Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)
Valvoja: Moderators
- Ramsester
- Viestit: 259
- Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
- Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08 - Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Tämä ensimmäinen ei varsinaisesti ole pelkästään GTV:n ongelma, mutta laitetaan nyt tänne, kun kysymys on ko mallista.
Katsastuksessa tuli ilmi, että oikeanpuolen ajovalonsäätö ei toimi. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että johto oli irti moottorista ja moottorin kiinnityskohta umpioon oli hieman heikossa hapessa. Tuikkasin johdon kiinni ja kokeilin. Tuloksena säätömoottori pyörii kokoajan, kun valot ovat päällä.
Etsin uutta tilalle, mutta näitä ei tunnu löytyvän joka oksalta. Onko kukaan purkanut säätömoottoria? Olisikohan tämä vielä korjattavissa tai olisikohan jossain muussa mallissa mahdollisesti samanlainen?
Toinen kohta, josta katsastus jäi kiinni oli käsijarru. Laitoin uudet levyt ja palat ja männät liikkuvat herkästi, mutta ei vaan pidä. Pyöriä ei saa lukkoon edes lumisella tiellä. Vaijerit ovat vähän tahmeat, joten tilasin vielä ne. Onko tässä tosiaan näin kehno käsijarru vai hukkuuko koko voima noihin vanhoihin vaijereihin? Vai onko Kumhojen pito vaan niin maaginen, että jarruvoima ei riitä Jalkajarru toimi katsastuksessa normaalisti. Mites muilla?
Suunnittelin jo noita hyllystä löytyviä GTA:n takajarruja tähän, mutta ihan suoraan ne eivät käy. Satulan kiinnitysrauta on liian paksu mahtuakseen olka-akselin ja jarrulevyn väliin tai vastaavasti jarrulevy on liian "syvä". Kiinnityskohdat ovat kyllä oikealla kohdalla. Lisäksi satulat ovat "vääränkätiset" eli tarkoitettu akselin etupuolelle, kun GTV:ssä ne ovat akselin takapuolella. Ainakin 1.8 Stilosta ja T-Jet Bravosta löytyisi oikeanlaiset satulat, mutta oikean "syvyistä" levyä ei ole vielä löytynyt. Nämä Stilon isommalla männällä olevat satulat sattuvat tosin suoraan omien levyjen ja kiinnitysrautojen kanssa. Tiedä sitten onko 4mm suuremmasta männänhalkaisijasta hyötyä käsijarrun suhteen... Omassa satulassa taisi olla 34mm mäntä ja noissa isommissa 38mm mäntä. Ainakin 156:n käsijarru piti todella hyvin noilla suuremmilla levyillä ja satuloilla.
Katsastuksessa tuli ilmi, että oikeanpuolen ajovalonsäätö ei toimi. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että johto oli irti moottorista ja moottorin kiinnityskohta umpioon oli hieman heikossa hapessa. Tuikkasin johdon kiinni ja kokeilin. Tuloksena säätömoottori pyörii kokoajan, kun valot ovat päällä.
Etsin uutta tilalle, mutta näitä ei tunnu löytyvän joka oksalta. Onko kukaan purkanut säätömoottoria? Olisikohan tämä vielä korjattavissa tai olisikohan jossain muussa mallissa mahdollisesti samanlainen?
Toinen kohta, josta katsastus jäi kiinni oli käsijarru. Laitoin uudet levyt ja palat ja männät liikkuvat herkästi, mutta ei vaan pidä. Pyöriä ei saa lukkoon edes lumisella tiellä. Vaijerit ovat vähän tahmeat, joten tilasin vielä ne. Onko tässä tosiaan näin kehno käsijarru vai hukkuuko koko voima noihin vanhoihin vaijereihin? Vai onko Kumhojen pito vaan niin maaginen, että jarruvoima ei riitä Jalkajarru toimi katsastuksessa normaalisti. Mites muilla?
Suunnittelin jo noita hyllystä löytyviä GTA:n takajarruja tähän, mutta ihan suoraan ne eivät käy. Satulan kiinnitysrauta on liian paksu mahtuakseen olka-akselin ja jarrulevyn väliin tai vastaavasti jarrulevy on liian "syvä". Kiinnityskohdat ovat kyllä oikealla kohdalla. Lisäksi satulat ovat "vääränkätiset" eli tarkoitettu akselin etupuolelle, kun GTV:ssä ne ovat akselin takapuolella. Ainakin 1.8 Stilosta ja T-Jet Bravosta löytyisi oikeanlaiset satulat, mutta oikean "syvyistä" levyä ei ole vielä löytynyt. Nämä Stilon isommalla männällä olevat satulat sattuvat tosin suoraan omien levyjen ja kiinnitysrautojen kanssa. Tiedä sitten onko 4mm suuremmasta männänhalkaisijasta hyötyä käsijarrun suhteen... Omassa satulassa taisi olla 34mm mäntä ja noissa isommissa 38mm mäntä. Ainakin 156:n käsijarru piti todella hyvin noilla suuremmilla levyillä ja satuloilla.
- Sape
- Viestit: 1405
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Onko kukaan poistanut / poistattanut GTV:stä ajonestoa pois käytöstä? Missä tekevät noita poistoja ja paljonkohan tuo lysti kustantaa?
Sillä pyörii tämmöinen vaihtoehto mielessä, kun GTV:hen pitäisi löytää uusi moottorin ECU ja tuntuu olevan maapallon ainoa tarjolla oleva ECU Ruotsissa, jossa ei siinäkään tietenkään ole ajoneston boksia ja avainta tallessa...
Sillä pyörii tämmöinen vaihtoehto mielessä, kun GTV:hen pitäisi löytää uusi moottorin ECU ja tuntuu olevan maapallon ainoa tarjolla oleva ECU Ruotsissa, jossa ei siinäkään tietenkään ole ajoneston boksia ja avainta tallessa...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5430
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
schepers autotechniekSape kirjoitti:Onko kukaan poistanut / poistattanut GTV:stä ajonestoa pois käytöstä? Missä tekevät noita poistoja ja paljonkohan tuo lysti kustantaa?
Sillä pyörii tämmöinen vaihtoehto mielessä, kun GTV:hen pitäisi löytää uusi moottorin ECU ja tuntuu olevan maapallon ainoa tarjolla oleva ECU Ruotsissa, jossa ei siinäkään tietenkään ole ajoneston boksia ja avainta tallessa...
http://www.schepers-autotechniek.com/nl_home.htm
En ole kokeillut mutta tuota paikkaa on kehuttu monesta suuntaa.
- Sape
- Viestit: 1405
- Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
- Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V - Paikkakunta: Oulu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Tuo firma olikin uusi tuttavuus, täytyy laittaa kyselyä menemään. Kiitokset.
- Wessie
- Viestit: 71
- Liittynyt: 30 Heinä 2013, 13:22
- Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 659A/831 (Kesäauto)
Alfa Romeo GTV 3.0 1998 - 601/495 (Projekti) - Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Itse itselleni vastaten, kuminauha löytyy autoista jotka on alunperin tilattu tehtaalta ilman vararengasta. Kuminauha on pitänyt paikallaan renkaanpaikkausvaahtosarjan pussukkaa.Wessie kirjoitti:1:
Takakontin verhoilua purkaessa löytyi akkuhyllyä vastaavalta kuljettajanpuoleiselta paikalta kuvan mukainen kiinnityskuminauha. Onko kenelläkään tietoa minkä kiinnittämistä varten moinen on tuolla?
"When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat" - Henry Ford
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Tammi 2014, 21:16
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Terve.
Olisin kysynyt, että miten 185 cm aikuisen miehen ruho sopii GTV:hen? Lähinnä pääntila ja penkin säätövara askarruttavat.
Olisin kysynyt, että miten 185 cm aikuisen miehen ruho sopii GTV:hen? Lähinnä pääntila ja penkin säätövara askarruttavat.
- KJS
- Viestit: 4705
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Vähän riippuu mittasuhteista, jalkojen pituus suhteessa selän pituuteen, mutta sanoisin, että kattoluukulliset versiot kannattaa suosiolla unohtaa, sillä niissä on kattoverhoilu matalammalla kuin luukuttomassa.
Alfaholismia vuodesta 2001
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Jalkatila tuskin loppuu, mutta aurinkokatollisessa joudut mahdollisesti tinkimään ajoasennosta.
- Tommi
- Viestit: 661
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
187cm mahtuu myös kattoluukulliseen, mutta hieman joutuu asentoa säätämään, ettei pää osu kattoon - varsinkin kypärän kanssa.
Mutta jalkojen/selän/käsien mittasuheet tuohon varmaan enemmän vaikuttaa.
Mutta jalkojen/selän/käsien mittasuheet tuohon varmaan enemmän vaikuttaa.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Tammi 2014, 21:16
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Kiitokset vastauksista. Paria 156:sta kävin tänään katsomassa mutta oli sen verran ristiriitaa ilmoituksien ja todellisuuden kanssa että jos sittenkin GTV:tä.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
- Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Pitkän hiljaiselon jälkeen kysymyksiä taas teille GTV tietäville!
2.0 V6 Turbo ja venttiilien säätö. Joku venttiili on alkanut naputtaa ja siitä en pidä, pitää siis korjata. Onko tämä minkälainen operaatio, kannattaako alkaa itse tekemään vai viekö suosiolla jonnekin pajalle? Tarviiko erikoistyökaluja yms yms?
Turbon toiminta. Vaikuttaa siltä että turbo ei oikein lähde ahtaan, varsinkaan jos iskee kaasun pohjaan. Selvää epäröintiä liikkeelle lähdössä ja jotenkin puhdittomalta vaikuttaa meno. Tasainen kiihdytys ilman että iskee kaasun pohjaan toimii paremmin, ja silloin välillä selvästi huomaa kun turbo lähtee mukaan.
