Autoradio 156:een + asennukset (+ehkä kaiuttimet)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Autoradio 156:een + asennukset (+ehkä kaiuttimet)

Viesti Kirjoittaja tmv »

Moikka,

Tulevassa 156 2.5L V6 Alfassani on asennettuna joku rupunen kasettisoitin, joten heti alkuunsa (kunhan pian auton viimein saan) vaihtoon menee nämä vekottimet. Ainakin kasettisoitin vaihtuu cd/mp3-versioon. Olen katsellut jotain Pioneerin DEH-4700 tai DEH-5700 -mallia. Ideana olisi että vekottimeen saisi tarvittaessa suoraan subbarin kiinni (5700-malliin kait saa?).

Autoon audiolaitteita en ole asentanut, joten ajattelin mahdollisesti teettää nämä jossain mestassa ja jos sieltä saisi edukkaasti laitteetkin, niin aina vain parempi. Suosituksia hyväksi / edulliseksi paikaksi pk-seudulla? Pitääkö Alfassa tietää jotain erityistä laitteita hankittaessa tahi asentaessa?

Kiitos etukäteen kaikille avuliaille! Suosituksiakin saa järkevistä perusvehkeistä antaa!

p.s. Haulla en löytänyt oikein mitään aiheeseen osuvaa... tai sitten hakusanat persiillään... 8)

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Autoradio 156:een + asennukset (+ehkä kaiuttimet)

Viesti Kirjoittaja JRA »

tmv kirjoitti: Suosituksia hyväksi / edulliseksi paikaksi pk-seudulla?
Takavuosina (joskus 90-luvun alussa) Itä-Pakilassa/Maunulassa oli osaava paikka, joka myi tunnettuja merkkejä ja jolla oli myös asennuspalvelu. En nyt kuollaksenikaan muista mestan nimeä, mutta yritän kaivaa jostain.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Topi Järveä tarkoittanet..?

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

prkl älä käännä topia, vanhaa perhetuttua haudassaan. ei se missään itä-pakilassa ole :mrgreen:
pakilantie 40
- Alfaholic -

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Osta Pioneerin DEH P77MP. Sopii Alfaan todella nätisti ja on hyvä soitin, voin kokemuksesta sanoa. Ja siinä on sub-out. ja muistaakseni ainakin 4V linjalähdöt ja paljon muuta kivaa kuten etulevy aitoa alumiinia.

http://www.idealo.de/preisvergleich/Off ... 73249.html
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Tomi Aranko Olarinluomassa. Oli ainakin ennen varsin pätevä ja mukava paikka. Hintatasosta en oikein tiedä, ku ikinä joutunu mitään maksamaab, mut palvelu oli huippuluokkaa!!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Jappe kirjoitti:prkl älä käännä topia, vanhaa perhetuttua haudassaan. ei se missään itä-pakilassa ole :mrgreen:
pakilantie 40
Webbisivut löytyivät googlettamalla, mutta sivuja ei löydy enää...? Firma vielä pystyssä?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Boxer33 kirjoitti:Tomi Aranko Olarinluomassa. Oli ainakin ennen varsin pätevä ja mukava paikka. Hintatasosta en oikein tiedä, ku ikinä joutunu mitään maksamaab, mut palvelu oli huippuluokkaa!!
Aranko on jeps tässä lähellä ja voin allekirjoittaa tuon palvelun laadun. Muistaakseni kyllä siitä sitten veloittavatkin sen mukaisesti (firman asioissa ollut heidän kanssaan pariin otteeseen tekemisissä).

