75 ts kierrokset loppuu noin 4500rpm

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

E.L. kirjoitti:Yritettiin mitata jollain mittarilla mallia biltema, mutta pyörähti melkein ympäri, joka tarkottais noin 15 bar :crazyeyes:
Oliko mittari ok? ei kyllä pitäisi kehittää tuollaisia paineita sen mallin pumppu vaikka olisi paineenrajoitin kokonaan pois pelistä.... eikö se sisäänrakennettu rajoitin ole jossain 5 bar tienoilla??

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Luitteko varmasti mittarin näyttämän oikein? Mullakin on epähuomiossa ostettu Bilsun pa-painemittari, joka pinkaisi tappiin jo jollain puolen barin paineella, taitaapi olla tarkoitettu kaasarikoneille.

Ei kai bensapumpun tuottokaan riittäisi mihinkään 15 bariin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ihan vain tähän paineeseen liittyen, JOS oli joku kaasareille tarkoitettu ja skaala olikin psi eikä bar, näyttäisi mittari siis 15x0,069 eli noin yhtä baaria.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Ei kai bensapumpun tuottokaan riittäisi mihinkään 15 bariin?
No ei uskoisi. Mun tukaatissa on boschin pumppu, taitaa olla sama aika monessa ruiskuautossa, no kuitenkin. Pistin bensanpaineensäätimen letkut väärin päin eli niin ettei se auennut ollenkaan. Pumppu jaksoi painaa mittarin mukaan 8 barin paineet, tuskin paljon tuota järeämpiä pumppuja autoista löytyy?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Pakoputken tukkeutuminen selittäisi kierrosten puuttumisen mutta silloin kyllä se on ennen kierrosten loppumista jo aika tukkoinen. Varmaan tuo pa-paine on mittariheitto, mutta kannattaa kyllä tarkistaa. Samoin muut perusmittaukset. Onko muuten katsottu strobolla kierrosten noustessa. Eli miten valo sykkii sen pätkiessä, häviää, ennakkomuuttuu, pätkii yms.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

Onkos PA-pumppu ja suodatin vaihdettu, likainen PA suodatin ainakin syö paukkuja ja muutenkin konnen käynti ontuu. Samalla vaihdolla pumppu uusiksi jos vanha ei vain enää jaksa syöttää tavaraa.

Toinen voisi olla rikkinäinen katalysaattori joka yskii vastaan.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2387
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko muuten katsottu strobolla kierrosten noustessa. Eli miten valo sykkii sen pätkiessä, häviää, ennakkomuuttuu, pätkii yms.
Tuohan sen paljastaa, toimiiko koko pyörintänopeudenlukujärjestelmä oikein kyseisellä kierrosluvulla. Hyvä ohje.
Kimmo

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ei kuulosta pa vialta, jos jaksaa kylmänä vetää ok. Kylmänä ei lambda vielä ohjaa boksin toimintaa, joten silloin kaikki menee ennalta määrättyjen polttoaine- ja sytytyskarttojen mukaan. Seos on rikkaammalla, mikä vaatii enemmän tuottoa pumpulta (veto päällä). En sitten tiedä kuinka kylmänä ootte uskaltaneet vedätellä...

Toisaalta tuo, että täyskaasulla toimii lämpimänäkin (?) ja vajaalla kaasulla ei, ei kerro polttoainelaitteen viasta. Täyskaasulla lambda tipahtanee pois ja taas mennään karttojen varassa.

Jos happianturia epäilee, niin sen saa eliminoitua yhtälöstä vetämällä sen oranssin kytkimen irti ja tankkaamalla 98E:tä

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Tuskin on ainakaan polttoaineen saannissa vikaa, koska kierrokset loppuu kuin seinään. Ja lämpimänä ei siis ota kierroksia millään, lämpömittarin mukaan raja on noin 50-60 astetta. Tässä rajoilla kun ollaan, niin joskus kone rykäsee kerran ja sit taas kierrokset nousee vähän reiluun 6000 asti, mutta hetken päästä taas pätkii jos antaa kierrosten laskea välissä. Ainakin tuntuu siltä että jos vain pitäisi kierrokset korkealla koko ajan, ei pätkiminen edes alkaisi. Mutta ei oo viitsiny hirveesti kokeilla koska kone ei oo täysin lämmin. Happianturi? onko se keltanen joka on oranssissa 5 pinnisessä liittimessä?

