Liian automaattinen ilmastointi..
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Touko 2005, 15:36
- Car(s): ex 156 2.5 V6 -99
Giulietta Multiair 170 TCT -12
Liian automaattinen ilmastointi..
Jeps eli auto on 156 2.5 V6 autom.ilmastoinnilla.
Ja "ongelma" on että ilmastointi tuntuu toimivan liiankin automaattisesti, eli se haluaa mennä itsestään päälle.
Napista kun pistää sen pois niin laittaa sen hetken päästä takasin.
Tiedän että sen kuuluukin mennä itsestään päälle jos sisälämpätila on säädettyä lämpösämpi. Mutta ei kai sen kokoajan kuulu olla turhaan päällä.
Se lisäksi menee autoan käynnistäessä aina itsestään päälle, vaikka ulkona olisi +10 astetta ja säädetty lukemaan 18C
Tuntuu, että sitä saa olla kokoajan renkkaamassa.
Voiko sitä mitenkään kytkeä kokonaan pois ?
Ja "ongelma" on että ilmastointi tuntuu toimivan liiankin automaattisesti, eli se haluaa mennä itsestään päälle.
Napista kun pistää sen pois niin laittaa sen hetken päästä takasin.
Tiedän että sen kuuluukin mennä itsestään päälle jos sisälämpätila on säädettyä lämpösämpi. Mutta ei kai sen kokoajan kuulu olla turhaan päällä.
Se lisäksi menee autoan käynnistäessä aina itsestään päälle, vaikka ulkona olisi +10 astetta ja säädetty lukemaan 18C
Tuntuu, että sitä saa olla kokoajan renkkaamassa.
Voiko sitä mitenkään kytkeä kokonaan pois ?
La Meccanica delle emozioni
ei se turhaan ole päällä, jos valo palaa ei se tarkoita että kompura pyörii kokoajan. Vanhemmissa automaatin saa pois päältä näillä ohjeilla:
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.html?/tech/ac.html
jollain taisi olla jopa auton käsikirjassa ohjeet tuohon. En kyllä ymmärrä miksi automaattisuus pitää saada pois Itselläni se on aina päällä näin välttää esim ummehtuneen hajun joka voi ilmestyä jos sitä käyttelee vain silloin tällöin
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.html?/tech/ac.html
jollain taisi olla jopa auton käsikirjassa ohjeet tuohon. En kyllä ymmärrä miksi automaattisuus pitää saada pois Itselläni se on aina päällä näin välttää esim ummehtuneen hajun joka voi ilmestyä jos sitä käyttelee vain silloin tällöin
147:ssa ilmastointia ei saa päälle alle +3 asteessa vaikka kuinka haluaisi! Mitäs tästä ootte mieltä? Yleisestihän sanotaan, että nesteitä pitäisi kierrättä vähintään kerran kuussa. No onnistuuhan toi tietty parkkihallissa, mutta miksi moinen automatiikka? Yritetäänkö siinä suojella tahi säästää jotain?V6 kirjoitti: valo palaa esim talvellakin eikä kompuran pitäisi pyöriä pakkasella.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
No niin, kuulostaa järkevältä. Taannoin keskustelin aiheesta yhden HDi pökötin (406) omistajan kanssa. Kertoi, että joka talvi jokin vastus hajoaa ja ilmastointi ei sitten kesällä pelitä ja joutuu korjaamaan (oli edessä 4 korjaus). Sanoin että mulla on talvikäyttö estetty, johon että -sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa . Vaihdoin puheenaihetta..Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös sillä pyritä estämään höyrystinkennon jäätyminen?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Sillä nimenomaan estetään tuo patterin jäätyminen. 134A kylmäaineella patterin pintalämpötila laskee noin -2 asteeseen, kun kaikki on kunnossa. Siihen sitten tarvitaan tarpeeksi lämmintä ilmaa sulattamaan ja kuivaamaan patterin pinta. Esim. Volvossa tämä lämpötilaraja on 7-8 astetta, Alfassa (156 -98 ) 5 astetta.
Itsellä tuli tuossa muutama päivä sitten mitattua sisäänpuhalluslämpötila ja havaittua mututuntumalla saatu käsitys kylmäainevajauksesta oikeaksi. Sisäänpuhallusta ei saanut laskettua alle +10 asteeen, kun kaverin Volvossa samaanaikaan saatiin puhalluslämpötila laskettua alle 3 asteen! Itselläkin kyllä vielä viimekesän mittauksissa saatiin alle 4 asteista ilmaa kabiiniin.
