Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Palat jäätyy levyyn kiinni, sama ilmiö kuin pesun jälkeen ajaa talliin ja seuraavana päivänä liikkeelleniin napsaus käy kun lähtee liikkeelle.
Käsijarrua nyt en vetele suin surminkaan näillä keleillä päälle, siinä kyllä kerjää verta nenästään, automaatti pysyy muutenkin paikallaan. Näyttää olevan lumen ja jään peitossa takanapa, jäätä kertyy myös jarrukilven ja levyn väliin. Kun irtoaa niin ei jää laahaamaan kuitenkaan, sen olen kokeillut.
Kuulemma Giulietassa samaa vikaa,kun kaveri soitteli et oli ajanut muutaman kilometrin takapyörät jumissa, mut lähellä kotia huomas ja onneksi auramiehellä oli pieni kaasulämmitin, sillä oli saaneet pyörät pyörimään.
Taitaa olla nuo avonaiset 5 reikäiset vanteet mistä tuo lumenkertyminen johtuu ja samoin jäätyminen, pitäs visiin laittaa puhelinkiekkovanteet alle tai niinkuin olen suunnitellut, et otan tänään Saabin alle ja Alfa talliin.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Mulla on pelittänyt takajarrut hyvin. Satulat on rempattu ja vaijeritkin uusin hiljattain. Palat herkistelin talvipyörien vaihdon yhteydessä. Vaijerit ei tahdo kestää ku vuoden pari ja silloin kyllä tulee takajarrujen kanssa ongelmia kun vaijerit jumii. Nyt kuitenkin käsijarru vapautuu normaalisti vaikka pakkasta 20 haminoissa. Suosittelen täydellistä takajarrujen herkistelyä ja vaijerien tiuhaa uusintaa. Satulan korjaussarjakin on niin halpa et melkein suosiolla sen laittaa jos on satulan toimivuudesta hiemankin epäilystä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja nino »

Onko kellään ajatusta mistä mahtaa johtua kun 166:n peräpää elää aivan omaa elämäänsä liukkailla keleillä? Liukkaalla tuntuu kuin perä heittelisi puolelta toiselle koko ajan. Eilen Kehä 1:llä oli paikka paikoin liukasta niin perä lähti samantien vikuroimaan kun tulin jäiselle kohdalle. Auto on aivan kauhea ajettava liukkaalla. Soitin tänään Auto Milanoon ja sieltä kaveri sanoi että nää on aina levottomia peräpäästään liukkailla. En itse ole samaa mieltä. En ole pariin talveen ajellut tällä autolla mutta muistelen että olen joskus ajellut jäistä mutkatietä aivan yhtä lujaa kuin kesällä ilman mitään ongelmia, vaikka pää onkin hiukan pehmeä niin olen varma että tämän asian muistan oikein :shock:. Kuoppaisella tiellä alustasta kuuluu kolinaa, ( varmaan joka nurkasta), auto on kuitenkin katsastettu n. 2,5 kuukautta sitten, joten ihan älyttömiä väljyyksiä siellä tuskin on. Takana on n.5 vuotta sitten vaihdetut Powerflexit ja Konin keltaiset iskarit. Autolla on ajettu viidessä vuodessa ehkä 25tkm.
Onko kellään tietoa minne auto kannattaisi viedä ihmeteltäväksi pääkaupunkiseudun ympäristössä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nino kirjoitti:Onko kellään ajatusta mistä mahtaa johtua kun 166:n peräpää elää aivan omaa elämäänsä liukkailla keleillä? Liukkaalla tuntuu kuin perä heittelisi puolelta toiselle koko ajan. Eilen Kehä 1:llä oli paikka paikoin liukasta niin perä lähti samantien vikuroimaan kun tulin jäiselle kohdalle. Auto on aivan kauhea ajettava liukkaalla. Soitin tänään Auto Milanoon ja sieltä kaveri sanoi että nää on aina levottomia peräpäästään liukkailla. En itse ole samaa mieltä. En ole pariin talveen ajellut tällä autolla mutta muistelen että olen joskus ajellut jäistä mutkatietä aivan yhtä lujaa kuin kesällä ilman mitään ongelmia, vaikka pää onkin hiukan pehmeä niin olen varma että tämän asian muistan oikein :shock:. Kuoppaisella tiellä alustasta kuuluu kolinaa, ( varmaan joka nurkasta), auto on kuitenkin katsastettu n. 2,5 kuukautta sitten, joten ihan älyttömiä väljyyksiä siellä tuskin on. Takana on n.5 vuotta sitten vaihdetut Powerflexit ja Konin keltaiset iskarit. Autolla on ajettu viidessä vuodessa ehkä 25tkm.
Onko kellään tietoa minne auto kannattaisi viedä ihmeteltäväksi pääkaupunkiseudun ympäristössä?
Takana väljää joko "mersupuslissa" tai ylätukivarsissa (bumerangin malliset). Eivät löydä katsastuksessa noiden välyksiä, useampi väljä nivel/varsi jo tullut vastaan juuri leimatuista 166:sta. Paikat kun on kunnossa niin kyyti on hyvä kelillä kuin kelillä...

nino
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Touko 2008, 21:31
Car(s): Alfa 166 2,5 -99, Lancia Kappa 2,0 autom. -98, Fiat 130 3,2 -74, VW Passat TS autom. -74, Audi 100 LS -72
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja nino »

Olen samaa mieltä että ei ole liukkaudella väliä jos kaikki on kunnossa. Ihmetyttää toi Auto Milanon kanta että nää on aina vähän vikuroivia takapäästä.
Eihän tommoseen pajaan viitsi viedä autoa korjattavaksi. Ne vaihtaa jotain ja lyö tonnin laskun eikä mikään muutu. Pitäis löytää sellanen paja johon vois luottaa.
Auto Milanossa vaihdettiin PowerFlexit bumerangeihin ja nyt sanottiin että ne ei ole kovinkaan kestävät, kumi kutistuu ja aiheuttaa sen takia onkelmia. Ei tässä enää tiedä mihin pitäis uskoa. Apparin puolelle olen "mersupuslan" vaihtanut. Jos jollain olis paikka tiedossa minne voisin auton viedä niin olisin enemmä kuin kiitollinen.

legza
Viestit: 897
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Nelipyörä suuntaus tehty remontin jälkeen? Mulla ainakin lievän tuntuinen välys toisessa mersupuslassa aiheutti etenkin liukkaalla odottamatonta liikehdintää. Powerflexit taakse oli edellinen omistaja laittanut ja ne kesti sillä, ja sen ajan kun mulla oli (3 vuotta). 166 en laittais powerflexejä jossei ois "pakko", tekeehän ne siitä kylläkin jämäkämmän tuntuisen.

Seuraava 166 kokonaan ilman powerflexejä, suuntaus tehtynä samoihin arvoihin kuin edellisessä, oli rauhallisempi ajettava.

Tosiaan niinkuin alfa 156 v6 mainitsi, leimalla ei välttämättä tutkita niin, että takapään välykset tulee esiin. Spekulointina mainittakoon että siellähän ei ole palloniveliä mitkä voi kokonaan irrota ja se, että 20 edellistä katsastus kohdetta on tod.näk. ollut kiinteällä takapalkilla olevia korollia missä ainoa tarkistettava kohde on ruoste :mrgreen:

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onhan tuo 166 hieman rauhaton liukkaalla, mut kun takapään aurauksen laittaa liki suoraan niin vähemmän rauhaton, voi toki renkaissakin olla sanomista.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

166n takapäähän kannattaa tehdä kerralla "kaikki". Tuntuu että yks sun toinenkin pusla kuluu ja ei kummoista välystä tarvi niin perä muljuaa. Oon legzan kanssa samaa mieltä että orkkistyylin puslat on paremmat kuin uretaaniset ainakin alatukivarsiin. Siellä kun alunperin kuuluu tietyn puslan joustaa,jotta "itseohjaava" alusta toimii. Myös apurungon puslat irtoilee vulkanoinneistaan,näitäkin saa nykyään tarvikkeena. Ylätulivarret tuntuisi olevan kestävimmät osat takapäässä,kummassakaan omistamassani 166ssa ei ollut niissä sanomista vaikka kilometrejä +-300tkm. Mutta silti ottaisin koko paketin alas ja vaihtaisin kaikki kerralla niin ei tarvi murehtia.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla taitaa korkeapainepumppu hieman vuotaa tuossa vanhemmassa dieselissä, tulee sellaista polttoainesumua oikean tolpan muovin päälle ja koepeittoon missä kaasujousi. ilmeisesti ilmavirta kuljettaa sitä sinne, tänään öljynvaihtoa tehdessä kurkin altapäin ja saattaisi laturin takana olla ylimääräistä kosteutta. Pääseekö se tuonne jakohihnakoteloon jos akseli vuotaa? Muutenhan siitä on vain hajuhaitta, joten odotellaan mihin tilanne muuttuu.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Mulla ei vuotanu jakopään sisään. Akselin stefaa ei tullut boschin tiivistesarjassa,onneksi vanha oli ehjä. Ebaystä joku 25e tilkesarja eikä mikään mahdoton tehtävä vaihtaa. Kannattaa tehdä ennen kuin ei jaksa paineita enää nostaa.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

SuloAlfa
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Joulu 2016, 21:47

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja SuloAlfa »

Takajarrukilvet ovat niin läpimädät ettei niitä enää voi ehjänä takaisin laittaa kun takapään puslat vaihdetaan. Saakohan kilpiä vielä jostain tai voisiko jonkun toisen auton kilpiä hyödyntää? Ja ratkaisu ei ole että jätä kilvet pois. On nimittäin toisen auton kanssa kokemusta siitä että tuli katsastuksessa hylsy puuttuvista kilvistä.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1869
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ei saa enään jarrukilpiäkään näihin, kesällä koitin etsiskellä omaani. Jätin ne nyt pois siksi aikaa, kunnes saan korjattua vanhat. Ei mikään houkuttelevin homma askarrella :x
"No smoke => no power => no hope"

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Mikä lienee 5v man laatikon öljytilavuus? Ajattelin tuikata RedLinen mt-90 sisään.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

1,6 litraa lukee ohjekirjassa.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Huoh. Pohjassa on luonnollisesti tyhjennys mutta kun en löydä täyttöproppua.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko tuossa mallissa mittatikku? Dieselissä ainakin on ja silloin täyttö mittatikun reiästä, vaatii pienen letkun putken, jotta onnistuu. Muuten täyttöroppu on ilmeisesti vetopyörästön kyljessä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4205
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ja pienestä letkusta öljy kulkee kivasti kun purkin on lämmittänyt vaikka kuumassa vedessä tai lämpöpuhaltimella 8)
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Täytyy suunnata katse tuonne vetopyörästön suuntaan. Mittatikkua ei ole.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pääseekös peruutusvalokatkaisimeen helposti? Sieltä monet kerrat täyttänyt eri autoihin laatikkoöljyjä. Tuossa toki se riski, että ylitäyttää - se kun yleensä on hyvin ylhäällä...

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kaksi tyhjennysproppua, tasauspyörästössä ja vaihteiston alla ja täyttö mittatikun aukosta, noin 2,0 litraa. Olisikohan joku heittänyt tikun pois kun ai ole löytänyt sille sopivaa reikää? Kannattaa tulpata se jollain tapaa, jotta ei sinne valuisi mitään kuulumatonta. Öljy 75W90 API GL 5, uusimpii suositellaan 75W85 API GL 4 .

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mä laitoin dieseliin Matrixit, Petronasin Seleniaa tietty.

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hyvä valinta Matrix API GL4 :wink:

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Nyt kun on alkuun päästy niin missäs raitisilmasuodatin sijaitsee?
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^Konepelti auki, siinä tuulilasin pyyhkijöiden keskellä. Luukku on neljällä ruuvilla kiinni, alta löytyy kasa sulakkeita ja kahdella ruuvilla kiinni oleva raitisilmasuodatin. Orkkis suodattimessa tulee kehys mukana, mutta tarvikkeissa on pelkkä paneeli. Joten älä heitä sitä kehystä roskiin vanhan suodattimen mukana.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Sepäs olikin tyhjä. Kehystä myöten. Ehdin jo tilaamaan tarvike suotimen.
Vaihdoin juuri sisäkennon enkä tuohon suotimeen törmännyt. Syykin selvisi nyt.

On muuten yks piru tuo glykoolivesi jota on reilusti lattiamattojen alla. Täytyy yrittää sinnitellä kesään että pääsee kuivattelemaan paikkoja. Ikkunoiden huurtuminen vaan kiristää hermoja. Jalkatilaan ei tosissaan parane laittaa puhallusta tai huurtuminen alkaa. Onneksi jaksaa pitää etusivut ja tuulilasin auki.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Topperharley kirjoitti:Sepäs olikin tyhjä. Kehystä myöten. Ehdin jo tilaamaan tarvike suotimen.
Vaihdoin juuri sisäkennon enkä tuohon suotimeen törmännyt. Syykin selvisi nyt.

On muuten yks piru tuo glykoolivesi jota on reilusti lattiamattojen alla. Täytyy yrittää sinnitellä kesään että pääsee kuivattelemaan paikkoja. Ikkunoiden huurtuminen vaan kiristää hermoja. Jalkatilaan ei tosissaan parane laittaa puhallusta tai huurtuminen alkaa. Onneksi jaksaa pitää etusivut ja tuulilasin auki.
Ei taida olla kauhean terveellistäkään höyryä matkustajille :?

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Tuskin lisää elinajanodotetta. Apparin takajalkatilaan laitoin imeytysmattoa ja painoksi vanhan akun. Jonkin verran se on jo imenytkin. On sellaista talmaa että haihtuukin hitaasti. Edellinen omistaja on varmasti lisäillyt litroittain lientä paisariin.
Onneksi sain putsaamalla bägin boxin ja sisävalon aikareleen kuntoon.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onkohan 20v. dieselin vesipumppu samankokoisella o-renkaalla tiivistetty kuin 10v, koneisen pumppu? Huomenna se selviää, mut jos joku sanois sen heti.

Edit. Ei sovi uudemman pumppu vanhaan koneeseen.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Mistä päin autoa löytyy sähköikkunan ohjaus boksi?

E: bägin ecun yläpuolelta.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

alfa 156 v6 kirjoitti:Nousi keula, mutta ei paljoa. Uskon siis että kun hetken ajaa niin ajokorkeus on se mikä se jo olikin. Sama takana.

Takacamberit sai asettumaan bumerangien sisäpäiden säädöllä ja ne ei varmastikaan enää ole ongelma.

Etualatukivarsien holkit korvasin jo lyhemmillä, niin lyhyillä mitä sinne sai tukivarren ottamatta kiinni apurunkoon. Tällä muutoksella tilanne parani mutta edelleen ollaan n. puolen asteen päässä ohjearvosta. Ei se kaukana ole, mutta säätöpaikat on nyt käytetty kun ei koria halua alkaa kairaamaan.
Noni, viimein on pyöränkulmat kaikki vihreällä. Iskarin yläpäiden reikiä jouduin vähän kairaamaan edestä isommiksi niin sai käännettyä yläpalloniveltä hieman ulospäin.

Liekö mulla nyt Suomen ainoa 166 jossa pyöränkulmat kohdallaan? varmuudeksi tuonne tuli sitten laitettua melko kattavasti osia uusiksi alustassa.

seppo
Viestit: 1369
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siis koko ylätukea kiersit ja pultin reikiä avarsit, miten niiden kauempana olevien ohjaimien reikien kanssa teit? Caster ei tainnu muuttua paljonkaan, itseohjattuvuus vain parani.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

seppo kirjoitti:Siis koko ylätukea kiersit ja pultin reikiä avarsit, miten niiden kauempana olevien ohjaimien reikien kanssa teit? Caster ei tainnu muuttua paljonkaan, itseohjattuvuus vain parani.
Kyllä, koko tukea kiersin "ulospäin" auton korista. Sama temppu niille kauempana olleille ohjaimille. Caster ei juuri muuttunut mutta vähän sitä toki tuli lisää tuossa toimenpiteessä (rajojen sisällä pysyi edelleen) ja ohjauksen keskittämiseenhän tuo lähinnä vaikuttaa tehostavasti. Mietin että kun kiinnitysreikiä on kasvatettu, olisiko fiksua hitsata nyt pyöränkulmien säädön jälkeen 8mm prikat koriin jotta asetus ei muutu tuon ylätukivarren kiinnikkeen mahdollisessa tulevassa irrotuksessa esim. ylätukivarren vaihdossa?

Täytyy kyllä sanoa että tuo 166 ajettavuus on ihan huippu vakiorengastuksella, uusilla jousilla ja tiukoilla alustan nivelillä. Vaikka prokkis oman aikansa näiden takia otti niin mahtoi silti kannattaa :o:

Ei ohjaile takapää liikoja ja menee uraisella tielläkin varsin nätisti :) Todennäköisesti renkaiden kulumakaan ei nyt ole ongelma.

Sehän tässä mietityttää että miksi kulmat näissä ylipäätään on niin paljon pielessä vanhemmiten? Lähestyvätkö iskareiden yläkiinnitykset toisiaan edessä pikkuhiljaa :mrgreen:

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eihän tuo 166:n korikaan kaikkein jäykimpiä ole, kun on tunkin varassa edestä niin ovet ei meinaa mennä kiinni.
Täytyy kait itsekkin alkaa reikiä kairaamaan isommaksi.

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Hjelp.
Takajarru rupes jumittaan hetki palojen vaihdon jälkeen.
Luultavasti letku tukossa. Muuta en keksi. Ei liiku neste takaisinpäin.

Käykö 156 jarruletku 166 2.0ts:n? Mikä tahansa muukin käy kun vaan pituus ja kierteet natsaa.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vähän lyhkäisempi on 156 letku. Kierteet sopii kyllä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Kapaa
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2019, 18:09
Car(s): 166 2.0 Tb

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kapaa »

Olisi jakopään vaihto suunnitelmissa alfaan. Moottorina on tuo 2.0 v6 turbolla. Tuosta hihnankiristimestä tuli nyt epäselvyyttä kun aloin kaivaa osia netistä. Kumpikohan näistä olisi nyt sopiva tuohon koneeseen? Otsikkojen perusteella molemmat mutta silti eri OE numero?

https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Alf ... 2134969439

https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-2 ... Swux5YYESY

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5404
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kapaa kirjoitti:Olisi jakopään vaihto suunnitelmissa alfaan. Moottorina on tuo 2.0 v6 turbolla. Tuosta hihnankiristimestä tuli nyt epäselvyyttä kun aloin kaivaa osia netistä. Kumpikohan näistä olisi nyt sopiva tuohon koneeseen? Otsikkojen perusteella molemmat mutta silti eri OE numero?

https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Alf ... 2134969439

https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-2 ... Swux5YYESY
tuo ensimmäinen 149.99 maksava nikale. 166 TB:ssä on ihan omansa ja on erilainen kuin muissa 12v koneissa.

Kapaa
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Maalis 2019, 18:09
Car(s): 166 2.0 Tb

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Kapaa »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Kapaa kirjoitti:Olisi jakopään vaihto suunnitelmissa alfaan. Moottorina on tuo 2.0 v6 turbolla. Tuosta hihnankiristimestä tuli nyt epäselvyyttä kun aloin kaivaa osia netistä. Kumpikohan näistä olisi nyt sopiva tuohon koneeseen? Otsikkojen perusteella molemmat mutta silti eri OE numero?

https://www.ebay.co.uk/itm/Original-Alf ... 2134969439

https://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-2 ... Swux5YYESY
tuo ensimmäinen 149.99 maksava nikale. 166 TB:ssä on ihan omansa ja on erilainen kuin muissa 12v koneissa.
Ok. Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

ABS ecun korjauksen jälkeen nopeusmittari, sekä vaihteiston vikavalo pysyvät pimenä, mutta abs, jarrujen varoitusvalo ja luistonesto valot palavat. Vikakoodi on C1260 Traction primary solenoid valve 1.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Onko muilla 2.4jtd omistajilla ollut apulaitehihnan kanssa ongelmia? Tuossa omassa kuuluu ihan jäätävä kitinä tyhjäkäynnillä. Vuoden sisään on vaihdettu kiristin, kampiakselin hihnapyörä, molemmat rullat ja hihna ainakin kolme kertaa. Kompura vaihdettu myös sen rikkoontumisen takia. Ei tuo ääni mielestäni hihnan luistamiselta kuulu vaan enempi semmonen tasainen jatkuva kitinä. Eilen otin kiristimen irti ja putsasin ja rasvasin paikat, kun tuntui olevan jumissa. Auto nippuun ja käyntiin ja ääni oli poissa. Tänään töihin lähdettyäni kitinä alkoi taas. Laturin vapaakytkintä veikkailin myös, mutta näyttäisi että 100kw versiossa ei vapaakytkintä ole.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tein myös nuo samat sembalot ja viimein Daycon hihnalla hiljeni.

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Onko suosituksia 166:n takaiskareiksi? MagnetiMarellia saa alle 50€/kpl ja sehän kuulostaa merkkinä sinänsä "alkuperäiseltä". Kokemuksia?

