alfa 156 käyntilämpötila

Alfoista

Valvoja: Moderators

blackalfa
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Kesä 2005, 16:52
Paikkakunta: savonlinna

alfa 156 käyntilämpötila

Viesti Kirjoittaja blackalfa »

alfa 156 vaihdettiin termostaatti..kone 1.6 TS

ennen termostaatin vaihtoa käyntilämpötila nousi hitaasti ja pysytteli
reilusti alle 70 asteen

Termostaatti vaihdettu..käyntilämpötila n 72 astetta. pitäisikö olla korkeampi? jos niin mitä nyt sitten ? ( ja mikä se pakkasneste oli mitäpiti
laittaa vai onko väliä

onko myöskään normaalia että kaupungissa "nyhtää" helposti pienillä nopeuksilla jollei ole todella tarkkana kaasunkäytön kanssa
tien päällä ei ongelmia

kiitoksia vastauksista etukäteen

T: Arto

Avatar
mattijus
Viestit: 5283
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

2.0TS:n lämmöt mulla seilaa 70-90 asteen väliä, ajossa lienee juuri tuossa 72 asteessa ja paikallaan ollessa tai hitaasti edetessä nousee tuon 90 asteen tuntumaan.
VMP

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

mattijus kirjoitti:2.0TS:n lämmöt mulla seilaa 70-90 asteen väliä, ajossa lienee juuri tuossa 72 asteessa ja paikallaan ollessa tai hitaasti edetessä nousee tuon 90 asteen tuntumaan.
Kokolailla samanlaiset kokemukset täälläkin termarin vaihdon jälkeen. Ennen sitä ei viisari paljon värähtänyt.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1969
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: senza macchina...
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Mulla veekutosen lämmöt ovat normaaliajossa noin 80 astetta, kaupungissa nousee 90 asteeseen ja hiukan yli jolloin flekti puuttuu peliin.

Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Minulla lämmöt pysytteli tiukasti ~60-70C kunnes vaihdoin termarin ja nyt lämmöt on vähän yli 80C ajossa lähes koko ajan... Hitaassa ajossa ja paikallaan ollessa saattaa nousta yli 90C jolloin flekti lähtee käyntiin ja lämmöt tippuu ~70C josta ne taas sitten nousee hiljalleen
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
90
Viestit: 8053
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itsellä vanhan mallin kutosessa ennen termarivaihtoa alle 70C ja vaihdon jälkeen pyörinyt ajossa siinä 80-85C:n nurkilla..termostaattikotelossa lämpöarvo 83C.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

2.0 TS:ssa lämmöt aina tasaisesti 90, eikä seilaa mihinkään, ellei ulkona ole yli -20 ja ajele >100km/h! Nyt kun ilmat on lämmenny, niin kone on 90 asteinen jo noin 2-3 kilsan ajon jälkeen :shock: eikä sitten siitä enää mihinkään muutu :-D
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Lämmöt normaalisti siinä 70C pintaan. Olen katsellut, että kaupungissa/ruuhkassa se nousee sinne 90C:n pintaan ja flektikin alkaa pyöriä. Ilmeisesti kuitenkin ihan normaalia ?

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Viesti Kirjoittaja Antijape »

Boxer33 kirjoitti:2.0 TS:ssa lämmöt aina tasaisesti 90, eikä seilaa mihinkään, ellei ulkona ole yli -20 ja ajele >100km/h! Nyt kun ilmat on lämmenny, niin kone on 90 asteinen jo noin 2-3 kilsan ajon jälkeen :shock: eikä sitten siitä enää mihinkään muutu :-D
Juuh, sama homma. Kun tuo tuntuu aina nousevan just eikä melkein siihen 90, eikä siitä mihinkään heilu, niin välillä miettinytkin että toimiikohan se nyt ihan oikein... Mut ilmeisestikin toimii. Ja tuo lämpeämisnopeus yllätti positiivisesti, kun auto tosiaan on lämmin jo muutaman kilsan jälkeen vaikka pakkasta olisikin. Ja pysyykin lämpimänä yllättävän pitkään vaikka olisi parkissa.

