Mi.To

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ItALFA
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Huhti 2011, 09:09
Car(s): ex Mito 1.4 TB Multiair 135 hv
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja ItALFA »

lerppu kirjoitti:Suuret kiitokset ItALFA:lle turvavyöpiipitysten hiljennyksestä! Kannatti käydä kääntymässä Karkkilassa, muistona on Vihdintieltä postissa tulossa kuvakin tienpäältä! Saas nähdä paljonko kamerapalvelusta veloitetaan...

Tässä liitteenä hyperaktiivisen stereonäön tuotos, kaikki näkyy kahtena!
Eipä kestä!
Harmi kun peltipoliisi iski...

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Perheeseen tuli liisarifarmari joka johti siihen, että edessä oli tuskainen luopuminen 525xd touringista. Korvaavaksi tuotteeksi valikoitui muutaman koeajon jälkeen hintsusti ajeltu MiTo QV.

Se mitä tuolla nyt on parissa viikossa kerennyt ajamaan on kyllä mainiosti lievittänyt alkuun niin sydäntä särkenyttä surua edellisen ajokin menetyksestä, QV on kyllä mahdottoman hauska pikkukippo :-D

Pientä laittoa on tulossa, Eibachin Pro-Kit on tilattu, loppuviikosta pitäis hakea bulkkipaketti STP Black Goldia, josko noilla saisi viilattua auton visuaalisesti ja akustisesti kohdilleen...

Pistelen ehkä noista tarinaa tuonne projektipuolelle.

-Juri

P.S. Magneti Marellin ME110T vähän himottaisi, onko kannanottoja tuoshon liittyen?
932 937 955 955

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Oli tuossa oma mito vuosihuollossa ja samalla Filaron Ari huomasi, että jäähdytysjärjestelmässä yksi tiiviste tihkuttaa ja oli kuulemma Alfan korjaamo-ohjelmassa merkintä, että kannattaa tarkistaa ja jos vuotoa niin vaihtaa, uuteen osaan on tehty parempi tiivistys. Itse en ole huomannut nestehävikkiä, mutta kuulemma vähän oli alarajan alla. Osa on sellainen viisisakarainen hässäkkä ja vaihtotyö ottaa tilan tekemisen vuoksi useita tunteja ja siten useita satasia. Ajattelin laittaa tietoa tännekin jos joku vaikka on huomannut nestehävikkiä ja sattuu omaamaan vaikka takuunkin vielä niin kannattaa tarkistaa.

Filaron Ari varmaan kertoo tarkemmin jos jotakuta kiinnostaa.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

viisisakarinen hässäkkä? pätevä diagnoosi :D

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Pahoittelen ontuvaa osatietämystä, mutta tuo on kaikista kuvaavin sana minkä tuolle keksin - siltä se näyttää ja selittää sitä miksi sen esiin kaivaminen ja vaihtotyö kestää sen 6-7 tuntia - ihanan kallista.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

vesipumpun takana oleva o-rengas? :-o sen ainakin vaihdoin omaan mitoon

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Jos onnisuin löytämään ja liittämään oikean kuvan niin jotakuinkin tällainen, mutta mielestäni oli vielä yksi sakara enemmän ja tässä yhdessä päässä on joku yksinkertainen kiinteä tiiviste, joka huom. saattaa alkaa vuotamaan uudessa tuo pää on muotoiltu hieman uudelleen ja siinä oli käsittääkseni tuplatiiviste. Saattaa olla, että tämä kooklesta otettu kuva on juurikin tuo uudempi kun tuossa alaaputkessa näyttäisi olevan tuplatiiviste.
Mielestäni omassa meni vielä joku metallin värinen putki tuohon hässäkkään lisäksi. No tämä oli tässä enempää en osaa enkä jaksa, mutta jos jollain alkaa paeta jäähdytysneste säiliöstä ja tästä sepustuksesta hyötyy niin hyvä.
Liitteet
55188163.jpg
55188163.jpg (8.16 KiB) Katsottu 9031 kertaa

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

jepp, tuo on juurikin se vesipumpun takana oleva tiiviste. omassa uusittu 8)

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

... Niin juu, oli muuten hervottoman halvat nuo Eibach Pro Kit jouset, slamit.net varaston tyhjennyksestä 110 euroa. On rikos jättää ostamatta...
932 937 955 955

Barambas
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 09:53

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Barambas »

Moro MiTon omistajat!

Pitkään olenkin tässä MiTosta haaveillut, ja tuntuu sopivan omaan hintahaarukkaankin erittäin hyvin, kun puhutaan käytetystä 10k€-13k€ bensavehkeestä jolla rullattu max. 100tkm. Pieneen menee haarukointi, mutta eipä tässä ole kiirettä :)

Kävin koeajamassa tuon Hyvinkään Vaunulassa olevan 1,4t-jet 155, ja ensivaikutelma oli ihan mukava. Kyseisellä yksilöllä kilometrejä siis melkein 150tkm. Sisusta yllättävän raikkaassa kunnossa, pientä penkin tummentumaa lukuunottamatta. Starttasin auton ja apulaitehihna alkoi lauleskelmaan. Pientä satunnaista vinkumista koko koeajon ajan, nou hätä, kulutustavaraa. Penkit oli kaadettu kyydissä olleiden talvirenkauden vuoksi, ja siltikin 100km/h nopeudessa sisämelu oli yllättävänkin hyvin hallussa. Takapäässä jokin kolisi. Vaikea arvioida mikä, mutta tuntui esiintyvän enemmänkin kaarreajossa eikä tien epätasaisuksista johtuvista, iskareille kohdistuvista äänistä... Moottorin teho tuli yllätyksenä. Aivan tautisen pippurinen omaan makuuni. Muutamat spurtit tuli otettua 2-päällä+talvirenkaat kyydissä. DNA-hommasta jäi myöskin vaikuttava jälkimaku. Eron normaalin ja dynaamisen välillä ainakin huomaa het samantien.

Karmittomien ovien toiminnasta ja niiden "talviominaisuuksista" minulla on kokemusta monen vuoden ajan (Mini Cooper), mutta onko tästä muuten hyväksi talviautoksi? Alfaowner.comia lueskelin eilen ja tuulilasi näyttäisi valuttavan sadevetensä(lumi) apulaitehihnastolle, joka talviolosuhteissa sitten jäätyy mukavasti kiinni. Kokemuksia? Entäs etuiskareiden yläpäälaakerit? Oliko jokin tietty malli missä näitä esiintyy vai onko sama ongelma '10--> autoissa. Muita tyyppivikoja tai erittäin hyviä vinkkejä käytettyä MiToa harkitsevalle?

B

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Itsellä ollut aikanaan 155 mito n. 15000km ei mitään ongelmia, nykyään perheessä Qv Mito. Tehopuolesta sen verran, että kulku on molemmilla riittävää ja en osaa sanoa onko tuo multiair yhtään tehokkaampi muuten kuin numeroissa. Minejäkin on ollut omistuksessa vm. 2003, 2011 ja 2012 - kaikissa karmittomat lasit on jumittanut jatkuvasti talvella, vaikka olen yrittänyt pitää lasit puhtaina (silti varmaan ostan taas joskus Minin :o: ). Mitossakin ongelma esiintyy, mutta hyvin harvoin ja poikkeuskelissä. Iskarin yläpäät on ainakin omissa kestäneet - tosin kilsoja aika vähän takana. Tuo apulaitehihnan jäätyminen taisi koskea vain brittiversioita, muistan lukeneeni jostain näin - joku viisaampi korjaa jos olen taas väärässä. Talvellä Mito lämpiää todella nopeasti ja ainakin QV:ssä on jonkunmoinen sähköinen etulukko ja kyllä tuo tuntuu, suurimman osan muista vajaavetoisista, jättämään valoissa myös liukkaalla kelillä.
Kaiken kaikkiaan omasta mielestäni hyvä, hieno ja tehokas peli luokassaan ja omat olleet myös melko ongelmattomia esim. Mineihin verrattuna. Mito on myös mitoiltaan yllättävän iso eli ei ole ihan kinneri kuten monet samaan luokkaan laskettavat pelit. Huoltohinnatkin on ihan inhimillisiä hihnakin vaihtuu muutmalla satkulla. Osta pois jos löydät hyvän yksilön tosin 100000km ajetusta en kyllä enää ainakaan yli 10000 euroa maksaisi.

Slim
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 18:17
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Slim »

Hello,

Vaihteiston laakereita näistä 155hv malleista on mennyt kai jonkun verran. Ilmenee yleisimmin vaihteiston vinkumisena 5/6-vaihteella ja vaihdekepin vatkaamisena kiihdytyksissä. Omaan yksilöön nuo hilppeet vaihdettiin takuuna 59tkm kohdalla, eikä ollut kuulemma ensimmäinen tapaus..

Iskarin yläpäitä ei kannata jännittää liikaa, kustantavat tarvikkeena about 25€/kpl ja vaihto onnistuu helposti kotikonstein.
Helmakotelon kumitulpat kannattaa käyttää irti ja tsekata onko koteloissa vettä. Vuotava sauma on helppo korjata koriliimalla, vaikka AK:n mukaan siellä kuuluu olla vettä :mrgreen:

Muuten auto on pelannut todella hienosti ja ajaminen on edelleen varsin viihdyttävää!

-Slim

Barambas
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 09:53

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Barambas »

^^ & ^

Kiitos näistä parista pikavastauksesta. Iskareiden yläpäälaakereita on tullut jokusen vaihdettua 2000-luvun pösöihin, luulisi olevan yhtä simppeli tapaus näissäkin jos sille tielle sattuu. Eipä siinä muutenkaan, jos ilmenevä vika on mekaaninen ja autotallin perustyökaluilla korjattava niin ei pitäisi olla minulle mikään ongelma. Vaihteistojen purut täytynee jättää huoltamoille :-D Paljonko muuten tuo vaihteiston laakereiden vaihto on kustantanut?

Jännää. Kyllä näissä Alfoissa on sitä jotain. Vaikka kuinka isoveli tyrkyttäisi käyttämätöntä 2012 vuoden 30tkm Yaristaan pilkkahintaan, niin silti kutkuttaisi vähän kalliimmalla ostaa "kuluneempaa" rautaa. :lol: MiTo vielä ulkonäöltään jotenkin erityisesti säväyttää..

E: Mikäs manuaalilaatikko tuossa 1,4 t-jet 155hv koneessa siis olisi? m32? :oops:

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

juurikin se kakka m32

savuruutana
Viestit: 38
Liittynyt: 19 Helmi 2010, 15:49
Car(s): Ex: Jeep Renegade, 500L, 500 Abarth, Jeep Wrangler, MitoQV, GTV, 159SW 2.4jtdm, 159SW 1750Tbi TI, 159TI 1750Tbi, 2xFiat 500 multijet diesel, 500 Abarth esseesse, Fiat Fiorino, 2xPanda, Punto, 128 Zastava, Uno, Aprilia Dorsoduro ja niin monta muuta, etten kehtaa edes kertoa:)
Paikkakunta: Masku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja savuruutana »

Kuumottaa aika kovasti hankkia Mitoon Eibach -madallus ja joku fiilistä lisäävä takapönttö. Laittakaa ihmeessä Miton madaltajat kuvia autoistanne ja kokemuksia madalluksen tuomista muutoksista ajettavuuteen. Itseä häiritsee visuaalisten seikkojen lisäksi auton pituussuuntainen nyökkiminen esim. kiihdytyksissä. Aiempien Eibach -kokemusten perusteella jo pelkät jouset vähentävät tätä tautia jo kohtuullisesti. Onko jollakin asennettuna Novitecin, Ragazzonin tai Supersprintin mörinäpönttöä? Mistä hankittu ja aiheuttiko muuta kuin loven lompakkoon?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

itsellä oli fiat bravo tjetissä ragazzonin takapönttö. äänet ei paljoa muuttunu ja istuvuus huono... ei voi suositella

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Väliraporttina tuohon Eibachiin liittyen: takana on jo, eteen en ole vielä ehtinyt laittaa. Madallus oli tasan se 30mm mitä luvattiin, olisi saanut ehkä olla enemmänkin. Katsotaan miltä näyttään kun saan etujousetkin paikalleen.

Huomaa kyllä että peräpää on jämäkämpi, muuten en uskalla arvioida keskeneräistä projektia.

Oli muuten hervottoman helppo tuo takajousien vaihto, yhtään pulttia tai ruuvia en aukaissut...
932 937 955 955

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Finest »

Gtv:ssä on SuperSprintin takapönttö, muita vamentimia ei ole.
Mukavasti höpisee ja matka-ajossa hiljenee.
Olen ymmärtänyt tuon olevan niiden logiikka valmistaa putkia ja vaimentimia.

Googlella tai Ebay:lla tms etsii halvimman toimittajan

Avatar
RSRS
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Elo 2013, 12:06
Car(s): 75,155,33,164,166,MiToTwinAir

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RSRS »

MiTo on nyt käynyt tänä vuonna (2014 kesäkuu) kolmatta kertaa takuuhuollossa Helsingissä Vihdintien ja KehäI tuntumassa. Siellä ovat yrittäneet selvittää Start&Stop -ongelmaa ja mäkilähtöavustinta. Ongelma on että kun ajan töihin niin noin 20km päässä on ensimmäiset liikennevalot. Siinä vapaalle ja kun valot vaihtuu auto ei käynnisty kytkinpolkimella vaan avaimesta virrat pois ja uusi starttaus. Erittäin kiusallinen ja vaarallinenkin vika, kokemusta on kun vastaavassa tilanteessa tuli rekka farmariauton takaluukusta sisään kun vihreät vaihtui. Viimeistä edellisellä kerralla minulle kerrottiin että "järjestelmien väliset yhteydet katoaa ja ne on ohjelmoitava uudestaan". Eilen vein taas auton kun samat viat jatkui ja tänään hain pois. Kun ajoin auton kotipihaan, kokeilin että miten toimii: Kytkin pohjaan ja vaihde vapaalle, auto sammui kuten pitikin, odotusta noin 15s ja kytkin pohjaan, auto ei starttaa eikä mäkilähtöavustin toimi, painelen muutaman kerran kytkinpoljinta ja mittaristoon tulee teksti Srtat&Stop not available. Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, huolto ei saa autoa toimimaan?! Jotenkin olo tuntuu voimattomalta :oops: .
Viimeksi muokannut RSRS, 10 Kesä 2014, 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Jos takuu ei saa tuota korjattua en haluaisi ajaa ko autolla turvallisuussyistä. Sanot että vaihtavat niin monta osaa kunnes vika häviää. Se on niiden ongelma eikä sinun.
Kuva

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Sammuuko kun painat kytkimen pohjaan vai vasta kun vaihdat vapaalle ja nostat kytkimen?
932 937 955 955

Avatar
RSRS
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Elo 2013, 12:06
Car(s): 75,155,33,164,166,MiToTwinAir

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RSRS »

Start&Stop toimii niin että kun painaa kytkintä kone ei vielä sammu, vasta kun vaihtaa vapaalle ja vapauttaa kytkimen niin kone sammuu. Sen pitäisi käynnistyä heti kun kytkintä painetaan uudestaan. Vika on kylläkin sellainen että se esiintyy ajorupeaman ensimmäisellä pysähdyksellä, seuraavat pysähdykset toimivat normaalisti. Mäkilähtöavustin ei lähes takuuvarmasti koskaan, tuli huollosta tai ei.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tyhmä kysymys, mutta mites akku? Jos ei sitä ole kokeiltu ja kytkinpolkimen kytkin/tunnistin toimii, voisi syyllinen olla akussa. Vaikka jöötiä olisi mitenkä paljon ym. niin oudot S&S-ongelmat on silti lähes aina akunvaihdolla korjaantuneet. Minkälainen mäkilähtöavustin MiTossa on? 159:ssä se on erittäin lyhytaikainen (sekunti?), jonka se pitää autoa paikallaan ennen kuin antaa valua.

Eli: jos kytkimen asento tunnistetaan oikein, eikä järjestelmässä ole vikakoodeja + akun analysoija tietää akun todellisen kunnon (BMS, Battery Management System. Alfan nimi tuo tai joku muu) ja se on kalibroitu oikein, pitäisi toimia - tietysti BMS ja sen toteutustaso vaihtelee merkkien ja mallien mukaan. Hybridihirviöissä varmasti erityisen paljon tarkempi, mutta S&S:llä pitäisi myös olla aika hyvin dataa siitä, missä kunnossa akku on. Jos data ei ole loogista tai sitä ei ole, voi olla töttöröö tirintarintöö.

Reunaehtojahan on toki paljon:
- Akussa pitää olla riittävä varaus
- Ilmastointia ei tarvita sillä hetkellä (estää sammutuksen/aiheuttaa itsestään uudelleenkäynnistyksen)
- Jarru pitäisi olla painettuna (hieman variaatiota tuosta)
- Kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla
- Moottorin lämpötila sopiva
- Auton nopeuden oltava 0
- Ovien oltava kiinni...

Ja sitärataa ja niin edelleen.

Jos kytkinpolkimen asentotunnistin sekoilee, ei tuo toimi varmasti ainakaan oikein. Järjestelmässä on turvallisuuden takia jonkinsortin failsafe, mikä epämääräisen signaalin toimesta vetää vikatilaan ja "not available"-ilmoitus ruutuun.
Sama tosiaan sen kanssa, että se vaikka vaan luulee oven tai kuljettajan turvavyön olevan auki, vaihteen olevan muuta, kuin vapaalla - tai luulee, ettei kytkin ole ylhäällä. Vikakoodin perusteella pitäisi olla mahdollista selvittää mahdolliset/todennäköiset vikakohteet ja siitä sitten ihan yksinkertaisella eliminoinnilla asioita vieden eteenpäin. Ei pitäisi NOIN vaikeata olla...

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Aquatica kirjoitti:Minkälainen mäkilähtöavustin MiTossa on? 159:ssä se on erittäin lyhytaikainen (sekunti?), jonka se pitää autoa paikallaan ennen kuin antaa valua.
2 sekuntia. OT.

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja seppo »

Itseasiassa 1s + 15s.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

RSRS kirjoitti:Start&Stop toimii niin että kun painaa kytkintä kone ei vielä sammu, vasta kun vaihtaa vapaalle ja vapauttaa kytkimen niin kone sammuu. Sen pitäisi käynnistyä heti kun kytkintä painetaan uudestaan. Vika on kylläkin sellainen että se esiintyy ajorupeaman ensimmäisellä pysähdyksellä, seuraavat pysähdykset toimivat normaalisti. Mäkilähtöavustin ei lähes takuuvarmasti koskaan, tuli huollosta tai ei.
Juu no tämän tiesin kun se omassa tekee noin, jäi vaan epäselväksi että onko autossasi logiikka oikein. Kokemus autojen sähkö/elektroniikkavikojen vianetsinnästä on KISS. Keep it simple stupid. Laakkosen sedät vaihtoi Alteaan osia liki kymppitonnilla vaikka ehdottelin että josko vika olisi virtalukon johtosarjassa. Ei kuulemma voinut olla koska vikakoodit blaablaablaa. Vika oli johtosarjassa.

Tuo S&S -vika voi mainiosti olla juurikin ehdotettu akku... Kytkinpolkimen anturi... Anturin johtosarja... Jotain mikä ei kirjaudu vikakoodina auton muistiin.
932 937 955 955

Avatar
RSRS
Viestit: 43
Liittynyt: 02 Elo 2013, 12:06
Car(s): 75,155,33,164,166,MiToTwinAir

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja RSRS »

Ensimmäisellä kerralla tänä vuonna huomasivat että laturi oli sökö. Se vaihdettiin mutta ajattelivat että akku ok.

Tässä tulikin hyviä mahdollisia vikaehdotuksia, yritän jollakin tavalla saada aikaan keskustelua huollon kanssa aiheesta. Nyt tulee vain viesti - auto valmis. Ja sama rumba jatkuu.

Barambas
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 09:53

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Barambas »

Tänään kävin koeajamassa Konalassa majailevan 60tkm punaisen 155hp version. iskarin yläpäälaakerit napsuivat ja ilmastoinnin puhallin hyrisi ikävästi. Ehkä sitten suurin mietinnän aihe oli vaihdelaatikko. Ei mitään erityistä ääntä, mutta aina kun kaasujalkaa hölläili/painoi niin vaihdekeppi "pomppi" ehkä sentin verran. Selvästi tuntui kun lepuutti kättä kepin päällä, näin asian huomasinkin. Onko tämä sitä m32 vaihdelaatikon laakerivikaa? Muutoin taas hymy korvissa ja jänniä uusia löytöjä kohti. Pitänee vielä tuo 120hp diesel käydä kokeilemassa.

Avatar
lerppu
Viestit: 5931
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Käy tyyppaamassa multiair. Vain hyvää sanottavaa ja riittävän ripeä tällaiseen kauppakassiin.

insinörtti
Viestit: 2639
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Barambas kirjoitti:aina kun kaasujalkaa hölläili/painoi niin vaihdekeppi "pomppi" ehkä sentin verran
Jos tuo on laakerivian merkki, niin minä en muilla kuin laakerivikaisilla ole ajanutkaan. Eli kepukkaan välittyy moottori+vaihteistopaketin rimpuilu tukikumejaan vastaan.

Laakerivika ei taida oirehtia alkuun kuin ulinan merkeissä. Saattoi ominaisuuksiin kuulua kepis vispauskin, mutta silloin ollaan jo loppulinkouksen puolella...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

^ei se kepin heiluminen meinaa että vaihteisto Sökö.. laakerit ulisee..

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Barambas kirjoitti:Tänään kävin koeajamassa Konalassa majailevan 60tkm punaisen 155hp version. iskarin yläpäälaakerit napsuivat ja ilmastoinnin puhallin hyrisi ikävästi. Ehkä sitten suurin mietinnän aihe oli vaihdelaatikko. Ei mitään erityistä ääntä, mutta aina kun kaasujalkaa hölläili/painoi niin vaihdekeppi "pomppi" ehkä sentin verran. Selvästi tuntui kun lepuutti kättä kepin päällä, näin asian huomasinkin. Onko tämä sitä m32 vaihdelaatikon laakerivikaa? Muutoin taas hymy korvissa ja jänniä uusia löytöjä kohti. Pitänee vielä tuo 120hp diesel käydä kokeilemassa.
Kaksi sanaa joihin voit luottaa: Quadrifoglio Verde.

Sen kun käyt ajamassa niin valinta on selvä. Tai sitten olet mummo.

Ja kuten muut totesivatkin, vaihdekepin nytkähtely on ominaisuus, ei vika.
932 937 955 955

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, ei kyllä tule mieleen laatikkovika hyppivästä tikusta. Sillähän sen toki saa aiheutettua, että kättä lepuuttaa kepillä ajossa (etenkin juuri silloin, kun voimalinja heilahtaa kiihdytyksen/kaasun laskun/moottorijarrun tmv. toimesta), siksipä sitä ei suositella. Oletan, että nykyautoissa on sama trendi edelleen, että ei kannata.
Syy, miksi tuo heilahdus näkyy/tuntuu kepissä on myös selkeä: vaihteisto on pääsääntöisesti kiinteästi pultattu moottoriin, joten moottorin liikkeet välittyvät vaihteistoon josta ne tietysti välittyvät kepille asti. Jos moottorin tukikumi on huonona, se heiluu. Ja samalla se vaihteisto heiluu. Ja sitämyöten keppikin heiluu...

Slim
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Tammi 2009, 18:17
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Turku

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Slim »

Pieni liike tuossa kepissä tuntuu myös uusilla sisuskaluilla, ennen remonttia oli tosian silmin havaittavaa heilumista tietyillä vaihteilla. Jos laatikko pelasi muuten nätisti ja äänettömästi, niin en lähtis stressaamaan asiasta..

Barambas
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Kesä 2014, 09:53

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Barambas »

Ooorraid. Hyvä tietää että kysessä kutakuinkin normaalia toimintaa :wink: . Pitänee nyt vaan valita nuista myynnissä olevista se mieleisin, tai odottaa kuukausi-pari josko tulisi hyviä ehdokkaita nettiautoon. Värillä ei väliä, kuhan on punainen :-D

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

Tampereella on punaisista oikein valinnanvaraakin, saa punaisella tai mustalla kojetaululla :-D
932 937 955 955

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Hieman alkanut autonvaihto mietityttämään. Mito voisi olla hyvä vaihtoehto kakkosautoksi.
Bensamalleista 155hv T-Jetit näyttää olevan hieman vanhempia ja uudemmat 135hv MultiAireja.
Tehoeroahan noissa on jonkun verran, mutta mitäs etuja tuossa MultiAirissa on (tai T-Jetissä)?
Kulutus on molemmissa niin pieni nykyisiin autoihini verrattuna, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä.

Toki lisäksi olisi QV, mutta se onkin sitten toinen juttu. Eipä nekään suoranaisesti hinnan kiroissa enää ole nettisutossa.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
lerppu
Viestit: 5931
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^MiTo kakkosautona erinomainen - välillä kyllä mietityttää tuo status... Ehkäpä enemmänkin niin, että työmatkat ja kauppareissut sekä kaikki yksityiset siirtymiset yleensä tällä kakkosautolla, sitten kun perhe pakataan jonnekin liikkeelle, niin Jeepillä mennään (olkoot sitten "ykkösauto").
Multiair koneena ihan jees. Kylmänä vähän arastelee ekat metrit, muuta ei oikein tuosta kaasuläpän puutteesta osaa sanoa. Menee erittäin pirteesti, numeroita vikkelämpi, ainakin tähän tuplakytkimiseen robottiin yhdistettynä! Voin ihan oikeesti suositella. Edellistä Alfaa en olis suositellut kuin "asiasta ymmärtävälle" - tätä voi suositella kenelle vaan! Sama asia toisinpäin - henkeä ei ole yhtä paljon kuin esim. GT:ssä... Jos katsoo hintaa, kilsoja ja vuosimallia, niin valinta on selvä. Kilpailijoita ei ole. 8)

insinörtti
Viestit: 2639
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

MultiAirissa pitäisi olla roimasti pienempi kulutus ja ehkä hitusen enemmän/alemmilla kierroksilla vääntöä. Käytännössä erot ovat ihan olemattomia pl. ehkä se 155/135 teho. Omat kokemukseni ovat 150 hv T-Jet Bravosta vs. 160 hv MultiAir Giulietta. Tosin omalla kohdallani on vielä pakkaa sekoittamassa Giuliettan automaatti, joten ihan 1:1 vertailukelpoisia ei ajokit ole. Aivan ja erityisesti on jäänyt toteutumatta MultiAirille luvatut ufoluokan kulutuslukemat, jotka oli jotain tyyliin maantiellä 4 litraa ja kaupungissa 6. Todellinen kulutus on ollut vaatimattomat 50 % normilukemia suurempi kaikissa tilanteissa .... eli reilut 7 keskimäärin.

Luonteeltaan padat ovat hyvin samanhenkiset, sekä hyvässä että pahassa. Huonoja puolia on mm. jakopäänhihna suht tiuhalla vaihtovälillä, kylmän koneen vedon aaltoilu ja tietty pienestä iskutilavuudesta johtuva ponnettomuus matalilla (reilusti alle 2000 rpm) kierroksilla + vähän on/off tyylinen meno, jos autoa kenkii nurkkapyörityksessä.

Missään nimessä en T-Jettiä sinällään hyljeksisi, mutta sen kylkiäisenä taitaa aina tulla M32 -loota, josta on juttua ylempänä. Tämähän tykkää porsia kohtuullisella todennäköisyydellä jo ennen kuin on 100 tkm mittarissa. BTW, saiko tuota 155 hv T-Jettiä muuten kuin QV:nä? Ei jaksa muistaa enää...

MultiAirissa on puolestaan se MultiAir -yksikkö, joka ei myöskään ole ikuinen... mutta sen uusiminen ei ilmeisesti ole ihan tolkuttoman tyyristä hupia.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

insinörtti kirjoitti:Omat kokemukseni ovat 150 hv T-Jet Bravosta vs. 160 hv MultiAir Giulietta.
Meinaat varmaan 170 MA Giuliettaa? Vai saako sitä nyt 160 heppasenakin?
Kuva

insinörtti
Viestit: 2639
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^helle on pehmittänyt pääni... eli 170 pitäisi olla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

GTV:n nykyisenä ja 156:n entisenä omistajana ei nuo tiheät hihnanvaihtovälit ole mikään uusi juttu. Onko se noissa nyt siis 4v. Ja minkä hintaluokan homma?
Aiempiin verrattuna kuitenkin kai halvempaa.

No, pidän siis mielen vielä avoimena sekä T-Jetille, että Multi-Airille. Ja tietenkin QV:lle.
Jonkin verran kai lisää tehoa noihin saa melko helpolla, jos jää kaivelemaan.

Saa nyt nähdä, kuinka nopeasti homma etenee, vai eteneekö ollenkaan.
Pitäisi varmaan GTV:stäkin hankkiutua eroon. se varmaan vielä kaduttaa joku päivä.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TommiS »

T-Jettiä ei saanut QV:nä. Ovatten kaikki Multiaireja.
135 kaakkisen Multiairin ja 155 T-Jetin käytännön suorituskyvyt ovat hyvin lähellä toisiaan.
Hauskoja autoja kaiken kaikkiaan.
Yhden tai kahden hengen talouteen tai kakkosautoksi todella suositeltava peli.

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Juu - kun tuossa puhuin Multi-Airista tarkoitin tuota 135hv versiota. Multi-Airista taitaa olla joku 105hv versiokin.
Mutta lähinnä tuo 135-155 ero kiinnostaa.

Onko 135-155-QV -malleissa alustan osalta isoja eroja. QV:ssa lienee eri alusta. Onko erot suuria?
Entä se vaihdelaatikko? Onko tuo 155-verision laatikko oikeasti jotenkin huono?

Eiköhän tuo mene kolmenkin hengen taloudessa kakkosautona. Nyt on kakkosautona GTV.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
lerppu
Viestit: 5931
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

QV:ssä DNA:n ruutulippumoodi jäykistää iskunvaimennusta. TCT:ssä taas laittaa laatikon ohjelman uusiksi, jolla ihan oikeesti merkitystä. Itse odotan kovasti uutta QV:tä, jossa mainittu loota piileskeleekin! Yhdistelmä lienee hieman nykyistä menopeliä sielukkaampi... Alfoista vertailukohtana minun on helppo käyttää GT:tä. Peruskuosinen JTS on alustaltaan ja ajettavuudeltaan suht samaa tasoa perus-MiTon kanssa, hieman erilaisin heikkouksin (GT keinuu ristikkäin käskettäessä, MiTo pompottaa). GT taas alusta "laitettuna" ylivoimainen. Tiedä sitten miten MiToa saisi "paranneltua", mutta auto on luonteeltaan hieman tuunaushenkisyyttä vastustava (käyttöpeli)...
QV vs. muut versiot alustan laadusta selviää helposti kokeilemalla, koeajoja vaan suorittamaan!
Itse en koskaan kokeillut neliapilaa, kun polkimien määrä ratkaisi ostokohteen - simppeli mies, tykkään kertoa autolle että mene tai pysähdy - määrään suunnan, siinäpä nuo. Okei, lämpötilakin on hyvä määrittää, tässä ihan oikeesti toimiva aut. ilmastointi, jos sellasia asioita arvostaa...

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tommi kirjoitti:Juu - kun tuossa puhuin Multi-Airista tarkoitin tuota 135hv versiota. Multi-Airista taitaa olla joku 105hv versiokin.
Mutta lähinnä tuo 135-155 ero kiinnostaa.

Onko 135-155-QV -malleissa alustan osalta isoja eroja. QV:ssa lienee eri alusta. Onko erot suuria?
Entä se vaihdelaatikko? Onko tuo 155-verision laatikko oikeasti jotenkin huono?

Eiköhän tuo mene kolmenkin hengen taloudessa kakkosautona. Nyt on kakkosautona GTV.
Mun ymmärtääkseni 155 ja Qv ovat/olivat täysin sama auto Multiair-tekniikkaa lukuunottamatta ainakin niin kauan kuin 155-tehoilla varustettua versiota valmistettiin, eli jonnekin vuoteen 2011-2012 asti (?), jolloin kaiketi 155 pudotettiin pois valikoimista. Verrattuna 135:een, 155:ssä ja QV:ssä on Brembon nelimäntäiset jarrusatulat ja kuusilovinen laatikko. 155:n laatikko on se surullisen kuuluisa M32. Manuaali-QV:n laatikosta en tiedä, mutta ehkä se on sama. 135:n manuaalilaatikon ongelmista en ole lukenut, mutta oma mielikuvani on se, että 135:n viisilovinen laatikko on luotettavampi kuin 155:n kuusilovinen. Tiiä sit.

Omat tietoni tosin perustuvat lähinnä vuosiin 2009-2010, jolloin tuli koeajettua 155 ja ostettua 135 ja ihmeteltyä autojen eroja.

Tuossa vielä vuoden 2010 speksi- ja mainostiedote, jossa on mukana 155. Vuoden 2012 suomenkielisessä brosyyrissä 155 on jo pudotettu pois.

http://www.alfaromeo.fi/cufsfiles/esitt ... _esite.pdf
Viimeksi muokannut sanctus, 31 Heinä 2014, 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

juri
Viestit: 629
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja juri »

QV:ssä taitaapi olla C635 laatikko:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_MiTo
932 937 955 955

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja sanctus »

^Kappas. Mennyt ohi tuollainen tieto.

Autolusson mukaan C635:ssä M32:n tavoin laakeriongelmia.

http://www.autolusso.co.uk/workshop/gea ... uilds.html

Mutta en sit tiiä.

Hieno auto, hemmetti sentään. Fiksu veto AR/Fiatilta lopettaa auton kehittäminen ja tuotanto, hemmetti sentään.

Avatar
lerppu
Viestit: 5931
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Onko tietoa jo sen uuden QV:n spekseistä? Onko uutta vain tct-loota (ja kabiini)? Tuleeko koneeseen piristystä? Vois ostaa tollasen pois kuljeksimasta, jos tulee oikea tykkimalli (ja tuodaan kanssa Soumeen)... Muutoin varmaankin kyttään itselleni jossain vaiheessa sen 911 possun. :|

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mi.To

Viesti Kirjoittaja TommiS »

135-versiossa ei ainakaan ole raportoitu vaihteisto-ongelmia, tosin en ole niin tarkaan seurannut QV:n vaiheita, josko niissäkään on.
155 T-Jeteissä kyseistä probleemaa on tiedossa. Sama loota ja kone kuin T-Jet Bravossa.

Tuleva MiTo QV:n "viimeinen päivtys ennen kuolonkorahdusta" TCT-laatikolla ja mattavärityksellä kiinnostaa kyllä kovasti.
Saako tuleva maahantuontiorganisaatio joskus tänne Sohjolaan tuollaisia hankituksi, onkin sitten toisen laulun aihe.

Vastaa Viestiin