Kysymyksiä alfa 147
Valvoja: Moderators
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko täällä ketjua 147:n tyyppivioista ja ruostuuko pohja yhtä herkästi kuin 156:ssa?
Onko jotain juttuja mitä täytyy katsoa tarkemmin jos tuollaista alta 150 tkm ajettua menee ostamaan?
Onko 1.6 TS 120 hv mallin jakohihnan vaihtoväli 3v/60tkm? Mihin hintaan tuo hihna vaihtuu esim. Raisiossa Autofilarossa?
Ja onko tuo 1.6 120 hv parempi moottorina kuin 1.6 105 hv? Onko 1.6:n jakohihna kestävämpi kuin 2.0TS:n?
E: Huomenna katsomaan elämäni ensimmäistä Alfaa! Piti ostaa kakslitranen mutta "järkisyistä" rupesin silti harkitsemaan pienempää, vaikka kulutuksessa ei kauhean isoa eroa olekaan. Tämä on 120 hv malli. Myös muita merkkejä tuli katseltua Pösöstä Mersuun mutta hinta-laatu-luonne -suhde vietti koko ajan Alfaa kohti. Olen aina tykännyt näistä mutten koskaan omistanut.
Onko jotain juttuja mitä täytyy katsoa tarkemmin jos tuollaista alta 150 tkm ajettua menee ostamaan?
Onko 1.6 TS 120 hv mallin jakohihnan vaihtoväli 3v/60tkm? Mihin hintaan tuo hihna vaihtuu esim. Raisiossa Autofilarossa?
Ja onko tuo 1.6 120 hv parempi moottorina kuin 1.6 105 hv? Onko 1.6:n jakohihna kestävämpi kuin 2.0TS:n?
E: Huomenna katsomaan elämäni ensimmäistä Alfaa! Piti ostaa kakslitranen mutta "järkisyistä" rupesin silti harkitsemaan pienempää, vaikka kulutuksessa ei kauhean isoa eroa olekaan. Tämä on 120 hv malli. Myös muita merkkejä tuli katseltua Pösöstä Mersuun mutta hinta-laatu-luonne -suhde vietti koko ajan Alfaa kohti. Olen aina tykännyt näistä mutten koskaan omistanut.
Viimeksi muokannut michelin, 13 Helmi 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Taloudessamme 280tkm kokemuksella 1,6 120hv versiosta voin todeta ainakin tämä yksilön palvelleen todella hyvin ja luotettavasti.
Varsinaisia tyyppivikoja en osaa sen enempää listata.
Kulutusosat lienee samat kuin 156:ssakin, eli ylätukivarret, koiranluut, jossain kohtaa myös vakaajan runkopuslat on vaihdettava.
Itse tein sen tosin vasta nyt 280tkm kohdalla.
120hv on ihan riitävän ripeä, mutta kulutukseltaan maltillinen.
Öljy taitaa maittaa jonkin verran niin 1,6:lle kuin 2,0:llekin.
Jakohihna rempaltaan 1,6 oletan olevan reilusti halvempi. Siinähän ei ole tasapainoakseleita...
Vaihtoväli ainakin 1,6:ssa 60tkm/ 3V.
Täydet kilometrit on meidän autolla aina menty. Vesipumppu vaihdettu joka remmin vaihdon yhteydessä. K.akselin alapyörä kerran.
Nokan ajoituksen muunnin muistaakseni pari kertaa.
Varsinaisia tyyppivikoja en osaa sen enempää listata.
Kulutusosat lienee samat kuin 156:ssakin, eli ylätukivarret, koiranluut, jossain kohtaa myös vakaajan runkopuslat on vaihdettava.
Itse tein sen tosin vasta nyt 280tkm kohdalla.
120hv on ihan riitävän ripeä, mutta kulutukseltaan maltillinen.
Öljy taitaa maittaa jonkin verran niin 1,6:lle kuin 2,0:llekin.
Jakohihna rempaltaan 1,6 oletan olevan reilusti halvempi. Siinähän ei ole tasapainoakseleita...
Vaihtoväli ainakin 1,6:ssa 60tkm/ 3V.
Täydet kilometrit on meidän autolla aina menty. Vesipumppu vaihdettu joka remmin vaihdon yhteydessä. K.akselin alapyörä kerran.
Nokan ajoituksen muunnin muistaakseni pari kertaa.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kiitoksia vastauksesta! On kyllä todella loistava foorumi, jos kaupat Alfasta tulee niin kyllä tulee seurailtua Alfabbs:n sivuja.
Muistatko mitä tuo hihnanvaihto maksaa suunnilleen? Tuossa yksilössä jota menen katsomaan taisi olla ajoaikaa hihnalla n. 20 tkm jäljellä mutta vuodet tulossa pian täyteen. Eli vaihtanen/vaihdattanen sen kun aika tulee täyteen niin ei tarvitse murehtia.
Edellisessä Citroenissani maksoi Vehon tarjouksessa hieman alle 500€, ei kai 1.6 Alfassa varmaan paljoakaan kalliimpi ole? Vai voisiko olla halvempikin
Toki aina voin harkita tuovani auton osaavalle foorumilaiselle hihnanvaihtoon Itseltäkin kyllä autonropaaminen sujuu mutta jakohihnasarjaa en ole uskaltanut alkaa vaihtamaan. Liian suuri mokaamisen pelko ajoituksen tai hihnan kireyden asettamisen suhteen.
E: Löysinkin Googlen kautta lisää tietoa täältä foorumilta.
Muistatko mitä tuo hihnanvaihto maksaa suunnilleen? Tuossa yksilössä jota menen katsomaan taisi olla ajoaikaa hihnalla n. 20 tkm jäljellä mutta vuodet tulossa pian täyteen. Eli vaihtanen/vaihdattanen sen kun aika tulee täyteen niin ei tarvitse murehtia.
Edellisessä Citroenissani maksoi Vehon tarjouksessa hieman alle 500€, ei kai 1.6 Alfassa varmaan paljoakaan kalliimpi ole? Vai voisiko olla halvempikin
Toki aina voin harkita tuovani auton osaavalle foorumilaiselle hihnanvaihtoon Itseltäkin kyllä autonropaaminen sujuu mutta jakohihnasarjaa en ole uskaltanut alkaa vaihtamaan. Liian suuri mokaamisen pelko ajoituksen tai hihnan kireyden asettamisen suhteen.
E: Löysinkin Googlen kautta lisää tietoa täältä foorumilta.
Viimeksi muokannut michelin, 13 Helmi 2016, 20:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
- - - - - -
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
^^
Nokian Autotalo esim. tarjosi 2.0TS/JTS hihnarempan ~500eurolla kaikkinensa, joten tuo varmaan on sitten 400-500eur paikasta riippuen - muistaa vaan, että myös se vesipumppu vaihdetaan joka kerta. Se tp-hihna maksaa toki vähän rahaa ja tuo hieman lisää työtä, mutta loppuviimeksi vähän vaikutusta kokonaiskuluihin. Lukkopalojen käyttö myös ehdottoman suositeltavaa... jokainen paja ei niitä halua käyttää ja sit ihmetellään outoja päästölukemia, kun ei meinaa läpi mennä ei sit millään. Ja syynä on se, että toinen nokka on hampaan verta pielessä - foorumilla monella kokemuksia ja on sitä itsekin koettu...
"Puolen tonnin jakopää" on siis aika hyvä nyrkkisääntö.
Käytännössä kaikissa Alfan bensakoneissa tuossa ikäluokassa se on 3v/60tkm. Dieseleissä sitten virallisesti jonkun listan mukaan 4v/120tkm ja toisen paikan mielestä jopa 5v/120tkm. Omassa kiisselissä öhm, 100 vai 110tkm kohdalla oli vesipumppu jo alkanut leikkaamaan kiinni...
^
Ei tosiaankaan kallein, vaikkei halvinkaan. Tuolla taitavat jopa ihan perusoletuksena käyttää lukkopaloja, mistä iso plussa. Kuitenkin ihan OK-hinta (marmorilta varmaan 1500eur kaikkinensa jos hyvä päivä sattuu, huonona päivänä saattaa tonnilla jo selvitä). Toki ainakin joissakin bensakoneissa jossain vaiheessa pitää vaihtaa kampuran hammaspyörää ja tuollasta, kulumisen takia.
Se mikä noita hihnoja taitaa rikkoa, on kiristin. Ja onhan tuo hieman "tiukempi" setti kuin perustojotassa, joten kuormituskin hieman kovempi jakopäällä.
Joku täällä tietää tarkemmin tuon jakopään historian, miten siinä oli muovista kiristimen rullaa (tai ohjuri?) ja se hajosi, sitten se vaihtui teräksiseen (tai ainakin peltiseen) ja sitten ei enää hihna kestänyt, jonka jälkeen hihna vaihtui järeämmäksi. Tai jotain tähän suuntaan.
Nokian Autotalo esim. tarjosi 2.0TS/JTS hihnarempan ~500eurolla kaikkinensa, joten tuo varmaan on sitten 400-500eur paikasta riippuen - muistaa vaan, että myös se vesipumppu vaihdetaan joka kerta. Se tp-hihna maksaa toki vähän rahaa ja tuo hieman lisää työtä, mutta loppuviimeksi vähän vaikutusta kokonaiskuluihin. Lukkopalojen käyttö myös ehdottoman suositeltavaa... jokainen paja ei niitä halua käyttää ja sit ihmetellään outoja päästölukemia, kun ei meinaa läpi mennä ei sit millään. Ja syynä on se, että toinen nokka on hampaan verta pielessä - foorumilla monella kokemuksia ja on sitä itsekin koettu...
"Puolen tonnin jakopää" on siis aika hyvä nyrkkisääntö.
Käytännössä kaikissa Alfan bensakoneissa tuossa ikäluokassa se on 3v/60tkm. Dieseleissä sitten virallisesti jonkun listan mukaan 4v/120tkm ja toisen paikan mielestä jopa 5v/120tkm. Omassa kiisselissä öhm, 100 vai 110tkm kohdalla oli vesipumppu jo alkanut leikkaamaan kiinni...
^
Ei tosiaankaan kallein, vaikkei halvinkaan. Tuolla taitavat jopa ihan perusoletuksena käyttää lukkopaloja, mistä iso plussa. Kuitenkin ihan OK-hinta (marmorilta varmaan 1500eur kaikkinensa jos hyvä päivä sattuu, huonona päivänä saattaa tonnilla jo selvitä). Toki ainakin joissakin bensakoneissa jossain vaiheessa pitää vaihtaa kampuran hammaspyörää ja tuollasta, kulumisen takia.
Se mikä noita hihnoja taitaa rikkoa, on kiristin. Ja onhan tuo hieman "tiukempi" setti kuin perustojotassa, joten kuormituskin hieman kovempi jakopäällä.
Joku täällä tietää tarkemmin tuon jakopään historian, miten siinä oli muovista kiristimen rullaa (tai ohjuri?) ja se hajosi, sitten se vaihtui teräksiseen (tai ainakin peltiseen) ja sitten ei enää hihna kestänyt, jonka jälkeen hihna vaihtui järeämmäksi. Tai jotain tähän suuntaan.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Eipä tuo kuulosta mitenkään ihmeelliseltä tuo hihnanvaihto verrattuna muihin autoihin, vaan kestoikä on mitoitettu pienemmäksi. Noin 500 euroa on aikalailla minimi mitä hihnanvaihto osineen maksaa mihinkään nykyaikaiseen autoon. Tai näin ainakin olen kuvitellut. AutoJerrynkin keskihinta-arvio kaikille tuolla oleviin tarjouspyyntöihin jakohihnan vaihdon osalta 508€.
Mulla kävi huonohko tuuri Citroenin kanssa, kun vaihtoväli on huimat 10v/100tkm niin osui hihnanvaihto silti omalle kohdalle. Toki olisin voinut auton kiertoonkin laittaa ennen hihnan vaihtoa, mutta mitä sitä hyvää käyttöautoa vaihtamaan kun uskollisesti kuljetti paikasta toiseen Harmi kun en tajunnut kysäistä minkälaisessa kunnossa hihna, kiristin ja vesipumppu olivat, mutta ajossa ei ikinä mitään eroa huomannut eli ilmeisesti ainakin jako oli ollut aina ihan kunnossa.
Itselläni ei moottoritieajoakaan tule kuin noin 90 km ja sitäkin kerran kuukaudessa, muuten tulee ajeltua 40-100 km/h rajoitusalueilla joihin tuo moottori vaihteiston välityksineen kyllä riittänee vallan mainiosti. Vaikka kyllähän 2-litraisella taikka dieselillä ohi pääsisi paljon paremmin Vaan hyvinpä tuolla Citikan 1.6:llakin on pärjännyt, kyllä sillä ainakin 120 km/h kärsi ajaa, isoin ongelma oli huono äänieristys. Uskoisin että tämäkin 147:ssa parempi.
Diesel olisi paras vaihtoehto omiin ajoihin mutta enpä ole löytänyt mitään mielenkiintoista vaihtoehtoa joka sopii budjettiin. Yli kuukausi jo kuitenkin etsitty, enää en halua ilman autoa olla
Kytkimiä ei taida olla kauheasti 147:sta mennyt vielä alle 200 tkm? Ainakaan kun nettiautoa olen selaillut ei ole tullut vastaan sellaisia joissa olisi tuosta mainittu, kun taas yllättävän monessa pikkuranskalaisessa on jo 200 tkm paikkeilla viimeistään kytkimen painelaakeri valmis.
Mulla kävi huonohko tuuri Citroenin kanssa, kun vaihtoväli on huimat 10v/100tkm niin osui hihnanvaihto silti omalle kohdalle. Toki olisin voinut auton kiertoonkin laittaa ennen hihnan vaihtoa, mutta mitä sitä hyvää käyttöautoa vaihtamaan kun uskollisesti kuljetti paikasta toiseen Harmi kun en tajunnut kysäistä minkälaisessa kunnossa hihna, kiristin ja vesipumppu olivat, mutta ajossa ei ikinä mitään eroa huomannut eli ilmeisesti ainakin jako oli ollut aina ihan kunnossa.
Itselläni ei moottoritieajoakaan tule kuin noin 90 km ja sitäkin kerran kuukaudessa, muuten tulee ajeltua 40-100 km/h rajoitusalueilla joihin tuo moottori vaihteiston välityksineen kyllä riittänee vallan mainiosti. Vaikka kyllähän 2-litraisella taikka dieselillä ohi pääsisi paljon paremmin Vaan hyvinpä tuolla Citikan 1.6:llakin on pärjännyt, kyllä sillä ainakin 120 km/h kärsi ajaa, isoin ongelma oli huono äänieristys. Uskoisin että tämäkin 147:ssa parempi.
Diesel olisi paras vaihtoehto omiin ajoihin mutta enpä ole löytänyt mitään mielenkiintoista vaihtoehtoa joka sopii budjettiin. Yli kuukausi jo kuitenkin etsitty, enää en halua ilman autoa olla
Kytkimiä ei taida olla kauheasti 147:sta mennyt vielä alle 200 tkm? Ainakaan kun nettiautoa olen selaillut ei ole tullut vastaan sellaisia joissa olisi tuosta mainittu, kun taas yllättävän monessa pikkuranskalaisessa on jo 200 tkm paikkeilla viimeistään kytkimen painelaakeri valmis.
- alamajy
- Viestit: 2050
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kysymyksiä alfa 147
Meillä 147 1.6 120hp versio kolmiovisena.
kommentit identtiset Pelen kanssa.
- motarinopeuksilla kulutus on lyhyiden välitysten takia isohko verrattuna vaikka v6:een 6-vaihteella
- 3d ovet ovat todella isot, vaikea ottaa turvavyöt
- hemmetin takalasin pyyhin menee automatic päälle pakitettaessa, jos pyyhkijät on päällä
+ penkit on kyllä hyvät pitkällekin matkalle
+ nöyrä on vääntö alakierroksilla ja helposti lähtee liikkeelle kolmosellakin
+ ei syö öljyä
kommentit identtiset Pelen kanssa.
- motarinopeuksilla kulutus on lyhyiden välitysten takia isohko verrattuna vaikka v6:een 6-vaihteella
- 3d ovet ovat todella isot, vaikea ottaa turvavyöt
- hemmetin takalasin pyyhin menee automatic päälle pakitettaessa, jos pyyhkijät on päällä
+ penkit on kyllä hyvät pitkällekin matkalle
+ nöyrä on vääntö alakierroksilla ja helposti lähtee liikkeelle kolmosellakin
+ ei syö öljyä
Re: Kysymyksiä alfa 147
Veikkaan että hintaero 2,0 ja 1,6 jakopäärempassa on n. 70-100€. tuon tasapainoremmin ja sen kiristimen vuoksi.(tarvikkeet+työ)
Tykkään kyllä että 147 on hauska ajettava. Tosi jämäkkä ja "mirkoautomainen", niinkuin jossain joku muukin on luonnehtinut.
Tottakai esim. renkaat, niiden kunto, profiili ym. vaikuttavat paljon ajotuntumaan. (ja myös polttoaineen kulutukseen)
Meillä mentiin ihan perus 15" setillä.
Tuosta mainitusta takalasipyyhkijän toiminnasta..niin se taitaa olla aika monessa. Esim. Stilossa ja myös Giuliettassa.
Tykkään kyllä että 147 on hauska ajettava. Tosi jämäkkä ja "mirkoautomainen", niinkuin jossain joku muukin on luonnehtinut.
Tottakai esim. renkaat, niiden kunto, profiili ym. vaikuttavat paljon ajotuntumaan. (ja myös polttoaineen kulutukseen)
Meillä mentiin ihan perus 15" setillä.
