159 3.2 jakoketju poikki
Valvoja: Moderators
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
159 3.2 jakoketju poikki
Olin kesän ajellut tyytyväisenä GT:llä. Syksyn synkistyessä laitoin sen talviunille ja otin ajoon the ultimate talviauton eli 159 3.2 Q4:n. Olin kesän aikana laitellut sitä hieman enemmän mieleiseksi vaihtamalla alle TI-mallin jouset ja bilstein B6 iskarit. Lisäksi myllytys ja päälle vetäisin gtechniq:n kestopinnoitteen. Takajarrut uusiksi ja perushuollot siihen päälle. Ajattelin että näillä eväillä mennään ensi talvi että heilahtaa.
Ensimmäiset 300km menikin hienosti. Olihan kyyti gt:n jäljiltä rennon letkeää mutta kuitenkin herkempää kuin 159:n vakio alustalla. Kunnes sitten tänään! Moottoritiellä Helsingistä kohti Janakkalaa vakkari päällä ajellessa kerkesin jo ajatella kuinka tonnikeiju 159 on kuin tehty tähän ajoon. Hiljaista ja jämäkkää kyytiä! Kunnes! Nurmijärven kohdilla vakkari tipahti pois päältä yllättäin eikä laitos vastannut enää kaasuun. Helikopterivalo alkoi vilkkua samassa jolloin jo aavistelin mukana olevan jonkin asteista (valtavaa) misfireä. Pienempiä pykäliä pesään eikä kaasu pohjassakaan tuntunut tapahtuvan mitään. Kyltti näytti sillä hetkellä 1km nurmijärven stop cafelle. Päätin selvitä. Kakkosella kaasupohjassa armottoman nykimisen säestyksellä marssivauhdin ollessa 30km/h pääsin kuin pääsinkin nilkuttamaan levähdysalueelle. Auto sammuksiin ja konepeitto auki. Palaneen käryä. Koneen ja tulipellin välistä paistaa punahehkuinen pakosarja/katalysaattori. Kyydissä olleen vaimon ja 4kk tyttären naamat paistoivat melkein yhtä punaisina kuin tuon kovaan ajoon tehdyn alfa romeon pakosarja. Mietin mielessäni sulanutta pakosarjakatalysaattoria ja sen vaihtamisen mahdottomuutta. Kaivoin hansikaslokerosta elm-bluetooth palikan (kai tämmöinen on jokaisella tosimiehillä aina matkassa) jonka tökkäsin obd-väylään. Koodeja löytyi:
P0345 pakonokka bank 2
P0390 imunokka bank 2
P0505 tyhjäkäyntiin liittyvä
P0300 Misfireä siellä sun täällä
P0302 Pytty 2 misfire
P0304 Pytty 4 misfire
P0306 Pytty 6 misfire
Älyttömänä optimistina ajattelin että sähkövika. Nollasin koodit ja otin akunkengän hetkeksi irti. Vehkeet takaisin käyntiin ja rytkytyksesä päätellen käy edelleen kolmella helikopterivalon vilkkuessa. Ei muuta kuin hinuria soittamaan ensimmäisen kerran 14-vuotisen alfailu-urani aikana. Vaimolle ja tyttärelle taksi alle ja itse hinurin kyydissä kotiin.
Kotona MES:llä luin koodit uudestaan:
P0390 imunokka bank 2
P0345 pakonokka bank 2
P1670 bensanpaine
P0105 paineanturi(bensanpaine?)
P0306 yleiset misfiret
P0302 Pytty 2 misfire
P0304 Pytty 4 misfire
P0306 Pytty 6 misfire
Laitteeseen vaihdettu jakoketju kilkkeineen 22tkm sitten. Omasta mielestä vahvasti viittaa siihen että bank 2 ei seos syty koska ajoitus aivan pielessä? Jako hypännyt tai parhaassa tapauksessa venttiileitä solmussa myös. Äkkiseltään löysin netistä että bank 2 olisi etummainen lohko. Tämä sopisi kuvaan jos tuossa koneessa edessä olisi sylinterit 2, 4 ja 6 joista misfiret? Korkeapainebensapumppua taitaa myös pyörittää etummaisen lohkon nokka-akseli, eli nekin koodit viittaisi siihen. Ainoa mikä hämää on se mansikkana hehkunut pakosarja/katalysaattori koneen ja tulipellin välissä? Mikä muu kuin porsinut ketju voisi aiheuttaa nämä oireet?
Loppuun vielä pari hakusanaa:
Helvetin ooppeli
Isojötsi on paska
EDIT: 15.11 ostikko muutettu kuvaamaan paremmin tilannetta.
Ja kuva:
Ensimmäiset 300km menikin hienosti. Olihan kyyti gt:n jäljiltä rennon letkeää mutta kuitenkin herkempää kuin 159:n vakio alustalla. Kunnes sitten tänään! Moottoritiellä Helsingistä kohti Janakkalaa vakkari päällä ajellessa kerkesin jo ajatella kuinka tonnikeiju 159 on kuin tehty tähän ajoon. Hiljaista ja jämäkkää kyytiä! Kunnes! Nurmijärven kohdilla vakkari tipahti pois päältä yllättäin eikä laitos vastannut enää kaasuun. Helikopterivalo alkoi vilkkua samassa jolloin jo aavistelin mukana olevan jonkin asteista (valtavaa) misfireä. Pienempiä pykäliä pesään eikä kaasu pohjassakaan tuntunut tapahtuvan mitään. Kyltti näytti sillä hetkellä 1km nurmijärven stop cafelle. Päätin selvitä. Kakkosella kaasupohjassa armottoman nykimisen säestyksellä marssivauhdin ollessa 30km/h pääsin kuin pääsinkin nilkuttamaan levähdysalueelle. Auto sammuksiin ja konepeitto auki. Palaneen käryä. Koneen ja tulipellin välistä paistaa punahehkuinen pakosarja/katalysaattori. Kyydissä olleen vaimon ja 4kk tyttären naamat paistoivat melkein yhtä punaisina kuin tuon kovaan ajoon tehdyn alfa romeon pakosarja. Mietin mielessäni sulanutta pakosarjakatalysaattoria ja sen vaihtamisen mahdottomuutta. Kaivoin hansikaslokerosta elm-bluetooth palikan (kai tämmöinen on jokaisella tosimiehillä aina matkassa) jonka tökkäsin obd-väylään. Koodeja löytyi:
P0345 pakonokka bank 2
P0390 imunokka bank 2
P0505 tyhjäkäyntiin liittyvä
P0300 Misfireä siellä sun täällä
P0302 Pytty 2 misfire
P0304 Pytty 4 misfire
P0306 Pytty 6 misfire
Älyttömänä optimistina ajattelin että sähkövika. Nollasin koodit ja otin akunkengän hetkeksi irti. Vehkeet takaisin käyntiin ja rytkytyksesä päätellen käy edelleen kolmella helikopterivalon vilkkuessa. Ei muuta kuin hinuria soittamaan ensimmäisen kerran 14-vuotisen alfailu-urani aikana. Vaimolle ja tyttärelle taksi alle ja itse hinurin kyydissä kotiin.
Kotona MES:llä luin koodit uudestaan:
P0390 imunokka bank 2
P0345 pakonokka bank 2
P1670 bensanpaine
P0105 paineanturi(bensanpaine?)
P0306 yleiset misfiret
P0302 Pytty 2 misfire
P0304 Pytty 4 misfire
P0306 Pytty 6 misfire
Laitteeseen vaihdettu jakoketju kilkkeineen 22tkm sitten. Omasta mielestä vahvasti viittaa siihen että bank 2 ei seos syty koska ajoitus aivan pielessä? Jako hypännyt tai parhaassa tapauksessa venttiileitä solmussa myös. Äkkiseltään löysin netistä että bank 2 olisi etummainen lohko. Tämä sopisi kuvaan jos tuossa koneessa edessä olisi sylinterit 2, 4 ja 6 joista misfiret? Korkeapainebensapumppua taitaa myös pyörittää etummaisen lohkon nokka-akseli, eli nekin koodit viittaisi siihen. Ainoa mikä hämää on se mansikkana hehkunut pakosarja/katalysaattori koneen ja tulipellin välissä? Mikä muu kuin porsinut ketju voisi aiheuttaa nämä oireet?
Loppuun vielä pari hakusanaa:
Helvetin ooppeli
Isojötsi on paska
EDIT: 15.11 ostikko muutettu kuvaamaan paremmin tilannetta.
Ja kuva:
- Liitteet
-
- kasapaskaa.jpg (106.82 KiB) Katsottu 14179 kertaa
Viimeksi muokannut Tiige, 15 Marras 2018, 11:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Joo, etukannen puolella mennnään. Nuo nokkien herjat kuitenkin on enemmänkin anturiherjoja (P0390 ja P0345) kuin asentoherjoja (P001x), joten tarkista kuitenkin etukannen johtosarja ja maapisteet ennenkö lähdet kaivamaan jakokoppaa auki. Voi se toki uutta jakojumppaakin enteillä, mutta aloita kuitenkin mahdollisesta johtosarjaviasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Juu, nimenomaan anturiherjojahan nuo on mutta tarina ei kauhean hehkeältä kuulosta
Misfireä on rajusti jos katti hehkuu mansikkana ja vikakoodien perusteella tosiaan molemmissa pankeissa (ellei 2. sylinterin misfire ole jotain vanhaa perua eikä liity juuri tähän tapaukseen).
Jos jako olisi 2 pankista pielessä niin missä on 5. sylinterin koodi? noin pitkällä ajolla luulisi myös sen olevan läsnä. Kuitenkin 1 pankin katit loistavat punaisina vai onko 2 pankki vain niin piilossa ja todellisuudessa se loisti enemmän?
Kuuluiko mitään outoa moottorista ennen kopterin syttymistä? Elävästi tuli mieleen äänet mitä ihmeteltiin lumpparissa "varikolla" höyryävän 75:n vieressä.
edit: olihan se 2. sylinterin koodikin näemmä tullut uudestaan vielä eli lienee sekin aiheellinen.
Jos seos on pirusti pielessä niin selittää kyllä misfiret helposti, mutta en usko "kaikkien" antureiden hajonneen samalla hetkellä.
Misfireä on rajusti jos katti hehkuu mansikkana ja vikakoodien perusteella tosiaan molemmissa pankeissa (ellei 2. sylinterin misfire ole jotain vanhaa perua eikä liity juuri tähän tapaukseen).
Jos jako olisi 2 pankista pielessä niin missä on 5. sylinterin koodi? noin pitkällä ajolla luulisi myös sen olevan läsnä. Kuitenkin 1 pankin katit loistavat punaisina vai onko 2 pankki vain niin piilossa ja todellisuudessa se loisti enemmän?
Kuuluiko mitään outoa moottorista ennen kopterin syttymistä? Elävästi tuli mieleen äänet mitä ihmeteltiin lumpparissa "varikolla" höyryävän 75:n vieressä.
edit: olihan se 2. sylinterin koodikin näemmä tullut uudestaan vielä eli lienee sekin aiheellinen.
Jos seos on pirusti pielessä niin selittää kyllä misfiret helposti, mutta en usko "kaikkien" antureiden hajonneen samalla hetkellä.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Kyllä minä rohkeesti väitän että se on nimenomaan etukansi, jossa on 2, 4 ja 6 näiden laskennan mukaan - sen verran särmästi on itelläkin mennyt 1, 3 ja 5 -koodeilla mm. toisen polttoainesuutinliittimen jäätyä irti ja myöhemminkin misfiren nimissä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Eli Opelilla on sitten eri laskentalogiikka sylintereiden numeroinneissa mitä on totuttu. Jos näin niin sitten sopisi kyllä kuvaukseen että jako on pielessä 2. pankissaPolforea kirjoitti:Kyllä minä rohkeesti väitän että se on nimenomaan etukansi, jossa on 2, 4 ja 6 näiden laskennan mukaan - sen verran särmästi on itelläkin mennyt 1, 3 ja 5 -koodeilla mm. toisen polttoainesuutinliittimen jäätyä irti ja myöhemminkin misfiren nimissä.
edit: tämän mukaan ( lähde alfaowner.com) olisi nimenomaan takapankki missä on sitä misfireä. https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... tmare.html
Eli on tosiaan erikoinen numerointi sylintereissä.Busso's are:
123 rear bank
456 front bank
159 V6 is GM and they are:
246 rear bank
135 front bank
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Ja synkronointivika aiheuttaisi tosiaan viat P0016 tai P0017. Todennäköisesti vain sytytysongelma, koska polttoainetta ei voi saada vain toiselle puolelle (paitsi jos suuttimen johtosarja irti?) ...Niin ja vielä, Bank1 on aina se puoli jossa on sylinteri no1.
Viimeksi muokannut seppo, 22 Loka 2018, 08:54. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Se tosiaan ihmetyttää miksi ei tullut mitään koodia nokkien ja kampuran välisestä ajoituksesta. Jos se ketju olisi hyppinyt niin luulisi tulevan?
Ylimääräisiä ääniä koneesta ei ole auton sisälle asti kuulunut missään vaiheessa. Se tyhjäkäynnillä kuuluva satunnainen naputus on kuulunut 10tkm täysin muuttumattomana. Jostain jakopään tai apulaitepuolelta on lämpimällä koneella tosiaan kuulunut epäsäännöllinen napse. Vähän kuin olisi mutteri hyppymässä lohkojen välissä irrallaan.
Semmoista tuo on tehnyt koko minulla olo ajan että noin kerran kuussa se on aivan satunnaisesti käynyt pienen hetken viidellä. Valoissa seistessä, tai tyhjäkäynnillä muuten. Muutaman sekunnin rytkyttänyt ja koodi misfirestä milloin mistäkin sylinteristä. En tiedä hehkuiko se etummainen pakosarja tämän onnettomuuden sattuessa. Se on aika hyvin lämpöpeltien peitossa. Oli pimeää ja vitutti muutenkin. Koneen takana kuitenkin hehkui jokin.
Ja tähän keissiin liittyvät misfiret tulevat tosiaan sylintereistä 2, 4 ja 6. Tulivat nollauksen jälkeen uudestaan. Alfaownerissa jossain väitettiin että tässä olisi pytyt numeroitu niin kierosti että bank 1 olisi 1, 3, 5 ja bank 2 olisi 2, 4, 6. Mikähän lienee totuus?
EDIT: eli järjestys on juuri tuo yllä mainittu.
Ylimääräisiä ääniä koneesta ei ole auton sisälle asti kuulunut missään vaiheessa. Se tyhjäkäynnillä kuuluva satunnainen naputus on kuulunut 10tkm täysin muuttumattomana. Jostain jakopään tai apulaitepuolelta on lämpimällä koneella tosiaan kuulunut epäsäännöllinen napse. Vähän kuin olisi mutteri hyppymässä lohkojen välissä irrallaan.
Semmoista tuo on tehnyt koko minulla olo ajan että noin kerran kuussa se on aivan satunnaisesti käynyt pienen hetken viidellä. Valoissa seistessä, tai tyhjäkäynnillä muuten. Muutaman sekunnin rytkyttänyt ja koodi misfirestä milloin mistäkin sylinteristä. En tiedä hehkuiko se etummainen pakosarja tämän onnettomuuden sattuessa. Se on aika hyvin lämpöpeltien peitossa. Oli pimeää ja vitutti muutenkin. Koneen takana kuitenkin hehkui jokin.
Ja tähän keissiin liittyvät misfiret tulevat tosiaan sylintereistä 2, 4 ja 6. Tulivat nollauksen jälkeen uudestaan. Alfaownerissa jossain väitettiin että tässä olisi pytyt numeroitu niin kierosti että bank 1 olisi 1, 3, 5 ja bank 2 olisi 2, 4, 6. Mikähän lienee totuus?
EDIT: eli järjestys on juuri tuo yllä mainittu.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Kyllä tuo pyttyjärkkä sinänsä menee ihan järkevästi, että ne menee tavallaan järjestyksessä - kampuralta kankiliitoksia katsoen siellä on pytyt siis ihan suoraan järjestyksessä 1-2-3-4-5-6.
Tosiaan ne suuttimien johtosarjaliittimet on siinä imusarjan vieressä, jakopään päässä päällekäin olevat musta ja harmaa liitin, niillä saa lamautettua puolen koneen bensat kerrallaan.
Tosiaan ne suuttimien johtosarjaliittimet on siinä imusarjan vieressä, jakopään päässä päällekäin olevat musta ja harmaa liitin, niillä saa lamautettua puolen koneen bensat kerrallaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Muuten en ala tätä soppaa hämmentämään, mutta kyllä mun opeillani on enempi järkeen käypää, että töitä tekevällä puolella on paikat punahehkussa, jos on toista kilometriä ajettu lämä tiskissä puolikkaalla moottorilla.
Operating at the speed of dark
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Tästä se punahehku taisi tosiasssa johtua.Teddy kirjoitti:Muuten en ala tätä soppaa hämmentämään, mutta kyllä mun opeillani on enempi järkeen käypää, että töitä tekevällä puolella on paikat punahehkussa, jos on toista kilometriä ajettu lämä tiskissä puolikkaalla moottorilla.
Äsken aukaisin konepellin ja nappasin bank 2 päällä olevan muovilipareen irti. Homma diagnosoitu aika äkkiä.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
- Liitteet
-
- kettinki_kurkkaa.jpg (177.36 KiB) Katsottu 13973 kertaa
-
- kettinki_kurkkaa2.jpg (187 KiB) Katsottu 13973 kertaa
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Joo, kyllä tuossa diagnoosi alkaa olla vähän turhankin selvä
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Voi ei
Mahtaakohan muuten ao. artikkelissa mainitut tiivisteet yleensä kuulua korjaussarjoihin? Kannattanee sekin kaiken muun lisäksi varmistaa remonttia tehdessä. Pitää yrittää itsekin muistaa sitten kun sattuu omalle kohdalle...
https://www.allhead.com.au/wp-content/u ... essure.pdf
Mahtaakohan muuten ao. artikkelissa mainitut tiivisteet yleensä kuulua korjaussarjoihin? Kannattanee sekin kaiken muun lisäksi varmistaa remonttia tehdessä. Pitää yrittää itsekin muistaa sitten kun sattuu omalle kohdalle...
https://www.allhead.com.au/wp-content/u ... essure.pdf
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
^Tuli sekä jakopääsatsissa että tiivistesatsissa, joten mulla on ylimääräiset jos jollekulle niitä ei tule.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Ok hyvä, että ne on mukana satseissa . Joissain korjaussarjojen valokuvissa näkyvät puuttuvan
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
No Moro... Ilmeisen laadukas ketjusetti osunu sitten kohdalle. Poikkihan tuon ketjun on oltava mutta mikä sen on lingonnut tuosta venakopasta läpiTiige kirjoitti:Tästä se punahehku taisi tosiasssa johtua.Teddy kirjoitti:Muuten en ala tätä soppaa hämmentämään, mutta kyllä mun opeillani on enempi järkeen käypää, että töitä tekevällä puolella on paikat punahehkussa, jos on toista kilometriä ajettu lämä tiskissä puolikkaalla moottorilla.
Äsken aukaisin konepellin ja nappasin bank 2 päällä olevan muovilipareen irti. Homma diagnosoitu aika äkkiä.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Poikki kai se on tosiaan pakko olla. Ehkä tässä lähipäivinä kurkkaan venakopan alle että kuinka hurjaa jälkeä siellä on. Ei tuota selitä kyllä oikein muu kuin materiaalivika ketjussa tai johonkin siihen liittyvässä. Tällä hetkellä motivaatio tehdä tuolle mitään on täysi nolla.alfa 156 v6 kirjoitti:No Moro... Ilmeisen laadukas ketjusetti osunu sitten kohdalle. Poikkihan tuon ketjun on oltava mutta mikä sen on lingonnut tuosta venakopasta läpiTiige kirjoitti:Tästä se punahehku taisi tosiasssa johtua.Teddy kirjoitti:Muuten en ala tätä soppaa hämmentämään, mutta kyllä mun opeillani on enempi järkeen käypää, että töitä tekevällä puolella on paikat punahehkussa, jos on toista kilometriä ajettu lämä tiskissä puolikkaalla moottorilla.
Äsken aukaisin konepellin ja nappasin bank 2 päällä olevan muovilipareen irti. Homma diagnosoitu aika äkkiä.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
No voihan perse. Voimia ja jaksamista isojötsin omistajuudelle. Yhtä asiaa en kyllä tajua, mut miten tuolla on voitu ajaa jos ketju kukkaa kopasta läpi? Vai onko GM V6 jotenkin kahden ketjun laitos tms.? Ei sillä, paskaahan tuo on ihan joka kantilta katsottuna.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Siellä on kolme ketjua. Alaketju ja molemmille lohkoille omansa. Eihän mulla tainnut katketa kuin 1/3 ketjusta.Shuttle kirjoitti:Yhtä asiaa en kyllä tajua, mut miten tuolla on voitu ajaa jos ketju kukkaa kopasta läpi? Vai onko GM V6 jotenkin kahden ketjun laitos tms.? Ei sillä, paskaahan tuo on ihan joka kantilta katsottuna.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- mutt
- Viestit: 5592
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
Ja kun muistelee 159:n esittelyn aikaista hehkutusta siitä, että nyt loppui jakohihnaongelmat, kun bensat on ketjukoneita... Vähänpä silloin tiedettiin. Tai kyllähän ne hihnaongelmat siihen loppuikin.
Nyt 156:n busso tuonne tilalle.
Nyt 156:n busso tuonne tilalle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Shuttle
- Viestit: 2257
- Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
- Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii
Re: 159 3.2 jakoketju vai mikä?
...voi helevata.Tiige kirjoitti:Siellä on kolme ketjua. Alaketju ja molemmille lohkoille omansa. Eihän mulla tainnut katketa kuin 1/3 ketjusta.Shuttle kirjoitti:Yhtä asiaa en kyllä tajua, mut miten tuolla on voitu ajaa jos ketju kukkaa kopasta läpi? Vai onko GM V6 jotenkin kahden ketjun laitos tms.? Ei sillä, paskaahan tuo on ihan joka kantilta katsottuna.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Nyt löysin sen verran motivaatiota että kävin raapaisemassa venttiilikopan pois ja tutkimassa tilannetta. Etummaisen lohkon ketju on tosiaan mennyt poikki. Ajanut sen myttyyn nokkien väliin minkä takia se on tullut läpi muovisesta venttiilikopasta. Ketju on lenkkien luukumäärästä laskien katkennut vain yhdestä kohdasta. Yhden lenkin pää löytynee öljypohjasta. Nokka-akselien rattaat näytti silmämääräisesti hyvältä. Nokkia tosin saa pyöriteltyä ilman sen suurempaa vastusta täysiä ympyröitä mäntien pysyessä paikallaan. Kameralla kurkkailin palotiloihin eikä siellä näkynyt irto-osia taikka reikiä männissä. Eli vääntyneitä venttiileitä löytyy mutta ei katkenneita.
Minun ymmärryksen mukaan vaihtoehdoksi ei jää oikein muuta kuin materiaalivika itse ketjussa. Tämä siis kesti 22tkm kunnes laulu loppui varoittamatta. Onhan tuo ketju kyllä säälittävää fillarin kettinkiä jos vertaa vaikka vanhan nordin tai 8v TS:n kaksirivisiin ketjuihin.
Minun ymmärryksen mukaan vaihtoehdoksi ei jää oikein muuta kuin materiaalivika itse ketjussa. Tämä siis kesti 22tkm kunnes laulu loppui varoittamatta. Onhan tuo ketju kyllä säälittävää fillarin kettinkiä jos vertaa vaikka vanhan nordin tai 8v TS:n kaksirivisiin ketjuihin.
- Liitteet
-
- mytyssä.jpg (212.43 KiB) Katsottu 13021 kertaa
-
- ketju.jpg (132.15 KiB) Katsottu 13021 kertaa
Viimeksi muokannut Tiige, 15 Marras 2018, 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Ei nyt oikein itsellä riittäisi aika joten tämä nyt myös myynnissä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36149
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
^Milloin tuo ketju on vaihdettu? Eikö noin vähän ajettu pitäisi mennä jo takuuseen..?
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Yksityishenkilön vaihtama ja osatkin lienee tilattu ulkomailta joten eipä tule takuu kysymykseen.Tuomas K kirjoitti:^Milloin tuo ketju on vaihdettu? Eikö noin vähän ajettu pitäisi mennä jo takuuseen..?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
2016 kesä/heinäkuussa. osat siis vajaa 2,5v ikäisiä eikä tuossa ketjusarjan hinnan takaisinsaanti taida paljoa lämmittääTuomas K kirjoitti:^Milloin tuo ketju on vaihdettu? Eikö noin vähän ajettu pitäisi mennä jo takuuseen..?
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
No ei paljon lämmitä. Minkä merkkinen kettinki on kyseessä että osaa jatkossa välttää?alfa 156 v6 kirjoitti:2016 kesä/heinäkuussa. osat siis vajaa 2,5v ikäisiä eikä tuossa ketjusarjan hinnan takaisinsaanti taida paljoa lämmittääTuomas K kirjoitti:^Milloin tuo ketju on vaihdettu? Eikö noin vähän ajettu pitäisi mennä jo takuuseen..?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
En muista varmaksi kumpaan (2.2 vai 3.2) tuli kumpi mutta sekä FAI:n että SWAG:n sarjat olen vaihtanut 159:iin. Jompikumpi noista siis oltava.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Tuo muuten on aika jännä lopputulos. Ketjuahan vetää välirulla, joka kiskoo sillä ekana pakonokkaa (kuvassa vasemmalla), jonka jälkeen imunokkaa, jonka jälkeen on kiristin. Eli kun ketju on pakkautunut tuohon, lie väkisinkin katkeamisen jälkeen männät pyöritelleet venttiileitä tönien imunokkaa niin, että se on työntänyt ketjua eteenpäin. Meinaan jos sitä ketjua olisi kiskonut/pyörittänyt mikään muu kuin imunokka, olisi se ollut mytyssä syvemmällä jakokopassa.Tiige kirjoitti:Ajanut sen myttyyn nokkien väliin minkä takia se on tullut läpi muovisesta venttiilikopasta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Jos pitäisi arvata, niin hajonnut on FAI. Niiden apulaitehihnat kokemusten perusteella ihan yhtä hyviä...alfa 156 v6 kirjoitti:En muista varmaksi kumpaan (2.2 vai 3.2) tuli kumpi mutta sekä FAI:n että SWAG:n sarjat olen vaihtanut 159:iin. Jompikumpi noista siis oltava.
Ja eikös joku foorumilainen laittanut FAI:lin hihnan 156:een, joka katkes? Cadamuroko se oli?
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
FAI ei ainakaan herätä minkäänlaista luottamusta aikaisempien kokemuksien perusteella, eli sopisi kuvaan.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Mikä nuo nyt sitten lopunperin pakkaa omiin paketteihinsa ja mikä on se alkuperäinen valmistaja... sen kun saiskin selvitettyä.Aquatica kirjoitti:Jos pitäisi arvata, niin hajonnut on FAI. Niiden apulaitehihnat kokemusten perusteella ihan yhtä hyviä...alfa 156 v6 kirjoitti:En muista varmaksi kumpaan (2.2 vai 3.2) tuli kumpi mutta sekä FAI:n että SWAG:n sarjat olen vaihtanut 159:iin. Jompikumpi noista siis oltava.
Ja eikös joku foorumilainen laittanut FAI:lin hihnan 156:een, joka katkes? Cadamuroko se oli?
- Aquatica
- Viestit: 15107
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Ei toki, mutta SWAG:sta mulla on kokemuksia jonkun toisen osan kohdalta. Se ei hajonnut.alfa 156 v6 kirjoitti:Mikä nuo nyt sitten lopunperin pakkaa omiin paketteihinsa ja mikä on se alkuperäinen valmistaja... sen kun saiskin selvitettyä.Aquatica kirjoitti:Jos pitäisi arvata, niin hajonnut on FAI. Niiden apulaitehihnat kokemusten perusteella ihan yhtä hyviä...alfa 156 v6 kirjoitti:En muista varmaksi kumpaan (2.2 vai 3.2) tuli kumpi mutta sekä FAI:n että SWAG:n sarjat olen vaihtanut 159:iin. Jompikumpi noista siis oltava.
Ja eikös joku foorumilainen laittanut FAI:lin hihnan 156:een, joka katkes? Cadamuroko se oli?
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Mä kun luulin että risat alfat revitään käsistä mutta ei näköjään. Kunnon tarjouksien puuttuessa päätin järjestää aikaa ja laittaa itse kuntoon.Tiige kirjoitti:Ei nyt oikein itsellä riittäisi aika joten tämä nyt myös myynnissä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=2&t=36149
Ei selvästikkään ole suunniteltu että tuota jakopäätä ja kantta puretaan kone paikallaan. Tehtävissä, mutta työlästä kun on paljon purettavaa ja paljon pultteja hankalissa paikoissa. Nappasin kannen ylös todetakseni että ei siellä ole edes oikein venttiilit solmussa. https://www.dropbox.com/s/xqlqw2eduqoo6 ... 211559.jpg? Silmällä kaikki näyttää hyvältä eikä männissäkään näy oikein jälkiä. https://www.dropbox.com/s/npjegz2524i8l ... 220226.jpg Kippasin sinolia vähän kannen kanaviin ja kyllähän se hiljakseltaan tulee osasta venttiileistä läpi. En oikein osaa sanoa tuleeko normaalia nopeammin vaiko normaalia tahtia jos tiivistepinnassa vähän karstaa. Eikä sen nyt niin väliäkään. Kaikki 12kpl venttiileitä tulee uusia, tarvittaessa myös ohjurit ja venttiilinvarren kumit tietysti. Voi olla että ketju on katkennut vasta vasta kun yritin ajaa autoa hinurin lavalle (ei onnistunut). Kuitenkin ketjun katketessa ei ole nokka-akselit laittanut hanttiin kun kun männät on työnnellyt venttiileitä. Sen takia se varmaan on mytännyt sen tuonne nokkien väliin ja tullut venttiilikopasta läpi.
Hämmennystä herätti myös alaketju joka löystyi kun konetta pyöritti. Ilmeisesti sen kiristimen räikkä ei toiminut. Olettaen että noissa kaikissa kolmessa ketjujen kiristimessä on mekaaninen lukitus öljynpaineen lisäksi? Video: https://www.dropbox.com/s/k42keboy2j68h ... 114806.mp4 Osaako joku sanoa tästä kuvasta että onko taemmassa lohkossa pysynyt ajoitus kunnossa? Kuvassa kampiakseli merkissään: https://www.dropbox.com/s/tuvqg8a4j0dwh ... 215722.jpg
Tuolta löytyy muutama kuva lisää jos jotain kiinnostaa moisen motin sisukset: https://www.dropbox.com/sh/fp9hzfipo78a ... bqx1MI4Pha
Viimeksi muokannut Tiige, 29 Marras 2018, 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5404
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Oliko keinuvivut kunnossa? olisko siinä syy että ovat melkein suorat jos ne on ottaneet voiman vastaan? Ihmeen ehjältä kyllä näyttää kieltämättä.
On räikkä myös alaketjussa, paljonko se ketju löystyi? Muistaakseni melko harvat hampaat siinä kiristimen räikässä eli antaa myöden kyllä melkoisesti ilman öljynpainetta.
On räikkä myös alaketjussa, paljonko se ketju löystyi? Muistaakseni melko harvat hampaat siinä kiristimen räikässä eli antaa myöden kyllä melkoisesti ilman öljynpainetta.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Keinuvivut näytti pikaisella vilkaisulla olevan kunnossa. Täytyy vielä mittailla tarkemmin.alfa 156 v6 kirjoitti:Oliko keinuvivut kunnossa? olisko siinä syy että ovat melkein suorat jos ne on ottaneet voiman vastaan? Ihmeen ehjältä kyllä näyttää kieltämättä.
On räikkä myös alaketjussa, paljonko se ketju löystyi? Muistaakseni melko harvat hampaat siinä kiristimen räikässä eli antaa myöden kyllä melkoisesti ilman öljynpainetta.
Tuo alaketju on löysimmillään tuossa videossa. Konetta kun vähän pyörittää myötäpäivään niin se kiristyy kyllä. Kiristin tekee vain ees taas liikettä konettä pyörittäessä. Voi se kai olla kunnossa jos on vaan harvat hampaat. Eikä sen tosiaan väliä kun uutta tulee sekin. Tämän satsin meinasin sinne laittaa. Ulkomaan foorumeilla ainkin oli kehuttu laatua.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Joo, räikät on aika harvahampaisia. Voi myös olla, että tuossa on löysempi jousi kuin esim. mulle tulleessa satsissa ja kirraa sitten kovemmin vasta öljynpaineen myötä.
Ainakaan minä en rohkee sanoo varmaksi, koska ketju on menossa väärällä kierroksella. Toisaalta takaketju kuitenkin on viimonen laitettava kettinki, niin pakko se on kuitenkin ottaa pois ja kannattaa varmistaa ajoitus takaisin laittaessa.Tiige kirjoitti:Osaako joku sanoa tästä kuvasta että onko taemmassa lohkossa pysynyt ajoitus kunnossa? Kuvassa kampiakseli merkissään: https://www.dropbox.com/s/tuvqg8a4j0dwh ... 128_215722.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Onpa outo tapaus voihan olla niinkin että kiristin on pettänyt ja moottorijarrutuksessa ketju löystynyt nokkien väliin jumittunut ja mennyt poikki mene ja tiedä, yksi asia on mukava todeta että taitaa konstruktio olla sellainen että venttiilit eivät osu mäntiin, ainakaan kuvista en itse nähnyt ainuttakaan osuman tapaista männissä. Mutta taas pitää todeta että ennen tehtiin hommat paremmin moisia ongelmia ei vanhoissa Nord moottoreissa ole ja siitä evoluutiomallit TS koneet, ovat sen verran vahvoja ketjuja. Pitää varmaan tilata satsi valmiiksi hyllyyn...
Vielä... missä kohta poikki mennyt lenkki oli ja onko lenkin reikä ovaali eikä pyöreä? Se kertonee minkälaisista voimista on ollut kyse, tavallinen murtuma tai vetomurtuma.
Vielä... missä kohta poikki mennyt lenkki oli ja onko lenkin reikä ovaali eikä pyöreä? Se kertonee minkälaisista voimista on ollut kyse, tavallinen murtuma tai vetomurtuma.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- mutt
- Viestit: 5592
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Oliko nokka-akseli jo purettu irti (ei tällä tabletilla jaksa alkaa tappelemaan noiden kuvalinkkien kanssa)? Jos on leiponut kiinni jostain syystä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4906
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Tuossa kun on tuo katkennut pää talouspaperilla. Näyttää tosi pieneltä tuo materiaali paksuus, katkeaman päässä. Mitä sen on ihan mittana?
Ja joo...elämässä on harmeja. Hieman nyt sapettaa kun parempi puolisko ei halunnut että olisi joku projekti tallissani. Tosin ehkä olisin vasta saanut sen pihaan ja miettisin ottaisinko sisään vai en....
Ja joo...elämässä on harmeja. Hieman nyt sapettaa kun parempi puolisko ei halunnut että olisi joku projekti tallissani. Tosin ehkä olisin vasta saanut sen pihaan ja miettisin ottaisinko sisään vai en....
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Mahdoton on varmaksi sanoa missä kohtaa ketju katkennut. Onko löystynyt motarilla ja jako hypännyt kun alkoi hyytymään ja katkennut vasta kun parkissa kokeilin uusiksi. Motarilta heti pois tulon jälkeen ei ollut vikakoodia vielä bensanpaineista. Kotona messillä katsoessa taas jo oli. Siinä välissä olin sammuttanut ja käynnistänyt auton pari kertaa ennen kun hinuri tuli. Kansi on nyt koneistamolla ja soittelivat että vuotoa on joka venttiilissä että kyllä ne on tainnut mäntiin osua vaikka isompia jälkiä ei näy.Ricambi kirjoitti:Onpa outo tapaus voihan olla niinkin että kiristin on pettänyt ja moottorijarrutuksessa ketju löystynyt nokkien väliin jumittunut ja mennyt poikki mene ja tiedä, yksi asia on mukava todeta että taitaa konstruktio olla sellainen että venttiilit eivät osu mäntiin, ainakaan kuvista en itse nähnyt ainuttakaan osuman tapaista männissä. Mutta taas pitää todeta että ennen tehtiin hommat paremmin moisia ongelmia ei vanhoissa Nord moottoreissa ole ja siitä evoluutiomallit TS koneet, ovat sen verran vahvoja ketjuja. Pitää varmaan tilata satsi valmiiksi hyllyyn...
Vielä... missä kohta poikki mennyt lenkki oli ja onko lenkin reikä ovaali eikä pyöreä? Se kertonee minkälaisista voimista on ollut kyse, tavallinen murtuma tai vetomurtuma.
Kiristintä tutkin vähän enkä siitä oikein mitään ihmeellistä huomannut. Jousi on ehjä oli se ampunut itsensä täysin ulos ilman ketjun vastusta.
Katkenneen ketjulenkin jämää en ole vielä onkinut öljypohjasta mutta murtuneen lenkin silmukka näyttää pyöreältä. Materiaalin paksuus siinä kohtaa on 1,3/1,5mm. Laitoin pari kuvaa lisää tuonne kuvalinkin taakse.
Suuttimet vein testattavaksi kun olivat sopivasti käsillä. Selvisi myös että ykköspytyn suuttimessa vikaa ja virtaus 30% pienempi kuin muissa viidessä. Epäilivät että neula menossa siitä suuttimesta. Ei pysty purkamaan ja vaihtamaan joten yksi uusi suutinkin hommattava.
