Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Valvoja: Moderators
- TCT
- Viestit: 49
- Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)
Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Tervehdys kaikille,
Kirjauduin palstalle vasta nyt vaikka Alfa Romeolla olenkin ajellut jo kolme vuotta. Tähän asti kaikki on toiminut hienosti mutta nyt pakkanen alkaa muodostua ongelmaksi
Kun pakkasta on ollut yli 20C niin EOBD / ruiskutusjärjestelmän keltainen vikavalo on palanut satunnaisesti. Merkkivalo ei sinänsä haittaa kun käyttöohjeen mukaankin saa edelleen silloin ajaa maltillisella nopeudella. Valitettavasti nyt on jo useampana päivänä sen lisäksi auto mennyt lyhyen ajon jälkeen johonkin vikamoodiin jossa kaasupoljin, TCT:n manuaalinen vaihtaminen yms. ei ole käytössä vaan autolla voi nilkuttaa eteenpäin max 20km/h moottorin pitäessä "römpöttävää" ääntä. Vika ilmenee yleensä parin kilometrin ajon jälkeen liikkeellelähdöstä ja häviää (yleensä) odottamalla hetken paikallaan (auto sammutettuna). Olen kuitenkin aina pitänyt pakkasella autoa lohkolämmityspiuhan perässä, joten aivan kylmä moottori ei ole.
Onko muilla ollut samoja vaivoja ja miten olette saaneet ne korjattua?
Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Kirjauduin palstalle vasta nyt vaikka Alfa Romeolla olenkin ajellut jo kolme vuotta. Tähän asti kaikki on toiminut hienosti mutta nyt pakkanen alkaa muodostua ongelmaksi
Kun pakkasta on ollut yli 20C niin EOBD / ruiskutusjärjestelmän keltainen vikavalo on palanut satunnaisesti. Merkkivalo ei sinänsä haittaa kun käyttöohjeen mukaankin saa edelleen silloin ajaa maltillisella nopeudella. Valitettavasti nyt on jo useampana päivänä sen lisäksi auto mennyt lyhyen ajon jälkeen johonkin vikamoodiin jossa kaasupoljin, TCT:n manuaalinen vaihtaminen yms. ei ole käytössä vaan autolla voi nilkuttaa eteenpäin max 20km/h moottorin pitäessä "römpöttävää" ääntä. Vika ilmenee yleensä parin kilometrin ajon jälkeen liikkeellelähdöstä ja häviää (yleensä) odottamalla hetken paikallaan (auto sammutettuna). Olen kuitenkin aina pitänyt pakkasella autoa lohkolämmityspiuhan perässä, joten aivan kylmä moottori ei ole.
Onko muilla ollut samoja vaivoja ja miten olette saaneet ne korjattua?
Kiitoksia etukäteen vastauksista.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
^Kahlaahan aluksi läpi sekä MiTo että Giulietta -ketjut, sieltä löytyy valmiiksi pohdiskelua tilanteeseesi.
Hakutoimintoa voi yrittää käyttää, jos ei jaksa/ehdi lueskella kaikkia viestejä.
Itsellä ollut sekä tct MiTossa että nyt alla hinnat alkaen-Giulietta, mutta en omakohtaisesti kykene auttamaan, koska ovat olleet ongelmattomia.
Hakutoimintoa voi yrittää käyttää, jos ei jaksa/ehdi lueskella kaikkia viestejä.
Itsellä ollut sekä tct MiTossa että nyt alla hinnat alkaen-Giulietta, mutta en omakohtaisesti kykene auttamaan, koska ovat olleet ongelmattomia.
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
On ollut samoja vaivoja. Ajoin auton talliin korjaavana toimenpiteenä.
Vaiva on aika yleinen. Kannattaa tosiaan lukaista nuo viimeisimmät sivut Giulietta ja Mito ketjuista.
Ratkaisua ongelmaan ei ole tainnut vielä löytyä.
Auto on ollut sinulla jo monta vuotta. Onko nämä ongelmat tulleet vasta tänä talvena?
Vaiva on aika yleinen. Kannattaa tosiaan lukaista nuo viimeisimmät sivut Giulietta ja Mito ketjuista.
Ratkaisua ongelmaan ei ole tainnut vielä löytyä.
Auto on ollut sinulla jo monta vuotta. Onko nämä ongelmat tulleet vasta tänä talvena?
Senza cuore saremmo solo macchine
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
^ vink vink oliko edellinen Etelä-Väli-Suomen kunnon pakkastalvi 11/12 - vuonna...
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- TCT
- Viestit: 49
- Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Haeskelin kyllä vanhoista ketjuista vastauksia huonolla menestyksellä, jos linkkiä löytyy niin kiitos etukäteen
Joka tapauksessa tilanne on huonontunut, eli eilen 10km kotimatkalla töistä kotiin auto hyytyi kolme kertaa tien poskeen josta se pienen odottelun jälkeen aina suostui toimimaan. Ruiskutusjärjestelmän vikavalon palaessa kuitenkin jatkuvasti. Auto oli ennen lähtöä 2h tolpassa kiinni.
Laitoin sitten ensimmäistä kertaa ikinä auton kotona katoksen sijaan lämpimään talliin kun sain sinne raivattua autolle tilaa. Oletin että aamulla murheet olisi hävinneet, mutta edelleen häiriövalo palaa möllötti kun ajelin tänä aamuna töihin.
Ei kai se auta kun ajaa Pärnäsen korjaamolle...molle...molle vaikka nyt päivällä taas häiriövalo olikin jo sammunut ja kaikki toimi normaalisti.
Niin ja kysymykseen onko auto ennen tehnyt samaa niin vajaa kolme vuotta sitten auto seisoi talvella lentokentän parkkiksella muutaman päivän. Sitten kun lähdin ajelemaan kotiin niin valo paloi koko matkan 180km. Vein auton silloin Autokeskukseen josta sen olin ostanut ja he katsoivat mikä oli ongelma. Käytännössä nollasivat vain vikamuistin ja muistaakseni vikana oli ilmeisesti jonkun anturin jäätyminen. Pyysivät palaamaan uudelleen jos vika palaa. Nyt kun se sitten palasi pahempana niin takuukin on jo ummessa ja Autokeskuskaan ei enää ole Alfan jälleenmyyjä joten vien sen halvempaan paikkaan. Palailen asiaan jos jotain ratkaisua löytyy.
Joka tapauksessa tilanne on huonontunut, eli eilen 10km kotimatkalla töistä kotiin auto hyytyi kolme kertaa tien poskeen josta se pienen odottelun jälkeen aina suostui toimimaan. Ruiskutusjärjestelmän vikavalon palaessa kuitenkin jatkuvasti. Auto oli ennen lähtöä 2h tolpassa kiinni.
Laitoin sitten ensimmäistä kertaa ikinä auton kotona katoksen sijaan lämpimään talliin kun sain sinne raivattua autolle tilaa. Oletin että aamulla murheet olisi hävinneet, mutta edelleen häiriövalo palaa möllötti kun ajelin tänä aamuna töihin.
Ei kai se auta kun ajaa Pärnäsen korjaamolle...molle...molle vaikka nyt päivällä taas häiriövalo olikin jo sammunut ja kaikki toimi normaalisti.
Niin ja kysymykseen onko auto ennen tehnyt samaa niin vajaa kolme vuotta sitten auto seisoi talvella lentokentän parkkiksella muutaman päivän. Sitten kun lähdin ajelemaan kotiin niin valo paloi koko matkan 180km. Vein auton silloin Autokeskukseen josta sen olin ostanut ja he katsoivat mikä oli ongelma. Käytännössä nollasivat vain vikamuistin ja muistaakseni vikana oli ilmeisesti jonkun anturin jäätyminen. Pyysivät palaamaan uudelleen jos vika palaa. Nyt kun se sitten palasi pahempana niin takuukin on jo ummessa ja Autokeskuskaan ei enää ole Alfan jälleenmyyjä joten vien sen halvempaan paikkaan. Palailen asiaan jos jotain ratkaisua löytyy.
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Tuollaisen kaltainen kannattaa hankkia. Ei maksa paljoa ja saanee perusvikakoodit pihalle.
VMP
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=517489#p517489TCT kirjoitti:Haeskelin kyllä vanhoista ketjuista vastauksia huonolla menestyksellä, jos linkkiä löytyy niin kiitos etukäteen
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=517033#p517033
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=515941#p515941
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=516483#p516483
Nämä kuulostavat mielestäni vastaavilta.
Senza cuore saremmo solo macchine
- TCT
- Viestit: 49
- Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Kiitoksia linkeistä, eli samojen asioiden parissa tässä itsekin näköjään painitaan. Tosin heti kun otettiin suunta korjaamolle niin siitä asti kaikki on pelannut kuin unelma (tosin pakkanen laskussa).
Kävin sitten tosiaan ottamassa valohoitoa korjaamolla jossa luettiin vikakoodit. Ei tuo onneksi kustantanut kuin 35e joten taidan toistaiseksi passata oman lukulaitteen hankinnan. Vikakoodi oli noissa linkeissäkin mainittu P0101 - Powertrain (Mass of Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem).
Hyvät uutiset on se että varsinaista vikaa ei ole ja huonot että tuo näyttää olevan siis ominaisuus.
Pohdiskeltiin huoltomiehen kanssa että syynä tuohon ilmamassan virtauksen vikaan voi olla se että kun auto on ennen lähtöä lohkolämppärissä ja lähtee ajamaan kovassa pakkasessa, niin kompuutteri saa ristiriitaista tietoa ja tulkitsee sen viaksi. Voisi olla siis ehkä jopa parempi lähteä ilman lohkolämmitystä liikkeelle kun ainakaan minulla ei ole silloin ollut ongelmia. Lieneeko vian juurisyy siis yhdistelmä kova pakkanen ja lohkolämppäri ?
Kävin sitten tosiaan ottamassa valohoitoa korjaamolla jossa luettiin vikakoodit. Ei tuo onneksi kustantanut kuin 35e joten taidan toistaiseksi passata oman lukulaitteen hankinnan. Vikakoodi oli noissa linkeissäkin mainittu P0101 - Powertrain (Mass of Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem).
Hyvät uutiset on se että varsinaista vikaa ei ole ja huonot että tuo näyttää olevan siis ominaisuus.
Pohdiskeltiin huoltomiehen kanssa että syynä tuohon ilmamassan virtauksen vikaan voi olla se että kun auto on ennen lähtöä lohkolämppärissä ja lähtee ajamaan kovassa pakkasessa, niin kompuutteri saa ristiriitaista tietoa ja tulkitsee sen viaksi. Voisi olla siis ehkä jopa parempi lähteä ilman lohkolämmitystä liikkeelle kun ainakaan minulla ei ole silloin ollut ongelmia. Lieneeko vian juurisyy siis yhdistelmä kova pakkanen ja lohkolämppäri ?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
^
Tuolla 35eurolla - jos siis omistat kannettavan - olisit jo aika monta nollausta tehnyt omatoimisesti. Halvimmat toimivat palikat kun maksaa luokkaa 5eur, tietysti ohjelmiston tarvinnee siihen (ilmaisilla pääsee johonkin, osa maksaa - 50eur lisenssi mm. Multiecuscaniin). Jos kokonaiskustannukset (edelleen oletus, että omistat jo jonkin sortin läppärin) on n. 60euroa, niin se on halvempi kuluerä kuin kaksi nollausta/koodienluetusta huollossa.
Toisaalta jos tuo vika toistuu kerran x tai y-vuoteen, niin ei se välttis edes kannata.
Tuolla 35eurolla - jos siis omistat kannettavan - olisit jo aika monta nollausta tehnyt omatoimisesti. Halvimmat toimivat palikat kun maksaa luokkaa 5eur, tietysti ohjelmiston tarvinnee siihen (ilmaisilla pääsee johonkin, osa maksaa - 50eur lisenssi mm. Multiecuscaniin). Jos kokonaiskustannukset (edelleen oletus, että omistat jo jonkin sortin läppärin) on n. 60euroa, niin se on halvempi kuluerä kuin kaksi nollausta/koodienluetusta huollossa.
Toisaalta jos tuo vika toistuu kerran x tai y-vuoteen, niin ei se välttis edes kannata.
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
90-luvulla pakkaskaudella korjasin 164'sen ja 155'sen ongelmat pitämällä niitä tallissa ja liikkuminen hoidettiin Mersuilla, pakettiauto 208D'llä ja W123 200 bensalla.TCT kirjoitti:
Onko muilla ollut samoja vaivoja ja miten olette saaneet ne korjattua?
Kiitoksia etukäteen vastauksista.
2000-luvulla 156'sen ja 166'sen ongelmat korjasin samaan tyyliin. Nyt vain liikkuminen hoidetaan Toyotilla, Hiacella ja RAV4'llä. Mersuun ei voi enää luottaa.
Näistä ratkaisuja talviongelmiin.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
näitä pikkupakkas ongelmia luettua tulee mieleen, että ns suomimalleja ei enää valmistettaisi Ennenaikaan kylmienalueiden autoissa oli eri palikkaa siellä sun täällä.
"puhun niin totta kuin osaan"
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: 16 Heinä 2005, 05:50
- Car(s): Ford Fiesta ST -21
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Itsellä vaihtuu kyllä merkki/malli jos jostain vikakoodien nollauksesta alkaa tulla rutiinitoimenpide. Toistaiseksi normihuollot ovat riittäneet ja niin ne riittivät kahden edellisen Fiatinkin kanssa.
- palkus
- Viestit: 5529
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
joo, poislukien huonovirtasen akun aiheuttamat vikakoodit ja jotkut satunnaiset (kerta vuoteen) tyyppiset herjat, niin vikakoodin toistuva ilmestyminen tarkoittaa vikaa. Tuo vika tulee sitten poistua lopullisesti , kun se rikkinäinen osa on vaihdettu. Jos on jotain pakkasiin littyvää ongelmaa, niin uuden osan tulisi olla "suomi" versiota, olkoot sitten painetunnistin, huohotin tai mikä hyvänsä. Hiukan ihmeissäni olen kyllä konsernin pensamoottorien ongelmista, menee jo vähän ranskalaiseksi.
