156 JTS öljynkulutus kuriin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

otin venttiilit irti varakannesta ja muutenkin sitä pälyilin. Ihan saakelin tukossa ykkösen ja kakkosen imupuoli, pikkurillin mentävät reijät (molemmissa toiselle venttiilille, toinen läpi vähän enemmän auki). Kolosen ja nelosen kanavat paremmin auki. Imuventtiilien varret runsaassa ja kirkkaassa öljyssä. Nekut ovat tuossa kannessa kulahtaneet, mutta ykkösen käytännössä ei. Nyt haiskahtaa siltä, että oliota on saanu venttiilien varsien ohi+ juurikin johtuen ehjänokkasen ykkösen pahimmasta möhjäisyydestä tuo imusarjan tiiviste myös epäilyttää. Tällä kannella on menty ilmeisesti 140000km. Ei ole kansi ihan maamoottorista, imuventtiilien varret ohennettu ja lautasissa 30 asteen viiste.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Tämä ei nyt suoraan jts öljynkulutukseen liity, mutta tehoihin:

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tions.html

"Is your car one of the earlier ones (prior to 2005) if so the problem is not the mapping but that your pistons are the wrong shape (the dishing that is) and the compression is lower than designed, it probably runs 145bhp rather than 165."

"The JTS produces more power than the TS principally because it has a higher compression ratio, due to the shpae of the pistons (Which are different to the TS pistons mainly beacause of the shape they need to be for direct injection)

What I was told was that the pistons for production were not within tolerances and the extra compression simply wasnt there. This may be guff, but would possibly explain the crap dyno figures experienced."
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei kuulosta ihan uskottavalta että puristussuhde olisi liian matala. Siinä sinänsä ei olisi mitään ennenkuulumatonta että koneeseen eksyy osaa joka ei ole toleransseissa, mutta puristussuhteen aleneminen niin paljon että tehoa puuttuu kymmeniä hevosvoimia ei tapahdu ihan pienellä toleranssiheitolla.

jmi
Viestit: 1501
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?

Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?

Avatar
Tiige
Viestit: 2851
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tiige »

jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?

Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
En nyt varma ole JTS:n toteutuksesta mutta yleensä se öljynpaine on siellä solenoidin takana koko ajan. Solenoidin tehtävä on sitten päästää se paine nokkaa kääntävälle variaattorille tilanteen mukaan. Eli äkkiseltään kuvittelisin siellä imusarjassa olevan öljynpaine aina kun auto on käynnissä kun kerran solenoidin kanava sitä kautta menee.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?

Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?

Kuva

Tuo keskeltä imusarjan yli auton suuntaisesti menevä menevä johto on mielestäni polttoaineputki.
Tosin onkohan se paluulinja? Silloin ei kai välttämäti tarvis pa-paineita pois saada?
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1501
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Keskeltä menee polttoaineletku, et joutunut purkamaan tuota pois vai kun irroitit imusarjan?

Hyvä Tiige, mikäs sen öljynpaineen muuten edes estäisi ennen solenoidia :oops:
Eli ainahan solenoidin takana on paine.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

siis irroitin sen, avasin tuossa 90 asteen mutkan kohdalla olevasta liittimestä. Sillä sain sen tarpeeksi sivuun
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1501
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin onko siinä letkussa bensapaineita?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Sitä en tiedä, miulla auto oli seisonut kauan ja yksi suutin luultavasti jämähtänyt auki asentoon, niin ei ollut pa-paineita jäljellä missään.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Garmund kirjoitti:
jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?

Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?

Kuva

Tuo keskeltä imusarjan yli auton suuntaisesti menevä menevä johto on mielestäni polttoaineputki.
Tosin onkohan se paluulinja? Silloin ei kai välttämäti tarvis pa-paineita pois saada?
Taitaa olla Evaporator Valvelle (=Vapor Trap, oikeassa etulokasuojassa) menevä letku. Siinä ei ole painetta ja se siirtää bensan höyryjä imusarjaan.
Liitteet
alfa156R4fuelpipeEper.jpg
alfa156R4fuelpipeEper.jpg (86.32 KiB) Katsottu 5554 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

polttoaineputki tuo on... eikös tessussakin ole samanlainen ja samalla kohtaa?

jmi
Viestit: 1501
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja jmi »

Niin eikö paluuputki ole taaempana ja hieman ohuempi?
Mutta siis onko polttoaineputkessa aina paine päällä vai vasta virtojen ollessa päällä?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Finest »

Painetta kehitetään pumpulla, joka on päällä kun siihen on kytketty virta.
Sitä en tiedä kytkeytyykö JTS:ssä virtalukosta vai esim. kuskinoven avaamisella.
Paine toki säilyy X verran aikaa.

Gtv:hen kun vaihtelin bensaletkuja lohkojen väliin, niin laitoin reilusti paperia ympäristöön imeytystä varten.
Annoin myös moottorin jäähtyä hetken ennen toimenpidettä, vaikkei esim. pakosarja(t) ole alapuolella.
Bensaa tuli, karkeasti arvattuna, puoli desiä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

JTS:ssä ei tarvinne tehdä painetta sähköpumpulla kun siellä on mekaaninen painepumppu, sähköpumppu on vain siirtopumppu eikä varmaankaan kummoisia paineita kehitä.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja alamajy »

alfa 156 v6 kirjoitti:polttoaineputki tuo on... eikös tessussakin ole samanlainen ja samalla kohtaa?
Niimpäs onkin. Bensahöyryjen kerääjälle näkyy letkut kuvan vasemmassa laidassa ja meneekin johonkin lähelle tulipeltiä. Sorry...

Avatar
palkus
Viestit: 5473
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja palkus »

tankin pumppu taitaa tehdä 4,5bar ja saattaa olla, että tuo paine löytyy pidemmänkin aikaa. Korkeapaine vajuu kyllä. Tankkipumpun painetta tarvitaan käynnistyksen yhteydessä+ korkeapainepumppu tarttee tuon 4,5 bar. Tyhjäkäynnillä korkeapaine on palttiarallaa 50bar ja maximi tais olla 100bar. 2 letkua tulee tankilta: pensa ja "höyryt", paluulinjaa ei ole.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Onko millään lisäaineilla esim RVS:ällä saatu öljynkulutusta kuriin? Omat kokemukset vanhoihin pommeihin ovat olleet hyviä rvs engine treatmentistä tosin yksikään ei tainnut kuluttaa merkittäviä määriä öljyä. Onko kaikissa JTS-koneissa 1.9-3.2 sama ongelma öljynkulutuksen suhteen vai onko vain 2.0 tai 2.2 erityisen herkkä?
Through difficulties to defeat

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Naamapalmu kirjoitti:Onko millään lisäaineilla esim RVS:ällä saatu öljynkulutusta kuriin? Omat kokemukset vanhoihin pommeihin ovat olleet hyviä rvs engine treatmentistä tosin yksikään ei tainnut kuluttaa merkittäviä määriä öljyä. Onko kaikissa JTS-koneissa 1.9-3.2 sama ongelma öljynkulutuksen suhteen vai onko vain 2.0 tai 2.2 erityisen herkkä?
Eiköhän tuo ongelma ole (otsikonkin mukaan) 156:n ja muiden aikakauden JTS:ien ongelmia. Omissa 159:ssä ainakaan ei minkäänlaista öljynkulutusta esiinny, enkä ole muutenkaan kuullut että haitaksi asti öljy maistuisi näissä?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

juu pahoittelen lievä ot:han kysymys oli. Siltikin kiinnostais kuulla jos ihmeaineet toimii. Onko kukaan kokeillut? Eli 2.0JTS on käytännössä sössitty versio tessusta kun ei tessut taida pahemmin syödä öljyä? Muut siis opelin ketjukoneita joissa ei liene öljynkulutus vaan kaikki muu ongelmana :silly:
Through difficulties to defeat

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Lähinnä ongelmat pitäisi olla ensimmäisien vuosimallien jts-koneissa, 03 alkupuolelta eteenpäin pitäisi kai asian olla paremmin.
Yleensäkin laihaseoskoneet kuluttavat hieman öljyä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tämä johtuu öljysuuttimista mäntien alapuolella, mitä ruiskuttavat öljyä männille ja männän renkaille.

Jts-koneessa on sitten vielä ongelmia osien yhteensopivuudessa ja laadussa, eli esim vähän soikeaa sylinteriä ja toleranssit sylinterin ja männän kanssa. Saattaa siis olla vähän liian pieni mäntä sylinteriin. Ensimmäisissä jts-koneissa imunokka-akseli on, jos ei himen vääränlainen, ainakin herkkä kulumaan+ ecun ohjelmassa vikaa. Tämä kai saattaa aiheuttaa, että imuventtiilit ovat väärään aikaan auki. Imusarjan karstottumista niissä aiheuttaa tuo edellinen ja kai egr virheellinen toiminta. Tuota karstottumis ongelmaahan oli monilla muillakin merkeillä laiheseoskoneiden kanssa.

Tähän vielä kun lisää hälläväliä asenteen öljyn viskositeetin suhteen, niin silloisen maahantuojan, kuin monen muunkin tahon kohdalta, niin soppa on valmis.

Itse laitoin 156:seeni rvs vastaavat xadon valmistaman mössön. En tarkasti mitannut, vaikuttiko miten öljynkulutukseen. Mielestäni kuitenkin kulutus tippui hieman. Tosin toivon, että itselläni iso syy öljynkulutukseen olisi vuotanut imusarjan tiiviste. Nyt kuhan saan joskus auton kasaan uudella imusarjan tiivisteellä ja putsatulla huohottimella (ehkä myös uus huohottimen venttiili.) Näen johtuiki öljynkulutus huohottomesta tai imusarjan tiivisteestä.


Tuo, syyt öljynkulutukseen pohdiskelu on oma ymmärrykseni sen syistä. Tuon käsityksen olen saanut tätä ja muutamia englanninkielisiä foorumeita luettuani. Mitään virallista lähdettä asiaan ei tietenkään löydy, kun ongelman myöntäminen olisi saattanut johtaa kalliisiin takuukorjauksiin...
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Garmund kirjoitti:Imusarjan karstottumista niissä aiheuttaa tuo edellinen ja kai egr virheellinen toiminta.
Näistä on netissä liikkunut aika lailla mutuosastolle menevää tarinaa, jonkunlainen fakta tästä olisi hieno juttu. JTS:ssä EGR:n ihan oikea, suunniteltukin toiminta aiheuttaa imusarjan karstoittumista. Imunokka on tuotannon kuluessa vaihtanut osanumeroa muutaman kerran, mutta tästäkään ei taida missään olla mitään faktaa että mitä siitä oikeasti on muutettu?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Finest »

Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Garmund »

^Niinhän se kai on, että sitä öljyä kuluu pakosti vähän ja ehjässäkin laihaseoskoneessa hieman enemmän, kuin muun tyyppisissä.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5375
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Finest kirjoitti:Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.
aina kai sitä vähän männänrenkaiden/venttiilinvarsien/huohotuksen kautta palaa, mutta osassa moottoreita noiden kautta menee niin vähän öljyä ettei sitä tikusta näe vaihtovälillä... tai sitten on tehty niin nerokkaasti moottorin sisuskalut että vaikka öljyä menis 2l vaihtovälille se ei vielä tikussa juuri näy :lol: Mun ex MB320 cdi oli ainakin tuollanen, koko tilavuus reilu 8l ja vaikka tikku näytti lähes maksimia ennen vaihtoa, n.6l tuli aina ulos... ja 8.2 kun laitto sisään oli taas maksimissa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Finest »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Finest kirjoitti:Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.
aina kai sitä vähän männänrenkaiden/venttiilinvarsien/huohotuksen kautta palaa, mutta osassa moottoreita noiden kautta menee niin vähän öljyä ettei sitä tikusta näe vaihtovälillä... tai sitten on tehty niin nerokkaasti moottorin sisuskalut että vaikka öljyä menis 2l vaihtovälille se ei vielä tikussa juuri näy :lol: Mun ex MB320 cdi oli ainakin tuollanen, koko tilavuus reilu 8l ja vaikka tikku näytti lähes maksimia ennen vaihtoa, n.6l tuli aina ulos... ja 8.2 kun laitto sisään oli taas maksimissa.
Juu, ei tikku ole mikään tarkka mittausinstrumentti.
Vielä kun tietäisi paljonko vanhasta öljystä on muuta kuin itse öljyä.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

Kohta olisi öjlynvahto edessä ja edellinen omistaja oli laitattanut tähän Mobilin 5w30 öljyä, uskaltaakohan tuohon vaihtaa tilalle Shellin Ultra Racing 10W60. :-D

Edit:
Pitääpä varmaan yrittää ensi viikolle saada varattua öljynvaihto, eihän tuolla uskalla enää ajaa kun lukee muiden kokemuksia. :lol:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Öljynvaihdon ajankohtaa ei kannata odottaa jos koneessa on väärät öljyt sillä oikea vaihtoajankohta oli eilen. Laittaisin mitä tahansa 10W-60 öljyä heti.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

Valvoline VR1 10W-60 hankittu ja uusi suodatin, huomenna heti aamusta aika varattu vaihdolle. Ei kyllä lohduta, että tuolla Mobililla on luultavasti sellaiset 5000-7000km tullut ajettua (toukokuussa vaihdettu, itse olen kerennyt autolla syyskuusta asti kerennyt ajaa 4000km verran)...

Huoltovihkoa kun tuli katsottua niin siellä on jo ensimmäisissä vaihdoissa käytetty 0W-40 ja sitten 5W-40, 60-100tkm välillä taas ollut 10W60 ja viimeisestä 40tkm matkasta ei ole tietoa mitä on käytetty.

Edit:
Mobil 5W30, kuukaudessa max kohdasta mimimille, ajettuja kilometrejä noin 1100.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Lohduttaisi mieltä tarkistuttaa nokka-akselit vähintään. Ei siitä varmaan tule edes tunnin lisätyö mutta arvokas tieto siitä että onko akselit enään käyttökelpoisia.
Hyvin samankaltainen kokemus on itelläkin.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

No sehän vielä puuttuisi, että heti perään lisää kalliita remontteja. Oli tarkoitus alunperin vaihdatuttaa vaihteistoöljyt samalla, mutta nyt tulee kaksi erillistä operaatiota, kun pitää odotella paketin saapumista.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kyseinen kunnontarkastus onnistuu jakohihnan vaihdon yhteydessä jos sellaista on kiikareissa lähitulevaisuudessa. Eli joka 3v/60 tkm välein tehtävä.
Niin mulle kävi ostettuani auton. Seuraavana päivänä vein hihnanvaihtoon ja sielä selvisi että 100 tkm väärillä öljyillä ajetulla koneella oli nokka-akselit kuin kauhuelokuvasta. Mutta nokka-akselien vaihdolla selvisin ja kone käy 50 tkm myöhemmin täydellisesti.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

Pujazuba kirjoitti:Kyseinen kunnontarkastus onnistuu jakohihnan vaihdon yhteydessä jos sellaista on kiikareissa lähitulevaisuudessa. Eli joka 3v/60 tkm välein tehtävä.
Niin mulle kävi ostettuani auton. Seuraavana päivänä vein hihnanvaihtoon ja sielä selvisi että 100 tkm väärillä öljyillä ajetulla koneella oli nokka-akselit kuin kauhuelokuvasta. Mutta nokka-akselien vaihdolla selvisin ja kone käy 50 tkm myöhemmin täydellisesti.
Jakohihnaremppa tehtiin syksyllä. Tullut huolehdittua kaikesta muusta paitsi siitä että mikähän olisi oikea öljy koneelle, tullut vain katsottua että öljyt on vaihdettu uusiin ja sillä sitten menty. :-D Pitääpä huomenna pyytää tekemään tuo nokka-akselien kunnon tarkistus.

Mitähän muuta jännää tämän kanssa tulee vastaan, alkaa pelottamaan, että tämä ei sittenkään ollut niin hyvin pidetty yksilö mitä luulin.

Kertsu
Viestit: 897
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Omassakin JTS:ssä oli öljyt minimissä, kun eilen tarkistin. Ajoin heti ostamaan Castrol 10W-60. Henkilö, jolta auton ostin sanoi käyttäneensä myös noita 10W-60 öljyjä, mutta valmistaja ei ollut Castrol. Nyt sitten alkaa se öljyjen tarkka seurailu :D

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Ihan samoja ajatuksia kuin mulla v. 2012. Ihan turhaan. Joka hetki on ollut nautinnollista ajoa ja auto ollut luotettava. Monia pikkujuttuja olen fiksaillut myös muttei mitään kummempaa.
Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

Sehän meni hyvin, öljytulpasta kannat pilalla ja väännetty niin kiinni kuin saa, ei lähtenyt pienellä hakkaamisellakaan irti. Uutta tulppaa hankkimaan ja myöhemmin uusiksi.

Joko ollut tee-se-itse-mies asialla tai sitten vain imetty vanhoja öljyjä pois.

Edit:
Delta-auto, uusi öljytulppa: 40e. :lol:

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Saa niitä muualtakin Suomesta.. omaan tilasin AutoFilarosta mutta en muista mitä maksoi. Mielestäni vähemmän kuin 39,99 mutta en toki varma ole..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2333
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kuva

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tuli haettua Motonetistä 7 eurolla, pitihän sitä toki jotain hupia saada aamulle käymällä kysymässä Deltan hintoja...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Ja ihan en sulata 40euroa - tuo on sen vanhan maahantuojan tulpan hinta (tuli silloin kysyttyä :D), tuskin enää uuden (FCA)...

Mutta joo, mullakin on siellä vajaan 7euron tarvike. Corteco tais olla, hyvin on toiminut. Exään laitoin ihan oikeain 17mm kannalla olevan tulpan kun sellanen sattu olee tarjolla :D

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Ja ihan en sulata 40euroa - tuo on sen vanhan maahantuojan tulpan hinta (tuli silloin kysyttyä :D), tuskin enää uuden (FCA)...
20,40€ nykyhinta.

Mitä tulee tuohon "saman hinta jokapaikassa", riippuu ihan merkistä/maahantuojasta/jne. mikä on käytäntö.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.
Maahantuoja sanoo, että hinta on tämä. Tai sitten ette myy.
Oikeastaan varmaan halvemmalla saa myydä, mutta sitten se menee firman omasta pussista?
Tieto on peräisin irkkikeskustelusta tyypiltä, kuka itse on hommissa FCA:n edustuksessa, joten pidän ihan luotettavana :F

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mutta ei kai tämä sido mitenkään Kia-liikettä jolla ei ole mitään tekoa maahantuonnin kanssa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En mä Kia-liikkeestä mitään tiedä?

FCA:n edustuksestahan tässä puhuttiin, ei Koreanihmeistä?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Delta-auto, uusi öljytulppa: 40e.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
"Vanhan maahantuojan hinta".

Siis siihen aikaan, kun sitä hoiti kaikkien rakastama ruoska-firma kiskurihintoineen. Eli siis tämä AK:n takapiru - AutoFennica (vai minkä nimen takana se osien maahantuonti nyt oli).
AF vs FCA on hinnat aivan totaalisen eri sfääreissä. Ei ne halpoja vieläkään ole. Mutta sentään jossain määrin järjellistä.

Pari esimerkkiä;
AF:n aikaan kysyin polttoainetankin pantoja, hanttarin puolen tuulilasin ulkopuolelle tulevaa ritilää yms.
"Ei ole, ei tule, ei saatavilla". Hinta löyty - hinnat oli tasoa 200-tonni. Mut kun mitään ei ees saanut.
Tänä päivänä PA-tankin pannat 40eur kipale, toi alaritilä joko ~100eur tai ~200eur (en muista, kumpi) jne. Ja muutama päivä toimitusaika. Miksi? Koska FCA haluaa selvästi toimittaa osia, joita ihmiset saattaa haluta ostaakin...

EDIT:
Ja tosiaan liikekin oli Mäkelää, ei oo Kioja nähnytkään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.
Maahantuoja sanoo, että hinta on tämä. Tai sitten ette myy.
Oikeastaan varmaan halvemmalla saa myydä, mutta sitten se menee firman omasta pussista?
Tieto on peräisin irkkikeskustelusta tyypiltä, kuka itse on hommissa FCA:n edustuksessa, joten pidän ihan luotettavana :F
Tuo olisi kartelli, eli rikollista.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15044
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Eli tupakka-ala on rikollista? Ok.

Teknisesti en tiedä kuinka tuo on toteutettu.
Mutta jos se on niin, ettei myyjäliike edes omista tavaraa vaan ainoastaan välittää sen myyjältä asiakkaalle - silloinhan myyjiä on vain yksi (maahantuoja) - ja saisi tästä välityspalkkion.
Välityspalkkio = kate.
Tietysti jos välittäjä maksaa myyjälle täyden hinnan, mutta itse omasta pussistaan se on asiakkaalle halvemman näköistä. Eli missä tässä nyt se kartelli on? Jos on yksi myyjä, joka toimii monen toimijan kautta = kartelli?

PS.
Lidl on sitten myös kartelli, koska jokaisessa toimipaikassa on samat hinnat. Ainiin, ei ole yrittäjävetoista, ei lasketa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Eli tupakka-ala on rikollista? Ok.
Juu, on, mutta ei ihan ehkä verrannollista osakauppaan :) Tupakan hinnoittelu liittynee tupakkaveroon, jos haluaisi myydä jollain muulla hinnalla kuin muut, pitäisi vähittäismyyjän sitten itse hankkia uudet veroliput uudelle hinnalle, jne. Ylipäätään tupakan myyntiä valvotaan, ohjantaan ja rajoitetaan niin monin tavoin, että en ehkä ihan sieltä lähtisi hakemaan vertailukohtaa normaalille hyödykkeiden kaupalle.
Aquatica kirjoitti:Teknisesti en tiedä kuinka tuo on toteutettu.
Mutta jos se on niin, ettei myyjäliike edes omista tavaraa vaan ainoastaan välittää sen myyjältä asiakkaalle - silloinhan myyjiä on vain yksi (maahantuoja) - ja saisi tästä välityspalkkion.
Välityspalkkio = kate.
Teoriassa ehkä mahdollista, käytännössä tuossa ei kyllä taitaisi olla mitään järkeä.
Aquatica kirjoitti:Tietysti jos välittäjä maksaa myyjälle täyden hinnan, mutta itse omasta pussistaan se on asiakkaalle halvemman näköistä.
Että mitäettä?
Aquatica kirjoitti:Eli missä tässä nyt se kartelli on? Jos on yksi myyjä, joka toimii monen toimijan kautta = kartelli?
Suomessa yrityksillä on vapaus hinnoitella tuotteensa vapaasti. Tuon vapauden rajoittaminen on lainvastaista. Valmistaja tai maahantuoja siis ei voi määrätä millä hinnalla vähittäismyyjä tuotetta myy.
Aquatica kirjoitti:PS.
Lidl on sitten myös kartelli, koska jokaisessa toimipaikassa on samat hinnat. Ainiin, ei ole yrittäjävetoista, ei lasketa?
Lidlin myymälät ovat kaikki samaa firmaa :roll:

Vastaa Viestiin