Pyöränkulmista..

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Pyöränkulmista..

Viesti Kirjoittaja Have »

Käytin tänään autoa nelipyöräsuuntauksessa, ja kun tarkastelin nyt kotona tarkemmin tuota säätöraporttia niin nuo kulmat näyttäisivät olevan yhä ihan miten sattuu..
Auton manuaali kertoo moiset arvot pyöränkulmille:
Etupyörät
- Camber -0*42´ +-10´
- Caster 3*55´ +-30´
- Auraus -2.02 +-1.00

Takapyörät
- Camber -0*53´ +-20´
- Auraus 3.15 +-1.00

* siis asteen merkki.

Korjaamolta saamassani raportissa kulmat ovat taasen seuraavat:
Etupyörät vasen oikea
- Camber -0*23´ -0*56´
- Caster 2*39´ 2*43´
- Auraus -0*04´ -0*04´

Takapyörät vasen oikea
- Camber -0*38´ -1*34´
- Auraus 0*13´ 0*14´

Niin noita katsottaessa etupyörien caster- ja aurausarvot ovat aika kaukana manuaalin ohjearvoista. Sama homma takapyörien auraukselle ja ennenkaikkea vasemman ja oikean takapyörän todella suuri camber ero.
Pitäisikö nuo käydä säädättämässä uudelleen vai ovatko tuommoiset arvot ihan normaaleja? Rengaskokona 205/60R15.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähän ne pitäs siinä manuaalissa olla oikein, mistäköhän ovat säätöarvonsa saaneet?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

No meneekö kiesi suoraan vai mutkitteleeko ku käärme?

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Joo kyllä se suoraan menee. Säätöraportissakin lukee, että kulkusuunta -1 astetta.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1277
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Vietin juuri tuntitolkulla säätöfirmassa noita arvoja ruuvaten. Siellä käytettiin muistaakseni 0.30-toleranssia joka säätöön. En perehtynyt täysin noihin sinun arvoihisi, mutta olisiko niissä käytetty tuota +-0.30-toleranssia joka paikassa (paitsi takapäässä, jossa arvot ovat ihan perseellään), vaikka ohjekirjassa lukee +-0.10. Tosin voihan esim. leveämmille kumeille olla ihan omat numerot.

Tuli todistettua, ettei se ohjelma, josta säätäjä arvonsa ottaa, edes kerro, mistä camberia säädetään (tai kertoo, mutta väärin). Meikäläinen veti kaksi samaan ketjuun kuuluvaa säätämöä läpi, ja molemmissa säädettiin cambereita, vaikka ei tiedetty, mistä niitä säädetään. Ensimmäisessä puljussa oltiin säädetty kaikki kohdat, mutta silti vain puolet säätöruuveista oli avattu. Sen huomasi mm. siitä, että raidetangon säätö piti lämmittää punaiseksi ja roikkua tangossa putkipihdeillä, jota sitä pystyi säätämän. Tanko oli sen jälkeen kuin majavan järsimä, joten toimenpidettä takuulla oltu tehty ennen. Jotenkin tuntuu, että niitä pikku muutoksia, joita noihin lappuihin laitetaan, saa aikaan hakkaamalla ripustuksia kumivasaralla ja vääntämällä niitä kangella. En tosin tiedä.

Suosittelen, että menet toiseen firmaan, ja kysyt mikä kone niillä on. Jos kone (ja ohjelmisto) on sama kuin edellisessä firmassa (lukee luultavsti lapussasi), etsi seuraava firma. Ja pyydä niitä selittämään nuo toleranssit jo ennen remonttia.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Nah, soitan ja kysyn tuosta säätäjafirmasta, että mitä sanovat selitykseksi tuohon. Takapyörien camberit näyttävät olevan niin mutkallaan, että saavat kyllä säätää uudestaan.
Nuo kulmat nimittäin säädettiin takatukivarsien vaihdon yhteydessä, kun vanhat varret olivat vääntyneet. Vääntyneillä takavarsilla vasemman pyörän camber oli -0*30´ ja oikean -1*34´ kun vastaavat lukemat nyt noilla uusilla ja suorilla varsilla ovat -0*38 ja -1*38´.

Eli oikean takapyörän camberi on vain enemmän perseellään kuin lähtötilanteessa.

