V6 imuilmaresonaattori

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

V6 imuilmaresonaattori

Viesti Kirjoittaja MKT »

Olen tuossa tutkiskellut mahdollisuuksia tuoda lisää imuääntä esille V6:seen ja samalla tietty parantaa koneen ilmansaantia kun pakopuoli on kohtapuolin kokemassa uuden elämän. Tuplakaasareita ei oikein voi asentaa :wink: joten pohdiskelin että mitäpä muuta....

Ensimmäiseksi aloin pohtimaan imuilmakanavassa ilmin ja kaasuläpän välisessä putkessa majailevaa kammiota. Se lienee resonaattori jonka tarkoituksena on vähentää imuääniä jonkin alfistin kiroaman standardin määrittelemälle tasolle. Kysymys kuuluukin että onko joku tehnyt jo sen minkä aion tehdä eli korvannut kaasuläpän ja ilmin välisen alkuperäisputken suoralla, resonaattorivapaalla tuubilla? Kokemuksia?

Maailmalta näyttää saavan hiilikuituisia putkia suolaiseen hintaan, mutta kotitarveasentaja keksinee muitakin keinoja esim. vierailemalla Etolassa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla oli ajatuksena että poraisin n.8mm reiän resonaattorin pohjaan ja hurauttaisin urtsua täyteen koko mokkulan, tietysti ensin pitäisi tukkia jollain yhtymäreikä sinne imuputkeen :wink: Mutta idea on sitten jäänyt..

edit: Jos imuääntä haluat niin sitten alkuperäiset systeemit veks ja Ilmin siirto siihen ensimmäisen "haitariputken" jälkeen heti ja kartiosuodin siihen kiinni, ääntä löytyy sit kyllä... Kokeilin ja puoli tuntia pidin sellaisenaan :oops:

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfa 156 v6 kirjoitti:Mulla oli ajatuksena että poraisin n.8mm reiän resonaattorin pohjaan ja hurauttaisin urtsua täyteen koko mokkulan, tietysti ensin pitäisi tukkia jollain yhtymäreikä sinne imuputkeen :wink: Mutta idea on sitten jäänyt..

edit: Jos imuääntä haluat niin sitten alkuperäiset systeemit veks ja Ilmin siirto siihen ensimmäisen "haitariputken" jälkeen heti ja kartiosuodin siihen kiinni, ääntä löytyy sit kyllä... Kokeilin ja puoli tuntia pidin sellaisenaan :oops:
Mielenkiintoinen idea tuo laituriponttoonin valmistus - tosin sitten aika lopullinen. Ajattelin kokeilla jotain suoraa putkea ja tarvittaessa voisi sitten palauttaa systeemin ennalleen. Tuossa tosin olisi se etu ettei tarvitsisi miettiä putken tuentaa...

Perinteinen kartiosuodattimen asennus konehuoneeseen ei siinä mielessä kiinnosta että 166sen konehuone on niin tehokkaasti eristetty ulkoilmasta että moottori saa 100% varmuudella turhan kuumaa ilmaa. Jos laskennallisesti ajattelee että lämpötila ilmalle olisi vaikka 50 astetta enemmän kuin vakiosysteemillä niin samalla painehäviöllä kone saisi tuolloin noin 85% vakiosysteemin ilmamäärästä. Tietty kartiosysteemillä painehäviö on paljon pienempi, mutta se ei kuitenkaan taida kattaa tuota häviötä? No, menee akateemiseksi pohdiskeluksi. Asiaan liittyen; puoli tuntia kuvannee sitä että ääntä riitti? :-D

Kartiosuodattimen voisi tietysti sovittaa alkuperäisen filsun kotelon tilalle ja eristää sitä koneen puolelta käyttäen samalla alkuperäistä snorkkelia keulasta = viileää ilmaa filtterille. Ainakin 164ssa tuo viritys toimi loistavasti. Talvella pystyi lisäksi tukkimaan ilmanoton keulasta jolloin huohottimen kautta tulevan kylmäliman kertyminen kaasuläpälle oli selvästi vähäisempää kuin vakiosysteemillä (moottori otti "lämmitettyä ilmaa" konehuoneesta). No, 166sen koneessa tuosta esilämmityksestä ei kyllä ole apua.

