Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täälläkin '07 ja yhden vivun tekniikalla.
Ollut myös '06 ja siinäkin yhden vivun tekniikka.

Ajanut ainakin kolmea ~samanikäistä, joku Exclusive-varusteluksikin mainostettu yksilö. Siinäkin yksi vipu. Tuo kallistus olisi kyllä ihana, mutta tämä yksikin vipu menee ihan hiton lattiaan - sen verran, että jalat irtoaa penkistä ja on epämukava.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

2 vipua löytyy. Toisella istuinosa kallistuu ja toisesta säätyy korkeus.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Iltaa.
Tanään liipas 159 2,4 JTDm kone juntturaan. Taitaa olla koneremppa edessä. löytyisköhän joltakulta korjaamo-opusta kyseiseen moottoriin? Helpottais kummasti, kun ei tartteis momentteja metsästellä.
@lfat...

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaihoikko just öljyt?

Tämmönen linkki pölähti hiljattain vastaan toisessa ketjussa: http://4cardata.info/elearn/
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Kylläpä vaan vaihdoin. Mistäs arvasit?
Kiitokset linkistä auttanee kummasti. 8)
Ehjää vaihtomoottoria saa tarjota, jos jollain nurkissa.
@lfat...

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jostain syystä nää tuntuu leipovan öljynvaihdon jälkeen. Ilmeisesti filtterin kanssa on mahdollista tehdä asennusmoka jolla saa öljyä väärään suuntaan...
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Polforea kirjoitti:Jostain syystä nää tuntuu leipovan öljynvaihdon jälkeen. Ilmeisesti filtterin kanssa on mahdollista tehdä asennusmoka jolla saa öljyä väärään suuntaan...
Öljynsuodattimen mukana ei tule muita uusia o-renkaita, kun tuo iso. Koitin laittaa samankokoisen sarjasta repaleisen alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti ei ollut kuitenkaan riittävä.
Nyt tiedän.
@lfat...

Avatar
Mikkeller
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Miten 159:n automaatti-ilmastoinnin saa asetettua niin, että esim. kuskin puolen lämpötilasäätimestä muuttuu samalla vänkärin puolen lämpötila?

Avatar
Mikkeller
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Wolffis kirjoitti:Iltaa.
Tanään liipas 159 2,4 JTDm kone juntturaan. Taitaa olla koneremppa edessä. löytyisköhän joltakulta korjaamo-opusta kyseiseen moottoriin? Helpottais kummasti, kun ei tartteis momentteja metsästellä.
Otan osaa ja toivotan tsemppiä auton kuntoon laittamiseen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikkeller kirjoitti:Miten 159:n automaatti-ilmastoinnin saa asetettua niin, että esim. kuskin puolen lämpötilasäätimestä muuttuu samalla vänkärin puolen lämpötila?
Jos on mono-nappi, niin sillä.

Avatar
Mikkeller
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Aquatica kirjoitti:
Mikkeller kirjoitti:Miten 159:n automaatti-ilmastoinnin saa asetettua niin, että esim. kuskin puolen lämpötilasäätimestä muuttuu samalla vänkärin puolen lämpötila?
Jos on mono-nappi, niin sillä.
Juu ei ole, siinä keskellä on off-nappi, jolla koko IV-kone sammuu.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mikkeller kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:
Mikkeller kirjoitti:Miten 159:n automaatti-ilmastoinnin saa asetettua niin, että esim. kuskin puolen lämpötilasäätimestä muuttuu samalla vänkärin puolen lämpötila?
Jos on mono-nappi, niin sillä.
Juu ei ole, siinä keskellä on off-nappi, jolla koko IV-kone sammuu.
Auto-asennolla ei onnistu myöskään? Eli FULL AUTO tilaan ja sit?

Avatar
Mikkeller
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Aquatica kirjoitti:
Auto-asennolla ei onnistu myöskään? Eli FULL AUTO tilaan ja sit?
Kokeilin myös niin, että näppäsin kummankin puolen Auto-tilaan, niin että Auto-tekstit näytöllä, mutta silti nuo puoliskot säätyi itsenäisesti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pidä sitä vasenta AUTO-nappia pari sekuntia pohjassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Mikkeller
Viestit: 204
Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T
Paikkakunta: Kemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Mikkeller »

Kiitos, nyt onnistu!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Nyt tuo öljynvaihdon riskit alkoi kiinnostamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Nyt tuo öljynvaihdon riskit alkoi kiinnostamaan.
Jos moottorissa on paperisuodatin niin kyllä se pitää laittaa väärinpäin koteloon että saa öljynkierron vaillinaiseksi ja silloin pitää käyttää raakaa voimaa että saa kannen kiinni .
Toinen mahdollisuus on että tiivisterengas asettuu nuonosti ja alkaa vuotaman öljyä ulos mutta sen kyllä huomaa pienen koekäytön jälkeen kurkistelemalla suodin kotelon alueelle .
En näe muuta riskiä .

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tuskin se näkemisestä ole kiinni, että jos viispytty stoppaa hydrolukkoon niin se tapahtuu heti öljynvaihdon jälkeen. Koskaan ei oo ennen käyny ja taas kävi. Kaveri (korjaamoyrittäjä) joskus tuon tapahtuman mekanismin mulle selittikin, mutta en muista miten se meni - pistin kysymystä, katsotaan mitä vastaa. Muistaakseni se kuitenkin liittyi nimenomaan filtteriin.

Kyllä, ihan pirun perverssiä että rakenne on sellainen että noin onnistuu käymään.

Pullakahvit vetoa, että kun Wolffis saa koneen pöydälle ja purettua, niin vitospytyn kanki on hydrolukosta banaanilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Dodi.

Öljylinja filtteriltä eteenpäin menee huohottimen öljynpaluuseen. Jos filtterin alapäässä on liian pieni O-rengas ja öljy kulkee filtterin ohi, voi se päätyä huohottimen kautta imupuolelle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Rema
Viestit: 318
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Rema »

Rema kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
Rema kirjoitti:TriboDyn 75W-140LS Full Synthetic Gear Oil
Miksi noin paksua? Alkuperäinen on 75W-85. Ja miksi kitkalukkolisäaineistettu?
Vaihdelaatikko pitää ääntä 5 ja 6 vaihteella. Ajatus on että saisin vaihdelaatikon kestämään, ja mahdollisesti pinnoituksen kautta äänet vähenemään, jopa poistumaan.
Vaihteet menevät hyvin päälle, jopa pihassa, vanhalla valmistajan suosittelemalla öljyllä, ei aina mennyt vaihde päälle pihassa, tarvitsi konstailla, jos pyrki laittamaan pakin päälle ja se ei mennyt, piti 1 vaihteella nykäistä autoa eteenpäin, samoin jos ei 1 vaihde mennyt päälle niin piti lähteä 2 vaihteella.
Voisin sanoa tällä kokemuksella, että valmistajan suosittelema vaihteistoöljy ei ole toimiva, vaihteiston kestävyys/ vaihteiden kytkeytyminen. Minun valitsema vikositeetti, ei ole oikea? ehjässä vaihteistossa. Jos aletaan käyttää kunnon vaihteistoöljyä tarpeeksi ajoissa, niin silloin pitää valita 75W-90 öljy, tai valmistajan suositteleman viskositeetti alueen öljy.
Vaihdetangon nuppia kun kokeilee ajossa sormilla, niin ei tunnu värinää enää millään vaihteella, vaihteiston äänet ovat pienenneet, mutta eivät ole poistuneet, vielä noin 150 km:n ajolla. Vaihteet menevät päälle hyvin, niin kylmänä, kuin ajossa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Polforea kirjoitti:Dodi.

Öljylinja filtteriltä eteenpäin menee huohottimen öljynpaluuseen. Jos filtterin alapäässä on liian pieni O-rengas ja öljy kulkee filtterin ohi, voi se päätyä huohottimen kautta imupuolelle.

Kiitos varoituksesta. ÖV just ajankohtainen niin pitää katsoa ja miettiä. Tosin järkeilemällä ne virheet tehdään.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4485
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Dodi.

Öljylinja filtteriltä eteenpäin menee huohottimen öljynpaluuseen. Jos filtterin alapäässä on liian pieni O-rengas ja öljy kulkee filtterin ohi, voi se päätyä huohottimen kautta imupuolelle.

Kiitos varoituksesta. ÖV just ajankohtainen niin pitää katsoa ja miettiä. Tosin järkeilemällä ne virheet tehdään.
Eikös 5-pyttisessä riisselissä ole sama filtteri kuin nelipyttyisessäkin ?
Nelimukisessa ei voi kyllä öljynvaihdossa helposti mokata.

2,4 :ssa kannattanee ulkoistaa öljynvaihto, jos nuo rikot yleistyy.
Kai te valutatte normaalisti alakautta vanhan öljyn pois ?
Imuvaihtoa minä en ole harrastanut enkä anna muidenkaan sitä tehdä
autolleni. Niin , ja vain puoliväliin tikkua / näyttöä täyteen Alfan riisselit.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Gasolina
Viestit: 4786
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Polforea kirjoitti:Dodi.

Öljylinja filtteriltä eteenpäin menee huohottimen öljynpaluuseen. Jos filtterin alapäässä on liian pieni O-rengas ja öljy kulkee filtterin ohi, voi se päätyä huohottimen kautta imupuolelle.
Hmm, tämä onkin melko pelottava ominaisuus. Onko tietoa tuleeko väärän kokoista O-rengasta jonkun tietyn filtterin mukana, vai päätyykö se sinne sarjan ulkopuolelta? Konetta voisi pyöritellä startilla, siis käynnistämättä, niin varmistuisi pyöriikö se.
Giulia Super -69

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Ainakaan Mannin filtterissä ei tule muuta, kun se iso o-rinkula siihen kierteen juureen.
@lfat...

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:Eikös 5-pyttisessä riisselissä ole sama filtteri kuin nelipyttyisessäkin ?
Nelimukisessa ei voi kyllä öljynvaihdossa helposti mokata.
Ei kai sillä itse filtterillä niin väliä ole, jos/kun kerran rakennevamma on linjastossa. Saattaa erota paitsi 4/5zyl, myös 156/159 -linjojen välillä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jiitee kirjoitti: Eikös 5-pyttisessä riisselissä ole sama filtteri kuin nelipyttyisessäkin ?
Ei ole. Nelosessa on kahta erilaista.

jalittam
Viestit: 1861
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja jalittam »

En enää uskalla vaihtaa oliota ite.
Vasta sen noin 15 kertaa ehin tekemään orkkis oorenkaalla...

Avatar
Jiitee
Viestit: 4485
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Wolffis kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Jostain syystä nää tuntuu leipovan öljynvaihdon jälkeen. Ilmeisesti filtterin kanssa on mahdollista tehdä asennusmoka jolla saa öljyä väärään suuntaan...
Öljynsuodattimen mukana ei tule muita uusia o-renkaita, kun tuo iso. Koitin laittaa samankokoisen sarjasta repaleisen alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti ei ollut kuitenkaan riittävä.
Nyt tiedän.
Ok, elearnia vilkaistuani ymmärrän. Eli patruunatyyppinen filtteri näissä.... 156 - nelimukisessa se "normaali" kierrettävä metallikuorinen.
Miksihän tuo on vaihdettu idioottivarmasta huonompaan ratkaisuun :roll: ?
Viimeksi muokannut Jiitee, 16 Heinä 2020, 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jiitee kirjoitti:
Wolffis kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Jostain syystä nää tuntuu leipovan öljynvaihdon jälkeen. Ilmeisesti filtterin kanssa on mahdollista tehdä asennusmoka jolla saa öljyä väärään suuntaan...
Öljynsuodattimen mukana ei tule muita uusia o-renkaita, kun tuo iso. Koitin laittaa samankokoisen sarjasta repaleisen alkuperäisen tilalle, mutta ilmeisesti ei ollut kuitenkaan riittävä.
Nyt tiedän.
Ok, elearnia vilkaistuani ymmärrän. Eli patruunatyyppinen filtteri näissä.... 156 - nelimukisessa se "normaali" kierrettävä metallikuorinen.
Miksihän tuo on vaihdettu idioottivarmasta huononpaan ratkaisuun :roll: ?
Koska sellainen metallikuorinen ei ole luonnonystävä
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

niin mimmonen tuo 2.4 tupaöljyn suodinhässäkkä on? ei oo tullu kropattua moista :oops: Aika usein se suodatinkotelon tyhjennysreijän o-rengas tulee uuden suotimen mukana tai sitten suodattimessa on sellainen tiitti ( o-rengas siinäkin) joka kantta avatessa päästää kotelon tyhjäksi
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Q4:seen tuli vaihdettua laturi pari päivää sitten ja nyt palaa taas taulussa lataushäiriövalo satunnaisesti.

