Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kaveri on tuossa käynyt jonkun kerran nollailemassa minun läppärilläni ja MESillä vikakoodia 156:staan. En ole päässyt aiheeseen sen paremmin syventymään ja hänkin on tyytynyt vain koodin nollaukseen ennen katsastusta.
Eli 2.5 v6 kyseessä (oliko se nyt vm 02, koodit luetaan kuitenkin leimalla). Koodia en nyt presiis tarkalleen muista mutta se oli throttle body adaptation tai learning (miten Alfa sen nyt ilmaiseekaan). Eli sähköisen kaasuläpän sopeutusarvot hukassa. Kokeiltiin viime kesänä tehdä se virrat pois/päällä 90sek + 10min käynnissä jne mikä ilmeisesti pitäisi hoitaa tuo mutta ei auttanut. MES ei tarjoa tuohon sopeutukseen mitään toimintoa tuon moottorin kanssa. Muissa vermeissä löytynyt kyllä.
Kaasuläppähän voi tietty olla likainen jonka takia tuota herjaa heittää mutta jos nyt sivuutetaan se ajatuksena ja mietitään muita vaihtoehtoja. Auto toimii kuitenkin normaalin tuntuisesti, vikavalo vilahtaa vaan palamaan parin päivän ajelun jälkeen nollauksesta. Parametriarvoja seuratessa kaasuläppä kyllä väittää aukeavansa 100% kun polkimen painaa pohjaan.
Sillä on vaan katsastus kohta edessä eikä se edes tiedä että selvittelen asiaa valmiiksi ajattelin jos saisin tarjottua kunnollisen ja kestävän ratkaisun asiaan. Edelliselle leimalle se vaihteli molemmat taaemmat lambdat kun oli koodeja ja ne poistuivat ja ovat pysyneet poissa vaihdon jälkeen.
Tarkoitus siis nyt lähestyvää leimaa ajatellen käyttää se kaasuläppä irti ja puhdistaa. Se on vaan omalla kohdalla ollut "yksi kymmenestä" kerrasta kun tuo puhdistus on jotenkin muka auttanut. Kaasuläppä itsessään rikki? Johtosarjavika? Ecu-särki? Onko muilla ollut hankaluuksia tälläisen kanssa?
Eli 2.5 v6 kyseessä (oliko se nyt vm 02, koodit luetaan kuitenkin leimalla). Koodia en nyt presiis tarkalleen muista mutta se oli throttle body adaptation tai learning (miten Alfa sen nyt ilmaiseekaan). Eli sähköisen kaasuläpän sopeutusarvot hukassa. Kokeiltiin viime kesänä tehdä se virrat pois/päällä 90sek + 10min käynnissä jne mikä ilmeisesti pitäisi hoitaa tuo mutta ei auttanut. MES ei tarjoa tuohon sopeutukseen mitään toimintoa tuon moottorin kanssa. Muissa vermeissä löytynyt kyllä.
Kaasuläppähän voi tietty olla likainen jonka takia tuota herjaa heittää mutta jos nyt sivuutetaan se ajatuksena ja mietitään muita vaihtoehtoja. Auto toimii kuitenkin normaalin tuntuisesti, vikavalo vilahtaa vaan palamaan parin päivän ajelun jälkeen nollauksesta. Parametriarvoja seuratessa kaasuläppä kyllä väittää aukeavansa 100% kun polkimen painaa pohjaan.
Sillä on vaan katsastus kohta edessä eikä se edes tiedä että selvittelen asiaa valmiiksi ajattelin jos saisin tarjottua kunnollisen ja kestävän ratkaisun asiaan. Edelliselle leimalle se vaihteli molemmat taaemmat lambdat kun oli koodeja ja ne poistuivat ja ovat pysyneet poissa vaihdon jälkeen.
Tarkoitus siis nyt lähestyvää leimaa ajatellen käyttää se kaasuläppä irti ja puhdistaa. Se on vaan omalla kohdalla ollut "yksi kymmenestä" kerrasta kun tuo puhdistus on jotenkin muka auttanut. Kaasuläppä itsessään rikki? Johtosarjavika? Ecu-särki? Onko muilla ollut hankaluuksia tälläisen kanssa?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vallan tyhmiä kyselen mutta kertokaa miten bussosta saa PA-suuttimista liitimet irti.
Samantapainen liitin on myös puolissa ja ne osaan irroittaa kun meiselillä vääntelen sen rautalangan irti mutta tuohon lienee jokin yksinkertaisempi ja helpompikin tapa mutta nyt ei vaan osaa oikeaa hakusanaa googlettaa tahi tubesta löytää.
Samantapainen liitin on myös puolissa ja ne osaan irroittaa kun meiselillä vääntelen sen rautalangan irti mutta tuohon lienee jokin yksinkertaisempi ja helpompikin tapa mutta nyt ei vaan osaa oikeaa hakusanaa googlettaa tahi tubesta löytää.
- Pujazuba
- Viestit: 2358
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Tietääkseni jos katsastushetkenä vikavalo ei pala niin muistiin jäänyt vikakoodi ei haita ellei se ole päästöihin liittyvää kuten lambdan koodit.
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ongelmakuvauksen perusteella ilmeisesti vähintään -02 uudempi auto, siis boselift? Vanhemmissa on helppo liitin, mutta uudemmissa tunnustan minäkin oman tyhmyyteni ja kirosin myös liittimiä, kun en pystynyt keksimään mitään fiksua ja ”oikeaa” tapaa niiden avaamiseen. Samanlailla siis kuin puolatkin, sopivasti raudat lukituksen yli vääntelemällä . Koukkumallinen piikki auttaa, että pääsee suuttimen suunnasta painamaan lankaa auki.atm kirjoitti:Vallan tyhmiä kyselen mutta kertokaa miten bussosta saa PA-suuttimista liitimet irti.
Samantapainen liitin on myös puolissa ja ne osaan irroittaa kun meiselillä vääntelen sen rautalangan irti mutta tuohon lienee jokin yksinkertaisempi ja helpompikin tapa mutta nyt ei vaan osaa oikeaa hakusanaa googlettaa tahi tubesta löytää.
Se oikea tapa olisi kieltämättä hauska tietää.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Riippuu koodista ja autosta. Takavuosina kävi niin että yksi auto millä ajelin niin nykäisi terävästi, vikavalo syttyi ja sammui 500m ajon jälkeen. Muutamaa kuukautta myöhemmin leimalla sitten pomppasi päästöihin liittyvästä koodista. Ensin hämmästelin että mitäs ihmettä, takaisin pajalle ja testeri kiinni niin se taannoinen nykäisy oli ollut sytkäkatkos (koodiin oli tallentunut kilometrit ja päivämääräkin joten se oli varmasti se sama). No koodien kuittaus ja takas konttorille. Alles gut eikä nykimistä ilmennyt sen koommin. Joku toinen automerkki saattaa taasen jättää tuollaisen "kriittisen" koodin takia vikavalon palamaan pysyvästi kunnes koodit luetaan ja kuitataan. Työkseni näitä remppailen - tulee nähtyä kaikenlaista.Pujazuba kirjoitti:^^Tietääkseni jos katsastushetkenä vikavalo ei pala niin muistiin jäänyt vikakoodi ei haita ellei se ole päästöihin liittyvää kuten lambdan koodit.
Tuon kaverin 156 kanssa taas on leiman suhteen pärjännyt sillä että kuittaa koodit nollille ja kerkeää konttorille ennenkuin valo syttyy, se nimittäin jää sitten palamaan pysyvästi kun syttyy tuon vian takia. Ongelma olisi kiva nyt oikeasti kuitenkin ratkaista, tuntuu jokseenkin itsensä kusettamiselta kuittailla vikavaloa pois jos asialle voisi tehdäkin jotain.
Kertauksena siis oma vainuni menisi jollain tapaa viallisen kaasuläpän tai ecun suuntaan kun kerran ei sitä sopeutusta saa tehtyä ja siitä vikakoodilla muistuttelee aina uudestaan ja uudestaan. Kys auto on seissyt useita puoli vuotta-vuosi pätkiä viime aikoina jos sillä on mitään merkitystä.
- JPeltola
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mistäs löytyy uusi vasemmanpuoleinen? Varaosamyyjien mukaan toi oikeanpuoleinen kävisi sen tilalle, mutta ei se nyt ihan siltä näytä.
- palkus
- Viestit: 5511
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 28
Nivelen läpimitta [mm]: 108 mm
Sijainti: Vaihteiston puoli
Pituus [mm]: 32 mm
Tuotenumero: GSP 648002
Olisiko tälläinen sopiva?
GTV 3.0 sisänivelenä tarjoillaan.
Jos tuntuisi passaavalta, niin varaosaboutique pystyy tälläisen tilaamaan kätevästi, koska Suomessakin tavarata.
Sisähammastus, vaiht. kiinn.: 28
Nivelen läpimitta [mm]: 108 mm
Sijainti: Vaihteiston puoli
Pituus [mm]: 32 mm
Tuotenumero: GSP 648002
Olisiko tälläinen sopiva?
GTV 3.0 sisänivelenä tarjoillaan.
Jos tuntuisi passaavalta, niin varaosaboutique pystyy tälläisen tilaamaan kätevästi, koska Suomessakin tavarata.
"puhun niin totta kuin osaan"
- JPeltola
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
- Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Yhden tuollaisen tilasin eilen. Sama menee myös 75 V6/Turboon joten ei se hukkaan mene vaikkei sopisikaan. Saa nähdä sopiiko kun se saapuu. Vetarissa on 28 rihlaa ja päällihalkaisija on 31 mm.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Käykö yksihyrräinen jäähdyttäjän puhallin 2 hyrräisen tilalle fyysisilta mitoiltaan, ja onko liitäntä ylensäkkään mahdollista vaiko tuleeko jopa mahdollisesti jäähdytyksellisiä ongelmia?eli 2001 ts -> 1998 V6 ???
Nimim. Ruosteessa.
Nimim. Ruosteessa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mikäköhän neuvoksi, kun kuskin puolen alatukivarsi napsahtaa vieläkin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä hieman. Joku puolen millin liikahdus. Uudet varret ja momenttiakin nostettu hieman yli tehtaan määäräämän 68nM(nyt 74nM). Auttaako tähän nyt muu, kuin vetää pieni hefti helan ja apurungon väliin?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miten tämä on todettu, että tulee juurikin tukivarresta?! Ennemminkin luulis tulevan vakaajasta tai vetareista jos napsahtelee noin.wileythecoyote kirjoitti:Mikäköhän neuvoksi, kun kuskin puolen alatukivarsi napsahtaa vieläkin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä hieman. Joku puolen millin liikahdus. Uudet varret ja momenttiakin nostettu hieman yli tehtaan määäräämän 68nM(nyt 74nM). Auttaako tähän nyt muu, kuin vetää pieni hefti helan ja apurungon väliin?
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mull crossissa meni alatukivarren heloista jengat ja teki just tollasta... syynä oli halppisvarret joiden kierreosat ei kestäneet tehtaan ilmoittamaa momenttia.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kierteet on fine näissä. Nimarkin varret ei kestäny ja sen kyllä tunsi vääntövarressa kun antoivat periksi.Pasi kirjoitti:Mull crossissa meni alatukivarren heloista jengat ja teki just tollasta... syynä oli halppisvarret joiden kierreosat ei kestäneet tehtaan ilmoittamaa momenttia.
a-m kirjoitti:Miten tämä on todettu, että tulee juurikin tukivarresta?! Ennemminkin luulis tulevan vakaajasta tai vetareista jos napsahtelee noin.wileythecoyote kirjoitti:Mikäköhän neuvoksi, kun kuskin puolen alatukivarsi napsahtaa vieläkin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä hieman. Joku puolen millin liikahdus. Uudet varret ja momenttiakin nostettu hieman yli tehtaan määäräämän 68nM(nyt 74nM). Auttaako tähän nyt muu, kuin vetää pieni hefti helan ja apurungon väliin?
Koska kiristämällä oireet väheni, mutta eivät poistuneet.
Liikkeen matka katsottu silloin, kun varret oli paikallaan, mutta kiristämättä.
En tiedä missä tilanteessa vetari pitäis moista ääntä ja kyseessä tosiaan yksi kolahdus jarruttaessa ja yksi kiihdyttäessä. Koiranluut olivat ok, eikä vakaajatangosta löytynyt löysää. Ylätukivarret on myöskin uudet.
Syynä voi tietysti olla myös ruuvilinjalta hankitut pultit, joissa ei ole prikoille rihloitusta.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Sisempi nivel alkoi itsellä pitämään juuri samanlaista napsausta/kolahdusta aina kun lähdin liikkeelle tai jarrutin.wileythecoyote kirjoitti:Kierteet on fine näissä. Nimarkin varret ei kestäny ja sen kyllä tunsi vääntövarressa kun antoivat periksi.Pasi kirjoitti:Mull crossissa meni alatukivarren heloista jengat ja teki just tollasta... syynä oli halppisvarret joiden kierreosat ei kestäneet tehtaan ilmoittamaa momenttia.
a-m kirjoitti:Miten tämä on todettu, että tulee juurikin tukivarresta?! Ennemminkin luulis tulevan vakaajasta tai vetareista jos napsahtelee noin.wileythecoyote kirjoitti:Mikäköhän neuvoksi, kun kuskin puolen alatukivarsi napsahtaa vieläkin jarrutuksessa ja kiihdytyksessä hieman. Joku puolen millin liikahdus. Uudet varret ja momenttiakin nostettu hieman yli tehtaan määäräämän 68nM(nyt 74nM). Auttaako tähän nyt muu, kuin vetää pieni hefti helan ja apurungon väliin?
Koska kiristämällä oireet väheni, mutta eivät poistuneet.
Liikkeen matka katsottu silloin, kun varret oli paikallaan, mutta kiristämättä.
En tiedä missä tilanteessa vetari pitäis moista ääntä ja kyseessä tosiaan yksi kolahdus jarruttaessa ja yksi kiihdyttäessä. Koiranluut olivat ok, eikä vakaajatangosta löytynyt löysää. Ylätukivarret on myöskin uudet.
Syynä voi tietysti olla myös ruuvilinjalta hankitut pultit, joissa ei ole prikoille rihloitusta.
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voisikos likaiset/hiekkaiset tms. alatukivarren kiinnityskohdat apurungossa aiheuttaa moista?
Suoraan vaan suoraa
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Voi periaatteessa kyllä ja hiekkaa sinne voi ahertaessa mennä, vaika kuinka koittaa puhdistella.Garmund kirjoitti:Voisikos likaiset/hiekkaiset tms. alatukivarren kiinnityskohdat apurungossa aiheuttaa moista?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Miten vesipumppu lähtee V6:sta? Löysin 12 pulttia itse pumpusta plus hihnapyörä on jo irti, mutta värkki ei hievahdakaan.
CARF0869
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisko liimaa laitettu edellisessä vaihdossa, vähän kolautat niin lähtenee.JaniW kirjoitti:Miten vesipumppu lähtee V6:sta? Löysin 12 pulttia itse pumpusta plus hihnapyörä on jo irti, mutta värkki ei hievahdakaan.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kiitti, hyvä tietää ettei siellä enempää pitäisi olla. Sen verran lujassa silti on että yhden järeämmän lyöntituurnan jo vedin vesipumpun yläosasta läpi. Täytyy huomenna keksiä jotain juonikkaampaa.
CARF0869
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
JaniW kirjoitti:Kiitti, hyvä tietää ettei siellä enempää pitäisi olla. Sen verran lujassa silti on että yhden järeämmän lyöntituurnan jo vedin vesipumpun yläosasta läpi. Täytyy huomenna keksiä jotain juonikkaampaa.
Ompa lujassa. Ei siellä kyllä alunperin pultteja enempää kuitenkaan ole
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt on tyhmä kysymys, mutta kun ei mainitakaan, niin onhan ne yläpuolen 4 pulttia auki? Tosin vaikka olisivat kiinnikin, niin kyllä pumpun pitäisi silti vähintään heilua.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Selvisihän tämäkin sitten lopulta. Olin kyllä laskenut oikein kahteentoista, mutta pulttien seassa lattialla oli yksi ylimääräinen.
CARF0869
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No saattaa yksi kiinni oleva pultti hieman jarruttaa toki.JaniW kirjoitti:Selvisihän tämäkin sitten lopulta. Olin kyllä laskenut oikein kahteentoista, mutta pulttien seassa lattialla oli yksi ylimääräinen.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ai niin se jötsikin on leimattu. Pikkukonttorilla totesivat jälkitarkastuksessa "obd ja päästöt ok, joten mitä tätä enempää vatvomaan".
En tiedä oliko osatestit valmiit vai ei. Ajoin reilu 100km vaihtelevaa ajoa, myös yli satasen nopeuksia.
En tiedä oliko osatestit valmiit vai ei. Ajoin reilu 100km vaihtelevaa ajoa, myös yli satasen nopeuksia.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jatketaanpa tyhmien kyselyä. Olen tuota omaa projektiani nyt laittamassa takaisin kasaan. Saan kyllä jakopään ajoitukseen ammattiapua ja lukkopalatkin löytyy, mutta ajatus on laittaa kaikki mahdollisimman pitkälle valmiiksi itse. Ongelma on nyt se etten erota pakonokkaa imunokasta. Takimmaisen kannen osalta olin merkannut mutta etummaisen kanssa pääsivät menemään sekaisin.
Eli se tyhmä kysymys, mistä tietää kumpi on kumpi? Minun silmääni ne ovat ihan samannäköiset. Ainoa ero on siinä että akseleiden päässä on toisessa 3 x 1 viiru ja toisessa 3 x 2 viirua, pitäisikö tästä kyetä päättelemään jotain?
Eli se tyhmä kysymys, mistä tietää kumpi on kumpi? Minun silmääni ne ovat ihan samannäköiset. Ainoa ero on siinä että akseleiden päässä on toisessa 3 x 1 viiru ja toisessa 3 x 2 viirua, pitäisikö tästä kyetä päättelemään jotain?
CARF0869
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
imunokassa on enemmän nostoa, äkkiä ei muuta tuntomerkkiä tule mieleen?JaniW kirjoitti:Jatketaanpa tyhmien kyselyä. Olen tuota omaa projektiani nyt laittamassa takaisin kasaan. Saan kyllä jakopään ajoitukseen ammattiapua ja lukkopalatkin löytyy, mutta ajatus on laittaa kaikki mahdollisimman pitkälle valmiiksi itse. Ongelma on nyt se etten erota pakonokkaa imunokasta. Takimmaisen kannen osalta olin merkannut mutta etummaisen kanssa pääsivät menemään sekaisin.
Eli se tyhmä kysymys, mistä tietää kumpi on kumpi? Minun silmääni ne ovat ihan samannäköiset. Ainoa ero on siinä että akseleiden päässä on toisessa 3 x 1 viiru ja toisessa 3 x 2 viirua, pitäisikö tästä kyetä päättelemään jotain?
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tollaista minäkin järkeilin ja mittasinkin tönärillä. Googlen perusteella ero on niinkin suuri kuin 0,2 mm joten täytyy vaan mittailla tarkemmin.alfa 156 v6 kirjoitti:imunokassa on enemmän nostoa, äkkiä ei muuta tuntomerkkiä tule mieleen?JaniW kirjoitti:Jatketaanpa tyhmien kyselyä. Olen tuota omaa projektiani nyt laittamassa takaisin kasaan. Saan kyllä jakopään ajoitukseen ammattiapua ja lukkopalatkin löytyy, mutta ajatus on laittaa kaikki mahdollisimman pitkälle valmiiksi itse. Ongelma on nyt se etten erota pakonokkaa imunokasta. Takimmaisen kannen osalta olin merkannut mutta etummaisen kanssa pääsivät menemään sekaisin.
Eli se tyhmä kysymys, mistä tietää kumpi on kumpi? Minun silmääni ne ovat ihan samannäköiset. Ainoa ero on siinä että akseleiden päässä on toisessa 3 x 1 viiru ja toisessa 3 x 2 viirua, pitäisikö tästä kyetä päättelemään jotain?
CARF0869
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ne viirut tai oikeasti se voimakkain akselin takapäässä on ajoitusmerkki, joka tulee osoittaa laakerikannen jakotasoon kannen keskelle päin, molemmat. Nyt kun sulla on ajoitustyökalut niin 6-syl imunokka pitää osoittaa n. klo 11 ja 4-syl pakonokka noin klo 1. Näin ne pystyy päättelemään kumpi on kumpi. Merkit on niiltä ajoilta jolloin ei ajoitustyökaluja edes ollut, ja ovat edelleen hyvä apu moottoria (kantta) kasatessa.
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Laitetaan nyt tännekkin, kun ei omasta topiikistaan vastauksia tullut:
2.4jtdm pääsylinteri ja jarrutehostin vaihdettu. Nyt 1s piiri kerää painetta ja jarrut jumahtaa. Siis kuskin etu ja repsikan takapyörä jumahtaa.
Itse olen käsittänyt, että jarrupiirin pitäisi lepoasennossa olla säiliölle asti täysin auki. Näin ei kuitenkaan taida todellisuudessa olla jos kuumuus ja nesteen kiehuminen saa aikaan täyden jumin. Aukeaa kyllä tietenkin nippaa raottamalla.
Myös käsijarruvaijerit on vaihdettu.
Alustavasti olen ajatellut tehdä seuraavaa:
Huolellinen ilmaus piiriin
Etujarruputken ja takaletkujen tarkistus
Pienet prikat pääsylkyn ja tehostimen väliin
Takasatulan tarkistus ja tarvittaessa vaihto.
En vain käsitä mikä siellä pitäisi painetta, mutta ei etusatuloiden mäntääkään saa liikutettua ilman, että nipan avaa.
Huomenna heräilen aikaseen tsekkailemaan mitä tuolle olis tehtävissä. Auto on ollut nyt 9 viikkoa pois pelistä ja aina vaan jotain. Loppuun olis kiva viedä, kun on jo 1500€ edestä kaikenlaista palikkaa vaihdettu.
2.4jtdm pääsylinteri ja jarrutehostin vaihdettu. Nyt 1s piiri kerää painetta ja jarrut jumahtaa. Siis kuskin etu ja repsikan takapyörä jumahtaa.
Itse olen käsittänyt, että jarrupiirin pitäisi lepoasennossa olla säiliölle asti täysin auki. Näin ei kuitenkaan taida todellisuudessa olla jos kuumuus ja nesteen kiehuminen saa aikaan täyden jumin. Aukeaa kyllä tietenkin nippaa raottamalla.
Myös käsijarruvaijerit on vaihdettu.
Alustavasti olen ajatellut tehdä seuraavaa:
Huolellinen ilmaus piiriin
Etujarruputken ja takaletkujen tarkistus
Pienet prikat pääsylkyn ja tehostimen väliin
Takasatulan tarkistus ja tarvittaessa vaihto.
En vain käsitä mikä siellä pitäisi painetta, mutta ei etusatuloiden mäntääkään saa liikutettua ilman, että nipan avaa.
Huomenna heräilen aikaseen tsekkailemaan mitä tuolle olis tehtävissä. Auto on ollut nyt 9 viikkoa pois pelistä ja aina vaan jotain. Loppuun olis kiva viedä, kun on jo 1500€ edestä kaikenlaista palikkaa vaihdettu.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos tosiaan sen jumin huomaa paikallaankin siitä männän painumisesta, eli jos painuu hyvin nippa auki, niin sittenhän on melko simppeliä selvittää missä se neste ei kulje. Avaa liitoksen vaikka letkun jälkeen, kokeilee painuuko mäntä. Jos painuu, avaa seuraavaksi pääsylkyltä. Jos ei vaikutusta, sitten väliliitoksen absilta.
Löytyy se kohta, jossa neste ei kulje säiliön suuntaan.
Sama oli joskus itelläkin että luulin männän olevan jumissa, kunnes avasin nipan ja hei, tämähän liikkuukin. Siinä oli letku tukossa, koska letkun yläpuolelta avasin liitoksen ja mäntä ei liikkunut.
Löytyy se kohta, jossa neste ei kulje säiliön suuntaan.
Sama oli joskus itelläkin että luulin männän olevan jumissa, kunnes avasin nipan ja hei, tämähän liikkuukin. Siinä oli letku tukossa, koska letkun yläpuolelta avasin liitoksen ja mäntä ei liikkunut.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Olisiko letku päässyt pykimään sisältä ja päästää painetta vain toiseen suuntaan? Joskus näin kävi itsellä ja letkun vaihdolla homma korjaantui.
- JaniW
- Viestit: 878
- Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
- Car(s): Clio ja sähkö-PNV (joskus sit taas...)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jees, nyt selvisiseppo kirjoitti:Ne viirut tai oikeasti se voimakkain akselin takapäässä on ajoitusmerkki, joka tulee osoittaa laakerikannen jakotasoon kannen keskelle päin, molemmat. Nyt kun sulla on ajoitustyökalut niin 6-syl imunokka pitää osoittaa n. klo 11 ja 4-syl pakonokka noin klo 1. Näin ne pystyy päättelemään kumpi on kumpi. Merkit on niiltä ajoilta jolloin ei ajoitustyökaluja edes ollut, ja ovat edelleen hyvä apu moottoria (kantta) kasatessa.
CARF0869
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En oikein usko tuohon letkuhommaan kun koko piiri vittuilee. Pitäis syypäänä olla sit pääsylkyn ja absin välinen putkula. Enempi uskon, et tarvikemallinen pääsylkky vaatii kierroksen pois tehostimen tangosta. Varsinkin kun omat havainnot jarruista rempan jälkeen oli se, et heti nenä lasissa kun poljinta vähänkin hipaisee. Se puoltais liian pitkää tankoa.a-m kirjoitti:Olisiko letku päässyt pykimään sisältä ja päästää painetta vain toiseen suuntaan? Joskus näin kävi itsellä ja letkun vaihdolla homma korjaantui.
Eli saa taas vetää puoli autoa palasiksi. Ei sitä sylkkyä oikein millään shimmatakkaan, kun alipaineet karkaa prikkojen ollessa sylkyn tiivistettä paksumpia. Voishan sitä tietty jollain patenttinauhasta taiotulla ensin kokeilla.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jarruletkun vaihtaminen, vaikka vaan huvikseen ja varmuuden saamiseksi on kuitenkin aika pieni ja edullinen homma verrattuna koko sylinterin jumppaamiseen. Vaikka kuinka ei uskoisi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Busson jakoremppa menossa vielä purkuvaiheessa. Millaisella momenttiavaimella olette kasanneet kiristimen, ohjainrullien ja nokka-akselin pultit kiinni. Ei mahdu perinteinen hylsy ja momenttiavain ei
Alkoi huolettaa saako tuota enää nippuun kun purkutyökalut ei ole niitä kasaustyökaluja. Aika momentissa oli ohjainlaakereiden 6-kolopultit ja nokan pultit. Nokan pulttien momenttihan oli 68-82Nm mutta mikä ohjainrullien?
Alkoi huolettaa saako tuota enää nippuun kun purkutyökalut ei ole niitä kasaustyökaluja. Aika momentissa oli ohjainlaakereiden 6-kolopultit ja nokan pultit. Nokan pulttien momenttihan oli 68-82Nm mutta mikä ohjainrullien?
Viimeksi muokannut atm, 06 Heinä 2018, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6786
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Käsimomenttiinatm kirjoitti:Busson jakoremppa menossa vielä purkuvaiheessa. Millaisella momenttiavaimella olette kasanneet kiristimen, ohjainrullien ja nokka-akselin pultit kiinni. Ei mahdu perinteinen hylsy ja momenttiavain ei
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tervehdys foorumi!
Ostin tollasen 147 2,0ts ja sain sen pysähtymään ensimmäisen kerran vasten omaa tahtoani.
Moottorin vikavalo päälle, Engine control unit failure
Ajettuani 1,5 km seuraavalle rampille kone sammuu ja valittaa immobilizer active.
Starttia pyörittää, ei vedä solenoidia.
Luultavasti kyseessä on vain jokin antura, en ole saanut vielä töpseliin kiinni.
Onko kellään mahdollista pientä korvausta vastaan tulla tökkäämään töpseliin ?
Ostin tollasen 147 2,0ts ja sain sen pysähtymään ensimmäisen kerran vasten omaa tahtoani.
Moottorin vikavalo päälle, Engine control unit failure
Ajettuani 1,5 km seuraavalle rampille kone sammuu ja valittaa immobilizer active.
Starttia pyörittää, ei vedä solenoidia.
Luultavasti kyseessä on vain jokin antura, en ole saanut vielä töpseliin kiinni.
Onko kellään mahdollista pientä korvausta vastaan tulla tökkäämään töpseliin ?
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tulee mieleen jokin päävirtaongelma, maadoitukset moottorissa/ecussa, startin plussakaapelit tms hapettunut juttu konehuoneessa. Joskus virtakaapelit/maakaapelit akulta hapettuneet suojakuoren sisältä ja murentuneet poikki.
Miten startti voi pyörittää jos solenoidi ei vedä? Tarkoitatko että bendix ei vedä ratasta hammaskehälle ja startti vinkuu tyhjää?
Miten startti voi pyörittää jos solenoidi ei vedä? Tarkoitatko että bendix ei vedä ratasta hammaskehälle ja startti vinkuu tyhjää?
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Startti pyörii muttei nappaa bendixin ratasta vauhtipyörän hammaskehälle. Hyrrää siis tyhjää.sämpy kirjoitti:Tulee mieleen jokin päävirtaongelma, maadoitukset moottorissa/ecussa, startin plussakaapelit tms hapettunut juttu konehuoneessa. Joskus virtakaapelit/maakaapelit akulta hapettuneet suojakuoren sisältä ja murentuneet poikki.
Miten startti voi pyörittää jos solenoidi ei vedä? Tarkoitatko että bendix ei vedä ratasta hammaskehälle ja startti vinkuu tyhjää?
Tuumailtiin yöllä, että saattaisi olla ihan vain anturivika kyseessä. Kampiakselin asentotunnistimet on aiheuttanut samankaltaista.
Mua hämää toi näytössä vilkahtanut teksti ajoneston päällemenemisestä. En ole vielä kovin paljoa ehtinyt opiskelemaan tämän auton ECU:n sielunelämää, mutta hieman oudolta. Toki tämä suojaisi moottoria vaurioilta mikäli, kampiakselin asentotiedot puuttuisivat.
Ei ole minkäänlaista hajua siitä kuinka ajonesto on Alfan ECU:ssa toteutettu. Pätkiikös sytkää, polttoaineensyöttöä ja liittyykö startin kikkailu siihen.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos startti pyörii tyhjää, ei sillä ole ajoneston kanssa tekemistä...
Kopauta starttia, jos alkais solenoidia innostamaan.
Kopauta starttia, jos alkais solenoidia innostamaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näinhän mä tätä ajattelinkin, tuntu vaan oudolta.Aquatica kirjoitti:Jos startti pyörii tyhjää, ei sillä ole ajoneston kanssa tekemistä...
Kopauta starttia, jos alkais solenoidia innostamaan.
Ei ole aiemmin jäänyt startti noin ja kaikki tapahtui samaan aikaan.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eihän tässä 2.0ts moottorissa ollu kampiakselin asentotunnistin jakopään puolella ? Tarkoittaen jakopään purkamista ennen anturin vaihtoa?
Jakopään kamat on kaikki valmiina ja sinänsä homma on edessä, mutta jos auton saa liikkeelle ilman hinuria tunnistimen vaihdolla olisi homma huomattavasti helpompaa.
Menen vielä yöllä kattomaan vikakoodit ja kattomaan jos sen Bendixin saisi koristeltua liikkeelle.
Pääsee ainakin vähän asiassa eteenpäin..
Jakopään kamat on kaikki valmiina ja sinänsä homma on edessä, mutta jos auton saa liikkeelle ilman hinuria tunnistimen vaihdolla olisi homma huomattavasti helpompaa.
Menen vielä yöllä kattomaan vikakoodit ja kattomaan jos sen Bendixin saisi koristeltua liikkeelle.
Pääsee ainakin vähän asiassa eteenpäin..
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kampiakselin asentoanturi vaihdetaan perinteisesti alakautta. Nokka-akselin asentotunnistin on sitten jakopään alla piilossa, mutta tämä harvemmin aiheuttaa käyntiongelmaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Osaatko neuvoa tarkempaa sijaintia tunnistimelle ja onko mitään saumaa saada se vaihdettua yläkautta?Aquatica kirjoitti:Kampiakselin asentoanturi vaihdetaan perinteisesti alakautta. Nokka-akselin asentotunnistin on sitten jakopään alla piilossa, mutta tämä harvemmin aiheuttaa käyntiongelmaa.
Kuvakin olisi kova, meinaan menen aika ryytyneenä tutkimaan autoa 13 tuntisen työpäivän jälkeen...
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Twinsparkista ei ole kokemuksia tuolta osin ole... JTD:ssä kyseinen osa oli käytännössä suoraan öljypohjan yläpuolella ja sinne ei kyllä yläkautta päässyt millään.