Mielenkiintoinen projekti muutenkin toi 166:n takaiskariremppa. Ymmärtääkseni alkaa takapenkin irrotuksella. :crazyeyes:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mulla on Marellit takana kun maksoivat 50e pari ja on ne ainakin 30 tonnia kestäneet. Takapenkki lähtee helposti irti, mutta on irroitettava hattuhylly ja takaa sivupilarin suojat, turvavyöt ja sitten pääsee irroittamaan iskarin yläpäätä. Vaihdoin myös uudet jouset ja sen jälkeen perä olikin alempana kuin vanhoilla jousilla. joten tein jumpan toistamiseen ja laitoin vanhan jouset takaisin. Nyt on perä taasen ryhdissä, eikä roiku.
Ostaisin ehkä Sachsin iskarit ja ne ovatkin edessä, mut takana Marellit.

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

20 tappisessa dieselissä vuotaa kylmästöinnin kompura ja katselin autodocilta uutta kompuraa, mut ainut joka passasi alkuperäisen numeron kanssa oli denso, fiat group lisämaininnalla, kait se on se ostettava, eikä hinnat alkaen mallia 217 euroa, joka sopisi vertailuvaraosanumeron mukaan tuohon 10v. koneiseen, mut ei tähän uudempaan? Onko kellään parempaa tietoa asiasta?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1869
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

156:n kopassa tullut 10V koneissa vastaan kahta erillaista kompuraa joissa tietysti letkuliitännät aivan erilailla.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli viisainta ostaa alkuperäisen varaosanumeron kanssa yhteensopiva kompura, jos jotain ostaa.

Avatar
OL
Viestit: 850
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Nyt alkaa huumori loppumaan lämppärin puhaltimen kanssa. Perinteistä "Momentary connection to air conditioner faulty." -ilmoitusta pukkasi aiemmin aina silloin tällöin, jolloin koko yksikkö oli täysin mykkä. Lopulta vika jäi ns. päälle, jolloin pääsin kunnolla vikaa etsimään. Vika löytyi lopulta huonosta kontaktista puhallinmoottorin juuressa olevasta johtosarjasta. Moottori on ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa ja liitoksissa oli tehty vähän omia patentteja.

Onnellista elämää kesti muutama kuukausi, kunnes ruutuun alkoi ilmestyä "Air conditioner faulty. Please contact workshop!". Nyt siis kaikki säädöt kyllä toimii, ilman suuntaukset, lämmön säädöt ja muut, mutta puhallinmoottori ei pyöri. Joskus satunnaisesti saattaa lähteä pyörimään, mutta silloinkin yleensä sammuu aika pian. Konehuoneen puolella johtojen ja sulakkeiden kimpussa on vietetty paljon aikaa jo tuon edellisen ongelman yhteydessä, onko sitä nyt sitten sukellettava ICS:n alle? Kaikki vinkit on tervetulleita, alkaa hiukan turhauttamaan, puhallin on kuitenkin sen verran oleellinen laite päivittäisen käytön kannalta.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Tarkista nyt kuitenkin se pikkusulake raitisilmasuodattimen vierestä, voi poksahdella useinkin.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
VMTD
Viestit: 3362
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mullakin tuossa vanhemmassa heittelee satunnaisesti tuota air conditioner faylty, please contact workshop. Joskus pari-kolme kertaa peräkkäin, mut sitten taas päiviä pois, aina on lähtenyt kuittaamalla oikeasta napista pois, enkä vikakoodeja ole viitsinyt katsoa laitteesta.

Avatar
Macela
Viestit: 2657
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 166:sta

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Joo liitympä kerhoon.

Kuva

Toissavuonna tuli muutamasti ja kuittaamalla lähti, ilmastointi toimi kuitenkin normaalisti. Nyt keväällä kun otin käyttöön niin alkanut tekemään tuota enempi, jos kuittaa ok niin ilmotus tulee usein heti takaisin. Eikä aina meinaa ilmastoinnin säädöt toimia kunnolla, hetken päästä voikin toimia taas ihan normaalisti. Täytyis perhetyä kans tuohon nyt.

Sivuhuomiona jos mahdollisesti liittyy samaan vikaan(?); usein jos säätää ilmastoinnin vaikka pienimpään numerolliseen lämpötilaan, niin voi tulla haaleeta mutta LOW:lla tuleekin sitten kylmää, eli joutunut käyttää LOW:ta ja sitten puhalluksen voimakkuudella ja puhaltimen suulakkeilla säätänyt miellyttäväksi. Tosin hiukan liian kauan ilmastoinnin viime huollostakin..

Vastaa Viestiin