"puhun niin totta kuin osaan"
- hagger16
- Viestit: 3081
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Itsekin olen todennut elämän olevan paljon helpompaa, mikäli on 156:n ajanut aina yöksi talliin. Sama näköjään toistuu Giulietan kanssa.
Harmi, sillä paketti olisi muuten kunnossa vaativampaankin käyttöön.
Toisessa ketjussa juuri todettiin vika olevan jäätyvässä imusarjan painetunnistimessa. Tähän ei näyttäisi esilämmitys vaikuttavan mitenkään, vaan ainoastaan pakkanen.
Mitä tuolle sitten pystyy tekemään? Ei ehkä mitään..
Harmi, sillä paketti olisi muuten kunnossa vaativampaankin käyttöön.
Toisessa ketjussa juuri todettiin vika olevan jäätyvässä imusarjan painetunnistimessa. Tähän ei näyttäisi esilämmitys vaikuttavan mitenkään, vaan ainoastaan pakkanen.
Mitä tuolle sitten pystyy tekemään? Ei ehkä mitään..
Senza cuore saremmo solo macchine
- TCT
- Viestit: 49
- Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Kaikki toimii taas normaalisti kun paukkupakkaset ohi.hagger16 kirjoitti:Itsekin olen todennut elämän olevan paljon helpompaa, mikäli on 156:n ajanut aina yöksi talliin. Sama näköjään toistuu Giulietan kanssa.
Harmi, sillä paketti olisi muuten kunnossa vaativampaankin käyttöön.
Toisessa ketjussa juuri todettiin vika olevan jäätyvässä imusarjan painetunnistimessa. Tähän ei näyttäisi esilämmitys vaikuttavan mitenkään, vaan ainoastaan pakkanen.
Mitä tuolle sitten pystyy tekemään? Ei ehkä mitään..
Täytynee jatkossa laittaa myös yöksi talliin jos yli 20C pakkasta niin ei tarvitse katsella vilkkuvia valoja. Onneksi noita päiviä on harvassa. Omalla kohdalla neljäs talvi ja tätä talvea lukuunottamatta vain kerran häiriövalo aktivoitunut 3v sitten joten eiköhän tuon kanssa pysty elämään.
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Ennenvanhaa auton imuputki käännettiin talviasentoon
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Ennenvanhaan moottorissa ei ollut kuin maksimissaan kaksi anturia: Öljynpainevalon ja lämpömittarin.Massimio kirjoitti:Ennenvanhaa auton imuputki käännettiin talviasentoon
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
^Ne oli premium -malleja joissa oli keittovalon sijaan lämpömittari
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
Mietinkin että koska joku avaa tämän kortinMassimio kirjoitti:Ennenvanhaa auton imuputki käännettiin talviasentoon
Mutta 127:ssahan tuo talviasento teki sen, että 25 kilsan jälkeen sopivalla kelillä kaasarin kurkku jäätyi ja auto sammui.
Piti polttaa tupakki, jonka jälkeen matka jatkui taas.
Että ei ne ihan ongelmattomia silloinkaan olleet, toki seiska lähti käymään omin voimin hyvällä akulla vielä -35 asteen pakkasessa (muija ajoi sillä töihin kesät talvet).
Eikä siellä sisälläkään ollut yhtään kylmempi kuin ulkona.
Muutaman kerran kävin antamassa työkavereillekin apuvirtaa laatuautoihin, mutta silti tuo seiska oli kuulemma aivan halpa paska.
Toki seiska on mulla vieläkin, mutta ne bemarit ja saapit taitaa olla jo paalissa.
Mulla(kin) on varmaan jotain vikaa päässä, kun laitoin tuonkin talteen.
- Jiitee
- Viestit: 4485
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Giuliettan ruiskutusjärjestelmän vika pakkasessa
^ Ei mitään vikaa, vaan vahva kulttuuriteko
OT : Itseäni kiinnostaisi löytää jostakin vielä Ritmo projektiaihioksi, koska
80-luvulla tuli sellaisella 85S:llä pörrättyä opiskelijana neljä vuotta ja 100 tkm...
vaihdossa uudempaan Regataan ( 100S ) Autonovolla Herttoniemeen se meni
... ei ollut silloin varaa jättää itselle.
JT
OT : Itseäni kiinnostaisi löytää jostakin vielä Ritmo projektiaihioksi, koska
80-luvulla tuli sellaisella 85S:llä pörrättyä opiskelijana neljä vuotta ja 100 tkm...
vaihdossa uudempaan Regataan ( 100S ) Autonovolla Herttoniemeen se meni
... ei ollut silloin varaa jättää itselle.
JT
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too