Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Desmoquattromaschio
Viestit: 568
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Desmoquattromaschio »

Pakoputki ottaa kiinni kallistuksenvakaajaan tai tukivarteen?

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Kannattaako irroittaa akku ennen abs-anturin irroittamista. Olka-akselia olen irroittamassa ja meinaan nyppästä kone"huoneesta" piuhan irit. Sytyttääkö akku paikallaan vikavalon?
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei pitäisi olla ongelmaa. Itsekään jaksanut mitään akkua irrottaa laakerin vaihdon takia, otin vain konehuoneesta piuhan irti ja pujottelin pihalle sisölokarin takaa.
Ei noita antureita olkavarresta irti saa halkasematta joko olkavartta tai anturia :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^^Ei sytytä, kunhan sytytysvirta ei ole päällä. Sama pätee kaikkiin auton järjestelmiin.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Irroitin justiinsa etulaakerin tuurnalla olka-akselista :shock:


Taas sai alapallonivelen kanssa tapella. Itselle ja muille muistutukseksi, saa koko auton paino levätä tunkin päällä.
Tunkilla siis nostaa alapallonivelestä ylöspäin. Näin lähti helposti irti, jonkun verran painoa tälle tunkille laittaessa ei sitten millään...

Edit:
Samoin ylätukivarren pallonivelen irroituksesta. Jostain ohjeesta luin, että pitää ylätukivarteen lyödä saadakseen pallonivelen irti.
Väärin, pitää lyödä olka-akseliin pallonivelen kohdalta sivuille. Olka-akselissa on ihan kohdat tätä varten. (tai siltä ne ainakin näyttää)

Samoin raidetangonpää lähtee olka-akseliin lyömällä.
Viimeksi muokannut Garmund, 19 Kesä 2016, 14:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuurnalla mullakin läks. Ensin prässiin jossa napa irti, pultit auki ja sitten olkavarsi ruuvipenkkiin ja iso tuurna ja iso leka. Ja tuo oli vaan 40tkm ja 2v paikallaan ollu.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Napa lähti myös helposti vasaroiden, 27mm hylsyä holkkina käyttäen.

Laakerin sisäkooli jäi tietenkin napaan kiini, taas joutuu dremelöimään. Migillä irroittamisesta ei tullut yhtään mitään takalaakerinkaan kohdalla, niin en taida nyt edes yrittää.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Näköjään toinen takavaloista on syypäänä näillä näkymin noihin sulakkeiden palamisiin satunnaisesti. Takavalojen kanssa ollut ongelmia ja yleensä sulake palaa kun lyö pakin silmään jos on palaakseen.
Mikähän osa noissa valoissa yleensä pettää?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Desmoquattromaschio kirjoitti:Pakoputki ottaa kiinni kallistuksenvakaajaan tai tukivarteen?
Saattaa hyvinkin ottaa kun ei muutakaan äänenlähdettä löydy. Mikään kannake ei taida olla rikki mutta putki ja kannakkeet on niin roisin näköisiä että ens vuoden investointeihin menee kyllä novitecin putkisto. Nyt ei perse kestä enää rahanmenoa autoon :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

molsky kirjoitti:Näköjään toinen takavaloista on syypäänä näillä näkymin noihin sulakkeiden palamisiin satunnaisesti. Takavalojen kanssa ollut ongelmia ja yleensä sulake palaa kun lyö pakin silmään jos on palaakseen.
Mikähän osa noissa valoissa yleensä pettää?

sw vai sedan? Kontin saranan johdot?
Suoraan vaan suoraa

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Joskus on ollut tapauksia, joissa konehuoneessa vaihdevivusto on hangannut pakkijohdon puhki ja maadoittaa sen.
Helppo korjata.

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Garmund kirjoitti: sw vai sedan? Kontin saranan johdot?
Sedan
seppo kirjoitti:Joskus on ollut tapauksia, joissa konehuoneessa vaihdevivusto on hangannut pakkijohdon puhki ja maadoittaa sen.
Helppo korjata.
Pitääpä sitten aloittaa tuon tarkistamisella, kiitos.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Garmund kirjoitti:Napa lähti myös helposti vasaroiden, 27mm hylsyä holkkina käyttäen.

Laakerin sisäkooli jäi tietenkin napaan kiini, taas joutuu dremelöimään. Migillä irroittamisesta ei tullut yhtään mitään takalaakerinkaan kohdalla, niin en taida nyt edes yrittää.
Ai eli kun vedit sisäpuolelle migillä saumaa sisäkooliin niin ei jäähdyttyään irronnutkaan? Tolleen yks luottokorjaajani näkyy tekevän,,hyvin irtoaa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mut kun se kooli on navan ulkopuolella. Sehän kutistuu jos sen päästää jäähtymään? Eli pitää saada irti ennen kuin jäähtyy? Ni ite otin taas rälläkällä poikki hioen. Aikaahan se ottaa. Kandeis melkein ostaa napakin samalla kun netin kautta niitäkin saa, vaihtuu samalla jenkaset pyöränpulteille. Tuosta mitä laitoin niin napa läks olka-akseli paikoillaan ihan vaan vääntöraudalla kun vähän käänsi, ei ollut edes tiukassa. Laakeripidin vaati sitten 15 tonnin prässin ruosteen takia. Uusi meni paikoileen ihan tipauttamalla eli ei ole sinänsä prässisovite olka-akseliin. Napa-asennus toki vaatii taustatuen eli prässillä tai pitkällä pultilla puristaen. Olikohan ne laakeripitimen pultit 10 x 40 x 1,25 ?? Voisi vaikka koittaa hommata hyllyyn varmuuden vuoksi.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

sämpy kirjoitti:Mut kun se kooli on navan ulkopuolella. Sehän kutistuu jos sen päästää jäähtymään? Eli pitää saada irti ennen kuin jäähtyy? Ni ite otin taas rälläkällä poikki hioen. si.
Nii joo sori ajatuskatko . Juu napaanhan se rantu jää etupäässä. Mää vetelin kans rälläkällä uraa ja sit taltalla poikki. Tosin tuli uraa myös napaan,,ei haittaa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Minkäslaisia vetoniveliä teillä on ollut? eLearn väittää sitkeästi, että mun JTS:ssässä pitäisi olla ulompi nivel kiinni sokkarenkaalla ja irrotetaan heittovasaralla, kun käytännössä nivelessä oli lukkorengas, joka levitetään nivelessä olevan kolon kautta ja vetari lähtee käsin.

No helppo oli silti tai sen takia, suojakumin vaihto. Ei tarvinnut aukaista kuin yläpallonivelen mutteri.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Saikos 1.9JTDn lootan irti irrottamatta/löysäämättä apurunkoa? 2,4ssa ei ainakaan onnnistu mutta mites tässä pienemmässä?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jumalauta on tullu tapeltuu montaa tuntia yrittäen hiljentää alustan kolinoita ja jurinoita. Pakoputken kannakkeita korjailtu, puslia strongflexeihin ja nyt löyty karseen mouruamisen lähde. Takavanteet ottaa pitkittäisiin tukivarsiin! :crazyeyes: :crazyeyes:
:crazyeyes:

Miten vitussa tuo on mahdollista? Ensin luulin laittaneeni tukivarret väärinpäin eli oikea vasemmalle jne mutta ei. Oikeilla puolilla ovat. Vanteet ovat pepperpotit. Prikkakin on tukivarren ja olkavarren/napa-asetelman välissä. Nyt täytyy taas pähkäillä :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös jollakin täällä voorumilla ottanut kiinni ja ne todellakin oli olleet väärin päin, ne pitkittäiset? Tai siis puolet oli väärin, ei sen ihmeempiä... Menikös nuo pitkittäiset niin, että kaartaa auton keskelle (eli sisäkautta, kauemmaks vanteesta), nyt kun funtsin.