MM
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 00:48

Viesti Kirjoittaja MM »

E.L. kirjoitti:Tuskin on ainakaan polttoaineen saannissa vikaa, koska kierrokset loppuu kuin seinään. Ja lämpimänä ei siis ota kierroksia millään, lämpömittarin mukaan raja on noin 50-60 astetta. Tässä rajoilla kun ollaan, niin joskus kone rykäsee kerran ja sit taas kierrokset nousee vähän reiluun 6000 asti, mutta hetken päästä taas pätkii jos antaa kierrosten laskea välissä. Ainakin tuntuu siltä että jos vain pitäisi kierrokset korkealla koko ajan, ei pätkiminen edes alkaisi. Mutta ei oo viitsiny hirveesti kokeilla koska kone ei oo täysin lämmin. Happianturi? onko se keltanen joka on oranssissa 5 pinnisessä liittimessä?
Joo oli tuo pa-puoli ihan mutuilua kuten se tällaisissa epäselvissä tapauksissa aina on 8)

Mulla oli aikoinaan yhdessä autossa saman tyyppinen oire ja viaksi osoittautui likainen pa-suodatin ja parissa pytyssä vialliset puolanjohdot. Mutat vikahan voi olla missä vain ja sen löytäminen ei aina ole ihan helppoa, helposti tulee auto laitettua kuntoon niiltäkin osin jotka ei huolto/kunnostusta kaipaa :-D

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Siinä motronicin aivoboxin takana pyörii se oranssi liitin, josta menee johdot boxiin. Se on vaan kertomassa mitä bensaa auto haluaa ja onko lambda-anturi pelissä mukana. Nyt kun auto on katilla varustettu, en kuitenkaan kehota irrottamaan sitä, ettei hajota kattia... :oops:

Irti = 98E ei kattia! Enemmän sytytysennakkoa.
Kiinni = 95E
Tuo liitin on yhdistetty Motronic liittimen piuhaan 15.

Motronicin liittimen pinnistä 24 pitäisi lähteä happianturin johto. 0V kun pa-syöttö katkaistu 1V kun täyskaasu. Eli pitäisi olla lähempänä yhtä kiihdytyksessä. Mainitsit, että lambdan jännitettä oli mitattu ja silloin meni nollille kun pätkii, eli paljon palamatonta tavaraa tai sitten liian laihalla. Eli anturi vaikuttaisi olevan ok ja pakoputken ilmavuodon mahdollisuus pienenee.

Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu? Vastuksen olitte mitanneet, mutta voisko saada häiriöitä jostain? Motronic luultavasti sekoaa täysin, jos signaali on epämääräinen. Tosin kylmä/kuuma käyttäytymistä tämä ei selitä.

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Jarno kirjoitti:Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu?
Johdon ehjyys on tarkistettu niin pitkälle kuin sitä vain näkee ja toista anturiakin on kokeiltu. Suurin osa täälläkin epäilee tämän anturin aiheuttavan pätkimistä, joten pitänee vielä vähän lähemmäs yrittää sitä säätää ja mahdollisesti vetää johdot suoraan motroniciin. Koneen lämmetessähän väli saattaa kasvaa suuremmaksi ja signaali heikentyä, vaikka siellä korjaamolla sanoikin että oskilloskoopilla signaali oli vielä ihan luettavissa...

