Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Vaihdoin itse. Ei ollut kummoinen homma. Liittimen irroitus vähän epäilytti, josko jotain hajoaa mutta napakalla kiskaisulla ja hyvillä pihdeillä lähti helposti.

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

159 2.4 JTDM-09 hehkutulppa asiaa olisi ny kysyttävänä!

Elikkä tilasin ajan paikallisesta bosch car servicestä huollon hehkutulppien vaihtoa varten, asia oli sillä selvä mutta tänään soitettiin että boschin tietojärjestelmä tarjoaa vaan tulppia 12/2008 vuosimalliin asti ja sano tilavansa randomilla siihen tulpat koitettavaksi kun ei tiedä mitkä käy ja näkee sitten vaihdon yhteydessä, vaikka autoni vuosiluku on 2009 ja 147 kilowattinen?!(ilmoitin kyllä speksit) täh?! onko näitä kahdenmoisia hehkutulppia vai kuulinko ny puhelimessa ihan oikein!?.. mitkä tulpat tähän oikein käy? :lol:
Without Heart We Would Be Mere Machines

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mietin jo, että autosi olisi ylivuotinen kun on 147kW, mutta automaagihan tosiaan taisi pysyä pikkutehoilla pidempään.

140CWY101000 - SW 2.4 JTD CF4 ELEG. AISIN 200CV GS I/CE
Engine: 6195147 Vehicle: 07202951 Prod. date: 18/3/2009

Mutta ei anneta sen häiritä. Hehkutulpan OEM-tuotenumeron pitäisi olla 55187863. Samaa on kait käytetty yllättäen 159:ssä 2008-2011 ja 166:ssa 1998-2007.

...tämä olettaen, että tunnistin autosi oikein (olithan Kaivannon keitaalla vappuna 2013?).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
RikunAlfaRomeo
Viestit: 209
Liittynyt: 19 Elo 2012, 11:32
Car(s): Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 Jtdm Qtronic -09
Fiat Punto 60 S 3d 1.2 -00
Ex: Fiat Stilo 1.8 Dynamic 3d -03, Alfa Romeo 156 1.8 Ts -98, Fiat Stilo 1.6 3d -02, Fiat uno 1.1 Ies -93
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja RikunAlfaRomeo »

Polforea kirjoitti:Mietin jo, että autosi olisi ylivuotinen kun on 147kW, mutta automaagihan tosiaan taisi pysyä pikkutehoilla pidempään.

140CWY101000 - SW 2.4 JTD CF4 ELEG. AISIN 200CV GS I/CE
Engine: 6195147 Vehicle: 07202951 Prod. date: 18/3/2009

Mutta ei anneta sen häiritä. Hehkutulpan OEM-tuotenumeron pitäisi olla 55187863. Samaa on kait käytetty yllättäen 159:ssä 2008-2011 ja 166:ssa 1998-2007.

...tämä olettaen, että tunnistin autosi oikein (olithan Kaivannon keitaalla vappuna 2013?).
Kyllä olin Kaivannon keitaalla silloin vappuna :) kiitos näistä tiedoista! Rupesin kans ihmettelemään että mitä se huoltomies siellä oikein selittää että autoni olisi 08 vuosimallia ja siihen vuosimalliin asti saa vaan hehkutulppia :shock: näillä tiedoilla mennään eteenpäin.. Iso kiitos!

ps. Millä ohjelmalla löysit autoni tiedot? :-D
Without Heart We Would Be Mere Machines

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tiedonkaivuu on taitolaji :D. Keitaalla ottamastani valokuvasta näkyy rekkari (vaikka muuten onkin todella surkea), jonka perusteella Mekonomen kertoi alustanumeron (jostain syystä Biltema kieltäytyi), jonka perusteella Eper (joita löytyy netistä avoimena) kertoo autosta joitain nippelitietoja.

Eper muuten tuntee 159:lle toisenkin hehkutulpan (en tietenkään ottanut sen numeroa ylös, mutta... 55208177), joka oli yliviivattuna sun autosi mukaan suodatetuilla osilla. Sille oli mainittuna aiempia 159:n vuosimalleja, joten voi hyvinkin olla että huoltomies on onnistunut arpomaan sen väärän tulpan. Tuo ...77 on mainittuna 147 2000-2010, 159 2005-2008, 159 2008-2010, Brera 2005-2008 sekä Brera 2008-2010. Mulla ei ainakaan ole mitään hajua, mikä noissa tulpissa on erona.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

mlatva
Viestit: 355
Liittynyt: 19 Touko 2013, 12:47
Car(s): Dodge Caliber SRT4 Mopar Stage 1 -09,Jeep Patriot 2,2CRD -12EX, 159 2,4 JTDm Qtronic -07(ex) , Saab 9-5 Aero wagon RE85 -05(ex), Volvo V70 D5 -06 (ex), Volvo S60 D5 -02 (ex)
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja mlatva »

Onko kattotelineen ja suksiboksin käyttäjiä berlinan omistajissa? Itse en ole kuunaan moisia värkkejä tarvinut ja nyt ne on tossa katolla odottamassa Åren reissua. Katselin noiden alumiinisten alkuperäisten kattotelineiden max loadia, joka näytti olevan 50kg. Ilmeisesti on per pari, eikä kappale? Jotenkin tuntuu pieneltä suhteutettuna rakenteisiin. No boksi painaa sitten sen 22kg (Thule 900l) Tän mukaan katolle voi boksin päälle siis heittää vaan sen 28kg. Tohon kun pakkaa DH-pyörän ja ajokamat niin sehän on suurinpiirtein siinä speksejen mukaan. Aika pieneltä tuntuu kantokyky...

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Varmaan aika paljon turvakertoimia noissa kattotelineissä joilla pestään kädet, koska jos teline kestäis 500kg ja auto menee sit yllättäen korkean painopisteen takia katolleen ja henki pois niin sitten osoiteltas auton tai telineen valmistajaa tuomarin nuijjalla...
Mun peräkoukku ei kestä sallitun aisakuorman perusteella mitään, on sillä silti hinattu trailerilla 1500kg kuormia ja kyllä niillä massoilla käy aisalla vetokuorman lisäksi aisakuormiakin...
Eli maalaisjärkeä, jos tuntuu että sinne kestää mennä itse makaamaan niin kyllä se yhden fillarin kestää, enemmän sitä tuulikuorma repii.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

tarviiko radion vaihtopuuhissa kytkeä akku irti?

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se ainakaan huono idea ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Pitääkö 159:n tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroida sadetunnistimeen tai ajovaloautomatiikkaan liittyen jotain antureita (niinku Mersuissa kuulemma täytyy)?

Vaihtoivat Pilkington liikkeessä lasin ja nyt loimottaa ruudussa vikavalo poikineen. Low beam automatic plaa plaa not available, wind shield wiper automatic plaa plaa not available.
Taustapeilin piuhat laitettiin kuulemma asianmukaisesti kiinni jne.
Onko vastaavaa tullut esille muilla lasin vaihtaneilla? Seuraava merkkiliikkeen huoltoaika vasta kahden viikon päässä ja on kuulemma hitokseen iso operaatio alkaa setvimään että mitä on vialla. Varasin silti. Saavat samalla setviä jakopään kahnutukset (jakopäätakuuseen) ja tehdä vuosihuollon, joka menee toki omaan piikkiin.