Edit: Laitoinpa kuitenkin heti Arangolle kyselyn meilitse, kiitos Boxer33:lle paikan muistutuksesta!
Alfa Romeo - immagine di bellezza

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tmv kirjoitti:
Jappe kirjoitti:prkl älä käännä topia, vanhaa perhetuttua haudassaan. ei se missään itä-pakilassa ole :mrgreen:
pakilantie 40
Webbisivut löytyivät googlettamalla, mutta sivuja ei löydy enää...? Firma vielä pystyssä?
ei taida olla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Hyvä paikka on myös sk-autosound.fi :wink: on pitstop E18 tiloissa tiksissä

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Vastaan nyt miehen toiseenkin kysymykseen eli asennukseen :-D

Autossa on iso liitin jonka avulla saat kytkettyä uuden soittimen helposti kiinni. Kaiuttimet voit halutessasi vaihtaa parempiin (alkuperäiset kenwoodin surkeat p*sk*t) irroittamalla ainoastaan suojaritilät ovista ja avauskahvan suojuksen (taitaa olla kiinni yhdellä ruuvilla). Kaiuttimien johtoja joutuu muokkaamaan uusiksi abikoliittimillä mutta muuten tosi helppo homma.

Subbarin asennus taitaa onnistua parhaiten takaluukkuun. Itselläni on perus 10" loota pyörimässä luukkua ympäri. Vahvarin asensin hattuhyllyn verhoilun alle piiloon. RCA johdoituksessa syntyi ensin vinkunaa kun johdot menivät polttoainepumpun johdon kanssa vierekkäin, siirto kauemmas kuitenkin auttoi asiaan.

Deltasta saa sitten muuten kauluksen keskikonsoliin jolla peittää nätisti ruuvit, jotka jäävät näkyviin poistettaessa alkuperäinen raatio. Maksaa jotain 20-30euroo. Kannattaa hankkia, muuten tulee törkeän näköinen asennus.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ei kai tuo kaiutinsetin vaihtaminen ihan noin helppoa ole? Meinaan vaan tuon jakosuotimen kannalta. Onko alkuperäisessä asennuksessa sellaista ja jos on niin missä mahtaa sijaita? Sehän täytyy kuitenkin vaihtaa... Kyselen kun sattuu itsellä olemaan kans ajankohtainen homma.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

..ja kysymys hifisteille: mitkä kajarit heittää noiden orkkisten paikalle?
erillistä vahvaria ei siis ole.
- Alfaholic -

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jappe kirjoitti:..ja kysymys hifisteille: mitkä kajarit heittää noiden orkkisten paikalle?
erillistä vahvaria ei siis ole.
Hyvä kysymys. 156:ssa ei tuo oven paikka ole kovin tilava, vaikka onkin 6,5" . Itse jouduin antamaan vasaraa ovelle, että sain korotusrenkaan kanssa DLS R6A midbassot sopimaan.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onko se ovipahvi kaiutinasennuksen kannalta yhtä baza kuin GTV:n pahvi, eli kaiuttimen ja ovipaneelin välissä on paikoin etusormen mentävä aukko? Kumma juttu jos ei bassoa irtoa :roll:

Mulla on kevyt hifistys vaiheessa, bitumia oviin ja niitä ovipeltien ja -paneelin aukkoja umpeen mahdollisuuksien mukaan. Josko noilla eväillä ja 6,5" erillissarjalla selviäisi ilman subufuutteria, ruumassa kun ei ole mitenkään liikaa tilaa. Vahvistimen voisi kyllä joskus pultata kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tein vanerista soviterenkaan. Orggis 17cm piti pienentää 6.5" (16.5cm)
Ei mikään paha homma.
Boston Acoustics erillissarja hoitaa homman.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse huomasin positiivisena yllärinä, kun availin kaiuttimen ritilöitä ihan ok speakkerit. Kaveri ei myyntihetkellä maininnut niistä, olisihan se ollut vielä plussaa lisää. Edessä oli Infinityn 2 tie erkat ja takana Caliberin 2 tiet. Soi itse asiassa melko hyvin, kuulostaa melkein siltä että olisi subikin, noh kohta on :lol:

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

...noi Focalin K2 Power 165 KP on kyllä sairaan hyvä soundiset... todella dynaaminen ja tarkka... mutta ei varmaankaan kovin edulliset... mutta toisaalta eihän köyhällä ole varaa ostaa halpaa... ja kuulin ne Volvossa, enkä tiedä mahtuuko ne edes Alfaan...

http://www.focal-fr.com/car/en/

Avatar
90
Viestit: 8051
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no itsellä 75.ssa edessä DLS:n viis ja varttinen erillisatsi ja samanmerkkiset kuusysit takana, soundi on ihan Ok ja mataliakin irtoaa sen verran ettei subille ole tarvista ainakaan toistaiseksi.. :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Niin, kenelläkään käsitystä missä ne alkuperäisen etuerillissarjan jakosuotimet sijaitsevat, vai onko niitä? Mihin uudet kannattaisi sijoittaa?

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mun mielestä muuta jakosuodinta etupäässä ei ole kuin konkka diskantissa kiinni. Omista Alpinen kajareista tinasin irti konkan ja laitoin sen suoraan diskantin taakse jolloin johdotusta ei tarvinnut muuttaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4143
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Yleensä juurikin näin, että siellä on piuhassa matkan varrella joku konkka ja ehkä vastus. Aikoinaan ostamissani Alpinen 2-tie systeemeissä oli myös sama juttu. Eli siis vanhat kajarit konkkineen pihalle jos ostaa uuden 2-tie setin, siinä pitäisi olla omat konkat yms tarvittavat. Jos ostaa diskantit ja mid/bassot erikseen niin sitten täytyy itse laskea oikeat osat(Good luck :roll: ). Suotimen osathan täytyy laskea täysin diskantti/mid/basso kohtaisesti jotta jaot tulee kohdilleen. Ilmaisia ohjelmia toki löytyy netistä, mutta miten lopputulos toimii IRL onkin aina oma tarinansa...
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Eipä noita jakosuotimia paljon kannata itse tehdä noihin autosarjoihin. Pelkästään elemettien sijoituskin aiheuttaa sen, että laskemalla verifioidut komponenttien arvot ei tuota oikeata tulosta kuuntelupisteessä. Jaot saattavat mennä kohdalleen, mutta tasot heittävät varmasti. Tietysti vastuksilla saadaan tasot hinattua kohdilleen, mutta en usko et maksaa vaivaa, kun kerran settien mukana tulee jo jakosuotimet.
Oliko siis tuo keskiääni-/bassoelementti jätetty kokonaan suodattamatta alkuperäisessä setissä?
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

Maunu kirjoitti:Kaiuttimien johtoja joutuu muokkaamaan uusiksi abikoliittimillä mutta muuten tosi helppo homma.
.
isot pojat johdottaa noi kaikki uusiks.
"turha" prokkis?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Kaalipata kirjoitti:Oliko siis tuo keskiääni-/bassoelementti jätetty kokonaan suodattamatta alkuperäisessä setissä?
Niin minä Maunun vastauksesta ymmärsin. Mutta eikös tuo ole hyvin tyypillistä halvoissa tehdasasennussarjoissa.

Mitenkäs, kun nuo valmiiden 2-tiesarjojen suotimet tulevat yleensä sellaisissa enemmän tai vähemmän kookkaissa bokseissa, niin minne ne kannattaisi piilottaa? Varmaankaan oven sisältä ei löydy sopivaa tilaa?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Mitenkäs, kun nuo valmiiden 2-tiesarjojen suotimet tulevat yleensä sellaisissa enemmän tai vähemmän kookkaissa bokseissa, niin minne ne kannattaisi piilottaa? Varmaankaan oven sisältä ei löydy sopivaa tilaa?
Siellä ovessahan on tilaa vaikka millä mitalla, siis ainakin 156ssa. Pikku vahvarikin voisi mahtua jos oviverhoilun purkaisi mutta itse ainakin tipautin jakosuotimen siitä ovenkahvan reiästä. Ympäristö on pehmustettu joten ei kolkata eikä kilkata vaikka irti onkin ja sitäpaitsi se ovipahvi kaventuu sinne alaspäin mennessään että jakari "kiilautuu" sinne eikä liiku. Ei mikään pro asennus mutta mulle kelpaa :mrgreen:

