Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Eikö tuossa bussoloisessa ole 1 pytty se rintapellinpuoleinen, lähinnä jakopäätä. Eli etupytyt on bank 2 joten tuossa eperissä se on tuo nelonen 46805749.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Juuri noin.
Järjestys on ihan looginen, kun muistaa, että nuo moottorit on alunperin asennettu pitkittäin vanhempiin malleihin.

Avatar
vrahikai
Viestit: 421
Liittynyt: 16 Marras 2013, 17:42
Car(s): Ex: 156 2.5 V6 Boselift
Ex: Renault Clio RS182
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vrahikai »

^ ja ^^ No niinpä tietysti, tottakai. Sylinterit 1,2,3 =bank 1 ja sylinterit 4,5,6 =bank 2. Makes sense. Täytyypä tarkistaa miten hyvin noihin antureihin pääsee käsiksi.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Oho,niinpäs onkin :oops: Sorry my bad. Mutta joo,lambda-koijarilla pääsee eroon vikavaloista,jos päästöt heittää katinkorvausputkien tai rikkinäisen katin/kattien takia. Joskus sytyttelee ihan huvikseen,vaikka päästöt olisivat raja-arvoissa. Tietokoneen mielestä on pielessä (raja-arvojen ulkopuolella) :silly:

Anturit ovat kivasti esillä. Alhaalta päin ja 22mm lenkki sopii. Tosin,omasta tuli jengat mukana ja jämppäs aivan totallisesti kiinni. Leikkasin johdot sivuleikkureilla poikki ja löin katinkorvausputket tilalle.

Kuva

Kuva

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

Olisko kellään hyviä ideoita mikä tekee uraa 2002 1.8 tessun apulaitehihnaan.
Kun ei oikein mikään näyttäis hankaavan. :silly:
20150124_161620.jpg
20150124_161620.jpg (105.96 KiB) Katsottu 8087 kertaa

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Enää ei tee mikään tuohon hihnaan. Se ura on tullut siitä kun hihna oli ottanut jakohihnan koteloon kiinni. Mut ei se enää pahene tuosta kun on nyt ok. Siitä kotelosta puuttui niin paljon ruuveja että oli alareunasta auki kokonaan ja otti hihnaan kiinni. Hihna oli tuon näköinen jo silloin kun vaihdoin jakohihnan mutta päätettiin ettei uusita kun oli vain muutaman viikon vanha ja muuten ihan ehjä. Laitoin sen vaan toisin päin, jotta näkee tuleeko uutta jälkeä. Ei ole tullut.

Ohessa kuva tuon auton jakohihnan suojasta.
Liitteet
tmp_8845-img20150124_183051-21173528.jpg
tmp_8845-img20150124_183051-21173528.jpg (28.83 KiB) Katsottu 8043 kertaa
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Sen verran tuosta jäljestä, vaikka nyt eri aiheuttaja olikin. Tuossa omassani vastaavan jäljen teki uralle kulunut ohjurirulla, ja uusi remmi kulki sen verran eri linjassa, että pieni kohouma rullassa "söi" vastaavan kiiltävän alueen.
Edit: ...ja kun rullan vaihtoi, ei jälkikään enää lisääntynyt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
banditbusa
Viestit: 805
Liittynyt: 13 Touko 2013, 08:53
Car(s): Alfa Romeo 159 2.2 JTS
Alfa Romeo 156 2,5 24v Q-system
Alfa Romeo 156 2.0 TS SW
ex-Alfa Romeo 156 1,8 ts
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja banditbusa »

m.sa kirjoitti:Enää ei tee mikään tuohon hihnaan. Se ura on tullut siitä kun hihna oli ottanut jakohihnan koteloon kiinni. Mut ei se enää pahene tuosta kun on nyt ok. Siitä kotelosta puuttui niin paljon ruuveja että oli alareunasta auki kokonaan ja otti hihnaan kiinni. Hihna oli tuon näköinen jo silloin kun vaihdoin jakohihnan mutta päätettiin ettei uusita kun oli vain muutaman viikon vanha ja muuten ihan ehjä. Laitoin sen vaan toisin päin, jotta näkee tuleeko uutta jälkeä. Ei ole tullut.

Ohessa kuva tuon auton jakohihnan suojasta.
Juu ,okei. :-D
En tiennyt et oli sama hihna kun ennen jakopää remppaa :silly: Miaksu ei huomannut sanoo et hihna on sama,tuli tehtyä tuohon taas pikku remppaa ja vikakoodien lukua.
Onneks kaikki poistui kuittaamalla,kovalla pakkasella rupee aina herjaan ilmiä! :crazyeyes:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Moottorina 2.0 TS, pitää sellasta epäsäännöllistä kopinaa käydessään ja 1 sylinteri on pois pelistä. jäähdytysnestettä häviää myös roimasti....

otin öljypohjan pois ja näppäsin kuvan.

mikähän tuossa mahtaa olla vikana, venttiilit näkyy öljypohjan kautta?
20150124_143127.jpg
20150124_143127.jpg (182.28 KiB) Katsottu 7979 kertaa
:roll:

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^ :lol:

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Siis mitäh :silly: Missä on mäntä :eggface:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

:-D ilmeisesti murusina öljypohjassa.
Abarth 500 Esseesse

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

alfa 156 v6 kirjoitti:Moottorina 2.0 TS, pitää sellasta epäsäännöllistä kopinaa käydessään ja 1 sylinteri on pois pelistä. jäähdytysnestettä häviää myös roimasti....

otin öljypohjan pois ja näppäsin kuvan.

mikähän tuossa mahtaa olla vikana, venttiilit näkyy öljypohjan kautta?
20150124_143127.jpg
:roll:
Mäntäpistiäinen käynyt nakertamassa?

Tavataan useammin turbokoneissa, ja nakuttavan äänen jälkeen.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Aika hyvin onnistunut valokuvakin muuten, noin niinkuin valoituksellisesti.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

sämpy kirjoitti:Aika hyvin onnistunut valokuvakin muuten, noin niinkuin valoituksellisesti.
I-puhelimella otettu :lol:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

A Bart kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Aika hyvin onnistunut valokuvakin muuten, noin niinkuin valoituksellisesti.
I-puhelimella otettu :lol:
ei ole, samsung s5...
willez kirjoitti:^^ Siis mitäh :silly: Missä on mäntä :eggface:
m.sa kirjoitti::-D ilmeisesti murusina öljypohjassa.
Aivan oikein!
20150124_143032.jpg
20150124_143032.jpg (268.32 KiB) Katsottu 7811 kertaa
löytyipä syy myös jäähdytysnesteen kulutukseen :lol: lohkon palanen ei vielä löytynyt...
20150124_160126.jpg
20150124_160126.jpg (246.86 KiB) Katsottu 7811 kertaa
ja syypää koko paskan räjähtämiseen on ollut edellisessä öljypohjan tiivistäjässä...
20150124_143045.jpg
20150124_143045.jpg (152.62 KiB) Katsottu 7811 kertaa
Eli kone on täydellisesti paskana. nice.

marwin
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Elo 2014, 20:07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja marwin »

Huh, aika totaali tuho tullu koneelle :shock: Onko se öljypohjan tiiviste menny jotenkin väärään paikkaan vai miten se on aiheuttanu tuon tuhon?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 862
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

alfa 156 v6 ,laitoin sulle pm.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

marwin kirjoitti:Huh, aika totaali tuho tullu koneelle :shock: Onko se öljypohjan tiiviste menny jotenkin väärään paikkaan vai miten se on aiheuttanu tuon tuhon?
tiivisteliima mitä öljypohjan tilkkimiseen on käytetty on tukkinut öljypumpun imusihdin ==> öljynkierto hävinnyt ja sitä kautta on "dominoefekti" saanut alkunsa...
Dio Natale kirjoitti:alfa 156 v6 ,laitoin sulle pm.
tänks, sait vastauksenkin jo :)

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Miten faceliftissä säädetään lähivalojen suuntausta? Manuaali kertoo, että pitää kääntyä korjaamon puoleen.. Kätevää..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Korkeudensäätömoottorin päältä kiertämällä. Olisko säätönupikka ollut mallia 7mm hylsyllä pyöritettävä tjsp.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Apparin puolella kyseinen "tappi" löytyy, mutta kuskin puolelta puuttuu kokonaan. Vedetty varmaan poikki joskus...