Tulee taas sellanen fiilinki että kun yks paikka saadaan kuntoon, niin toinen paikka säretään samalla :evil:
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Antaako vikakoodia ja pysyykö nollaamalla poissa?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei tietoa koodeista kun ei oo mahdollisuutta päästä lukemaan niitä kuin vasta 2 vkon päästä. Enkä toisaalta maksa penninjeniä koodinluvusta kun ei ole oma moka.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Katso löytyykö alueeltasi vapaaehtoista koodinlukijaa:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=21374
Itsellä ei tarvinnut tuulilasia vaihtaa 159:n, joten menee veikkailun puolella, mutta voi olla että täytyy kalibroida uusiksi?
Sekin varmaan onnistuu multiecuscannilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:Ei se ainakaan huono idea ole.
irroitetaan siis. tilasin sieltä powersetiltä koko paketin eli kaiken mitä tarvii, meni aika sulavasti kun sanoin vaan et minkä soittimen haluun ja et laittaa pakettiin kaiken mitä asennukseen tarvii :)

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Janne kirjoitti:Pitääkö 159:n tuulilasin vaihdon yhteydessä kalibroida sadetunnistimeen tai ajovaloautomatiikkaan liittyen jotain antureita (niinku Mersuissa kuulemma täytyy)?

Vaihtoivat Pilkington liikkeessä lasin ja nyt loimottaa ruudussa vikavalo poikineen. Low beam automatic plaa plaa not available, wind shield wiper automatic plaa plaa not available.
Taustapeilin piuhat laitettiin kuulemma asianmukaisesti kiinni jne.
Onko vastaavaa tullut esille muilla lasin vaihtaneilla? Seuraava merkkiliikkeen huoltoaika vasta kahden viikon päässä ja on kuulemma hitokseen iso operaatio alkaa setvimään että mitä on vialla. Varasin silti. Saavat samalla setviä jakopään kahnutukset (jakopäätakuuseen) ja tehdä vuosihuollon, joka menee toki omaan piikkiin.

Tulee taas sellanen fiilinki että kun yks paikka saadaan kuntoon, niin toinen paikka säretään samalla :evil:
Katsopa sulake F49. Onko ehjä?

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:irroitetaan siis. tilasin sieltä powersetiltä koko paketin eli kaiken mitä tarvii, meni aika sulavasti kun sanoin vaan et minkä soittimen haluun ja et laittaa pakettiin kaiken mitä asennukseen tarvii :)
Juu, aika samalla kaavalla tuo muuten meni mullakin, mutta alkuun tulkattiin vahingossa väärä adapteri. Itte laamasin yli talven ennenkö pulttasin vermehiä kiinni ja huomasin ongelman, silti Powerset ja Hellman (Alpinen maahantuoja) oli molemmat heti mukana ja vaihtoi oikeaan adapteriin ilman turhia kustannuksia. Molemmille palvelusta meikäläisen asteikolla täysi 10, tiedän aika varmaksi mistä ostan seuraavankin autoradioni.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^10 mäki annan palvelusta. olin ottanut valmiiksi sun ohjeiden mukaan kuvan radion kytkennöistä ja lähetin sen tilauksen yhteydessä niin ei tarvinnu enempää tehdä. ilmoittivat vaan milloin on kaikki tarvittava löytynyt ja sit pakettiin. :)

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Takakontin luukun alareuna alkaa kukkimaan sisäpuolelta ja pikkuhiljaa hiipinyt siihen alareunaan ja etenee ulkopinnalle. Pitäisi saada fiksattua, mutta hinta-arvio maalauksineen liikkuu 500€ paikkeilla koko luukulle. Kannattaisiko tuohon ennemmin etsiä autopurkaamoista "uusi" luukku ja maalauttaa se? Nopealla vilkaisulla purkaamoilla 159 SW luukut näyttää liikkuvan 400-500€ paikkeilla. Onko kukaan onnistunut tinkaamaan purkaamoiden määrittämistä hinnoista?

