhta tuo kone ja olen ihan neitsyt dieselin kanssa. Bensavehkeistä kun on vain kokemusta, niin ihmettelen, että onko esim. 1750 RPM liian vähän vai sopivasti tasaisessa ajossa? Ja vaihdot isommalle jossain 2250-2500 nurkilla? Vai onko Alfa rakentanut tästä dieselistä koneen, jota pitää kierrättää kovempaa?
Pitkälti sama, mitä Polforea sanoi, on oma mielipiteeni.
Toisaalta sanoivat ne essonbaarissa mitä vaan dieselistä, niin senkin täytyy antaa kiertää ainakin toisinaan ja pidemmän aikaa. Tarkoittaa sitä, että kun on kone lämmin, sille uskaltaa myös antaa kenkää. Pysyy puhtaana ja toimii, lisäksi uskoisin 1.9JTDm:n hoitavan tuonkin homman ihan OK jopa 159:n keulalla, vaikka raskas auto onkin.
Normaalin kierrosalueen opit tuntemaan itse - se vähä, mitä dieselialfoilla ajanut, tullut totuttua ~2000rpm:ään, ehkä vähän alle tilanteesta riippuen. Jonkun matkaa kun sillä ajelee, oppii tuntemaan herkän alueen ja sen, mikä on käyttömukavuudeltaan paras k.o autolle ja ajoille (jos paljon mäkiä, hidastuksia ja kiihdytyksiä niin itse pidän pienempää vaihdetta jo oletusarvoisesti)

marpet
Viestit: 105
Liittynyt: 24 Marras 2011, 12:41
Car(s): Alfa romeo breda 3.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja marpet »

EOBD-koodi Vian sijainti Mahdollinen syy
P0575 Vakionopeussäätö - sisääntulovirtapiirin toimintahäiriö Johdinsarja, huono liitäntä, mekaaninen vika, moottorin ohjausmoduuli

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ok, suomen kielinen kuvaus oli vähän selvempi. Singaali häiriöö kuitenkin luulen, koska toi toimii niinkuin pitääkin..

Avatar
hedari
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Helmi 2013, 14:00
Car(s): 159 SW 1.9 JTDm 8V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hedari »

Polforea kirjoitti:1750rpm ei tarvitse vielä pelätä. Aika huoletta noilla moni ajelee jopa alle 1,5krpm varveilla, minä oon nelipyttysillä pitänyt rajana n. 1600rpm ja senkin siksi, että kermahanurina tunnen yleensä koneen värinän tuosta alaspäin enkä tykkää siitä.
OK, kiitoksia. Tässä on vielä opettelemista, että oppii tuntemaan tuon dieselin sielunliikkeet.

Ihetyttää kyllä, ettei ohjekirja anna mitään kunnon ohjetta taloudellisesta ajamisesta, vastaavaa dataa kun tuntuu melkein jokaisesta muun merkin ohjekirjasta löytyvän.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6690
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

^Ehkä alfaa ei ole tarkoitettu taloudellisuusajoon? :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

hedari kirjoitti:
Polforea kirjoitti:1750rpm ei tarvitse vielä pelätä. Aika huoletta noilla moni ajelee jopa alle 1,5krpm varveilla, minä oon nelipyttysillä pitänyt rajana n. 1600rpm ja senkin siksi, että kermahanurina tunnen yleensä koneen värinän tuosta alaspäin enkä tykkää siitä.
OK, kiitoksia. Tässä on vielä opettelemista, että oppii tuntemaan tuon dieselin sielunliikkeet.

Ihetyttää kyllä, ettei ohjekirja anna mitään kunnon ohjetta taloudellisesta ajamisesta, vastaavaa dataa kun tuntuu melkein jokaisesta muun merkin ohjekirjasta löytyvän.
joo, jopa 2-koppaisen diesel-golfin manuskassa oli aikanaan taloudellisen ajon ohjeena "vaihda pienemmälle vaihteelle vasta kun moottori ei enää vedä tasaisesti" :lol:

samaa voinee soveltaa alfailuun?

Avatar
Monza
Viestit: 958
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Monza »

alfa 156 v6 kirjoitti:
hedari kirjoitti:
Polforea kirjoitti:1750rpm ei tarvitse vielä pelätä. Aika huoletta noilla moni ajelee jopa alle 1,5krpm varveilla, minä oon nelipyttysillä pitänyt rajana n. 1600rpm ja senkin siksi, että kermahanurina tunnen yleensä koneen värinän tuosta alaspäin enkä tykkää siitä.
OK, kiitoksia. Tässä on vielä opettelemista, että oppii tuntemaan tuon dieselin sielunliikkeet.

Ihetyttää kyllä, ettei ohjekirja anna mitään kunnon ohjetta taloudellisesta ajamisesta, vastaavaa dataa kun tuntuu melkein jokaisesta muun merkin ohjekirjasta löytyvän.
joo, jopa 2-koppaisen diesel-golfin manuskassa oli aikanaan taloudellisen ajon ohjeena "vaihda pienemmälle vaihteelle vasta kun moottori ei enää vedä tasaisesti" :lol:

samaa voinee soveltaa alfailuun?
OT: A4:n vaihdenäyttö haluaa että vaihdetaan isommalle jos kierrokset menee hiukankin yli 1500 rpm. Melko pienillä kierroksilla se haluaa ajattaa, no menee se tasaisella just ja just, muttei kuullosta enää kovin terveeltä.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Evoluxione kirjoitti:
quppe kirjoitti:Pääs testailemaan kauan odotettua vikakoodin lukijaa. Ei siis mitään valoja ole palanut, mutta hyvä välillä tarkastella sielun elämää.. Yksi vikakoodi oli jäänyt muistiin P0564. ei paljoa löytynyt tietoa, mutta taitaa liittyä cruiseriin? Tuolla ilmais versiolla ei hirveen pitkälle pötkiny

e: pelkällä koodin haulla alkoi näköjään löytyä enemmänkin juttua..
Mitäs kaikkea tuolla lukijalla muuten näkee? Itseäkin kiinnostanut ostaa. Ostitko langattoman vaiko minkämoisen :-D
riippuu varmaankin ohjelmasta, mutta tänään kokeilin OBD auto doctoria lumialla, niin pysty nollailee ja nähdä anturi tiedot. En sitten tiiä vielä pääseekö tuolla käsiksi muihin yksiköihin ja minkä ohjelman siihen tarvitsee. Tää on bluetooth (ei toimi applessa)ja hankittu E-villestä ja ei ole hinnalla pilattu ainakaan.

Olisi kiva tietää minkälaiset MAF arvot pitäisi olla ja miten ne testataan?

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ ei mahdu kansi kiinni, mutta siinähän se nolaijee mukavasti jalkaa vasten :D Se pienempi malli ( http://www.e-ville.com/fi/16-obd-vikako ... mmendation ) varmaan mahtuu sinne sillein että menee kiinni kansi. Eipä tullut tuota huomioitua..

Ja ei, en oo ollu noin hurja :)

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Evoluxione kirjoitti:^Onko kenties se mini-malli? Itse pohdin saman ostoa. Mahtuuko se sinne porttiin vaikka laittais sen paneelin kiinni ja onko mitään haittoja jos sitä siellä pitää?
Mulla on nyt joku sopivan pieni pulikka ollut siellä kiinni melko surutta. Viikon (ma-pe) seisontaan otin irti ja päästöjä mitatessa piti ottaa irti, muuten saanut löhötä varmaan vuoden päivät paikoillaan. Jotkut pulikat kuulemma jää päälle ja syö sähköä (joo, liittimeen tulee jatkuva virta) jopa akun loppuun asti, mutta muuta ongelmaa siitä ei ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ebaysta. Mun palikka on siis tuollainen: http://www.ebay.co.uk/itm/V1-5-Super-Mi ... 7675.l2557
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
LAX
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja LAX »

Oisko jolla kulla tietoo mistä löytyy Webaston sulake?

Vastaa Viestiin