Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja taju »

Aiheesta on joskus kyselty kuinka korjata, mutta en löytänyt hyvää ohjetta, joten väsäsin sellaisen sitten itse oman kokemukseni myötä.

Alfassa tämä tuntuu olevan enemmänkin tyyppivika tai sitten huoltomiehet eivät ymmärrä vieläkään alumiinipohjan kierteitä kuinka varovasti tulppa tulee niihin kiristää ja miksi uusi tiiviste on vaihdettava joka kerta.
Olen monta kertaa nähnyt kuinka se tulppa laitetaan likaiselle lattialle, missä on hiekkaa ym. epäpuhtauksia. Kun tuohon kierteeseen joutuu murunenkin hiekkaa niin kiinnihän se hirttää ja avattaessa alumiinikierteet tulee mukana. Samoin käy vanhalla tiivisteellä, joka ei painu enää kasaan ja antaisi sitä tiiveyttä ja tiukkuutta.
Kun asiasta on huomauttanut niin saa paskamaisen asiakkaan maineen ja kehotetaan siirtymään ulkotiloihin oman turvallisuuden vuoksi.

Itse korjasin tällaisen korkatun kierteen irtokierteellä. Kierre, kun oli sama kuin sytytystulpan kierre M18x1,5. Korjaussarja löytyy Bilteman valikoimasta tuotenumerolla 18-145 ja hintaa alle kympin(tämä ei ole Bilteman mainos). Valikoimassa on eri pituisia kierteitä ja työkalu kierteen tekemiseen.

Uusi öljytulppakin löytyy Biltemasta tuotenumerolla 77-054 ja siihen tiiviste 77-212. Toki vanhakin tulppa käy, mutta kun töihin ryhtyy niin muutaman euron takia ei kannata enää mokailla.

Ennen uuden kierteen työstämistä on reikää suurennettava sen verran, että kierretappi lähtee siihen vetämään. Itse porasin alkureiän 19 mm poralla ja vielä suurensin sitä hieman 19,2 mm hiomakivellä. 19 mm pora löytyy Bilteman valikoimasta numerolla 16212. Hiomakivi löytyy myös numerolla 20030. Kiven kärki on kartio ja kivi muutoin 19,2 mm. Sillä saa melko tarkkaa reiästä sellaisen, että tuo kierretappi lähtee puremaan alumiinipohjaan. On oltava tarkkana, että kierretappi todella pureutuu eikä suttaa. Sitä saa painaa melkoisesti samalla kun kääntää ja katsottava, että lähtee suoraan. Jos ei lähde suosiolla alkuun niin reikää kannattaa varovasti vielä suurentaa ei kuitenkaan liikaa. On muistettava kääntää kierretappia hieman takaisin välillä, jotta uusi leikattu kierre katkeaa ja tapin kierre ei mene tukkoon. Muutoin hommasta tulee susi.
Kun uusi kierre on valmis niin irtokirteen siihen saa helposti paikoilleen, kun tuosta Bilteman sarjasta ottaa ylimääräisen pienemmän (11 mm pitkä) kierteen ja kiertää sen uuteen öljytulppaan kaulus ulospäin niin, että öljytulpan kierteitä jää näkyviin hieman. Sitten kiertää uuden asennettavan irtokierteen öljytulpassa näkyviin kierteisiin irtokierteitten kaulukset toisiaan vasten. (Itse valitsin tuosta valikoimasta asennettavaksi tuon 13 mm pitkän kierteen. Liian pitkä kierre estää taas kaiken öljyn ja moskan valumisen seuraavissa öljynvaihdoissa.)
Nyt öljytulpalla on helppo kiertää uusi irtokierre öljypohjaan lopullisesti kiinni. Asennettaessa irtokierrettä öljypohjaan sitä ei tule yrittää kiertää enää takaisin vaan se on kierrettävä pohjaan saakka kerralla. Kierteen tulisi lukittua kiinnipäin.

