Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Luulen nähneeni bosen kytkiksen jossain netissä, vaan en ole varma. Ja sama vahvari antaa kaikki äänen, hiljaista on jollei ole herätettä. Tuosta linjatason lähdöstä, ihan perus ISO liittimet on Bose blaukkarin perässä, eikä se JVC jonka ensin vaihdoin ainakaan vaikuttanut yhtään yliohjaavan vahvaria. Nyt on kiinni joku vanha blaukkari, sama juttu paitsi kaikki liittimet sopi suoraan kiinni eikä sekään yliohjaa. Luulen, että Boselle menee kaiutinsignaali, varma en ole. Volumenappula käyttäytyi kuitenkin ihan yhtä loogisesti kaikissa kolmessa, bose, JVC, blaukkari. Tuossa JTS:ssä on joku pioneer, sen kytkentää en ole vielä nuuskinut.

Eikös vaihtokytkin ja tehovastus voisi olla sopiva subin hiljentäjä? Tosin en tiedä ottaako bose nokkiinsa jos vain katkaisee elementin johdon kytkimellä.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

On ja ei. Jos vaihdon tekee systeemi sammuksissa, vaihtokytkin ja terminointivastus on loistava, jos taas signaalia pätkii sähköt ja etenkin signaali päällä (eli ns. lennosta) voi irroitus-/kytkentähetkellä tulla vahvistimelle vähän epämukavaa, piikkimuotoista palautetta. Noita Bosen vahvareita kun on viiskutosista paukkunutkin, niin en välttämättä lähtisi kiusaamaan epäsovituksella ja/tai piikkipalautteella.

Kaunis ratkaisu olisi laittaa subbarin tilalle tehovastus, ottaa sen ympäriltä ohjaussignaali, puskuroida se ja ajaa erillisen pääteasteen kautta elementille. Tuota erillistä pääteastetta sammuttelemalla saisi hienosti tempun hoidettua, hintaa tulee toki enemmän kuin pelkälle vaihtokytkimelle ja terminointitehovastukselle.

Toinen kaunis ratkaisu olisi laittaa laajaskaalainen tasonsäätö vahvarin "sisään", subbarin esi- ja pääteasteiden väliin. Tässä kannattaa tietää mitä tekee.

Terminointivastuksen kanssa tulee muistaa, että se muuttaa tehon lämmöksi ja sitä voi tulla kymmeniä watteja. Sekä tehonkestoa että jäähdytystä siis tarvitaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

jyrkip kirjoitti:Tuosta linjatason lähdöstä, ihan perus ISO liittimet on Bose blaukkarin perässä, eikä se JVC jonka ensin vaihdoin ainakaan vaikuttanut yhtään yliohjaavan vahvaria. Nyt on kiinni joku vanha blaukkari, sama juttu paitsi kaikki liittimet sopi suoraan kiinni eikä sekään yliohjaa. Luulen, että Boselle menee kaiutinsignaali, varma en ole.
Kyllä sinne menee linjatasoinen signaali. Sinne on saatavilla muuntajaa joka tekee kaiutintasosta linjatasoa, mutta kyllä se tosiaan toimii ilmankin mutta se yliohjauksen vaara on olemassa. Jos sinne laittaa tavallisen soittimen joka antaa kaiutintasoista signaalia niin volumesäädön skaala jää hiukan suppeaksi kun täysi teho tulee jo asteikon alkupuolella.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

Helpointa laittaa muunninboxi väliin, ei kärähdä palikat eikä tarvii sen enempää viritellä ja sijoitus on joku 40 eugenii.

E: jossain näin myös adaptereita jotka on toisesta päästä isoa ja toisesta rca, toimis jos soittimessa on linjalähtöjä. Varmaan aika helppo duunaa piuhat ittekin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11267
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos haluaa tehdä itse ja säästää, niin jännitteenjako tuohon väliin on helppo tehdä ja yksinkertaisuutensa puolesta ehkä parhaita tapoja aloittaa elektroniikkaan tutustuminen. Kaiutinlinjaan eka 100kohm vastus, sitten 10kohm vastus, jonka päästä maihin, vahvarin sisäänmeno tuosta vastusten välistä. Metallikalvovastukset maksaa luokka 20snt/kpl, eli neljälle kanavalle tulee hintaa huimat 1,6 euroa (plus kotelointi ja liitokset).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Sautio
Viestit: 435
Liittynyt: 14 Elo 2009, 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sautio »

Onko noissa 156:sissa tyypillistä että syövät etuparkkien polttimoita tämän tästä? Tuo ilmiö on ollut autossa aiemminkin, nyt uudet polttimot kestivät aika lailla pari viikkoa, ja molemmat ovat nyt pimeänä. Putsasin kontaktit hyvin, ei siellä pitäisi olla ongelmaa.
Kestääkö jotkin polttimot tavallisia Philipsejä paremmin, LED-polttimoista taitaa tulla herjausta valonvalvontapiiriltä?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Onhan se välillä mullaki sammunut pienessä aikavälissä mut yleensä kestää sen vuoden.
Ledejähän saa sisäänrakennetulla vastuksella jotta varoitusta ei rekisteröidä.
Kuva

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Niin, mallille on ollut tyypillistä parkkien lamppujen nopea vaihtoväli.

Itsekin muistan vaihtaneeni useaan kertaan, mutta mikähän tullut, kun en ole moneen vuoteen joutunut parkkeja vaihtamaan? Kilometrejä ei enää tule entiseen malliin, mutta tuo tuskin kaikkea selittää. Ei myöskään ole mitään muistikuvaa, että olisi tullut laitettua viimeksi jotain parempaa lamppua..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Dio Natale
Viestit: 862
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

valot päälle vasta kun on startannut..
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2335
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Parkkipolttimon huono kiinnitys/kannatin saattaa myös olla osallisena ylimääräiseen tärnään joka sitten rasittaa sitä. Omassa joutuu joka kerta ihmettelemään että mitenkäs tän kuuluisi pysyä tossa reijässä.
Kuva

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Onko tuo etuvakaaja koko matkalta saman paksuinen?
Runkopuslinkeja tilailemassa ja sain mitaksi 24mm, mutta onko luigi tehnyt jipon, notta vakaaja olis eri paksuinen puslien kohdalta? :roll:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156:n oikean eturenkaan sisemmästä jarrupalasta on kitkapinta irronnut ja nyt kokonaan hävinnyt, ja jäljellä on pelkkä jarrupalan metallinen taustalevy. Auto pitäisi ajaa jarrupalojen & -levyjen vaihtoon. Onko mahdollista, että metallinen jarrupalan osa pääsee ajaessa kampeutumaan jarrulevyn ja sen osan väliin, johon jarrupalat on kiinnitetty?

...ja ennen kuin joku ehtii ehdottaa, niin vastaan valmiiksi: ei, en osaa enkä halua vaihtaa jarrupaloja itse.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo olisi helpohko homma vaihtaa itse, ihan parkkipaikallakin ja kehnohkoilla työkaluillakin.

Mutta vastaus itse kysymykseen: kyllä. Sillä voipi tuhota jarrulevyn, tietysti jos _oikein_ varovasti ajaa, ei se metallinen selkäpala välttämättä tuhoa mitään.
Tekstistä ymmärsin, että pelkkä kitkapinta lähti matkoihinsa, eli siellä on vielä metallinen ~sentin paksuinen laippa johon kitkapinta kiinnittyy? Tuo laippahan naarmuttaa levyä aika nopeasti nopeasti, mutta ehkä se siitä vielä selviäisi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8686
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jos palan selkälevy lähtee kävelemään, äkkiä alkaa mäntä ottamaan kipeää levyä vasten, ellei jopa mahdu kokonaan pullahtamaan ulos ja sitten parinkympin palat muuttuikin juuri uuden satulan hankinnaksi. Siihen nyt en varmaksi sano, että mahtuuko se selkälevy/rauta putoamaan välistä pois, teoriassa kyllä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, tuon olinkin kirjottanut ja poistin, kun mietin selkälevyn rakennetta. Se ei voi lähteä sieltä kyllä pois, jos sitä on yhtään jäljellä; sehän sen palan ylipäänsä paikallensa lukitsee. Tai sitten se on jo lähtenyt samalla kun kitkapinta lähti paremmille teille... Ja silloin se on se öhm, parinsatkun satulanhankinta tiedossa. Jarrulevyjen kera. :P

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kiitoksia vastauksista. Jarrupalat ja jarrulevyt vaihtuvat perjantaina uusiin, joten levyjen kulumisella ei enää ole merkitystä (niille tulisi kesäkuussa 9 vuotta täyteen).

