"tehon puute" 156?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

"tehon puute" 156?

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Ensinnäkin kehut vakio kirjoittajille, täällä tuntuu olevan lähes yksinomaan täysipäisiä ihmisiä :-D . Täysin uusi kokemus useita chatti palstoja lukeneelle allekirjoittaneelle. Sitten itse asiaan. Ostin taannoin 156 v6 ja olen ollut onnesta soikea 8) Verrattuna 10v pikku pösöön kyseessä on melkoinen harppaus. Olen kuitenkin alkanut miettiä josko jossain 5000rpm kohdalla oleva tehottomuuden/vedon puutteen tunne on ihan normaalia? Moottorihan herää henkiin jossain vajaassa 4 tonnissa, mutta äänet muuttuvat ja veto alkaa hiipua reilussa 5 tonnissa? Kokonaan veto ei missään nimessä lopu mutta alkanut vaivata kuitenkin. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Olen kuullut että jonkinlainen kylmän koneen suoja moottorissa olisi(?) mutta siitä ei ole kyse, tai ainakaa pitäisi olla. Vähän kapealta vain tuntuu tuo optimi kierros alue :?. Kiitos kaikista vihjeistä, en viitsisi heti deltaan suunnata... Niin mittarissa on 75 tkm. (Autoon on vaihdettu uusi akku mutta se ei kai liity asiaan?)
Ayrton Senna da Silva forever

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

max tehot on 6300 joten ei sen pitäisi noin aikaisin hiipua, jollain oli vissiin ilmamäärämittarissa likaa niin se puutui tuolla 5000 kierroksen tuntumassa.Kiertää sen pitäisi yli 7000
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mistähän se löytyy ja miten sen voi tsekata? Kyllä se kiertää pidemmällekin, muttei samalla asenteella.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
milano
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:58
Paikkakunta: Otaniemi / Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja milano »

Pistän tähän nyt pienen välikysymyksen... Olen nimittäin aina elänyt sellaisessa luulossa että ilmamäärämittarin arvoa ei juuri täyskaasukiihdytyksessä käytetä. Ja siitähän tässä on kyse, eikö? Ainakin näin on vanhassa L-jetronic-ruiskussani, kerran nimittäin kävi niin hassusti että ilmamäärämittarin pohja irtosi kokonaan ajossa ja jouduin pienen matkaa ajamaan niin että sen läppä ei varmasti juuri ollenkaan auennut. Tyhjäkäyntiä ei ollut ollenkaan ja muita oireita piisasi, mutta täyskaasukiihdytys onnistui kuin ehjällä autolla. Tämän perusteella en siis olisi laittamassa ilmamäärämittaria syylliseksi tehonpuutteeseen yläkierroksilla. Vai onko uusissa motroniceissa eri toimintaperiaatteet?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Wile E. Coyote kirjoitti:Mistähän se löytyy ja miten sen voi tsekata? Kyllä se kiertää pidemmällekin, muttei samalla asenteella.

Se on aika hankala itse puhdistaa ja lopputuloksesta ei voi olla varma :lol: Oletko kokeillut pientä karstanpoistoa kunnon polkemisella?
Niin aika monet ovat valittaneet että 5000 kierroksella puutuu jos tuo mittari on "rikki". Tosin jollain se puutui jo aikaisemmin. Joku varmaa osaa paremmin kertoa..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

milano kirjoitti:Olen nimittäin aina elänyt sellaisessa luulossa että ilmamäärämittarin arvoa ei juuri täyskaasukiihdytyksessä käytetä.
Tjaa-a, enpä asiasta varsinaisesti tiedä mutta arvailenpa kuitenkin. Motronicissa ja sitä uudemmissa Boschin ruiskuissa ei taida olla kaasuläpän asentotunnistinta, pelkkä "tyhjäkäyntikytkin"? Silloinhan vehjas ei tiedä täyskaasukiihdytyksestäkään muuten kuin ilmamäärämittarin avulla, joten silloin niitä arvoja kyllä tarvittaisiin. Sähköisellä kaasuläpällä varustetuista värkeistä en taas sitten tiedä mitään, siinähän nilkan asennosta menee suora viesti aivolaatikkoon ja se hommailee seoksien kanssa niin kuin parhaaksi näkee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mielenkiintoista lisäväriä tilanteeseen tuli äsken kotiin tullessa kun testailin miten vetoa löytyy ja löytyihän sitä :shock: Ei tietoakaan ed. mainitusta ongelmasta. Täytyy huomenna kokeilla tarkemmin...
Ayrton Senna da Silva forever

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Omassa 156:ssa vaihdettiin ilmamäärämittari koska kone ei suostunut ottamaan kierroksia yli 4000. Sen allekin meno oli nykivää ja tehoja ei löytynyt nimeksikään. Mitään merkitystä ei ollut kaasun asennnossa. Polki sitä pohjaan tai vähän vähemmän niin tehot oli täysin kateissa.
Tyhjäkäynti kuitenkin pelasi!

Avatar
tontsa
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Maalis 2003, 12:18
Paikkakunta: Vantaa

Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja tontsa »

Voisin olla melkein satavarma että kyseessä on tuo jo mainittu ilmamäärämittari. Itselläni oli samantyyppinen vika -98 V6:sessa, eli 5000 kierroksessa alkoi nykähtely ja meno hiipui, vaihdoin ilmamäärämittarin uuteen ja johan alkoi elämä voittamaan. Suosittelen lämpimästi, hymyilyttää nimittäin ajaa vaihdon jälkeen kun auto kiertää niinkuin on tarkoitettu!

Itse ostin tuon ilmamäärämittarin suoraan boschilta, jolloin sen saa edullisemmin. Vaihto on aika simppeli toimenpide, kaveri tosin vaihtoi ;)

Vaihda ihmeessä, helpottaa.. Itse vaihdoin V6:sen JTS:ssään ja vähän kyllä kaipaan...

Pedro
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 17:22
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pedro »

Mulla oli kanssa samanlaisia oireita omassa 156ssa. Kiihdyttäessä meno hyytyi jossain 5000rpm kohdalla ja jatkui siitä ylöspäin "tukkoisena"(joskus jaksoi vetää yläkierroksilla). Varsinkin kylmänä alakierroksilla oli nykimistä ja loppujen lopuksi liikkeelle lähtökin oli tuskaa. Deltasta ei tietenkään ollut tässäkään tilanteessa mitään apua, koska kone ei antanut mitään vikakoodia eikä reipas huoltomies viitsinyt vikaa sen enempää etsiä. Otin sitten "riskin" ja ostin uuden ilmamäärämittarin suoraan boschilta. Vaihdon jälkeen koeajolle toivoen, ettei olisi ollut turha ostos...eikä onneksi ollut. Aikalailla oli suupielet leveällä kun painoi nilkan suoraksi ja huomasi että italian orit olivat taas täysillä pelissä mukana :-D
Vaikuttaisi ainakin samalta vaivalta, joten eiköhän se ilmamäärämittarin vaihdolla parane...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Ilmamäärämittari

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

tontsa kirjoitti: Itse ostin tuon ilmamäärämittarin suoraan boschilta, jolloin sen saa edullisemmin. Vaihto on aika simppeli toimenpide, kaveri tosin vaihtoi ;)
Mulla kanssa V6:ssa vähän samoja oireita(nykii kylmänä, tehottoman tuntuinen jossain kierrosalueella, ennen toiminut...), mitä maksoi ja miten tilaus käytännössä hoitui??

Avatar
tontsa
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Maalis 2003, 12:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tontsa »

Itse tilasin tuolta ihan puhelinsoitolla.

Alppilan Autohuolto Oy
Karjalankatu 2
00520 Helsinki
Puh. : (09) 877 0433

www.bosch.fi löytyy paikkakunnittain jälleenmyyjät.

Ilmamäärämittari tuli n. 2 päivän päästä tilauksesta liikkeeseen (tilasivat lentorahtina sen muistaakseni Saksasta). Maksoi muistaakseni 270 euron pintaan jos en ihan väärin muista. Itsellä samat kokemukset kun Pedrolla, ostin laitteen vähän "summassa", mutta vika oli ihan tasan siinä ja kyllä tuntui hyvältä lähteä vaihdon jälkeen ajolle, koska auto oli ollut mulla alusta asti vähän tukkoinen...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kiitti... täytyykin soitella tonne... tosin muukkosellakin näkyy olevan 280 juuroo, että ei hirmu hintainen sekään.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Liittyen tuohon 156 tehon puutteeseen, minulla on ollut uudesta lähtien ilmiö 2.0 moottorissa joka lievästi nykii ensimmäiset kolme minuuttia käynnistyksestä. Tämän jälkeen huomaa selvän nykäyksen ja moottori käy kunnolla.

Nykimisen aikanakin jos kelaa kierrokset yli 3000 niin moottori vetää hyvin. Kyseessä ei siis ole mikään paha ilmiö mutta kiinnostaisi vain onko tämä normaalia. Mainitsin siitä ensimmäisessä huollossa mutta kaikki oli kuulema ok testeissä.

- Esko

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11268
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Esko kirjoitti:Liittyen tuohon 156 tehon puutteeseen, minulla on ollut uudesta lähtien ilmiö 2.0 moottorissa joka lievästi nykii ensimmäiset kolme minuuttia käynnistyksestä. Tämän jälkeen huomaa selvän nykäyksen ja moottori käy kunnolla.
Nykimisen aikanakin jos kelaa kierrokset yli 3000 niin moottori vetää hyvin. Kyseessä ei siis ole mikään paha ilmiö mutta kiinnostaisi vain onko tämä normaalia. Mainitsin siitä ensimmäisessä huollossa mutta kaikki oli kuulema ok testeissä.- Esko
Minulla on ilmennyt hieman samanlaista ongelmaa, kylmänä veto on jotenkin ohutta ja nykivää. Lisäksi moottorin käynti on epätasaista. Ja juuri tänään Alfaa käynnistettäessä kierrokset nousivat kaasua painamatta 2-3k:n hujakoille, hetki hieman epätasaista röpötystä ja sitten paluu normaleille (kylmä)tyhjäkäyntikierroksille. Ennen en moiseen ole törmännyt. Koneen lämmettyä veto oli normaalia. Syytä huoleen? Ilmamäärämittari on vaihdettu edellise omistajan toimesta ja öljyt vaihdatin juuri viime viikolla. Ja autohan oli 156 SW Super vm-00 ja takana 50tkm. Mitä siis sanovat tekniikan ihmiset?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kylmäkäynnistyksen jälkeen kannattaa konetta käyttää muutama kymmenen sekuntia eikä heti lähteä polkemaan. Jos auto ei lyhyen käynnin jälkeen vieläkään nikottelematta kulje voi alkaa epäilemään vikaa. 2 litraisessa tuntuu olevan nuhaisuus on paljon yleisempää kuin V6sessa. Näin oli jo 155sessa. http://www.alfa156.net/tech/cold.html.
Joillakin on vissiin jotain ecu ohjelmiakin uusittu alkusarjan autoissa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Mun -98 ykskasissa on ihan samanlaista vikaa, sanoin deltan pojille huollon yhteydessä. Lukivat vikamuistin ja sanoivat, että mitään vikaa ei oikeastaan ole. Näissä ekoissa on kuulemma harvinaista jos ecun ohjelmassa ei ole jotain häikkää.
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eivät sitten kuitenkaan viitsineet päivittää sitä ECUn ohjelmaa? Eikös se TS:ssä todellakin ole vain pätkä koodia ECUn muistissa, eli mitään lutikoita ei tarvitse ryhtyä vaihtelemaan?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfaholisti
Viestit: 508
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 09:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Alfaholisti »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eivät sitten kuitenkaan viitsineet päivittää sitä ECUn ohjelmaa? Eikös se TS:ssä todellakin ole vain pätkä koodia ECUn muistissa, eli mitään lutikoita ei tarvitse ryhtyä vaihtelemaan?
Tuskinpa päivittivät, samalla vaihdettiin ilmamääräanturi joka onneksi meni autoliikkeen piikkiin. Lutikoista en sen enempää tiedä, onneksi itsellä niitä ei ole :lol:
Exät: 75, 166, 156, GTV, Sprint

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kiitoksia vihjeistä. Kuulostaa tosiaan et ilmamäärämittarissa on häikkää. Ongelma vaan on et ahdistaa lähteä tilaamaan tuon hintaista osaa summassa :? Sit jos mikään ei muutu edessä on taas lisä investointeja. Kysymys kuuluukin et kai sen voi jotenkin mitata/todeta jos se on sökö? Deltassa vaiko peräti itse?
Ayrton Senna da Silva forever

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Wile E. Coyote kirjoitti:Kiitoksia vihjeistä. Kuulostaa tosiaan et ilmamäärämittarissa on häikkää. Ongelma vaan on et ahdistaa lähteä tilaamaan tuon hintaista osaa summassa :? Sit jos mikään ei muutu edessä on taas lisä investointeja. Kysymys kuuluukin et kai sen voi jotenkin mitata/todeta jos se on sökö? Deltassa vaiko peräti itse?
Jos viet deltaan niin pyydä ensin kokeilemaan vaihtamalla ilmamäärämittari. Aikaa tuo operaatio vie n.10minuuttia! Jos ei ongelma poistu niin sit ihmetelkää lisää.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Taitaa se ilmamääränmittari tosissaan olla menossa (tai todennäkösesti mennyt)... ennen Tre:en motaria viikonloppuna ohituksessa veti joku ihan puskurissa kiinni tonne 140km/h asti (eli käytännössä koko ohituksen.... :oops: ) HIACELLA, joka tunnetusti ei ihan niitä ripeimpiä vehkeitä ole... omalle kaistalle palatessa lipui sitten ohi... ja alfa antoi kyllä kaikkensa... :cry:

Vastaa Viestiin