Jos tosiaan ei ole rolpeemoita tuolla niin sitten on jossain muualla pahasti heittoa... Mieleen tulee heti nuo poikittaiset tukivarret, mutta en muista kuinka perin niiden piti olla - oliko niin, että lyhyemmät on joka tapauksessa edessä, jolloinka pitkät poikittaiset enintään kauentaisi vannetta pitkittäisestä tukivarresta?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... et#p362353

Mikäli tuo takapään alustarakenne on oikea on omassa ihan samalla tavalla. En tajuu vieläkään mikä vittu siinä on vituillaan. :drinking:
Through difficulties to defeat

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Ottaakos muuten vannnepainot kiinni,vai ihan vanne? Omassa 156:ssa oli kanssa haasteita vannepainojen kanssa varsinkin edessä, mutta taisi takaakin yhden vanteen osalta tasapainotus mennä uusiksi.

Avatar
Copyright
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2015, 09:08
Car(s): EX 156 2.0 JTS -03
EX 156 2.0 JTS -03 SW
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Copyright »

Mulla oli ainakin väärinpäin nuo pitkittäiset tukivarret ja otti kiinni vanteeseen. Tuossa linkin kuvassa näyttäis olevan myös väärinpäin :shock:
Tai ainakin näyttäis siltä, kun kaartavat tuollai vannetta kohti?

Edit: Tai sit ne kuuluu olla tuollain kuin kuvassa ja mulla on ne nyt väärinpäin? :-D Ei ainakaan ota kiinni...

Avatar
palkus
Viestit: 5475
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kuvassa väärin. Eli pitkittäisten puolenvaihdolla kuntoon.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

:drinking: https://www.youtube.com/watch?v=6NfYcagR_Z8 :drinking:

Vittu olihan ne väärin päin suaatana!
Through difficulties to defeat

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Nokee pukkaa bensavehkeen putkesta ja kakkoslambda näyttää aika siloteltua käppyrää. Millä tavalla olis helpoin selvittää mistä ööliä menee koneeseen? Tietää sit kannattaako ees korjata vai vaihtaa mylly. Itse veikkailisin, imusarjan tiivistettä, venavarren gummia tai männänrenkaita...
Autona siis 307tkm ajettu 2.0 jts - 04

Tottakai mahtavuutta olis ottaa toinen mylly ja lyödä se täysin läpikäytynä keulalle kera tirheemmän vaihteiston ja kytkimen. Samalla olis kiva kutitella siitä vähän lisää jenkaa. Tuo ei kuitenkaan mikään raketti tollasenaan ole. Ongelmana tahtoo olla saatavuus ja korkee hinta, kun käytetty mylly maksaa enemmän ku saman verran ajettu auto ajokuntoisena.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
molsky
Viestit: 554
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja molsky »

Vihdoin tuli vaihdettua ehjä takaovenkahva rikkinäisen tilalle. Nyt vielä pitäisi laittaa tilaukseen uusi pohjapanssari, alkaa olevan sen verran vääntynyt ja kiinnityskohdat katkeilleet. Onko nuo kiinnikkeet jotain erikoistavaraa? Uuden pohjapanssarin kanssa ei tule kiinnitysruuveja (yms. mitä tarvitaankaan), joten jos tuosta nyt puuttuu 1-3 kiinnitysosaa niin voisi varautua tilaamaan nuokin jos ovat jotain erikoistavaraa.
seppo kirjoitti:Joskus on ollut tapauksia, joissa konehuoneessa vaihdevivusto on hangannut pakkijohdon puhki ja maadoittaa sen.
Helppo korjata.
Sitten taas toine tyhmä kysymys, että missä päin tuota pitäisi vilkuilla? Veikkaisin että pitäisi päästä jotenkin lähemmin pohjan kautta vilkuilemaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jötsiin pitäisi vaihtaa kytkimen pääsylinteri. Kovin seikkaperäisiä ohjeita en ole asiasta löytänyt, eli mahtaisiko täällä olla kokemusta aiheesta?

