156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Vikavalo ---> ilmamäärämittari herjaa. Uusi anturi tilaten. Rungossa sama Osanumero kuin vanhassa. Vikavalo loimottaa edelleen ja käy huonosti. Ilmamäärämittaria herjaa edelleen. Verkosto näyttää ehjältä ja pistokkeen irrotus aiheuttaa myös imuilman lämpötilaherjan.
Vanha mittari putsaten ja paikalleen ---> käy paremmin, mutta herjaa edelleen
Ilmeisesti näissä on muillakin ollut murheita uusien inkkeiden kanssa. Mistä saisi varmasti sopivan?
Tai onko ideoita muista ko. Koodin aiheuttajista?
Vanha mittari putsaten ja paikalleen ---> käy paremmin, mutta herjaa edelleen
Ilmeisesti näissä on muillakin ollut murheita uusien inkkeiden kanssa. Mistä saisi varmasti sopivan?
Tai onko ideoita muista ko. Koodin aiheuttajista?
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ostitko varmasti alkuperäisen, etkä tarvikkeen?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Autodocilta Boschin kikkare, osanumerolla hain ja tuolta löysin.
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ootko nollannut vikakoodit välissä?
Onko imuvuotoja (nuppineulan kokoinen reikä riittää että MAFv on poskellaan reilusti)?
Jos löydät pienenkin vuodon, niin sikaflex on todettu hyväksi paikkausmateriaaliksi siksi ajaksi että saat uuden imutötterön (muista antaa kuivaa kunnolla ettei mene kiertoon).
Onko imuvuotoja (nuppineulan kokoinen reikä riittää että MAFv on poskellaan reilusti)?
Jos löydät pienenkin vuodon, niin sikaflex on todettu hyväksi paikkausmateriaaliksi siksi ajaksi että saat uuden imutötterön (muista antaa kuivaa kunnolla ettei mene kiertoon).
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ja onko itse anturi sama?
Näitähän on samassa kotelossa kahta mallia ainakin TS:ssä, joista toinen ei sitten käykkään CF3:een vaan pelkästään CF2:een....
...Vaikka BOSCH itse sanoo, että käy.
Näitähän on samassa kotelossa kahta mallia ainakin TS:ssä, joista toinen ei sitten käykkään CF3:een vaan pelkästään CF2:een....
...Vaikka BOSCH itse sanoo, että käy.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Jotain hämärää tässä nyt on. Nyt kun hakee saman kikkareen tulee tähän hintaan http://www.autodoc.fi/bosch/1150520?sea ... 217%20531)
Joulukuussa ostin sen a,la ~70€
Tuotenumero 0280217531
Joulukuussa ostin sen a,la ~70€
Tuotenumero 0280217531
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ja ei näy ilmavuotoja, ei ole originaali vaan silikoni/alumiiniputkihässäkkä (tällä toiminut hyvin).
Ei antanut nollata kummallakaan mittarilla tuota koodia.
Ei antanut nollata kummallakaan mittarilla tuota koodia.
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Jos ostit sen hintaan 70€, kuulostaa pahasti tarvikkeelta jonka voit heittää kuikkaan. Aito Bosch pitää olla, muuten on ongelmia.
Koodi pitää saada myös pois, muuten auto on vikamoodissa ja ei poista koodia itsestään.
Koodi pitää saada myös pois, muuten auto on vikamoodissa ja ei poista koodia itsestään.
- Naamapalmu
- Viestit: 349
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
^Mikä siinä on että vain Bosch á 400€ ilmi toimii näissä? Mulla olis neljä ilmiä tessuun, kaikki halpistarvikkeita, kolme purkuautoista ja toinen tessu toimi kaikilla hyvin kun taas toinen ei toiminut millään niistä. Muutakin vikaa saattoi olla mutta jäi semmonen vaikutelma että tämä tessu vm -99 tosiaan kaipaili aitoa bosch ilmiä. antautunut ilmi oli Bosch.
Through difficulties to defeat
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Tämä ei ole vain Alfan juttu. Jos laitan Imprezaani jonkun muun kuin aidon Denson, menee MAF skaalaus aivan poskelleen ja vaikka sitä koittaa skaalata, ei siitä meinaa saada silti millään hyvää.
MAF on kuitenkin ECUlle varmaan tärkein komponentti. Ilman Lambdaakin pärjää, kun ohjelmoi vaan Closed Loopin pois ja ajaa ainoastaan Open Loopilla, opettaen ECUlle millä arvoilla ajellaan kun cruisaillaan/tyhjäkäytetään. MAF:sta lähtee kuitenkin se tärkein tieto, millaista soppaa sinne pyttyyn lasketaan ja jännitteet ovat pieniä (yleisesti 0-5v) ja kun puhutaan auton seoksen muutoksesta, niin 0.1V on jo todella iso muutos kuormassa/määrässä mitä ilmaa tarvitaan verrattuna bensaan. Tyhjäkäyntiä kun katsotaan, niin puhutaan 0.01V muutoksista.
Joten MAF pitää olla just eikä melkein, siksi tarvikkeet harvoin toimivat ja ECU ei osaa Closed Loopissa tätä itse kompensoida, ne on ennaltamääritettyjä arvoja.
edit: Jos luit/ymmärsit mitä kirjoitin, niin ymmärtänet myöskin miksi nuppineulan kokoinen reikä vaikuttaa aivan järjettömästi ECUn tietoon millaista soppaa pitää koneelle syöttää.
MAF on kuitenkin ECUlle varmaan tärkein komponentti. Ilman Lambdaakin pärjää, kun ohjelmoi vaan Closed Loopin pois ja ajaa ainoastaan Open Loopilla, opettaen ECUlle millä arvoilla ajellaan kun cruisaillaan/tyhjäkäytetään. MAF:sta lähtee kuitenkin se tärkein tieto, millaista soppaa sinne pyttyyn lasketaan ja jännitteet ovat pieniä (yleisesti 0-5v) ja kun puhutaan auton seoksen muutoksesta, niin 0.1V on jo todella iso muutos kuormassa/määrässä mitä ilmaa tarvitaan verrattuna bensaan. Tyhjäkäyntiä kun katsotaan, niin puhutaan 0.01V muutoksista.
Joten MAF pitää olla just eikä melkein, siksi tarvikkeet harvoin toimivat ja ECU ei osaa Closed Loopissa tätä itse kompensoida, ne on ennaltamääritettyjä arvoja.
edit: Jos luit/ymmärsit mitä kirjoitin, niin ymmärtänet myöskin miksi nuppineulan kokoinen reikä vaikuttaa aivan järjettömästi ECUn tietoon millaista soppaa pitää koneelle syöttää.
Viimeksi muokannut Shakal, 10 Tammi 2017, 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- EdotL
- Viestit: 909
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): Giulietta QV
ex: 156 V6 -03 & 156 2.0ts -98 - Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Onnistuin runsas vuosi sitten saamaan motonetin tiskiltä aidon Boschilaisen CF3:een. Ja huom. pelkän anturin. Otin vanhan tötsästä irti ja katsoin sen kyljestä nron ja sellainen oli tilaustavarana saatavana. Hinta oli muistaakseni 110 euroa. Kolmasosa siitä, minkä koko anturi putkenpätkineen olisi maksanut.
- Naamapalmu
- Viestit: 349
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Eli riippuen vuosimallista ym mikä ecu autossa jne niin saattais hyvinkin olla tilanne että tarvikkeet toimii vs eri vuosimallin auto jonka ecu hyväksyy vaan boschin anturin kaverikseen. Täytyypä ettiä pelkkä anturi ilman sitä putkiritilähässäkkää.
Toisaalta jos ne arvot heittää 0,01V ja seokset menee pieleen niin loogisesti pähkäiltynä huono kontakti tai hapettunut maapiste tms saattaisi myös sotkea tuota anturin toimintaa? Ei tietysti selitä miksi toimi boschin ilmillä irtisanoutumiseensa saakka.
Toisaalta jos ne arvot heittää 0,01V ja seokset menee pieleen niin loogisesti pähkäiltynä huono kontakti tai hapettunut maapiste tms saattaisi myös sotkea tuota anturin toimintaa? Ei tietysti selitä miksi toimi boschin ilmillä irtisanoutumiseensa saakka.
Through difficulties to defeat
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor
Jos aihe kiinnostaa ja englanti taittuu, niin suosittelen lukemaan.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Suomenkieliset kun ovat vain.. no.. pinnallisia kaikille Jouneille.
Kuitenkin: Se on niin olemattoman pienestä asiasta kiinni että MAFv on oikein ja ECU ei tosiaan tätä kompensoi mitenkään closed loopissa. Tarvikemittari käyttää eri komponentteja mitä alkuperäinen = eri MAFv = ECU on ihmeissään = auto ei toimi oikein.
Alkuperäinen on kallis, mutta se on valitettavasti ostettava jotta säästyy päänsäryiltä.
Jos aihe kiinnostaa ja englanti taittuu, niin suosittelen lukemaan.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Suomenkieliset kun ovat vain.. no.. pinnallisia kaikille Jouneille.
Kuitenkin: Se on niin olemattoman pienestä asiasta kiinni että MAFv on oikein ja ECU ei tosiaan tätä kompensoi mitenkään closed loopissa. Tarvikemittari käyttää eri komponentteja mitä alkuperäinen = eri MAFv = ECU on ihmeissään = auto ei toimi oikein.
Alkuperäinen on kallis, mutta se on valitettavasti ostettava jotta säästyy päänsäryiltä.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Mua ihmetyttää se että ton sekundakikkareen kupeessakin lukee Bosch. Autodocin pimu ei ole vielä soittanut takaisin kun kysyin mistä ovat sen 70€ boschin haalineet, vaikka lupasi selvitellä. Mutta tosiaan varmasti toimiva ILMI pitäisi nyt löytää ja suht nopeasti.
