2.0 JTDM EGR ja P0488

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja jkk »

jaahas, eilen pukkas P0488 koodin, EGR Throttle Position Control Range/Performance, tehot pois ja more money light syttyi tauluun.

Edellisestä herjasta n. 4 kk / 10 tkm ja silloinkin eri koodi p0490 exhaust gas recirculation control circuit high.

Nämä kuitenkin liittyvät molemmat egr:ään, joten kai sitä kannattaisi edes koittaa puhdistaa vai vaihtaako suoraan uuden egr:än? Onko vinkkejä miten tuo puhdistus kannattaa tehdä ja miten tuo kaasuläpän kotelo kannattaa putsata?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Toimisikohan Forten tankkiin laitettava EGR puhdistusaine. Kuulemma joillakin on toiminut kun käyttänyt säännöllisesti esim. kerran vuodessa.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja jkk »

uus egr tilattu kun ei näyttäny olevan ihan älyttömissä hinnoissa. Varmaan suotavaa putsata putkistoja, jotain puhdistusainetta varmaan voisi käyttää. Vähän mietityttää noiden käyttö, suihkutetaanko ne ilmanottoon maf ennen vai jälkeen vai suoraan sinne kaasuläpän sisään...Liqui moly diesel intake cleaneria saisi ihan edulliseti vrt. forten vastaava...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15058
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tankkiin laitettavat laitetaan tankkiin :silly:

Mut paljos se EGR kustantaa, mietin vaan et oisko putsaus kui pal halvempi ollu...

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja jkk »

^juu, no tämä oli selvä :mrgreen: meat & doria merkkinen egr 140 e

Avatar
Jiitee
Viestit: 4364
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuleeko sulla paljon pätkäajoa ?

Tämä on pahus näiden nykyriisseleiden akilleen kantapää... hiukkasloukut ja EGR tukkeutuvat kun kone ei käy tarpeeksi kuumana riittävän usein. Koita antaa ainakin kerran viikossa tunnin-parin ajan kenkää oikein isän kädestä sille niin pysyy röörit puhtaampana.
Mulla on tapana ajaa tämän takia joskus 3,5 km:n työmatka yhdelle kustannuspaikalleni kovilla pakkasilla kiertäen n. 25 km:n matkana... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja jkk »

^näin olen ymmärtänyt, että nuo dieselit likaantuvat helposti. Mulla työmatkaa yhteen suuntaan 34 km, siitä n.25 km kehää 80 / 100 kmh. Sikaa tulee annettua silloin tällöin, muttei kuitenkaan ihan rääkiksi asti...

Avatar
Polforea
Viestit: 11283
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ipi76 kirjoitti:Kuulemma joillakin on toiminut kun käyttänyt säännöllisesti esim. kerran vuodessa.
Onko tästä todisteena kuvia irroitetusta, vaikka 200tkm ajetusta, puhtaasta EGR:stä tai imusarjasta vai se, että vikavalo ei ole kertaakaan syttynyt matkalla X?

Ei muuten mutta olen hivenen skeptinen, että EGR:n ja imusarjan jälkeen sisään todella vähäisissä määrin suihkutettava puhdistusaine tekisi hämmentäviä taikoja suht. harvoin käytettynä. Uskottavampaa olisi, jos joka tankillisessa käytettävä aine toimisi vähentäen nokea ko. tankillisen pakokaasuissa (tämän osalta voin myös uskoa, että eri dieselpolttoaineissa on ainakin jossain määrin eroja).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: 2.0 JTDM EGR ja P0488

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^ei sen enempi faktaa, mutta juttelin taannoin Dieseli GT miehen kanssa kaupanpihassa joka kertoi että GT oli ruvennut savuttamaan. Siitä oli päätellyt että EGR ei toimi niin kuin pitää ja oli hommannut
tankkiin kaadettavan Forten EGR puhdistusaineen. Savutus oli lakannut pikkuhiljaa tankillisen aikana.

Oli käyttänyt sen jälkeen 2 kertaa vuoden välein eikä ollut huomannut että olisi ruvennut savuttamaan.

Kuulemma parilla kaverilla samanlaisia kokemuksia, mutta ei toimi jos EGR täysin jumissa.

Vastaa Viestiin