Sarana löytyy Fiat 500 ja Miton kahvan varaosana, nro 51939041 hinta parikymppiä.Brutus kirjoitti:Napsahti kuskinpuolen ovenkahvasta sarana poikki, joutuuko tässä nyt ostamaan kokonaan uuden kahvan vai löytyisikö noita pelkkiä saranoita mahdollisesti jostain?
Kysymyksiä alfa 147
Valvoja: Moderators
Paikalla
Re: Kysymyksiä alfa 147
Re: Kysymyksiä alfa 147
Asia kunnossa, kiitoksia tästäseppo kirjoitti:Sarana löytyy Fiat 500 ja Miton kahvan varaosana, nro 51939041 hinta parikymppiä.Brutus kirjoitti:Napsahti kuskinpuolen ovenkahvasta sarana poikki, joutuuko tässä nyt ostamaan kokonaan uuden kahvan vai löytyisikö noita pelkkiä saranoita mahdollisesti jostain?
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Re: Kysymyksiä alfa 147
^Sen verran tarkennusta, noita oli muistaakseni kahta erilaista saranaa, toinen FL ja toinen pre-FL mallille. Kiinnitysruuvi eri asennossa tms.
Vaihto-ohjeet tässä, ja samassa ketjussa myös keskustelua osan sopivuudesta. Tuossa siis vaihdettiin koko kahva, pelkän saranan osalta lisätty kommentteja jälkeenpäin.
Itse vaihdoin saranan noilla ohjeilla, aikaa on puolisentoista vuotta. Sen verran muistan, että ikkunaa ei tarvitse irroittaa (kohta 19.). (Ohje on GT:lle, joten siinä se lienee tarpeen.) Samoin kohta 4. on huomionarvoinen, sisäkahvan peitetulppa ei lähtenyt itselläni ehjänä irti. Uusi kannattaa tilata samalla kun otat saranan. Sarana on vissiin sama kummallekin puolelle, mutta tulppa on erikätinen, joten varmista kumpi puoli kyseessä.
Ja omani on siis FL (2009) jossa tuo saranan kiinnitysruuvi 45 asteen kulmassa.
Vaihto-ohjeet tässä, ja samassa ketjussa myös keskustelua osan sopivuudesta. Tuossa siis vaihdettiin koko kahva, pelkän saranan osalta lisätty kommentteja jälkeenpäin.
Itse vaihdoin saranan noilla ohjeilla, aikaa on puolisentoista vuotta. Sen verran muistan, että ikkunaa ei tarvitse irroittaa (kohta 19.). (Ohje on GT:lle, joten siinä se lienee tarpeen.) Samoin kohta 4. on huomionarvoinen, sisäkahvan peitetulppa ei lähtenyt itselläni ehjänä irti. Uusi kannattaa tilata samalla kun otat saranan. Sarana on vissiin sama kummallekin puolelle, mutta tulppa on erikätinen, joten varmista kumpi puoli kyseessä.
Ja omani on siis FL (2009) jossa tuo saranan kiinnitysruuvi 45 asteen kulmassa.
Paikalla
Re: Kysymyksiä alfa 147
Juuri noin, sarana on sama FL mallissa kuin esim. 500-mallissa, mutta vanhempaan pitää hiukan käyttää porakonetta ja hiomalaikkaa ja vaatii koko kahvan irroittamisen.
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vielä pitäs löytää toi osa konehuoneesta niin pääsee vaihtamaan.Tiphookki kirjoitti:Tässä osassa vissiin todennäköisesti vika: http://www.mister-auto.fi/fi/paineenmuu ... .02.0.html
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Re: Kysymyksiä alfa 147
Alfa 147 JTD laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa. Paljonko tuon laatikkoon menee öljyä?
Motonetistä saisi redlinen MT-90 tai MTL 24,90e/litra. Onko jompikumpi oikeata öljyä JTD:n lootaan vai pitääkö lähteä motonettiä edemmäs kalaan?
Motonetistä saisi redlinen MT-90 tai MTL 24,90e/litra. Onko jompikumpi oikeata öljyä JTD:n lootaan vai pitääkö lähteä motonettiä edemmäs kalaan?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Helpolla jos haluat päästä, tilaat autofilarosta kotia. Siellä kyllä pitäisi määrä ja laatu löytyä oikein kerrasta =P
Oliskohan Heikan öljylistaa jollakulla tallessa vielä?
Oliskohan Heikan öljylistaa jollakulla tallessa vielä?
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tuollaisen taulukon löysin, jossa 1.9 JTD vaihdelaatikon öljymääräksi ilmoitetaan 2 litraa http://www.rvs.fi/diagnostic/page52.html
Pienellä googlailulla löytyi suositukseksi Tutela car zc75 synth 75W-80 API GL5 (kaikki 75W90 API GL5 spekseillä ilmeisesti käy myös?).
EDIT: itse etsin kanssa tutoa Heikan listaa, mutta en löytänyt
Pienellä googlailulla löytyi suositukseksi Tutela car zc75 synth 75W-80 API GL5 (kaikki 75W90 API GL5 spekseillä ilmeisesti käy myös?).
EDIT: itse etsin kanssa tutoa Heikan listaa, mutta en löytänyt
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kysymyksiä alfa 147
^selenian taulukko näyttää jtd tilavuudeksi 2.1 litraa ja technyx. Muilta öljymerkeiltä gl5 varmaankin turvallisin.
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: Kysymyksiä alfa 147
Sovittelin turvaistuinta tilapäiselle matkustajalle ja huomasin että kummatkaan takavyöt eivät mene "lukitusasentoo", oletin että ne menisivät lukkoon vetämällä vyö täysin auki? Pitäisikö niiden lukittua vai eikö tässä mallissa vaan ole sellaisia vöitä
- Tiphookki
- Viestit: 504
- Liittynyt: 14 Kesä 2013, 14:38
- Car(s): Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16v 2005
- Paikkakunta: Espoo/Karstula
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tutela API L 4 PLUS 75W-85 on oikea öljy lootaan.
Muut: Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tulipahan hankittua 147 riisseli, 1.9 JTD taitaa lukea papereissa. Vuosimalli on 2004 ja kilsoja on siunaantunut noin 122 tkm. Kiva peli, totesin kuitenkin, että lämpömittari ei liikahda minnekään. Koska kabiiniin tulee lämmintä vähintään tarpeeksi olettaisin vian olevan anturissa tai piuhassa mittarin ja anturin välillä. Mistähän tuota anturia alkaisi etsimään? 156 ja V6 on tutumpi... Sitten vielä ikuisuuskysymys, jakohihnan vaihtoväli näissä kiisseleissä? Kiva auto ajaa ja tuolla kiisselillä mukavan ripeä
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
4v/100tkm tai 5v/100tkm kaiketi ollut tuo jakopään vaihtoväli, kaikesta riippuen.
Itse suosittelen 4v/80tkm tai vastaavaa, koska tuo on vielä simppelihkö ja helppo ja halpa (vrt. esim. Busso).
Et kerro, onko 8tappinen vaiko 16tappinen (en tiä, miten noi vuosimallit nois menee?) mut jos 8tappinen ni pitäs olla ihan piis of keik ja jakopään työn osuus tyyliin 150eur jos teettää.
Ehkä halvempiki?
Vesipumppu oli omassa 2.4JTD:ssä lähes hirttänyt 100tkm ajettuna, virallinen vaihtoväli 120tkm joka ei ihan ehkä ole sopiva kuitenkaan...
Koneenahan tuo 2.4 on hyvinkin sama ko 1.9, yks pytty enempi.
Lämpöanturi on termostaatissa. Ja termostaatti on 2.4JTD:ssä superveemäinen vaihtaa, menee koteloineen päivineen. Saattaa jopa irrotettava anturi ehkä olla, saattaa olla termostaattikoteloon valettu. Uskoisin, että vaihdettavissa on (mielestäni tässä omassani on vaihdettavissa, jos siltä tuntuu).
Itse suosittelen 4v/80tkm tai vastaavaa, koska tuo on vielä simppelihkö ja helppo ja halpa (vrt. esim. Busso).
Et kerro, onko 8tappinen vaiko 16tappinen (en tiä, miten noi vuosimallit nois menee?) mut jos 8tappinen ni pitäs olla ihan piis of keik ja jakopään työn osuus tyyliin 150eur jos teettää.
Ehkä halvempiki?
Vesipumppu oli omassa 2.4JTD:ssä lähes hirttänyt 100tkm ajettuna, virallinen vaihtoväli 120tkm joka ei ihan ehkä ole sopiva kuitenkaan...
Koneenahan tuo 2.4 on hyvinkin sama ko 1.9, yks pytty enempi.
Lämpöanturi on termostaatissa. Ja termostaatti on 2.4JTD:ssä superveemäinen vaihtaa, menee koteloineen päivineen. Saattaa jopa irrotettava anturi ehkä olla, saattaa olla termostaattikoteloon valettu. Uskoisin, että vaihdettavissa on (mielestäni tässä omassani on vaihdettavissa, jos siltä tuntuu).
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ropleemia tyrkkää... vaimon kertomana tänään: ajoi moottoritietä (todennäköisesti kohtuu reippaalla laukalla) ja tapahtu tuona hetkenä, että tuo kuolleena ollut lämpömittari paukkasi yläkuolokohtaan varoitusmerkkiäänen säestämänä painuen takaisin alas hetikohta vieden mukanaan kierroslukumittarin. Nyt ei sitten kumpainenkaan näyttäisi kuulemma mitään. Täytyy huomenna perskohtaisesti tarkastaa tilanne.. ei jaksa enää tänään. Kuulostaa ihan Alfalta!
Sitä vaan notta onko tuon mittariston kanssa muilla ollunna vaivaa? Vanhassa 156:ssa mittarit toimi ihan kiukuttelematta, mittarin valoja sai olla kyllä vaihtelemassa.
Sitä vaan notta onko tuon mittariston kanssa muilla ollunna vaivaa? Vanhassa 156:ssa mittarit toimi ihan kiukuttelematta, mittarin valoja sai olla kyllä vaihtelemassa.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tuos vaihees ehkä ihan ekana tsekkaisin akun navat.
Ja sitten ne maapisteet akun nurkilla.
Ja jos on yleismittaria, niin kahtele vähän latausjännitettä (tai akun kuosia ylipäänsä).
Itselläni tilttasi nopeusmittari kun laturi päätti rikkoa laakerit itsestään, se tosin ei ollut ihan hiljaista
Ja sitten ne maapisteet akun nurkilla.
Ja jos on yleismittaria, niin kahtele vähän latausjännitettä (tai akun kuosia ylipäänsä).
Itselläni tilttasi nopeusmittari kun laturi päätti rikkoa laakerit itsestään, se tosin ei ollut ihan hiljaista
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tuli kanssa mieleen, että tuo on myyjällä seissyt arvatenkin kohtalaisen pitkään. Akku on uusittu pari vuotta sitten (kuittien mukaan) kuten myös laturi (kuittien mukaan) mutta äkkiäkös siitä jännitteet laskee ja teho heikkenee jos ei vekotinta käytetä. Nuo jännitevaivat taitavat olla aika yleisiä eli yksi sun toinen verme oikuttelee huonolla sähköllä.Aquatica kirjoitti:Tuos vaihees ehkä ihan ekana tsekkaisin akun navat.
Ja sitten ne maapisteet akun nurkilla.
Ja jos on yleismittaria, niin kahtele vähän latausjännitettä (tai akun kuosia ylipäänsä).
Itselläni tilttasi nopeusmittari kun laturi päätti rikkoa laakerit itsestään, se tosin ei ollut ihan hiljaista
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ja mm. Xantiasta tossa kesäsellä korjasin mittariston sekoilut (ja toimimattomuudet, ja flektien toimimattomuuden ymv.) pelkästään sillä, että laitoin yhden maajohdon paremmin kiinni. Oli löysällä pultti.
Auto toimi muuten varsin jees, mitä nyt meinas vähän keitellä, ilmastointi ei toiminut (yllättäen, kun flektit ei heränneet) ja tämmöstä sekoilua.
