159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

No nyt se on alkanut jo sattuun korvaan joten vaihto on viimeistään nyt ajankohtainen.

Itse vaihdossa ei liene mitään erikoista, mutta mika on napamutterin momentti?

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eikös toi ollut sellainen että momentilla ei juurikaan ole väliä. Vaikka kuinka kiristää ei saa laakeria jumiin.

Elearn kertoo seuraavaa:

1. Tighten the new nut (1a) securing the front driveshaft to the wheel hub using the tool (1b) for counter-torque following the instructions given below.

- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.

- Undo the nut by 90° ± 2°.

- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.

- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.

- Tighten the nut to a torque of 20.0 - 38.0 daNm.

- Stake the nut collar twice.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Siis lopuksi ensin asteet ja sitten momenttiin?

Mutta miten tuo momentin haarukka on noin suuri, 200-380Nm? :shock:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

savijo-r kirjoitti:Siis lopuksi ensin asteet ja sitten momenttiin?

Mutta miten tuo momentin haarukka on noin suuri, 200-380Nm? :shock:

Ja kun tässä funtsailee niin taitaa tuolla 67-74Nm + 45astetta tulla momenttia jos sen verran että pysyy.
No vedetään tunteella ja hyvällä ranteella.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Mikä järki tuon ohjeen lopussa on? ensin pieneen momenttiin, sitten asteet ja sitten isompaan momenttiin. Mitä en tuossa bonjaa? :silly:

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja veskuk »

Tommosta en muistakaan nähneeni, että neuvotaan momentin jälkeen avaamaan 90 astetta ja taas pienempään momenttin, sitten kulmaan ja taas momenttiin. Ensin siis löysät pois ja sitten varsinainen kiristys. 300Nm on siitä hyvä, että 75kg hemmon seistessä vaakatasossa olevan 40cm vääntövarren päässä saadaan ko momentti :)

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

No nyt se on vaihdettu.

Sen verran simppeli homma että onnistuu vaikka parkkipaikalla. Tallissa tunnin homma.
Hyvä pulttipyssy on avuksi ja sarja niitä "sisätorxi hylsyjä" vai mitä perkeleitä ne ovat nimeltään.

Tälläinen tuotos sinne meni paikoilleen ja maksoi oikein tasan 100 €
Kuva

Rengas irti ja napamutteri löysälle.

Jarrusatula irti ja jarrulevy irti.
Tässä vaiheessa otin myös jarrukilven pois tieltä. Ei ole kuin 3 kymppimillisellä kiinni.
Kuva


Navan/laakerinpultit on hieman ahtaasti jotenka otin olkavarren irti ylätukivarresta niin sai vetarin painettua pois navasta.
Tämän jälkeen vaan pultit auki ja vanha laakeri lähti kevyesti naputtelemalla pois. Eivät näköjään ehdi ryytyä paikoilleen kun kestävät sen 60tkm.
Kuva
Kuva
Kuva
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Muista lyödä lukitus napamutteriin.
Muista varoa pintoja putsatessasi ABS anturia.
Kuva

Kuva

Vetarin pultin vedin tämän ohjeen mukaan:

- Tighten the nut to a torque of 14.3 - 15.8 daNm.

- Undo the nut by 90° ± 2°.

- Pretighten the nut to a torque of 6.7 - 7.4 daNm.

- Tighten the nut through an angle of 45° ± 2°.


Tällä ohjeella menee johonkin 25-30 kilon välille.


PS. Myös jarrupalan anturin johto ehjätty.

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Itse en ottanut ylätukivarttakaan auki.

Tämä kuitenkin hankaloitti torx pulttien aukaisua vähän. savijo-r:n tyyli varmastikin nopeampi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

savijo-r kirjoitti "tallissa tunnin homma".

Itse vaihdoin 156:sen etulaakerin, jos sen joku tekee normaaleilla talli vehkeillä tunnissa nostan hattua (tuskin).
Kuvista päätellen vaihdoit kokolaakeripesän, et siis pelkkää laakeria.

Omassani ei ollut mitään ongelmia ottaa napa irti, mutta laakerin irtisaanti laakeripesästä tuotti ongelmia.

En edes ajatellut vaihtaessani mitään momenttia, koska laakeri vedetään kiinni niin että pysyy(ei mikään kartio).

(virhe korjattu, laakeripesä ei pyörännapa).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Otsikon mukaisesti tässä olikin kyseessä 159 ja siihen varaosana myytävä kikkare.

159:iin ei edes tarjota pelkkiä laakereita ja vaikka tarjottaisiin en muutaman kympin säästön takia ala kiroilemaan montaa tuntia.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja willez »

näyttää aika hassulta toi raidetangonpään kulma/asento,ei kai oo väärän puolen osa ?? :silly:

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

samalta näyttää täällä. en tiedä, mitä se siinä yrittää väistää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

DaViega kirjoitti:samalta näyttää täällä. en tiedä, mitä se siinä yrittää väistää
Väistäisiköhän vannetta käännettäessä. :roll:

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja heme »

Kun oli autolla 85 tkm mittarissa, vaihtui toinen etulaakeri myyjän piikkiin. Tällöin laakerin vaihtanut korjaamo kommentoi laakerin olleen tosi tiukassa. Nyt 115 tkm mittarissa olisi toinen laakeri tarkoitus vaihtaa itse, ja kysymys kuuluukin olisiko hyviä vinkkejä millä saisi laakeripaketin parhaiten irti olkavarresta mikäli se on siihen syöpynyt tiukasti kiinni. Vai olisiko syytä suosiolla irroittaa koko olkavarsi, niin pääsisi lekalla lyömään laakerin varresta irti, prässiä kun ei ole. Näin ainakin 156:ssa laakerit irtosivat suht. helposti.

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla olisi jotenkin sellainen muistikuva että kun sopivasti laittoi mutterit väärältä puolelta laakeria paikoilleen ja pulttipyssyllä kiristi pikkuhiljaa, niin laakeri nousi pois hahlostaan. Sitä en muista oliko meillä siinä jokin rauta välissä joka toimitti ulosvetäjän roolia. Voi olla että pelkät pultit riittää kun takana on jotain joka estää pultin menoa eteenpäin.

Kolme noita on tullut vaihdettua, mutta en kyllä muista miten se parhaiten menee.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1932
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kirves ja vasara ovat hyviä apuvälineitä. Kiinnityspulttien kohdalta vaan kiilaa väliin: napu napu...

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla onnistu ihan vaan naputtelemalla vasaralla ja sopivalla "taltalla"
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Maunu
Viestit: 3498
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Maunu kirjoitti:Mulla olisi jotenkin sellainen muistikuva että kun sopivasti laittoi mutterit väärältä puolelta laakeria paikoilleen ja pulttipyssyllä kiristi pikkuhiljaa, niin laakeri nousi pois hahlostaan. Sitä en muista oliko meillä siinä jokin rauta välissä joka toimitti ulosvetäjän roolia. Voi olla että pelkät pultit riittää kun takana on jotain joka estää pultin menoa eteenpäin.

Kolme noita on tullut vaihdettua, mutta en kyllä muista miten se parhaiten menee.
Voi olla muuten, että se oli kun laittoi pitkän pultin renkaan kiinnitys kohdista läpi ja kiristi pulttia niin se väänsi laakerin irti tai ainakin navan, jos kehä on kireämmässä kuin napa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jalittam
Viestit: 1855
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Pidemmät pultit navan kiinnityksiin ja vuoroin naputtelee vasaralla pultin kantoihin lyöden, jolloin napa tulee suorahkosti ulos olasta. Ite vaihoin navan olka irti autosta, kun sen purku ei oo ameriikantemppu.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Tuli hyvään saumaan, ens kesänä sama rumba edessä :) Kiitän triidin aloittajaa!

Kuskin puolella ei nyt rohinaa kuulu, mutta pientä ääntä pitää. Niin parempi hoitaa pois ennen ku pitää isompaa mekkalaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Paljonko on ehtinyt kertymään mittariin? Vastahan sinne Ricambi Originali heilahti 2012 jossain olikohan 107tkm nurkilla, kestikö edes 100tkm?

Oikeanpuoleinen on vaihdettu 132tkm kohdalla tarvikkeeseen, varaudu jo valmiiksi vaihtamaan sekin :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
MrDelirium
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2015, 20:47
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 (2008)
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 159 Etupyöränlaakerin vaihto.

Viesti Kirjoittaja MrDelirium »

Polforea kirjoitti:^Paljonko on ehtinyt kertymään mittariin? Vastahan sinne Ricambi Originali heilahti 2012 jossain olikohan 107tkm nurkilla, kestikö edes 100tkm?

Oikeanpuoleinen on vaihdettu 132tkm kohdalla tarvikkeeseen, varaudu jo valmiiksi vaihtamaan sekin :D
Juu, molemmat menee vaihtoon 8)

186-188t on nyt mittarissa. Kaimallasi on toinen ainakin jo valmiina, toinen pitää kattoa samaa merkkiä ja tilata. Tiesin kyllä, että noita saa vaihdella, mutta 80t välein.. Noh, jostain pitää aina maksaa. :-D

Vastaa Viestiin