Tuosta mainitusta takalasipyyhkijän toiminnasta..niin se taitaa olla aika monessa. Esim. Stilossa ja myös Giuliettassa.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ovet, takalasinpyyhin ja turvavyö tuttua Citroen Xsara Coupé -ajalta joten ei mikään ongelma
Tarkoitus oli ostaa kylläkin 4- tai 5-ovinen auto mutta on sitä ennenkin kolmella pärjännyt. 147 lienee tosin hieman pienempi ainakin tavaratilaltaan kuin Xsara mutta eipä kauheasti tavaraa tule kuskailtua niin ei haittaa.
Mukava kuulla että vääntöä on myös alakierroksilla, entinen auto tuntui jotenkin todella nuhaiselta kaupunkipyörityksessä. Ja siihen päälle vähän ihmeellinen kytkintuntuma
Onko muuten myös 88kW 147:ssa nestetoiminen kytkin?
Tarkoitus oli ostaa kylläkin 4- tai 5-ovinen auto mutta on sitä ennenkin kolmella pärjännyt. 147 lienee tosin hieman pienempi ainakin tavaratilaltaan kuin Xsara mutta eipä kauheasti tavaraa tule kuskailtua niin ei haittaa.
Mukava kuulla että vääntöä on myös alakierroksilla, entinen auto tuntui jotenkin todella nuhaiselta kaupunkipyörityksessä. Ja siihen päälle vähän ihmeellinen kytkintuntuma
Onko muuten myös 88kW 147:ssa nestetoiminen kytkin?
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Varmastikin parempi tuntumaltaan kuin vaijerillinen. Hieno homma.Pele kirjoitti:^On nestekytkin kaikissa
Onko näissä 1.6-litrasissa nokka-akselin osalta tai muutenkaan merkitystä minkä viskositeettiluokan öljyä on käytetty? Voisi tarkistaa sitten huoltokirjasta. Ainakin Teboilin öljysuosituskin näytti kovin montaa eri öljyä.
- Alfa 33 QV
- Viestit: 115
- Liittynyt: 13 Huhti 2003, 11:49
- Car(s): Alfa Romeo 33 16v QV ,91
Alfa Romeo 156 2,5 V6 ,99
Alfa Romeo GTV 2,0 TS ,95
Alfa Romeo 147 1,6 TS ,02
Alfa Romeo 156 2.0 JTS , 03
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 09
Re: Kysymyksiä alfa 147
Mitkäs nyt sitten ovat oikeat lukkopalat 2002vm 1.6 TS 120hp koneelle ja mistä ne kannattaa tilata?
http://www.totallyalfa.com olis ilmeisesti yks, mutta sieltä ei nyt juuri saa tilattua.
http://www.totallyalfa.com olis ilmeisesti yks, mutta sieltä ei nyt juuri saa tilattua.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko 147:ssa samat jarruosat kuin 156:ssa? Tai soveltuuko 156:n jarruremppavinkit 147:n?
Toki renkaan irrottamallahan jo selviää paljon mutta voisi sitä silti lueskella netistä ohjeita ennen kun pistää toimeksi
Toki renkaan irrottamallahan jo selviää paljon mutta voisi sitä silti lueskella netistä ohjeita ennen kun pistää toimeksi
Re: Kysymyksiä alfa 147
Eikös siinä samat osat mahda olla kuin perus 156:ssakin, joten samat ohjeet käy.michelin kirjoitti:Onko 147:ssa samat jarruosat kuin 156:ssa? Tai soveltuuko 156:n jarruremppavinkit 147:n?
Toki renkaan irrottamallahan jo selviää paljon mutta voisi sitä silti lueskella netistä ohjeita ennen kun pistää toimeksi
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Selvä.Pele kirjoitti:Eikös siinä samat osat mahda olla kuin perus 156:ssakin, joten samat ohjeet käy.michelin kirjoitti:Onko 147:ssa samat jarruosat kuin 156:ssa? Tai soveltuuko 156:n jarruremppavinkit 147:n?
Toki renkaan irrottamallahan jo selviää paljon mutta voisi sitä silti lueskella netistä ohjeita ennen kun pistää toimeksi
Nämä ilmeisesti sopivat mulle jarrupaloiksi eteen, kun mulla on tuuletetut etujarrulevyt?
http://www.fixusnet.fi/fin/jarrupalasar ... 9326-1043/
Tässä ei-tuuletettujen levyjen palat, ovat hieman eri näköiset.
http://www.fixusnet.fi/fin/jarrupalasar ... 9381-1043/
Riittääkö että varoitinjohtoja on 1 kpl? Motonetissä on näköjään myös kahdella varoitinjohdolla olevia paloja eteen näihin jäähdytettyihin levyihin. Ilmeisesti ilman kulumisenilmaisinta tulisi varoitusteksti ajotietokoneen näytölle, ainakin manuaalin mukaan.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Rekisteritunnuksella 99% varmuudella saat liikkeestä oikeat. Kannattaa myös miettiä laittaako niitä kaikkein halvimpia. Riskinä on heikompi kitka, vinkuna,tai sitten ovat hyvinkin pehmeät, kuluvat nopeasti ja vanteet on pölystä mustina.
Molemmilla puolilla pitää olla tuo kulutusvaroitin. Muuten paistaa merkkivalo taulussa.
Molemmilla puolilla pitää olla tuo kulutusvaroitin. Muuten paistaa merkkivalo taulussa.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ok, täytyypä kattoa sitten että on molemmissa johdot jos varaosaliikkeestä otan. Tarkotus oli kyllä tilailla netistä laadukkaammat suunnilleen samaan hintaan kun Suomesta saa halvimpia. No katotaan nyt.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kysymyksiä alfa 147
Nämä ovat ainakin Gtv:ssä toimineet hyvin
http://www.tuningstudio.fi/jarrupalat/e ... tieto5=147
Jarrupalat.fi onkin lopettanut toimintansa
http://www.tuningstudio.fi/jarrupalat/e ... tieto5=147
Jarrupalat.fi onkin lopettanut toimintansa
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Itse ostin Nimark.fi:stä halvimmat (ABE) 156:een. Ne on muuten jees, mutta palat tykkää sopivalla säällä kitistä ja taitaa noi aika nopeasti kuluakin. Tai siis palat ei kulu, levyt kylläkin
Toisaalta levyt maksoi kappalehinnaltaan ~palojen hinnan verta, eli eipä tuohon halpaan hintaan parempaa voi odottaakaan.