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Aika mielenkiintoista,miten se tiivisteliima on tonne päässyt ? Aika paljon on truutattu jos pumppu imassu ne tonne sihtiin :crazyeyes: Syttyikö öljynpainevalo ennen katastrofia ?

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^pääsiskös sitä jollain sopivalla teräpäällä vielä siitä pyörittelemään, ei pitäis kiertosuuntaan hirvittävän piukassa olla. Jos ei onnistu niin uusi säätömoottori. Katkastu tod. näk sivulle vääntämällä.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

S*tananan maukkaan näkönen tuo porsinu tessu kyllä. :-D Joku on ihan selvästi itse tehnyt + säästänyt. :mrgreen: Jos tossa onkin öljynkulutusta koitettu hillitä. :lol:

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

^^Pitää tutkia tarkemmin kun pääsee jonnekin lämpimään touhuamaan.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

^^ tuo silikoniliima on muutenkin aika arveluttavaa tavaraa. Sitä muutaman kerran oon käyttänyt just venttiilikopan tiivistämiseen niin ainahan sitä tulee helposti liikaa laitettua. Parempi olis maksaa muutama kymppi uudesta tiivisteestä jos vanha tiiviste on kovettunut.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^näissä öljypohjat on alunperinkin loctitella tiivistetty.

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei ole noi tiivistemassat mikään riski, kun käyttää oikeaa ainetta oikeaan paikkaan.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Yksi unohtui kolmen säännöstä (TM):
- Oikea aine, Oikea paikka, Oikea määrä

Määrä jäi mainitsemati :P

Avatar
GreenThing
Viestit: 834
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jepsistä.
Fiat 128 Panorama with touch of Maserati :roll:

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Toivottavasti laitoin oikean määrän liimaa gtv:n öljypohjaan, kohta toinen auto jonossa odottamassa pääsyä "huoltoon" :)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oikea määrä, aine ja paikka, mutta se, mikä tuppaa myös menemään pieleen, on kiire, yleisesti noiden silikonitiivisteiden pitäisi kuivua 24h tjsp. käsi ylös, kuka haluaa jättää auton yöksi korjaamolle, että tiiviste voi kuivua ennen öljyjen takaisin laittamista?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
AriFerra
Viestit: 142
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

stoichiometric kirjoitti:^näissä öljypohjat on alunperinkin loctitella tiivistetty.
Vaikka näin olisikin, niin onko saatavilla kuitenkin pahvista tehtyjä tiivisteitä? Tai tehdäänkö nykyään koskaan itse tiivisteitä jostakin "pahvi-tiiviste-arkista" leikkaamalla ja askartelemalla? Vai onko -70 luvun juttuja tuollaiset?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Öljypohja kiinnittyy ainakin JTS:ssä myös vetoakselikorvaan, joten paljoa ei ole pelivaraa, ei ainkaan korkkitiivisteelle.
Mutta kyllä paperitiivisteitäkin tulee leikattua, useinkin, niihinkin vaan pistän aina jotain tiivisteliimaa. Samoin kuin isoihin O-rengastiivisteisiin ja mitä näitä nyt on, en oikeastaan luota mihinkään tiivisteeseen sellaisenaan. Tympeä homma jos joutuu purkamaan.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

alfa 156 v6 kirjoitti:
tiivisteliima mitä öljypohjan tilkkimiseen on käytetty on tukkinut öljypumpun imusihdin ==> öljynkierto hävinnyt ja sitä kautta on "dominoefekti" saanut alkunsa
Mulla oli yhessä 2.5l bussossa käyny juuri ihan samanlailla minkä ostin, paitsi että mäntä ei ollu sentään räjähtäny. Sihti täys tiivisteliimaa ja laakeriliuskat tipotiessään. Turha oli lähteä korjailemaan. Sellaset kauhukuvat jäi, että omat kiristelen kahdessa vaiheessa. Ensin pieni kiristys sen verran että liima ottaa molempiin pintoihin kiinni ja sitte seuraavana päivänä vasta pohja momenttiin. Ei pitäis pursuilla yhtään.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Jonzan kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
tiivisteliima mitä öljypohjan tilkkimiseen on käytetty on tukkinut öljypumpun imusihdin ==> öljynkierto hävinnyt ja sitä kautta on "dominoefekti" saanut alkunsa
Mulla oli yhessä 2.5l bussossa käyny juuri ihan samanlailla minkä ostin, paitsi että mäntä ei ollu sentään räjähtäny. Sihti täys tiivisteliimaa ja laakeriliuskat tipotiessään. Turha oli lähteä korjailemaan. Sellaset kauhukuvat jäi, että omat kiristelen kahdessa vaiheessa. Ensin pieni kiristys sen verran että liima ottaa molempiin pintoihin kiinni ja sitte seuraavana päivänä vasta pohja momenttiin. Ei pitäis pursuilla yhtään.
Näin minäkin olen toiminut motskarin moottoreita kasaillessa. Seuraavana päivänä ohjeen mukainen kiristys.
IC 350 Sportin koneessa kävi kehnosti kun vedin lohkot heti kiinni asti, mustunutta punaista tiivistettä tuli pakararista jonkin aikaa.
Sitten kun vaihdelaatikon puolelta irtosi silikonit ja meni vaihteenvaihtaja jumiin piti kone avata uudestaan.

K-iuas
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2012, 08:16
Car(s): 156 1.8 TS Sportwagon 2002

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja K-iuas »

Osaisiko joku tehdä pikadiaknoosin tälläiseen ongelmaan kun kesken ajon autosta pamahti mittaristo pimeäksi ( valot, ja mittarit) lasinnostimet, radio, takavalot ja sumuvalot. Sulakkeita ei ole mennyt ja auto toimii muutoin normaalisti. Ja 156 2002 vuoden 1.8 sportwagon kyseessä.

Ainoa hyvä puoli tässä on että kilometrit ei juokse mittarissa :-D

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Todennäköisesti et vain ole käynyt kaikkia sulakkeita läpi. Sulakkeita on useammassa paikassa ja osa vähän piilossakin, mutta valitettavasti en itsekään niitä kaikkia osaa tähän sanoa :oops: . Joku kyllä muistaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

K-iuas
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2012, 08:16
Car(s): 156 1.8 TS Sportwagon 2002

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja K-iuas »

Alfissimo kirjoitti:Todennäköisesti et vain ole käynyt kaikkia sulakkeita läpi. Sulakkeita on useammassa paikassa ja osa vähän piilossakin, mutta valitettavasti en itsekään niitä kaikkia osaa tähän sanoa :oops: . Joku kyllä muistaa.
Muutoin kyllä voisi olla syynä mutta näistä useat on eri sulakkeiden takana :?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mulla meni itselläni kaikki keskikonsolin valot, puhaltimet, radio jne. pimeäksi, vaikka kaikilla noilla on omakin sulake olemassa. Nyt en piru muista, mikä sulake se oli, kun ex-JTD:ssä oli kaikki tekstit saksaksi. 10A se kuitenkin oli ja oli siinä pääsulaketaulussa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

alfa 156 v6 kirjoitti:Moottorina 2.0 TS, pitää sellasta epäsäännöllistä kopinaa käydessään ja 1 sylinteri on pois pelistä. jäähdytysnestettä häviää myös roimasti....

otin öljypohjan pois ja näppäsin kuvan.

mikähän tuossa mahtaa olla vikana, venttiilit näkyy öljypohjan kautta?
20150124_143127.jpg
:roll:
oot varmaan tehnytkin jo, mutta ennen kokoamista pese ja tyhjennä imusarja. meillä kävi samanlailla. männässä reikä ja öljyohjassa ei mitään, mutta imusarjassa metallimurua PALJON. bensalla pesu ja paineilmaa perään. sitä rautaa oli siellä oikeasti munakupillinen. sarjaa kun heilutteli niin kuulosti marakassi orkesterilta.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Kenelläkään tietämystä onko 2002vm. 2.5 v6 moottorisessa kytkimen työsylinterin sisällä jonkinmoista jousimekanismia? Itsellä alkanut kuulumaan rasahduksia kun kytkintä painaa ja nostaa nopeasti. Tarkemmin selitettynä: Jos auto seisonut esim. yön yli ja aamulla lähdössä ajamaan niin kytkin tuntuu luonnollisen pehmeältä ja liikerata hyvältä. suurin osa työmatkasta moottoritietä joten kytkintä ei tarviste paljoa käyttää ja kytkin tuntuu perillä yhtä hyvältä, mutta hieman saattaa joskus rasahdus kuulua kytkimen liikeradan lopussa. Mutta jos kytkintä tuleekin käytettyä enemmän esim. kaupungissa ajaessa, niin kohta kytkin alkaa tuntumaan jäykemmältä ja nopeasti painaessa ja päästäessä kytkimen ylös tuntuu rasahduksia. Moottorin lämmöillä ei ole vaikutusta kun olen kokeillut ensin ajella ja käytellä kytkintä sen muuttuessa jäykemmäksi ja ajanut parkkiin. Odottelin moottorin jäähtymistä pari tuntia ja edelleen kytkin tuntuu melkein samalta. Jos auto levähtelee sen yön yli niin kytkin on taas normaali. Ja tosiaan rasahdukset paikannettu juurikin työsylinterin kohdille jossa näytti olevan se haitarikumi lähtenyt sylinterin puolelta irti mutta ei näkynyt ainakaan mitään nestevuotoja olevan. Säiliössäkin neste on pysynyt. Myöskään pääsylinterissä en nähnyt poikkeavaa kun kurkistin polkimien taakse.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Sama ääni tyossa vanhemmassakin 156:ssa esiintynyt.
Työsylinterin vaihto ei vaikuttanut.
Nesteitä jos imee pois niin tovin on taas asiat hyvin äänen suhteen.

Siihen kytkimen dumpperiin/dampperiin olen päätynyt, varmuutta ei ole.

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Voima »

Kenelläkään muistikuvaa, minkä kokoinen 1.8 tai 2.0 TS läppärungon tiivistävän o-renkaan pitäisi olla?

- F

K-iuas
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Syys 2012, 08:16
Car(s): 156 1.8 TS Sportwagon 2002

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja K-iuas »

Alfissimo kirjoitti:Mulla meni itselläni kaikki keskikonsolin valot, puhaltimet, radio jne. pimeäksi, vaikka kaikilla noilla on omakin sulake olemassa. Nyt en piru muista, mikä sulake se oli, kun ex-JTD:ssä oli kaikki tekstit saksaksi. 10A se kuitenkin oli ja oli siinä pääsulaketaulussa.
Sulakkeet katottu ja ei löytynyt syytä sieltä.. Huomenna auto pajalle niin eiköhän se selviä

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Markka kirjoitti:Kenelläkään tietämystä onko 2002vm. 2.5 v6 moottorisessa kytkimen työsylinterin sisällä jonkinmoista jousimekanismia? Itsellä alkanut kuulumaan rasahduksia kun kytkintä painaa ja nostaa nopeasti. Tarkemmin selitettynä: Jos auto seisonut esim. yön yli ja aamulla lähdössä ajamaan niin kytkin tuntuu luonnollisen pehmeältä ja liikerata hyvältä. suurin osa työmatkasta moottoritietä joten kytkintä ei tarviste paljoa käyttää ja kytkin tuntuu perillä yhtä hyvältä, mutta hieman saattaa joskus rasahdus kuulua kytkimen liikeradan lopussa. Mutta jos kytkintä tuleekin käytettyä enemmän esim. kaupungissa ajaessa, niin kohta kytkin alkaa tuntumaan jäykemmältä ja nopeasti painaessa ja päästäessä kytkimen ylös tuntuu rasahduksia. Moottorin lämmöillä ei ole vaikutusta kun olen kokeillut ensin ajella ja käytellä kytkintä sen muuttuessa jäykemmäksi ja ajanut parkkiin. Odottelin moottorin jäähtymistä pari tuntia ja edelleen kytkin tuntuu melkein samalta. Jos auto levähtelee sen yön yli niin kytkin on taas normaali. Ja tosiaan rasahdukset paikannettu juurikin työsylinterin kohdille jossa näytti olevan se haitarikumi lähtenyt sylinterin puolelta irti mutta ei näkynyt ainakaan mitään nestevuotoja olevan. Säiliössäkin neste on pysynyt. Myöskään pääsylinterissä en nähnyt poikkeavaa kun kurkistin polkimien taakse.
Mun 166:ssa vähän samaa oiretta. Joskus tuntuu sellaista vähän niinku narinaa poljinta painettaessa. Varsinkin kun painaa kytkimen oikein korostetun voimakkaasti pohjaan. Mutta jos pumppaa poljinta niin, että päästää sen nousemaan vain melkein ylös asti, poljin tuntuu aivan normaalilta. Ihan vaan jalkapohjatuntumalla olen itse päätellyt ilmiön johtuvan pääsylinteristä tai jopa polkimen nivelistä. Pitänee keväämmällä tutkailla asiaa. Kytkin toimii sinänsä ihan normaalisti ja ilmiö on niin lievä, ettei siihen yleensä kiinnitä edes mitään huomiota.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Finest kirjoitti:Sama ääni tyossa vanhemmassakin 156:ssa esiintynyt.
Työsylinterin vaihto ei vaikuttanut.
Nesteitä jos imee pois niin tovin on taas asiat hyvin äänen suhteen.

Siihen kytkimen dumpperiin/dampperiin olen päätynyt, varmuutta ei ole.
Tuohan saattaisi ollakkin ihan hyvä vaihtoehto. Sen verran kokeilin kädellä pitää kiinni siitä työsylinteristä kun kaveri painoi kytkintä, ja siinä tuntui tärinää ihankuin neste tulisi hieman katkoen. Dampperihan järjen mukaan on siinä työsylinteristä lähtevässä letkussa jossakin välissä, joten voisikohan sitä harkita poistavansa kokonaan(?) Ja poljin tuntuu itselläkin ihan normaalilta jos sitä ei päästä nousemaan aivan ylös kun sen painaa takaisin pohjaan. Klappia ei polkimen nivelissä ole.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Aallon autossa Herttoniemessä tyyppi sanoi, että 156:ien kytkimiä "korjattu" sillä, että on letkuja uusittu. Syynä jossakin välissä oleva kuulalaakerisysteemi, jonka idea on estää nesteen takasinvirtausta / rajata virtausta / jotain moista, joka ei kuulemma aiheuta kuin jumittelua ja nesteiden huonoa liikettä ja pahimmillaan pääsylinteriin jämähtävät ikivanhat nesteet, ettei niitä "normaalikeinoin" saa uusittua.
Yhtään tuon enempää en tiedä ja aika moni pitää koko tarinaa outona, mutta jaetaan nyt tuo oma parisenttiseni. Joku hydrauliikkaputkifirma Helsingissä kuitenkin k.o firman tyypille Malminkartanon aikoina oli teettänyt kytkinputkia/letkuja, joita asenneltiin ahkerasti. Sitä en muista, kertoiko olleen V6:n vai TS:n ongelmia - vai kaikkien.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Se on se junnujääkiekon kokoinen lätkä työsylinterin vieressä/päällä.
Olikohan putkella sylinterissä kiinni ja letkulla polkimeen päin.
Englannin foorumilla joku on ottanut pois kokonaan.
Idea sillä on ilmeisesti vähentää palautuksessa/nostaessa poljinta, polkimelle välittyvää mahdollista värinää.
Jos letkussa ja putkessa on samat kierteet, niin ohitus on helppo.

EDIT:
Eber nro 6:
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?MOD ... &DRW_NUM=2
Gtv:ssä vähän erilailla, mutta siinäkään ei putki/letkumateriaali ihan täsmää todellisuuden kanssa.
Lankisessa samanlainen:
http://lancia-parts.com/article/Thema/T ... 56925.html

Vastaa Viestiin