Mitä kautta sylinterille tuleviin putkiin pääsee käsiksi konehuoneen puolella? Miten systeemi ilmataan?

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Itse itselleni vastaten. Juuen minä ainakaan saanut vaihteistoa pikku JTDstä irroittamatta apurunkoa.
Onko vaihteiston vetarin stefa joku stanukoko minkä vois löytää laakeripuljusta vai erikoiskoko just tähän käyttöön ja vain Originaalina? Miten tuo Kytkimen käyttöhaarukka pitäisi olla kiinni vaihteistossa? vai kuuluuko edes olla kiinni? Tässä yksilössä lähtee kevyesti nostamalla kokonaan irti, enkä muista moista huomanneeni 2,4JTDn kanssa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitenkäs ulompi vetonivel on kiinni akselissa? Pitäisi suojakumi vaihtaa toiselle puolelle. Jotain erityistä huomioitavaa?

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Muistaakseni ei mitenkään. Jossain autossa muljahti ulos vahingossa kun panta oli rikki ja nyppäsin ulkopäästä vetaria irti laatikosta. Saattaa tietysti olla eroja rakenteessa mutta ei tule mieleen autoa jossa olis ollut mitään muuta kiinnitystä vetonivelelle. Tai sitten muisti pettää pahemman kerran
Through difficulties to defeat

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tätä just tuolla aiemmin kyselin, mutta kukaan ei vastannut. eLearnin mukaan siellä olisi sileä rengassokka eli nypätään heittovasaralla, mutta mun 03 JTS:ssä oli sellainen sokka joka jää vetoniveleen eli sitä piti avata nivelessä olevan kolon kautta, johon sokan päät sojottaa.

Sinänsä oli todella kätevä vaihtaa suojakumi. Avasin vain yläpallonivelen ja irrotin jarruletkun ja absijohdon parista pidikkeestä. Sitten taitoin ripustusta sen verran ulospäin että sai vetarin irti nivelestä. En avannut keskimutteria tai irrottanut jarrusatulaa tai mitään. Takaisin meni painamalla, yritin ensin avata sokkaa siinä tilanteessa, mutta oli haastavaa. Ei sitten edes tarvinnut, sinne se napsahti ihan helposti.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Jaa että onnistuu suojakumin vaihto irroittamatta vetaria. Hyvä tietää kun tuntuu olevan vittumainen homma irroittaa juuttunut vetari.
Through difficulties to defeat

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

sämpy kirjoitti:Tätä just tuolla aiemmin kyselin, mutta kukaan ei vastannut. eLearnin mukaan siellä olisi sileä rengassokka eli nypätään heittovasaralla, mutta mun 03 JTS:ssä oli sellainen sokka joka jää vetoniveleen eli sitä piti avata nivelessä olevan kolon kautta, johon sokan päät sojottaa.

Sinänsä oli todella kätevä vaihtaa suojakumi. Avasin vain yläpallonivelen ja irrotin jarruletkun ja absijohdon parista pidikkeestä. Sitten taitoin ripustusta sen verran ulospäin että sai vetarin irti nivelestä. En avannut keskimutteria tai irrottanut jarrusatulaa tai mitään. Takaisin meni painamalla, yritin ensin avata sokkaa siinä tilanteessa, mutta oli haastavaa. Ei sitten edes tarvinnut, sinne se napsahti ihan helposti.
Toivottavasti tuo vuotta vanhempi olisi sitten samanlainen, ettei tarvitse lähteä vetovasaraa ostamaan.

Itse olisin irrottanut vetarin navasta, mutta jos se onnistuu noin helposti, niin täytyy kokeilla tuota tapaa :)

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kaveri laittoi viestiä, ettei 156:ssa mene 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekeppi tuntuu veltolta.
Vaihdelaatikko?
Vaihteen siirrin?
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

hagger16 kirjoitti:Kaveri laittoi viestiä, ettei 156:ssa mene 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekeppi tuntuu veltolta.
Vaihdelaatikko?
Vaihteen siirrin?
Jos se kepukka heiluu ku kuolleen vasikan jalka niin vika löytyy yleensä siitä vaihdekepukan muovisesta kotelosta. Siitä pussukan alta löytyy kolme ruuvia joka pitää sitä hollillaan ja niiden mutterit valitettavasti auton alta ja kiristystä varten joutuu putkee yms purkaa. Rohkeimmat pulttaa sitä puuruuvein kasaan, mut siinä on riskinä, et se koko paska halkeaa.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuomas K kirjoitti:
sämpy kirjoitti:Tätä just tuolla aiemmin kyselin, mutta kukaan ei vastannut. eLearnin mukaan siellä olisi sileä rengassokka eli nypätään heittovasaralla, mutta mun 03 JTS:ssä oli sellainen sokka joka jää vetoniveleen eli sitä piti avata nivelessä olevan kolon kautta, johon sokan päät sojottaa.

Sinänsä oli todella kätevä vaihtaa suojakumi. Avasin vain yläpallonivelen ja irrotin jarruletkun ja absijohdon parista pidikkeestä. Sitten taitoin ripustusta sen verran ulospäin että sai vetarin irti nivelestä. En avannut keskimutteria tai irrottanut jarrusatulaa tai mitään. Takaisin meni painamalla, yritin ensin avata sokkaa siinä tilanteessa, mutta oli haastavaa. Ei sitten edes tarvinnut, sinne se napsahti ihan helposti.
Toivottavasti tuo vuotta vanhempi olisi sitten samanlainen, ettei tarvitse lähteä vetovasaraa ostamaan.

Itse olisin irrottanut vetarin navasta, mutta jos se onnistuu noin helposti, niin täytyy kokeilla tuota tapaa :)
JTD:ssä olikin sitten sokka jommassa kummassa päässä, mut en muista muuta kuin sen että laitoin paketin ruuvipenkkiin, avasin tai puristin sokkaan ja löin vasaralla. Kovaa. Voitin...

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Viime viikonlopun soratierallien jälkeen alko alffa herjaamaan palaneista polttimoista ja airbägistä. Repsikan puolen jarruvalon polttimon vaihdoin samanlaiseen, mut edelleen jarruttaessa sama helvetin valo syttyy. Jarruvalo kyl palaa, mut on hieman himmeämpi kuin kuskin puolen. Polttimot on 100% varmasti samoja.

Bägin yksikköön en päässyy käsiksi multiecuscanilla. Sanoi, että pitäisi jotain johtoja yhdistellä. Mites tuo käytännössä onnistuu? En viitsisi bägiongelmaa alkaa summamutikassa arpoon, kun on kuitenkin kuusi bägiä, mistä valita.

En myös tahdo saada nyklan kakella konttia auki. Tsekkasin jo tavaratilan sulakkeen hanskalokerosta ja se oli ehyt.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
uniiq
Viestit: 419
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja uniiq »

^Polttimo-ongelmaan arvaus huono kontakti eli kannattaa käydä liitokset läpi ja laittaa niihin kontaktispraytä. Millanen obd-kaapeli sulla on käytössä? Kannattaa hommata dippikytkinversio KKL-kaapeli, niin pääsee helpoimmalla.
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Tuomas K kirjoitti: Toivottavasti tuo vuotta vanhempi olisi sitten samanlainen, ettei tarvitse lähteä vetovasaraa ostamaan.

Itse olisin irrottanut vetarin navasta, mutta jos se onnistuu noin helposti, niin täytyy kokeilla tuota tapaa :)
Voi olla että olka-akselista käsin nykäisemällä irtoaa rengassokkakin ilman heittovasaraa. Siis siitä nykäisemällä mihin yläpallonivel tulee kiinni, kunhan se on ensin irroitettu. Se on kumminkin aika pitkä varsi niin saa kunnon nykäisyn. En toki ota vastuuta jos jotain hajoaa..

