Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Tervehdys arvon Alfa- tietäjät. Löytyisikö täältä kokemuksia/ hyviä mielipiteitä iskareiden ja jousien valintaan?
Kyseessä siis 1970 vuosimallin 1750 GTV coupe joka kaipaisi kovasti uusia iskareita ja jousia. Tällä hetkellä jousien välistä löytyy ruotsalaiset erikoisvarusteet eli korokekumit:)
Tavoitteena on jämäkkä, mutta suhteellisen mukava alusta cruisailukäyttöön ja mutkateille. Rata-ajoon auto ei ole tulossa.
Lueskelin suuren maailman foorumeita ja siellä oli suosittu Brittipajojen omia jousia ja Konin iskareita. Itse olen tällä hetkellä päätymässä Eibachin jousiin ja Konin iskareihin. Oikeastaan iskareiden valinta tuottaa ehkä eniten päänvaivaa. Koni suosittelee madallettuun alustaan keltaisia sportteja, mutta ulkomailla ovat kovasti sitä mieltä, että ne ovat epämiellyttävän jäykät. Kyselin Konilta mielipidettä punaisten iskareiden sopivuudesta madallettuun alustaan, mutta en saanut vastausta heiltä. Onko täällä kokemusta punaisten ja keltaisten konien ominaisuuksien eroista?
Eibach + Koni kompinaatio maksaa n. 600€-700€. Onkohan alle tonnin hintaluokassa saatavilla parempia/järkevämpiä vaihtoehtoja?
Kaikki muutkin vaihtoehdot, kokemukset ja mielipiteet ovat enemmän kuin tervetulleita.
-Jaska
Kyseessä siis 1970 vuosimallin 1750 GTV coupe joka kaipaisi kovasti uusia iskareita ja jousia. Tällä hetkellä jousien välistä löytyy ruotsalaiset erikoisvarusteet eli korokekumit:)
Tavoitteena on jämäkkä, mutta suhteellisen mukava alusta cruisailukäyttöön ja mutkateille. Rata-ajoon auto ei ole tulossa.
Lueskelin suuren maailman foorumeita ja siellä oli suosittu Brittipajojen omia jousia ja Konin iskareita. Itse olen tällä hetkellä päätymässä Eibachin jousiin ja Konin iskareihin. Oikeastaan iskareiden valinta tuottaa ehkä eniten päänvaivaa. Koni suosittelee madallettuun alustaan keltaisia sportteja, mutta ulkomailla ovat kovasti sitä mieltä, että ne ovat epämiellyttävän jäykät. Kyselin Konilta mielipidettä punaisten iskareiden sopivuudesta madallettuun alustaan, mutta en saanut vastausta heiltä. Onko täällä kokemusta punaisten ja keltaisten konien ominaisuuksien eroista?
Eibach + Koni kompinaatio maksaa n. 600€-700€. Onkohan alle tonnin hintaluokassa saatavilla parempia/järkevämpiä vaihtoehtoja?
Kaikki muutkin vaihtoehdot, kokemukset ja mielipiteet ovat enemmän kuin tervetulleita.
-Jaska
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Samoilla linjoilla ollaan. Keltainen toimii edessä hyvin ja on mukava, kun sen pitää säädettynä kuten Juhako kirjoitti. Takapäässä punainen toimii mielestäni paremmin.
Caster tangon takapään puslat kannattaa vaihtaa uretaani versioon ja ylätukivarren sisäpäät lemförderin nylon-teräspusliin (samat kuin alatukivarren sisäpäissä)
Kallistuksen vakaajan koiranluun pusliin kannattaa kiinnittää huomiota, jos siellä pitää kumipuslat niin ne pitäisi olla jäykkää sorttia.
Ja kaiken jälkeen; ajelin syksyllä pikkulenkin vakio alustaisella Gtj:llä ja tietyissä oloissa se oli kyllä paljon hauskempi ajaa kuin oma alustaviritetty Giulia.
Caster tangon takapään puslat kannattaa vaihtaa uretaani versioon ja ylätukivarren sisäpäät lemförderin nylon-teräspusliin (samat kuin alatukivarren sisäpäissä)
Kallistuksen vakaajan koiranluun pusliin kannattaa kiinnittää huomiota, jos siellä pitää kumipuslat niin ne pitäisi olla jäykkää sorttia.
Ja kaiken jälkeen; ajelin syksyllä pikkulenkin vakio alustaisella Gtj:llä ja tietyissä oloissa se oli kyllä paljon hauskempi ajaa kuin oma alustaviritetty Giulia.
Giulia Super -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Mulla on Spiderissä, joka on siis teknisesti sama auto kuin Bertie, punaiset Konit ja Eibachin vieterit. Kunnollista vertailukohtaa ei ole mutta olen kyllä tykännyt tuosta yhdistelmästä. Mielestäni kiva Fast Road -alusta, ei paljon kurveissa niiaile mutta toisaalta ei myöskään ole epämiellyttävän kova. Tosin vanhan Spiiderin koppa on niin letkeä että kovin tarkkaa siitä vieteristöstä tuskin saa ilman jonkinlaista korin jäykistämistä.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 238
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 19:15
- Car(s): Alfa Spider 2000 Veloce -77
Tesla Model 3 - Paikkakunta: Turku
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Minulla taas on spiderissa keltaiset konit, jousista en tiedä, mutta matalat ovat.
Ja ainoastaan kori joustaa, ei alusta.
Ja ainoastaan kori joustaa, ei alusta.
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Iskarien valinta tahtoo edelleen tuottaa vähän päänvaivaa. Osaako kukaan sanoa meneekö keltaisten ja punaisten Konien säätöalue yhtään "päällekäin" ja kuinka paljon iskarien jäykkyydessä on oikeasti eroja? Jousissa minulla olikin vaihtoehtoina vakiojouset ja Eibachit, mutta eiköhän sinne ne Eibachit nyt tule.
Toisessa kesäpirssissäni on h&r cupkit ja se ainakin sopii erittäin hyvin 80-luvun kutoskoneiseen avoautoon, vaikka ei sitä kovin mukavuuspainotteiseksi kyllä voi sanoa..
Toisessa kesäpirssissäni on h&r cupkit ja se ainakin sopii erittäin hyvin 80-luvun kutoskoneiseen avoautoon, vaikka ei sitä kovin mukavuuspainotteiseksi kyllä voi sanoa..
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Punaisessa ja Keltaisessa on yhtä paljon max vaimennusta, vaimennuskäyrä vain on erilainen. Keltaisessa on enemmän nopean liikkeen vaimennusta. Vähän makuasia kummasta tykkää, hyviä vaihtoehtoja molemmat ja vaimennus piisaa, painotus vaan on eri.
Giulia Super -69
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Tosiaan Gasolinan mainitsemasta vakkarialustasta. Taisi olla minun autoni, tai sitten ne olivat lisääntyneet navetassa Kovin paljon en ole ehtinyt tuolla kilometrejä keräämään, mutta minusta vakio on mukavampi kuin viritetty. Verrokkina edellinen Giulia, jossa oli/on säädettävät Spaxit ja Eibachit. Vakiona on mutkatiellä hauskaa, eikä ole tarvetta ajaa kovin suurta ylinopeutta fiiliksen ylläpitämiseksi. Rata-ajo tietty erikseen.
Miten mahtaisi toimia keltainen tai punainen Koni yhdistettynä vakiojousiin? Tuo ei tietty ole vaihtoehto jos haluaa matalampaa.
Miten mahtaisi toimia keltainen tai punainen Koni yhdistettynä vakiojousiin? Tuo ei tietty ole vaihtoehto jos haluaa matalampaa.
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Sinun auto kyllä Vakio on mukavampi ja pienellä viilauksella siihen saa lisää tarkkuutta. Viritetty alusta on erittäin hauska myös, mutta yleensä ei kovin mukava. Kyllä keltainen-punainen toimii vakio jousien kanssa.
Giulia Super -69
-
- Viestit: 112
- Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
- Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960
Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001 - Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Uutta alustaa Bertone Coupeen.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Kuriiri kiikutti tällä viikolla Eibachit ja keltaiset Konit kotiovelle. Toivottavasti ne eksyvät omille paikoilleen vielä ennen kevättä. Samalla täytyy tietysti tarkastaa muidenkin osien kunto ja ehkä puhaltaa sekä pulverimaalata alustan osat.
Ehkä sitä olisi syytä aloittaa projekti topicci kyseisestä kulkineesta..
-Jaska
Ehkä sitä olisi syytä aloittaa projekti topicci kyseisestä kulkineesta..
-Jaska