Avatar
liekki
Viestit: 1083
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja liekki »

Mulla taitaa käydä sitten aika lämpöisenä tuo kone. Normaaliajossa se on siellä 90 pinnassa, kaupungissa nousee vähän korkeammaksi ja flekti pyörii. Sama homma jos käy paikallaan tyhjäkäynnillä -> flekti pyörii koko ajan muttei näyttäisi lämpöjä viilentävän kummoisestikaan..jossain vikaa? :?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mullakin on sellainen mutu fiilis etta kone kay lampoisempana kuin viime kesana. Ennen meni hitaassa ajossa ja seisoessa tuonne 90, muuten jossain 75 tienoilla. Nyt tuntuu tosiaan etta lammot on kokoajan lahes 90 ja hitaassa ajossa/seisoessa hieman ylikin. Epailen etta termari jumii niin ettei aukene kokonaan? Olen tyytynyt tarkkailemaan tilannetta.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Meikällä lämpö heilui 70 ja 90 välillä ensimmäiset 20000, mutta sittemmin lienee termari väsähtänyt tuohon ja lämmöt eivät juuri nouse yli 70c. Huomasi hyvin talvella, että ei lämmitä niin kuin ennen.

Pitäisikö tuohon vaihtaa korkeamman lämpöarvon termari vai itse asiassa matalamman? Silloinhan tuota sahausta ei pääsisi tulemaan? 90 lienee raja-arvo jossa tuuletin lähtee käyntiin, joten termari pitäisi aueta ennen sitä. Mitä mieltä olette?

Edit: oho, näitä ongelmia näyttää olevan vähän kaikilla.

Avatar
MKT
Viestit: 685
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

liekki kirjoitti: jos käy paikallaan tyhjäkäynnillä -> flekti pyörii koko ajan muttei näyttäisi lämpöjä viilentävän kummoisestikaan..jossain vikaa? :?
Ei todennäköisesti mitään vikaa. Jos sinulla on ilmastointi päällä niin kylmäaineen lauhdutus takaisin nesteeksi tarvitsee ilmavirtauksen lauhduttimen läpi. Jos auto ei liiku niin tarvittava jäähdytysteho otetaan flektiltä. Koneen lämpöjen kanssa sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

alfista kirjoitti:Meikällä lämpö heilui 70 ja 90 välillä ensimmäiset 20000, mutta sittemmin lienee termari väsähtänyt tuohon ja lämmöt eivät juuri nouse yli 70c. Huomasi hyvin talvella, että ei lämmitä niin kuin ennen.

Pitäisikö tuohon vaihtaa korkeamman lämpöarvon termari vai itse asiassa matalamman? Silloinhan tuota sahausta ei pääsisi tulemaan? 90 lienee raja-arvo jossa tuuletin lähtee käyntiin, joten termari pitäisi aueta ennen sitä. Mitä mieltä olette?

Edit: oho, näitä ongelmia näyttää olevan vähän kaikilla.
Ostamani uusi termari näytti arvoksi 88C oletan että se on se lämpötila jossa termari on kokonaan auki...

Ja se termari väsähtää koska sielä mekanisimissa oleva lämmönvaihtelun mukaan turpoava/kutistuva "rasva" kuoleentuu...

Lisää aiheesta kannattaa vaikka lukasta: http://www.alfaowner.com/Forum/showthre ... rerid=4017
Viimeksi muokannut Pasi, 08 Kesä 2005, 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alkoiko mittari tekemään sitä sahausta 88c termarin vaihdon jälkeen? Tuosta ilmiöstä oli alfaownerillakin jussua ja on mainittä täällä meilläkin.

Itse tuumailisin, että termari väsähtää nopeammin jos se joutuu koko ajan sahaamaan. Mistä se on kiinni kun joillakin tätä ei ilmene vaan lämmöt on tasaisesti 80-90 asteessa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Siitä miksi ne lämmöt heittelee niin paljon saman mallin autoissa en tiedä...

joku selitti joskus että joillain automerkeillä tuo lämpötila siihen mittariin kerätään jonkun ajanjakson keskilämmöstä, jolloin se mittari ei heittele niin paljon, kun taas alfassa mittari antaa suoraan aidon lukeman siihen mittariin... mene ja tiedä :roll:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
KJS
Viestit: 4705
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Pasi kirjoitti: joku selitti joskus että joillain automerkeillä tuo lämpötila siihen mittariin kerätään jonkun ajanjakson keskilämmöstä, jolloin se mittari ei heittele niin paljon, kun taas alfassa mittari antaa suoraan aidon lukeman siihen mittariin... mene ja tiedä :roll:
Tottakai urheiluautossa täytyy tietää koneen lämpö onlinena, eikä mitään keskiarvoja. 8) Bensamittareissa lienee samantyyppistä viivettä, koska aiemmassa Temprassa viisari vatkasi mutkatiellä ihan villinä, kun taas Alfassa se on rauhallisempi.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
liekki
Viestit: 1083
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja liekki »

MKT kirjoitti:Jos sinulla on ilmastointi päällä niin kylmäaineen lauhdutus takaisin nesteeksi tarvitsee ilmavirtauksen lauhduttimen läpi.
Mä tossa viikonloppuna koitin sitäkin että otin paikallaan käyttäessä ilmastoinnin pois päältä ja laitoin lämmön täysille. Flekti huusi silti eikä lämpö pudonnut sieltä reilusti yli 90stä asteesta mihinkään. :?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jähmettynyt termari kiinni?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
liekki
Viestit: 1083
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): V60
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja liekki »

Jaa-a...en tiedä, sen takia kyselenkin. Mutta en usko että se siitä johtuisi, koska ei se flekti kuitenkaan koko ajan käy. Kaupunkiajossa ja tyhjäkäynnillä vaan. Eniten tosiaan ihmetyttää se ettei se jäähdytä konetta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5283
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Luultavasti tuo lämpömittari tai anturin sijainti on paljon herkempi kuin "normaaleissa" autoissa. Parempi vaan kun näyttää lukemat nopeasti.
En usko, että italialainen auto Suomessa käy missään olosuhteissa ylikuumana, ellei jotain ole oikeasti vialla.

Niin paljon on jo tässäkin ketjussa noita "seilaajia", että voinee laittaa normaalin käytöksen piikkiin jos lämmöt vaan pysyy 70-90 asteen välissä :-D
VMP

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Talvella vaihdettu termari, matka-ajossa lämmöt siinä vähän yli 70 viivan, kaupungissa pyöriessä ja tyhjäkäynnillä kipuaa 90 tuntumaan jossa flektikin sitten välillä käynnistyy. Ja mullakin se flekti sammuu jo ennenkuin lämmöt juurikaan mittarin mukaan tippuu.

Avatar
PPT
Viestit: 245
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!

lämpötila

Viesti Kirjoittaja PPT »

Omaani vaihdoin termostaatin,joten nyt on moottorin lämpötila oikea!!
Vanhalla termostaatilla,kaupungissa lämpötila nousi lähelle 90 astetta,josta se nopeasti laski 70 ,ja siinä jökötti neula!Sama maantiellä ,ei hituakaan yli 70.Nyt uusi termostaatti,nostaa lämmöt 90 ja siinä 85-90 astetta ne pysyy,sama maantiellä ja kaupungissa.Muukkonen oli jälleen kerran oikeassa,kun kyselin mittarin tarkkuutta ja oikeaa moottorin lämpötilaa! 8)
Toiminta on taikasana!

Avatar
PPT
Viestit: 245
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!

termari

Viesti Kirjoittaja PPT »

Pasi kirjoitti:Jähmettynyt termari kiinni?
Aivan,jousi kuoleentuu ja avaa sitä liikaa!Ei pidä enää oikeassa lukemassa! :shock:
Toiminta on taikasana!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Hmm. Minäkin rupesin tarkemmin tuota lämpömittaria seuraamaan, ja eipä se juuri yli 70 asteen matka-ajossa tunnu nousevan. Pitäisikö lämpötilan siis olla korkeampi? Termarin vaihto ehkä auttaisi? Mahtaakohan Saksassa myydyissä Alfoissa olla tehdastermari erilainen kuin Suomi-Alfoissa?

Avatar
mattijus
Viestit: 5283
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

En tiedä toimiiko termari omassani (156 2.0TS) yhtään sen paremmin, maantiellä vähän yli 70, motarilla reilummin yli 70 ja kaupungissa nousee päälle 90 kunnes flekti pudottaa lämmöt n 90 asteeseen.
VMP

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Maantiellä ~70C ja pikkasenkin, kun alkaa taajamaa ilmestymään, nousee lämmöt heti 90C:n. Ilmeisesti ihan normaalia.

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

Mulla kävi aijemmin koko ajan yli 90 astetta, ja flekti pyöri kovemmalla nopeudella, vaihoin talvella huollon yhteydessä termarin, ei vaikuttanu mitenkää lämpöihin, se oliki jo tiedos.. talvel oli sit syyläri irti ja näytti ala laidasta ihan haperolta, kevääl ostin sit uuden sylärin ni lämmötki oli jo normaalit.. syyläri oli alalaidasta tukossa.. koitelkaa niit syylärin lekujen lämpötilaa, niin siit voi päätellä ons se vika termaris vai syyläris?? alkääkä ostako niit syyläreit DELTASTA muualla paljon halvempia..
*156 v6*

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

-Tomi- kirjoitti:Maantiellä ~70C ja pikkasenkin, kun alkaa taajamaa ilmestymään, nousee lämmöt heti 90C:n. Ilmeisesti ihan normaalia.
Mulla ei näillä keleillä näytä nousevan ainakaan yli 80 asteen taajamassa. :o Heinäkuun harvoilla helteillä huomasin mittarin kuitenkin ainakin jossain vaiheessa pyörineen siellä 90 asteessakin, joten... No, ilmeisesti nämä lämmöt on kuitenkin melko normaalit. Täytyy talvemmalla harkita tuota termostaatin vaihtoa, jos kone ei lämpiä tarpeeksi.

Avatar
SOCOM
Viestit: 70
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 11:29
Paikkakunta: Kotka

lämmöt

Viesti Kirjoittaja SOCOM »

omassa 156 1.8 TS:ssa lämmöt 80-90. Kun autolla on ajanut sen verran että lämpö nousee yli 80. ei se enää tipahda alle 80, ainakaan kesällä. kaupungissa flekti saattaa pyörähtää liikennevaloissa.

samivaan
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Syys 2005, 00:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samivaan »

Tuoreena AR:n omistajana, täällä pari tuntia lueskeltuani totesin, että omastani pääsen heti muutamia "ominaisuuksia" fiksailemaan.. ensimmäiseksi vaihtoon menee ilmeisesti minullakin termostaatti (lämmöt pysyvät ajosta riippumatta alle 75). Seuraavaksi taidan näyttää sivuleikkureita airbagin varoitusvalolle. Ilmeisesti on aika epätoivoista yrittääkään saada tuota pysyvästi sammumaan ilman tätä ratkaisua.
Kuinka vaikea homma tuo termostaatin vaihto on ( :oops: ) ja mistä sen saa mahd. edullisesti?

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Pablo Honey kirjoitti:Mulla ei näillä keleillä näytä nousevan ainakaan yli 80 asteen taajamassa. :o Heinäkuun harvoilla helteillä huomasin mittarin kuitenkin ainakin jossain vaiheessa pyörineen siellä 90 asteessakin, joten... No, ilmeisesti nämä lämmöt on kuitenkin melko normaalit. Täytyy talvemmalla harkita tuota termostaatin vaihtoa, jos kone ei lämpiä tarpeeksi.
Kyllä mulla V6:n lämmöt nousee herkästi vähän viileämmälläkin kelillä (esim. +15C) hetken seisahduksessa ja taajamassa sinne 90C:een pintaan, joskus pikkiriikkisen ylikin (ja samoissa oli kesän kuumimmillakin keleillä). Maantiellä sitten jossain 70C:n tuntumassa ja päälle nopeudesta riippuen.

Flektihän ainakin omassa ja muutaman muun havainnon perusteella muissakin V6:sissa on tiivissä käytössä, eli käynnistyy vähän väliä.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

samivaan kirjoitti:Seuraavaksi taidan näyttää sivuleikkureita airbagin varoitusvalolle. Ilmeisesti on aika epätoivoista yrittääkään saada tuota pysyvästi sammumaan ilman tätä ratkaisua.
Kuinka vaikea homma tuo termostaatin vaihto on ( :oops: ) ja mistä sen saa mahd. edullisesti?
Kannattaako sitä sammuttaa sivuleikkureilla kun sen saa testerillä nollaamallakin pimeäksi ja mukavahan se on jos bagi toimiskin vielä tarvittaessa? Termostaatin vaihto ei ole kovinkaan iso homma: imuletku ja ilmamassamittari pois siitä tieltä, nesteet pois (tai valuuhan ne pois kun irroittaa termostaatin) ja uusi termari tilalle. Motonetistä ainakin saa suht halvalla, 40-50 euroa, kannattaa kai kysyä ad tms varaosaliikkeestäkin, alkuperäinen on sitten kalliimpi.

samivaan
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Syys 2005, 00:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja samivaan »

Kiitos vinkeistä.Vaikutti siltä tuon airbagin kanssa, että saa käyttää jatkuvasti testerissä jos haluaa toimivan. Pitää kai kuitenkin ainakin kerran käydä liittimet läpi ja käyttää testerissä.
Termostaatin sai 50€ hintaan ad-varaosaliikkeestä. Oikea hinta kuulemma 74€.

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

samivaan kirjoitti:Kiitos vinkeistä.Vaikutti siltä tuon airbagin kanssa, että saa käyttää jatkuvasti testerissä jos haluaa toimivan.
Mun on tarvinnu yhden kerran nollata se valo yli kahden vuoden aikana.

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Airbag valon täytyy palaa virrat päälle laitettaessa ja sitten sammua.
Katsastuksessa valo on ainoa joka airbag systeemistä tarkistetaan.
Eli ihan lopullisesti sitä ei voi sammuttaa, mutta joku velmu voisi vaikkapa yhdistää abs ja airdag ledien kannat :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: alfa 156 käyntilämpötila

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

blackalfa kirjoitti:alfa 156 vaihdettiin termostaatti..kone 1.6 TS
onko myöskään normaalia että kaupungissa "nyhtää" helposti pienillä nopeuksilla jollei ole todella tarkkana kaasunkäytön kanssa
tien päällä ei ongelmia

kiitoksia vastauksista etukäteen

T: Arto
Vatstataan nyt tähänkin...Alfa 156 V6:ssa oli sama ominaisuus, nypyttää ryömintävauhdissa, veljellä on sama auto ja samat kujeet..taitaa olla ominaisuus kaikissa 156:ssa riippumatta koneesta??

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Te, ketkä olette "onnistuneesti" vaihtaneet termarin (ainakin PPT), mistä olette sen hankkineet? Jos käy kyseisen vempulan poistelemassa Motonetistä, tarvitseeko ostaa muuta kuin tuo "termostaatti - 156-TS 1,6-2,0 88° (koteloitu)"? Ja tietenkin jotain jäähdytysnestettä... Tarvitaanko esim. jotain sensoreita tms?

Vähän toisaalta arveluttaa itse ruveta tuollaista vaihtamaan, ei vähiten sen takia että ei ole oikein välttämättä riittäviä työkaluja. Paljonkohan tuollaisen vaihdattaminen kustantaisi jossain pajalla jos veisi itse termarin mukanaan?

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

mchammeri kirjoitti: Jos käy kyseisen vempulan poistelemassa Motonetistä, tarvitseeko ostaa muuta kuin tuo "termostaatti - 156-TS 1,6-2,0 88° (koteloitu)"? Ja tietenkin jotain jäähdytysnestettä... Tarvitaanko esim. jotain sensoreita tms?
Ei tarvitse ostaa muuta. Asennuksessa kannattanee laittaa jotain tiivistemönjää puhdistetuille pinnoille, termarissa on kyllä kumitiivistekin mukana mutta varmuuden vuoksi.
mchammeri kirjoitti:Paljonkohan tuollaisen vaihdattaminen kustantaisi jossain pajalla jos veisi itse termarin mukanaan?
Alle tunnin homma.

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

tmv kirjoitti:
Pablo Honey kirjoitti:Mulla ei näillä keleillä näytä nousevan ainakaan yli 80 asteen taajamassa. :o Heinäkuun harvoilla helteillä huomasin mittarin kuitenkin ainakin jossain vaiheessa pyörineen siellä 90 asteessakin, joten... No, ilmeisesti nämä lämmöt on kuitenkin melko normaalit. Täytyy talvemmalla harkita tuota termostaatin vaihtoa, jos kone ei lämpiä tarpeeksi.
Kyllä mulla V6:n lämmöt nousee herkästi vähän viileämmälläkin kelillä (esim. +15C) hetken seisahduksessa ja taajamassa sinne 90C:een pintaan, joskus pikkiriikkisen ylikin (ja samoissa oli kesän kuumimmillakin keleillä). Maantiellä sitten jossain 70C:n tuntumassa ja päälle nopeudesta riippuen.

Flektihän ainakin omassa ja muutaman muun havainnon perusteella muissakin V6:sissa on tiivissä käytössä, eli käynnistyy vähän väliä.
Juu oon henk koht itsekkin sitä ihmetelly kun flecti tuntuu vaan pyörivän..
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11285
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se on ilmastointi joka sitä flektiä pyörittelee. Jäähdyttelee lauhdutinkennoa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Volere
Viestit: 108
Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Volere »

Hmmm. Omassa V6:ssa lämpötila on vain kerran käynyt 90 asteessa, matka-ajossa aina korkeintaan 75... termostaatin hankintaan, siis. Tosin ihan selvästi ei ole kukaan maininnut, onko tuosta alhaisesta lämmöstä varsinaisesti haittaa. Ainoastaan PPT kommentoi Muukkoselta saaneensa tietoa asiaan, joten voisi olettaa sen optimilämpötilan olevan siellä 90 asteen nurkilla :shock:

Jokohan tämä threadi kuuluisi tuonne tyyppivikalistaan?
C'è Una Strada In Cielo

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jos mittari nousee 70 asteeseen, en termaria vaihtaisi. Mun 156V6:ssa jäi viime talvena sinne 50-60 väliin, uudella n.85. Bensankulutuksessa en huomannut mitään eroa. Ehkäpä lämpöä tuli vähän nopeemmin :roll:
- Alfaholic -

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kutosessa jos alkaa olemaan 70 ja alle siitä matka-ajossa niin lienee syytä vaihtaa. Talvellahan tuon huomaa parhaiten. 90 astetta jatkuvana tuntuu jo taas hiukan turhan kovalle flektikin pyörittelee silloin jo vähän väliä. 75 astetta matka-ajossa on ihan hyvä lukema ainakin talvipakkasilla. Omassa mittari näyttää vielä 5 astetta liian vähän (mitattu)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

abro
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2005, 13:40

Viesti Kirjoittaja abro »

Ostin juuri oman Alfa 156 2.0 TS:äni, joka tuntui käyvän melko kylmänä.. Etenkin maantiellä lämmöt tippuivat jopa kuuteenkymppiin.
Nyt termarin vaihdon jälkeen näyttäis, että ajolämpö on aika tarkkaan toi 72 astetta.. Eikä meinaa tulla sisälle kovinkaan lämmintä ilmaa noilla käyntilämmöillä :( Pitäisiköhän sen olla korkeampi ja mitä seuraavaksi?
Pahveja sylkyn eteen ja webasto käyttöön ajon aikanakin? :P

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

abro kirjoitti:Ostin juuri oman Alfa 156 2.0 TS:äni, joka tuntui käyvän melko kylmänä.. Etenkin maantiellä lämmöt tippuivat jopa kuuteenkymppiin.
Nyt termarin vaihdon jälkeen näyttäis, että ajolämpö on aika tarkkaan toi 72 astetta.. Eikä meinaa tulla sisälle kovinkaan lämmintä ilmaa noilla käyntilämmöillä :( Pitäisiköhän sen olla korkeampi ja mitä seuraavaksi?
Pahveja sylkyn eteen ja webasto käyttöön ajon aikanakin? :P
Tessun osalta en tiedä, mutta ainakin mun V6 tuntuu mittarin mukaan käyvän kovin viileänä ajoviimassa. Sitten kun päästään taajamaan ja hitaisiin vauhteihin niin lämmöt nousevat heti. Vähän lämpimämmällä taasen lämmöt koko ajan 90:n paikkeilla ja flekti huutaa jatkuvasti. En tiedä anturin sijainnista, mutta oudon nopeasti tuntuu viima laskevan lämpöjä. Oiskohan vaan anturi altis viimalle enemmän ja todelliset lämmöt ilmoitettua korkeammat?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Mulla näyttää ajossa n.70 astetta ja kyllä riittää lämpöä. Viime talvena ne "kovat" pakkaset kun oli niin ei ollut kylmä . Voihan se mittari näyttää mitä sattuu
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

niko76 kirjoitti:Voihan se mittari näyttää mitä sattuu
Mulla ainakin viisari näyttää hieman vähemmän mitä Alfadiag. Veikkaisin että Alfadiagin antama lämpö on se todellinen. Matka-ajossa mulla on viisarin mukaan 70 tai vähän päälle. Kaupungissa nousee sinne 90:een.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Mulla on pistäny nyt kylmillä ilmoilla silmään ettei lämmöt nouse ku hikiseen 70.. ei edes kaupungissa. nousee kyllä yli 90 kun käyttää tarpeeks kauan paikallaan. sisään tulee silti ihan hyvin lämmintä. jotenki ei täsmää :roll:

abro
Viestit: 26
Liittynyt: 07 Marras 2005, 13:40

Viesti Kirjoittaja abro »

Kyllä mä luulisin, että mulla tuo koneen käyntilämpötila on nyt ihan paikallaan. Uudella termarilla lämmöt nousee melko nopeasti tohon reippaaseen 70:iin. Sisään tulee haaleta vaikka käyttäis alfaa paikallaan ja lämpömittari näyttäisi 90:tä :P
Taitaa olla vika mulla nyt jossain muualla kun koneen lämmöissä.. Olis kiva saada ennen kunnon pakkasia kuntoon :D

Vastaa Viestiin