Halvat levyt muuten ei kestä suorana - aina kun jaksaa kunnolla ne lämmittää esim. moottoritien rampin jarrutuksessa, ne kestää x-aikaa värinävapaina, kunnes alkaa taas jumputtamaan. "Pitäis jaksaa"...
Toisaalta levyt maksoi kappalehinnaltaan ~palojen hinnan verta, eli eipä tuohon halpaan hintaan parempaa voi odottaakaan.
Halvat levyt muuten ei kestä suorana - aina kun jaksaa kunnolla ne lämmittää esim. moottoritien rampin jarrutuksessa, ne kestää x-aikaa värinävapaina, kunnes alkaa taas jumputtamaan. "Pitäis jaksaa"...
- stikkaaj
- Viestit: 107
- Liittynyt: 12 Marras 2012, 18:26
- Car(s): Ducati S2R1000 ex: 147 2.0 Facelift
- Paikkakunta: JKL
Re: Kysymyksiä alfa 147
Joo nuo ylemmät tuuletetuille olevat palat sopivat. Joskus tuli trw:n palat jotka olivat alemman linkin vastaavat (vaikka reknrolla tilasin) ja eihänne sopineet ilman modausta rälläkällä...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Eipä noilla varoittimilla mitään tee jos vitsii välillä vilkaista pinnat silmämääräisesti. Eikä se valokaan paista jos piuhat puuttuu, kunhan varmistaa ettei ne turhana heiluvat liittimet pääse ottamaan runkoon tai iskaritolppiin.Pele kirjoitti:Rekisteritunnuksella 99% varmuudella saat liikkeestä oikeat. Kannattaa myös miettiä laittaako niitä kaikkein halvimpia. Riskinä on heikompi kitka, vinkuna,tai sitten ovat hyvinkin pehmeät, kuluvat nopeasti ja vanteet on pölystä mustina.
Molemmilla puolilla pitää olla tuo kulutusvaroitin. Muuten paistaa merkkivalo taulussa.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Ai jaa, no tilaamissani paloissa pitäisi kuitenkin olla nuo johdot. Mietinkin että todennäköisesti tuon varoituksen voi kiertää joko hyppylangalla tai jättämällä vaan piuhat kokonaan kytkemättä.toolman kirjoitti:
Eipä noilla varoittimilla mitään tee jos vitsii välillä vilkaista pinnat silmämääräisesti. Eikä se valokaan paista jos piuhat puuttuu, kunhan varmistaa ettei ne turhana heiluvat liittimet pääse ottamaan runkoon tai iskaritolppiin.
Ens viikolla pitäisi varmaankin asennella, toivottavasti menee putkeen Kunhan ei jää laahaamaan.
Re: Kysymyksiä alfa 147
^^ Totta. Noinpäinhän se meneekin, eli piuhan ei tarvi olla kytkettynä jarrupalaan.
Joo, renkaanvaihdon yhteydessä ainakin itse tsekkaan palojen kunnon.
Joo, renkaanvaihdon yhteydessä ainakin itse tsekkaan palojen kunnon.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko muuten jarrupalojen asennussarjat tarpeen uusia? Edessä olevat näyttää semmosilta että pärjää varmaan vielä vanhoillakin mutta entä takajarrujen kanssa? Siellä on semmoset peltiläpyskät. Vai toimiiko ne vanhoillakin jos osat on vaan ehjät ja kuluuko nuo edes käytössä, vaan lähinnä siinä jarrujen purku/kasausvaiheessa jos joutuu voimaa käyttämään?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vanhat menee hyvin, jos ovat ehjät. Kunhan puhdistaa hyvin. Joskus noita tarvii uusia, mutta aika harvoin se on tarpeen.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kaipa koetan onneani vanhoilla. Onneksi Motonetkin myy uusia.
E: Hyvinpä toimii vanhoillakin kun ne vain kunnolla putsaili ja liukupinnat rasvaili.
E: Hyvinpä toimii vanhoillakin kun ne vain kunnolla putsaili ja liukupinnat rasvaili.
Viimeksi muokannut michelin, 28 Helmi 2016, 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Kysymyksiä alfa 147
Itse olen tehnyt niin, että ostan Motonetistä asennussarjat aina varuiksi ja jos ei tarvitse niin sittenhän ne voi palauttaa.
Nimim. kaksi kertaa jäänyt remppa levälleen kun sarjaa olisikin tarvittu (ensimmäisen ja viimeisen kerran siis).
Nimim. kaksi kertaa jäänyt remppa levälleen kun sarjaa olisikin tarvittu (ensimmäisen ja viimeisen kerran siis).
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onkohan tämä yksilövika vai onko yleisempää havaintoa ajovalojen surkeudesta? Omassa olen todennut, että lähivalot näyttää suunnilleen etupuskuriin asti. Osa syyllinen on se, että tässä ei ole lampun pesimiä lainkaan. Kaukovaloilla alkaa päivä paistaa ja ne ovat suorastaan erinomaiset. Täytynee koittaa polttimoita vaihtaa ensinnä...
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
Re: Kysymyksiä alfa 147
Onko sun 147 facelift-malli, vai vanhempi?Terzius kirjoitti:Onkohan tämä yksilövika vai onko yleisempää havaintoa ajovalojen surkeudesta? Omassa olen todennut, että lähivalot näyttää suunnilleen etupuskuriin asti. Osa syyllinen on se, että tässä ei ole lampun pesimiä lainkaan. Kaukovaloilla alkaa päivä paistaa ja ne ovat suorastaan erinomaiset. Täytynee koittaa polttimoita vaihtaa ensinnä...
Senverran faceliftista kokemusta että valot oli aika surkeat verrattuna vanhempaan malliin.
Kehitys kulkenut siinä kohtaa vähän väärään suuntaa. Umpiot suureni, mutta valoteho pieneni.
Polttimoiden päivittämistä kannattaa koittaa. Jotkut laatumerkkiset + jotain% voi parantaa tilannetta.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vähän samalta tuntuu, tosin autolla en ole ajanut kun vasta muutaman kerran pimeällä. Hämärässä ajaessa piti jopa ihan tarkistaa että onko ne ajovalot nyt päällä. Kaukovaloilla näki kuitenkin tosi hyvin, eikä ole edes mitään tietoa minkälaatuiset polttimot siellä on. Ja mulla on pre-facelift. Valojen suuntaus pitäs varmaan tarkistaa ja umpiotkin kiillotella kesällä.Terzius kirjoitti:Onkohan tämä yksilövika vai onko yleisempää havaintoa ajovalojen surkeudesta? Omassa olen todennut, että lähivalot näyttää suunnilleen etupuskuriin asti. Osa syyllinen on se, että tässä ei ole lampun pesimiä lainkaan. Kaukovaloilla alkaa päivä paistaa ja ne ovat suorastaan erinomaiset. Täytynee koittaa polttimoita vaihtaa ensinnä...
Viimeksi muokannut michelin, 10 Maalis 2016, 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
En ihan allekirjoita ainakaan faceliftin valojen surkeutta. Paremmat ovat kuin esim. Boran, 75, 166, sierran, "vanhan" mondeon. Noista nyt pystyy varmaksi sanomaan, väittäisin ettei hirveästi häpeä ikäluokkansa halogeeni valoisille yleisestikkään. Jos umpioiden kuvut on sumentuneet niin syytä ei tarvi sen kauempaa hakea...
Re: Kysymyksiä alfa 147
Pre facelifti tuo on, 2004 taisi olla käyttöönotto. Ei nuo nyt ihan kamalilta nuo umpiot näytä noin nopealla vilkaisulla. Mutta niin on kuten michelin sanoi, että pari kertaa on pitänyt ihan varmistaa, että valot on päällä kun ei eteen päin näytä oikein lyhkäsillä mitään. Pärjäähän noilla, mutta ei pääse kyllä rehvastelemaan valojen kantamalla. Laitanpa vaihtaen uudet polttimot, katsotaan mitä sen jälkeen sanoo.
Kaikki kuluu mikä hemppuu.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Saako muuten tuota "Possible ice on road" -varoituksen piippausta mitenkään pois käytöstä muuten kuin summerin johdot katkaisemalla tai liittimen irroittamalla? En ole vieläkään tottunut tuohon Toki tuon käytöstä poistaminen hiljentää sitten kaikki muutkin piippaukset.
Buzzer on ajotietokoneen asetuksista poistettu käytöstä.
Toki kesä koittaa pian että eipä se silloin piippaile, varmaan ensi pakkasilla käynnistäessä (vai mikähän tuo lämpötilaraja nyt olikaan) taas pelästyy että mikäs tähän nyt tuli
Buzzer on ajotietokoneen asetuksista poistettu käytöstä.
Toki kesä koittaa pian että eipä se silloin piippaile, varmaan ensi pakkasilla käynnistäessä (vai mikähän tuo lämpötilaraja nyt olikaan) taas pelästyy että mikäs tähän nyt tuli
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Etkö ole manuaalia lukenut?
Taitaa plus 4 olla raja. Sen alle kun tippuu, piippaa. Näin ainakin 156ssa...
Taitaa plus 4 olla raja. Sen alle kun tippuu, piippaa. Näin ainakin 156ssa...
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
On tullut selailtua, mutten nyt muistanut tuota lämpötilaa ulkoa.
Ilmeisesti tuohon ei ole mitään kikkaa jolla piippauksen saisi pois? No äkkiä tuohon varmaan tottuu
Kiva ajettava kyllä tämä 147, vaikka onkin aika pikkuinen. Tarkotus oli ostaa 156, mutta päädyin sitten tällaiseen. Täytyisi melkein käydäkin verrokiksi kokeilemassa 156:sta onko suurta eroa.
Ilmeisesti tuohon ei ole mitään kikkaa jolla piippauksen saisi pois? No äkkiä tuohon varmaan tottuu
Kiva ajettava kyllä tämä 147, vaikka onkin aika pikkuinen. Tarkotus oli ostaa 156, mutta päädyin sitten tällaiseen. Täytyisi melkein käydäkin verrokiksi kokeilemassa 156:sta onko suurta eroa.
Re: Kysymyksiä alfa 147
- - - - - -
Viimeksi muokannut Tuomon, 12 Marras 2024, 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Kysymyksiä alfa 147
Kuinkas paha rasti ajoituksenmuubtimen vaihto on? Jakopää just tehty, joten sen duunaaminen ei ole ajankohtaista.
Mistä osat halvimmalla?
Mistä osat halvimmalla?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Sama osa kuin 156:ssa? Motonetista joskus ainakin sai kympillä sitä jousikorjaussarjaa. Toisilla kestää, toisilla ei.
Hommana veemäinen
Hommana veemäinen
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Kysymyksiä alfa 147
alfa.workshop.co.uk ainakin myy noita korjaussarjoja. Ebaysta varmaan sitten kannattaa katsella koko muunninta, tai mistä sitä tietää vaikka saisi ihan perinteisistkin kaupoista järkevään hintaan. Vaatii jakohihnan iroituksen, että saa nokkapyörän ja muuntimen irti. Eli kai sitä samalla kannattaa siihen uusi hihna laittaa, vaikka ei muita jakopään osia vaihtaisikaan.
Suoraan vaan suoraa
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Kysymyksiä alfa 147
Hihna vaihdettu puoli vuotta sitten.
Mitäs ton anturin oireilu muuta tekee ku dieselmäisen käyntiäänen, raaskiiko siis kuinka pitköön ajella?
Mitäs ton anturin oireilu muuta tekee ku dieselmäisen käyntiäänen, raaskiiko siis kuinka pitköön ajella?
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
^
Moni vakuutti, ettei muuta kuin lisää kulutusta. Sillä tän talouden ekalla tessula taidettiin 2v ajaa niin, että rallatti - ei se siitä koskaan oikeasti pahaksi edes mennyt, kun jaksoi öljyt vaihtaa 10tkm välein... Sitten jakopään yhteydessä vaihtui sekin ruoska siinä ohessa. Muistelen, että kulutus olis laskenut litran satkulle, mut voin muistaa väärinkin.
Moni vakuutti, ettei muuta kuin lisää kulutusta. Sillä tän talouden ekalla tessula taidettiin 2v ajaa niin, että rallatti - ei se siitä koskaan oikeasti pahaksi edes mennyt, kun jaksoi öljyt vaihtaa 10tkm välein... Sitten jakopään yhteydessä vaihtui sekin ruoska siinä ohessa. Muistelen, että kulutus olis laskenut litran satkulle, mut voin muistaa väärinkin.
Paikalla
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Kysymyksiä alfa 147
Mun 156 TS:ssä uusi ajoituksenmuunnin poisti dieseläänen (rallatti koko ajan tyhjäkäynnillä, ei pelkästään startissa).
Remontilla ei ollut pienintäkään vaikutusta kulkupuoleen eikä sen enempää kulutukseenkaan.
Remontilla ei ollut pienintäkään vaikutusta kulkupuoleen eikä sen enempää kulutukseenkaan.
VMP
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Kysymyksiä alfa 147
Voiko ovistopparin vaihtaa kaiuttimen reiän kautta kuten 156:ssa?
Re: Kysymyksiä alfa 147
Vaimon 147 vaihtaneena voisin väittää että ei. On väitetty ettei ovenkahvan yläruuvien tulppia saa pois rikomatta niitä. Mutta sain toisen täysin naarmutta irti ja toiseen jäi pieni painauma, mitä ei huomaa ellei lähempää tutki ja väitän että siinä oli jotain fibaa kiinnityksessä alunperinkin.jeQQ kirjoitti:Voiko ovistopparin vaihtaa kaiuttimen reiän kautta kuten 156:ssa?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 17 Touko 2016, 16:34
- Car(s): Alfa Romeo 147, 5d, 1.6l TS 88kW vm 2001
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Aluksi: ostin viisiovisen 2001 vuosimallin 1.6l 88kW koneella varustetun Alfa Romeo 147:n tuossa 2 päivää sitten, lähinnä emännän käyttöön, eli en tunne autoa vielä kovin hyvin
Kysymys 1:
Osaako joku sanoa pystyykö 147:n lämmityksen säätönuppien indikaattorivaloja vaihtamaan, vai pitäisikö niiden ylipäänsä olla valaistu?
Kyseessä siis tässä kuvassa alhaalla olevat 3 säätönuppia ja näiden nuppien ne valkoiset raidat: http://i.ebayimg.com/images/g/tYwAAOSwx ... -l1600.jpg
Kaikki muut valot koko kyseisessä paneelissa palaa, ärsyttää vaan pimeällä ajaessa kun ei yhtään näe missä kohdassa mikäkin säätönuppi on, etenkin tuo oikeanpuoleisin mikä kertoo mihin puhalletaan. Itseasiassa nyt kun tarkemmin muistelen, en ole täysin varma toimiko nekään valot...
Tuon paneelin takaosa näyttää ilmeisesti tältä: http://i.ebayimg.com/images/g/GH8AAOSwW ... -l1600.jpg
Tuosta ainakin itse sain sellaisen käsityksen että säätönupeilla on yksi polttimo per nuppi ja kaiken näissä nupeissa pitäisi olla valaistuna? Itseasiassa, auttaisiko koko paneelin vaihtaminen yhtään mitään? Sain tuosta kuvasta itse sellaisen mielikuvan että polttimot ovat paneelin takana jossain, eivätkä paneelissa itsessään.
Osaatteko sanoa minkälaiset polttimot noihin menee?
Onko tuo paneeli vaikea irroittaa? Täytyy varmaan ensin ottaa radio pois, sen jälkeen todennäköisesti 2 ruuvia ja paneelin pitäisi lähteä yläreunasta vetämällä pois?
Tässä siis tuo Ebayn kohde mistä nuo ylemmät kuvat:
http://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-147- ... rv&vxp=mtr
Kysymys 2:
Ymmärtääkseni auton lämpöjen pitäisi nousta 90 asteeseen ja pysyä siinä. Nyt auton lämmöt seilaavat 60-80 asteen väliä, eli en ole millään tavalla saanut nostettua lämpöjä 90 asteeseen. Oletan että termostaatissa on vikaa ja tämä pitäisi vaihtaa. Onko tähän jotain halvahkoa kikkakakkosta mitä voisi kokeilla ennenkuin vaihtaa termostaatin?
Onko isokin operaatio ja mistäpäin konetilaa se pitäisi löytyä? En ole täysin peukalo keskellä kämmentä, eli vaihto varmaan onnistuisi itseltäkin jos vain osaan paikantaa termostaatin
Kysymys 3:
Käykö 147:n takalasinpyyhkijänmoottorin tilalle jonkun toisen mallin moottori?
Kysymys 1:
Osaako joku sanoa pystyykö 147:n lämmityksen säätönuppien indikaattorivaloja vaihtamaan, vai pitäisikö niiden ylipäänsä olla valaistu?
Kyseessä siis tässä kuvassa alhaalla olevat 3 säätönuppia ja näiden nuppien ne valkoiset raidat: http://i.ebayimg.com/images/g/tYwAAOSwx ... -l1600.jpg
Kaikki muut valot koko kyseisessä paneelissa palaa, ärsyttää vaan pimeällä ajaessa kun ei yhtään näe missä kohdassa mikäkin säätönuppi on, etenkin tuo oikeanpuoleisin mikä kertoo mihin puhalletaan. Itseasiassa nyt kun tarkemmin muistelen, en ole täysin varma toimiko nekään valot...
Tuon paneelin takaosa näyttää ilmeisesti tältä: http://i.ebayimg.com/images/g/GH8AAOSwW ... -l1600.jpg
Tuosta ainakin itse sain sellaisen käsityksen että säätönupeilla on yksi polttimo per nuppi ja kaiken näissä nupeissa pitäisi olla valaistuna? Itseasiassa, auttaisiko koko paneelin vaihtaminen yhtään mitään? Sain tuosta kuvasta itse sellaisen mielikuvan että polttimot ovat paneelin takana jossain, eivätkä paneelissa itsessään.
Osaatteko sanoa minkälaiset polttimot noihin menee?
Onko tuo paneeli vaikea irroittaa? Täytyy varmaan ensin ottaa radio pois, sen jälkeen todennäköisesti 2 ruuvia ja paneelin pitäisi lähteä yläreunasta vetämällä pois?
Tässä siis tuo Ebayn kohde mistä nuo ylemmät kuvat:
http://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-147- ... rv&vxp=mtr
Kysymys 2:
Ymmärtääkseni auton lämpöjen pitäisi nousta 90 asteeseen ja pysyä siinä. Nyt auton lämmöt seilaavat 60-80 asteen väliä, eli en ole millään tavalla saanut nostettua lämpöjä 90 asteeseen. Oletan että termostaatissa on vikaa ja tämä pitäisi vaihtaa. Onko tähän jotain halvahkoa kikkakakkosta mitä voisi kokeilla ennenkuin vaihtaa termostaatin?
Onko isokin operaatio ja mistäpäin konetilaa se pitäisi löytyä? En ole täysin peukalo keskellä kämmentä, eli vaihto varmaan onnistuisi itseltäkin jos vain osaan paikantaa termostaatin
Kysymys 3:
Käykö 147:n takalasinpyyhkijänmoottorin tilalle jonkun toisen mallin moottori?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 17 Touko 2016, 16:34
- Car(s): Alfa Romeo 147, 5d, 1.6l TS 88kW vm 2001
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kysymyksiä alfa 147
Nosto, jos sais vastauksia
- Naamapalmu
- Viestit: 349
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kysymyksiä alfa 147
^^1. Nuo valot tuossa lienee polttimot jotka kertoo onko sisäilmakierto tai ac tms päällä. Tuo viiru säätönupissa ei ainakaan 5v vanhemmassa 156 ole valaistu millään lailla vaikka säätöpylpyrät näyttävät muuten samalta. Mutta tuo valkoinen viiru pitäisi tuntua sormella missä asennossa pylpyrä on.
2. Lämmöt nousee kyllä vartissa ehjällä termarilla 90C tienoille ja seilaavat 80-100C väliä riippuen mittarin herkkyydestä. Kaikkiin omistamiini alfoihin olen vaihtanut termarin juurikin siitä syystä että lämmöt eivät nousseet edes kesällä 90Chen vaan jäi seilaamaan 60-80C.
3. Riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka paljon haluaa customoida.
http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-14 ... Sw9k5XQOyq
2. Lämmöt nousee kyllä vartissa ehjällä termarilla 90C tienoille ja seilaavat 80-100C väliä riippuen mittarin herkkyydestä. Kaikkiin omistamiini alfoihin olen vaihtanut termarin juurikin siitä syystä että lämmöt eivät nousseet edes kesällä 90Chen vaan jäi seilaamaan 60-80C.
3. Riippuu hyvin pitkälti siitä kuinka paljon haluaa customoida.
http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-14 ... Sw9k5XQOyq
Through difficulties to defeat
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kysymyksiä alfa 147
Tuo raita itseasiassa pitäisi olla valaistu sillä samalla lampulla, millä itse säätönamiskakin?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=505365#p505365
Noin ainakin 156:ssa ja ei tuo nyt varmaan kauhiasti eroa mekaaniselta toteutukseltaan kuitenkaan.... 156:ssa keskikonsolin valot on 1.2w polttimoita muovikannalla - malli mukaan ja kaupoille, niin löytyy. Sitten taas mittariston valot on 1.2w lasikantoja, joita löytyy joka varaosapuljusta.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=505365#p505365
Noin ainakin 156:ssa ja ei tuo nyt varmaan kauhiasti eroa mekaaniselta toteutukseltaan kuitenkaan.... 156:ssa keskikonsolin valot on 1.2w polttimoita muovikannalla - malli mukaan ja kaupoille, niin löytyy. Sitten taas mittariston valot on 1.2w lasikantoja, joita löytyy joka varaosapuljusta.
- michelin
- Viestit: 258
- Liittynyt: 20 Tammi 2016, 20:06
- Car(s): Passat Variant 1.6 TDI -12
Ex 147 1.6 TS -04
Re: Kysymyksiä alfa 147
Mulla 1.6 88 kW jäähdytysnesteen lämmöt asettuu mittarin mukaan tasan 90 asteen kohdalle ja siinä pysyy eikä edes seilaa suuntaan tai toiseen. AutoFiLaRon asentama termari on paikallaan.
En muista lukiko ohjekirjassa että onko noissa säätimissä valot, mulla myös kaikki pimeänä, toki A/C ja sisäilmankierto merkkivalot toimii. Hämärä muistikuva on että olisin jostain lukenut noiden lamppujen vaihdosta, ja että se olisi vähän "normaalia" työläämpi homma.
E: Video löytyi, vaatii soittimen ja mukitelineen poiston että pääsee ruuveihin käsiksi
https://youtu.be/LEEWBs8H1kM
Täytys muuten itekin jumpata noi kuntoon.
En muista lukiko ohjekirjassa että onko noissa säätimissä valot, mulla myös kaikki pimeänä, toki A/C ja sisäilmankierto merkkivalot toimii. Hämärä muistikuva on että olisin jostain lukenut noiden lamppujen vaihdosta, ja että se olisi vähän "normaalia" työläämpi homma.
E: Video löytyi, vaatii soittimen ja mukitelineen poiston että pääsee ruuveihin käsiksi
https://youtu.be/LEEWBs8H1kM
Täytys muuten itekin jumpata noi kuntoon.
- jeQQ
- Viestit: 4395
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
- Paikkakunta: Vihti
Re: Kysymyksiä alfa 147
Oliko tohon ylätukivarren narinaan jotain kikkaa? Uusi vaihdettu ja edelleen narisee. Pitäisikö vartta hieman löystää? Lubrikantti ei tuntunut auttavan.
Vai pitäisikö narinan lähdettä etsiä alatukivarresta tjsp?
Vai pitäisikö narinan lähdettä etsiä alatukivarresta tjsp?