Epäilys on että herätevirtaliitin on löysä, jonka seurauksena laturi ei lataa aina.
Mikä mahtaa olla liittimen tyyppi / malli? Onko kukaan koskaan joutunut vaihtamaan liitintä.
On tietty mahdollista, että johtosarja on jostain hankautunut rikki. Täytyy tänään vähän tutkia kunhan kone kylmenee hiukan.

Täytyy varmaankin vetää uusi heräte piuha suoraan ajotietokoneelta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

palkus kirjoitti:niin mimmonen tuo 2.4 tupaöljyn suodinhässäkkä on? ei oo tullu kropattua moista :oops: Aika usein se suodatinkotelon tyhjennysreijän o-rengas tulee uuden suotimen mukana tai sitten suodattimessa on sellainen tiitti ( o-rengas siinäkin) joka kantta avatessa päästää kotelon tyhjäksi
Paperisuodatin. Sen läpi keskelle tulee suodatinkotelossa oleva muovitanko, jonka päässä on pieni O-rengas. Paperifiltteri siis painetaan suodatinkotelon yläosaan kiinni ja sitten rullataan paketti paikalleen.
On kivasti moottorin takana, hieman ahtaassa kolossa. Muistaakseni naftalinjaa ja jotain jäähyletkuja siinä on lähellä, ettei sitä edes meinaa saada suoraan pois...

Yhdenkään käyttämäni tarvikefiltterin mukana ei ole tullut tuota pientä O-rengasta, ainoastaan se iso O-rengas joka on kotelon kierteiden välissä. Hengst ja Mahle on ainakin ollut...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kuva

Kuva


Kuva


Kuva


Kai näistä alkaa tippumaan kärryiltä. Ei kai se huohotin mitenkään ole (en ymmärrä syytä tai järkeä) suodatin koteloon kytkettynä. Eikö se mene tuohon viereiseen "säiliöön". Vai onko idea että suodatinta irrottaessa tuo pieni o-rengas nousee ylös ja päästää öljyt öljypohjaan ja sitä samaa linjastoa käyttää huohottimen öljynerotin?
Mann suodatin eikä ollut kuin iso O-rengas.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Maunu kirjoitti:Q4:seen tuli vaihdettua laturi pari päivää sitten ja nyt palaa taas taulussa lataushäiriövalo satunnaisesti.

Epäilys on että herätevirtaliitin on löysä, jonka seurauksena laturi ei lataa aina.
Mikä mahtaa olla liittimen tyyppi / malli? Onko kukaan koskaan joutunut vaihtamaan liitintä.
On tietty mahdollista, että johtosarja on jostain hankautunut rikki. Täytyy tänään vähän tutkia kunhan kone kylmenee hiukan.

Täytyy varmaankin vetää uusi heräte piuha suoraan ajotietokoneelta.
Itselleni vastailen. Kyseessä on näköjään https://www.ak24.fi/fi/tavarat/sahkoosa ... -5-1-sarja tällainen liitin.
Johto tuntuisi ehjältä laturilta releboksille mittaamalla, mutta voi tietty olla ettei ohmi mittari näytä totuutta, jos on vain osittain poikki.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Wolffis
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Osaakohan joku sanoa onko 2,4 jtdm:ssä sama laatikko kun 2,2 bensavehkeessä?
@lfat...

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei ole sama loota, lähellekään.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: Kai näistä alkaa tippumaan kärryiltä. Ei kai se huohotin mitenkään ole (en ymmärrä syytä tai järkeä) suodatin koteloon kytkettynä. Eikö se mene tuohon viereiseen "säiliöön". Vai onko idea että suodatinta irrottaessa tuo pieni o-rengas nousee ylös ja päästää öljyt öljypohjaan ja sitä samaa linjastoa käyttää huohottimen öljynerotin?
Mann suodatin eikä ollut kuin iso O-rengas.
Tuo pieni o-rengas on kriitillinen, jos kerran kanava tekemisissä huohottimen kanssa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jos oikein ymmärsin niin juurikin molemmat "viemärit" yhdistyy samaan kanavaan, joka on toteutettu niin, että jos filtterin suunnasta tulee öljyä pumppaamalla niin se pääsee huohottimen kautta väärään suuntasn. Kannattaa siis varmistaa että O-rengas on ehjä ja oikean kokoinen ja se, että filsukotelo on kunnolla paikoillaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4485
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:Jos oikein ymmärsin niin juurikin molemmat "viemärit" yhdistyy samaan kanavaan, joka on toteutettu niin, että jos filtterin suunnasta tulee öljyä pumppaamalla niin se pääsee huohottimen kautta väärään suuntasn. Kannattaa siis varmistaa että O-rengas on ehjä ja oikean kokoinen ja se, että filsukotelo on kunnolla paikoillaan.
Suunnittelun kukkanen tämä... selittänee aika ison prosentin 5-sylinterisen riisselin moottoriongelmista vs. nelimukinen, mitä olen aina ihmetellyt.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

koomala
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

Onko kokemuksia, miten nopeasti ääntävä pyöränlaakeri hajoaa lopullisesti? Mietin, että uskaltaako tuolla ajaa parisataa kilometriä hakemaan varaosia. Välystä ei vielä tuntunut, kun kulma ylhäällä heiluttelin.

Huomasin tänään ikkuna auki oikealle kaartaessa kohinaa vasemmasta etukulmasta, enkä keksi mikä muukaan kuin laakeri se olisi. Auto oli kyllä tänään pukeilla keula ylhäällä, mutta en tuolla alueella operoinut. Ei oikein hyvin tämä alfailu alkanut, kun aikaa on mennyt enemmän ropaamiseen kuin ajamiseen. :|

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Riippuu äänestä ja laakerista ja ennen kaikkea tuurista. Etenkin jos kovasti ulisee niin itse pitäisin vauhdin maltillisena (ehkä alle 80) jotta jos leipoo niin että auto hyppää käsistä tuhomäärä pysyy edes jotenkin kurissa, todennäköisesti uskaltaisin ajaa tuon 200km.

Älä panikoi, 159:n kanssa etupyöränlaakerit ei ole kulutustavaraa - ne on aamupalaa. Pidä jatkossa yksi hyllyssä valmiina, niin autossa olevat kestää paremmin, kiitos Murphyn.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Viime marraskuussa alkoi etupyöränlaakeri pitämään ääntä päivää ennen lomareissua. Ajoin Porista Helsinkiin ja takaisin jurnuttavalla laakerilla.
Takaisin tulleessa sekosi nopeusmittari ja ääni oli jo aika kovaa viimeisellä 100km matkalla. Mutta ei se nyt sentään leikannut kiinni. Välystä alkoi olla jo lopuksi reilusti.

Niin ja varaston hyllystä otin uuden laakerin. Kannattaa varautua. Halpis tuntuu kestävän sen 40tkm. Niillä on molemmissa autoissa jo useamman vuoden. 2kpl Ebaystä noin 100€.
Olisikohan RUF autoteile merkkinen.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Onkohan oikeasti sopiva suutin 2.4JTDm:n (147kw) tämä: https://www.nimark.fi/buy/bosch_0445110213/

Joillain muillakin sivustoilla on tuota yli parinsadan suutinta "vastaava".

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja arv »

urhoilija kirjoitti:Onkohan oikeasti sopiva suutin 2.4JTDm:n (147kw) tämä: https://www.nimark.fi/buy/bosch_0445110213/

Joillain muillakin sivustoilla on tuota yli parinsadan suutinta "vastaava".
Taitaa olla pelkkä suuttimen kärki?
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10213.html

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

arv kirjoitti:
urhoilija kirjoitti:Onkohan oikeasti sopiva suutin 2.4JTDm:n (147kw) tämä: https://www.nimark.fi/buy/bosch_0445110213/