Tuohon asennettavan irtokierteen ja alumiinipohjan väliin kannattaa laittaa jotain Loctiten kierteen lukkoliimaa vielä varmuuden vuoksi. Itseltäni löytyi laakerin lukkoliimaa Loctite 660. Varmasti löytyy edullisempikin vaihtoehto, mutta tuolla se ainakin pysyy eikä kierre tule mukana seuraavassa öljynvaihdossa.
Kun öljytulpan kiertää sitten uuden tulpan ja tiivisteen kanssa kiinni niin voi huomata kuinka irtokierre saattaa vielä hieman tiuketa alumiinipohjaan. Siinä on ja pysyy.

Suurempaa irtokierrettä tuskin tuohon reikään enää pystyy asentamaan silloin ainevahvuus menee jo liian ohueksi, mutta näillä eväillä homma onnistui minulla.

Toivon mukaan tästä on apua edes jollekin joka saman asian kanssa painiskelee.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Epezi »

taju kirjoitti:Olen monta kertaa nähnyt kuinka se tulppa laitetaan likaiselle lattialle, missä on hiekkaa ym. epäpuhtauksia. Kun tuohon kierteeseen joutuu murunenkin hiekkaa niin kiinnihän se hirttää ja avattaessa alumiinikierteet tulee mukana. Samoin käy vanhalla tiivisteellä, joka ei painu enää kasaan ja antaisi sitä tiiveyttä ja tiukkuutta.
Kun asiasta on huomauttanut niin saa paskamaisen asiakkaan maineen ja kehotetaan siirtymään ulkotiloihin oman turvallisuuden vuoksi.
Suosittelen vaihtamaan huoltamoa, ei tarvitse kierteitä korjailla :wink:

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja taju »

Epezi kirjoitti:
taju kirjoitti:Olen monta kertaa nähnyt kuinka se tulppa laitetaan likaiselle lattialle, missä on hiekkaa ym. epäpuhtauksia. Kun tuohon kierteeseen joutuu murunenkin hiekkaa niin kiinnihän se hirttää ja avattaessa alumiinikierteet tulee mukana. Samoin käy vanhalla tiivisteellä, joka ei painu enää kasaan ja antaisi sitä tiiveyttä ja tiukkuutta.
Kun asiasta on huomauttanut niin saa paskamaisen asiakkaan maineen ja kehotetaan siirtymään ulkotiloihin oman turvallisuuden vuoksi.
Suosittelen vaihtamaan huoltamoa, ei tarvitse kierteitä korjailla :wink:
Näin minä teinkin heti, kun asiakaspalvelu rupesi tökkimään. Nämä remonttireiskat kun itse toimivat tässä yrityksessä myös työnvastaanotossa tiskillä välillä ymmärtämättä oman firmansa liikeideaa. Sen mukaan asiakas voi seurata huollon etenemistä puhtaalta lattialta tai kahvikupposen ääressä. No nyt on tuo kahvin tarjoilukin lopetettu.
Huoltoyritys on mainostanut paikallisradiossa puhtaita tiloja ja mainoksessakin asiakas ihmettelee voiko korjaamolla olla näin puhdasta siis antaa ymmärtää, että asiakas voi seurata jopa huollon etenemistä. No näin en nyt kuitenkaan ole menetellyt vaan poistunut paikalliseen markettiin siksi aikaa, mutta yleensä olen sen verran vilaissut kuinka homma lähtee käyntiin ja milloin huolto valmistuu. Aiemmin kun jätin autoni sinne aamulla ja hain illalla pois oli laskussa kumman paljon tunteja, mutta kun on itse maisemissa niin veloitus menee prikulleen oikein.
Mutta tuo kierteen murjominen oli minulle jo liikaa. No asiakas käyttää jalkojaan ja vaihtaa firmaa :)

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Tessu tiputtelee hieman öljyä öljypropun paikkeilta ja propussa näytti olevan kaksi tiivistettä päällekkäin. Tuli vahva epäilys että öljypohjassa ei ole kierteet ihan täydessä iskussa joten en vielä uskaltanut koskea proppuun. Täällähän olikin oikein mallikkaat ohjeet osanumeroineen, mutta biltemassa ei ilmeisesti ole enäää tarjolla oikeaa tulpan kierteen korjaussarjaa, nettisivut tunsi ainoastaan 14 mm version. Muualtakaan en äkkiseltään löytänyt vastaavaa sarjaa. Onko tietoa löytyisikö sellaista kuitenkin vielä jostain?

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Siinä on vielä ne mahdollisuudet, että öljypohja on halki propun kohdalta (ainakin JTS:ssä on ihan suunniteltu siihen kohta, josta se halkeaa.. ) tai sitten vaan ei tajuta, että ne pinnat johon kupariprikan pitää tiivistyä tulee olla puhtaita. Siihen kun kertyy kaikenlaista, niin sitten vaan ihmetellään että uus tiiviste ja silti vuotaa. Kun ei pelkkä rätti riitä vaan joskus niitä joutuu hienolla hiekkapaperilla tms putsaamaan.

mmake_
Viestit: 297
Liittynyt: 29 Marras 2015, 19:51
Car(s): Alfa Romeo 166 v6 2.5l 24v 138kw
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja mmake_ »

Irtokierteeseenhän ei saisi laittaa loctiteä suositusten mukaan, riittää kun kierrät uuden pultin vain sisään pienen rasvatipan kera niin tulee uloskin sit seuraavalöa kerralla..
Ei ole mulla ainakaan lähtenyt mistään irtokierre mukana vaikka ollut kovassakin rasituksessa ja momenttia.

Avatar
Mokomakin
Viestit: 719
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Kahteen 156 olen laittanut hydrauliikkakaupasta haetun kuusiokolo pruntin ja hydrauliikkatiivisteen. Kauppias myi seuraavan suurempaa kokoa olevan pruntin kuin alkuperäinen. Kierretapilla öljypohjaan uudet kierteet. Hiukan harvempi kierre mutta kierteen profiili jykevämpi. Ovat pysyneet ehjinä ja kuivina jo useamman vuoden. PS: En väännä hampaat irvessä ja edellisiin omistajiin ei voi vaikuttaa :roll:

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Jos on Fixus lähellä, niin tiskille kertomaan huolesi.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja RiTo »

^Sielläkö on tuollaisia sytytystulpan kierteen korjaussarjoja? Vai jotain muuta?

Onhan se tosiaan mahdollista että siellä on roskaa tiivistepinnalla tai voi olla ihan vain löysälläkin, en tosiaan uskaltanut vielä koskea :silly: Yleensä pahimpaan varautuminen kasvattaa todennäköisyyttä että mitään suurempaa vikaa ei löydykkään :lol: Bilteman sivuilta tuli bongattua vielä tälläinen sarja: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000022172/
M20x1,5 olisi tuohon juuri passeli joten taidan hakea sarjan hyllyyn varuiksi.

Avatar
Raikka
Viestit: 200
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Raikka »

Samanlaisella sarjalla korjasin omasta tuon roppu ongelman, helppo homma. Isolla kartio terällä tai surralla pitää ensin aavistuksen isontaa ropun reikaa, tuo 20mm jenga tappi ei meinaa lähteä muuten puremaan. Kaveria kannattaa pyytää pikkasen jelppaamaan että puhaltaa paine ilmaa öljytikun kautta koneen sisään, tulee alumiini silput hienosti koneen sisältä ulos kun vääntää jengoja uusiksi.
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 156 2.0 TS öljytulpan kierteen korjaus

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Bravaan joskus korjasin kierteet isontamalla reiän ja kierretapilla uudet kierteet. Kierretappiin laitoin vaseliinia, johon metallilastut jäivät kiinni. Ei tarvinnut puhaltaa painetta tikun kautta.
Voi olla ihan sama öljypohja 1.8 Bravassa kuin T.S:ssä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Vastaa Viestiin