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

No, auto kävi taas korjaamolla, lambda vaihdettiin kun se oli "vähän hidas" ja nyt on päästöt kunnossa. Piti olla muutenkin kunnossa. Hintaa 470€.. olivat korjanneet sen johdon mikä oli kolvattu sinne motroniciin kiinni kun siinä piti muka olla vikaa. No tyytyväisenä sit lähdin siitä ja ajelen vähän matkaa, vaan eipä taaskaan ottanu täysiä kierroksia. Takasin korjaamolle ja kysyin että mikäs nyt kun ei olekaan kunnossa. Sit tuli selitys että ei voinu oikein kokeilla kun ei oo öljynpaineita tyhjäkäynnillä!! :evil: . Ihmettelen vaan että eikö se vika pitänytkään olla siinä piuhassa? Varmasti olivat vaan avanneet sen motronicin liittimen niin rajusti että se edellinen korjaus oli hajonnu ja sit vielä laskutettu 1,1 tuntia sen korjauksesta.. itse tein sen noin 15 minuutissa. Täytyy nyt miettiä mihin toimenpiteisiin ryhdyn korjaamon ja myös auton osalta. Nyt kyllä vähän suututtaa! :evil:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kertaukseksi...mitäs kaikkea on nyt tehty,kokeiltu,mitattu?
Katsoitko pimeässä pellin alle?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Onko katalysaattorillisessa 75.ssa ja katittomassa 164 TS koneessa pääosin samat osat ruisku/sytkävehkeissä? Mulla lojuu tuommoinen nurkissa josta voisi kokeilla osia ja niiden vaikutusta jos et muuta keinoa keksi

jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jin »

E.L. kirjoitti:
Jarno kirjoitti:Onhan sen kampiakselin tunnistimen johto nyt varmasti tarkistettu?
Johdon ehjyys on tarkistettu niin pitkälle kuin sitä vain näkee ja toista anturiakin on kokeiltu. Suurin osa täälläkin epäilee tämän anturin aiheuttavan pätkimistä, joten pitänee vielä vähän lähemmäs yrittää sitä säätää ja mahdollisesti vetää johdot suoraan motroniciin. Koneen lämmetessähän väli saattaa kasvaa suuremmaksi ja signaali heikentyä, vaikka siellä korjaamolla sanoikin että oskilloskoopilla signaali oli vielä ihan luettavissa...
Tämä viankuvaus sopii täydellisesti omaan ongelmaani viimevuodelta. Korjaantui anturin vaihdolla, (käytetty AR 90ie:stä). Kerroit kokeilleesi toimivaa, samoin ohjausboxia. Mitäs jos kokeilisi vaihtaa molemmat samanaikaisesti sillä niillähän voi olla yksilöeroja; sinun anturisi aivan lopussa mutta myös boxisi herkempi pulssien heikentymiselle.

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Konetilaan on kurkattu pimeellä mutta ei näy läpilyöntejä. Taitaa vika olla siinä että puola ei saa enää ohjausta kun jossain signaalit häviää. Kuitenkin pääasia että nyt saa auton katsastettua kun päästöt on kunnossa. Täytyy kokeilla vetää se kampiakselin tunnistimen piuha alusta asti uusiksi ja kokeilla tosiaan sekä eri boxilla ja anturilla. Saa taas tehdä liitoksia boxiin joista korjaamolla veloitetaan yli 80€.. no kun oon pari niitä tehny niin oon taas säästäny edellisen korjaamoreissun hinnan! kyllä alkaa vähitellen usko loppua.... :crazyeyes:

Avatar
E.L.
Viestit: 150
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

jin kirjoitti:Tämä viankuvaus sopii täydellisesti omaan ongelmaani viimevuodelta.
Oliko sulla lämpötilalla mitään vaikutusta?

Nyt oon vaihtanu uuden johdon kierrosanturilta boxille, ei vaikutusta. Nyt on taas yks uus idea, laturi aiheuttaa häiriötä. Ainakin radiosta kuuluu vinkumista joka muuttuu kierrosten mukaan. Jos tämä häiriö sitten tunkeutuu koko muuhun sähköjärjestelmään, olisko mahdollista?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4882
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Autosähkö on ihmeellistä, Italialainen varsinkin. Ainakin just se kampikulmantunnistimen johtohan on häiriösuojattu "karva"vaipalla. Eli kaikkea kannattaa kokeilla. Tuohan on helppoa lisäksi kokeillakkin. Ottaa vain laturin pois pelistä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin