104 tkm vm 2012 TCT Giulietalla ja 37½ tkm vm 2017 TCT viagralla takana. Viagran TCT on toiminut kuin junan vessa ja tässähän on myös korjattu vaihteiden porrastus tasajakoisemmaksi = fiksummaksi kuin Giulietassa sekä korjattu softapuoli. Ehkä osa/kaikki em. parannukset myös tuoreemmissa Giulietoissa?
Giulietan TCT taisi olla foorumin vaivaisimmasta päästä. Silti siitä kovasti tykkäsin nimenomaan aktiivisessa ajossa eikä ylimääräisiä pajakäyntejäkään laatikon tiimoilta tullut. Guilietan ongelmat
1. Satunnaiset vaihdemissit liikkeellelähdössä; auto liikkeelle ykkösellä, mutta kakkonen ei olekaan pesässä, kun kytkimet vaihtavat vetovuoron = kone ryntää. Kiva efekti liikennevalojen paalupaikalla tai kun liikenneympyrässä sihtaan "tohon väliin ehtii". Onneksi toistui vain n. 10 tkm välein ja eikä kertaakaan enää 60 tkm jälkeen.
2. Vikatila pakkasella. Tämä ilmeni pariin kertaan kovalla (-15..-27 C) pakkasella - autoa esilämmitetty 2-3 h silitysraudalla, sitten ajoon. Noin 7 km ajomatkan jälkeen, kun moottorin lämpömittari alkaa lähestyä normaalilukemia, syttyy TCT:n vikavalo. Ajoa voi jatkaa ja iso pykälä pysyy päällä, mutta jos vaihteita joutuu tiputtamaan alas, ei ylöspäin vaihto enää onnistu kolmosta isommalle pykälälle. Vika korjaantuu seisottamalla autoa 10 min kaupan pihassa tai ajamalla vastaava aika karvarallia jossain 30/40 rajoitusalueella.
Vahva epäily: ECU panikoi, että laatikon lämpötila-anturi on rikki, kun moottori on kuuma ja laatikko jääkylmä. (Vrt. viagrassa on moottorin öljyn lämpömittari ja sehän nousee paljon hitaammin kuin veden lämpö matkan alussa - varmaan loota tulee vielä moottoriöljyäkin perässä). Vika on siis väärä hälytys ja poistuu, kun lämmöt ehtivät tasaantua. Ei vaan aika & kelit riittäneet teorian kunnolliseen testaamiseen.
3. Vaihteiden porrastus. Giulietan vaihteet on selkeästi mitoitettu "parittomille nopeusrajoituksille". Kolmonen OK 30 km/h vauhdissa, nelonen 50:ssä, viitonen 70 km/h alkaen ja 6. vaihde 90 km/h. Itse joudun aika paljon köröttelemään 40 ja 60 rajoitusalueilla. Etenkin 40 oli ihan mahdoton, kolmonen turhan lyhyt, nelonen ei jaksanut -> jatkuvaa vatkausta näiden välillä.
4. Kuten sanottu, aktiivisessa ajossa, dynamic päällä ja "käsikaasulla" vaihteisto toimi hienosti. Vaan tasainen köröttely 60-80 rajoitusalueilla kumpuilevassa maastossa? Sitten alkoi näitä ohjelmiston "hienouksia" tulla eteen
4.1 kun vakionopeussäätimen kytki päälle, niin alle 50 nopeuksilla TCT halusi käyttää pienempää (turhan pientä) vaihdetta kuin "käsikaasulla" ajettaessa, yli 50 vauhdissa taas päinvastoin eli kuutosta tyrkytettiin jo 70 km/h vauhdissa
4.2 kun vakionnopeussäädin kytkettiin päälle, niin TCT ensin vaihtoi vaihdetta kohdan 4.1 logiikan mukaisesti ja lukitsi sitten vaihteen -> jyrkätkin nousut yritettiin 60 rajoituksilla kivuta 5. vaihteella ja 80 rajoituksilla 6. vaihteella -> nopeus hiipiu jopa 15 km/h ja vasta tämän jälkeen tuli paniikkireaktio eli vaihto 2 pykälää alas
4.3 jos vaihdetta vaihtoi käsin (ratin läpysköillä), niin vakionopeussäädin tippui pois päältä
Giulietalla piti mäkisessä maastossa laittaa vaihteisto manuaalitilaan, sopiva pykälä päälle (80 vauhdissa 5.) ja vasta tämän jälkeen vakionopeussäädin päälle. Tästä huolimatta vakionopeussäädintä piti jyrkissä nousuissa auttaa kaasupolkimella, jotta nopeuden vaihtelu pysyisi alle 5 km/h. G:n vakkari onkin ylivoimaisesti surkein esitys , mitä olen ikipäivänä nähnyt.
Vrt. Viagra käyttää 80 vauhdissa lähtökohtaisesti 5. vaihdetta (sport -tilassa), mutta voin tasamaastossa pyytää ratin läpyskällä 6. päälle ja ao. pykälä myös pysyy päällä. Näin sen kuuluukin mennä. Lisäksi viagran vakkari osaa polkea reilummin kaasua tarpeen tullen ja pykälätkin vaihtuu nousuissa herkästi, joten tätä autoa ei tarvi enää nousuissa auttaa "käsikaasulla".
4. Nykäisyt vaihdoissa. Tätä pidin tannoin kulumisesta tms. johtuvana vikana, mutta sehän onkin ominaisuus. Vaihteet 1-4 on ripoteltu kaksoiskytkinlootien periaatteella "parittomien" ja "parillisten" akseleille, jolloin välityssuhteen muutos näiden välillä tapahtuu silmänräpäyksessä. Mutta 5. ja 6. vaihde onkin "väärällä" akselilla ja tästä seuraa, että 4->5 vaihdoissa lootan pitää välillä käydä vapaalla, mikä ilmenee välillä nykäyksenä semiripeissä kiihdytyksissä.
Sivuhuomautuksena mainittakoot, että olin joskus myös ollut havaitsevinani, että loota antaa välikaasua alaspäin vaihdoissa, mutta tällehän ei pitänyt olla tarvetta eikä edes mahdollisuutta kaksoiskytkinlootassa. Vaan onhan siellä se välikaasu juuri 4/5 vaihteiden osalta.
Tuosta vaihdejärjestelystä toisaalta seuraa, että kickdownilla onnistuu kertalaakista vaihto 6->4 tai 5->3 = kylä lähtee.
Jaa, niitä hyviä puolia. Mainittakoon yksi. Moottorijarrutus. Minä en voi käsittää, miksi kukaan ihminen voisi haluta autoonsa riesakseen "bensaa säästävän" toiminnon, joka kytkee vaihteen vapaalle, kun kaasua ei paineta. Jos autossa ei ole tehokasta moottorijarrutusta
- - kaikissa, loivissakin, alamäissä pitää koko ajan "seistä" jarrupolkimella, etenkin 40-60 rajoitusalueilla (isoissa nopeuksissa ilmanvastus hanskaa homman) ettei nopeus karkaa reilusti yli
- joka paikassa, missä nopeusrajoitus tippuu, pitää a) polkea jarrua b) lasketella matalan rajoitusalueen läpi 20 km/h ylinopeudella (järkiautoilijoiden ratkaisu, pl paikat, missä on peltipoliisi)
- liikennevirran / ruuhkan ajonopeuden vaihdelleessa koko ajan kaasua ja jarrua vuoronperään
TCT tarjoaa suht kivasti moottorijarrutusta, joten nuo nopeusrajoitusten muutokset saa useimmiten hanskattua pelkästään tiputtamalla vakkarin pois päältä heti merkin ilmaanuttua näkyviin ja nopeus on merkkiä seuraavan peltipoliisin kohdalla jo sallituissa rajoissa. Jos tarvii enemmän, niin nopea jarrupolkimen napautus auttaa.
Mitä kovempaa polkaisee, sitä useamman pykälän loota tiputtaa alas ja pieni vaihde pysyy päällä siihen asti, kunnes kaasupolkimeen koskee uudelleen. Tämä toimi ihan loistavasti mm. Norjan vuoristossa, jossa alamäen alussa sai sopivan jarrutustehon määritettyä lyhyellä jarrun polkaisulla ja lopun matkaa sai jalat olla irti polkimista, moottorijarrutuksen hoitaessa homman.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.