P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
P0016 159 2,2JTS, kysymys!
No niin, eli nyt on alkanut toi P0016 loimottaa jatkuvasti. Tiedän, että tätä tyypillisesti pidetään jakoketju-oireena, mutta itseäni nyt hieman ihmetyttää, kun MES antaa diagnoosiksi pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimen matalan signaalin (signal low). Siltähän se tosiaan näyttääkin, kun nimittäin en saa pakopuolen asentoa näkymään ollenkaan MES:n näytöllä. Imupuolen astelukemat näkyy ihan nätisti. Ihan ku tosiaan olis joko anturi sökö tai piuha poikki.
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Solenoidien vaihtaminen puolelta toiselle kertoisi onko vika solenoidissa vai ketjussa. Tuo vika P0016 on imupuolen synkronointivika, jos vika muuttuu pakopuolen synkronointiviaksi P0017 solenoidien paikan vaihdon jälkeen, saattaa vika olla itse solenoidissa. Solenoideissa on suodattimet, jotka saattavat myös tukkia öljyn virtauksen. Ne voidaan puhdistaa.
Jos taas vika pysyy samana, on solenoidit ok, mutta kettinki todennäköisesti ei. Oliko ne samoja imu- ja pakopuolella, selviää ePeristä tai silmällä katsomalla. Moottoreiden ollessa uusia (siis 13-14v sitten?) oli tapauksia joissa koneistuslastuja oli öljykanavissa, jotka sitten tukkivat nämä suodattimet tehokkaasti.
Jos taas vika pysyy samana, on solenoidit ok, mutta kettinki todennäköisesti ei. Oliko ne samoja imu- ja pakopuolella, selviää ePeristä tai silmällä katsomalla. Moottoreiden ollessa uusia (siis 13-14v sitten?) oli tapauksia joissa koneistuslastuja oli öljykanavissa, jotka sitten tukkivat nämä suodattimet tehokkaasti.
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
No exhaustista MES puhuu ja nimenomaan pakopuolen lukemat puuttuvat... Solenoidit on erilaisia imu- ja pakopuolella, sen tiedän, mutta olen itseasiassa kokeillut jo "Kiinansolenoideillakin", eikä asialla ollut vaikutusta.seppo kirjoitti:Solenoidien vaihtaminen puolelta toiselle kertoisi onko vika solenoidissa vai ketjussa. Tuo vika P0016 on imupuolen synkronointivika, jos vika muuttuu pakopuolen synkronointiviaksi P0017 solenoidien paikan vaihdon jälkeen, saattaa vika olla itse solenoidissa. Solenoideissa on suodattimet, jotka saattavat myös tukkia öljyn virtauksen. Ne voidaan puhdistaa.
Jos taas vika pysyy samana, on solenoidit ok, mutta kettinki todennäköisesti ei. Oliko ne samoja imu- ja pakopuolella, selviää ePeristä tai silmällä katsomalla. Moottoreiden ollessa uusia (siis 13-14v sitten?) oli tapauksia joissa koneistuslastuja oli öljykanavissa, jotka sitten tukkivat nämä suodattimet tehokkaasti.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Koodi voi olla käännösvirhe, mutta ei tuosta taida selvitä ilman jakopääremonttia.
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Olen paininut solenoidien kanssa ja omasta kokemuksesta voin sanoa että jos imu- tai pakopuolen solenoidi ei toimi niin moottorin teho putoaa olennaisesti . Solenoidit ovat samanlaisia , ainoastaan sähköliittimet ovat erilaiset , ilmeisesti siksi että ei voisi vahingossa laittaa piuhoja väärinpäin .Jakke kirjoitti:No niin, eli nyt on alkanut toi P0016 loimottaa jatkuvasti. Tiedän, että tätä tyypillisesti pidetään jakoketju-oireena, mutta itseäni nyt hieman ihmetyttää, kun MES antaa diagnoosiksi pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimen matalan signaalin (signal low). Siltähän se tosiaan näyttääkin, kun nimittäin en saa pakopuolen asentoa näkymään ollenkaan MES:n näytöllä. Imupuolen astelukemat näkyy ihan nätisti. Ihan ku tosiaan olis joko anturi sökö tai piuha poikki.
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!
Solenoidit voi myös mitata liittimien piuhoista , virrat päällä jännite n. 12-13 V. ja tyhjä- käynnillä n. 2 V.
Mikäli jännite on tyhjäkäynnillä 12-13 v. on solenoidi viallinen .
Itse laitoin "kiinasolenoidin" viallisen tilalle ja on nyt kestänyt 30000 km ja hinta oli 20€ .
Mikäli solenoidit ovat ehjät niin koodi tulee venyneestä ketjusta eli jakopää-remppa .
Myös tehomittaus on helppo tehdä , täysitehoinen 2.2 JTS kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120km/h n. 11-12 sek .