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Soitin säätöfirmaan, sanoivat ettei 156:ssa ole takapyörien camber-säätöä. Kuulostaa hivenen epäilyttävältä, onkohan kellään varmaa tietoa onko sitä säätömahdollisuutta camberille vaiko ei?

Avatar
MKT
Viestit: 682
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Have kirjoitti:Soitin säätöfirmaan, sanoivat ettei 156:ssa ole takapyörien camber-säätöä. Kuulostaa hivenen epäilyttävältä, onkohan kellään varmaa tietoa onko sitä säätömahdollisuutta camberille vaiko ei?
Muistaakseni ei ole - poppaskonsteilla saattaa onnistua. Nykyautoissa ainoa helposti säädettävissä oleva suure on auraus.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Have kirjoitti:Soitin säätöfirmaan, sanoivat ettei 156:ssa ole takapyörien camber-säätöä. Kuulostaa hivenen epäilyttävältä, onkohan kellään varmaa tietoa onko sitä säätömahdollisuutta camberille vaiko ei?
Varmaa tietoa ei ole, mutta muistaaksi minulle sanottiin samoin kun maanantaina kävin kulmia omaan 156:ni säädättämässä.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

jokihai
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 07:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jokihai »

Ei ole 156:sen peräpäässä säätöjä ei. Käytin itsekin omani tuossa pari viikkoa sitten säädöissä ja havaittiin sama puute.

OT: Have- Mitä tuli kustantamaan takatukivarret ja mistä hankit ?

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Ostin Deltalta 2kpl varsia yhteishintaan 133e. Muukkoselta olisi saanut noin 45e/kpl hintaan, mutta varret olivatkin loppuneet varastosta, joten piti hankkia Deltalta.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuo etupään auraus näyttää minun mielestäni poikkeavan melkoisesti. Suositus 2 mm haritusta ja nyt on melkein nollilla. Se tuntuu varmasti jo tavallista suurempana aliohjauksena. Toisaalta tuo takapään auraus on lähes nolla, niin voi toimiakin. Takapään aurauskulmat eivät aina toimi loogisesti.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Nyt muuten pomppas!

156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
Omassa 156 oli takapää miten sattuu, nyt ohjearvoissa.
Ja vakio/sport säädöt eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kannattaa katsoa mihin säätää.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Takapään auraus on takatukivarsista säädettävissä. Camber kai ei ole jollei sinne värkkää säätöjä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

Eli tuomio on siis, että cambereita ei voi säätää. Googlen hakutulokset viittaavat samaan.

En huomannut ali- tai yliohjautuvuutta lyhyehköllä koeajolla, yhtälailla se tuntui olevan hauska ja tarkka ajettava kuin aina ennenkin.

Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja bomber »

Eli tuomio on siis, että cambereita ei voi säätää.
Ostaa KW:n kynätolpat niin voi säätää camberia.... :lol:
Niistä löytyy säädöt.
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kerros miten KW säädetään camberit!!
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
bomber
Viestit: 76
Liittynyt: 21 Maalis 2004, 03:01
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja bomber »

Kerros miten KW säädetään camberit!!
Tolppien ylemmät reiät johon tulee pyörännavat kiinni on soikeat!!
Voishan sitä soveltaa orkkis tolppiinkin :shock: :shock:
Audi A4 1,8T Avant-02, Alfa 156 2.5v6-99, Nissan Urvan 2.3 Turbo-diesel, Aprillia ditec-03

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

puuha kirjoitti:Nyt muuten pomppas!

156 takapää on säädettävä. Ainakin harituksen osalta. Siellä on epäkesko prikka jossa asteikko. Auki vaan kevyesti ja kierretään prikan puoleista pulttia.
Omassa 156 oli takapää miten sattuu, nyt ohjearvoissa.
Ja vakio/sport säädöt eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Kannattaa katsoa mihin säätää.
Onko nämä vakio/sport säädöt kummatkin manuaalissa? Minkälainen ero ajossa?

Nimim: tänään säätämään menossa

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

BSTR kirjoitti:Takapään auraus on takatukivarsista säädettävissä. Camber kai ei ole jollei sinne värkkää säätöjä.
Kävin tänään kulmat säädättämässä ja olin kanssa siinä luulossa että takapäästä voi säätää vain aurausta, mutta yllätyin kun shellin huoltojamppa sääti takapään caster kulmia niistä iskarien ylemmistä pulteista.

En tiedä onko bilsteinin iskari siihen syypää, että saako vakioiskareita säädettyä sieltä?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin