156 pyöränkulmat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Epezi »

PSS kirjoitti:Kannattaako säädättää kulmat uudelleen kun vaihtaa 16" -> 17" ja leveämpiin renkaisiin, kuinka paljon renkaan muutos vaikuttaa?
Ei kannata, kulmat ei muutu mihinkään rengaskoon muuttuessa.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja willez »

Epezi kirjoitti:
PSS kirjoitti:Kannattaako säädättää kulmat uudelleen kun vaihtaa 16" -> 17" ja leveämpiin renkaisiin, kuinka paljon renkaan muutos vaikuttaa?
Ei kannata, kulmat ei muutu mihinkään rengaskoon muuttuessa.
Aivan , sithän joutuis kaks kertaa vuodessa säätämään. Talvi ja kesärenkaille omat säädöt :-D

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Pidemmän aikaa ollut jo ongelmaa auton huojumisen kanssa, eli
aikamoista sivuttaissuuntaista huojumista tapahtuu ajaessa. Tuulisella kelillä auto heittelehtii jo aika vaarallisestikin, ohjausta saa korjata jatkuvasti. Ja esim. kun lyö oven kiinni auto huojuu puolelta toiselle muutaman kerran.

Iskarit vaihdettu ja tukivarsia joten syy eikai näissä? Katsastuksessa ei moitteita ja huoltamolla ei löytynyt mitään.

Voisikohan syynä olla ikivanhat jouset? Itsellä auto jo 7v enkä niitä tänä aikana vaihtanut? Vai voisiko vaan pyöränkulmien pienikin häikkä aiheuttaa tätä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse havaitsin aivan samankaltaista toimintaa 13-vuotiaassa 156:ssa. Jouset ja iskarit ainakin lähes alkuperäiset. Väsyneet oli... Todella, todella väsyneet. Jotain ketoi sekin, että takapenkille kun istahti n. 50kg verta ihmistä (pieni ihminen), pieneni 15" 205/55 renkaan reunan ja lokarin kaaren väli n. 5cm... :roll: Uskoisin, että jousien vaihto tuossa olisi auttanut parantamaan auton heikentyneitä ajo-ominaisuuksia.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Kannattaa ne pyöränkulmat tsekata ainakin. Voivat vaikuttaa oikeasti paljon ajoon jos ovat pielessä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja willez »

Kertomasi oireet viittaisivat vetelään alustaan. Vaihda tiukempi alustasarja , mahdollisesti hiukan madaltava , niin muuttuu ajokäytös. Asennuksen jälkeen säätää nurkat kuntoon ja sitten mutkatielle nautiskelemaan :D

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Jep kulmat vois kyllä tsekata kun viime kerrasta jo aikaa onkin... Silloin niitä ei tosiaan ees saatu ihan kohdilleen... Ja kai ne vieterit vois vaihtaa ja toivoa että jotain vaikuttaa. Allahan on suht uudet Monroen iskarit niin siinähän sitä alustasarjaa... :fadein:

Pohjastakin menee ruosteet korjaukseen, kai siitäkin jäykkyyttä saa kun monta metriä uutta peltiä sinne isketään :mrgreen:

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JMC »

Nostetaanpas vanhaa ketjua..
Mikäs aiheuttaa takaoikean pyörän camber kulman heiton?
Suuntaus lappua tutkiessani huomasin reilun asteen poikkeaman verrattuna vasempaan takapyörään. Taka vasemmalla siis camber on -1,51' ja oikealla -2,52'. Nämä siis ilmeisesti minuuttiasteita.
Olikos noissa takana joku säätö camberille vakiona? En muista nähneeni ainakaan.
Ja tässähän on eibachin 30mm madallus sarja.
Voisko rikkinäinen iskari vaikuttaa tuohon vai oisko ne nuo poikittaiset varret mitkä vaikuttaa? Ja tämä oikea puolihan näyttää perästä muutenkin "uivan" matalemmalla, eli näyttää siltä kuin keulisi :)

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Sape »

Ei ole camber säätöä takana. Olisiko poikittaisien tukivarsien puslat väsähtänyt?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Finest »

Madallus lisää camberia.
Vaihdoin poikkivarsiin uretaanit niin oikeni jonkin verran.
Olisiko toisen puolen pusla/puslat enemmän finaalissa kuin toisella puolella?

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Camber »

Joissain alustasarjoissahan on camberin säätö niissä pitkissä iskarin kiinnityspulteissa, tai paremminkin pultin reikä on soikea ainakin Bilsteinin ja Eibachin coilovereissa...

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JMC »

Joo kyllähän tuo madallus camberia lisää mutta edessä ja takana muissa paitsi tuossa yhdessä pyörässä oli cambereissa aika lailla samat arvot. Tuo yhden pyörän asteen poikkeama vain osui silmään.
Onkohan tuo miten paha homma vaihtaa pelkät puslat vai vaihtaisko koko varret?
Katsuri tosin ei takapäästä maininnut mitään väljyyksiä ainakaan, että tiedä sitten..
Tässähän on siis vakio iskarit eibachin jousilla joten ei ole säätöjä :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jouset kunnossa? Ja voi olla superveemäistä hommaa noiden vaihto. Itselläni taitaa vielä olla 4kpl taakse olevia poikkitukivarsia jäljellä tallessa jossakin, joissa on puslat entiset. Ne pitkät pultit on oikeasti veemäisiä availla. Itse vaihdoin, Camber ei muuttunut mihinkään. Oletus oli, että joko jousi/iskarisetti väsähtänyt tai yläpään kumi alkanut antautumaan.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja JMC »

No tuota yläpään kumia on epäilty silläkin taholla että tuo perä ui niin syvässä. Eikös iskarien väsyminen luulis näkyvän iskari testissä?
Täytyy varmaan koululla ajaa pomputus laitteella ja katsoa minkälaista käppyrää antaa.
Jousien nyt ei luulis olevan väsähtänyt kun niillä nyt ei aivan kauheasti ole tietääkseni ajettu.

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

Käytin 156:sen nelipyöräsuuntauksessa, mutta silti kuluttaa sisärengasta kuskinpuolelta. Auto madallettu.
Tällaiset kulmat laittoivat:

Caster vasen 3,18' ja oikea 3,36'
Camber vasen -2,30' oikea -2,06'
Haritus/auraus vasen -0,03' oikea -0,06'

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin no, tuossahan on 2 ja puol astetta -camperia, eli kuluu. Hiukan suottas jätetty toi haritus, parempi olis ollu pyörät suoraan. No ei se kuluminen siltikään olis loppunut. Matalissa ja leveemmissä renkaissa homma korostuu.

Vastaa Viestiin