Avatar
Polforea
Viestit: 11551
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos korjautat sen luukun kunnolla, sen pitäisi kestää aikaa melko hyvinkin. Jos kuitenkin ostat vanhan luukun, etsi valmiiksi sekä priimakuntoinen että oikean sävyinen, tai joudut todennäköiseti teettämään sille melko pian lähes saman operaation ja rahaa palaa käytetyn luukun hinnan verran enempi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Shuttle kirjoitti:
Katsopa sulake F49. Onko ehjä?
F49 oli ehjä. Näköjään myös taustapeilin autom. himmennin mykkänä. Ei edes merkkivalo syty. Mitenhän nuo peilin muovikuoret sais ehjänä irti? Oisko sielä kumminkin liitin irti.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

nonii, mankka on vaihdettu mutta sen mukana tullut bosen activesysten adapter boksi johtoineen ei millään ilveellä mahtunut sinne radion koloon. onko kukaan muu saanut mahtumaan jotenkin? kaikki tuntuu pelittävän ihan hyvin ja bosen subbari o kontissa hereillä. ainoa vaan et tuntuu että volyymi menee todella helposti korkealle. mankan ja auton välissä on nyt canbus rattisäädi liitin setti.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Polforea kirjoitti:Jos korjautat sen luukun kunnolla, sen pitäisi kestää aikaa melko hyvinkin. Jos kuitenkin ostat vanhan luukun, etsi valmiiksi sekä priimakuntoinen että oikean sävyinen, tai joudut todennäköiseti teettämään sille melko pian lähes saman operaation ja rahaa palaa käytetyn luukun hinnan verran enempi.
Kiitos vinkistä! Sehän siinä onkin, että pitäisi löytää värin puolesta täsmäävä luukku ja silti maalauttaa se. Onko muille ilmaantunut ruostetta samaan paikkaan? On tietysti mahdollista, että mun auton perään on joskus törmätty ja luukkua on jouduttu fiksaamaan jonka vuoksi se nyt sitten kukkii? :?

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mun autossa kuskinpuolen takaoven etuosan pokkaus/taitos b pilarin kohdalla on aika ikävän näkönen. ruostetta n. 20 cm alueella. kai siihen sit kivet osuu tai jotain.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Marutei kirjoitti:Kiitos vinkistä! Sehän siinä onkin, että pitäisi löytää värin puolesta täsmäävä luukku ja silti maalauttaa se. Onko muille ilmaantunut ruostetta samaan paikkaan? On tietysti mahdollista, että mun auton perään on joskus törmätty ja luukkua on jouduttu fiksaamaan jonka vuoksi se nyt sitten kukkii? :?
Hyvältä tuo näyttää omassa. Tää on näitä syyskuun 2005 Alfoja kuiteskin jo.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Luukun alareuna oli tuossa mun yksilössä umpiruosteessa.
Päälle ei kovinkaan kummosia näkyny, mutta maalin ja korikitin alla oli kunnon ruosteet

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

Mistä löyty ohjeet orginaali Bose mankan viritykselle, kun joku piuha sieltä piti irrottaa että saa lisaa säätöä. Tais olla ihan vaivan väärti?

Minkälainen irroitus työkalu tuohon sopii?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^Onkohan sen bose enabloivan piuhan irrotus ihan oikeesti järkevää, kun eikös siinä samalla ole vaarana yliohjata bosen vahvari/dsp? Orkkis radiohan pudottaa kaiutinlähtöjen tasoa bosea varten sopivaksi, kun saa tuolla piuhalla tiedon sitä että bosen systeemit on perässä.
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ja^ eikös se bosen aktivoiva piuha ole siinä mini-iso liittimessä? ja eikös se oo niin että se orkkissoitin antaa kaiutinlähtöön suoraan alempaa tehoa oli piuhatai ei ? ainakin näin ymmärsin.

ja ne irrotusraudat on tällaset:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... kut-84578/

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Carlos »


Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^mulla on sama orkkismankka mutta liittimet on ihan erilaiset tai siis johtosarja, kaavio sama kuitenkin... miksköhän?