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Tämmöstäkö tarkoitit?
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Sixgear kirjoitti:Tämmöstäkö tarkoitit?
Jep, mutta alumiinista väännetty ei tullut kyllä mieleen. Kiitos linkistä/vinkistä.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MKT kirjoitti:[Asiaan liittyen; puoli tuntia kuvannee sitä että ääntä riitti? :-D

Kartiosuodattimen voisi tietysti sovittaa alkuperäisen filsun kotelon tilalle ja eristää sitä koneen puolelta käyttäen samalla alkuperäistä snorkkelia keulasta = viileää ilmaa filtterille. Ainakin 164ssa tuo viritys toimi loistavasti. Talvella pystyi lisäksi
Jep, ääntä riitti... häiritsevää ääntä oli karvan liikaa. Loppupeleissä laitoin JR:n tuplakartio DIK-kitin alkuperäisen filsun koteloon, jätin alkuperäisen "kylmäilmaputken" paikalleen ja kotelon pohjaan n.60mm:n reikä kartion omalle putkelle ja sumuvalon vieressä olevasta reiästä ilmaa kartion alle. Äänet muuttu just sopiviks, sitä en tiedä että paransiko se hengitystä juurikaan.... mutta eipä nuilla "virityksillä" vielä kuuhun muutenkaan mennä..

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfa 156 v6 kirjoitti:Loppupeleissä laitoin JR:n tuplakartio DIK-kitin alkuperäisen filsun koteloon, jätin alkuperäisen "kylmäilmaputken" paikalleen ja kotelon pohjaan n.60mm:n reikä kartion omalle putkelle ja sumuvalon vieressä olevasta reiästä ilmaa kartion alle. Äänet muuttu just sopiviks, sitä en tiedä että paransiko se hengitystä juurikaan.... mutta eipä nuilla "virityksillä" vielä kuuhun muutenkaan mennä..
Hienoa työtä "alfa 156 V6"! Jotakuinkin samaa ajattelin itse soveltaa - tosin tuplakartio ei tullut mieleen. Jätit siis alkuperäisen kotelon paikalleen ja jemmasit kartion sen sisälle. Mitä JiiäRrän filsua käytit?

Avatar
24valve
Viestit: 190
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:44
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 24valve »

Koskien tuota ilmanottoa sumarin vierestä.

Paikka sinällään on hyvä mutta putki imee sitten kaikki valkohäntäpeuraa pienemmät objektit putsariin. Mulla oli kyseinen putki yhden kesän mutta filtteriä pestessä tulin toisiin aatoksiin ja palasin takaisin alkuperäiseen.

Putsarikotelo näytti sisältäpäin aika siivottomalta, ikävä määrä soraa pohjalla. Sorateitä en liiemmin ole tahkonnut. Filtterin kyljessä oli siisti pyöreä alue päällystettynä bitumilla ja västäräkeillä.

Jos sen ilmanoton saisi jostain konepellin tuntumasta viriteltyä, olisi tilanne parempi.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MKT kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:Loppupeleissä laitoin JR:n tuplakartio DIK-kitin alkuperäisen filsun koteloon, jätin alkuperäisen "kylmäilmaputken" paikalleen ja kotelon pohjaan n.60mm:n reikä kartion omalle putkelle ja sumuvalon vieressä olevasta reiästä ilmaa kartion alle. Äänet muuttu just sopiviks, sitä en tiedä että paransiko se hengitystä juurikaan.... mutta eipä nuilla "virityksillä" vielä kuuhun muutenkaan mennä..
Hienoa työtä "alfa 156 V6"! Jotakuinkin samaa ajattelin itse soveltaa - tosin tuplakartio ei tullut mieleen. Jätit siis alkuperäisen kotelon paikalleen ja jemmasit kartion sen sisälle. Mitä JiiäRrän filsua käytit?
En muista kyllä tyyppiä, mutta sitä se muukkonen siihen suositteli... Aika kompakti kooltaan, ei juuri alkuperäistä suurempi halkaisijaltaan yläpäästään, alapäästä about 13cm halkaisijaltaan. Ja sininen :o Tyyppii tais olla joku kaXXX.X tai jotakin. numero ei tule mieleen.

e: vähän tarkennuksia.
Viimeksi muokannut alfa 156 v6, 11 Helmi 2005, 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5377
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

24valve kirjoitti:Koskien tuota ilmanottoa sumarin vierestä.

Paikka sinällään on hyvä mutta putki imee sitten kaikki valkohäntäpeuraa pienemmät objektit putsariin. Mulla oli kyseinen putki yhden kesän mutta filtteriä pestessä tulin toisiin aatoksiin ja palasin takaisin alkuperäiseen.

Putsarikotelo näytti sisältäpäin aika siivottomalta, ikävä määrä soraa pohjalla. Sorateitä en liiemmin ole tahkonnut. Filtterin kyljessä oli siisti pyöreä alue päällystettynä bitumilla ja västäräkeillä.

Jos sen ilmanoton saisi jostain konepellin tuntumasta viriteltyä, olisi tilanne parempi.
Saman huomion tein. "hyttysverkko" suuaukolla autto asiaa aika hyvin.

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Laitoin myös tuon Muukkosen kaupitteleman JR filtterin "sen sinisen " alkuperäisen tilalle. Paketin kyljessä lukee T90249, tämä siis 156 2.0 TS alfaan. Kyllähän Muukkonen osaa laittaa oikean filtterin tulemaan kun kertoo auton mallin.
Mitäkö eroa huomasin paperi ja puuvilla filtterin välillä, puhaltamlla puuvillafiltterin läpi käsi toisella puolella huomaat että ilmaa tulee läpi kun taas paperifiltterissä ei keuhkot riitä saada sitä ilmaa sen läpi niin että sen
ilmavirran kädellä huomaisi.

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

JR suodatin

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Ostin muukkoselta JR suodattimen. Sellainen sininen kartio mallinen. Hiukan joutui muokkaamaan imuputkea et sai menemään tiiviisti. Se ottaa ilmaa ihmeellisesti jostain ylhäältä ??? Menee putki ilmansuodatin kotelosta sivulle ja ylös jossa joku metalli ritilä?? Käsi ei taipunut riittävästi et olis selvinnyt. Pohdiskelin et teen reiän koteloon alaosaan niin saa enemmän ilmaa??
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se resonaattori ei taida olla siellä ainakaan pelkästään äänien tappamiseksi, tietääkseni sen pitäisi myös vähentää virtausvastuksia. On kyllä varmaan tehon kannalta aika nimellinen vaikutus, eli en tiedä huomaako sitä missään jos resonaattorin tuuttaa täyteen mölyuretaania.

Eihän tässä varmaan lisätehoa oltu hakemassakaan, mutta tuskin myöskään vähentämässä alkuperäistä :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Se resonaattori ei taida olla siellä ainakaan pelkästään äänien tappamiseksi, tietääkseni sen pitäisi myös vähentää virtausvastuksia.
Oikein.

Kuten nimikin jo sanoo resonaattori. Tarkoitus on saada ilma resonoimaan(väreilemään), pyörteilemään tietyllä tavalla, jotta ilma saapuu kohtaamaan poltto-aineen määrätyllä tavalla. Jotta palamistapahtuma olisi mahdollisimman edullinen. (Air-fuel ratio)
Lähes jokaisessa nykyautossa jotka on varustettu poltto-aineen suihkutuksella on tälläinen resonaattorikotelo. Myös imuäänit se vaimentaa. Jos joku on tutkinut koteloa sisältäkäsin on huomannut sen rakenteen. Kotelo on n. 2.5-3 cm putkea täynnä jossa ilma kulkee. Myös putket ovat reiítettyjä. Ohuen putken on tarkoitus myös tavallaan kiihdyttää imu-ilman virtaunopetta putkessa, josta se sitten vapautuu ilmansuodatinkoteloon.

Nyt kun resonaattori on poistettu ilma kulkee epähallitusti kohden imusarjaa. Aiheuttaen pyörteitä jotka eivät ole edullisa ajatellen palamistapahtumaa. Myös imuäänet kasvavat huomattavasti.
Voimakkaampi ääni antaa illuusion paremmasta ilmansaannista... Jotkut jossain (?) olivat dynottaneet kotelolla ja ilman. Lopputulos: resonaattorikotelolla parempi.

Eli: Ei se Italian insinööri turhaan ole viettänyt aikaansa suunnittelupyödän ääressä.

PS: Oma kotelo on poistettu :cry:
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Arvelinkin että on tätä joku muukin kokeillut (nojaa, itse en vielä ole...). Kiitosta vaan kommenteista.

Alkuperäistä rööriä en halunnut siksi modifioida että systeemin voisi palauttaa ennalleen. Ähtävän moottorivelho oli sitä mieltä että helpoin tapa saada pari lisäheppaa on poistaa tuo resonaattori (tämä siis koskee ainakin 3.0 V6:sta). Hän siis oli sitä mieltä että sen tarkoitus on melun vähentäminen. Itse en virtaustekniikasta (myönnettään, opiskelusta on aikaa) nyt äkkiä muista miten virtausta saadaan laminaarisemmaksi ohjaamalla osa siitä sivuun. Helpoitenhan se onnistuu käyttämällä mahdollisimman pitkää tasaista ja yllätyksetöntä osuutta. Ehkä jollain osateholla / ilman tilavuusvirralla tuo pitääkin paikkansa - tämähän vaatisi pohtimista sopivan lisäaineistuksen kera :wink:

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Se resonaattori ei taida olla siellä ainakaan pelkästään äänien tappamiseksi, tietääkseni sen pitäisi myös vähentää virtausvastuksia. :wink:
Tuota en kyllä lähtisi allekirjoittamaan. Ainakaan ts koneessa tuo pömpeli ei todellakaan paranna ilmansaantia, tosin ilma on kyllä viileää. Mielestäni resonaattorin ainoa vaikutus on äänen vaimentaminen. Ja vaikka resonaattori saisikin ilman väreilemään, se varmastikin loppuisi viimeistään ilmansuodattimessa. Imuilma sadaan kylläkin "väreilemään" oikeaan tahtiin, mutta se tapahtuu mielestäni muuttuva pituisessa imusarjassa.
Itse en ainakaan ole törmännyt ks. resonaattori pömpeleihin kuin siviililiikenteessä, ja tuskin näissä tuota suunnittelua olisi viety pidemmälle kuin esim F1:sissä

Tämä oli vain minun mielipiteeni, toivottavasti joku viisaampi osaa kertoa totuuden.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11248
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Olli79 kirjoitti:Ja vaikka resonaattori saisikin ilman väreilemään, se varmastikin loppuisi viimeistään ilmansuodattimessa.
Eikös se resonaattori ole ilman kulkureitillä vasta ilmanputsarin jälkeen? Noin sen ainakin muistin, tarkistamaan en nyt pääse kun oma TS nukkuu talviunta vähän kauempana.
Olli79 kirjoitti:Itse en ainakaan ole törmännyt ks. resonaattori pömpeleihin kuin siviililiikenteessä, ja tuskin näissä tuota suunnittelua olisi viety pidemmälle kuin esim F1:sissä
Jaa-a, enpä minäkään tiedä asiasta kun en ole asiantuntija virtausopissa sen paremmin kuin palotapahtumassakaan. Maallikkona on silti kiva veikkailla kaikenlaista :-D kuten vaikka näin:

10- tai 12-pyttyinen F1-moottori lienee arkikäytössä olevaan neli- tai kuusimukiseen verrattuna sikäli(kin) erilainen, että suuremman sylinterimäärän johdosta imuilman virtaus on varmaan jo luonnostaan tasaisempi. Oletan, että imukurkkujen välillä on siis jonkinsorttinen paineentasauskammio. Lisäksi virtausta tasoittaa sekin, että myllyt käyvät aika lailla siviilipatoja kovemmilla kierroksilla. Voisin kuvitella että 2000 r/min veivaava nelimukinen voisi hyötyä resonaattorista jotain, kun taas vaikkapa "vain" 8000 rundia kiekuvan 10-sylinterisen imuvirtaus olisi muutenkin sen verran tasaisempaa, että resonaattorin mahdollinen pieni hyöty tulisi ulosmitattua jo kasvaneessa painossa.

Huomatkaa jossittelun määrä :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8689
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:kun taas vaikkapa "vain" 8000 rundia kiekuvan 10-sylinterisen
Toihan on vasta tyhjäkäynti Ykkösissä :wink: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

Tässä artkkelissa asiaa käsitellään hieman tarkemmin.
Ja ainakin tämä väite puolustaa omaa näkökantaani.

"Note that all of these devices are for noise reduction, rather than intake volumetric efficiency tuning. So if any of the volumes is likely to be causing a restriction to intake airflow (and that's especially the case with a series expansion chamber), you can delete it without too much concern."


The following techniques are used to suppress noise on intakes:

1. Expansion Chambers

By using large volume air cleaners (eg moving from 4 litre to 8 litre designs) or by connecting separate chambers in-line with the aircleaner, a major reduction in intake noise can be gained. Very high volume systems can reduce intake noise by as much as 10dB - a dramatic change. However, the downside of this approach is finding the space to mount the large volumes. The Subaru Liberty RS is an example of a car that used this technique, with an expansion chamber mounted within the guard (fender). Note that in this approach, all of the intake air passes through the volume.
2. Absorption

This approach employs either ducts or volumes lined by sound-absorbing materials. The materials can be added to the existing system, so reducing costs and not requiring the finding of any extra underbonnet space. Noise reductions of 2-5 dB are possible with this technique. Mid-Eighties Nissans used this approach, with perforated sheet steel backed by padding being placed in the upper half of the airbox.
3. Cancellation


This uses resonators tuned to a particular frequency and connected to the intake system. (Ah, so here is a description of those funny things you can see tee'd into the system!) When the intake system produces the frequency of sound that the resonator is tuned to, the air within the resonator is excited. It in turn produces a sound of the same frequency and amplitude, but with exactly the opposite phase. That is, when the intake system's waveform is high, the resonator's waveform is low - and the two cancel each other out.

Two types of resonators are used - Helmholtz and quarter wavelength. Helmholtz resonators are like bottles, with their tuned frequency being the result of their volume, neck area and neck length. Quarter wavelength resonators are characterised by having a constant diameter. Their resonant frequencies are determined by their length - for example, a quarter-wavelength resonator with a centre frequency of 67Hz (the firing frequency of a four cylinder engine at 2000 rpm) is 1250mm long.

Reductions in noise output of 5 - 10+ dB are possible, although usually only over a narrow range of frequencies.


The disadvantage of cancellation volumes is that they again take up space. Additionally, a variety of sizes may be needed if cancellation is to occur over a wide range of frequencies.

Normally, a mixture of techniques is used. For example, as shown here, a quarter-wavelength resonator (yellow), a Helmholtz resonator (green) and an expansion chamber (blue).


Täällä artikkeli kokonaisuudessaan.
http://www.autospeed.com/cms/A_1969/article.html

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Lainaus artikkelista:
you can delete it without too much concern.

Tämä kertonee asian ytimen kaikille. Eli toosat irti vaan.

Vaikka Oiva E. Eerolan moottori-oppi kirjat hehkuttavatkin ilman oikeaoppisen pyörteilyn hyötyä. Jos aihe vielä kiinnostaa niin voin laittaa tarkkaa tietoa ilman saannin "erikoisuuksista", jossa mm. venttiilin nousu näyttelee roolia ilman kanssa... :crazyeyes:
Makaroonia jo vuodesta -98

Vastaa Viestiin