Tapahtumat kutakuinkin seuraavat:
-joskus viime syksynä. Töihin lähtiessä n. 2 km ajon jälkeen nykäisi muutaman kerran, ja sitten sammui. ensi ajatus oli että tässäkö tää oli, menikö jakohihna poikki. Keräilin rohkeutta ja väänsin avaimesta: saman tien käyntiin. Töihin oli mentävä, eli eteenpäin, kai se poikii jos on poikiakseen. Illalla MES kiinni ja muistista löytyi ECUn havaitsemaan signaalivirheeseen liittynyt koodi, harmi kyllä en merkinnyt ylös koodia. Kuittaus, ja vika pysyi poissa.
Huoletonta ajoa muutama kuukausi.
- Talvisena päivänä töistä kotiin ajaessa auto sammui n. 85 km/h vauhdista, ei vikavaloja, ei mitään. Auto parkkiin bussipysäkille ja muutaman puhelun jälkeen narun perässä kaverin tallille tarkempia tutkimuksia varten. Muistissa oli että kojetaulun vas päästä kuului hento ”naps” samalla hetkellä kun auto sammui. Sammumisen jälkeen kun käänsi virrat päälle, mittaristossa ei syttynyt ”code” valo, eli moottorilla ei ollut ajonestolta lupaa käynnistyä. Tällä tiedolla hyökkäsin tutkimaan sulakkeet, jotka oli tietysti ehjiä. Sulaketaulun yläpuolella hyvässä piilossa on kaksi pienempää sulaketaulua, dokumentoimattomilla sulakkeilla…. Sieltä löytyi palanut 10A sulake. Uutta tilalle, ja kas, code syttyi ja sammui -> kone käyntiin. Kotona MES kertoi seuraavaa: P0404 EGR (tulpattu), P0380 Preheating control unit (tiedossa), P0235 Supercharging pressure (turbon siivet jumissa), P0101 Air flow meter (käytin Ilmin johtoa irti, jos olis auttanut), P1320 CAM/CRANK signal, P07404 clutch signal (tarvis vähän säätää rajakytkintä) , P0606 Control unit faulty. Kaikki sai kuitattua pois, takaisin tulivat EGR ja hehkun rele-virheet. Kovaa ajoa, ajetaan vika ulos.
Alkuviikosta töistä kotiin ajaessa rupesi vähän nykimään, oire paheni mitä lähemmäs kotia pääsin. Jossain välissä syttyi myös vikavalo. Kotona MES kiinni ->kaasupolkimen anturi kiukuttelee. Liitin pelkääjän jalkatilassa auki-kiinni, koodit pois ja koeajolle. ei nyi, ei nypytyä.
Seuraavana päivänä töistä tullessa nypytys palasi, joten päätettiin teurastaa varaosaraadosta ”uusi” anturi. No se on oma tarinansa… ei saatu vaihdettua, jatketaan ajoa nypyttäen.
Toissapäivänä töihin ajaessa moottoritiellä n. 100 km/h vauhdissa kone seis. Eipä hätää, uusia sulakkeita on mukana, vaihdetaan ja jatketaan töihin. Paitsi että sulakkeet oli ehjiä. Heti sammumisen jälkeen kokeilin startata, kone pyöritti mutta ei käynnisty. Code-valo syttyy ja sammuu niin kuin pitää. Sulakkeiden pois-takas-jumpan jälkeen Code ei enää sammu, eli käynnistysyritykset on turhia. Muutama puhelu ja narun päässä emännän työpaikan pihalle, kaverin kyydissä töihin ja suunnittelemaan pelastusoperaatiota illaksi. Kaveri+koukkuauto alle, puomi kotoa ja potilaan luoksi. Puomilla kotiin ja ihmettelemään. MES kiinni, ei virheitä. Mutta mitäs mitäs, näyt mitään arvoja missään kentässä. Moottorin ECUun pääsi normaalisti kiinni, mutta etusivulla ei ollut mitään tietoja, ei moottorin koodia, ei mitään. Myöskään muille välilehdille ei tullun mitään tietoja. Jaahas, olisko Ecu kärähtänyt… No onneks on vararaadossa ECU. Mutta ennen ”uuden” ECUn vaihtoa päätin vilkaista mitä matolaatikko elikkäs ECU on syönyt. Potilas pöydälle, laatikko auki ja luupin kanssa piirilevyn tinaukset läpi. Ei kylmäjuotoksia pikaisen tutkistelun perusteella. Otin lastun irti pitimestään, ja pitimen irti piirilevyltä. Tässä vaiheessa tuli ilta. Aamulla töihin emännyksen autolla, illalla kotiin ja talliin ajatuksena lähteä teurastamaan luovuttajaa. Päätin kuitenkin vielä kasata vanhan ECUn, laitoin takaisin autoon, johdot kiinni ja avaimesta käyntiin…
Tähän mennessä viimeisen korjauksen jälkeen ajettuna n. 70 km, ei ongelmia.
Olisiko käynyt niin että lastun kaulus oli huonosti kiinni tai pidin huonosti paikallaan, tämä olisi sitten oireillut miten milloinkin? Tiedän, että toi lastu on ollut irti (ihan ite otin) ja sen tilalla on kokeiltu toista lastua, joka oli perimätiedon mukaan teholastu. Sillä autoa ei kuitenkaan saanut käyntiin, vaan code-valo jäi palamaan kun virrat käänsi päälle. Voiko sulake palaa tommoisen vian takia? Noista kolmesta sammumisesta kaksi on tapahtuneet sulalla asfaltilla, ei ole ollut mitään töyssyä tms, ensimmäinen sammuminen tapahtui kotitiellä joka on aika möykkyinen, varsinkin talvella.
Ei kai tässä auta kuin jatkaa ajoa ja toivoa että laulu jatkuu, mittarissa kuitenkin vasta 440 tkm
