2.0 TS jakohihnan vaihto
Valvoja: Moderators
2.0 TS jakohihnan vaihto
Auto on 156 -99, johon on vaihdettu tehdastakuuna kone v. 2002 (90 tkm) jakohihnavaurion vuoksi. Hihna on myös vaihdettu 120 tkm huollossa 3 v. sitten. Nyt on lasissa 168 tkm. Parituhatta km autolla ajettuani olen hiukan ihmetellyt moottorin ääntä kun lähtee kiihdyttämään isommalla vaihteella. Kuuluu hetken aikaa kummallista suhinaa, joka häipyy kierrosten myötä. Muuten moottori on pienillä kierroksilla varsin äänetön. Voiko tuo ääni kuulua esim jakohihnan kiristimestä? Kannattaisiko hihna vaihtaa heti vai vasta 180 tkm huollossa?
-Timo
-Timo
Noilla kilometreillä se kannattaa ainakin tarkistaa heti. Hihnan vaihdollehan on rajaksi määritetty 60tkm. Siellä on nyt se muovinen paska kiristin ja hihna on varmasti jo löysällä. Yksi kalju kohta hihnaan ja taas on vähintään kansiremontti edessä.
Katso sitten, että sinne laitetaan metallirullalla oleva kiristin. Niitä muovi paskoja kun on vielä pilvin pimein markkinoilla. Sen metallisen kun laittaa ja esijännittää kiristimen oikein niin on yksi huoli vähemmän.
Katso sitten, että sinne laitetaan metallirullalla oleva kiristin. Niitä muovi paskoja kun on vielä pilvin pimein markkinoilla. Sen metallisen kun laittaa ja esijännittää kiristimen oikein niin on yksi huoli vähemmän.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Joo 155 2.0 16v TS:n esitteessä joskus oikein painotettiin että tässä moottorissa on uudetyyppinen lähes huoltovapaa jakopää joka on suunniteltu 120000km huoltoväliä silmälläpitäen, totuus oli toinen kun ensimmäisissä hihnakäyttöisissä twinsparkeissa alkoi hihnat porsimaan jo 30tkm lukemilla ja kiristimen tyyppiä sitten päivitettiin kiireesti.
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Olisi pian jakohihnan vaihto edessä juuri hankkimalleni 156 2.0 JTS:lle (2004, 140tkm ajettu), tällä hetkellä on ongelmana mitä kaikkea oikeasti olisi syytä vaihtaa (tai oikeastaan mitä muuta noiden kolmen hihnan lisäksi).
- Moniurahihna (+ Ohjainrulla ja Kiristinvarsi)
Tasapainohihna (+ Kiristin)
Jakohihna (+ Kiristin ja Ohjainrulla)
Viimeksi muokannut molsky, 23 Loka 2015, 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- VMTD
- Viestit: 3362
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
No uusi VK-tiiviste. Tietysti esim. jakohihnan alahammaspyörä, jos se on kovin kuluneen näköinen.
Eikä sitä moniurahihnaa ja kiristintä tarvitse joka kerta vaihtaa, jos vaihdettu edellisessä huollossa, varsinkin jos noin vähän ajettu. Tuppaavat olemaan hintavia ainakin delta-autossa tai mistä sen tietää kuinka halvalla myyvät.
Onko tuohon jts koneeseen eri hilppeet jakopäähän kuin Ts koneessa? Tessun osat Gates-merkkisenä maksoi Mister-autossa 83,27e
Eikä sitä moniurahihnaa ja kiristintä tarvitse joka kerta vaihtaa, jos vaihdettu edellisessä huollossa, varsinkin jos noin vähän ajettu. Tuppaavat olemaan hintavia ainakin delta-autossa tai mistä sen tietää kuinka halvalla myyvät.
Onko tuohon jts koneeseen eri hilppeet jakopäähän kuin Ts koneessa? Tessun osat Gates-merkkisenä maksoi Mister-autossa 83,27e
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Moniurahihna on viimeksi vaihdettu 60tkm kohdilla ja sen jälkeen tehty vain kunnon tarkastuksia, joten varmaan nyt on syytä tuokin hihna vaihtaa samalla.
Delta autossa kaikkien osien summa liikkui noin 460 euron tienoilla ja saisin itse hankittua ainakin hihnat, rullat ja kiristimet 230 eurolla. Tosin Muuramessa eräs korjaamo lupasi tehdä huollon töineen ja osineen 430 eurolla, mutta luultavasti tuohon ei ole sitten muiden hihnojen vaihtoa huomioitu mukaan. Ei tullut aamulla puhelimen kautta mieleen kysellä tarkemmin mitä kaikkea tuo tarjous osien kohdalla kattaisi.
Delta autossa kaikkien osien summa liikkui noin 460 euron tienoilla ja saisin itse hankittua ainakin hihnat, rullat ja kiristimet 230 eurolla. Tosin Muuramessa eräs korjaamo lupasi tehdä huollon töineen ja osineen 430 eurolla, mutta luultavasti tuohon ei ole sitten muiden hihnojen vaihtoa huomioitu mukaan. Ei tullut aamulla puhelimen kautta mieleen kysellä tarkemmin mitä kaikkea tuo tarjous osien kohdalla kattaisi.
- Aquatica
- Viestit: 15111
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Täällä taisi joku aika sitten joku juurikin kysellä mistä saada vaihto Jkylän alueelta järkihintaan.
Taitaa löytyä joku foorumilainenkin niiltä nurkin, kuka noita tekee?
Joka tapauksessa esim. Nokian Autotalot pitkään kiinteähinnoitteli tuon hihnajumpan 450euron nurkille sisältäen kaiken. Myös vesipumpun.
Se ei ole kuin muutaman kympin osa, joten turha säästää sieltä. Kyllä ne *yleensä* kestää sen 60tkm (edes), mutta jos nyt ajatkin sitten vaikka 50tkm tullee vesipumpulle kilsoja jo melkein 90tkm, mikä onkin jo ihan jotain muuta kuin 60tkm... Henkilökohtaisesti en 156 TS:n tai JTS:n kohdalla edes harkitsisi jättää vanhaa vesipumppua. Vaiva on pieni.
Apulaitehihna
Jakohihna, kiristin, ohjuri(t), vesipumppu
Tasapainoakselin hihna, kiristin (ja jos tässä ohjuri oli, ei tainnut olla?)
Ja sit kaikenlisäksi suosittelisin pajaa, joka käyttää niitä lukkopaloja (tai sitä yllämainittua foorumilaista, minkä muistelen tuolla seuduin olevan). Saapahan varmuuden, että jako alunalkaenkin on kohdillaan - moni paikka kun tykkää tussimerkeistä ja se vaan nyt ei ole ihan se paras veto näissä.
Ja jos osat haluaa hankkia, niin saa niitä halvemmallakin ja monestakin paikasta. alfisti.net myynee täyttä sarjaa, mutta sitten on toki verkkokaupat ja ebay.
http://www.autofilaro.fi (oma suomalainen suosikkini)
http://www.spareto.com
http://www.nimark.fi
http://www.mister-auto.fi
http://www.alvadi.ee
Taitaa löytyä joku foorumilainenkin niiltä nurkin, kuka noita tekee?
Joka tapauksessa esim. Nokian Autotalot pitkään kiinteähinnoitteli tuon hihnajumpan 450euron nurkille sisältäen kaiken. Myös vesipumpun.
Se ei ole kuin muutaman kympin osa, joten turha säästää sieltä. Kyllä ne *yleensä* kestää sen 60tkm (edes), mutta jos nyt ajatkin sitten vaikka 50tkm tullee vesipumpulle kilsoja jo melkein 90tkm, mikä onkin jo ihan jotain muuta kuin 60tkm... Henkilökohtaisesti en 156 TS:n tai JTS:n kohdalla edes harkitsisi jättää vanhaa vesipumppua. Vaiva on pieni.
Apulaitehihna
Jakohihna, kiristin, ohjuri(t), vesipumppu
Tasapainoakselin hihna, kiristin (ja jos tässä ohjuri oli, ei tainnut olla?)
Ja sit kaikenlisäksi suosittelisin pajaa, joka käyttää niitä lukkopaloja (tai sitä yllämainittua foorumilaista, minkä muistelen tuolla seuduin olevan). Saapahan varmuuden, että jako alunalkaenkin on kohdillaan - moni paikka kun tykkää tussimerkeistä ja se vaan nyt ei ole ihan se paras veto näissä.
Ja jos osat haluaa hankkia, niin saa niitä halvemmallakin ja monestakin paikasta. alfisti.net myynee täyttä sarjaa, mutta sitten on toki verkkokaupat ja ebay.
http://www.autofilaro.fi (oma suomalainen suosikkini)
http://www.spareto.com
http://www.nimark.fi
http://www.mister-auto.fi
http://www.alvadi.ee
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Muuramen Korjaamot Ykkösellä hinta nousi nyt 600 euroon kaikkine töineen ja osineen (Jakohihnasarja, Tasapainohihnasarja, moniurahihna, vesipumppu, öljyt, VK-tiiviste). Ei taida tuota settiä paljoa halvemmalla saadakaan (vielä odotan soittoa Hiomo Kantaselta tarjouksesta)?
Anssin ja Mikan pajalla 1200 euron tienoilla ja Hiomo Kantasen kanssa 800 euron paikkeilla. Jyväskylä taitaa olla kallis paikka huollattaa Alfaa, kun muissa ketjuissa puhutaan 450-500 euron kuluista jakohihnahuollolle. Delta-autokin tulisi halvemmaksi kun osat oli 450 euroa ja tuntiveloitus oli 70/h ja arvio työn kestosta oli 3-5 tuntia.
Anssin ja Mikan pajalla 1200 euron tienoilla ja Hiomo Kantasen kanssa 800 euron paikkeilla. Jyväskylä taitaa olla kallis paikka huollattaa Alfaa, kun muissa ketjuissa puhutaan 450-500 euron kuluista jakohihnahuollolle. Delta-autokin tulisi halvemmaksi kun osat oli 450 euroa ja tuntiveloitus oli 70/h ja arvio työn kestosta oli 3-5 tuntia.
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re:
Jep Kanadasta tuli tuota "kakka" kiristintä, sieltä maasta tulee muutakin tuubaa kuten eräs Mr. Elop....HR kirjoitti:Joo 155 2.0 16v TS:n esitteessä joskus oikein painotettiin että tässä moottorissa on uudetyyppinen lähes huoltovapaa jakopää joka on suunniteltu 120000km huoltoväliä silmälläpitäen, totuus oli toinen kun ensimmäisissä hihnakäyttöisissä twinsparkeissa alkoi hihnat porsimaan jo 30tkm lukemilla ja kiristimen tyyppiä sitten päivitettiin kiireesti.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Joka sarjassa, on se valmistaja sitten Gates tai mikä tahansa lukee kiristimessä made in canada
Keskivaikeasti alfaholisoitunut
- VMTD
- Viestit: 3362
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Joo, samanmoinen meni 145:een ja varastossa minulla onkin yksi pakeliittipyöränen kun sain vitosella, se vaihdetaan seuraavaan pirssiin, jos sellaista yleensä tulee.
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Minähän näitä olen vaihdellut, kaikki (erikois)työkalut hommaan löytyy. Itse olen osat tilannut pkwteile.de, josta esim. JTS jakohihnasarja vesipumpun kanssa on 97 eur, tasapainoakselin hihnasarja 46 eur, moniurahihna 13 eur ja venttiilikopan tiivistesarja 30. Itse en ole venttiilikopan tiivistettä vaihtanut, on kumia eikä tarvi joka kerta vaihtaa. Em. hihnasarjat sisältävät kiristimet. Toimituskulut on kympin verran. Jos jollakulla on halua tämä homma minulla teettää, ottakaa yhteyttä pm.
- Cadamuro
- Viestit: 1066
- Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
- Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex) - Paikkakunta: Mänttä
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Älä sitten tilaa FAI:n hihnaa, omassa meni sileäksi pitkältä matkalta, hampaat irtos taustasta. Alle vuoden kerkisin ajelemaan. Vertasin gatesiin niin gates on kyllä paljon jämäkämmän oloinen ja on siellä tänäkin päivänä paikoillaan samalla kiristäjällä ja muilla osilla. Firma ei suostunut myöntämään valmistusvirhettä vaan viimeiseen asti jänkäsi että siellon ollut asennuksessa joku pielessä. Hyvin se silti pelittää, pelkkä hihna vaihdettiin kannen lisäksi.
Kantapään kautta vuodesta -93..
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Re: 2.0 TS jakohihnan vaihto
Ok, hyvä tieto. Ei tosin tuolla ainakaan nyt ollu FAI valikoimissa, INA on ollut mulla valmistaja jakohihnoissa mitä olen tuolta tilannut. Muitakin valmistajia näytti olevan valikoimissa.