Nyt tuos 156:ssa on pientä sähköhäröä, joka helpottui sillä et putsasin melkein jokaisen maapisteen kunnolla (uusin pultit, hioin pinnat, suojasin napojen suojaukseen tarkotetulla kamalla).
Onkos 147:ssa kans semmonen "hieno" mötikkä plussanavan päällä? 156:ssahan siinä voi olla joku lanka poikki, joka aiheuttaa mittarihäröjä ja toimii ehkä sillä, että vähän heiluttelee...
Auto toimi muuten varsin jees, mitä nyt meinas vähän keitellä, ilmastointi ei toiminut (yllättäen, kun flektit ei heränneet) ja tämmöstä sekoilua.
Nyt tuos 156:ssa on pientä sähköhäröä, joka helpottui sillä et putsasin melkein jokaisen maapisteen kunnolla (uusin pultit, hioin pinnat, suojasin napojen suojaukseen tarkotetulla kamalla).
Onkos 147:ssa kans semmonen "hieno" mötikkä plussanavan päällä? 156:ssahan siinä voi olla joku lanka poikki, joka aiheuttaa mittarihäröjä ja toimii ehkä sillä, että vähän heiluttelee...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Aiempaan kysymykseen tarkennusta sen verran, että 16 tappisesta koneesta on kyse.
Juu, alkaa palailla Alfismin tuttu tuntuma... vein muksut kouluun ja totesin, että:
- lämpömittari ei toimi
- kiekkamittari ei toimi
- vakkari ei toimi
- sutimisen eston varoitusvalo palaa
- jarrunestemäärän/ käsijarrun varoitusvalo palaa (kässäri pois ja riittävästi nestettä)
- ABS valo palaa, abs ei toimi eli lukkiutuvilla mennään
- engine failure valo palaa
Ja kas osa valoista lakkasi palamasta kunnes seuraavan käynnistyksen yhteydessä taas kaikki iloisesti loistamaan.
Juu, plusnavan päällä on sellainen tarjotinhässäkkä, josta lähtee jos jonnekin johtoja. Ja siellä on ilmeisesti jotain sulakkeen tapaisiakin mötiköitä parin tuollaisen metalliluiskan päällä. Navat näyttää olevan puhtaat ja rasvassa, tosin jotain rasvaa on aika yltäkylläisesti levitelty myös tuon "tarjottimen" sisään. Täytyy ottaa irti, putsata ja tarkistaa ja ruuvata takaisin paikoilleen. Sittenhän sen näkee.
Juu, alkaa palailla Alfismin tuttu tuntuma... vein muksut kouluun ja totesin, että:
- lämpömittari ei toimi
- kiekkamittari ei toimi
- vakkari ei toimi
- sutimisen eston varoitusvalo palaa
- jarrunestemäärän/ käsijarrun varoitusvalo palaa (kässäri pois ja riittävästi nestettä)
- ABS valo palaa, abs ei toimi eli lukkiutuvilla mennään
- engine failure valo palaa
Ja kas osa valoista lakkasi palamasta kunnes seuraavan käynnistyksen yhteydessä taas kaikki iloisesti loistamaan.
Juu, plusnavan päällä on sellainen tarjotinhässäkkä, josta lähtee jos jonnekin johtoja. Ja siellä on ilmeisesti jotain sulakkeen tapaisiakin mötiköitä parin tuollaisen metalliluiskan päällä. Navat näyttää olevan puhtaat ja rasvassa, tosin jotain rasvaa on aika yltäkylläisesti levitelty myös tuon "tarjottimen" sisään. Täytyy ottaa irti, putsata ja tarkistaa ja ruuvata takaisin paikoilleen. Sittenhän sen näkee.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ja siinä muovipaketissa on tosiaan pari ns. sulaketta tai sulaketta (en tiedä, onko ne vaan muka-sulakkeita, katkeavat varmasti tarpeeksi kovasta piikistä), mut tosiaan jenkeissä ainakin oli eräällä 156:ssa noita ongelmia ja syynä oli toinen näistä kahdesta "sulakkeesta", joka oli murtunut.
Se ei siis ollut poikki. Ennen kuin siihen koski
Tekivät niin, että toinen istu autossa kun se kävi ja toinen heilutteli muovipakettia ja sopivassa asennossa auto toimis kunnolla.
Noi oireet vaikuttaa hyvinkin vahvasti huonolta akulta (tai huonolta kontaktilta), vaikka auto starttaisikin kiltisti. Riittää potkua antaa tarpeeksi virtaa startille, mutta sen seurauksena akun varaustaso kyykkää niin alas, että kaikki vetäsee itsensä tilttiin.
Tsekkaa mahdollisuuksien mukaan se latausjännite myös.
Se ei siis ollut poikki. Ennen kuin siihen koski
Tekivät niin, että toinen istu autossa kun se kävi ja toinen heilutteli muovipakettia ja sopivassa asennossa auto toimis kunnolla.
Noi oireet vaikuttaa hyvinkin vahvasti huonolta akulta (tai huonolta kontaktilta), vaikka auto starttaisikin kiltisti. Riittää potkua antaa tarpeeksi virtaa startille, mutta sen seurauksena akun varaustaso kyykkää niin alas, että kaikki vetäsee itsensä tilttiin.
Tsekkaa mahdollisuuksien mukaan se latausjännite myös.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Yhä hauskemmaksi käy. Tytär oli lähdössä autolla rimpsalle vaan ei meinannut saada sitä käyntiin. Herjaa immobilizerin virhettä elikkäs käynnistyksen esto eikö vaan kiukuttelee. Jos jättää avaimen väliasentoon ei hehkun valoa näy missään, mutta käy juuri noin ettei suostu lainkaan starttaamaan. Jos rundasee avaimen saman tien startille niin suurella todennäköisyydellä starttaa kuin palmun alta. Huominen menee akun napoja putsatessa ja maapisteitä hinkatessa... Onneksi hain muutaman oluen ja pullon Giniä...
