ajoituksenmuunnin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
myalfa
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2003, 22:04
Paikkakunta: Helsinki

ajoituksenmuunnin

Viesti Kirjoittaja myalfa »

Mun 156 pitää dieslimaista ääntä käynnistäessä. Kyseinen ääni kestää 2-4 sekuntia ja on erittäin ärsyttävää. Ääni loppuu kuitenkin heti sen jälkeen eikä ilmene enää kunnes seuraavan kerran. Eikä se edes ihan joka kerta ole siellä. Onko kyse ajoituksenmuuntimesta vai joku muu vika? Onko sitä mahdollista saada pois mikäli kyse ei ole ajoituksenm.?

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): Giulietta + ID4
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Kuulin, että 98...99 malleissa tuo muunnin oli herkkä hajoamaan. Uudemmissa epäilevät (DA:ssa) äänen tulevan venttiileistä.

Tiedä häntä. Itselläni on sama vaiva (-00).

myalfa
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2003, 22:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja myalfa »

kyseessä on -99 joten kai se sit on se muunnin...toivoittavasti, koska
myyjäliike lupasi korvata työkustannukset, osat maksan itse. Mikäli venttiilit, mikä on toimenpide ja kustannus?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

2-4 sekunnissa ei vielä edes öljyt kierrä kunnolla kannessa. Onko tuo ääni ilmestynyt nyt vai onko ollut aina? jos ajoituksen muunnin menee sen äänen pitäisi lisääntyä/pidentyä ajan myötä.vuodesta 2000 tuossa muuntimessa pitäisi olla joku muutos parempaan, jos se menee vaihtoo katso etteivät pistä samanlaista vanhaa osaa tilalle.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

myalfa
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2003, 22:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja myalfa »

no...itse asiassa huomasin sitä noin 2 kuukautta sitten kun olin lukenut vastaavanlaisesta tapauksesta alfapower.nu:ssä. Sen jälkeen olen
kyllä huomannut joka kerta... ei ole pahentunut kuitenkin. Vaihdoin
öljyt 2000km sitten ja silloin se hetkellisesti loppui tai sitten vain kuvittelin. Nyt se on kuitenkin palannut ärsyttääkseen mun elämää...

myalfa
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2003, 22:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja myalfa »

joka tapauksessa niin taidan vaihtaa muuntimen kuitenkin koska myyjäliike lupasi korvata työkustannukset. Vaihdan samalla hihnat niin säästän paljon rahaa (työ 477 euroa...) joten ei niin paha...jos se sit auttaa on toinen asia...

Avatar
155156
Viestit: 2099
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Sama vika oli 155:ssä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155 16V Supereissa oli sama vika, mutta vain lämpimällä moottorilla. Kylmällä moottorilla tai käynnistettäessä välittömästi sammutuksen jälkeen naputusta ei kuulunut.

Tästä päätelin sen, että kun moottoria ei käytetä vähään aikaan, kuuma öljy valuu osaksi pois venttiilin painimista ja sinne jää vain vähän lämmintä ohutta öljyä. Kun moottori käynnistetään, kestä sekuntin tai pari että painimet jälleen täyttyvät öljystä, ja naputus loppuu.

Jos taas moottori ehtii jäähtyä kylmäksi, painimiin jäänyt öljy on sen verran jäykkää, ettei naputusta ilmene.

Jos taas moottorin käynnistää hyvin pian sammutuksen jälkeen, eivät painimet ehdi tyhjetä.

Tämä oli siis omaa päätelmää, ei mitään kiveen kirjoitettua faktaa :wink: .

Kulunut ajoitin naputtaa koko ajan pienillä kierroksilla moottorin lämmittyä. Tämä on itse koettua faktaa ja vielä pitkän kaavan kautta.

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Mää en tiedä alfan kannuista mitään mut oon ymmärtänyt et ei noissa mi
tään hydraulisia nostajia ole :crazyeyes: .Eix noissa ole pala säätö?
T:Jukka

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

XJ40 kirjoitti:Mää en tiedä alfan kannuista mitään mut oon ymmärtänyt et ei noissa mi
tään hydraulisia nostajia ole :crazyeyes: .Eix noissa ole pala säätö?
T:Jukka
vanhassa kannussa oli
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Mulla sama vika. Veto tosi tukkoista alle 3000, ja karkea käyntiääni. Muukkosella ajoituksenmuunnin vaihdettuna 400€.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11246
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

XJ40 kirjoitti:Mää en tiedä alfan kannuista mitään mut oon ymmärtänyt et ei noissa mitään hydraulisia nostajia ole :crazyeyes: .Eix noissa ole pala säätö?
T:Jukka
Neliventtiilipadoissa on hydrauliset painimet, ainakin neloskoneissa (rivi- ja bokseri-). 24v kutosista en ole varma, mutta luulis nyt sinnekin suunnitellun hydraulitasaimet, on muuten turhan paljon hommaa rakotulkilla.

Wanhassa alumiininelosessa on kyllä palasäädöt, SOHC-kutosessa kummallinen sekasikiö imuvenojen palasäätöä ja pakovenojen ruuveja.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Roach kirjoitti:Kuulin, että 98...99 malleissa tuo muunnin oli herkkä hajoamaan. Uudemmissa epäilevät (DA:ssa) äänen tulevan venttiileistä.

Tiedä häntä. Itselläni on sama vaiva (-00).
Onko 2001-mallisessa odotettavissa parempaa kestävyyttä,
vai kannattaako vaihtaa joka tapauksessa uusi muunnin
jakopäärempassa? Nyt kilsoja 102tkm, eikä pahemmin äännä.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Ajoituksenmuuntimen hankintapaikaksi suosittelen vanhasta muistista http://www.italo-ersatzteile.de/

Nockenwellenversteller
Vergl. -Nr. 60666199

EUR 109.00

Siihen samaan tilaukseen muuta mukavaa ni a vot!

Avatar
hjpp
Viestit: 1931
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Huolsin vaimon Alfan (-00 1,8 102 tkm) ja totesin samalla, että kulku on kateissa alle 3000:n kierroksilla. Vikahan voisi olla vakka tämän keskustelun aiheessa. Voisikohan tuota ajoituksenmuuntimen toimimattomuuta testata yksinkertaisesti?
Käynnistysääni ei ole mitenkään ihmeellinen. Jokin parin sekunnin särähdys jostain kuuluu, mutta mielestäni se on kuulunut aina.

Vastaa Viestiin