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eiköhän ne pientä väkivaltaa kestä :)

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

No niin, ensimmäinen paini otettu vm 1999 2,5v6 156:n kanssa. Vaihdoin termostaatin, koska auto lämpesi hitaasti ja moottoritiellä saattoi lämmöt pudota ~75-80'c. Nyt termareita vaihdon jälkeen näyttö elää edelleen ehkä noin 85-95'c (mahdoton tuosta tarkasti sanoa). Termostaatin alapuolella oli kaksi anturia. En niitä kuitenkaan vaihtanut, koska termostaatti vaikutti niin selvältä syylliseltä. Mikä anturi tekee mitäkin? Eli mistä tulee lämpömittarin tieto ja mistä flektin liipaisu ja onko vielä muita?

Avatar
mattijus
Viestit: 5264
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Paha arkkitehti kirjoitti:No niin, ensimmäinen paini otettu vm 1999 2,5v6 156:n kanssa. Vaihdoin termostaatin, koska auto lämpesi hitaasti ja moottoritiellä saattoi lämmöt pudota ~75-80'c. Nyt termareita vaihdon jälkeen näyttö elää edelleen ehkä noin 85-95'c (mahdoton tuosta tarkasti sanoa). Termostaatin alapuolella oli kaksi anturia. En niitä kuitenkaan vaihtanut, koska termostaatti vaikutti niin selvältä syylliseltä. Mikä anturi tekee mitäkin? Eli mistä tulee lämpömittarin tieto ja mistä flektin liipaisu ja onko vielä muita?

En tapausta ole seurannut sen tarkemmin, mutta se lämpömittari näyttää sen mitä anturi käskee, eli toimii ns. hyvin. Ei siihen mittarin seilaamiseen ole mitään "korjausta" olemassa.

Saisi vaan muissakin autoissa olla yhtä hyvä lämpömittari.
VMP

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

wileythecoyote kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Kaveri laittoi viestiä, ettei 156:ssa mene 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekeppi tuntuu veltolta.
Vaihdelaatikko?
Vaihteen siirrin?
Jos se kepukka heiluu ku kuolleen vasikan jalka niin vika löytyy yleensä siitä vaihdekepukan muovisesta kotelosta. Siitä pussukan alta löytyy kolme ruuvia joka pitää sitä hollillaan ja niiden mutterit valitettavasti auton alta ja kiristystä varten joutuu putkee yms purkaa. Rohkeimmat pulttaa sitä puuruuvein kasaan, mut siinä on riskinä, et se koko paska halkeaa.
Kyllä, kuoleen vasikan jalkaa vaihdekeppi muistuttaa. Vaihdekepin juuressa oleva valkoinen muovikäikäle on palasina.
Eli siinä vika. Mistä uusi osa? Auto siis 156 2.0 TS -98.
Senza cuore saremmo solo macchine

Paha arkkitehti
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Paha arkkitehti »

mattijus kirjoitti:
Paha arkkitehti kirjoitti:No niin, ensimmäinen paini otettu vm 1999 2,5v6 156:n kanssa. Vaihdoin termostaatin, koska auto lämpesi hitaasti ja moottoritiellä saattoi lämmöt pudota ~75-80'c. Nyt termareita vaihdon jälkeen näyttö elää edelleen ehkä noin 85-95'c (mahdoton tuosta tarkasti sanoa). Termostaatin alapuolella oli kaksi anturia. En niitä kuitenkaan vaihtanut, koska termostaatti vaikutti niin selvältä syylliseltä. Mikä anturi tekee mitäkin? Eli mistä tulee lämpömittarin tieto ja mistä flektin liipaisu ja onko vielä muita?

En tapausta ole seurannut sen tarkemmin, mutta se lämpömittari näyttää sen mitä anturi käskee, eli toimii ns. hyvin. Ei siihen mittarin seilaamiseen ole mitään "korjausta" olemassa.