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

jkk kirjoitti:^^ja^ eikös se bosen aktivoiva piuha ole siinä mini-iso liittimessä? ja eikös se oo niin että se orkkissoitin antaa kaiutinlähtöön suoraan alempaa tehoa oli piuhatai ei ? ainakin näin ymmärsin.
/
Tästä ketjusta löytyy hyvin juttua aiheesta:
http://www.alfaowner.com/Forum/ice-and- ... tputs.html
Yes, the BOSE system takes its audio signal from the 'speakerwire output' ISO plug. However, the audio signal in 'BOSE mode' is relatively low level, and not a fully amplified signal like normal high level speakerwire outputs. It's somewhere inbetween the typical high level output voltage and typical low level RCA outputs. For example, your AIVC might offer 4V (peak) RCA outputs, at full volume. The BOSE system is around 6V. High level speakerwire outputs might be 10V.

It does mean, if you use the RCA preouts on your AVIC, the signal strength is relatively weak, so 'full volume' won't be as loud as with the factory headunit. If you use the speakerwire outputs, it will be overly loud at low volume settings. Not much you can do about it, because the sensitivy of the BOSE amp is not readily adjustable (unlike the 'gain' adjustment on an aftermarket amp).

The BOSE amp has 4 inputs (FL/FR, RL/RR). But it's a 6-channel amp. The sub is run from 2 channels. These sub channels are fed from 'internal' connections, so it will not be possible split these channels off without opening the amp and knowing what to do (I've never seen inside, or a wiring diagram, so no idea what would be involved.

The BOSE amp - like an aftermarket amp - has a remote trigger wire input. From the factory headunit, you will find this wire in the yellow mini-ISO plug, and usually labelled as 'BOOSTER' on the wiring schematic sticker (not to be mistaken with the 'BOOSTER DET' wire in the main powerwire ISO plug; this wire triggers the headunit into BOSE mode, so has a different purpose); when the factory headunit is turned on, the booster wire goes from 0V to +12V and triggers the BOSE amp on. This wire needs to be connected to the AVIC's blue 'remote output' wire.
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, tullut noita paljon lueskeltua viimeaikoina. laitoin sinne high level output piuhojen väliin sen bose adapterin joka siis muuntaa sen signaalin. booster piuha yllä olevan mukaan.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Tuota tuntuu olevan liikkeellä. :evil: Pähkäilen ihan samoja vaihtoehtoja kuin Marutei. Olen kallistumassa takaluukun fiksauttamiseen, voisi samalla siistiä helmat.
Carlos kirjoitti:Luukun alareuna oli tuossa mun yksilössä umpiruosteessa.
Päälle ei kovinkaan kummosia näkyny, mutta maalin ja korikitin alla oli kunnon ruosteet

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

jkk kirjoitti:^joo, tullut noita paljon lueskeltua viimeaikoina. laitoin sinne high level output piuhojen väliin sen bose adapterin joka siis muuntaa sen signaalin. booster piuha yllä olevan mukaan.
Eikös sulla ollut se Pinohiiri jossa 4 voltin preoutit, tarkoitiko että niiden perään laitoit bode-adapterin? Mä kun olen aina kuvitellut että nuo bose-adapterit on tarkoitus laittaa kaiutin lähtöihin alentamaan signaalitaso sopivaksi. Ne sun Pioneerin per-outit voisi hyvin riittää ihan ilman adaptereita, tod. näk. vaan pikkusen joutus volumea kääntämään reilummin jos se 4 volttia jää vähän alle bosen odottaman tason.
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^siin mun soittimes high output kaiutin liitännät siin iso liittimes ja sit ne 4v pre outit siis rca...oo ks mä nyt ymmärtäny jotain väärin? :D

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

jkk kirjoitti:^siin mun soittimes high output kaiutin liitännät siin iso liittimes ja sit ne 4v pre outit siis rca...oo ks mä nyt ymmärtäny jotain väärin? :D
Et varmaan, mä vaan ymmärsin väärin tuon hi-out. Siis jos sulla on se bose adapteri Pioneerin kaiutinlähdöissä kiinni, niin varmaan on niin kuin se on tarkoitettukin. Noita 4 voltin pre-outteja kun mainostetaan yleensä hi-outteina (normi kun on 2 V)