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
P0016 koodi on kampiakselikanta - nokkakanta korrelaatio mutta jos MES kertoo matalasta jännitteestä niin sekin on mitattavissa ja jos toisessa nokka-anturissa jännite on normaali niin matalajännitteinen vaihtoon .oidipus kirjoitti:Olen paininut solenoidien kanssa ja omasta kokemuksesta voin sanoa että jos imu- tai pakopuolen solenoidi ei toimi niin moottorin teho putoaa olennaisesti . Solenoidit ovat samanlaisia , ainoastaan sähköliittimet ovat erilaiset , ilmeisesti siksi että ei voisi vahingossa laittaa piuhoja väärinpäin .Jakke kirjoitti:No niin, eli nyt on alkanut toi P0016 loimottaa jatkuvasti. Tiedän, että tätä tyypillisesti pidetään jakoketju-oireena, mutta itseäni nyt hieman ihmetyttää, kun MES antaa diagnoosiksi pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimen matalan signaalin (signal low). Siltähän se tosiaan näyttääkin, kun nimittäin en saa pakopuolen asentoa näkymään ollenkaan MES:n näytöllä. Imupuolen astelukemat näkyy ihan nätisti. Ihan ku tosiaan olis joko anturi sökö tai piuha poikki.
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!
Solenoidit voi myös mitata liittimien piuhoista , virrat päällä jännite n. 12-13 V. ja tyhjä- käynnillä n. 2 V.
Mikäli jännite on tyhjäkäynnillä 12-13 v. on solenoidi viallinen .
Itse laitoin "kiinasolenoidin" viallisen tilalle ja on nyt kestänyt 30000 km ja hinta oli 20€ .
Mikäli solenoidit ovat ehjät niin koodi tulee venyneestä ketjusta eli jakopää-remppa .
Myös tehomittaus on helppo tehdä , täysitehoinen 2.2 JTS kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120km/h n. 11-12 sek .
Venyneestä ketjusta voi tulla myös koodi P0011 eli nokan myöhästynyt ajoitus .
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Joo alkuperäinen anturi on jo Postissa. Pitää viikonloppuna kokeilla vaihtaa. En viitsinyt vielä edes mittailemaan ruveta, kun orggis Boschilainen makso vaan pari kymppiä. Mittailen toki sitten kun hommaan alan, ennen ku mitään vaihtelen.oidipus kirjoitti:P0016 koodi on kampiakselikanta - nokkakanta korrelaatio mutta jos MES kertoo matalasta jännitteestä niin sekin on mitattavissa ja jos toisessa nokka-anturissa jännite on normaali niin matalajännitteinen vaihtoon .oidipus kirjoitti:Olen paininut solenoidien kanssa ja omasta kokemuksesta voin sanoa että jos imu- tai pakopuolen solenoidi ei toimi niin moottorin teho putoaa olennaisesti . Solenoidit ovat samanlaisia , ainoastaan sähköliittimet ovat erilaiset , ilmeisesti siksi että ei voisi vahingossa laittaa piuhoja väärinpäin .Jakke kirjoitti:No niin, eli nyt on alkanut toi P0016 loimottaa jatkuvasti. Tiedän, että tätä tyypillisesti pidetään jakoketju-oireena, mutta itseäni nyt hieman ihmetyttää, kun MES antaa diagnoosiksi pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimen matalan signaalin (signal low). Siltähän se tosiaan näyttääkin, kun nimittäin en saa pakopuolen asentoa näkymään ollenkaan MES:n näytöllä. Imupuolen astelukemat näkyy ihan nätisti. Ihan ku tosiaan olis joko anturi sökö tai piuha poikki.
Kysymykseni kuuluu:
Pitäiskö pakopuolen anturin näkyä MES:llä, vaikka ketju olisikin venynyt, jos siis vaan on anturi ehjä?
Voiko imu- ja pakopuolen anturit vaihtaa päikseen ja näin kokeilla siirtyykö vika?
Autolla ajettu 123tkm ja ketjua ei ole vaihdettu. Muita koodeja ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.
Apuva, apuva, aa-puu-va!
Solenoidit voi myös mitata liittimien piuhoista , virrat päällä jännite n. 12-13 V. ja tyhjä- käynnillä n. 2 V.
Mikäli jännite on tyhjäkäynnillä 12-13 v. on solenoidi viallinen .
Itse laitoin "kiinasolenoidin" viallisen tilalle ja on nyt kestänyt 30000 km ja hinta oli 20€ .
Mikäli solenoidit ovat ehjät niin koodi tulee venyneestä ketjusta eli jakopää-remppa .
Myös tehomittaus on helppo tehdä , täysitehoinen 2.2 JTS kiihtyy 6-vaihteella 80 - 120km/h n. 11-12 sek .
Venyneestä ketjusta voi tulla myös koodi P0011 eli nokan myöhästynyt ajoitus .
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
Mistä olette noita tilannut?
Re: P0016 159 2,2JTS, kysymys!
[quote="Jiivee"]Mistä olette noita tilannut?[/quote
Tuolta löytyy , katso huolella kumpi puoli !
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15
Tuolta löytyy , katso huolella kumpi puoli !
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =0&_sop=15