- Naamapalmu
- Viestit: 349
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Eihän tässä muu kuin opiskelu auta. Amiksessa kun lyötiin räikkä kouraan ja sanottiin että korjaa. Ei niillä opeilla hirmu pitkälle pötki. Sorry ot avautuminen.
jottei oo ihan ot niin voin tarjota kenties sun autossa toimivaa ilmiä lainaan. oman vm kun tais olla 98
jottei oo ihan ot niin voin tarjota kenties sun autossa toimivaa ilmiä lainaan. oman vm kun tais olla 98
Through difficulties to defeat
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Jotkut varaosapuljut kaivaa sen oikean anturin, kun menee suoraan anturin koodilla ihmettelemään.
Ainakin jossain Ladassa taisi olla sama, kuin jonkin version 2.5V6:ssa. Samoin jossain ooppelissa itse anturi on sama.
Putket on kaikissa täysin eri, joten se aiheuttanee vähän lisähaastetta metsästäjillekin... Foorumilta löytyy - jostain - juttua ainakin pariin 2.5v6:een liittyen tosta.
Ainakin jossain Ladassa taisi olla sama, kuin jonkin version 2.5V6:ssa. Samoin jossain ooppelissa itse anturi on sama.
Putket on kaikissa täysin eri, joten se aiheuttanee vähän lisähaastetta metsästäjillekin... Foorumilta löytyy - jostain - juttua ainakin pariin 2.5v6:een liittyen tosta.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Niin ja sitten vielä luottaa siihen että toi autossa ollut on oikea. Mutta otetaan anturi rööristä irti ja mennään notkuun varaosatiskille. Liian hyvin onnistunutkin noi nettiostokset.
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Tosiaan, putken numerosta viis, anturi siellä sisällä on se ratkaiseva tekijä.
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ota vanha (hajonnut) irti, katso numero.
Ota uusi Bosch irti, katso numero. Jos sama numero, voi mennä sormi suuhun.
Jos eri numero, varaosatiskille notkumaan sen hajonneen kanssa...
Ota uusi Bosch irti, katso numero. Jos sama numero, voi mennä sormi suuhun.
Jos eri numero, varaosatiskille notkumaan sen hajonneen kanssa...
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Juu näin juuri. Ongelma on vaan se että pitäisi liikkua koko ajan ja rouva vahtii ison Alfan avaimia....
- Aquatica
- Viestit: 15116
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ainiin.
Mites se kulkee ILMIn johto irti?
Jos toimii "perushyvin"; muttei erikoisesti, on se selkeä vikapaikka.
Tuli vasta nyt mieleen tuo - ei näkynyt kukaan sanoneen aikaisemmin
Mites se kulkee ILMIn johto irti?
Jos toimii "perushyvin"; muttei erikoisesti, on se selkeä vikapaikka.
Tuli vasta nyt mieleen tuo - ei näkynyt kukaan sanoneen aikaisemmin
- T Blomfeldt
- Viestit: 145
- Liittynyt: 13 Loka 2010, 10:47
- Car(s): 156 V6
Audi A4
Volvo 240-projekti - Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Ei kannata ostaa Ladan mittari ja siirtää anturin.
Olen koittanut, auto käy kyllä mutta ei ihan samalla tavalla kuin on tarkoitettu -puuttuu varmaan 20 hp ja käy epätasaisempi.
Kysyin kaverilta jolla on Bosch-korjaamo ja käynyt kaikkien maailman Bosch-kurssit ja koulutukset, hänen mukaan ne ovat kalibroitu eri tavalla vaikka varaosanumero itse anturilla on sama -eli kannattaa hankkia oikea mittari.
Olen koittanut, auto käy kyllä mutta ei ihan samalla tavalla kuin on tarkoitettu -puuttuu varmaan 20 hp ja käy epätasaisempi.
Kysyin kaverilta jolla on Bosch-korjaamo ja käynyt kaikkien maailman Bosch-kurssit ja koulutukset, hänen mukaan ne ovat kalibroitu eri tavalla vaikka varaosanumero itse anturilla on sama -eli kannattaa hankkia oikea mittari.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
No mistäs minä / varaosamyyjä tietää mikä on oikea anturi, jos niissä on samat numerot?
- _L_T_V_
- Viestit: 378
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Laitoin sulle arkkitehti YV:tä...
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
No nyt toimii! Pirkkalan mies toi toimivan käytetyn ja taas mennään. Oli juuri kivat piha-asennuskelitkin. Tuon 70€ BOSCHIN taidan jättää muistomerkiksi olohuoneeseen. Aina kun tekee mieli ostaa epäilyttävän halpaa, katson sitä ja mietin uudestaan. Kiitoksia!
- _L_T_V_
- Viestit: 378
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
- Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS - Paikkakunta: Pirkkala
Re: 156 2,5 V6 1999 ilmamäärämittari
Hyvä että pelaa