156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Valvoja: Moderators
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Kesäloman pikku busso toimi ilman moitteita. Eilenkin palasimme mökiltä hyvin mielin. Tänään kun käynnistin niin tyhjäkäynti kävi n. 2500 ja sen jälkeen humppasi hetken hitaahkosti 700 ja 1500 väliä, kunnes moottorin vikavalo syttyi ja moottori sammui. Starttasin,vikavalo paloi ja sammui välittömästi, kone käynnistyi tyhjäkäynti souti 700-900 väliä ehkä minuutin kunnes valo taas syttyi ja kone sammui. Muutamien samoin toistuvien käynnistysten jälkeen moottori jäi hiukan ontuen käymään. Lähdin liikkeelle. Veto oli kutakuinkin normaali. 3-400 metrin kuluttua taas vikavalosyttyi ja moottori sammui. Lähti kumminkin käyntii ja jatkoin ajoa, kunnes taas n. 300 metrin päästä alkoi nykiä ja sammui. Käynnistin jälleen ja ajoin viereiselle parkkipaikalle. Sammutin moottorin katsoin pellin alle. Siellä ei kumminkaan mitään ihmeellistä näkynyt. Starttasin jälleen ja nyt ei vikavalo palanut. Jatkoin ajoa 4 km päässä olevalle korjaamolle jossa luettiin vikamuisti.
Ainoastaan koodi 1280 nopeussignaali, nopeusmittari oli muistissa. Vikamuisti nollattiin. Kun moottori tuntui käyvän nyt normaalisti jatkoin matkaani. Hyvin se kaupunkiajossa pelasi. Kysynkin nyt teiltä tekniikan tietäjiltä, mistä alkaisin moista vikaa etsiä. Joskus tyhjäkäyntikierrosten humppauksen syy löytyi lambda-anturista. Oliskohan se taas viallinen? Silloin laitettiin Delhi- merkkinen anturi. Vai alkaakohan Kuusankoski jo kutsua tätäkin ajokkia?
Ainoastaan koodi 1280 nopeussignaali, nopeusmittari oli muistissa. Vikamuisti nollattiin. Kun moottori tuntui käyvän nyt normaalisti jatkoin matkaani. Hyvin se kaupunkiajossa pelasi. Kysynkin nyt teiltä tekniikan tietäjiltä, mistä alkaisin moista vikaa etsiä. Joskus tyhjäkäyntikierrosten humppauksen syy löytyi lambda-anturista. Oliskohan se taas viallinen? Silloin laitettiin Delhi- merkkinen anturi. Vai alkaakohan Kuusankoski jo kutsua tätäkin ajokkia?
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Oma veikkaus menee tohon delphi-lambdalle. Aikoinaan diudissa kesti samanmerkkinen n. 30min
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Aiemmin kun alkuperäinen Bosch anturi lakkasi toimimasta, ei moottorihäiriötä tullut, mutta lamda-anturi vika oli vikakoodeissa. Vika aiheutti myös hylsyn päästöistä.Myös huojumta tyhjäkäynnissä.
Tällä hetkellä moottori käy ilman katkoksia. Saa nähdä kuinka aamulla kun moottori on kylmä. Ajattelin kyllä vaihtaa aidon bosch lamda-anturin jospa oikut sillä katoisi. Mikähän olisi edullisin ostopaikka?
Tällä hetkellä moottori käy ilman katkoksia. Saa nähdä kuinka aamulla kun moottori on kylmä. Ajattelin kyllä vaihtaa aidon bosch lamda-anturin jospa oikut sillä katoisi. Mikähän olisi edullisin ostopaikka?
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Mulla ei delphi toiminut ede 30 sekuntia. Mutta ei noi oireet silti oikein lambdaan sovi, varsinkaan heti startin jälkeen kun ei sitä edes cf2:ssa kai lueta. Tuli ensinnä mieleen halkeama moottorin imuletkussa, mutta jos se sitten taas alkoi toimimaan, niin voisi olla vesihelmikin jossain kuten lämpöanturissa tai ihan perussähköjen/maadoituksen kontaktivika.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Ajoin eilen illalla kohtalaisessa sadekuurossa, joten se vesiteoriakin voisi olla totta. Imuputki ja kumitötteröt kromiputkissa ovat lähes uudet, joten imuvuotoa ei ainakaan niissä ole. Pientä huojuntaa tyhjäkäynti kierroksissa on välillä, mutta se on n. 700-800 rpm. Välillä tyhjäkäynti asettuu siihen 800 korville ja välillä 700. Kylmänä aloittaa n.1000 joka pian alenee sinne 700 korville.
Kesäkuun alussa tehtiin jakopää remppa. Ennen sitä kierrokset eivät juuri tyhjäkäynnillä 700 ylittäneet vaikka moottori oli täysin kylmä. Remppa tehty nyt lukituspaloilla.
Kesäkuun alussa tehtiin jakopää remppa. Ennen sitä kierrokset eivät juuri tyhjäkäynnillä 700 ylittäneet vaikka moottori oli täysin kylmä. Remppa tehty nyt lukituspaloilla.
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Kävin tekemässä 60 km maantielenkin. Vaihtelevalla ajolla. Ei mitään ongelmaa! Tuskin siis polttoainepumpun vika, kuten korjaamo arveli. Se vesihelmi väärässä paikassa olisi ehkä se oikea arvaus.
Ei siis vielä Kuusankosken paaliin.
Ei siis vielä Kuusankosken paaliin.
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Putsaa nyt vielä kaasuläppä. Ei tarvi olla kovinkaan likainen niin vaikuttaa tyhjäkäyntiin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Voiko sitä kaasuläppää työntää sormin auki, jotta pääsee puhdistamaan läpän takaa? Entä olisiko akun miinus napa syytä irroittaa toimenpiteen ajaksi.? Olen alfalla yli 11 vuotta kurnuttanut, enkä koskaan ole itse läppää koskaan puhdistanut. Olen ollut uskossa että huolto mm. nokkahihnaremppojen yhteydessä
olisi sen tehnyt.
olisi sen tehnyt.
- Tiige
- Viestit: 2850
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Voi työntää sormineen auki. Kunhan ei väkisin työnnä kummankaan ääriasennon yli. Ei sitä järkevällä voimalla saa rikottua. Ei tarvitse irroittaa akkua kunhan et pidä virtoja päällä hommaa tehdessä. Imuputki vain tieltä pois. Nopea ja helppo homma.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 v6 2,5 1998 käyntihäiriö
Kiitos neuvosta! Huomenna täytyy putsata. (periaatteeni on että tee se huomenna minkä voisit tänään tehdä.)