Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Mites vetoakselissa saa sen sisesemmän nivelen irroteltua? Tavoitteena olisi ottaa se tripod-laakeri/nivel pois kupista ja pistää uusi tilalle. Ei tuntunut onnistuvan ilman väkivaltaa eikä uusikaan näytä solahtavan uuteen kuppiosaan ilman erikoiskikkoja.

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Onko kukaan hinaillut 159:llä kärryä jossa on ledivalot? Toimiiko vaiko eikö?
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Vapahtaja kirjoitti:Ehdotuksia mistä kannattaisi kysellä Q4 M6 askiin ja miksei muunkin voimansiirron oljynvaihtoja Etelä-Suomen alueella? Vaihtaisin muuten itse, mutta autoa ei tahdo saada ylös missään nykyisin. 2. ja 3. vaihde kytkeytyy todella hikisesti ja porukalla on tuntunut Red Line ja RVS käsittely auttaneen.
Kysy Automilanosta. Viikki on ainoa toimipiste. Ja kannattaa soittaa.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja A Bart »

zamuel kirjoitti:Mites vetoakselissa saa sen sisesemmän nivelen irroteltua? Tavoitteena olisi ottaa se tripod-laakeri/nivel pois kupista ja pistää uusi tilalle. Ei tuntunut onnistuvan ilman väkivaltaa eikä uusikaan näytä solahtavan uuteen kuppiosaan ilman erikoiskikkoja.
Tuosta akselin pääst seekeri auki, ja tripoidi on kädessä/hukassa
Liitteet
Sisempi vetari pienikuva.jpg
Sisempi vetari pienikuva.jpg (193.52 KiB) Katsottu 9532 kertaa

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Tommi kirjoitti:Tähän jatkokysymys: Mikäs noissa olisi suositeltava vaihtoväli?
Omassani tuskin koskaan vaihdettu edellisten toimesta(?), joten ajattelin, että kannattaisi varmaan tuotakin miettiä.
Virallisesti noita ei muistaakseni tarvisi vaihtaa koskaan. En nyt ihan sata ole mutta näin muistelen. Mitä olen kuullut esim. 100tkm ajetuista etuperän "öljyistä" (yhtenä klömppinä pihalle) niin itse sanoisin että 50tkm välein kannattaisi vaihtaa jos varmanpäälle pelataan. 100tkm välein nyt ainakin. Siis laatikko, etu- ja takaperä.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Antijape kirjoitti:
Tommi kirjoitti:Tähän jatkokysymys: Mikäs noissa olisi suositeltava vaihtoväli?
Omassani tuskin koskaan vaihdettu edellisten toimesta(?), joten ajattelin, että kannattaisi varmaan tuotakin miettiä.
Virallisesti noita ei muistaakseni tarvisi vaihtaa koskaan. En nyt ihan sata ole mutta näin muistelen. Mitä olen kuullut esim. 100tkm ajetuista etuperän "öljyistä" (yhtenä klömppinä pihalle) niin itse sanoisin että 50tkm välein kannattaisi vaihtaa jos varmanpäälle pelataan. 100tkm välein nyt ainakin. Siis laatikko, etu- ja takaperä.
Itse vaihdatin etu- ja takaperän öljyt 103tkm:n kohdalla ja oli kuulemma "todella kulunutta öljyä". Siltä pohjalta uskaltais sanoa, että 100tkm on liian pitkä vaihtoväli. En noista kyllä tuon enempää ymmärrä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Vaihdoin siinä 70tkm kohdalla jakovaihteiston öljyt, oli aivan mustaa ja haisi palaneelle..onneksi ei mitään metallihilettä löytynyt öljystä. Itse ajattelin vaihtaa viimeistään 50tkm jälkeen.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Suuttimet asennettu. Meinas yks vanha tiiviste olla mukamas tiukassa, antautu sekin lopulta. 1€/kpl tiivareiden hinta ADssa. Mukamas atkoon resetoin autosta. Laittanen suutintestausraportit kansan nähtäväksi, eivät olleet ihan tikissä kuulema - metrithän mulla 181tkm.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Gasket kirjoitti:Onko kukaan hinaillut 159:llä kärryä jossa on ledivalot? Toimiiko vaiko eikö?
Olen hinannut. Ei meinannut autokaan toimia sen jälkeen kun olin lainakärryn jo vienyt pois. Herjasi vilkuista ja tikitti nopeaan kuin olisi hehku palanut, vaan ei ollut. Tokeni vasta käyttämällä akkukaapeli irti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
Gasket kirjoitti:Onko kukaan hinaillut 159:llä kärryä jossa on ledivalot? Toimiiko vaiko eikö?
Olen hinannut. Ei meinannut autokaan toimia sen jälkeen kun olin lainakärryn jo vienyt pois. Herjasi vilkuista ja tikitti nopeaan kuin olisi hehku palanut, vaan ei ollut. Tokeni vasta käyttämällä akkukaapeli irti.
Jep. Eilen pääsin kokeilemaan tuota irtovalopatterilla. Ei noin pahoin seonnut, mutta vilkkujen kanssa vilkkui myös parkit ja rekisterikilven valot, eli melkoinen valoshow. Vaikkakin ihan oikeassa tahdissa. Mutta eipä siis moisia omaan kärryyn. Tämä mun on -09 1,9 jtdm jos tuolla jotain merkitystä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Minkä firman sähkösarjoja on vetokoukkujen mukana autoon laitettu jos noin alkaa auton valot sekoilemaan kärryn ledivaloista??
Mulla ainakin pelaa ledivalot kärryssä ilman mitään sivuvaikutuksia sen vetokoukun oman sähkösarjan kanssa.

Avatar
Tommi
Viestit: 640
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Antijape kirjoitti:
Tommi kirjoitti:Tähän jatkokysymys: Mikäs noissa olisi suositeltava vaihtoväli?
Omassani tuskin koskaan vaihdettu edellisten toimesta(?), joten ajattelin, että kannattaisi varmaan tuotakin miettiä.
Virallisesti noita ei muistaakseni tarvisi vaihtaa koskaan. En nyt ihan sata ole mutta näin muistelen. Mitä olen kuullut esim. 100tkm ajetuista etuperän "öljyistä" (yhtenä klömppinä pihalle) niin itse sanoisin että 50tkm välein kannattaisi vaihtaa jos varmanpäälle pelataan. 100tkm välein nyt ainakin. Siis laatikko, etu- ja takaperä.
No taidanpa ottaa puheeksi, kun vien huoltoon.
Etupään laakeri(?) alkoi pitää sellaista ääntä, että huoltoon vientikin taisi aikaistua kuukaudella.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Vainio kirjoitti:^Minkä firman sähkösarjoja on vetokoukkujen mukana autoon laitettu jos noin alkaa auton valot sekoilemaan kärryn ledivaloista??
Mulla ainakin pelaa ledivalot kärryssä ilman mitään sivuvaikutuksia sen vetokoukun oman sähkösarjan kanssa.
Koukku on ainakin Thule. Täytynee sähköpuolta kurkkia tarkemmin miten lie toteutettu. Mikä koukku/sähkösarja?

Kai periaatteessa mahdollista, että tuossa testatussa valopatterissakin olisi jotain vikaa. Ei tullut sitä missään muussa autossa kokeiltua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vainio kirjoitti:^Minkä firman sähkösarjoja on vetokoukkujen mukana autoon laitettu jos noin alkaa auton valot sekoilemaan kärryn ledivaloista??
Mulla ainakin pelaa ledivalot kärryssä ilman mitään sivuvaikutuksia sen vetokoukun oman sähkösarjan kanssa.
PF Jones 159:n porrasperä johtosarjalla 19280500:
http://www.pfjones.co.uk/alfa-159-saloo ... w-bar.html
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Joo, täyty käydä takakontista vilkaisemassa mikä toi vetokoukun sarja oikein on. Siellä on kaksi boksia ja molemmissa lukee ECS electronics, toisessa tarra AF-008-BB.
Pääasiassa tullut hinailtua kahta eri kärryä. Toisessa on ledilamput ja toisessa tavalliset. Molemmat pelaa ok, jos ei laske satunnaisia töpselin kontaktihäiriöitä. Niistä kuitenkin yleensä selvinnyt putsailemalla töpseliä.
Koukku taitaa olla Thulen mallia "oli joskus irroitettava" :lol:

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

vaihteistoöljystä kysymys, auto menossa 150 tkm huoltoon ja mietin kannattaako vaihteiston öljyjä laitattaa samalla? kerran vaihdettu 116 tkm kohdilla.

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja quppe »

^ Ei se minusta ainakaan huonoa tee M32:lle jos on muutenkin jo käyny mielessä vaihdattaa :wink:

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

JaniW kirjoitti:Mikäs voisi olla kun ratti palauttaa hieman nykimällä? Tehostinnestettä ainakin oli tarpeeksi, jopa vähän yli max-rajan.
Kesärenkaat vaihtamalla korjaantui.
CARF0869

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Onkohan tän suunnittelussa koitettu tehdä autosta mahdollisimman vittumainen huoltaa vai onko ominaisuus tullut vähän niinku sivutuotteena? Hankalin kapistus jota mulla on ollu, ja oon omistanut ranskalaisiakin autoja...

-etujousten vaihtoa, ne ontot kuusiokolopulttiosat toimii todella kivasti (eli halkeavat), piti rälläköidä toinen ylätukivarsi (&pistää uusi tilalle) ja kallistuksenvakaajaan tulevat koiranluut pois. Koiranluiden poistamisen vaikeuttamiseksi autoon oli valittu tietysti sellaset kannasta paljon levitetyt mutterit, niitä ei mutterinhalkasijalla tai rälläkällä saa noin vaan poistettua (mutteri ja prikka olis ollut liian helppo poistaa).

-vetonivelen kanssa askarrellessa meni joka toinen piuhan tai letkun kannattimen ruuvi poikki, myös laatikkoöljyn täyttöaukko kätevästi saatavilla (ja väännetty noin 5400NM kireydelle).

-öljynvaihtoa, pohjapanssari pois ensin, tällä kertaa ei jääny ku muutama kiinnike pyörimään tyhjää, vielä on pari orignaaliakin jäljellä... Onneksi sentään öljytulppa oli tehty universumin pehmeimmästä raudasta, 8mm kolo naljaantunut lähes pyöreäksi, mitähän öljynvaihdossa oli viimeksi tehty? No lämpöä, rakkautta ja jytyytystä, mutta eipä se sieltä irronnu, sai vaan vielä pyöreemmäks (myös putkitonkeja ja meisseliä & moskaa koitin laihon tuloksin, olis jotain josta sais kiinni ni helpottais)

-ilmansuodatin ny vaihtuu helposti, ku oli pohjapanssari valmiiksi irti. :)

ei kellään olis hitsivehkeitä, tarttis mutteri kiinnitellä öljytulppaan...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ei se tulppa lähtis vastakierretapilla?

Mikset avaa koiranluuta lenkillä tai räikällä?lukitse se nivel vaan lukkopihdeillä tai lenkkiavaimella jos siinä on ne lovet takapuolella?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Öljytulppaan kun saa sahattua tai rälläköityä tai niinkuin itse tein dremillä pirrasin viillot että se laippa kolon ympäriltä väsähtää niin tulppa lähtee itsestään. Kannattaa vaan jo vähän ennen tiivistettä leikkaaminen lopettaa ettei mene vahingossa öljypohjan tiivistepintaan saakka.
Ei lähtenyt mullakaan vastakierretapilla vaikka pääsi lujasti vääntämään, laipan kun leikkas ja taitteli niin lähti sormivoimilla irti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja kaupasta saanee hylsykannalla olevan propun tilalle, jos haluaa. Se vaan, että sikäli kun tuossa on kartiomalli (en tiedä), idiootit kirraa hylsyversiot aina aivan hemmetin liian tiukkaan. Toisaalta jos on tiivistepinta, se viittaisi suoraan - joten hylsykannalla onnistuisi helposti normikäyttö.

Nimimerkillä yhteen 156 TS:ään moisen vaihtanut, kun kuuskolo oli nylpätty hengiltä. Se antautui muistaakseni terävällä tuurnalla, jota hyödyntäen tarpeeksi isolla lekalla kopautettiin muutama kerta avaussuuntaan.

zamuel
Viestit: 88
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 02:33
Car(s): 156 V6, Giulietta, Giulia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja zamuel »

Kiitokset, täytyy koittaa huomenna metsästää sopivaa tulppaa ja poistaa entinen ehdotetuilla kikoilla.
edit:-->ja lähivarasosaliikkestä löytyi samanlaista ja 19mm ulkonevaa mallia olevaa. Otin molemmat, toi 19mm versio tuli laitettua kiinni.

Koiranluut lähti ihan kivasti rautasahalla ja rälläkällä :), piti vaan pitää päivän tauko, että sai uuden tilalle. Täytyy testata lukkopihdit ens kerralla, nyt tilalla prikka+mutteri yhdistelmä, joten siitä pääsee kyllä eroon mutterinmurtajallakin.
Liitteet
saalista.jpg
saalista.jpg (48.36 KiB) Katsottu 10647 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Onkos kellään empiiristä tietoa takapenkin selkänojan takaisinlaitosta? Kippasin sen ja se perhana hyppäsi oven puoleisesta saranasta irti. :-(

Kuottaan itseäni. Jännä, ettei voorumin haku vaan kooklen löysi täältä oikean ketjun, jossa sanottiin kallistuskulman merkitsevän. :-D
Viimeksi muokannut h_lauri, 16 Huhti 2015, 07:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi.

Autona 159 -11 diesel ja ongelmana oikean puolen pyöräntuenta? pitää inhottavaa "kitinää" joka kuuluu joskus käännettäessä ja joskus montuissa ja heitoissa,harvoin suoraa ajaessa. Ylätukivarsi vaihdettiin justiin mutta ääni vaan jatkaa olemassaoloaan. Onko kellään moista murhetta ollu. Täytyykö alatukivarsikin vaihtaa vai onko jotain "halvempaa" ratkasua tiedossa?

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Ruiskuttelw pusliin vaikka powerlubea. Ne saattaa myös narista jos on liian kireellä/löysällä.

Avatar
hjpp
Viestit: 1930
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Noilla oireilla sanoisin, että alapallo-osastolla on syy. Vaihda suosiolla, niin ei tarvitse aikoihin leikkiä rasvausten kanssa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eikös sitä kummiski kantsis selvittää onko kyseessä välys jossain vai nariseeko joku pusla tai nivel kuivuuttaan?

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Joo, kannattaa kyllä varmistua äänen alkuperästä ennen kuin vaihtelee kaikkia tukivarsia.
Sitä paitsi osa noista tarviketukivarsista on varustettu jo uutena ääntelevillä puslilla. Täällähän oli jossain se keskusteluketju missä oli noista ääntelevistä ylätukivarsista juttua. Ketjusta löytyy ääninäytteitä aiheesta niin voi vähän vertailla kuulostaako samalle.

E: Täällähän siitä olikin juttua http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 44#p461444

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Täällä yksi nariseva trw, ylätukivarsi, kuullostaa ajoittain jopa kolahtelevalta mutta puslat ne vaan on. Lämpötila ja kosteus vaikuttaa narinan määrään

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Jatkoa aloitetulle ylätukivarsinarinalle. Tänään havaitsin et "narina" kuuluu myös autoa käynnistettäessä joten voisko olla koneen tuennassa joku kumityyny joka narisee? kuulusko myös ajossa ienenä narinana. Käytin auton katsastusmiehellä joka hemputti etupäätä sinne tänne mut mitään ääntelyä eikä välyksiä ollut joten seuraavaksi ihmettelen noita koneen ja korin välissä olevia "tyynyjä".

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

159 Q-Tronicia olen katsellut, mutta vasta yhtä koeajanut. Kyselin jo toisessakin ketjussa, mutta kuuluuko Q-Tronic -vaihteistolla varustetun auton pakittaa ilman kaasua? Siis kun pakki on päällä ja päästää jarrun, niin auto lähtee peruuttamaan hitaasti ilman kaasupolkimen käyttöä.

FIALFE
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2015, 14:00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FIALFE »

Moi. Onkos kellään ollu vaivaa pysäköintiavun tutkista. Auton näyttö kertoo et tutkat on pois päältä vian takia. Onko niille muuta tehtävissä ku pesu, Se ei ole auttanut. Saako noita antureita mistään ja mitähän mahtaa maksaa? Taitaa olla parempi et peruuttelee vain peileistä jatkossa.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja alfista »

jkk kirjoitti:Täällä yksi nariseva trw, ylätukivarsi, kuullostaa ajoittain jopa kolahtelevalta mutta puslat ne vaan on. Lämpötila ja kosteus vaikuttaa narinan määrään

Narisee ja jurisee... jep. Etuylätuet kolmas kierros vaihdettu. Etuala, kaksi. Loput... siis kaikki, jopa Q4 alatuet valuosineen takaa on vaihdettu kertaalleen. Viimeiset laakerit menee vaihtoon ensi viikolla, eli koko kierros niidenkin kanssa tehty. Lienee normaalia 160tkm ajetulle diesel nelikolle? Kyllä tämä ihan hyvässä kunnossa pysyy, kun laittaa 5teur vuodessa rahaa.

Niin oli kysymyskin: Edessä tuntuu kitisevän kuivuuttaan jokin laturin remmin kiristäjä. Välillä virtaa tarvitessaan taitaa jumittaakin jo niin, että remmikin kiljuu. Onkohan tuosta kuvia tai "varmaa" tietoa mikä osa on kyseessä. Remmit, laturi ja kiristäjiäkin on jo vaihdettu, mutta ei meinaa hiljentyä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

FIALFE kirjoitti:Moi. Onkos kellään ollu vaivaa pysäköintiavun tutkista. Auton näyttö kertoo et tutkat on pois päältä vian takia. Onko niille muuta tehtävissä ku pesu, Se ei ole auttanut. Saako noita antureita mistään ja mitähän mahtaa maksaa? Taitaa olla parempi et peruuttelee vain peileistä jatkossa.
Ei ole ollut mutta kannattaa aloittaa vianetsintä lukemalla vikakoodit.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

FIALFE kirjoitti:Moi. Onkos kellään ollu vaivaa pysäköintiavun tutkista. Auton näyttö kertoo et tutkat on pois päältä vian takia. Onko niille muuta tehtävissä ku pesu, Se ei ole auttanut. Saako noita antureita mistään ja mitähän mahtaa maksaa? Taitaa olla parempi et peruuttelee vain peileistä jatkossa.
Toimiiko peruutusvalo? Itsellä oli pimeenä sekä tutkat että peruutusvalo? Huollossa oli vaihdelaatikon öljyjä vaihtaessa unohtaneet break switch:n (mikä se nyt on suomeksi) johdon irti.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja rausku »

Cloverleaf kirjoitti:159 Q-Tronicia olen katsellut, mutta vasta yhtä koeajanut. Kyselin jo toisessakin ketjussa, mutta kuuluuko Q-Tronic -vaihteistolla varustetun auton pakittaa ilman kaasua? Siis kun pakki on päällä ja päästää jarrun, niin auto lähtee peruuttamaan hitaasti ilman kaasupolkimen käyttöä.
Äsken peruutin ruutuun. Mielikuva jäi, että ryömii ilman kaasua myös pakilla.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6681
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Automaatit yleensä tekee noin. Eikö QTronic ole sellainen?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1570
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

h_lauri kirjoitti:Automaatit yleensä tekee noin. Eikö QTronic ole sellainen?
Itselläni on automaattikokemus aika nollassa. Mekaanikkokaverini sanoi, että se on automaatista kiinni kuuluuko sen tehdä noin. Kaikilla merkeillä ei kuulemma tee. Löysin nyt netistä 159 Q-Tronic käyttöohjeen, jossa kerrotaan tämän olevan ominaisuus.

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Janne »

FIALFE kirjoitti:Moi. Onkos kellään ollu vaivaa pysäköintiavun tutkista. Auton näyttö kertoo et tutkat on pois päältä vian takia. Onko niille muuta tehtävissä ku pesu, Se ei ole auttanut. Saako noita antureita mistään ja mitähän mahtaa maksaa? Taitaa olla parempi et peruuttelee vain peileistä jatkossa.
On ollut vaivaa. Koodinlukimella näkee että mikä anturi on rikki. Ilmeisesti riittää että yksi anturi on mykkänä. Miten minulla on sellanen muistikuva että noi anturit ois ollu Defan tekeleitä. Muistankohan ihan väärin? Ei tainnut kikkare järin kallis olla ja niitä samoja käytetään muissakin autoissa.
Alfa Romeo 155 V6 1992

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Millaiset ovat vuosi mallista 2007 eteenpäin 2.4 jtdm etulevyjen kiinnityspultit

en huomannut levyjä tilatessa että ne ovat vaihtuneet uudemmissa. Eli tilaanko suosiolla uudet levyt vai vaihdanko pultit? Ja minkä ihmeen takia niitä on 5?

Avatar
Polforea
Viestit: 11240
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jarrulevyjen? Mulla oli näköjään itse levyssä 5 reikää, mutta vain yhdellä ruuvilla kiinni, auto 2008. Tuolloin ainakin levy lie tasapainossa ja ruuvi osuu kohdalleen missä tahansa pyöränpulttivälissä. Onko tuosta kuvasta mitään apua?

Kuva

Jos reikä on kohdallaan ja ruuvin kartio osuu uuden levyn kanssa yksiin ja vanha ruuvi on kunnossa (ne jumahtaa ja nuljuuntuu helpolla), niin anna mennä vanhalla vaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
munkkirinkeli
Viestit: 49
Liittynyt: 27 Marras 2014, 09:10
Car(s): 159 Sportwagon 2.4 JTDM
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja munkkirinkeli »

Jätin tuon kiinnityspultin toistaiseksi kokonaan pois kun tuli yhteensopivuusongelma uusein vanteiden kanssa. Pultin kanta jäi "ulos," talvivanteissa sattui olemaan kolot sopivissa kohdissa. Pysyyhän tuo kasassa pyöränpulteilla (pysyyhän?)... :D
Liitteet
image1.jpeg
image1.jpeg (92.9 KiB) Katsottu 9723 kertaa
Viimeksi muokannut munkkirinkeli, 18 Huhti 2015, 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kyllähän se pysyy kun 5 pyöränpulttia kiinnittää sen napaan. Levy voi pyöriä kun asettelet vannetta ja etit oikeita kohtia pultinreijille.

AnttiM
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Marras 2014, 09:20
Car(s): litranen golffi ja jaguari

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

pysyy

tosiaan ei noilla pulteilla ole juuri merkitystä kuhan ovat helpottamassa kasausta ja kuten Polforea totesi haittaamassa purkua

ja sitten tosiaan vanehmmissa näyttää olevan ilman upotusta ja uudemmissa levyssä on upotus

uudempi 09.9365.20 05/07 eteenpäin
http://www.bremboaftermarket.com/En/Car ... d5e92dea3c

vanhempi 09.9365.10 ennen 05/07
http://www.bremboaftermarket.com/En/Car ... 368f8429e7

taidan jättää itsekin pois

edelleen tosin ihmetyttää että mikähän taika on tehdä 5 reikää noitakin varten

jalittam
Viestit: 1843
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

166 takaolissahan on jotkin mersun uniballit. Mut mikähän mahtanee olla korvaava tuote 159:n unipalli takaolkaan? Eli siihen aurauskulmasäätökohtaan. Nivelen mitat apout:
- D 49 :ulkohalkaisija
- h 24,4 :paksuus olkaa vasten
- L 50 :sisäosan pituus tukivaren sisään
- D14 :sisäoasan pultinläven halkaisija

Ketään askarrellut korvaavaa tohon kohtaan?
Orkkishan on TRW:n nivel.

Avatar
FatTony
Viestit: 79
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Terve,

Onko jollain sellaista piuhaa millä pystyy lukemaan Valeon parkkisensoreita? Joku häikkä kun ei toimi, vissiin joku tai jotkut anturit pimeänä. Auto 159 2.0 jtdm -12. Asun PK seudulla ja tarjoan toki korvauksen aiheutuneesta vaivasta.

En ole vielä kerennyt piuhoja ja softaa itse hommaamaan :)

/L
Speed is a virtue

Jame
Viestit: 284
Liittynyt: 01 Kesä 2013, 20:13
Car(s): ex 159 2.4 JTDm -07
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Jame »

puuha kirjoitti:Ei se varmaan millin päälle ole ainakaan kierteet. Kunhan katsoo että menee riittävästi kierteeseen sisään ja taas toisaalta ettei tule liian pitkälle läpi. Silloin on mahdollisuus ett ottaa kiinni johonkin.

"Bolts are M14 x 1.5 pitch, 60 degree taper with 17 or 19mm head, 30mm thread unless you have spacers."

Katselin äkkiseltää bilteeman luetteloo ja siellä on juuri sopivat, osanumero 333311

En kyllä ostaisi nutta tarkoitan vaan ettei ne mitään erikoispultteja ole vaan ihan normitavaraa.
Löytyi tämmöinen tieto ketjua selatessa. Alfisti.netistä löytyy pultteja 28 tai 32 mm pituisina, kumpikohan olisi "oikeampi" 17-tuumaisille orkkis vanteille? Sieltä kun pitäisi jarrupalat tilata, niin voisi samaan pakettiin ottaa nuo uudet pyöränpultitkin.

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :4715.html
Il nero era bellissimo

Huttu
Viestit: 35
Liittynyt: 24 Huhti 2015, 22:51

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Huttu »

Moi, uutena foorumilaisena ja alffakuumeen puraisemana kysyisin muutaman kysymyksen 159:stä. Löysin omasta mielestäni kohdtuullisen siistin yksilön, 2,4Jtdm2008 farrmarin. Ajettavuus oli samalla tasolla muihin ajamiini 159:hin nähden, eikä kyseisessä autossa 100tkm mittarilukelma juurikaan tuntunut. Autossa oli muutama seikka jota on tiedusteltava viisaammilta. Maalipinta oli siisti etupyörien kaarien alaosia lukuunottamatta jotka olivat selvästi ruosteessa. Syy on varmaankin kuraläppien puutteessa. Onko 159 mielestänne muuten herkkä ruostumaan? Tuohon oli paiskattu dinitrol käsittely alustaan 2012, edellinen omistaja ainakin yrtittänyt tehdä asialle jotain. Autossa oli muuten huollot tehty kunnolla, tosin viimeisin huolto oli kahden vuoden takaa, autolla ajettu sen jälkeen mittarilukeman ja kasastuslappujen mukaan 10tkm. Raidetangon pää oli vaihdettu, jakohihna apulaitehihnoineen ja vesipumppuineen oli myös tehty ja jotain tukivarsia oli vaihdettu. Myös jarrut oli rempattu ja egr oli vaihdettu, lisäksi imusarja oli putsattu muutama vuosi sitten (sori pitkä intro, muutama kysymys vielä). Käynnistäessä vilkutti hehkua ja valitteli pre heat tai heat plug- ongelmasta. Myyjä sanoi eten hehkuttanut autoa ja että ei toistuisi jos käyynistäisin oikein. Onko Näin? Lisäksi parkkitutkat eivät olleet kunnossa, eivät antaneet vikailmoitusta, mutta eivät myöskään reagoineet esteisiin. Onko mikä todennäköisin aiheuttaja? Autossa ei ollut toivomiani xenoneita, näkeekö mielestänne noilla halogeneilla pimeällä riittävästi?(tuohon keulalle ei voi laittaa mitään lisävaloja!) Kiitos jo etukäteen jos jaksatte kommentoida ylipitkään tekstiin!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Parkkitutka testerillä, niin saapi ehkä irti vian mitä siellä on. Voi olla jopa ihan irti, ei reagoi pakkiin tms. jne. (jos on joka suuntainen, en tiedä kuinka edes kytketty 159:ssa).
Tuo preheat-ongelma kertoo siitä, että esilämmitys (hehku) ei ole käytössä syystä tai toisesta. Voi johtua siitä, että akun jännite on liian alhainen tai sitten siitä, että siellä on oikeasti vikaa.
Jos siellä on oikeasti vikaa, niin se kyllä ilmottaa itsestään vähintäänkin jokaisella viileällä startilla.

Muuta en osaakaan sitten sanoa :(

Paitsi toki, että tervetuloa! 8)

Vastaa Viestiin