Tulpat veekutoseen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Mätänetti kertoo että NGK PFR6B olisi sopivat tulpat 166 v6, onko kokemuksia?
Muistakin merkeistä saa kertoa omia mietteitä, en tästä haulla parin sivun etsiskelyllä löytänyt. :)

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ei Boschia kuitenkaan :lol:

Ne saattaa katketa V6:ssa. Muutamia tapauksia löytyy tältäkin foorumilta.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Onko kaikki katkeamistapaukset 24 venttiilisissä?

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

m.sa kirjoitti:Ei Boschia kuitenkaan :lol:

Ne saattaa katketa V6:ssa. Muutamia tapauksia löytyy tältäkin foorumilta.
Boschit aattelinkin välttää kun joku äitin tuttava oli kertonu kokemuksista juuri tuossa koneessa :D

Avatar
Skeletor
Viestit: 437
Liittynyt: 11 Huhti 2014, 15:16
Car(s): 156 2,5l V6

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Muistakaa, että tulppia asennettaessa momentointi on ensiarvoisen tärkeää. Tulpan lämpökuormasta 60% hukkuu kierteiden kautta kanteen ja siitä eteenpäin.
Väärä momentti sotkee koko lämpökuorman poistumisreitin -> tulppa vaurioituu.

Bosch:n tulppa _voi_ (huomaa spekulaationi) tietty näiden tapauksen nojalla olla herkempi tälle. Pystyykö joku jolla on tällainen katkennut yksilö mittaamaan venttiilin tiivisteen painuman? Tai todentamaan että tulppa on momentoitu kiinnittäessä? Toinen mielenkiintoinen kysymys, onko Alfan huoltomanuaalin momenttiarvo sama kuin tulpan valmistajan suosittelema?

Sanoisin että tulppa kuin tulppa niin väärällä momentilla saa homman puihin. Se että huomaako sitä normaalikäytössä jää kysymysmerkiksi.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 4&p=510214
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=18499

Need more? :)

Oli kai tuosta vielä keskustelu tai toinenkin.

Projektiosastossakin taisi jollakulla olla tollainen keissi...

Avatar
palkus
Viestit: 5474
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja palkus »

BFR6B on 24v bussojen tulppa. Hintaa toki on, koska 100tkm tulppa. Halpistulpat on näitä max 40tkm tulppia, jotka oikeasti alkaa olemaan loppu jo siinä 25-30 tonnin välillä :-D Momentti on tärkeä, eikä vaadi kuin sen momenttiavaimen. Ngk:n momentit on ihan samoja kuin Alfankin.
"puhun niin totta kuin osaan"

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulpat veekutoseen

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

palkus kirjoitti:BFR6B on 24v bussojen tulppa. Hintaa toki on, koska 100tkm tulppa. Halpistulpat on näitä max 40tkm tulppia, jotka oikeasti alkaa olemaan loppu jo siinä 25-30 tonnin välillä :-D Momentti on tärkeä, eikä vaadi kuin sen momenttiavaimen. Ngk:n momentit on ihan samoja kuin Alfankin.
Hintaa on mutta mielellään kestääkin, ei mun tekis mieli koko aikaa irrotella imusarjaa :D

Vastaa Viestiin