Saisi vaan muissakin autoissa olla yhtä hyvä lämpömittari.
Eli normaalia? Toki toi asteikko on niin hurja, että pienikin muutos näkyy suurena viisarin liikkeenä.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

hagger16 kirjoitti:
wileythecoyote kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Kaveri laittoi viestiä, ettei 156:ssa mene 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekeppi tuntuu veltolta.
Vaihdelaatikko?
Vaihteen siirrin?
Jos se kepukka heiluu ku kuolleen vasikan jalka niin vika löytyy yleensä siitä vaihdekepukan muovisesta kotelosta. Siitä pussukan alta löytyy kolme ruuvia joka pitää sitä hollillaan ja niiden mutterit valitettavasti auton alta ja kiristystä varten joutuu putkee yms purkaa. Rohkeimmat pulttaa sitä puuruuvein kasaan, mut siinä on riskinä, et se koko paska halkeaa.
Kyllä, kuoleen vasikan jalkaa vaihdekeppi muistuttaa. Vaihdekepin juuressa oleva valkoinen muovikäikäle on palasina.
Eli siinä vika. Mistä uusi osa? Auto siis 156 2.0 TS -98.
Kävisiköhän tämä? On kyllä 147:sta.
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... s_id=10524
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja alamajy »

hagger16 kirjoitti:
wileythecoyote kirjoitti:
hagger16 kirjoitti:Kaveri laittoi viestiä, ettei 156:ssa mene 1 ja 2 vaihde päälle ja vaihdekeppi tuntuu veltolta.
Vaihdelaatikko?
Vaihteen siirrin?
Jos se kepukka heiluu ku kuolleen vasikan jalka niin vika löytyy yleensä siitä vaihdekepukan muovisesta kotelosta. Siitä pussukan alta löytyy kolme ruuvia joka pitää sitä hollillaan ja niiden mutterit valitettavasti auton alta ja kiristystä varten joutuu putkee yms purkaa. Rohkeimmat pulttaa sitä puuruuvein kasaan, mut siinä on riskinä, et se koko paska halkeaa.
Kyllä, kuoleen vasikan jalkaa vaihdekeppi muistuttaa. Vaihdekepin juuressa oleva valkoinen muovikäikäle on palasina.
Eli siinä vika. Mistä uusi osa? Auto siis 156 2.0 TS -98.
Viime vuonna Muukkosella oli hyllyssä muutama kappale. Minä tilasin sieltä puhelinsoitolla.

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Juu, kiitti, voisi Muukkoseltakin kysellä.

Mites.. Vanhaa kepin nuppia tuskin saa ehjänä vaihdettua uuteen. Vai oletteko tässä onnistuneet?
Voisihan senkin samalla päivittää, mutta alkuperäistä puista nuppia tuskin löytyy mistään..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Miten keulamerkki irtoaa vanhasta katiskasta? Kromikehys on purettu ja mutsku poistettu sekä lukkorinkulat tapeista ja yritetty lämmittää vanhalla rikkinäisellä föönillä. Onkohan se hapettunut kiinni vai onko tehtaalla laitettu liimaa sinne taakse? Kärsiikö kromaus jos lämmittää kuumailmapuhaltimella?
Through difficulties to defeat

Avatar
hagger16
Viestit: 3081
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^ruuvimeisselillä. :-D
Pienet jäljet jäi kolmioon, mutta helposti lähti? Enkä edes lämmittänyt.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Polforea
Viestit: 11268
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos kerran irtoaa ruuvimeisselillä, niin minä varmaan naarmujen välttämiseksi kokeilisin ensin verhoilutyökaluilla.

Toisaalta, vanhan merkin tuskin tarvinnee säilyä käyttökelpoina irroituksesta, joten siihen voi yrittää liimata tiukalla liimalla jotain tikkua josta nykiä tai porata kiinnitys-/kohdistustappeja tai ihan sitä itse naamaakin pois (ja muutenkin niistä tapeista voinee naputtaa esim. vasaralla takaapäin).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin