Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Valvoja: Moderators
- Tossavainen
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
- Paikkakunta: Akaa
Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
No niin... Tähän asti mallikkaasti toiminut JTS alkoi tässä kuukausi puolitoista sitten rykimään ja vika ei tunnu poistuvan, vaikka pajalla käytetty ja palikoita vaihdettu. Josko täältä foorumilta löytyisi apuja...
Kylmällä koneella liikkuu suht. normaalisti, jos ajelee pintakaasulla. Reippaammalla polkaisulla alkaa rykimään ja vikavalo alkaa vilkkua taulussa. Sekä vikavalo että rykiminen poistuvat, kun kaasua höllää. Vika ei jää päälle eli moottorinohjausjärjestelmän tarkistus käynnistäessä antaa tulokseksi check ok.
Lämpimänä tökkiikin sitten vähän enemmän. Tuntuu että loivaankaan ylämäkeen ei tahdo saada kiihdytettyä, ilman että rykiminen alkaa. Edelleen rykiminen loppuu ja vikavalon vilkkuminen loppuu, kun kaasun höllää.
Vikakoodin perusteella on puolavika (P0302 ja P0301), mutta ei korjaannu puolan vaihdolla. Nyt vaihdettu siis kaksi puolaa puolen vuoden sisään. Pajalla olivat sitä mieltä, että on väärät tulpat. Pitäisi kuulemma olla kaksoiskärkitulpat. Olin eri mieltä, mutta pitkin hampain suostuin tulppien vaihtoon. No eipä auttanut, jos johonkin suuntaan meni niin huonommaksi. Edelliset tulpat oli siis Denson iridiumit, joilla vehje oli toiminut täysin moitteettomasti vajaa 25 tkm ennen tätä episodia...
Eilen tuli sitten tutkittua asiaa ominpäinkin. Tilasin Marellin puolan, jota sitten vaihdeltiin pytystä toiseen. Nytpä pukkasi uutta vikakoodia: P0351, P0352... koodi vaihtui sen mukaan, mihin sylinteriin tuota Marellin puolaa koitti. Tällä Marellin puolalla moottorin vikavalo jäi myös pysyvästi palamaan ja vaati siis nollauksen joka kerta.
No, seuraavaksi vanhat puolat takaisin ja kokeilemaan saisko vikavalon syttymään, ilman että autolla ajaa. Ja kas, jos kierroksia nostaa tasaisesti, kiertää kone ihan tasaisesti läpi kierrosalueen. Nopea polkaisu sen sijaan, saa aikaan kunnon papatuksen, kierrosalueesta riippumatta. Eli vähintään yhdessä pytyssä ei sytytä. Edelleenkään vika ei jää päälle, itse asiassa vikavalo ei edes vilku. Toisin kuin ajossa siis...
No seuraava arvaus pajalla oli ongelma suuttimissa. Suuttimia puhdisteltiin sitten tankkiin lyötävällä mömmöllä, jonka pitäisi pestä isommat karstat pois. Arvaatte varmaan auttoiko. No ei. Seuraavaksi ehdotellaankin sitten suuttimien vaihtoa yksi kerrallaan...
Nytpä on siis hyvät neuvot kalliit. Mikä helkutti tätä siis riivaa?? Loppuu ymmärrys ja kohta rahatkin, kun pajalla vaihdattavat vaan osaa osan perään ilman että vika korjaantuu.
Kylmällä koneella liikkuu suht. normaalisti, jos ajelee pintakaasulla. Reippaammalla polkaisulla alkaa rykimään ja vikavalo alkaa vilkkua taulussa. Sekä vikavalo että rykiminen poistuvat, kun kaasua höllää. Vika ei jää päälle eli moottorinohjausjärjestelmän tarkistus käynnistäessä antaa tulokseksi check ok.
Lämpimänä tökkiikin sitten vähän enemmän. Tuntuu että loivaankaan ylämäkeen ei tahdo saada kiihdytettyä, ilman että rykiminen alkaa. Edelleen rykiminen loppuu ja vikavalon vilkkuminen loppuu, kun kaasun höllää.
Vikakoodin perusteella on puolavika (P0302 ja P0301), mutta ei korjaannu puolan vaihdolla. Nyt vaihdettu siis kaksi puolaa puolen vuoden sisään. Pajalla olivat sitä mieltä, että on väärät tulpat. Pitäisi kuulemma olla kaksoiskärkitulpat. Olin eri mieltä, mutta pitkin hampain suostuin tulppien vaihtoon. No eipä auttanut, jos johonkin suuntaan meni niin huonommaksi. Edelliset tulpat oli siis Denson iridiumit, joilla vehje oli toiminut täysin moitteettomasti vajaa 25 tkm ennen tätä episodia...
Eilen tuli sitten tutkittua asiaa ominpäinkin. Tilasin Marellin puolan, jota sitten vaihdeltiin pytystä toiseen. Nytpä pukkasi uutta vikakoodia: P0351, P0352... koodi vaihtui sen mukaan, mihin sylinteriin tuota Marellin puolaa koitti. Tällä Marellin puolalla moottorin vikavalo jäi myös pysyvästi palamaan ja vaati siis nollauksen joka kerta.
No, seuraavaksi vanhat puolat takaisin ja kokeilemaan saisko vikavalon syttymään, ilman että autolla ajaa. Ja kas, jos kierroksia nostaa tasaisesti, kiertää kone ihan tasaisesti läpi kierrosalueen. Nopea polkaisu sen sijaan, saa aikaan kunnon papatuksen, kierrosalueesta riippumatta. Eli vähintään yhdessä pytyssä ei sytytä. Edelleenkään vika ei jää päälle, itse asiassa vikavalo ei edes vilku. Toisin kuin ajossa siis...
No seuraava arvaus pajalla oli ongelma suuttimissa. Suuttimia puhdisteltiin sitten tankkiin lyötävällä mömmöllä, jonka pitäisi pestä isommat karstat pois. Arvaatte varmaan auttoiko. No ei. Seuraavaksi ehdotellaankin sitten suuttimien vaihtoa yksi kerrallaan...
Nytpä on siis hyvät neuvot kalliit. Mikä helkutti tätä siis riivaa?? Loppuu ymmärrys ja kohta rahatkin, kun pajalla vaihdattavat vaan osaa osan perään ilman että vika korjaantuu.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Pitäiskö kokeilla MAFfin eli ilmamassamittarin johto irroitettuna, jos vika olisi siinä. Kai JTSkin toimii ilman sitä, oletuskartoilla. Sekä tutkia imusarjan ja MAFfin välistä KAIKKI letku joissa voisi olla halkeama. Tuon halkeaman lisäksi toinen mihin reipas polkaisu voisi vaikuttaa, on luonnollisesti johtosarja. Maadoitukset sylinterikannessa, liittimet moottorin takana tulipellissä yms. Toisaalta akun päävirtakaapelitkin voisi tarkistaa etteivät ole syöpyneet kuoren sisältä, ihan varmuuden vuoksi. Kaasuläpän putsauksestakaan ei nyt haittaa ole.
Sinänsä suutinvika voi tehdä sytytysvian, mutta yleensä ne ilmoittelee itsestään ennemmin tyhjäkäynnillä kuin ajossa. Multiecuscanilla näkisi ajossa paljon hyödyllistä dataa jolla vikaa voisi hakea. Suuttimet on niin perseestä vaihtaa että sitä en heti tekisi, varsinkaan 1 kerrallaan.
Sinänsä suutinvika voi tehdä sytytysvian, mutta yleensä ne ilmoittelee itsestään ennemmin tyhjäkäynnillä kuin ajossa. Multiecuscanilla näkisi ajossa paljon hyödyllistä dataa jolla vikaa voisi hakea. Suuttimet on niin perseestä vaihtaa että sitä en heti tekisi, varsinkaan 1 kerrallaan.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- wileythecoyote
- Viestit: 617
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Kokeiles ilman maffia, jos se vaikka huijaa liialla ilmalla.
Kannattaa tsekkailla mes:lla myös polttoainepaineet ja mitä precat lambdat kertoo.
Vikakoodit tosiaan ovat puolasta, mutta ei käy järkeen miksi kone kiertää rauhallisesti kaasuttaen läpi kierrosalueen, mutta runttaamalla ei. Moinen käytös viittaisi enemmän seoksiin.
Kannattaa myös tarkistaa maapisteet.
Edit: sämpy kerkesikin ensin
Kannattaa tsekkailla mes:lla myös polttoainepaineet ja mitä precat lambdat kertoo.
Vikakoodit tosiaan ovat puolasta, mutta ei käy järkeen miksi kone kiertää rauhallisesti kaasuttaen läpi kierrosalueen, mutta runttaamalla ei. Moinen käytös viittaisi enemmän seoksiin.
Kannattaa myös tarkistaa maapisteet.
Edit: sämpy kerkesikin ensin
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Ei pien kertaus ole koskaan haitannut.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Vaihda pajaa. Ei osien vahtelu mututuntumalla ole mikään korjaus, jos ensimmäisellä osan vaihdolla ei onnistu niin tarkempaa tutkimusta.
Moottorin mekaaninen kunto, eli:
*Puristuspaineet
*Ohivuotomittaus
Missä kunnossa nokka-akselit ovat? Onko käytetty 10w-60 Öljyä?
Imusarjan karstaisuus saattaa myös aiheuttaa ongemia seoksen sytytyksessä, saa hitaasti kiertäessä tarpeeksi ilmaa, mutta kun pitäisi toimia alkaa ahdistaa.
Moottorin mekaaninen kunto, eli:
*Puristuspaineet
*Ohivuotomittaus
Missä kunnossa nokka-akselit ovat? Onko käytetty 10w-60 Öljyä?
Imusarjan karstaisuus saattaa myös aiheuttaa ongemia seoksen sytytyksessä, saa hitaasti kiertäessä tarpeeksi ilmaa, mutta kun pitäisi toimia alkaa ahdistaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- TonninAlfa
- Viestit: 486
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Löydän viankuvauksesta yhtenäisyyksiä omaan Jötsiini (vikakoodit, rykiminen ja vikavalo heti 3000rpm ylityttyä -> sammui kun kiekat rauhoittui), johon lopulta suutinten vaihto oli se lopullinen lääke. Tylsää ja aikaavieväähän niiden esiin kaivelu on, mutta jos jo koitetuista operaatioista ei ole ollut apua ja suuttimet nyt tuntuvat JTS:n tyyppivikalistoilla keikkuvan, niin sinne kohdistaisin tutkimukset seuraavaksi. Jos purkamisen tielle lähdet, niin kannattaa testata kaikki saman tien. 70e projekti Finjectorilla posteineen. Pelkkä testaus siis, sillä kannattaa lähteä liikkeelle että ovatko entiset kuten minulla, vai pelastettavissa.
Minäkin koitin STP injector cleaneriä syöttää, mutta eihän silläkään tee p*skasta toimivaa (eikä konvehteja).
Paljonkos oli kärryllä keritty yhteensä ajelemaan?
Minäkin koitin STP injector cleaneriä syöttää, mutta eihän silläkään tee p*skasta toimivaa (eikä konvehteja).
Paljonkos oli kärryllä keritty yhteensä ajelemaan?
Money well spent? Well, money spent...
- Tossavainen
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
- Paikkakunta: Akaa
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Joo, seosongelma vois tietysti olla yksi selitys. Jos seos menee hetkellisesti niin laihaksi, että sen takia jää syttymättä vaikka kipunaa tuleekin... Itse asiassa sitä vähän ihmettelin, kun ei isommin bensa haissut vaikka kunnon papatusta piti.
Sen verran tässä voi toki ottaa omaan piikkiin, että vein mukavuudenhalusta hopan eri pajalle kuin missä yleensä käytän. Olen aiemmin käyttänyt asentajalla, jolla on itsellään Alfoja, mutta nyt tuli käytettyä maantieteellisesti lähimmässä osoitteessa. Palvelualttiutta sieltä kyllä löytyi, mutta ei ilmeisesti Roomeon sielunelämän ymmärrystä sitten kuitenkaan ...
Puristuspaineet muuten mitattiin ja ne oli ok. Ja 10W-60:sta on ainoastaan käytetty öljynä. Nokatkin pitäisi olla 224 tkm ajetulle vehkeelle hyvässä kunnossa.
Siinä mielessä vähän erilainen tämä vaiva kuin TonninAlfalla, että vikavalo ei siis syty korkeilla kierroksillakaan, jos löylyä antaa tasaisesti. Asetan toivoni siihen, ettei olis suutinvika kummiskaan...
Sen verran tässä voi toki ottaa omaan piikkiin, että vein mukavuudenhalusta hopan eri pajalle kuin missä yleensä käytän. Olen aiemmin käyttänyt asentajalla, jolla on itsellään Alfoja, mutta nyt tuli käytettyä maantieteellisesti lähimmässä osoitteessa. Palvelualttiutta sieltä kyllä löytyi, mutta ei ilmeisesti Roomeon sielunelämän ymmärrystä sitten kuitenkaan ...
Puristuspaineet muuten mitattiin ja ne oli ok. Ja 10W-60:sta on ainoastaan käytetty öljynä. Nokatkin pitäisi olla 224 tkm ajetulle vehkeelle hyvässä kunnossa.
Siinä mielessä vähän erilainen tämä vaiva kuin TonninAlfalla, että vikavalo ei siis syty korkeilla kierroksillakaan, jos löylyä antaa tasaisesti. Asetan toivoni siihen, ettei olis suutinvika kummiskaan...
- palkus
- Viestit: 5511
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Kyllä juurikin hajallinen puola tekee sitä, että kevyellä rasituksella käy nätisti ja sitten kovemmalla pyynnöllä nykii. Paikallaan kierrättäminen on hyvin kevyttä, ylämäkeen isolla vaihteella läppä auki ei niinkään. Onko puolien paikait vaihettu kokonaan? Noista tulpista, sinne kuuluu ngk bkr6ekpa 2 sivuelektoditulpat. Nuo tulpat ovat erittäin korkealaatuiset erikoistulpat, jotka toimivat vielä hyvin kuluneenkin näköisinä, siis aidot pitkäkestotulpat. Parempia / sopivia tulppia saa oikein etsiä tuohon.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Tossavainen
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
- Paikkakunta: Akaa
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Puolaviaksi tämän itsekin uskoin aluksi. Oireili tismalleen samalla tavalla kuin viallisen puolan kanssa viimen. Mutta se että puolen vuoden sisään olisi nyt kypsynyt jo kolmas puola, joista yksi jo kertaalleen vaihdettu Boschin puola. En jaksa uskoa... Toisekseen uutta varapuolaa käytettiin joka sylkyssä eikä sekään tuntunut auttavan.
- Tossavainen
- Viestit: 97
- Liittynyt: 18 Joulu 2015, 22:47
- Car(s): 159 SW v. 2010, 156 2.5 V6 -03, 166 2.5 V6 -04, 147 2.0 T.S. -02
- Paikkakunta: Akaa
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Tulpat on muuten nyt juurikin nuo Palkuksen mainitsemat NGK:t.
- Monza
- Viestit: 974
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Laitetaanpa tähän ketjuun. Varsinaista käyntihäiriötä ei ole ja vetokin on tallella, mutta virhekoodia pukkaa.
2.0 JTS Spiderin korissa antaa P0352, Sytytyspuolan B ensiö/toisiovirtapiirin toimintahäiriö. Saattaa pysyä poissa satojakin kilometrejä jos kuittaa pois, mutta tulee lopulta takaisin.
Menenkö puolakauppaan? Minkä merkkistä puolaa, Bosch, Magneti Marelli, Beru, ..? Kertooko B minkä sylinterin puola?
2.0 JTS Spiderin korissa antaa P0352, Sytytyspuolan B ensiö/toisiovirtapiirin toimintahäiriö. Saattaa pysyä poissa satojakin kilometrejä jos kuittaa pois, mutta tulee lopulta takaisin.
Menenkö puolakauppaan? Minkä merkkistä puolaa, Bosch, Magneti Marelli, Beru, ..? Kertooko B minkä sylinterin puola?
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Sylinteri 2
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Minulla liitin jolla puolayksikkö liitetään aiheutti ongelmia, poistin tiivisteen, alkoi toimia. Denso IK16 TT toimivat hyvin ,Autoni on 159 JTS 2,2
- dnapekko
- Viestit: 606
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Minulla JTS:ssä uusi Magneti Marelli antoi juurikin tuon vikakoodin, Boschilla ongelma poistui.Monza kirjoitti: ↑21 Kesä 2021, 10:35Laitetaanpa tähän ketjuun. Varsinaista käyntihäiriötä ei ole ja vetokin on tallella, mutta virhekoodia pukkaa.
2.0 JTS Spiderin korissa antaa P0352, Sytytyspuolan B ensiö/toisiovirtapiirin toimintahäiriö. Saattaa pysyä poissa satojakin kilometrejä jos kuittaa pois, mutta tulee lopulta takaisin.
Menenkö puolakauppaan? Minkä merkkistä puolaa, Bosch, Magneti Marelli, Beru, ..? Kertooko B minkä sylinterin puola?
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
- Monza
- Viestit: 974
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Mystinen käyntihäiriö JTS:ssä
Täytyy laittaa Bosch:ia tilaukseen. Metrejä näissä ei paljoa ole, mutta ikää kyllä.