Akun jännitteksi sain 12,66 voltareenia yleismittarilla, laturi puolestaan saman mittarin mukaan puskee 14,00 volttia eli eikös nuo vaikuta ihan järkeviltä lukemilta. Vikapaikkoja on tietty vaikka kuinka, mutta ajattelin juu huomenissa ottaa ja availla vähän sitä sun tätä, laitella vähän CRC:tä sinne sun tänne ja tarkistella, kiristellä ja putsailla... jos vaikka se siitä
Akun jännitteksi sain 12,66 voltareenia yleismittarilla, laturi puolestaan saman mittarin mukaan puskee 14,00 volttia eli eikös nuo vaikuta ihan järkeviltä lukemilta. Vikapaikkoja on tietty vaikka kuinka, mutta ajattelin juu huomenissa ottaa ja availla vähän sitä sun tätä, laitella vähän CRC:tä sinne sun tänne ja tarkistella, kiristellä ja putsailla... jos vaikka se siitä
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ei ehkä kannata niitä maapisteitä ruiskuttaa CRC:llä. TAino, sähköähän sekin johtaa...
Mut joo, nuo ongelmat kuulostaa kyl ehdottomasti ihan oikealta sähkögremliniltä. Jos akun navoilta mitattuna latausjännite on 14voltin nurkilla, pitäis olla vielä ihan OK elossa se puoli, tosin tuo 12,66 on jo ehkäpä ehtoopuolella?
Mut mut. Virtalukon pohja, jos nopealla runttasulla pääosin onnistuu? En ymmärrä, miksi hetken aikaa virtoja päälläpitämällä ajonesto jäis päälle kun suoraan runttasulla ei...
EDIT:
Lisätään vielä, että ajoneston antenni, mut se ei mielestäni kyl siltikään selitä tuota...
Mut joo, nuo ongelmat kuulostaa kyl ehdottomasti ihan oikealta sähkögremliniltä. Jos akun navoilta mitattuna latausjännite on 14voltin nurkilla, pitäis olla vielä ihan OK elossa se puoli, tosin tuo 12,66 on jo ehkäpä ehtoopuolella?
Mut mut. Virtalukon pohja, jos nopealla runttasulla pääosin onnistuu? En ymmärrä, miksi hetken aikaa virtoja päälläpitämällä ajonesto jäis päälle kun suoraan runttasulla ei...
EDIT:
Lisätään vielä, että ajoneston antenni, mut se ei mielestäni kyl siltikään selitä tuota...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Joo ja tää kaikki on alkanut kotiin tulon jälkeen (nyyh), miettinyt vain voisko kosteus tehdä jotain, mutta ulkona se seisoi tuo auto ennen meille tuloakin... akku on noita geeliakkuja ja kannessa on tuollainen tarkistusikkuna. Vihriä väri joka siinä pilkottaa pitäisi ilmineerata kaiken olevan akun näkövinkkelistä ok. Mutta joo, tuo ei ole kallis kokeilu jos käy hakemassa uuden virtalähteen keulille ja katsoo sillä. Autosähköön maanantaina niin saavat kunnon mittareilla mittailla mikä on laturin todellinen teho ja sen sellaiset...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 115
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ajoituksenmuunnin kysymys. Se on ilmeisesti hyvä vaihtaa samalla kun tekee jakopäärempan. Onko siitä korjaussarjasta mihinkään vai onko parasta vain ostaa uusi muunnin? Entä mitä kaikkea muuta pitää varata kun vaihtaa tuon muuntimen jakopäärempan yhteydessä, jotain tiivisteitä? Ja toki myös vinkkejä edullisesta hankintapaikasta otetaan vastaan. Kiitokset avusta.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tulipahan vain mieleen... tuossa omassa on vaihdettu raadiovastaanottimeksi joku Piuneerin malli. Onko tuo alkuperäinen ollunna ihan paska vai mikä, kun ei tuo Pioneerikaan mikään järin kaksinen ole. Meinaan, että onko tuo alkuperäinen setti niin hyvä, että sitä vallan etsimään kannattaisi ruveta?
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kosketusvikaa miekin veikkaisin, Terzius. Itsellä heitti 156 kaikki mahdolliset varoitusvalot ja viat kojetauluun, kun oli huonosti se mötikkä plussanavan päällä kiinni akussa.
Aika hölmistyneenä sitä katteli, kun näyttöön tuli lukemaan vuoronperään liuta systeemeitä, mitä menivät pois päältä ja kaamee piipitys
Aika hölmistyneenä sitä katteli, kun näyttöön tuli lukemaan vuoronperään liuta systeemeitä, mitä menivät pois päältä ja kaamee piipitys
Suoraan vaan suoraa
Re: Kysymyksiä alfa 147
Lukaistiin oikein automonttöörillä koodit. Herjasi useammassa kohdassa CAN väylävikaa. Nollattiin ilmot vaan eipä se montaa valoa sammuttanut. Sinänsä hauskaa, että ajellessa korjaamolle alkoivat mittarit kaikki toimia kuten myös vakionopeuden säädin. Korjaamon kaveri nosti kädet pystyyn ja sanoi, että hän ei ala edes arvailemaan (mitattuaan ensin epäilemänsä akun ja laturin ja todettuaan niiden paukuttavan normaalilukemia). Sovittiin myyjän kanssa, että hän käyttää auton autosähköasentajalla tutkittavana ja läksin ajamaan autolla kotia kohti. Varvimittari ja lämpömittari pimenivät kuten vakkarikin. Ajoittain mittarit nostelivat viisaria ja samalla vakkarin valo ilmoitti sen olevan päällä. Kaikki muut paitsi luistoneston valo sammuivat jossain vaiheessa syttyäkseen pikkuhiljaa uudestaan.
Kaikesta tästä olen jo reippaana poikana päätellyt mittareiden ja vakkarin vian liittyvän toisiinsa, vaikuttaisi selkeähkösti kontaktivialta tai johtosarjavialta. Noista muista en lähde arvailemaan... sellainen gremlini tuo on ettei paremmasta väliä. Vein tänään auton myyjälle joka lupasi laittaa kiesin kuntoon. Vie sen autosähköön ja katsovat kuulemma kaikki maapisteet ja johtosarja ja what not. Annas kattoo mitä löytävät.
Kaikesta tästä olen jo reippaana poikana päätellyt mittareiden ja vakkarin vian liittyvän toisiinsa, vaikuttaisi selkeähkösti kontaktivialta tai johtosarjavialta. Noista muista en lähde arvailemaan... sellainen gremlini tuo on ettei paremmasta väliä. Vein tänään auton myyjälle joka lupasi laittaa kiesin kuntoon. Vie sen autosähköön ja katsovat kuulemma kaikki maapisteet ja johtosarja ja what not. Annas kattoo mitä löytävät.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kyllä tuo aika selkee johtosarjavika on. Ehkä siellä on peräti yksi johto nirhaantunut, jostain läpiviennin kohdalta esim... Ovat sitten astetta veemäisempiä vaan löytää.
- Naamapalmu
- Viestit: 349
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ei muuten ole ihan halpa palikka. 360€ marmorilta 156 2.0TS:ään ja ebaystakin 150€ En itse lähtis vaihtamaan ellei olisi vahva veikkaus että se on viallinen.Alfa 33 QV kirjoitti:Ajoituksenmuunnin kysymys. Se on ilmeisesti hyvä vaihtaa samalla kun tekee jakopäärempan. Onko siitä korjaussarjasta mihinkään vai onko parasta vain ostaa uusi muunnin? Entä mitä kaikkea muuta pitää varata kun vaihtaa tuon muuntimen jakopäärempan yhteydessä, jotain tiivisteitä? Ja toki myös vinkkejä edullisesta hankintapaikasta otetaan vastaan. Kiitokset avusta.
Jos päädyit korjaussarjaan niin odotan innolla tietoa että tuliko kuntoon. Ei kai siellä muita tiivisteitä kuin tämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-14 ... SwBP9UWk5t
Through difficulties to defeat
Re: Kysymyksiä alfa 147
Viimeisin tieto aiheesta. Autosähkäri oli kuulemma paikallistanut vian johonkin väylämokkulaan. Itse CPU kuulemma on kunnossa, mutta joku mokkula minkä kautta kaikki liikenne kulkee (myyjä tuntui tietävän tekniikasta minuakin vähemmän) on viallinen. Oli yrittänyt halvemman mukaan korjata komponentin (?) siinä onnistumatta ja nyt ovat sitten tilanneet palikan jostain. Ei tietoa koska tulee... ajellaan tässä sitten siihen asti laina Civicillä.Aquatica kirjoitti:Kyllä tuo aika selkee johtosarjavika on. Ehkä siellä on peräti yksi johto nirhaantunut, jostain läpiviennin kohdalta esim... Ovat sitten astetta veemäisempiä vaan löytää.
Vika sinänsä ja sen sijaintipaikka siis minulle edelleen jonkinasteinen arvoitus. Väylässä, johtosarjassa, jossain liitinhässäkässä... toivotaan jotta saavat kuntoon.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
^
Mahtaisikohan sitten BCU olla tiltannut (Body Controller Unit tai Alfan vastine sille) - tai joku niistä ties kuinka monesta muusta väylään kytketystä älylaitteesta. Väylässä kun niitä tuppaa enemmänkin olemaan.
Toivottavasti vika kuitenkin korjaantuu palikan vaihdolla.
Mahtaisikohan sitten BCU olla tiltannut (Body Controller Unit tai Alfan vastine sille) - tai joku niistä ties kuinka monesta muusta väylään kytketystä älylaitteesta. Väylässä kun niitä tuppaa enemmänkin olemaan.
Toivottavasti vika kuitenkin korjaantuu palikan vaihdolla.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 04 Kesä 2014, 10:42
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDM Q-troniq -07
EX: Alfa Romeo 147 1.9 JTD M-JET -05 - Paikkakunta: Lahti
Re: Kysymyksiä alfa 147
Missähän päin sijaitsee 147:ssa keskuslukituksen kauko-ohjauksen vastaanotin? Avaimet pimeänä, patterit vaihdettu ja kaiken maailman sadetanssikikkoja kokeiltu mitä foorumeilta on löytynyt
- Alfa 33 QV
- Viestit: 115
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Re: Kysymyksiä alfa 147
Saakos takajarrukilven vaihdettua takakautta onko kokemuksia? Eikös se ole parilla pultilla kiinni sieltä. Pitää ilmeisesti vähän leikellä kilpeä, mutta muuten pitäis olla mahdollista?
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kysymyksiä alfa 147
Taitaa olla samanlainen, kuin 156.
Noista näkee kiinnityskohdat:
Nuo 2 reikää, kuvassa jarrukilven alareunassa ja sitten tuo erillinen kiinnike. Niistä on kiinni. Niiden kahden kuvassa alhalla olevan reijän läpi menee pultit jarrusatulan kiinnikeraudalle. Erillinen kiinnike on 6mm pultilla kiinni olka-akselissa. Siun täytyy tuosta noiden kahden reijän välistä leikata peltiä pois, ellet halua pyörännapa&laakeri yhdistelmää irroitta. Irroittamisessa saa varoa, ettei hukkaa laakerin kuulia, kun taaimmaisen laakerin sisäkooli jää kiinni akseliin. Kuten alemmasta kuvasta voi nähdä.
Tässä vielä kuva olka-akselista, missä näkyy samat kiinityskohdat, sattuu olemaan kuvassa vielä samassa asennossa. Pieni koroke kuvassa olka-akselissa ylhäällä abs-anturista vasempaan on sen pienen pultin kiinnityskohta. (Se ei luultavasti aukea katkeamatta...)
Tässä kuvassa näkyy alempi jarrusatulan kiinnitysraudan pultti, mikä pitää myös tuon jarrukilven paikallaan. (kiinnitysrauta on jo irti, se tulisi tuohon jarrukilven päälle.)
Edit. Lisätääs, vielä mitä pitää irroittaa.
