Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ramsester
Viestit: 259
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Tämä ensimmäinen ei varsinaisesti ole pelkästään GTV:n ongelma, mutta laitetaan nyt tänne, kun kysymys on ko mallista.

Katsastuksessa tuli ilmi, että oikeanpuolen ajovalonsäätö ei toimi. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että johto oli irti moottorista ja moottorin kiinnityskohta umpioon oli hieman heikossa hapessa. Tuikkasin johdon kiinni ja kokeilin. Tuloksena säätömoottori pyörii kokoajan, kun valot ovat päällä.

Etsin uutta tilalle, mutta näitä ei tunnu löytyvän joka oksalta. Onko kukaan purkanut säätömoottoria? Olisikohan tämä vielä korjattavissa tai olisikohan jossain muussa mallissa mahdollisesti samanlainen?


Toinen kohta, josta katsastus jäi kiinni oli käsijarru. Laitoin uudet levyt ja palat ja männät liikkuvat herkästi, mutta ei vaan pidä. Pyöriä ei saa lukkoon edes lumisella tiellä. Vaijerit ovat vähän tahmeat, joten tilasin vielä ne. Onko tässä tosiaan näin kehno käsijarru vai hukkuuko koko voima noihin vanhoihin vaijereihin? Vai onko Kumhojen pito vaan niin maaginen, että jarruvoima ei riitä :silly: Jalkajarru toimi katsastuksessa normaalisti. Mites muilla?

Suunnittelin jo noita hyllystä löytyviä GTA:n takajarruja tähän, mutta ihan suoraan ne eivät käy. Satulan kiinnitysrauta on liian paksu mahtuakseen olka-akselin ja jarrulevyn väliin tai vastaavasti jarrulevy on liian "syvä". Kiinnityskohdat ovat kyllä oikealla kohdalla. Lisäksi satulat ovat "vääränkätiset" eli tarkoitettu akselin etupuolelle, kun GTV:ssä ne ovat akselin takapuolella. Ainakin 1.8 Stilosta ja T-Jet Bravosta löytyisi oikeanlaiset satulat, mutta oikean "syvyistä" levyä ei ole vielä löytynyt. Nämä Stilon isommalla männällä olevat satulat sattuvat tosin suoraan omien levyjen ja kiinnitysrautojen kanssa. Tiedä sitten onko 4mm suuremmasta männänhalkaisijasta hyötyä käsijarrun suhteen... Omassa satulassa taisi olla 34mm mäntä ja noissa isommissa 38mm mäntä. Ainakin 156:n käsijarru piti todella hyvin noilla suuremmilla levyillä ja satuloilla.

Avatar
Sape
Viestit: 1405
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Onko kukaan poistanut / poistattanut GTV:stä ajonestoa pois käytöstä? Missä tekevät noita poistoja ja paljonkohan tuo lysti kustantaa?

Sillä pyörii tämmöinen vaihtoehto mielessä, kun GTV:hen pitäisi löytää uusi moottorin ECU ja tuntuu olevan maapallon ainoa tarjolla oleva ECU Ruotsissa, jossa ei siinäkään tietenkään ole ajoneston boksia ja avainta tallessa...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5430
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sape kirjoitti:Onko kukaan poistanut / poistattanut GTV:stä ajonestoa pois käytöstä? Missä tekevät noita poistoja ja paljonkohan tuo lysti kustantaa?

Sillä pyörii tämmöinen vaihtoehto mielessä, kun GTV:hen pitäisi löytää uusi moottorin ECU ja tuntuu olevan maapallon ainoa tarjolla oleva ECU Ruotsissa, jossa ei siinäkään tietenkään ole ajoneston boksia ja avainta tallessa...
schepers autotechniek

http://www.schepers-autotechniek.com/nl_home.htm

En ole kokeillut mutta tuota paikkaa on kehuttu monesta suuntaa.

Avatar
Sape
Viestit: 1405
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sape »

Tuo firma olikin uusi tuttavuus, täytyy laittaa kyselyä menemään. Kiitokset.

Avatar
Wessie
Viestit: 71
Liittynyt: 30 Heinä 2013, 13:22
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 659A/831 (Kesäauto)
Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 601/495 (Projekti)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Wessie »

Wessie kirjoitti:1:
Takakontin verhoilua purkaessa löytyi akkuhyllyä vastaavalta kuljettajanpuoleiselta paikalta kuvan mukainen kiinnityskuminauha. Onko kenelläkään tietoa minkä kiinnittämistä varten moinen on tuolla?
Itse itselleni vastaten, kuminauha löytyy autoista jotka on alunperin tilattu tehtaalta ilman vararengasta. Kuminauha on pitänyt paikallaan renkaanpaikkausvaahtosarjan pussukkaa.
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" - Henry Ford

Sörsselssön
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2014, 21:16

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Terve.

Olisin kysynyt, että miten 185 cm aikuisen miehen ruho sopii GTV:hen? Lähinnä pääntila ja penkin säätövara askarruttavat.

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vähän riippuu mittasuhteista, jalkojen pituus suhteessa selän pituuteen, mutta sanoisin, että kattoluukulliset versiot kannattaa suosiolla unohtaa, sillä niissä on kattoverhoilu matalammalla kuin luukuttomassa.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jalkatila tuskin loppuu, mutta aurinkokatollisessa joudut mahdollisesti tinkimään ajoasennosta.

Avatar
Tommi
Viestit: 661
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

187cm mahtuu myös kattoluukulliseen, mutta hieman joutuu asentoa säätämään, ettei pää osu kattoon - varsinkin kypärän kanssa.
Mutta jalkojen/selän/käsien mittasuheet tuohon varmaan enemmän vaikuttaa.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Sörsselssön
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Tammi 2014, 21:16

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Kiitokset vastauksista. Paria 156:sta kävin tänään katsomassa mutta oli sen verran ristiriitaa ilmoituksien ja todellisuuden kanssa että jos sittenkin GTV:tä. :-D

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Pitkän hiljaiselon jälkeen kysymyksiä taas teille GTV tietäville!

2.0 V6 Turbo ja venttiilien säätö. Joku venttiili on alkanut naputtaa ja siitä en pidä, pitää siis korjata. Onko tämä minkälainen operaatio, kannattaako alkaa itse tekemään vai viekö suosiolla jonnekin pajalle? Tarviiko erikoistyökaluja yms yms?

Turbon toiminta. Vaikuttaa siltä että turbo ei oikein lähde ahtaan, varsinkaan jos iskee kaasun pohjaan. Selvää epäröintiä liikkeelle lähdössä ja jotenkin puhdittomalta vaikuttaa meno. Tasainen kiihdytys ilman että iskee kaasun pohjaan toimii paremmin, ja silloin välillä selvästi huomaa kun turbo lähtee mukaan.
Oliko näissä jotain semmosta safe-modea mihin kone menee ja sit ei turbo ahda vai mitenkä? Jotain tämmöstä muistelen joskus jostain lukeneeni.

Kiitos!

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Voi säätä itse.
Periaatteessa kopat pois ja rakotulkilla mittaa välykset.
Pakopuolen säätö kierteellä, imu paloilla.
Pako noissa kai tuppaa karkaamaan.
Alla selventävä kuva
Kansi2.jpg
Kansi2.jpg (209.79 KiB) Katsottu 17229 kertaa
Kannattaa tarkastaa myös ettei paininkuppien pinta ole mennyt huonoksi

RepaMepa
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja RepaMepa »

Kiitos Finest nopeasta vastauksesta! Kylmällä koneella ei naputa mutta koneen kuumetessa sitten alkaa.

Välyksiä kun rakotulkilla mittaa niin pyöräytetäänkö moottori johonkin tiettyyn kohtaan? Ladoissa kun olen venttiileitä säätänyt siinä seurataan tiettyä kaavaa jotta saa aina oikean ventiilin auki/kiinni.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Naputus johtuu lämpölaajenemisista, kannessa eri metalleja.
Itse katoin vain ettei nokka ole painimen kohdalla. Joudut siis pyörittämään.
Hyväksi todettu pakovälys on pienempi kuin tehtaan suositus, olikohan 0,225mm, kannattaa tarkistaa.
Korjaamokirjassa 0,275 - 0,300mm, joka ilmeisesti aiheuttaa diiselimäiset äänet.
Kauppojen hyllyiltä en löytänyt sopivaa tulkkia, vaan vedin sitten muistaakseni 0,25mm.
Tuossa vielä kuva irto-osista. Kannattaa varmistua, ettei työntötankoihin jää välystä mitattaessa.
painimet.jpg
painimet.jpg (147.54 KiB) Katsottu 17208 kertaa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Nosto tälle langalle.

Iski probleema: Varashälytin huutaa ja auto luonnollisesti sammuttaa itsensä nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Hälytys alkaa viimeistään startatessa, useimmiten myös kun avaa takaluukun.
Aloitti shown kun akun lataus pääsi alhaiseksi ja annoin toisesta akusta lisävirtaa.
Pari kertaa talvella annettu suoraan toisesta autosta kaapeleilla, se ei ole haitannut.

Kysymys: Millä sen saa hiljaiseksi ja pois päältä? :)
Ei ole kauko-ohjauttua lukitusta, auton mukana tuli pieni avain, jonka kuvittelen liittyvän halyttimeen.

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja qaz »

Finest kirjoitti: Kysymys: Millä sen saa hiljaiseksi ja pois päältä? :)
Ei ole kauko-ohjauttua lukitusta, auton mukana tuli pieni avain, jonka kuvittelen liittyvän halyttimeen.
Muistelen että avaimella saa hälyn pois päältä tuossa oikeanpuoleisessa muoviverhoilussa olevan pienen luukun takaa
Kuva

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Eli kuvassa vasemmalla umpion takana?
Manuaalin mukaan siellä sireeni, mutta en muista sitä siellä olleen kun sytkäboxin sinne laitoin :?

Ja mullahan siinä ei ole koko kantta aukon päällä..

qaz
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 17:56

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja qaz »

Juuri tuolla kuvassa vasemmalla umpion takana väittäisin olleen, mutta koko GTV:tä ei ole ollut vuosiin joten voin hyvinkin muistaa väärin. Alfaownerissa oli tuossa ketjussa mainittu lukkopesän olleen juuri sireenissä, noiden juttujen perusteella tuo ei tosin pomminvarmalta ratkaisulta vaikuta:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... alarm.html

Tuliko auton mukana hälylle kaukosäädintä?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Oli se siellä, koko muovi umpion takaa piti poistaa jotta kädet mahtui.
Ja tuli ohjain mukana, ikinä en ole käyttänyt. Ei patterin vaihto auttanut saamaan kaken lediin valoa :(

Akku ollut yön irti, jos sillä saisi codevalon häipymään.
Tämän ohjeen perusteella:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Keycodesystem.shtml

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5430
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä spiderista (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Millainen verhoilu kuuluisi olla Spiderin (916) "takapenkin" kohdalla olevassa lokerossa sisällä (siis siellä missä akku, sähkökaton hilppeet ja öljysäiliö ovat)?

Eper antaa tällaiset osat mutta olisko jollain kuvaa ihan oikeasta tuotteesta tai verhoillusta lokerosta? Omasta vaikuttaa puuttuvan nuo osat 2, 4 ja 5.
Liitteet
nimetön.jpg
nimetön.jpg (129.93 KiB) Katsottu 16670 kertaa

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Akun suoja on 4, muu on aika löysää tavaraa, sen saa vedettyä pois tuon aukon kautta, samanlaista materiaalia kuin matto. Kuvaa ei kuitenkaan ole arkistossa :oops:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5430
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Onko tuo Spider akun suoja/peite tämänmoinen?

Ruotsista purkaamolta löytyisi tällainen, muuta verhoilua ei.

Kuva

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei ole tuo, se on juuri kuvan mukainen, "pientavarahylly" sen verhoilun päällä! Kysy jos tuossa verhoilussa olisi varaosanumero?

Simeoni
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Moi.

Mulla sellanen tyhmä vika, että abs jarrut ei toimi eikä valo edes vilahda kun käynnistää auton. Kattelin jo täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, että vika on abs ecu:ssa joka on abs pumpun kyljessä kiinni viidellä ruuvilla. Ja tyhmä kysymys kuuluu, että mistä löydän uuden tai käytetyn abs murkulan. Ja autohan oli vuoden 1996 turbo medio.

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onkos konepellin lukoissa jotain säätöä? Mulla tuppaa matkustajan puoleinen lukko kiukuttelemaan, eikä meinaa aina aueta kun sisältä kahvasta vetää.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5430
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

KJS kirjoitti:Onkos konepellin lukoissa jotain säätöä? Mulla tuppaa matkustajan puoleinen lukko kiukuttelemaan, eikä meinaa aina aueta kun sisältä kahvasta vetää.
Vaijerissa on säätö konehuoneen päässä, omat on tehny samaa ku vaijeri vähän venähtäny.

Simeoni
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Simeoni kirjoitti:Moi.

Mulla sellanen tyhmä vika, että abs jarrut ei toimi eikä valo edes vilahda kun käynnistää auton. Kattelin jo täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, että vika on abs ecu:ssa joka on abs pumpun kyljessä kiinni viidellä ruuvilla. Ja tyhmä kysymys kuuluu, että mistä löydän uuden tai käytetyn abs murkulan. Ja autohan oli vuoden 1996 turbo medio.

Hankalaksi heitti nyt kyllä. Vaihdoin abs yksikön, mutta mitään ei järjestelmä edelleenkään sano. Mistäköhän löytäisi mahdollisesti tuollaiseen sähkökuvia?

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siinä ecun päällä on kaksi relettä, pumpun rele ja päärele. Todennäköisesti se päärele ei kytke jännitettä. Sille tulee ohjausjännite muutaman sulakkeen ja kahden muun releen kautta. Voit tarkistaa toiminnan kytkemällä jännitteen pääreleen jalan napaan 30, (jos se rele ei ole juotettu kiinni) jos abs herää henkiin niin lähdet purkamaan ongelmaa taaksepäin vian paikallistamiseksi. Tässä Bosch 2Si järjestelmässä saa myös vikakoodit esiin vilkkukoodina, mutta siitä ei ole nyt apua kun abs-valo ei pelaa. Lähetä s-postiosoitteesi, niin voin skannata muutaman sivun ko. kaavioista kun aikaa liikenee.
Viimeksi muokannut seppo, 28 Huhti 2018, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5430
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Katoppa mittariston takaa ettei löydy "perinteistä" vikaa sieltä eli napattu joko abs:n merkkiledin jalat poikki tai käytetty mustaa teipinpalaa peittämään silmään killittävää valoa.. useammasta 156 ja gtv tuollanen "vika" löytyny sekä airbag että abs puolilta...

Eikös tuo merkkivalo maadoitu abs purkin kautta, eli jos mittaristolle tulee jännite ja abs purkki on edes paikallaan, pitäisi valon palaa. Edellyttäen toki että johdotukset on kunnossa mutta tuskin niissä mitään on.

Simeoni
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

alfa 156 v6 kirjoitti:Katoppa mittariston takaa ettei löydy "perinteistä" vikaa sieltä eli napattu joko abs:n merkkiledin jalat poikki tai käytetty mustaa teipinpalaa peittämään silmään killittävää valoa.. useammasta 156 ja gtv tuollanen "vika" löytyny sekä airbag että abs puolilta...

Eikös tuo merkkivalo maadoitu abs purkin kautta, eli jos mittaristolle tulee jännite ja abs purkki on edes paikallaan, pitäisi valon palaa. Edellyttäen toki että johdotukset on kunnossa mutta tuskin niissä mitään on.
Katsoin kyllä sen merkkiledin, niin päällisin puolin näyttää kunnossa olevalta. Tuota teippikikkaa en edes tajunnut epäillä.

Simeoni
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Vika tosiaan nyt sitten löytyi. Mittaristoon oli asennettu jokin kumin palanen estämään abs:n loikotus. No joka tapauksessa tällä hetkellä ainakin vaikuttaa, että kaikki toimii oikein ja abs led sammuu parin sekunnin päästä kun auto käynnistetään.

PS. Sepon lähettämät kuvat on kyllä kullan arvoiset noiden kanssa pelatessa. Ikinä ei ole mun eteen noin selkeitä autosähköjen kuvia osunut. Todella yksinkertaisesti piirretty ja helppo löytää komponentit. Mistähän kirjasta nuo kuvat oli?

seppo
Viestit: 1372
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hienoa että tuli kuntoon. Sivut on tehtaan korjaamokirjasarjasta, siis ajalta ennen kuin kaikki siirtyi CD:lle ja nettiin.

artjojy
Viestit: 377
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Omassa 916 Spiderissa olisi aiheellista vaihtaa taakse jousta tukeva alatukivarsi sekä koiranluut joihin iskarit kiinnittyy. Olisiko järkevää vaihtaa vain puslat vai ostaa uudet? Pahimmillaan, jos ostaa uudet osat, näihin menee 1000€ rahaa ☹️
Olisiko ideoita tämän järkevään toteuttamiseen?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Osta puslat ja tarvittaessa pintakäsittele ruosteisen osat

artjojy
Viestit: 377
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja artjojy »

Finest kirjoitti:^Osta puslat ja tarvittaessa pintakäsittele ruosteisen osat
Jep puslat saa hommattua noin 200€ kustannuksilla. Helpointa olisi ostaa käytetyt osat, vaihtaa niihin puslat ja maalata tukivarret.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Millä kohtaa tarkalleen sijaitsee bensatankin tarkastusluukku?

Pitäisi anturi vaihtaa ja oon vuorannut kaikki paikat äänieristeellä

AKaT
Viestit: 58
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta...
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja AKaT »

Finest kirjoitti:Millä kohtaa tarkalleen sijaitsee bensatankin tarkastusluukku?

Pitäisi anturi vaihtaa ja oon vuorannut kaikki paikat äänieristeellä
En ikävä kyllä osaa kysymykseesi vastata, mutta kiinnostaisi tuo äänieristys. Mihin paikkoihin olet sitä laittanut ja oliko iso homma?
Onko auto selvästi hiljaisempi eristyksen jälkeen?
Tuntuu ainakin 215/45-17 rengastuksella takapää meluavan aika paljon. Onko kenelläkään kokemusta siitä, pieneneekö melu paljonkin, jos laittaa 15 tai 16 tuumaiset alle.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Anturi vaihdettu, mutta vika muualla.

^tein erissä eristyksen pari vuotta sitten niin vaikea sanoa.
Uskoisin hiljaisemmaksi :lol:

Vuorasin kontin, takapenkin alta ja takaa, sekä kyljet oviin asti.

Wile e Coyote:n projektiketjussa ihan hyviä kuvia aiheesta.

Edit: ei näy mulla kuvat.
Ei toi kauhea homma ole purkaa kontin ja takaosaston verhoilut

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Jappe »

GTVn takapäästä kuuluu outoa narinaa ajaessa, kuulee selvästi kävelyvauhdissa. Väljää ei ole missään. Niveliä olen rasvaillut. Onko kenelläkään kokemusta äänen lähteestä?
- Alfaholic -

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jousien kumit?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Finest kirjoitti:Jousien kumit?
Onko sulla narissut?
- Alfaholic -

Simeoni
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Simeoni »

Jappe kirjoitti:GTVn takapäästä kuuluu outoa narinaa ajaessa, kuulee selvästi kävelyvauhdissa. Väljää ei ole missään. Niveliä olen rasvaillut. Onko kenelläkään kokemusta äänen lähteestä?

Mulla narisi alatukivarren kumipuslat. Korjasin työntämällä sikaruutalla öljyä niihin niin loppui narinat.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja roude »

Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? :) myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

roude kirjoitti:Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? :) myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.
- Ylhäältä suulakkeet irti, alla pienet kolot meisselille, josta varovasti vääntämällä tulevat ulos.
- Vedä lämmönsäätimen nupit irti, alla kaksi pientä ruuvia
- Jalkatiloista sivuverhoilut irti, niiden alla yksi ruuvi per puoli
- Keskikonsoli pois, tuhkakupin ja ajovalojen säädön alla kuusiokoloruuvi
- Keskikonsolin kun saa pois niin etupaneelin alaosasta löytyy vielä kaksi ruuvia
- Soitin pois ja etupaneeli lähtee irti

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja roude »

jmi kirjoitti:
roude kirjoitti:Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? :) myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.
- Ylhäältä suulakkeet irti, alla pienet kolot meisselille, josta varovasti vääntämällä tulevat ulos.
- Vedä lämmönsäätimen nupit irti, alla kaksi pientä ruuvia
- Jalkatiloista sivuverhoilut irti, niiden alla yksi ruuvi per puoli
- Keskikonsoli pois, tuhkakupin ja ajovalojen säädön alla kuusiokoloruuvi
- Keskikonsolin kun saa pois niin etupaneelin alaosasta löytyy vielä kaksi ruuvia
- Soitin pois ja etupaneeli lähtee irti
Minä kiitän

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Tehtaan huoltomanuaalin mukaan iskarin ylemmän pultin kun irroittaa niin pitäisi saada vetonivel pois, mutta ei kyllä mielestäni mahdu.
Tänään täytyy ottaa vielä alempi pois ja katsoa tuleeko sitten riittävästi tilaa.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
jmi kirjoitti:Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Tehtaan huoltomanuaalin mukaan iskarin ylemmän pultin kun irroittaa niin pitäisi saada vetonivel pois, mutta ei kyllä mielestäni mahdu.
Tänään täytyy ottaa vielä alempi pois ja katsoa tuleeko sitten riittävästi tilaa.
Iskarin pultit kun otti molemmat pois niin tilaa tuli niin paljon että vetoakselin sai pois ja nivelen vaihdettua.

Onko muilla vararenkaassa muuten sellainen ylimääräinen metallirinkula jota ei esim. 156:ssa ole. Tuli vaan kokeiltua vararengasta ja vakiopultit ovat liian lyhyet sen kiinnittämiseen :shock: ?

Alfred Romero
Viestit: 565
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Moro. Käykö 156 2.0ts-00 mallin ajoituksenmuunnin
2.0ts-95 spideriin? Kun olis uusi virattomassa nokka-akselissa kiinni..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Sime
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)

Viesti Kirjoittaja Sime »

Entinen 156 oli niin ruosteessa että oli pakko sanoa sille ennenaikaiset hyvästit jo viiden vuoden jälkeen. Nyt on parin kuukauden audeilun jälkeen taas oikean merkkinen auto alla ja tähän oon kyllä tyytyväinen, malli on erinomainen ja lisäksi vielä käytännöllisen epäkäytännöllinen. Sopii siis nuorelle miehelle :) Erityisesti päätökseen vaikutti kuitenkin tämän mallin ruosteen sieto. Yksilö jonka ostin on ollut alunperin Italiassa josta edellinen omistaja osti sen kolme vuotta sitten, remontoi alustan osia ja vei sitten ruosteensuojaukseen. Fiksu mies ajoi autolla vain kesäisin ja tätä perinnettä aion itsekkin jatkaa, eikä edes ole kiusausta ajaa talvella kun ei renkaitakaan ole. Näin ollen uskallan olettaa, ettei ongelmaa ruostumisen kannalta tule olemaan ja siten autolla ja minulla tulee olemaan vielä pitkä yhteinen taival edessä, joka päättyy vasta kun on aika vaihtaa käytännöllisempään malliin taikka mielenkiintoisemmalla moottorilla varustettuun. Vuotuiset kilometrit jäävät talviajonkin kanssa 5-10tkm välille, joten autolla jolla on ajettu vain 100tkm on laskennallisesti hyvin pitkä käyttöikä. Moottorina tässä on 2 litrainen Twin Spark ja vuosimalli on 2000.

Parin viikon ajelun jälkeen on nyt kysyttävä muutamaa asiaa.

1. Ensinäkin haittaa vähän, että tässä on tietenkin omistajan käsikirja vain italiaksi. Netistä latasin jo erittäin kattavat korjaamokirjat (tuhansia sivuja!) mutta en löytänyt "owner's manualia". Onko jollakulla jäänyt suomen tai englannin kielinen ylimääräiseksi esim. vanhasta autosta taikka puretusta tms.? Digi-verisokin käy jos jollakulla on jakaa pdf. Olisin valmis tietenkin maksamaankin kirjasta, hintaluokkana n. 10 euroa lienee molemmille kohtuullinen.

2. Edelliseen liittyen: kuinka iso bensatankki tässä on? Aion seurata kulutusta tarkasti ja sitä varten pitäisi tietää tankin tilavuus. Parin viikon ajelun jälkeen on tankissa vielä vajaa puolet mutta kohta pitäisi tankata.

3. Etukäteen oli tiedossa, että tässä on ilmeisesti (=myyjän arvio) tyhjäkäyntimoottori huonossa kunnossa. Hän koitti etsiä sitä mutta huonolla menestyksellä. Hän myös pohti, että pelkkä putsaus voisi auttaa.

Lähdetään nyt kuitenkin siitä, että oliko hän ylipäätään oikeassa, eli oireena on siis se, että auto ei aina jää käyntiin ekalla kun sen kylmänä käynnistää. Sen jälkeenkin se sammuu hyvin helposti kun lähtee liikkeelle, eli kaasua pitää antaa. Mielestäni kyse on oikeastaan siitä että tyhjäkäynnillä kierrosnopeus jää arviolta 500 rpm paikkeille josta myös johtuu sitten se apukaasun tarve. Esimerkiksi eilen käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti olikin yllättäen yli 1000 rpm eikä auto silloin oireillut.

Voisiko siis tähän auttaa ensiapuna kierrosluvun nosto? Kysymys on ehkä tyhmä, voiko sitä tyhjäkäynti kierrosnopeutta edes säätää :P Jos vaatii tuon tyhjäkäyntimoottorin vaihdon niin missä se sijaitsee, onko helppo vaihtaa ja mistä löytäisin uuden osan? Riittäisikö putsaus ja miten se putsataan? En siis edes tiedä mikä tuo tyhjäkäyntimoottori on, tiedot on saatu myyjältä.

4. Antenni jää joskus yläasentoon kun radion sammuttaa. Mitä sille kannattaisi tehdä?

5. Tässä on nyt vanha radio jossa ei ole auxia tai bluetoothia. Ajattelin vaihtaa tilalle uuden, mutta huomasin että tässä on kaksi johtonippua yhden sijaan. Millainen radio tähän sitten oikein sopii? Toimiiko tuo antenni myös jälkiasenteisen radion kanssa?

Tälläiset mietteet tällä kertaa. Saiko tätä muuten punaisella nahkasisustalla? Musta on aika tylsä, voisin koittaa etsiä jonkun halukkaan vaihtamaan päikseen taikka välirahalla.

Vastaa Viestiin