Kuinkas se futaa, tuntuuko että volume säätö on tarpeeksi herkkä ettei hypi liian äkäiseen, tai ettei joudu ruuvaamaan volumea liian "kybälle"?
Il nero era bellissimo

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, soittimen kaiutinlähdön ja auton kaiutinjohtojen väliin suoraan "plug n play" tyylillä.

on volume säätö herkempi kuin orkkismankassa, eli menee lujemmalle nopeemmin mutta silti järkevin astein. eli ei ole joko hiljaa tai täysillä. riippuu kans soittaako tikulta suoraan vai bluetoothin kautta vai radiota. eikä rätise yhtään.

Avatar
Janne
Viestit: 2132
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 2x75, Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onko muilla 1750 TBi:n omistajilla käynyt koskaan niin, että n.2000-2500 rpm tienoilla, kaasua painettaessa, auto on ikäänkuin uupunut ja turbo ei ole antanut tehoja lainkaan? Ahdot nousee vähän, mutta junnaa paikalleen. Jos nostat jalan kaasulta ja painat uudestaan, kaikki toimii.
Parisen viikkoa sitten minulla kävi non ekan kerran ja taas eilen. Kaiken kaikkiaan veemäinen vaiva jos se alkaa nyt tuollastakin harrastaan. Voin kuvitella miltä tuntuu jossain kiperässä kiihdytystilanteessa:(

Brittifoorumilla vaiva on ollut aika yleinen TBI:ssa. En silti oikein saanut selkoa, että mikä niissä on loppujen lopuksi ollu vialla. Joissain autoissa vaiva on yhdistetty bensasuodattimeen ja -paineeseen, päivitetty softaa, joihinkin on vaihdettu lambdan johto (omassa autossa joku lambdajohdotus on jo vaihdettu n.1000km ajon jälkeen). Linkki http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... oblems.htm
Ennen johtojen vaihtoa syttyi moottorinvikavalo, nyt tuo uuvahtaminen ei sytytä mitään vikavaloja.

edit. lisätty linkki
Alfa Romeo 155 V6 1992

Jetina
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 21:37
Car(s): 159 2,4 JTDm Sportwagon
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jetina »

Mulla olis tälläinen tyhmä kysymys kuin uima-allas kuskin jalkatilassa?!

Auto on minulle uusi, tuli viikko sitten minulle ja tällä viikolla se seisoi pari päivää vesisateessa pihalla jonka seurauksena kun eilen lähdin ajelemaan niin hanttarin jalkatila ui vedessä :shock: Vettä oli reilusti. Meni monta sanomalehteä kun sitä kuivailin ja jätin kumimaton alle sanomalehtejä jotta karvamatto (sisusta) kuivaisi.

Tarkistin että ikkuna oli kiinni, kojelauta päältä kuiva, hansikaslokero kuiva, auton oven tiivisteet kuivat -> tosin vähän lorahti jostakin vettä astinlaudalle kun oven avasin...
Autoon on liikkeessä vaihdettu uusi tuulilasi, voisiko siinä olla syy vai onko tämä ominaisuus josta minulle ei ole kerrottu. Ostin auton, sainkin sukellusveneen :o:

Ei vaan, mailia laitettu autoliikkeeseen et tehkää jotakin!

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jetina kirjoitti:Mulla olis tälläinen tyhmä kysymys kuin uima-allas kuskin jalkatilassa?!

Auto on minulle uusi, tuli viikko sitten minulle ja tällä viikolla se seisoi pari päivää vesisateessa pihalla jonka seurauksena kun eilen lähdin ajelemaan niin hanttarin jalkatila ui vedessä :shock: Vettä oli reilusti. Meni monta sanomalehteä kun sitä kuivailin ja jätin kumimaton alle sanomalehtejä jotta karvamatto (sisusta) kuivaisi.

Tarkistin että ikkuna oli kiinni, kojelauta päältä kuiva, hansikaslokero kuiva, auton oven tiivisteet kuivat -> tosin vähän lorahti jostakin vettä astinlaudalle kun oven avasin...
Autoon on liikkeessä vaihdettu uusi tuulilasi, voisiko siinä olla syy vai onko tämä ominaisuus josta minulle ei ole kerrottu. Ostin auton, sainkin sukellusveneen :o:

Ei vaan, mailia laitettu autoliikkeeseen et tehkää jotakin!
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... vesivuodot

vaiva on tuttu, ja korjaantuu tiivistämällä oven välipellin joka löytyy ovipahvin takaa

Avatar
jkk
Viestit: 6037
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

onko muuten jetina autosi vaihdettu tuulilasia? olen lukenut että on ollut tapauksia jossa uuden lasin liimaus on suoritettu huonosti ja pääsisi vedet sisään.

Jetina
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Kesä 2014, 21:37
Car(s): 159 2,4 JTDm Sportwagon
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jetina »

Juu, liikkeessä mistä ostin ovat vaihtaneet tuulilasin siihen ennen mulle myyntiä, joten vesi voipi olla peräisin huonosti tiivistetyn tuulilasin puitteista tms. tai sitten ei. Mutta saavat kyllä asian tutkia ja auta armias josseivat tutki/hoida kuntoon :bad-words:
Jos tuntuu ettei tule asiaan selvyyttä niin vinkkaa heille tästä sivustosta ja tuosta viestiketjusta jonka ystävällisesti linkkasit minulle :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paras on linkata suoraan keskustelun osiin, joissa on kuvat vikapaikasta. Tai tulostat ne. Jos ei kyseessä ole maahantuoja tai tuleva ex-maahantuoja (Autokeskus), niin ei välttämättä ole mitään tietoa asiasta. Muistaakseni jopa Autodatassa on jokin maininta ovipahvin tiivisteistä 159:n kohdalla, mutta en pääse ennen sunnuntai-iltaa edes tarkistamaan. Ja jos pääsen, en välttämättä muista... Mutta eiköhän se ole joko tuulilasi TAI tuo ovipahvi; joka tapauksessa sisusta pitää kuivata kunnolla. Kuivatuttaa ihan, jos mahdollista. Toki jos on koritakuu vielä voimassa, niin ehkä...

Avatar
Heksi
Viestit: 128
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 13:46
Car(s): 300E-24 -92
500 SEC -85
200 quattro 20V -90
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Heksi »

Mulla vuoti 159:ssä molemmat, ovi ja tuulilasi, joka oli jo kertaalleen asennettu uudelleen vuodon vuoksi(!). Kele.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Ikkunantummennusta Turun seudulla Berlinaan ois hakusessa, onko joku täällä käynyt teettämässä jossain tietyssä paikassa tai osaako joku jotain suositella?

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

Mistäs kannattaa tilailla kun on 159:n kuraläpät eteen ja taakse hakusessa. Briteissä myyvät, mutta yli 50 puntaa postituskulut. Myös takasisälokasuojat olisi hakusessa.

Avatar
closed
Viestit: 64
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 10:26
Car(s): Alfa Romeo 159 SW 1.9 JTDm Q-Tronic 2009
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja closed »

Itse tilasin roiskeläpät eteen suoraan autokeskuksesta. Maksoi muistaakseni alle 100€ ja ovat alkuperäiset.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Heikalta kannattaa kysellä. Itse hain koko sarjan eteen ja taakse ja yhteensä tuo kustansi tuon 160€.

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

^ Onko noista takaläpistä hyötyä oman auton kannalta? Etuläpät (myös Heikalta) laitettiin viime kesänä mutta kyllä se soratiellä ajelu silti vielä arveluttaa.
Il nero era bellissimo

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

No en tiedä onko henkimaailman hommia, mutta mieli tekisi taaksekin laittaa läpät. Heikalta en löytänyt netistä kuin etuläppiä. Täytynee soittaa sinne tai autokeskukselle.

Vastaa Viestiin