Eli siis jarrusatula ja satulan kiinnitysrauta irti ja abs-anturi läheltä se pieni pultti. Tuon kiinntysraudan irroittaminen on vähän ärsyttävää, kun ei oikein muu, kuin lenkkiavain mahdu kantaan. Iskarin alapään pultit tulevat niin lähelle.
Laitan myös itsestään selvyydet Eli rengas irti. Jarrusatulaa ei kannata jättää roikkumaan jarruletkun varaan.
Noista näkee kiinnityskohdat:
Nuo 2 reikää, kuvassa jarrukilven alareunassa ja sitten tuo erillinen kiinnike. Niistä on kiinni. Niiden kahden kuvassa alhalla olevan reijän läpi menee pultit jarrusatulan kiinnikeraudalle. Erillinen kiinnike on 6mm pultilla kiinni olka-akselissa. Siun täytyy tuosta noiden kahden reijän välistä leikata peltiä pois, ellet halua pyörännapa&laakeri yhdistelmää irroitta. Irroittamisessa saa varoa, ettei hukkaa laakerin kuulia, kun taaimmaisen laakerin sisäkooli jää kiinni akseliin. Kuten alemmasta kuvasta voi nähdä.
Tässä vielä kuva olka-akselista, missä näkyy samat kiinityskohdat, sattuu olemaan kuvassa vielä samassa asennossa. Pieni koroke kuvassa olka-akselissa ylhäällä abs-anturista vasempaan on sen pienen pultin kiinnityskohta. (Se ei luultavasti aukea katkeamatta...)
Tässä kuvassa näkyy alempi jarrusatulan kiinnitysraudan pultti, mikä pitää myös tuon jarrukilven paikallaan. (kiinnitysrauta on jo irti, se tulisi tuohon jarrukilven päälle.)
Edit. Lisätääs, vielä mitä pitää irroittaa.
Eli siis jarrusatula ja satulan kiinnitysrauta irti ja abs-anturi läheltä se pieni pultti. Tuon kiinntysraudan irroittaminen on vähän ärsyttävää, kun ei oikein muu, kuin lenkkiavain mahdu kantaan. Iskarin alapään pultit tulevat niin lähelle.
Laitan myös itsestään selvyydet Eli rengas irti. Jarrusatulaa ei kannata jättää roikkumaan jarruletkun varaan.
Suoraan vaan suoraa
Re: Kysymyksiä alfa 147
Soitteli taas tuo autosähkäri, joten päivitystä... BCU juu on tuo palikka, joka on tiltannut. Kuulemma kaikki trafiikki moottorin ohjauksesta jarruihin kabiinissa olevia signaaleita unohtamatta kulkeepi tuosta läpi. Tai pitäisi kulkea, mutta palikka on sökö. Olivat yrittäneet ensin korjata sitä. Pohjanmaalla on kuulemma verstas joka noita vermeitä korjailee. Ei onnistunut. Autokeskuksen hinta uudelle about 800 egeä + ohjelmointi. Pohjanmaan pojat ovat nyt sitten jostain maailmalta tilanneet purkin. Kunhan sen saavat niin ohjelmoivat ja lähettävät asennettavaksi. Että tässä toiveissa saada auto vielä ennen joulua alle Pääasia kuitenkin, että saavat kuntoon eikä sinänsä mitään, kun minä en tätä hupia pääse maksamaan.Aquatica kirjoitti:^
Mahtaisikohan sitten BCU olla tiltannut (Body Controller Unit tai Alfan vastine sille) - tai joku niistä ties kuinka monesta muusta väylään kytketystä älylaitteesta. Väylässä kun niitä tuppaa enemmänkin olemaan.
Toivottavasti vika kuitenkin korjaantuu palikan vaihdolla.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Polforea
- Viestit: 11551
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kysymyksiä alfa 147
En tiedä onko juuri tuo palikka tuttu tahi korjattavissa, mutta yleisemmällä tasolla (sekä muillekin tiedoksi) autoelektroniikkaa Suomessa korjailee ainakin:Terzius kirjoitti:Pohjanmaalla on kuulemma verstas joka noita vermeitä korjailee.
Vekatronics Vaasassa
Iisalmen Autotekniikka Iisalmessa
Sekä Amalin (kirjoittelee monella foorumilla tuolla nimellä), jonka yhteystietoja en nyt saa päähäni tai selaimeeni
Ja nyt surffatessa löytyi myös Pattijoella sijaitseva Elehuolto Oy
Lisäksi PK-seudulla vaikuttaa Jakiltech, mutta tämä on erikoistunut pääasiassa BMW:n purkkeihin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaimon autossa on ylimääräistä välystä vaihdekepissä, auto on 147 2.0TS. heiluu sentin ylimääräistä eteen/taakse/sivuille. Rakenne ilmeisesti sama kuin GT:ssä, erilainen kuin 156? Varmaan tutkimalla selviäis missä päässä välys on, mutta ilmeisesti näissä se voi olla myös vaihdelaatikon ulkoisessa vaihteensiirtomekanismissa?
Onkos kenellekään tuttu homma, jos sais vähän vinkkiä?
Lueskelin, että se laatikon pään vika koskeekin lähinnä kepin jumittamista, mitä ei tässä yksilössä ilmene, toisaalta jos ne nyt rasvais niin ei tarvisi holkkeja varmaan hetken päästä uusia sitten kokonaan...
Onkos kenellekään tuttu homma, jos sais vähän vinkkiä?
Lueskelin, että se laatikon pään vika koskeekin lähinnä kepin jumittamista, mitä ei tässä yksilössä ilmene, toisaalta jos ne nyt rasvais niin ei tarvisi holkkeja varmaan hetken päästä uusia sitten kokonaan...
Re: Kysymyksiä alfa 147
- - - - - -
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Facelift-mallin änkkärin ympäriltä ruostui kuoret pois. Itse änkkäri näyttää ehjältä. Mihin noita kuoria tarvitaan?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Mulla näyttää lämpötila sahaavan näillä -20 asteen pakkasilla koko ajan 75 ja 90 asteen väliä aika nopeaan tahtiin. Lämpöäkin saisi tulla hyttiin hiukan enemmän. Termostaattiko tämäkin? Missä se sijaitsee ja onnistuuko vaihto poropeukalolta?Pele kirjoitti:^Juu ei todellakaan.
Termostaatti vaihtoon, niin pysyy -20 asteen pakkasillakin siinä 90C kieppeillä, ja puhaltaa hyvin hyttiin lämmintä.
t: Anssi K.
Re: Kysymyksiä alfa 147
- - - - - -
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ok, kiitti kommenteista!
Onko vika siis yleensä siinä itse termostaattimokkulassa, vai voiko se olla se pelkkä anturi?
Onko vika siis yleensä siinä itse termostaattimokkulassa, vai voiko se olla se pelkkä anturi?
Tuomon kirjoitti:Mulla vaihdettiin termostaatti pari vuotta sitten ja nyt vaikuttaa jo siltä ettei lämpeä ihan niin nopeasti 90:een kuin uudella termarilla. Tosin nököttää vakaasti sitten siinä 90:ssä. Ja lämpöä tulee edelleen oikein hyvin, ainoa mikä pistää silmään, aivan niin nopeaa lämpeneminen ei ole kuin heti termari vaihdettuna. Ilmeisesti on laitettu tarviketermari vaikka kuitissa lukee alkuperäinen. Näillä Seiskoilla pärjää loistavasti lämmön puolesta AINAKIN -30 lukemiin asti oman kokemuksen puolesta. Mulla tipahtaa nopeammassa kiihdytyksessä hiukan tuosta 90:stä alaspäin, syytä en tiedä. Mutta eikös joku näistä vihjannut että Alfan mittari olisi niin tarkka että siitä näkee koska termari aukeaa. Ja siitä tuo notkahdus?
Termaria vaan vaihtoon sielläkin. Ei ole pahassa paikassa ja pitäisi vaihto onnistua aika helposti. Ei siinä taida olla kuin pari pulttia ja muutama letkulähtö. Sijaitsee suurinpiirtein imuilmaputken/ilmamassamittarin alapuolella moottorin sivussa. Itse vaihdatin ajansäästön vuoksi omaan tuolloin liikkeessä. Oli jätetty letku vuotamaan, ja termari oli tiivistetty jollain mönjällä O-renkaan sijaan, joka tuohon oikeasti kai kuuluu. Tuli vaan mieleen.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Selvennetään tuohon sijaintiiin että sylinterikannen vaihteistonpuoleisessa päässä.anssi_ok kirjoitti:Ok, kiitti kommenteista!
Onko vika siis yleensä siinä itse termostaattimokkulassa, vai voiko se olla se pelkkä anturi?
Tuomon kirjoitti:Mulla vaihdettiin termostaatti pari vuotta sitten ja nyt vaikuttaa jo siltä ettei lämpeä ihan niin nopeasti 90:een kuin uudella termarilla. Tosin nököttää vakaasti sitten siinä 90:ssä. Ja lämpöä tulee edelleen oikein hyvin, ainoa mikä pistää silmään, aivan niin nopeaa lämpeneminen ei ole kuin heti termari vaihdettuna. Ilmeisesti on laitettu tarviketermari vaikka kuitissa lukee alkuperäinen. Näillä Seiskoilla pärjää loistavasti lämmön puolesta AINAKIN -30 lukemiin asti oman kokemuksen puolesta. Mulla tipahtaa nopeammassa kiihdytyksessä hiukan tuosta 90:stä alaspäin, syytä en tiedä. Mutta eikös joku näistä vihjannut että Alfan mittari olisi niin tarkka että siitä näkee koska termari aukeaa. Ja siitä tuo notkahdus?
Termaria vaan vaihtoon sielläkin. Ei ole pahassa paikassa ja pitäisi vaihto onnistua aika helposti. Ei siinä taida olla kuin pari pulttia ja muutama letkulähtö. Sijaitsee suurinpiirtein imuilmaputken/ilmamassamittarin alapuolella moottorin sivussa. Itse vaihdatin ajansäästön vuoksi omaan tuolloin liikkeessä. Oli jätetty letku vuotamaan, ja termari oli tiivistetty jollain mönjällä O-renkaan sijaan, joka tuohon oikeasti kai kuuluu. Tuli vaan mieleen.
Ei ole paha vaihtaa.
Kyllä se on termarissa vika. Lämmön heikko nousu, ja mittarin seilaaminen selvä merkki termariviasta.
147 on mielestäni tosi lämmin auto silloin kun termari on kunnossa, raitisilmasuodatin puhdas, ja muutenkin säätimet pelittää.
Väittäisin jopa että lämpimämpi kuin tuo meidän nykyinen Giulietta...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kerrottakoon tässä langassa, kun tuli aloitettua. Nyt on 147 taas kotona. Kuukausi siinä mennä hurahti, mutta....
Body compjuutteri (BCM vissiin) vaihdettiin ensin. Koittivat ensin sitä korjata, mutta epäonnistuttuaan vaihtoivat ja ohjelmoivat uudelleen. Tämän jälkeen vika siirtyi ABS ohjainyksikköön, eli vaihtoivat ABS compjuutterin. Vaan nyt toimii kaikki ihan kuin tehtaalta. Mistä alunperin on vaiva iskenyt jäi luonnollisesti arvoitukseksi.
Body compjuutteri (BCM vissiin) vaihdettiin ensin. Koittivat ensin sitä korjata, mutta epäonnistuttuaan vaihtoivat ja ohjelmoivat uudelleen. Tämän jälkeen vika siirtyi ABS ohjainyksikköön, eli vaihtoivat ABS compjuutterin. Vaan nyt toimii kaikki ihan kuin tehtaalta. Mistä alunperin on vaiva iskenyt jäi luonnollisesti arvoitukseksi.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Pari kyssäriä jos joku osaa vastata.
Pistin merkille, että kytkin ottaa toooosi ylhäällä kiinni. Ei luista ei mitään ja kuittien mukaan kytkin on vaihdettu vallan viime kesäkuussa. Sen jälkeen ajettu noin kolme tonnia ja minä nyt kaksi lisää. Eli toimii, mutta tuohon KIA vankkuriin verrattuna hämäävän ylhäällä ottaapi.