Niin ja semmoista vielä että itellä Peerlesin D6:t eessä ja aika ronskisti sai oven muoveista louhia tilaa sille bassolle että sai nippanappa mahtumaan. Sisäpuolen ovipelleillekkin joutui näyttämään vasaraa. Sai kuitenkin sopimaan lopulta omille paikoilleen mutten kyllä noita D6:ia suosittele muille laittettavaksi ilman korokepaloja ja niidenkin kanssa epäilen että tulee ongelmaa, senverta oli ikävän muotoinen elementin runko. Asentaessa kävi pari kertaa mielessä miksen ostanut jotain focalin settiä mikä pitäisi mennä heittämällä paikoilleen :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ne jakosuotimet eivät taida olla turhan hyvin vedeltä suojattuna, etteivät pääsisi kastumaan oven sisällä? Sinnehän tulee kuitenkin sadevettä ikkunatiivisteen raosta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ne jakosuotimet eivät taida olla turhan hyvin vedeltä suojattuna, etteivät pääsisi kastumaan oven sisällä? Sinnehän tulee kuitenkin sadevettä ikkunatiivisteen raosta.
Se lasihan tulee alas siihen ovipellin viereen muovin taakse, tarkemmin en ole kyllä purkanut mutta vettä ei kyllä sen muovin takaa lasin suunnalta kyllä ainakaan jakosuotimelle pääse, kosteutta siellä kyllä varmasti on enemmän kuin auton sisällä. Yleensä nuo autosarjoissa olevien jakosuotimien levyt on lakattu vielä erikseen komponenttiladonnassa. Tosin liitokset kyllä hapettuu mutta en usko ovessa sisällä olevan kosteuden olevan paljoakaan suurempi oven sisällä kuin auton sisällä, ei siellä nyt sentään vesi seiso eikä se jakari mahdu edes pohjalle asti jossa sitä vettä voisi olla ellei ämpärillä sitä viskaa.

Jokainen sitten vetää omat johtopäätökset, minullä taäällä kertaa veti helppous pidemmän korren. Nimim. en inhoa mitään enempää kuin autoon piuhan vetämistä. :silly:
Viimeksi muokannut Vode, 08 Elo 2005, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Vode kirjoitti:Jokainen sitten vetää omat johtopäätökset, minullä taäällä kertaa veti helppous pidemmän korren. Nimim. en inhoa mitään enempää kuin autoon piuhan vetämistä. :silly:
Heh, sama vika itsellä. Oven sisään taidan siis itsekin tulevat suotimet tiputtaa. Eipä tarvitse vedellä uusia piuhoja muualle.

Vielä kun joku osaisi suositella kivutta orkkispaikoille sopivaa erillsisarjaa... Impactilta löytyy ainakin tuolla neodyymitekniikalla pirun matalia midbassoelementtejä. Kenelläkään kokemuksia niistä? Tietty joku perinteisempikin elementti varmaan sopii heittämällä tai ainakin korokepaloilla.

Edit: Pioneerin sivuiltahan löytyi näppärä kilke, joka automallin perusteella osasi tarjota sopivia vaihtoehtoja, esim. eteen TS-C1700R 2-way Reference Component, Use adaptor UD-M171. Miltähän tuo mahtaisi kuullostaa...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11245
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, kai ne suotimet siellä menestyvät jollei tule suoraan vettä niskaan. Onhan auto kuitenkin joka tapauksessa sen verran kostea paikka että kunnollisissa suotimissa luulisi olevan suojatut piirikortit ja kullatut liittimet.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Campari
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

Pablo Honey kirjoitti: Heh, sama vika itsellä. Oven sisään taidan siis itsekin tulevat suotimet tiputtaa. Eipä tarvitse vedellä uusia piuhoja muualle.