Tässä ohjeet TS/JTS-koneeseen:
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147 ... ment.shtml
Tässä ohjeet TS/JTS-koneeseen:
https://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147 ... ment.shtml
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Helpointahan on mitata yleismittarilla tuo kampiakselin tunnistin ensin, sen liitinhän on ruskea liki kaasuläppää (CF2), ja tuhatkunta oomia sieltä pitäisi löytyä jos se on ehjä.Nicky kirjoitti:Osaatko neuvoa tarkempaa sijaintia tunnistimelle ja onko mitään saumaa saada se vaihdettua yläkautta?Aquatica kirjoitti:Kampiakselin asentoanturi vaihdetaan perinteisesti alakautta. Nokka-akselin asentotunnistin on sitten jakopään alla piilossa, mutta tämä harvemmin aiheuttaa käyntiongelmaa.
Kuvakin olisi kova, meinaan menen aika ryytyneenä tutkimaan autoa 13 tuntisen työpäivän jälkeen...
Pakonokka-akselissa oleva tunnistin ei estä autoa käynnistymästä, mutta sytyttelee ruiskun merkkivaloa (CF2) ja tiputtaa pikkaisen tehoa vian ollessa päällä.
Suosittelisin nyt lyömään töpselin kiinni ensin ja katsomaan mahdolliset vikakoodit.
Saattaa säästää monen turhan osan vaihdolta.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tuli sellainen skenaario mieleen, että jos olisi jäänyt startti jumiin hammaskehälle. Sellaistakin on tapahtunut, yleensä leipoo startin jumiin jossain vaiheessa, jonka jälkeen moottori ei käänny mihinkään koska startti pitää siitä kiinni. Jos tässä olisi lopulta hajonnut bendixin ratas tms ja sen takia pyörii nyt tyhjää. Ja se sitten jotenkin aiheutti muut ongelmat lämpenemällä.
Tai sitten ei osu hampaalle koska moottori leikkasi kiinni. Oletko muuten kokeillut kääntää hiukan moottoria laturin hihnasta ja sitten uudestaan startata.
Kun kieltämättä hiukan outo starttivika ja kun osui samaan aikaan. Aina on sattuman mahdollisuus, mutta...
Tai sitten ei osu hampaalle koska moottori leikkasi kiinni. Oletko muuten kokeillut kääntää hiukan moottoria laturin hihnasta ja sitten uudestaan startata.
Kun kieltämättä hiukan outo starttivika ja kun osui samaan aikaan. Aina on sattuman mahdollisuus, mutta...
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tai sitten yliajalla ollut jakoremmi petti ja hyppäsi ja startti kyllä toimii oikein, koneessa ei vaan ole puristuksia.. just guessing...
Startin rakenteesta johtuen on kyllä melko ihme että pyörisi ja ei kytkisi ratasta hammaskehälle, tokihan bendix voi olla rikki ja tuon aiheuttaa.
Startin rakenteesta johtuen on kyllä melko ihme että pyörisi ja ei kytkisi ratasta hammaskehälle, tokihan bendix voi olla rikki ja tuon aiheuttaa.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^
Kyllä mullakin on bendix hajonnut 156 tessusta. Se aloitti rääkymisen ja sit ei enää vetänyt solenoidi kuin 1/40 kerrasta ja pääs starttaamaan...
Kyllä mullakin on bendix hajonnut 156 tessusta. Se aloitti rääkymisen ja sit ei enää vetänyt solenoidi kuin 1/40 kerrasta ja pääs starttaamaan...
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Startti pyörii mielestäni täysin ilman vastusta, oikein hurisee. Ei ota hammaskehälle kiinni.alfa 156 v6 kirjoitti:Tai sitten yliajalla ollut jakoremmi petti ja hyppäsi ja startti kyllä toimii oikein, koneessa ei vaan ole puristuksia.. just guessing...
Startin rakenteesta johtuen on kyllä melko ihme että pyörisi ja ei kytkisi ratasta hammaskehälle, tokihan bendix voi olla rikki ja tuon aiheuttaa.
En saanut aamulla vielä koodeja ulos, oli hankaluuksia saada Motonetin Bluetooth vikakoodinlukijaa pysymään yhteydessä auton tietokoneeseen. Sain kuitenkin sen olemaan mukana pelissä hetken aikaa.
Jakoremmiä pelkäsin tottakai, nyt on 119tkm mittarissa ja edellinen remmin vaihto ollut 2014. Luulen että olisin kuullut ainakin tasapainoakselin pitämän kilkatuksen jos remmi olisi mennyt. Luulisi hakkaavan niin kovaa, että venttiilien kolina mäntiä vasten jäisi kakkoseksi.
Yhdestä autostani meni kyllä startatessa remmi hajonneen hihnapyörän johdosta eikä pitänyt sen kummempaa ääntä.
Pahoin pelkään, että maanantaina alkava kesälomareissu jää nyt tekemättä.