etupää kolisee

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Etupäästä kuuluu kolinaa kun ajaa terävään töyssyyn . Voisiko olla pallonivelet kuivat? :( mitä rasvaa sinne kannattaa laittaa? olen heilutellut ja käännellyt ja väännellyt eikä tunnu löysää :shock:
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Tai sitten pallot on vaan kuluneet väljiksi, koiranluut saattaa kolista myös.

edit: mulla on jo kolmannet koiranluut paketissa odottamassa vaihtoa.
Viimeksi muokannut Sixgear, 27 Maalis 2005, 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Iskari sieltä rikki on. Alfassa ei koiranluut juuri mene.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

kyllä ne koiran luutkin kuluu, itellä kolis syksyl takana aika pahasti toinen koiranluu ihan loppu, ja edes oli jo väljä mut eikolissu vielä..
*156 v6*

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Nyt pitää taas oikein tarttua kynään perskuta.

Jos muistatte, niin jouduin juoksuttamaan tuoretta 156:sta takuuseen pajalle etupään kolinoiden takia. Noh, homma korjaantui kolmannella tai neljännellä kerralla ja kulutin siihen vastaavan määrän päiviä.

No, eikö tuo kolina palannyt loman kynnyksellä ja aloin jo lehteillä laiskasti kalenteria. Sen verran kuitenkin oli joutoaikaa, että päätin nostaa keulan pukeille ja kurkistaa tilannetta.

Deltalta infottiin edellisellä kerralla, että kallistuksen vakaaja se siellä kolisee, joten suurin ruuvimeisseli käteen ja kokeilemaan. Ja kas, kolmas sovitus ripustusten väliin ja vääntö palkitsi silminnähtävällä välyksellä ja tutulla äänellä. Väljä oli kallistuksen vakaajan kiinnityksessä apurunkoon.

Siinä hetken vikakohtaa lenksuttaessani huomioni kiinnittyi johonkin kummalliseen.... eeeeii perrr, sehän liikkuu koko kiinnitys!? Pusla olikin täysin kunnossa, joltain (#"¤"%) oli vain unohtunut jenkalukkoliiman käyttö ja kiinnityspultti oli pyörinyt hiljalleen auki. :? Vit... olikohan tämä ollut edellistenkin kolinoiden lähde (huokaus)

No sikäli palkitseva kokemus, että muutaman riuskan räikänväännön tuloksena oli äänetön alusta! Ei kolinan kolinaa.

No sen verran jäi vielä kalvamaan, että en kiristänyt pulttia täysillä siltä varalta, että joku oli tätä ennen kiristänyt siitä jengat sileiksi...

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Tuossa noin kuukausi sitten huomasin että etupäässä (mielestäni kuskin puoleinen kulma) kolisee. Kolina ilmenee ainoastaan silloin kun ollaan epätasaisella pinnalla (mukulakivi tms.) ja käännetään oikealle. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa, vasemmalle käännettäessä tai tasaisella pinnalla ei kolise. Auto kävi muiden asioiden takia DA:ssa ja kerroin asiasta ja pyysin tarkistamaan kaiken mikä moista voisi aiheuttaa. Noh, eipä ne tietty mitään löytäneet tai sitten halunneet löytää kun on "takuu" voimassa vielä. Olivat kuulemma käyneet ajamassa paljon eivätkä saaneet vikaa toistettua. Lupasin palata asiaan ja vielä asentajan ajelulle jotta menee asia perille. Joka tapauksessa jos joku osaa tällä kuvauksella kertoa suoraan mistä kolina todennäköisesti johtuu niin helpottaisi asiaa, eikä tarvitsisi enää arvailla. Lisäksi kiinnostaa kaikki konstit joilla voisin saada vian kohdennettua johonkin yksittäiseen osaan.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Kolina ilmenee ainoastaan silloin kun ollaan epätasaisella pinnalla (mukulakivi tms.) ja käännetään oikealle. Kiihdytettäessä, jarrutettaessa, vasemmalle käännettäessä tai tasaisella pinnalla ei kolise.
Iskarin yläpään laakeri tulee mieleen

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Mulla on kans kolissu tuo oikeanpuoleinen etupää terävissä töyssyissa ostamisesta lähtien, no sanoin katsastusmiehelle että tutkii sen nurkan perinpohjin, niin sieltähän oli ala- ja yläpallonivel väljät ja myös koiranluu.

Eli joku noista osista aiheuttaa sen kolinan, mutta tarkalleen en pysty niveltä yhdistämään kolinaan kun nuo kaikki ovat väljät, pitäisi vaihtaa 2 viikon sisällä osat.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Mokoma tuossa laitteli että iskarin yläpään laakeri olis vikana.. :roll:

No, mites kun 156:ssa ei edessä ole McPherson -tyyppistä tuentaa eli
ns. jousijalkaa, on vain tuollainen risusysteemi, eli erikseen ylä-, että
alatukivarsi ja se iskari jököttää siellä kaiken keskellä. Tarkemmin kun
tuumin, niin sehän ei edes liiku varsinaiseen pyörännavan mukana,
siis kuten tuo Lärs-Pepi-Perssoni tekee. Miksi tuolla sitten olisi mitään
laakerointia? Iskarin yläpäähän on kiinni 2:lla mutterilla ja siten
ylätukivarren kiinnitysten kanssa koko pötky on korissa kiinni 4:llä
mutikalla, mikään näistä ei lävistä ylälaippaa, kuten Pärssonissa, eli
tuntuis olevan kiinteämpi sydeemi. :?

Yleensä ne nuo nivelet ja muut puslat ovat kuuleman mukaan vikoina
olleet.. Takapäässähän asia taas on aivan toinen. :)

Vai muistinko ihan metsään? Korjatkaa joku, jos olin väärässä! :wink:

Avatar
Janne
Viestit: 2122
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kolinoihin harvoin rasvaus auttaa, narinoihin paremminkin.
Multa veikkaus joko ylävarren osalle tai koiranluulle. Kokeilemalla selvinnee.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Jooh anteeksi Alfis tekninen tietämättömyyteni :oops:

Nyt katseltuani eperistä noita kuvia tiedän mistä puhut.
Merkeissä joita työpaikallani edustan olisin päätynyt tähän johtopäätökseen. Pidän jatkossa pääni kiinni jos en ole 110% varma mitä höpisen. :-D

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Äläs nyt Mokoma näin jouluna.. :mrgreen:

Ei tääläkään mikään autotekniikan tohtori ole, sitä paitsi ellen joskus
olisi laitosta katellut, niin samaa varmaankin olisi tullut ehdotetuksi
ja ehkä muutakin.. :-D

Ehdottaa saa aina mitä päähän pälkähtää, vaikka miten kahjoja, ellei
osu, niin jokuhan sen sit korjaa oikeaksi - sou what!! Ja ellei korjaa
niin aikansa kun näitä kattelee ja vilkasee omaa kulkinetta, niin
johan erottuu helmiä pashan seasta..

Ei herneksiä nenuun, eikä toivottavasti muuallekaan! :mrgreen:

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Herneet sopii perunalaatikon ja kinkun kanssa muuten aivan hel*vetin hyvin!!

nimim. Herneitä joulupöydässä!! :-D

okei meni aika vahvasti OT

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Antijape kirjoitti:Tuossa noin kuukausi sitten huomasin että etupäässä (mielestäni kuskin puoleinen kulma) kolisee.
Noniin, muutaman kuukauden se sitten otti että tämäkin selvisi. Auto oli kolme kertaa Teltalla samasta viasta sillä tuloksella että vika säilyi. Vaihdettiin alatukivarsia, rasvattii kallistuksenvakaajan puslia (maahantuojan ohje?) sekä muuta pientä. Viimeisimmän keikan jälkeen aloin jo itsekkin miettimään että onko kolina mun päässä kun eivät saa kuntoon... Pääsin nyt sitten lomalla halliin asiaa itse ihmettelemään ja otin ensimmäisenä kiinni renkaan ja lokarin välistä näkyvään varteen joka kiinnittyy ylätukivarteen. Nyppäsin kerran ulospäin ja kolahti. Välystä noin puoli senttiä(!) ja vaan kuskin puolella... Soitin Telttaan ja sanoin että viak löytyi niin äijä vaan naureskeli ja kysyi että tuunko töihin. Noh, ens viikolla auto sitten neljättä kertaa huoltoon ja toivottavasti myös viimeistä kertaa (ainakin tämän vian takia).

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Viesti Kirjoittaja willez »

mites on kestäny tuo että poraa vakaajatangon runkoheloihin peltiruuvit ?

Avatar
doublesix
Viestit: 2534
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Yleinen kikka 13 kaikkiin Alfan kolinoihin ja narinoihin:
Ajaa auton Riikaan, Latviaan. Siellä rasvaa jokaisen nivelen ja puslan. Sitten ajelee Kandavan, Kuldigan ja Aizputen kautta Liepajaan.
Matkavauhtina hyvällä pinnalla, jota ei ole paljon, kannattaa pitää n. 100 km/h. Muuten 120-140 km/h. Nopeusrajoitus taitaa olla jotain 50-70 km/h.
Junakiskot kannattaa myös ylittää vauhdilla, jotta rasvat varmasti tunkeutuvat jokapaikkaan. Jos vielä narisee, pieni pyöritys vanhan sotilastukikohdan kärrypoluilla auttaa ja viimeistään lentokentän betonilaattojen saumat hoitaa loput.

Jos kolinat ja natinat ovat hävinneet ja auto vielä yhdessä osassa, aja hyväpintaista A9 tietä takaisin Riikaan. Jos ei, aja samaa reittiä takaisin.
Kuva
Ride on!

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Pikkulohko sportwagonin pahanlaatuinen kolina osoittautui ylätukivarsien aiheuttamaksi. En osannut edes epäillä niitä, koska tiesin ne vaihdetuiksi, vaan epäilin vakaajan runkopuslia, mutta välystä ei löytynyt mistään. Puolivahingossa totesin toisen ylätukivarren puslien tolkuttoman väljyyden, mikä ei sinänsä liene poikkeuksellista, mutta ylätukivarret on auton mukana tulleen huoltolaskun mukaan vaihdettu 21tkm sitten Automilanossa (95€/kpl) ja auto kolisi jo keväällä ostettaessa, jolloin tukivarret olivat maistelleet maantietä n. 16tkm. Tarkempi tarkastelu osoitti, että ko. tukivarresta oli vielä suojakumi rikki ja nivel väljä... Eikä se toisen puolen osakaan kunnossa ollut, tosin vain vähän väljät puslat ja nivel ehjä.

Ocap merkkinen oli tämä ihan paska tukivarsi, siinä toisessa ei ollut oikein kunnolla valmistajan nimeä, olisikohan siinä ollut kirjaimet T.L tai jotain.

Tuli samassa rytäkässä heitettyä alle 3.2:n iskarit. Tuli muuten autosta paljon parempi :-D

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuohan on hyvin jos tarvike tukivarsi/raidetangonpää/koiranluu tai muu vastaava kestää melkein 20000km. 156:sen pelastus monen kuluvan osalta on GT koska autonvalmistajalla on mielenkiitoa päivittää tuotannossa olevan auton heikkoja paikkoja ja gt:n valmistus jatkui monta vuotta pidempään, tämä pikku parantelu tietysti koskee vain alkup. varaosia. Gt on periaatteessa 156 coupe joten osasopivuus on kattava. Alatukivarret kun vaihdoin niin ne olivat päivittyneet -08 (eperin mukaan) ja oli kyllä takapuslat täysin eri näköiset.

Vastaa Viestiin