Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alamajy
Viestit: 2052
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

GTV6:ssä on pitkät bakeliittia tjms. tulpan 'hatut'. Tuollaiset kuin kuvassa.
Minulla niissä lukee Bosch 1.4 KOhm.
Kysymys kuuluu, että voinko jättää nuo pois? Jossakin luki, että niillä on jotain tekemistä häiriönpoiston kanssa.
Auto vaan käy todella nätisti ja kaikilla pytyillä kun laittaa uudet silikoniset tulpanjohdot suoraan tulppiin.
Kyllä ne aika helposti menee paikalleen vaikka tulpat syvällä koloissaan ovatkin.
Rikkooko käyttö ilman noita resistoreja tulpan? Vai tekeekö mäntään reiän tai muuta tuhoa moottorille?
Vielä on ole uskaltanut ajaa pidempää matkaa, mutta tosiaan uusilla tulpilla ja silikonijohdoilla ilman resistoreja auto käy hienosti.
Kyseessä Alfetta GTV6 -84 , korinvaihto.
Liitteet
BoschPlugHattu.jpg
BoschPlugHattu.jpg (49.82 KiB) Katsottu 1995 kertaa

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5481
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla ainakin tuo 75 V6 on ilman noita alkuperäisiä tulpanhattuja, perus piuhat kiinni suoraan tulpassa. Eikä ole mitenkään uuden näköiset, ulkokuoren perusteella vähintään 10v olleet paikallaan.

Ja toimii täysin. Laita resistoritulpat ja normipiuhat jos pelkäät naapureiden tv-kuvan kärsivän kun ajat ohi :)

Avatar
alamajy
Viestit: 2052
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

^Hyvä tietää, että joku on tosiaan ajanut pitempään ilman noita.
Mitkäs tulpat sulla siinä on?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5481
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alamajy kirjoitti:^Hyvä tietää, että joku on tosiaan ajanut pitempään ilman noita.
Mitkäs tulpat sulla siinä on?
en ole katsonut, edellisen omistajan jäljiltä on nuo vielä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11923
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko noissa mitään erikoista sytytysjärjestelmässä ns. aiemmin vai onko se ihan perinteinen jakajasytkä yhdellä puolalla?

Voisin kuvitella että jos tuollaiset esivastukset ottaa pois, niin joko tulpanjohdot pitää korvata "normaaleilla" (lievät olleet melko matalaimpedanssiset noiden kanssa alunperin) tai tulpat R-tulpilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3237
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tossa uudemmassa Gtv:ssä on resistorit molemmissa päissä, sillä johto on 0 ohminen.
Lienee tahratonta johdinsäikeet, ainakin ulkonäön perusteella.

Avatar
alamajy
Viestit: 2052
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfetta GTV6 Spark Plug Resistor kysymys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Polforea kirjoitti:Onko noissa mitään erikoista sytytysjärjestelmässä ns. aiemmin vai onko se ihan perinteinen jakajasytkä yhdellä puolalla?

Voisin kuvitella että jos tuollaiset esivastukset ottaa pois, niin joko tulpanjohdot pitää korvata "normaaleilla" (lievät olleet melko matalaimpedanssiset noiden kanssa alunperin) tai tulpat R-tulpilla.
Perinteinen kärjetön jakaja yhdellä puolalla.
Autossa oli: etuvastus, alkuperäiset tulpan johdot-näissä siis 1.4 kOhm resistorit ja R-tulpat.
Nyt on: etuvastus, normaalit silikoniset tulpan johdot, ei resistoreita ja ei-R-tulpat (Bosch W7DC+).
Ja nyt käy hyvin.

Vastaa Viestiin