Oliko näissä jotain semmosta safe-modea mihin kone menee ja sit ei turbo ahda vai mitenkä? Jotain tämmöstä muistelen joskus jostain lukeneeni.
Kiitos!
2.0 V6 Turbo ja venttiilien säätö. Joku venttiili on alkanut naputtaa ja siitä en pidä, pitää siis korjata. Onko tämä minkälainen operaatio, kannattaako alkaa itse tekemään vai viekö suosiolla jonnekin pajalle? Tarviiko erikoistyökaluja yms yms?
Turbon toiminta. Vaikuttaa siltä että turbo ei oikein lähde ahtaan, varsinkaan jos iskee kaasun pohjaan. Selvää epäröintiä liikkeelle lähdössä ja jotenkin puhdittomalta vaikuttaa meno. Tasainen kiihdytys ilman että iskee kaasun pohjaan toimii paremmin, ja silloin välillä selvästi huomaa kun turbo lähtee mukaan.
Oliko näissä jotain semmosta safe-modea mihin kone menee ja sit ei turbo ahda vai mitenkä? Jotain tämmöstä muistelen joskus jostain lukeneeni.
Kiitos!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Voi säätä itse.
Periaatteessa kopat pois ja rakotulkilla mittaa välykset.
Pakopuolen säätö kierteellä, imu paloilla.
Pako noissa kai tuppaa karkaamaan.
Alla selventävä kuva Kannattaa tarkastaa myös ettei paininkuppien pinta ole mennyt huonoksi
Periaatteessa kopat pois ja rakotulkilla mittaa välykset.
Pakopuolen säätö kierteellä, imu paloilla.
Pako noissa kai tuppaa karkaamaan.
Alla selventävä kuva Kannattaa tarkastaa myös ettei paininkuppien pinta ole mennyt huonoksi
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Helmi 2016, 13:51
- Car(s): Alfa Romeo GTV V6 2.0l Turbo!
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Kiitos Finest nopeasta vastauksesta! Kylmällä koneella ei naputa mutta koneen kuumetessa sitten alkaa.
Välyksiä kun rakotulkilla mittaa niin pyöräytetäänkö moottori johonkin tiettyyn kohtaan? Ladoissa kun olen venttiileitä säätänyt siinä seurataan tiettyä kaavaa jotta saa aina oikean ventiilin auki/kiinni.
Välyksiä kun rakotulkilla mittaa niin pyöräytetäänkö moottori johonkin tiettyyn kohtaan? Ladoissa kun olen venttiileitä säätänyt siinä seurataan tiettyä kaavaa jotta saa aina oikean ventiilin auki/kiinni.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Naputus johtuu lämpölaajenemisista, kannessa eri metalleja.
Itse katoin vain ettei nokka ole painimen kohdalla. Joudut siis pyörittämään.
Hyväksi todettu pakovälys on pienempi kuin tehtaan suositus, olikohan 0,225mm, kannattaa tarkistaa.
Korjaamokirjassa 0,275 - 0,300mm, joka ilmeisesti aiheuttaa diiselimäiset äänet.
Kauppojen hyllyiltä en löytänyt sopivaa tulkkia, vaan vedin sitten muistaakseni 0,25mm.
Tuossa vielä kuva irto-osista. Kannattaa varmistua, ettei työntötankoihin jää välystä mitattaessa.
Itse katoin vain ettei nokka ole painimen kohdalla. Joudut siis pyörittämään.
Hyväksi todettu pakovälys on pienempi kuin tehtaan suositus, olikohan 0,225mm, kannattaa tarkistaa.
Korjaamokirjassa 0,275 - 0,300mm, joka ilmeisesti aiheuttaa diiselimäiset äänet.
Kauppojen hyllyiltä en löytänyt sopivaa tulkkia, vaan vedin sitten muistaakseni 0,25mm.
Tuossa vielä kuva irto-osista. Kannattaa varmistua, ettei työntötankoihin jää välystä mitattaessa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Nosto tälle langalle.
Iski probleema: Varashälytin huutaa ja auto luonnollisesti sammuttaa itsensä nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Hälytys alkaa viimeistään startatessa, useimmiten myös kun avaa takaluukun.
Aloitti shown kun akun lataus pääsi alhaiseksi ja annoin toisesta akusta lisävirtaa.
Pari kertaa talvella annettu suoraan toisesta autosta kaapeleilla, se ei ole haitannut.
Kysymys: Millä sen saa hiljaiseksi ja pois päältä?
Ei ole kauko-ohjauttua lukitusta, auton mukana tuli pieni avain, jonka kuvittelen liittyvän halyttimeen.
Iski probleema: Varashälytin huutaa ja auto luonnollisesti sammuttaa itsensä nopeasti käynnistyksen jälkeen.
Hälytys alkaa viimeistään startatessa, useimmiten myös kun avaa takaluukun.
Aloitti shown kun akun lataus pääsi alhaiseksi ja annoin toisesta akusta lisävirtaa.
Pari kertaa talvella annettu suoraan toisesta autosta kaapeleilla, se ei ole haitannut.
Kysymys: Millä sen saa hiljaiseksi ja pois päältä?
Ei ole kauko-ohjauttua lukitusta, auton mukana tuli pieni avain, jonka kuvittelen liittyvän halyttimeen.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Muistelen että avaimella saa hälyn pois päältä tuossa oikeanpuoleisessa muoviverhoilussa olevan pienen luukun takaaFinest kirjoitti: Kysymys: Millä sen saa hiljaiseksi ja pois päältä?
Ei ole kauko-ohjauttua lukitusta, auton mukana tuli pieni avain, jonka kuvittelen liittyvän halyttimeen.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Eli kuvassa vasemmalla umpion takana?
Manuaalin mukaan siellä sireeni, mutta en muista sitä siellä olleen kun sytkäboxin sinne laitoin
Ja mullahan siinä ei ole koko kantta aukon päällä..
Manuaalin mukaan siellä sireeni, mutta en muista sitä siellä olleen kun sytkäboxin sinne laitoin
Ja mullahan siinä ei ole koko kantta aukon päällä..
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Juuri tuolla kuvassa vasemmalla umpion takana väittäisin olleen, mutta koko GTV:tä ei ole ollut vuosiin joten voin hyvinkin muistaa väärin. Alfaownerissa oli tuossa ketjussa mainittu lukkopesän olleen juuri sireenissä, noiden juttujen perusteella tuo ei tosin pomminvarmalta ratkaisulta vaikuta:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... alarm.html
Tuliko auton mukana hälylle kaukosäädintä?
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... alarm.html
Tuliko auton mukana hälylle kaukosäädintä?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Oli se siellä, koko muovi umpion takaa piti poistaa jotta kädet mahtui.
Ja tuli ohjain mukana, ikinä en ole käyttänyt. Ei patterin vaihto auttanut saamaan kaken lediin valoa
Akku ollut yön irti, jos sillä saisi codevalon häipymään.
Tämän ohjeen perusteella:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Keycodesystem.shtml
Ja tuli ohjain mukana, ikinä en ole käyttänyt. Ei patterin vaihto auttanut saamaan kaken lediin valoa
Akku ollut yön irti, jos sillä saisi codevalon häipymään.
Tämän ohjeen perusteella:
https://www.alfaworkshop.co.uk/Keycodesystem.shtml
- alfa 156 v6
- Viestit: 5430
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä spiderista (916=etuveto)
Millainen verhoilu kuuluisi olla Spiderin (916) "takapenkin" kohdalla olevassa lokerossa sisällä (siis siellä missä akku, sähkökaton hilppeet ja öljysäiliö ovat)?
Eper antaa tällaiset osat mutta olisko jollain kuvaa ihan oikeasta tuotteesta tai verhoillusta lokerosta? Omasta vaikuttaa puuttuvan nuo osat 2, 4 ja 5.
Eper antaa tällaiset osat mutta olisko jollain kuvaa ihan oikeasta tuotteesta tai verhoillusta lokerosta? Omasta vaikuttaa puuttuvan nuo osat 2, 4 ja 5.
- Liitteet
-
- nimetön.jpg (129.93 KiB) Katsottu 16670 kertaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Akun suoja on 4, muu on aika löysää tavaraa, sen saa vedettyä pois tuon aukon kautta, samanlaista materiaalia kuin matto. Kuvaa ei kuitenkaan ole arkistossa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5430
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Onko tuo Spider akun suoja/peite tämänmoinen?
Ruotsista purkaamolta löytyisi tällainen, muuta verhoilua ei.
Ruotsista purkaamolta löytyisi tällainen, muuta verhoilua ei.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Ei ole tuo, se on juuri kuvan mukainen, "pientavarahylly" sen verhoilun päällä! Kysy jos tuossa verhoilussa olisi varaosanumero?
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
- Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Moi.
Mulla sellanen tyhmä vika, että abs jarrut ei toimi eikä valo edes vilahda kun käynnistää auton. Kattelin jo täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, että vika on abs ecu:ssa joka on abs pumpun kyljessä kiinni viidellä ruuvilla. Ja tyhmä kysymys kuuluu, että mistä löydän uuden tai käytetyn abs murkulan. Ja autohan oli vuoden 1996 turbo medio.
Mulla sellanen tyhmä vika, että abs jarrut ei toimi eikä valo edes vilahda kun käynnistää auton. Kattelin jo täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, että vika on abs ecu:ssa joka on abs pumpun kyljessä kiinni viidellä ruuvilla. Ja tyhmä kysymys kuuluu, että mistä löydän uuden tai käytetyn abs murkulan. Ja autohan oli vuoden 1996 turbo medio.
- KJS
- Viestit: 4705
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
- Paikkakunta: Nokia
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Onkos konepellin lukoissa jotain säätöä? Mulla tuppaa matkustajan puoleinen lukko kiukuttelemaan, eikä meinaa aina aueta kun sisältä kahvasta vetää.
Alfaholismia vuodesta 2001
- alfa 156 v6
- Viestit: 5430
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Vaijerissa on säätö konehuoneen päässä, omat on tehny samaa ku vaijeri vähän venähtäny.KJS kirjoitti:Onkos konepellin lukoissa jotain säätöä? Mulla tuppaa matkustajan puoleinen lukko kiukuttelemaan, eikä meinaa aina aueta kun sisältä kahvasta vetää.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
- Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Simeoni kirjoitti:Moi.
Mulla sellanen tyhmä vika, että abs jarrut ei toimi eikä valo edes vilahda kun käynnistää auton. Kattelin jo täältä ja ulkomaisilta foorumeilta, että vika on abs ecu:ssa joka on abs pumpun kyljessä kiinni viidellä ruuvilla. Ja tyhmä kysymys kuuluu, että mistä löydän uuden tai käytetyn abs murkulan. Ja autohan oli vuoden 1996 turbo medio.
Hankalaksi heitti nyt kyllä. Vaihdoin abs yksikön, mutta mitään ei järjestelmä edelleenkään sano. Mistäköhän löytäisi mahdollisesti tuollaiseen sähkökuvia?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Siinä ecun päällä on kaksi relettä, pumpun rele ja päärele. Todennäköisesti se päärele ei kytke jännitettä. Sille tulee ohjausjännite muutaman sulakkeen ja kahden muun releen kautta. Voit tarkistaa toiminnan kytkemällä jännitteen pääreleen jalan napaan 30, (jos se rele ei ole juotettu kiinni) jos abs herää henkiin niin lähdet purkamaan ongelmaa taaksepäin vian paikallistamiseksi. Tässä Bosch 2Si järjestelmässä saa myös vikakoodit esiin vilkkukoodina, mutta siitä ei ole nyt apua kun abs-valo ei pelaa. Lähetä s-postiosoitteesi, niin voin skannata muutaman sivun ko. kaavioista kun aikaa liikenee.
Viimeksi muokannut seppo, 28 Huhti 2018, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5430
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Katoppa mittariston takaa ettei löydy "perinteistä" vikaa sieltä eli napattu joko abs:n merkkiledin jalat poikki tai käytetty mustaa teipinpalaa peittämään silmään killittävää valoa.. useammasta 156 ja gtv tuollanen "vika" löytyny sekä airbag että abs puolilta...
Eikös tuo merkkivalo maadoitu abs purkin kautta, eli jos mittaristolle tulee jännite ja abs purkki on edes paikallaan, pitäisi valon palaa. Edellyttäen toki että johdotukset on kunnossa mutta tuskin niissä mitään on.
Eikös tuo merkkivalo maadoitu abs purkin kautta, eli jos mittaristolle tulee jännite ja abs purkki on edes paikallaan, pitäisi valon palaa. Edellyttäen toki että johdotukset on kunnossa mutta tuskin niissä mitään on.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
- Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Katsoin kyllä sen merkkiledin, niin päällisin puolin näyttää kunnossa olevalta. Tuota teippikikkaa en edes tajunnut epäillä.alfa 156 v6 kirjoitti:Katoppa mittariston takaa ettei löydy "perinteistä" vikaa sieltä eli napattu joko abs:n merkkiledin jalat poikki tai käytetty mustaa teipinpalaa peittämään silmään killittävää valoa.. useammasta 156 ja gtv tuollanen "vika" löytyny sekä airbag että abs puolilta...
Eikös tuo merkkivalo maadoitu abs purkin kautta, eli jos mittaristolle tulee jännite ja abs purkki on edes paikallaan, pitäisi valon palaa. Edellyttäen toki että johdotukset on kunnossa mutta tuskin niissä mitään on.
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
- Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Vika tosiaan nyt sitten löytyi. Mittaristoon oli asennettu jokin kumin palanen estämään abs:n loikotus. No joka tapauksessa tällä hetkellä ainakin vaikuttaa, että kaikki toimii oikein ja abs led sammuu parin sekunnin päästä kun auto käynnistetään.
PS. Sepon lähettämät kuvat on kyllä kullan arvoiset noiden kanssa pelatessa. Ikinä ei ole mun eteen noin selkeitä autosähköjen kuvia osunut. Todella yksinkertaisesti piirretty ja helppo löytää komponentit. Mistähän kirjasta nuo kuvat oli?
PS. Sepon lähettämät kuvat on kyllä kullan arvoiset noiden kanssa pelatessa. Ikinä ei ole mun eteen noin selkeitä autosähköjen kuvia osunut. Todella yksinkertaisesti piirretty ja helppo löytää komponentit. Mistähän kirjasta nuo kuvat oli?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Hienoa että tuli kuntoon. Sivut on tehtaan korjaamokirjasarjasta, siis ajalta ennen kuin kaikki siirtyi CD:lle ja nettiin.
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Omassa 916 Spiderissa olisi aiheellista vaihtaa taakse jousta tukeva alatukivarsi sekä koiranluut joihin iskarit kiinnittyy. Olisiko järkevää vaihtaa vain puslat vai ostaa uudet? Pahimmillaan, jos ostaa uudet osat, näihin menee 1000€ rahaa
Olisiko ideoita tämän järkevään toteuttamiseen?
Olisiko ideoita tämän järkevään toteuttamiseen?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
^Osta puslat ja tarvittaessa pintakäsittele ruosteisen osat
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Jep puslat saa hommattua noin 200€ kustannuksilla. Helpointa olisi ostaa käytetyt osat, vaihtaa niihin puslat ja maalata tukivarret.Finest kirjoitti:^Osta puslat ja tarvittaessa pintakäsittele ruosteisen osat
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Millä kohtaa tarkalleen sijaitsee bensatankin tarkastusluukku?
Pitäisi anturi vaihtaa ja oon vuorannut kaikki paikat äänieristeellä
Pitäisi anturi vaihtaa ja oon vuorannut kaikki paikat äänieristeellä
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 08 Kesä 2014, 15:19
- Car(s): Alfa 156 sportwagon super, GTV TS, 166 TS
Exiä Alfa 75 TS ja 1.6, 164 TS, 155 TS, 2000 berlina,
Fiat 125 S, 132, Argenta... - Paikkakunta: Espoo
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
En ikävä kyllä osaa kysymykseesi vastata, mutta kiinnostaisi tuo äänieristys. Mihin paikkoihin olet sitä laittanut ja oliko iso homma?Finest kirjoitti:Millä kohtaa tarkalleen sijaitsee bensatankin tarkastusluukku?
Pitäisi anturi vaihtaa ja oon vuorannut kaikki paikat äänieristeellä
Onko auto selvästi hiljaisempi eristyksen jälkeen?
Tuntuu ainakin 215/45-17 rengastuksella takapää meluavan aika paljon. Onko kenelläkään kokemusta siitä, pieneneekö melu paljonkin, jos laittaa 15 tai 16 tuumaiset alle.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Anturi vaihdettu, mutta vika muualla.
^tein erissä eristyksen pari vuotta sitten niin vaikea sanoa.
Uskoisin hiljaisemmaksi
Vuorasin kontin, takapenkin alta ja takaa, sekä kyljet oviin asti.
Wile e Coyote:n projektiketjussa ihan hyviä kuvia aiheesta.
Edit: ei näy mulla kuvat.
Ei toi kauhea homma ole purkaa kontin ja takaosaston verhoilut
^tein erissä eristyksen pari vuotta sitten niin vaikea sanoa.
Uskoisin hiljaisemmaksi
Vuorasin kontin, takapenkin alta ja takaa, sekä kyljet oviin asti.
Wile e Coyote:n projektiketjussa ihan hyviä kuvia aiheesta.
Edit: ei näy mulla kuvat.
Ei toi kauhea homma ole purkaa kontin ja takaosaston verhoilut
- Jappe
- Viestit: 1714
- Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
- Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
GTVn takapäästä kuuluu outoa narinaa ajaessa, kuulee selvästi kävelyvauhdissa. Väljää ei ole missään. Niveliä olen rasvaillut. Onko kenelläkään kokemusta äänen lähteestä?
- Alfaholic -
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Jousien kumit?
- Jappe
- Viestit: 1714
- Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
- Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Onko sulla narissut?Finest kirjoitti:Jousien kumit?
- Alfaholic -
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 27 Touko 2017, 23:12
- Car(s): Ex. 156 2.0 JTS
Nyk. GTV V6 TB - Paikkakunta: Lahti
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Jappe kirjoitti:GTVn takapäästä kuuluu outoa narinaa ajaessa, kuulee selvästi kävelyvauhdissa. Väljää ei ole missään. Niveliä olen rasvaillut. Onko kenelläkään kokemusta äänen lähteestä?
Mulla narisi alatukivarren kumipuslat. Korjasin työntämällä sikaruutalla öljyä niihin niin loppui narinat.
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
- Ylhäältä suulakkeet irti, alla pienet kolot meisselille, josta varovasti vääntämällä tulevat ulos.roude kirjoitti:Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.
- Vedä lämmönsäätimen nupit irti, alla kaksi pientä ruuvia
- Jalkatiloista sivuverhoilut irti, niiden alla yksi ruuvi per puoli
- Keskikonsoli pois, tuhkakupin ja ajovalojen säädön alla kuusiokoloruuvi
- Keskikonsolin kun saa pois niin etupaneelin alaosasta löytyy vielä kaksi ruuvia
- Soitin pois ja etupaneeli lähtee irti
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Minä kiitänjmi kirjoitti:- Ylhäältä suulakkeet irti, alla pienet kolot meisselille, josta varovasti vääntämällä tulevat ulos.roude kirjoitti:Mitenkäs gtv:ssä puretaan etupaneeli mankan ympäriltä särkemättä? myös se keskellä oleva muovihärpäke mistä käsijarru kurkistaa. Ei ainakaa etupaneelissa näy ruuveja niinkuin vaikka 156:ssa.
- Vedä lämmönsäätimen nupit irti, alla kaksi pientä ruuvia
- Jalkatiloista sivuverhoilut irti, niiden alla yksi ruuvi per puoli
- Keskikonsoli pois, tuhkakupin ja ajovalojen säädön alla kuusiokoloruuvi
- Keskikonsolin kun saa pois niin etupaneelin alaosasta löytyy vielä kaksi ruuvia
- Soitin pois ja etupaneeli lähtee irti
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Tehtaan huoltomanuaalin mukaan iskarin ylemmän pultin kun irroittaa niin pitäisi saada vetonivel pois, mutta ei kyllä mielestäni mahdu.jmi kirjoitti:Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Tänään täytyy ottaa vielä alempi pois ja katsoa tuleeko sitten riittävästi tilaa.
-
- Viestit: 1591
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Iskarin pultit kun otti molemmat pois niin tilaa tuli niin paljon että vetoakselin sai pois ja nivelen vaihdettua.jmi kirjoitti:Tehtaan huoltomanuaalin mukaan iskarin ylemmän pultin kun irroittaa niin pitäisi saada vetonivel pois, mutta ei kyllä mielestäni mahdu.jmi kirjoitti:Vasemman puolen sisempi/ulompi vetonivel vuotaa rasvoja pihalle ja auto myös tärisee ajossa. Onko vinkkejä vetonivelten vaihtoon?
Riittääkö että napamutterin ja laatikkoon tulevat pultit irroittaa, jotta vetonivelen saa pois?
Tänään täytyy ottaa vielä alempi pois ja katsoa tuleeko sitten riittävästi tilaa.
Onko muilla vararenkaassa muuten sellainen ylimääräinen metallirinkula jota ei esim. 156:ssa ole. Tuli vaan kokeiltua vararengasta ja vakiopultit ovat liian lyhyet sen kiinnittämiseen ?
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Moro. Käykö 156 2.0ts-00 mallin ajoituksenmuunnin
2.0ts-95 spideriin? Kun olis uusi virattomassa nokka-akselissa kiinni..
2.0ts-95 spideriin? Kun olis uusi virattomassa nokka-akselissa kiinni..
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 17 Syys 2016, 22:42
- Car(s): Alfa Romeo GTV (916) 2.0 TS, 2000
Poisruostunut: Alfa Romeo 156 2.0 TS, 1999 - Paikkakunta: Tampere
Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916=etuveto)
Entinen 156 oli niin ruosteessa että oli pakko sanoa sille ennenaikaiset hyvästit jo viiden vuoden jälkeen. Nyt on parin kuukauden audeilun jälkeen taas oikean merkkinen auto alla ja tähän oon kyllä tyytyväinen, malli on erinomainen ja lisäksi vielä käytännöllisen epäkäytännöllinen. Sopii siis nuorelle miehelle Erityisesti päätökseen vaikutti kuitenkin tämän mallin ruosteen sieto. Yksilö jonka ostin on ollut alunperin Italiassa josta edellinen omistaja osti sen kolme vuotta sitten, remontoi alustan osia ja vei sitten ruosteensuojaukseen. Fiksu mies ajoi autolla vain kesäisin ja tätä perinnettä aion itsekkin jatkaa, eikä edes ole kiusausta ajaa talvella kun ei renkaitakaan ole. Näin ollen uskallan olettaa, ettei ongelmaa ruostumisen kannalta tule olemaan ja siten autolla ja minulla tulee olemaan vielä pitkä yhteinen taival edessä, joka päättyy vasta kun on aika vaihtaa käytännöllisempään malliin taikka mielenkiintoisemmalla moottorilla varustettuun. Vuotuiset kilometrit jäävät talviajonkin kanssa 5-10tkm välille, joten autolla jolla on ajettu vain 100tkm on laskennallisesti hyvin pitkä käyttöikä. Moottorina tässä on 2 litrainen Twin Spark ja vuosimalli on 2000.
Parin viikon ajelun jälkeen on nyt kysyttävä muutamaa asiaa.
1. Ensinäkin haittaa vähän, että tässä on tietenkin omistajan käsikirja vain italiaksi. Netistä latasin jo erittäin kattavat korjaamokirjat (tuhansia sivuja!) mutta en löytänyt "owner's manualia". Onko jollakulla jäänyt suomen tai englannin kielinen ylimääräiseksi esim. vanhasta autosta taikka puretusta tms.? Digi-verisokin käy jos jollakulla on jakaa pdf. Olisin valmis tietenkin maksamaankin kirjasta, hintaluokkana n. 10 euroa lienee molemmille kohtuullinen.
2. Edelliseen liittyen: kuinka iso bensatankki tässä on? Aion seurata kulutusta tarkasti ja sitä varten pitäisi tietää tankin tilavuus. Parin viikon ajelun jälkeen on tankissa vielä vajaa puolet mutta kohta pitäisi tankata.
3. Etukäteen oli tiedossa, että tässä on ilmeisesti (=myyjän arvio) tyhjäkäyntimoottori huonossa kunnossa. Hän koitti etsiä sitä mutta huonolla menestyksellä. Hän myös pohti, että pelkkä putsaus voisi auttaa.
Lähdetään nyt kuitenkin siitä, että oliko hän ylipäätään oikeassa, eli oireena on siis se, että auto ei aina jää käyntiin ekalla kun sen kylmänä käynnistää. Sen jälkeenkin se sammuu hyvin helposti kun lähtee liikkeelle, eli kaasua pitää antaa. Mielestäni kyse on oikeastaan siitä että tyhjäkäynnillä kierrosnopeus jää arviolta 500 rpm paikkeille josta myös johtuu sitten se apukaasun tarve. Esimerkiksi eilen käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti olikin yllättäen yli 1000 rpm eikä auto silloin oireillut.
Voisiko siis tähän auttaa ensiapuna kierrosluvun nosto? Kysymys on ehkä tyhmä, voiko sitä tyhjäkäynti kierrosnopeutta edes säätää Jos vaatii tuon tyhjäkäyntimoottorin vaihdon niin missä se sijaitsee, onko helppo vaihtaa ja mistä löytäisin uuden osan? Riittäisikö putsaus ja miten se putsataan? En siis edes tiedä mikä tuo tyhjäkäyntimoottori on, tiedot on saatu myyjältä.
4. Antenni jää joskus yläasentoon kun radion sammuttaa. Mitä sille kannattaisi tehdä?
5. Tässä on nyt vanha radio jossa ei ole auxia tai bluetoothia. Ajattelin vaihtaa tilalle uuden, mutta huomasin että tässä on kaksi johtonippua yhden sijaan. Millainen radio tähän sitten oikein sopii? Toimiiko tuo antenni myös jälkiasenteisen radion kanssa?
Tälläiset mietteet tällä kertaa. Saiko tätä muuten punaisella nahkasisustalla? Musta on aika tylsä, voisin koittaa etsiä jonkun halukkaan vaihtamaan päikseen taikka välirahalla.
Parin viikon ajelun jälkeen on nyt kysyttävä muutamaa asiaa.
1. Ensinäkin haittaa vähän, että tässä on tietenkin omistajan käsikirja vain italiaksi. Netistä latasin jo erittäin kattavat korjaamokirjat (tuhansia sivuja!) mutta en löytänyt "owner's manualia". Onko jollakulla jäänyt suomen tai englannin kielinen ylimääräiseksi esim. vanhasta autosta taikka puretusta tms.? Digi-verisokin käy jos jollakulla on jakaa pdf. Olisin valmis tietenkin maksamaankin kirjasta, hintaluokkana n. 10 euroa lienee molemmille kohtuullinen.
2. Edelliseen liittyen: kuinka iso bensatankki tässä on? Aion seurata kulutusta tarkasti ja sitä varten pitäisi tietää tankin tilavuus. Parin viikon ajelun jälkeen on tankissa vielä vajaa puolet mutta kohta pitäisi tankata.
3. Etukäteen oli tiedossa, että tässä on ilmeisesti (=myyjän arvio) tyhjäkäyntimoottori huonossa kunnossa. Hän koitti etsiä sitä mutta huonolla menestyksellä. Hän myös pohti, että pelkkä putsaus voisi auttaa.
Lähdetään nyt kuitenkin siitä, että oliko hän ylipäätään oikeassa, eli oireena on siis se, että auto ei aina jää käyntiin ekalla kun sen kylmänä käynnistää. Sen jälkeenkin se sammuu hyvin helposti kun lähtee liikkeelle, eli kaasua pitää antaa. Mielestäni kyse on oikeastaan siitä että tyhjäkäynnillä kierrosnopeus jää arviolta 500 rpm paikkeille josta myös johtuu sitten se apukaasun tarve. Esimerkiksi eilen käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti olikin yllättäen yli 1000 rpm eikä auto silloin oireillut.
Voisiko siis tähän auttaa ensiapuna kierrosluvun nosto? Kysymys on ehkä tyhmä, voiko sitä tyhjäkäynti kierrosnopeutta edes säätää Jos vaatii tuon tyhjäkäyntimoottorin vaihdon niin missä se sijaitsee, onko helppo vaihtaa ja mistä löytäisin uuden osan? Riittäisikö putsaus ja miten se putsataan? En siis edes tiedä mikä tuo tyhjäkäyntimoottori on, tiedot on saatu myyjältä.
4. Antenni jää joskus yläasentoon kun radion sammuttaa. Mitä sille kannattaisi tehdä?
5. Tässä on nyt vanha radio jossa ei ole auxia tai bluetoothia. Ajattelin vaihtaa tilalle uuden, mutta huomasin että tässä on kaksi johtonippua yhden sijaan. Millainen radio tähän sitten oikein sopii? Toimiiko tuo antenni myös jälkiasenteisen radion kanssa?
Tälläiset mietteet tällä kertaa. Saiko tätä muuten punaisella nahkasisustalla? Musta on aika tylsä, voisin koittaa etsiä jonkun halukkaan vaihtamaan päikseen taikka välirahalla.