Laturi vikako?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hot-T
Viestit: 74
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Olipa tässä eräänä aamuna Alfassa akku tyhjänä eikä lähtenyt enään käyntiin. Ajattelin että lyhyt nurkka-ajo sen akun tyhjensi ja laitoin akun lataukseen. Nyt kuitenkin kun sain auton taas käyntiin ja mittasin latausjännitteen niin mittari näytti noin 12,5V, eli vaikuttaisi että ei lataa. Mielenkiintoista kuitenkin on että akkumerkkivalo ei ole kertaankaan syttynyt ja nyt ei syty enään käynnistäessäkään. Onko laturi täysin sökö vai voiko siihen vaihtaa vain hiilet ja minkälainen operaatio se mahtaa olla?
Kiitos etukäteen tietäjille.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Hot-T kirjoitti:Olipa tässä eräänä aamuna Alfassa akku tyhjänä eikä lähtenyt enään käyntiin. Ajattelin että lyhyt nurkka-ajo sen akun tyhjensi ja laitoin akun lataukseen. Nyt kuitenkin kun sain auton taas käyntiin ja mittasin latausjännitteen niin mittari näytti noin 12,5V, eli vaikuttaisi että ei lataa. Mielenkiintoista kuitenkin on että akkumerkkivalo ei ole kertaankaan syttynyt ja nyt ei syty enään käynnistäessäkään. Onko laturi täysin sökö vai voiko siihen vaihtaa vain hiilet ja minkälainen operaatio se mahtaa olla?
Kiitos etukäteen tietäjille.
Noin puolessa tapauksista ei latauksen valo syty, ilmeisesti se herää todella matalaan jännitteeseen.
Hiilet voi vaihtaa jos on bosch tai joku muu tunnettu merkki.
Toiset vaihtaa hiilet niin kauan kuin laturin elinikä antaa periksi, toiset vaihtaa suoraan uuden/kunnostetun laturin.
Kukin tekee kuten haluaa.
Itse olen vaihtanut Volvoihin hiilet laturin ollessa paikoillaan, on sen verran tilaa konehuoneessa.
Alfassa voi joutua ihmettelemään.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tarkista myös laturin merkkivalon kunto. En tiedä, mitenkä Alfassa, mutta "ainakin ennen" se antoi herätejännitteen laturille, joka ei ilman herätettä tietenkään lataa. Toinen vaihtoehto on antaa kunnolla kierroksia ja kokeilla, josko alkaa lataamaan.

Nykysin tuo latauksen merkkivalo ei ole kriittisessä merkityksessä, mutta kuuluuko 156 siihen "nykyiseen tyyliin" vai ei, sitä en tiedä.

Avatar
Isola
Viestit: 1982
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos yleismittari pysyy kädessä ja tiedät mitä teet, niin laturin diodisillan vuodon voisi tarkistaa. Virtamittari akun ja kaapelin välissä (10 A alueella) moottori sammuksissa ja kaikki sähkölaitteet pois päältä pitäisi näyttä alle 100 mA lukemaa. Jos menee luokkaa ampeeri tai enemmän, on tasasuuntaussilta rikki. Ilmenee sekä huonona latautumisena että akun purkautumisena itsekseen.

Moni nykyauto voi tosin viedä useamman ampeerin jonkin aikaa virran sammutuksen jälkeen, varsinkin jos ovia ei lukitse. Thesis pitää Connectin hengissä ehkä minuutin verran ja ryystää kolme ampeerin ennen kuin nukahtaa. Odottele siis hetki ennen kuin uskot mittarin näyttämää.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Joissain autoissa väylä saattaa ottaa kymmenenkin minuuttia ennen kuin siirtyy lepotilaan ja mikäli virta-avain ei poistu auton läheisyydestä niin voi mennä vieläkin kauemmin.
Isola kirjoitti:Jos yleismittari pysyy kädessä ja tiedät mitä teet, niin...
Herätevirta on myös helposti mitattavissa. Ohje vaikkapa tästä - http://koti.mbnet.fi/mjv-data/auton/1pe ... ivirta.htm

Hot-T
Viestit: 74
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Sen verran olen edistynyt, että luultavasti hiilien vaihdolla ei selviä. Iltapäivällä auto ei enään lähtenyt käyntiin ja akkujännite oli pudonnut noin 4V. Virtaa näytti kuitenkin kulkevan noin 0,35A vaikka mitään ei ollut päällä. Eli vaikuttaisi laturin osto olevan edessä. Näyttäisi olevan Densoa, Boschia, Magneti Marellia, Hellaa ym. tarjolla. Mikä näistä on pätevin vai onko väliä.. Ja mistä sen parhaiten (edullisesti ja nopeasti) saa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ehjä akku ei kyllä 350mA purkuvirralla tyhjennä itseään puolessa päivässä. Akkusi on todennäköisesti noin 60Ah jolloin pudotus 12-->4 volttiin kestäisi yli kolme vuorokautta. Olethan jo toista akkua (varmasti ehjää) kokeillut?

Hot-T
Viestit: 74
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Akun jännite oli siinä vaiheessa jo tippunu 4V. Kun taas latasin akun täyteen ja mittasin virtoja, niin näytti menevän jo 4-6 A. Se imasee jo akun nopeasti tyhjiin. Akku taitaa olla 72Ah. Aloitin laturin vaihto-operaation ja siitä on muodostumassa melko mielenkiintoista. Eperin ohjeiden mukaan se onnistuisi yläkautta, tosin aikapaljon kaikkea pitäisi purkaa pois edestä joten ajattelin alakautta. Siinä selviäisi vain vetoakselin poistolla ja saanpahan samalla vaihdettua sisemmän kumin kun sekin on pientä vahinkoa ottanut.
Kysymys vetariin liittyen: jos irrotan vetarin vaihdelaatikosta niin tuleeko sieltä kaikki öljyt myös mukana? Ja lähteekö se irti vain laipan irroittamalla?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Hot-T kirjoitti:Kysymys vetariin liittyen: jos irrotan vetarin vaihdelaatikosta niin tuleeko sieltä kaikki öljyt myös mukana? Ja lähteekö se irti vain laipan irroittamalla?
Ei tule öljyt ulos, kun ruuvaat laipasta irti.
Alakautta tuo on aikas helppo tehdä, ainakin jos vertaa GTA:n laturin vaihtoon. Siinä meni tovi alakautta vaihdettaessa. :drinking:

Hot-T
Viestit: 74
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Huh huh... Oon tässä pari päivää tätä laturia irrotellu, ja aika vaivalloista on ollut. Alakautta lähdin hommaan ja aika paljon silti joutu purkamaan. Nyt on vetoakseli irti ja laturikin mutta eihän se mahdu sieltä millään ulos. Kyllä syö miestä. Täytyy vissiin tiputtaa apurunkoa muutama sentti että sen saa tulemaan...

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja heme »

Merkillinen juttu, välillä starttauksen jälkeen jää latauksen merkkivalo palamaan, eikä sammu ennenkuin starttaa uudestaan tai vain käyttää virrat avaimesta pois ja päälle vaikka ajossa, niin tällöin valo sammuu. Kuitenkin valon palaessakin lataa normaalisti, akulta jännite tällöin reilut 14 V. Kyseessä Fiat Fiorino 1.3 Multijet, samaa konetta kun saa Mitoonkin niin uskalsin tänne Alfafoorumille laittaa :lol:
Eli mikähän mättää, ja onko tälle nyt tarvetta tehdä mitään. Tämä ominaisuus on ollut jo reilun puoli vuotta läsnä.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

heme kirjoitti:Merkillinen juttu, välillä starttauksen jälkeen jää latauksen merkkivalo palamaan, eikä sammu ennenkuin starttaa uudestaan tai vain käyttää virrat avaimesta pois ja päälle vaikka ajossa, niin tällöin valo sammuu. Kuitenkin valon palaessakin lataa normaalisti, akulta jännite tällöin reilut 14 V. Kyseessä Fiat Fiorino 1.3 Multijet, samaa konetta kun saa Mitoonkin niin uskalsin tänne Alfafoorumille laittaa :lol:
Eli mikähän mättää, ja onko tälle nyt tarvetta tehdä mitään. Tämä ominaisuus on ollut jo reilun puoli vuotta läsnä.
Merkkivalohan on sellainen että se sammuu vasta kun tietty jännitealue on saavutettu.
Ekalla kertaa kirnuat akusta paljon virtaa ja laturi ei jaksa nostaa jännitettä tarpeeksi ylös ja valo palaa.
Yleensä tässä on vikana luistava hihna, laturi tai akku.
Edit: Tietenkin se voi olla laturin päässä oleva tasauuntaaja/diodisilta sökö.
Mulla on eläissäni ollu 1 fiatti (tipo) ja sen sähköt oli niin ihimeelliset että alfa on ihan helppo siihennähen

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

156 1.9 jtd laturin vaihdossa meni 6h, ahdasta on tehä tuo vaihto työ, ja alakautta tuli tehtyä.

Avatar
nakkis
Viestit: 589
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159
Paikkakunta: Jkl

Re: Laturi vikako?

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Mahtaako kellään olla vähän tarkempia ohjeita tuohon jtdm-koneisen laturin vaihtoon?
Eper näytti vaan erroria ja Elearnista löyty kyllä ohjeet, mutta olivat ainakin mun versiossa bensakoneiseen..

Mahtaako http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=33204&hilit tämä ohje olla kaukana?
[__/==\*/==\__]

Vastaa Viestiin