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.
Kiitos, täytyypä käydä mittailemassa.

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

V6 ei lähde käyntiin, epäilen että ei saa kunnolla / ollenkaan bensaa. Mistä löytyy bensapumpun sulake? Olisiko muita helppoja vika paikkoja? Inertiakytkin on jo tsekattu.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

ruiskun rele. On akun edessä olevassa releboksissa, pieni punainen rele. mulla oli vähän irti kannastaan ja välillä kävi, sitten sammu ihan lennosta. Aika pitkään sai etsiä vikaa

Avatar
Sape
Viestit: 1397
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Sehän se oli! Vähän CRC:tä ja takaisin paikalleen niin heti lähti tulille. Kiitos!

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.

Purkubusso ehti lähteä kuutioitavaksi ennen kuin ehdin väliin, joten asia on edelleen esissä...
Aivan sama miltä kohtaa tuota mittaa, näkyvältä alueelta, tulos on aina sama 24mm...
Eikö noita 24 millisiä ole vain GTA:ssa tai isobussoissa? Hankala uskoa että tässä olis oikeasti paksumpi vakaaja :roll:

EmmiMaria
Viestit: 1174
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6, 159 sw 2,4 jtdm Q4. Ajossa 166 3.2 V6 ja 159 2,4 jtdm
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

^miks mulla on sellai mielikuva et niit ois kahta kokoo 156... Ulkolaisii sivuiki ku kattoo ni 22,23,24 menee, ota näist nyt selvää
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kolmea kokoa. Ainakin minä löytänyt :P
En muista, oliko 21,22 ja 23mm + GTA, vai 2lukua + GTA.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

JMC kirjoitti:
m.sa kirjoitti:Katoppa siitä meidän varaosabussosta. Siitä on kone irti ja vakaaja ihan näköisällä. Helppo mitata..ja se on samankokoinen kuin tessussa.

Purkubusso ehti lähteä kuutioitavaksi ennen kuin ehdin väliin, joten asia on edelleen esissä...
Aivan sama miltä kohtaa tuota mittaa, näkyvältä alueelta, tulos on aina sama 24mm...
Eikö noita 24 millisiä ole vain GTA:ssa tai isobussoissa? Hankala uskoa että tässä olis oikeasti paksumpi vakaaja :roll:

Se raato on nyt mun pihassa. Voin huomenna tsekata tuon tai tule itse mittaamaan niin saat mieleisesi tuloksen ;-)
Abarth 500 Esseesse

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

EmmiMaria kirjoitti:^miks mulla on sellai mielikuva et niit ois kahta kokoo 156... Ulkolaisii sivuiki ku kattoo ni 22,23,24 menee, ota näist nyt selvää
Mä taas olen löytänyt neljää kokoa: 21, 22, 23 ja 24 millisiä :roll:
Se raato on nyt mun pihassa. Voin huomenna tsekata tuon tai tule itse mittaamaan niin saat mieleisesi tuloksen
Jos mitenkään viitsisit, itse en taida ehtiä tänään, enkä edes huomenna millään..

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Tuossa -99 - vuotisessa V6:ssa etuvakaajan paksuus on 22mm, myös puslien kohdalta. Eli ei ainakaan isompia puslia kannata tilata... Vakaaja näytti puslien kohdalta hieman ruosteiselta ja kulahtaneelta, eli kyllä sinnekin hieman luontaista kulumaa tulee.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JMC »

Oolrait, kiitän. Täytyypä tilailla sitten 22 milliset :)

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

Sellanen ongelma 156:ssa, että kuluttaa sisäpuolelta eturenkaita kovaan tahtiin. Auto madallettu eibachin jousilla ja iskareilla ja etu ja alatukivarret ovat uudet. Pyöränsuuntauksessakin käytetty, camberia ei ilmeisesti voi säätää, renkaat 215/45r17. Onko hommattava säädettävä alusta vai voiko renkailla/vanteilla vaikuttaa asiaan?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ei se alustan säädettävyys auta ellei nosta autoa ylöspäin.
Säädettävillä ylätukivarsien puslilla saanee camberit lähemmäksi nollaa.
Suuremman profiilin pitäisi auttaa hieman renkaiden kulumiseen, samalla vanne pienenee.