Itsellä tuli tuossa muutama päivä sitten mitattua sisäänpuhalluslämpötila ja havaittua mututuntumalla saatu käsitys kylmäainevajauksesta oikeaksi. Sisäänpuhallusta ei saanut laskettua alle +10 asteeen, kun kaverin Volvossa samaanaikaan saatiin puhalluslämpötila laskettua alle 3 asteen! Itselläkin kyllä vielä viimekesän mittauksissa saatiin alle 4 asteista ilmaa kabiiniin.
vaikea uskoa että edes ranskalaiset tekevät noin älyttömiä vehkeitäBoxer33 kirjoitti:
No niin, kuulostaa järkevältä. Taannoin keskustelin aiheesta yhden HDi pökötin (406) omistajan kanssa. Kertoi, että joka talvi jokin vastus hajoaa ja ilmastointi ei sitten kesällä pelitä ja joutuu korjaamaan (oli edessä 4 korjaus). Sanoin että mulla on talvikäyttö estetty, johon että -sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa . Vaihdoin puheenaihetta..
Minimilämpötila
Asiasta kolmanteen,
Häiritseekö ketään muuta tuo automaatti-ilmastoinnin 16.5ºC minimilämpötila. Itse ainakin kaipaan välivuodenaikoina vähän viileämpää kun autossa istuu toppatakki päällä. Sitten kun vääntää termostaatin kylmemmälle niin saa istua munat huurussa jos ei ole ole jatkuvasti säätämässä.
Häiritseekö ketään muuta tuo automaatti-ilmastoinnin 16.5ºC minimilämpötila. Itse ainakin kaipaan välivuodenaikoina vähän viileämpää kun autossa istuu toppatakki päällä. Sitten kun vääntää termostaatin kylmemmälle niin saa istua munat huurussa jos ei ole ole jatkuvasti säätämässä.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
No kosteutta auton sisällä talvisaikaan toki tulee muualtakin kuin suoraa ulkoilmasta, paljolti sinusta itsestäsi ja kurkkaapa lattiallekin. Itse annan kaiken automatiikan olla päällä kesät talvet, no joskus kylmällä pitää käsin petrata ilman suuntauksia. Mitäpä noista sulkemaan. Siitä miten auto kulkee huomaa silti eron kuuman kesäpäivän ja talvipäivän välillä, heppoja ei tarvitse käyttää muuhun kuin auton liikuttamiseen.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:No jaa. Pakkasilmassa ei juuri ole kosteutta, eli kuivaus jää pois lähinnä silloin kun ulkolämpötila on jämptisti nollassa tai pari astetta päälle.Pösömiäs kirjoitti:sehän on helvetin tyhmää, eiks ikkunat huuruunnu ku ei ilmastointi kuivaa ilmaa
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11285
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuleehan sitä. Mutta ilmastointi kuivaa joka tapauksessa kennon läpi virtaavaa ilmaa, ja jos siinä on pakkasella jo ennestään minimaalisesti kosteutta, ei sitä enää juuri enempää voi kuivata.
En minäkään siihen lumihiutalenappiin juuri koske, pyöriköön sen verran kun tarpeelliseksi katsoo. Käsin näpläämisellä ei taida paljoa pystyä säästämään ellei sitten aio istua kuumassa autossa.
En minäkään siihen lumihiutalenappiin juuri koske, pyöriköön sen verran kun tarpeelliseksi katsoo. Käsin näpläämisellä ei taida paljoa pystyä säästämään ellei sitten aio istua kuumassa autossa.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 28 Huhti 2004, 13:16
- Paikkakunta: kotka
Re: Liian automaattinen ilmastointi..
4LF4 kirjoitti:Jeps eli auto on 156 2.5 V6 autom.ilmastoinnilla.
Ja "ongelma" on että ilmastointi tuntuu toimivan liiankin automaattisesti, eli se haluaa mennä itsestään päälle.
Napista kun pistää sen pois niin laittaa sen hetken päästä takasin.
Tiedän että sen kuuluukin mennä itsestään päälle jos sisälämpätila on säädettyä lämpösämpi. Mutta ei kai sen kokoajan kuulu olla turhaan päällä.
Se lisäksi menee autoan käynnistäessä aina itsestään päälle, vaikka ulkona olisi +10 astetta ja säädetty lukemaan 18C
Tuntuu, että sitä saa olla kokoajan renkkaamassa.
En tiedä sataviiskutosesta mutta kuusnelpassa on "econ" nappi josta ilmastoinnin saa pois päältä !?
Voiko sitä mitenkään kytkeä kokonaan pois ?
Näin juuri ja eikös tuo kuivaaminenkin perustu siihen että ilmaa jäähdytettäessä siiinä oleva kosteus tiivistyy ja on silloin helppo heittää sivuun. Mutta jos ilmaa ei jäähdytetä niin silloin ei kosteuskaan tiivisty.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuleehan sitä. Mutta ilmastointi kuivaa joka tapauksessa kennon läpi virtaavaa ilmaa, ja jos siinä on pakkasella jo ennestään minimaalisesti kosteutta, ei sitä enää juuri enempää voi kuivata.
Tähän väitteeseen että ikkunat huurtuisivat talvella vähemmän törmää usein mutta pakkasella ei eroa ilmastoimatttomaan ole. Suomessa kkoko ilmastointi on mielestäni aika turha juttu mutta eipä Alfaa enää saanut uutena ilman sitä.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Tähän väitteeseen että Suomessa koko ilmastointi on aika turha juttu törmää yleensä henkilöitten taholta joilla ei siitä ole omia käyttökokemuskia. Mitenkä on Eskoseni? En minäkään ilmastointia niin tähteellisenä pitänyt ennenkuin päädyin sellaisen (ja nimenomaan automaattisen) omistajaksi. Paluuta entiseen ei enää ole.Esko kirjoitti: Tähän väitteeseen että ikkunat huurtuisivat talvella vähemmän törmää usein mutta pakkasella ei eroa ilmastoimatttomaan ole. Suomessa kkoko ilmastointi on mielestäni aika turha juttu mutta eipä Alfaa enää saanut uutena ilman sitä.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
Ilmeisesti makuasia. Minulla on nyt reilun vuoden ollut täysautomaattinen tässä Alfassani ja sitä ennen 4 vuotta vastaava Pontiacissa. Lisäksi ajan usein komennuksilla vuokra-autoja joissa on ilmastointi eli kyllä kokemusta on.166 kirjoitti:Tähän väitteeseen että Suomessa koko ilmastointi on aika turha juttu törmää yleensä henkilöitten taholta joilla ei siitä ole omia käyttökokemuskia. Mitenkä on Eskoseni? En minäkään ilmastointia niin tähteellisenä pitänyt ennenkuin päädyin sellaisen (ja nimenomaan automaattisen) omistajaksi. Paluuta entiseen ei enää ole.
Minulla oli aikoinaan Celica jossa oli kattoluukku. Tämä oli mielestäni kätevä, antoi vedottoman ilmanvaihdon ja sai nauttia kesäilmasta lähes kuin avoautolla tai moottoripyörällä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11285
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minusta se huurtuminen on isompi ongelma syksyn vesikeleillä, pakkasella kun kosteutta ei irtoa juuri muualta kuin matkustajista ja sen poistoon pitäisi riittää ulkoilman puhallus sisään. Mutta jos ulkoilmakin on kosteaa, sen kuivaamiseen tarvitaankin sitten ilmastointia. Niitä kelejä jolloin kuivausta tarvittaisiin mutta ilmastointi ei toimi taitaa kuitenkin olla aika vähän.
Kaikenlaisten varusteiden arvostushan on makuasia, mutta minusta hallakone on oikeastaan ainoa "pakollinen" mukavuusvaruste. Näin nuorella iällä viitsii vielä sietää kaikenlaista epämukavuutta, mutta pitkien siivujen istuminen kuumassa autossa on jotain mihin en ehdoin tahdoin välitä ryhtyä. Muuten kulkemiseen kelpaisi vähän vaatimattomampikin vekotin.
Edit: Iso ja kunnollisella ilmanohjaimella varustettu kattoluukkukin kyllä pelastaa paljon.
Kaikenlaisten varusteiden arvostushan on makuasia, mutta minusta hallakone on oikeastaan ainoa "pakollinen" mukavuusvaruste. Näin nuorella iällä viitsii vielä sietää kaikenlaista epämukavuutta, mutta pitkien siivujen istuminen kuumassa autossa on jotain mihin en ehdoin tahdoin välitä ryhtyä. Muuten kulkemiseen kelpaisi vähän vaatimattomampikin vekotin.
Edit: Iso ja kunnollisella ilmanohjaimella varustettu kattoluukkukin kyllä pelastaa paljon.
- Epäkelpokeräilijä -