Vielä kun joku osaisi suositella kivutta orkkispaikoille sopivaa erillsisarjaa...
Nextin hinta/laatu suhteeltaan hyvä ALS-16 sarja menee melkein heittämällä vanhoille paikoille. Se diskanttikin mahtuu alkuperäiselle paikalle hyvin ja sen johdon saa hyvin tiputettua sieltä alas.
Minulla
oli ekassa 156:ssa nämä ja jakosuotimen kiinnitin oven sisälle vahvalla kaksipuolisella teipillä, hyvin se siellä pysyi, jos kosteutta pelkää, niin käärii sen minigrip-pussiin vaaka-asentoon, niin ei mene vesi sisään.
Tosin aika hyvin se oli suojattu muutenkin.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Campari kirjoitti: Nextin hinta/laatu suhteeltaan hyvä ALS-16 sarja menee melkein heittämällä vanhoille paikoille. Se diskanttikin mahtuu alkuperäiselle paikalle hyvin ja sen johdon saa hyvin tiputettua sieltä alas.
"Melkein" heittämällä tarkoittaa, että jonkunlaiset korotuskaulukset pitää joka tapauksessa tehdä? ;)

Tuli muuten tässä vaiheessa mieleen, että tarkoitus on kytkeä ne ihan soittimen vahvistimeen, eli herkkyys olisi kenties aika tärkeä ominaisuus. Noista Nexteistä kaivoin tietoja netistä ja eivät tosiaan hullummilta vaikuttaneet. Ainoastaan saattaapi olla, että vaatisivat erillisen vahvistimen... Vai oliko sulla ihan soittimen perässä?

Edit: Kenelläkään kokemuksia DLS:n PS6-sarjasta? Asennussyvyys (53mm) alkaa olla sitä luokkaa, että tuon voisi saada jo suoraan sopimaan. Diskantit ovat vain vähän kummalliset, kaipa ne tosin jotenkin alkuperäiselle paikalle saa sovitettua.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Yllätin itseni toden teolla ja ostaa räväytin tuon DLS PS6 -sarjan ja asensin sen kertaheitolla. :) Midbasso meni suoraan alkuperäiselle ovikaiutinpaikalle (joskin takaosan muovireikä oli magneetille hieman ahdas), diskantit kiinnitin ilmastointiteipillä myös piiloon alkuperäiselle paikalleen ja jakosuotimet kiilasin oven sisään. Hyvin pysyy, ja etenkin soi!

Ero alkuperäiseen naurettavaan kaiutinsarjaan on lähes korviahuumaava. 8) Bassoon tietenkin kaipais aina vähän lisää syvyyttä ja soittimen vahvistintehokaan ei kummoisiin voimakkuuksiin riitä, mutta näillä pärjää jo pitkälle.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jos jaksat, niin vedä kunnon piuhat akusta asti
ja maadota samaan paikkaan.

Kuva

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Pablo Honey kirjoitti:Yllätin itseni toden teolla ja ostaa räväytin tuon DLS PS6 -sarjan ja asensin sen kertaheitolla. :) Midbasso meni suoraan alkuperäiselle ovikaiutinpaikalle (joskin takaosan muovireikä oli magneetille hieman ahdas), diskantit kiinnitin ilmastointiteipillä myös piiloon alkuperäiselle paikalleen ja jakosuotimet kiilasin oven sisään. Hyvin pysyy, ja etenkin soi!

Ero alkuperäiseen naurettavaan kaiutinsarjaan on lähes korviahuumaava. 8) Bassoon tietenkin kaipais aina vähän lisää syvyyttä ja soittimen vahvistintehokaan ei kummoisiin voimakkuuksiin riitä, mutta näillä pärjää jo pitkälle.
Jos bassoa haluaa lisää niin kannattaa tukkia ne kaiutinritilän reiät. Toi jesse viritys kunnon meininkiä :mrgreen: tosin itelläkin meni diskantit kikkailun puolelle. Poistin ne alkuperäiset ritilät ja laitoin sen diskantin siihen koloon näkysälle ja kiinnitys muovipaneelin taakse porattuihin reikiin nippusiteellä ja kuumaliimalla varmistus.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Seiska5mma kirjoitti:Jos jaksat, niin vedä kunnon piuhat akusta asti
ja maadota samaan paikkaan.
Joo, tuota uudelleenpiuhoittamista vois miettiä sitten, jos innostun laittamaan tolle erkkasarjalle oman vahvistimensa. Sitä ennen taidan antaa olla. Ehkä ens kesänä vois palata hifiasioille... :) Alustavasti voisikin kysyä, että mihin olette vahvistimianne asentaneet, olisko muualla kuin takakontissa (ettei tarvitsisi piuhoja sieltä asti kierrättää) hyviä paikkoja?
Vode kirjoitti:Jos bassoa haluaa lisää niin kannattaa tukkia ne kaiutinritilän reiät. Toi jesse viritys kunnon meininkiä :mrgreen: tosin itelläkin meni diskantit kikkailun puolelle. Poistin ne alkuperäiset ritilät ja laitoin sen diskantin siihen koloon näkysälle ja kiinnitys muovipaneelin taakse porattuihin reikiin nippusiteellä ja kuumaliimalla varmistus.
Itsekin noin puoli minuuttia harkitsin jonkun siistin asennuksen tekemistä, kunnes totesin että paskat ja otin teipin esiin. :mrgreen: Jos se tuolla pysyy, niin hyvä, eipä sitä ulospäin näe, millä menetelmällä ne on kiinnitetty. Pientä askartelua niiden asennus joka tapauksessa vaatii... Liimaa ja ruuveja varmaan itsekin otan esille, jos tuo teippi ajan mittaan pettää.

Avatar
SOCOM
Viestit: 70
Liittynyt: 29 Heinä 2005, 11:29
Paikkakunta: Kotka

subbari

Viesti Kirjoittaja SOCOM »

suosittelen laittamaan eteen esim. dsl erillissarjan, ohuemman version että ikkunat mahtuu auki. Subbari taakse, itsellä kaksi 10" Peerlessiä.
Ainoa seikka mikä asennuksissa tuotti aluksi päänvaivaa, oli vahvistimen johdon läpituonti akulta repsikan jalkatilaan. siellä on sellanen kumitulppa jonka sisässä metalliholkki. holkin reikä on pieni, joten jos meinaa saada paksumman johdon läpi, niin sitä on viilattava. ei kannata viilata liian isoksi. vain sen verran että johto tulee läpi. silloin pysyy ohjaamo tiiviinä.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Itse valitsin vielä helpomman tien ja asensin eteen vain uudet midbassot ja taakse coaksiaalit, niin sinnekin saa vähän diskanttia. Lopputulos kuulostaa hyvältä, eikä hintakaan ollut kummoinen. Merkki oli Audio Design, jota en kyllä ennestään tunne, oli pakko luottaa myyjään. Mutta lopputulos ei ole hullumpi.

Voiko kukaan neuvoa: kaiuttimien vaiheistus teetti hieman töitä. Ensin asensin tyyliin valkoinen miinukseen, mutta viimeinen ovi oli korvakuulolta päinvastoin. Eli onko ovien värikoodaukselle jollakulla selitys?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

alfista kirjoitti:Itse valitsin vielä helpomman tien ja asensin eteen vain uudet midbassot ja taakse coaksiaalit, niin sinnekin saa vähän diskanttia. Lopputulos kuulostaa hyvältä, eikä hintakaan ollut kummoinen. Merkki oli Audio Design, jota en kyllä ennestään tunne, oli pakko luottaa myyjään. Mutta lopputulos ei ole hullumpi.
Audio Design on kyllä laadukkaana tunnettu, joten epäilemättä kuullostaa hyvältä. Mutta että jätit alkuperäisen diskantin paikalleen? En ole noita koskaan kuullut, mutta sitä tohdin kyllä epäillä, että onko niistä yhtään mihinkään. Kunnollisella diskantilla saisit varmaan etupään äänimaailman vielä aivan uusiin ulottuvuuksiin...

Minunkin pitäisi laittaa uudet takamöykkärit. Aivan kamalat nuo alkuperäiset.
alfista kirjoitti: Voiko kukaan neuvoa: kaiuttimien vaiheistus teetti hieman töitä. Ensin asensin tyyliin valkoinen miinukseen, mutta viimeinen ovi oli korvakuulolta päinvastoin. Eli onko ovien värikoodaukselle jollakulla selitys?
En tiedä, minkälaiset johdot takakaiuttimille menee, mutta muistaakseni etupäässä oli kyllä toinen (miinus) johdin enemmän tai vähemmän selkeästi mustalla merkitty. Ainakaan en muista hirveästi epäröineeni, miten päin ne tulee.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Epäilemättä diskanttienkin uusiminen olisi vielä parantanut tulosta, mutta laiskuus ja nuukuus voitti. Suurin vika, eli ala ja keskiäänien pahvinen kopina on kuitenkin poissa.

Takana on kuitenkin edelleen vaivana oviverhoilun resonanssit. Ne kun jaksaisi purkaa ja täyttää villalla.

Kiitti tiedosta. Pitää vielä tarkistaa nuo piuhat, en muistaakseni löytänyt mustia takaa. Minulla on sellainen muistikuva, että ruskeaa käytetään joskus mustan sijaisena.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Sen napaisuuden voi kattoo myös niin että siinä vanhassa skobessa on merkitty + ja siitä sitten katsoo kumpi on kumpi kun liitin käy vain yksienpäin.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Vode kirjoitti:Sen napaisuuden voi kattoo myös niin että siinä vanhassa skobessa on merkitty + ja siitä sitten katsoo kumpi on kumpi kun liitin käy vain yksienpäin.
Vanhassa alkuperäisessä kaiuttimessa (tai liittimessä) ei ollut mitään merkintöjä ainakaan edessä. Sen takia meni mullakin tosiaan hieman arpomiseksi.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Purkasin ne liittimet enkä tajunnut pistää värejä muistiin...

Vaiheistus teettää edelleen töitä. Bassoja riittää, mutta edessä ylemmät keskiäänet kateissa, joten midbassot lienevät eri vaiheessa kuin ovien diskantit. Hommasin oikein yleismittarinkin, mutta käyttö ei ollutkaan itsestään selvää. Onko neuvoja?

Ääntä ensin peliin, mittarin kontaktit piuhoihin? Vai toinen maahan ja se piuha jossa on eloa on +?

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Näkeehän sen napaisuuden kun ottaa soittimesta ISO-liittimen irti ja vertaa siitä.

J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: subbari

Viesti Kirjoittaja J@mo »

SOCOM kirjoitti:suosittelen laittamaan eteen esim. dsl erillissarjan, ohuemman version että ikkunat mahtuu auki. Subbari taakse, itsellä kaksi 10" Peerlessiä.
Ainoa seikka mikä asennuksissa tuotti aluksi päänvaivaa, oli vahvistimen johdon läpituonti akulta repsikan jalkatilaan. siellä on sellanen kumitulppa jonka sisässä metalliholkki. holkin reikä on pieni, joten jos meinaa saada paksumman johdon läpi, niin sitä on viilattava. ei kannata viilata liian isoksi. vain sen verran että johto tulee läpi. silloin pysyy ohjaamo tiiviinä.
Missäköhän kohtaa jalkatilaa tuo metalliholkki tulppineen mahtaa olla? Tein pienen tutkimuksen, enkä löytänyt. :shock:

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Re: subbari

Viesti Kirjoittaja Joksa »

SOCOM kirjoitti:suosittelen laittamaan eteen esim. dsl erillissarjan, ohuemman version että ikkunat mahtuu auki.
Onko tämä ymmärrettävissä, ettei MS6(A) mahdu eteen järjellisellä sovittamisella?

Vastaa Viestiin