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

pakkaa vähän kuluttamaan edessä sisäreunoja, kun madallettu. Eibachit madaltaa aika paljon, joten camper menee miinukselle kovasti. Takapääkin menee miinukselle samaa tahtia, mutta sisäreunakulutus on huomattavasti miedompaa. Mitkä renkaat? Pyöränkulmaarvot? Oikeastaan ainoa todellinen keino olisi muokata etupyöräntuentoja siten, että pyörät olisivat pystymmässä (camper ~ -aste). Kohtuu hankala homma. 156 alustageometria on tehty ajettavuus/suorituskyky lähtöisesti, eli korkealla vakiojousituksellakin pystykulmissa on huomioitu kaarreajo ja tarpeellinen miinuscamperin lisääntyminen. Caster lisääntyy myös joustossa ja madaltaessa. Runsaahko caster ei aiheuta rengaskulumaa, mutta käännettäessä lisää tarvittavaa camberia. Finest jo kerkisikin ja tosiaan paksummalla renkaalla kuluma on vähän pienenpää.

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

stoichiometric kirjoitti:pakkaa vähän kuluttamaan edessä sisäreunoja, kun madallettu. Eibachit madaltaa aika paljon, joten camper menee miinukselle kovasti. Takapääkin menee miinukselle samaa tahtia, mutta sisäreunakulutus on huomattavasti miedompaa. Mitkä renkaat? Pyöränkulmaarvot? Oikeastaan ainoa todellinen keino olisi muokata etupyöräntuentoja siten, että pyörät olisivat pystymmässä (camper ~ -aste). Kohtuu hankala homma. 156 alustageometria on tehty ajettavuus/suorituskyky lähtöisesti, eli korkealla vakiojousituksellakin pystykulmissa on huomioitu kaarreajo ja tarpeellinen miinuscamperin lisääntyminen. Caster lisääntyy myös joustossa ja madaltaessa. Runsaahko caster ei aiheuta rengaskulumaa, mutta käännettäessä lisää tarvittavaa camberia. Finest jo kerkisikin ja tosiaan paksummalla renkaalla kuluma on vähän pienenpää.
Tällaset säädöt laittoivat:
Caster vasen 3,18' ja oikea 3,36'
Camber vasen -2,30' oikea -2,06'
Haritus/auraus vasen -0,03' oikea -0,06'

Mistä saa säädettäviä ylätukivarren puslia?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Paljonkas tuo auraus mahtaisi olla milleissä? Hiukan enempi aurausta voisi tasata tilannetta?
Entiset 235/45R17 Continental kumit oli kuluneet yllättävän tasaisesti, vaikka tuossakin Eibachit ja varsinkin takana reilusti negatiivista camberia.

Eikös kulutuspinta mitata keskeltä, vai mitä laki nykyään sanoo?

Ylätukivarret poikki ja hitsillä tavaraa väliin.. Alumiinia ne vaan on.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Ricardo kirjoitti:Mistä saa säädettäviä ylätukivarren puslia?
http://www.alibaba.com/product-detail/R ... 95335.html
Hinta on vähän suolainen...

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Oho. Sarja 285$ ja 5 settiä minimitilaus...
Abarth 500 Esseesse

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Mitään en mitään tiedä mut ei noi kummoisilta näyttäis itsekään tehdä. Ulkokehä alumiinia ja sisäholkki RST:tä, PU:ta välissä. Onko noi pussissa olevat sokat ulkokehän paikalleenlukitsemista varten? Onko tarkoitus säätää kohdalleen ja sitten lukita sokilla paikalleen? Sorvarilla teettäis erän noita ulkokehiä ja sopivasta RST-putkesta sisäholkki. Joku jäsen täällä teki PU-valuja, vai oliko Fiatforumin puolella?
Kuka ottaa haasteen vastaan??

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

En tiedä onko ulkokehä metallisena edes tarpeellinen, kumiahan se alunperinkin on. Eli valaa pelkästään kumista ja siihen sisäholkin epäkeskeisesti. Kunnolla valetussa osassa sisäholkki pysyy kyllä kiinni eikä lukituspinnejä tarvita. Tai saa noi lukitusreiät kumiinkin.

Tosin ei kumi tainnut olla kovinkaan paksua, joten onko näissä ohuempi pultti? Ei huvittaisi laittaa, ennemmin tinkii säätövarasta..

Ja Turengissa saa varmaan oikealla asenteella ja kukkarolla varustettu teetettyä, mutta tulee noille sielläkin hintaa varmaan muutaman kympin kappale, kun raaka-aine maksaa. Veikkaisin että ainakin 80-100 euroa/srj.

Voin kyllä selvittää asiaa parin viikon päästä, kun tulee varmaan taas tuolla käytyä. Pitäisi Integraleenkin teettä iskarin yläpään kumeja lisää kun ei tarvikkeet kestä vuottakaan.

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

sämpy kirjoitti:En tiedä onko ulkokehä metallisena edes tarpeellinen, kumiahan se alunperinkin on. Eli valaa pelkästään kumista ja siihen sisäholkin epäkeskeisesti. Kunnolla valetussa osassa sisäholkki pysyy kyllä kiinni eikä lukituspinnejä tarvita. Tai saa noi lukitusreiät kumiinkin.

Tosin ei kumi tainnut olla kovinkaan paksua, joten onko näissä ohuempi pultti? Ei huvittaisi laittaa, ennemmin tinkii säätövarasta..

Ja Turengissa saa varmaan oikealla asenteella ja kukkarolla varustettu teetettyä, mutta tulee noille sielläkin hintaa varmaan muutaman kympin kappale, kun raaka-aine maksaa. Veikkaisin että ainakin 80-100 euroa/srj.

Voin kyllä selvittää asiaa parin viikon päästä, kun tulee varmaan taas tuolla käytyä. Pitäisi Integraleenkin teettä iskarin yläpään kumeja lisää kun ei tarvikkeet kestä vuottakaan.
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Täältä näyttäs pystyvän tilaamaan yhden sarjan 250e+toim.kulut http://www.highpower-racing.com/index.p ... duct_id=59

Jos sämpy viitsit selvittää asiaa, niin olisin kiitollinen!

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.

Avatar
Ricardo
Viestit: 44
Liittynyt: 09 Elo 2013, 15:43
Car(s): 156 2.0TS sportwagon, Seat Exeo ST, Ex-Seat exeo TDI, Ex-volvo s40 T4
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Ricardo »

Jalamari kirjoitti:http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.
Kiitos Jalamari linkistä! Nuo vois tilata, urputtaako katsastusmies noista?

Avatar
jyrkip
Viestit: 823
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

^^Aika edullinen rahti Suomeen :shock: . 1100€
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Onko noihin kairattu kumiinkin reikä että se rasva pääsee perille asti?

Avatar
Voima
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2012, 22:15
Car(s): 156 1.8TS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Voima »

^Käsittääkseni se liukuva pinta pitäisi olla se ulkokehä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä se liukupinta on siinä keskiholkin ja kumin välissä.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ricardo kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:http://www.ebay.it/itm/2-BRACCI-SOSPENS ... 487ee33027 Italian Luigi on keksinyt laittaa ylätukivarsiin rasvanipat.
Kiitos Jalamari linkistä! Nuo vois tilata, urputtaako katsastusmies noista?
Mä laitoin itse nipat, ei tullut urputusta katsurilta

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Tuomas K kirjoitti:Kyllä se liukupinta on siinä keskiholkin ja kumin välissä.
Ei se kyllä ole, ainakaan noiden epäkeskojen kuvia katsellessa...

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Vähän heikko verrata osan toimintaa muuttavaa viritysosaa alkuperäiseen systeemiin :)

Vakiopuslissa liukuva osa on keskiholkki puslaa vasten.

nani
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Kesä 2015, 18:47
Car(s): 156 JTD
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja nani »

Kysynpä tänne kun en löytäny osuvampaakaan topiccia.

156 JTD rekkarilla KOL-154

Kellekään tuttu laitos? Historia kiinnostaa.. YV:llä jatkot :-D

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Rasvasin sisäholkit ja nyt narisee perhanasti. Varmaan parempi ois pitää kuivana? Mahtaako originaalipusla olla jottain krafiittikumia? Tai sitten uus iskarin yläpään kumi hakee paikkaansa.

Ja mitä tuohon Turengissa teettämiseen tulee, niin voin joo kysyä hinta-arviota ja kiinnostusta, mutta joku muu saa sen jälkeen aktiivisesti selvittää mittoja ja speksejä ja ihan oikeesti maksaakin jotain.

Itellä on jo tukivarret takaisin autossa, että niistä ei mittoja enää saa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllä ne alkuperäisetkin on rasvattuja.

Millä rasvasit?

Vastaa Viestiin