Toinen koskee ajotietokonetta. Mistäs tuossa saisi jotain muutakin tietoa näkyviin kuin kellonajan ja lämpötilan? Meinaan onko tuossa keskikulutusta tai sen semmoista nähtävissä. Nyt kun ajossa räplää tuota namiskuukkelia niin pääsee ainoastaan säätämään nopeusrajan, jossa alkaa hälyttää. Aivan turha apparaatti... laitoin rajan kahteen sataan, ei ole vielä piipannut
Ja tuo vekotin on 1.9 JTDm 16 V, älkää kysykö mallista sen tarkemmin. Kaiken kukkuraksi Epsanjasta uitettu.
Pistin merkille, että kytkin ottaa toooosi ylhäällä kiinni. Ei luista ei mitään ja kuittien mukaan kytkin on vaihdettu vallan viime kesäkuussa. Sen jälkeen ajettu noin kolme tonnia ja minä nyt kaksi lisää. Eli toimii, mutta tuohon KIA vankkuriin verrattuna hämäävän ylhäällä ottaapi.
Toinen koskee ajotietokonetta. Mistäs tuossa saisi jotain muutakin tietoa näkyviin kuin kellonajan ja lämpötilan? Meinaan onko tuossa keskikulutusta tai sen semmoista nähtävissä. Nyt kun ajossa räplää tuota namiskuukkelia niin pääsee ainoastaan säätämään nopeusrajan, jossa alkaa hälyttää. Aivan turha apparaatti... laitoin rajan kahteen sataan, ei ole vielä piipannut
Ja tuo vekotin on 1.9 JTDm 16 V, älkää kysykö mallista sen tarkemmin. Kaiken kukkuraksi Epsanjasta uitettu.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko tuossa viiksen päässä INFO-nappi, kuten 156:ssa? Sillä sai hetkellisen ja keskikulutuksen ainakin, tripit jne...
Re: Kysymyksiä alfa 147
- - - - - -
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Noniin! Termari vaihdettu ja nyt on taas lämmin auto ja lämpömittari naulattu 90 asteeseen.
Kiitoksia kannustuksesta!
Kiitoksia kannustuksesta!
Pele kirjoitti:Selvennetään tuohon sijaintiiin että sylinterikannen vaihteistonpuoleisessa päässä.anssi_ok kirjoitti:Ok, kiitti kommenteista!
Onko vika siis yleensä siinä itse termostaattimokkulassa, vai voiko se olla se pelkkä anturi?
Tuomon kirjoitti:Mulla vaihdettiin termostaatti pari vuotta sitten ja nyt vaikuttaa jo siltä ettei lämpeä ihan niin nopeasti 90:een kuin uudella termarilla. Tosin nököttää vakaasti sitten siinä 90:ssä. Ja lämpöä tulee edelleen oikein hyvin, ainoa mikä pistää silmään, aivan niin nopeaa lämpeneminen ei ole kuin heti termari vaihdettuna. Ilmeisesti on laitettu tarviketermari vaikka kuitissa lukee alkuperäinen. Näillä Seiskoilla pärjää loistavasti lämmön puolesta AINAKIN -30 lukemiin asti oman kokemuksen puolesta. Mulla tipahtaa nopeammassa kiihdytyksessä hiukan tuosta 90:stä alaspäin, syytä en tiedä. Mutta eikös joku näistä vihjannut että Alfan mittari olisi niin tarkka että siitä näkee koska termari aukeaa. Ja siitä tuo notkahdus?
Termaria vaan vaihtoon sielläkin. Ei ole pahassa paikassa ja pitäisi vaihto onnistua aika helposti. Ei siinä taida olla kuin pari pulttia ja muutama letkulähtö. Sijaitsee suurinpiirtein imuilmaputken/ilmamassamittarin alapuolella moottorin sivussa. Itse vaihdatin ajansäästön vuoksi omaan tuolloin liikkeessä. Oli jätetty letku vuotamaan, ja termari oli tiivistetty jollain mönjällä O-renkaan sijaan, joka tuohon oikeasti kai kuuluu. Tuli vaan mieleen.
Ei ole paha vaihtaa.
Kyllä se on termarissa vika. Lämmön heikko nousu, ja mittarin seilaaminen selvä merkki termariviasta.
147 on mielestäni tosi lämmin auto silloin kun termari on kunnossa, raitisilmasuodatin puhdas, ja muutenkin säätimet pelittää.
Väittäisin jopa että lämpimämpi kuin tuo meidän nykyinen Giulietta...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Osaakos joku auttaa radio poistamisessa? Oikea puoli radiosta lähtee irti kauniisti mutta toinen puoli pysyy kiinni vaikka miten vekslaisi eikä tunnu menevän irrotus piikit loppuun asti. Onko tuossa joku kikka vai onko tuo oikeasti jumissa?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Eipä siinä mitään ihmeempiä kikkoja ole. Irroituspiikit vain pohjaan niin lähtee.
Oot varmaan jo koittanutkin käännellä ja vaihtaa piikkejä keskenään?
Oot varmaan jo koittanutkin käännellä ja vaihtaa piikkejä keskenään?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
156:n vakioradio kanssa temppusi, piti laittaa ensin vasen puoli ja sitten oikea puoli, muuten ei mennyt molemmat tarpeeksi syvälle. On myös toki mahdollista, että lukkorauta on vääntynyt väärään suuntaan (riippuen sen mallista, tuosta kyseisestä en mene takuuseen että voiko se niin tehdä) ja se vaatii sitten vaan raakaa voimaa - mutta voi myös rikkoa paikkoja, valitettavasti.
Jos tuon vasemman piikin saa tarpeeks syvälle ni kyllä se sitten aukenee, joko se lukkorauta taittuu poikki tai antaa tilaa. Joskus on vaan hieman ahtaasti tilaa noissa.
Jos tuon vasemman piikin saa tarpeeks syvälle ni kyllä se sitten aukenee, joko se lukkorauta taittuu poikki tai antaa tilaa. Joskus on vaan hieman ahtaasti tilaa noissa.