Joillain muillakin sivustoilla on tuota yli parinsadan suutinta "vastaava".
Taitaa olla pelkkä suuttimen kärki?
http://dieselcatalog.online/en/bosch/04 ... 10213.html
No ilmankos! Onneksi en kerennyt tilaamaan :lol:

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

https://www.ebay.com/itm/5-x-EINSPRITZD ... %7Ciid%3A1

tuolta saisi suuttimet halvalla. Tosin niitä tulee kaikki 5 kpl.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Maunu kirjoitti:https://www.ebay.com/itm/5-x-EINSPRITZD ... %7Ciid%3A1

tuolta saisi suuttimet halvalla. Tosin niitä tulee kaikki 5 kpl.
Tuo on kyllä halvin hinta, mihin olen törmännyt. Näillä näkymin vain yksi suutin toimii huonosti, joten ei ehkä järkevää tilata koko satsia kun tuota muutakin huolta on.... (ks. pääkanavan viesti).

koomala
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja koomala »

No niin, tuli eilen illalla harrastettua uusi etupyörän laakeri paikoilleen. Kävin Jyväskylän Motonetista hakemassa 119 € SNR:n, kun en joutanut odottelemaan halvempaa vaihtoehtoa muualta. Hakureissulla laakeri äänteli selkeästi, kun rengas osui lätäköihin. Paluumatkalla piti jostain syystä enää vaimeaa kirskahtelua kaarroksissa, joka kuului sekin vain ikkuna auki. Kun vanhan laakerin sai käteen, niin ihan selkeä kohina kuului pyöritellessä, vaikka välystä ei vieläkään ollut yhtään. Kai tuolla olisi huolettomampi kaveri vielä ajellut.

Havaintoja remontista:
- napamutteri lähti helposti Bilteman sinisellä verkkovirtapulttipyssyllä, mutta ei inahtanutkaan Ryobin akkumopolla
- laakeriasetelman alin kiinnityspultti oli tiukassa, eikä sitä mahtunut vääntämään torx-lenkillä riittävällä jatkovarrella. Irrotin alatukivarren, jolloin sai reilusti tilaa ja mahtui avaamaan pultit pyssyllä. Olisi päässyt vähemmällä ähinällä irrottamalla tukivarren heti aluksi.
- laakeri oli tiukassa, mutta kun aikansa mätki takapuolelta lekalla kiinnityspultteihin, niin sai sen verran rakoa, että pääsi ruikkimaan irrotusöljyä kohteeseen. Ruokatauon verran vaikutustusaikaa ja tämän jälkeen lähtikin suht helposti naputtelemalla. Olisi ollut ulosvetäjäkin, mutta en löytänyt hyvää paikkaa sille.
- lekalla sormeen lyöminen sattuu vielä seuraavanakin päivänä :roll:

Orkkis SNR kesti näköjään 180 tkm. Toinen etulaakeri olikin jo aiemmin vaihdettu, mutta takana lienee vielä alkuperäiset. Polforean vinkistä tilasin yhden laakerin jemmaan paikoillaan olevan käyttöikää pidentämään. :-D

urhoilija
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 14:27

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja urhoilija »

Taisi olla niin, että näitä 5-pyttyisiä dieseleitä ei ole Oulun seudulla liian moni vienyt jakohihnaremppaan?
Meni omasta tuo kampiakselin hihnapyörä rikki, niin ajattelin samassa rytäkässä vaihtaa kaiken mahdollisen
(apulaitehihna, jakohihnasarja yms.), mutta tekijäpuljua ei tuosta vain löydy. Vastaukset kyselyihin toistaiseksi
ovat olleet, että "niin tästä pitää irroittaa moottori" ja kun sanoo, että ei pidä, niin vedotaan viralliseen ohjeeseen,
että "tästä lähdetään" :roll:

Edit. Nyt saattoi tulla hyvä vinkki, eli Alppilan autokorjaamo! Varmaan kannattaa laittaa näillä seuduilla asuvien ylös,
ei liikaa löydy Oulusta italopajoja.

Paikalla
Avatar
nipaka
Viestit: 2213
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 159:stä (ja muut 939:t)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

^
Virho ja Raitio viiatteja aikoinaan rassailivat. Jospa Alfakin hoituisi :roll:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Vastaa Viestiin