Nokat pyöri normaalin oloisesti vielä kun olivat kannessa kiinni eikä niiden laakeripinnoissa ollut jälkiä kiinnileikkautumisesta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Olisiko tässä hyvä ehdokas siihen mysteerinaputukseenTiige kirjoitti:Selvisi myös että ykköspytyn suuttimessa vikaa ja virtaus 30% pienempi kuin muissa viidessä. Epäilivät että neula menossa siitä suuttimesta. Ei pysty purkamaan ja vaihtamaan joten yksi uusi suutinkin hommattava.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Voisi hyvinkin olla! Sieltä suunnilta se ylimääräinen napse kuului. Apulaitteista, jakopäästä eikä venttiilikoneistoista ole löytynyt mitään mikä sen voisi aiheuttaa.Alfissimo kirjoitti:Olisiko tässä hyvä ehdokas siihen mysteerinaputukseenTiige kirjoitti:Selvisi myös että ykköspytyn suuttimessa vikaa ja virtaus 30% pienempi kuin muissa viidessä. Epäilivät että neula menossa siitä suuttimesta. Ei pysty purkamaan ja vaihtamaan joten yksi uusi suutinkin hommattava.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Ricambi
- Viestit: 1435
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Tiige kirjoitti:Mahdoton on varmaksi sanoa missä kohtaa ketju katkennut. Onko löystynyt motarilla ja jako hypännyt kun alkoi hyytymään ja katkennut vasta kun parkissa kokeilin uusiksi. Motarilta heti pois tulon jälkeen ei ollut vikakoodia vielä bensanpaineista. Kotona messillä katsoessa taas jo oli. Siinä välissä olin sammuttanut ja käynnistänyt auton pari kertaa ennen kun hinuri tuli. Kansi on nyt koneistamolla ja soittelivat että vuotoa on joka venttiilissä että kyllä ne on tainnut mäntiin osua vaikka isompia jälkiä ei näy.Ricambi kirjoitti:Onpa outo tapaus voihan olla niinkin että kiristin on pettänyt ja moottorijarrutuksessa ketju löystynyt nokkien väliin jumittunut ja mennyt poikki mene ja tiedä, yksi asia on mukava todeta että taitaa konstruktio olla sellainen että venttiilit eivät osu mäntiin, ainakaan kuvista en itse nähnyt ainuttakaan osuman tapaista männissä. Mutta taas pitää todeta että ennen tehtiin hommat paremmin moisia ongelmia ei vanhoissa Nord moottoreissa ole ja siitä evoluutiomallit TS koneet, ovat sen verran vahvoja ketjuja. Pitää varmaan tilata satsi valmiiksi hyllyyn...
Vielä... missä kohta poikki mennyt lenkki oli ja onko lenkin reikä ovaali eikä pyöreä? Se kertonee minkälaisista voimista on ollut kyse, tavallinen murtuma tai vetomurtuma.
Kiristintä tutkin vähän enkä siitä oikein mitään ihmeellistä huomannut. Jousi on ehjä oli se ampunut itsensä täysin ulos ilman ketjun vastusta.
Lukittuuko kiristimet normaalisti ettei pysty painamaan lennosta sisään? Tämän oot varmaan jo varmistanut? Jossain netin syövereistä muistan lukeneeni että löytyy myös kiristimiä missä hammastus on korkannut.
Katkenneen ketjulenkin jämää en ole vielä onkinut öljypohjasta mutta murtuneen lenkin silmukka näyttää pyöreältä. Materiaalin paksuus siinä kohtaa on 1,3/1,5mm. Laitoin pari kuvaa lisää tuonne kuvalinkin taakse.
Hyvä jos onnistut noukkimaan ketjun päätypalan öljypohjasta se viimeistään kertoo onko ketjun tapin reikä pyöreä vai ei.
Suuttimet vein testattavaksi kun olivat sopivasti käsillä. Selvisi myös että ykköspytyn suuttimessa vikaa ja virtaus 30% pienempi kuin muissa viidessä. Epäilivät että neula menossa siitä suuttimesta. Ei pysty purkamaan ja vaihtamaan joten yksi uusi suutinkin hommattava.
Nokat pyöri normaalin oloisesti vielä kun olivat kannessa kiinni eikä niiden laakeripinnoissa ollut jälkiä kiinnileikkautumisesta.
Joo sitten niistä ei syytä löydy ketjun katkeamiseen.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Jakke
- Viestit: 3373
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Onko mulla nyt joku jumi aivoissa, vai miksi en osaa hahmottaa sitä, miten moottorijarrutus voisi vaikuttaa jakoketjun löystymiseen? Kyseessähän ei nyt kuitenkaan ole esim. polkupyörän ketju, joka välittää vedon ja siksi löystyy kun vetoa vähennetään...Ricambi kirjoitti:---voihan olla niinkin että kiristin on pettänyt ja moottorijarrutuksessa ketju löystynyt----.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo
ooo--v--ooo
-
- Viestit: 559
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Niinpä. Eikös jakoketjussa ole aina veto päällä niin kauan kun moottori pyörii. Jakoketju tai hihna on kovimmalla rasituksella silloin kun moottoria ryntäyttää kaasulla, kiihdytää voimakkaasti tai vauhdissa pistää pienen vaihteen päälle ja nostaa kytkimen nopesti, jolloin mottorin pyörintänopeus kiihtyy aluksi nopeasti. Jos kiristin hajoaa, taitaa olla samantekevää ollaanko kiihdyttämässä vai moottorijarrutuksessa.
- Polforea
- Viestit: 11492
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Noinhan se menee. Lisäksi tässä tapauksessa kohta, mihin ketju on kasautunut on kiristimestä seuraava väli, eli jos joku olisi työntänyt ketjun siihen väliin pyöriessään muita kovempaa, olisi se etukannen imunokkakeppi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Ketju menee kasaan tuohon nokkien väliin koska VVT:t anturivirheen seurauksena ajaa nolliin, ketju on jo poikki joten VVT ei enää pyöritä nokkaa vaan nokkapyörää. V6 koneen yksi kansi pysähtyy nopeasti koska siinä on vain 3 sylinterin nokat, VVT:t on nollilla ja tästä johtuen venat ei osu mäntiin. Itse laittaisin uudet kiristimet remontin yhteydessä.
Giulia Super -69
- Tiige
- Viestit: 2908
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 159 3.2 jakoketju poikki
Kyllä siellä on osa venttiileistä vääntynyt. Niin vähän että piti todella tarkasti katsoa että huomasi osassa lautasen olevan vähän vinossa. Uutta tulee luonnollisesti kaikki. Kansi on jo valmiina joten kunhan ehtii niin alettava kasailemaan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta