Ruiskun vikavalo syttyy
Valvoja: Moderators
Ruiskun vikavalo syttyy
1.8 156 Alfa ja ruiskun vikavalo alkanut putkahdella säännöllisesti näkyviin. Onkohan suuttimet likaiset? Tai kenties merkki siitä että ilmansuodatin tukossa? Pitäis vaihtaa 40tkm välein, nyt 46tkm sitten vaihdettu viimeksi.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit, niin melko varmasti selviää, että miksi se ruiskun vikavalo välillä näyttäytyy ....Suuttimien likaisuus ei yleensä sytytä tuota valoa, eikä myöskään se, jos ilmansuodatin on ns "yliajalla"...
Sellaista kysymystä sinulle, että silloin, kun se ruiskun vikavalo palaa, niin toimiiko auto normaalisti, tai huomaako auton käytöksessä mitään epätavallista?
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Auto toimii normaalisti vaikka valo syttyy, ei mitään erikoista ainakaan huomaa.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
OK...No käytä se jossain vikakoodien luvussa, niin sitten tietää, että mikä sen ruiskun vikavalon syttymisen aiheuttaa ...
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Voi olla vaikka valitus nokka-akselin anturista. Menee samalla kun vaihtaa jakopään... Itse ajelin mm. jonkun 20-30tkm tuon kanssa. Kulutusta se vähän lisäsi, mutta eipä muuta vaikutusta.
Mutta vikakoodinlukuun, koska voi olla myös lambda. Jos vilkkuu eikä vaan pala, niin sitten sitä kutsutaan vitsinä "katalysaattorinvaihtovaloksi".
Mutta vikakoodinlukuun, koska voi olla myös lambda. Jos vilkkuu eikä vaan pala, niin sitten sitä kutsutaan vitsinä "katalysaattorinvaihtovaloksi".
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Valo alkoi syttymään jonkun aikaa sen jälkeen kun kannentiiviste vaihdettiin loppusyksystä, ilmat oli jo kylmenneet joten voiko esim. jäätäminen aiheuttaa tuota valon syttymistä?
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Totaa, ei jäätäminen aiheuta kyllä tuota.....Mutta, jos kannentiivisteen vaihdossa on käynyt joku kämmi, tai joku anturi ottanut itseensä, niin sen takia valo voipi vilkkua .....mutta edelleen, käy luetuttamassa VIKAKOODIT, niin hommaan saadaan jonkinlainen selvyys
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Täytyy tehdä niin, kiitos vastauksista.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Juu...Kannattaa, niin ....ei tarvitse arvailla,että mikä on vikana (Se arvailujen kautta tehty korjaus, on usein se Kallein vaihtoehto ).
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Ongelma selvisi, vaihdoin kaikki puolat + puhdistin ilmamassamittarin. Ei ole enää v-valo syttynyt, vaihdoin myös ilmansuodattimen.
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Vaan tuleeko takaisin kun tulee kylmemmät ilmat?
-00 156 2.0 ts teki tuota samaa, ja pakonokka-akselin tunnistinhan siellä sammuili satunnaisesti.
Lämpötilariippuvainenkin tuo raukkaparka oli.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 05 Tammi 2019, 18:56
- Car(s): Alfa Romeo 156 V6
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Niin, kun nämä on tehty alunperin sinne Italian lämpöön , niin kylmät kelit saattavat aiheuttaa ns:mielipahaa näille Alfoille
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
Nää Italian orit ei tykkää ilmeisesti suomen pakkasista?
Re: Ruiskun vikavalo syttyy
centro style kirjoitti: ↑23 Huhti 2021, 19:47Niin, kun nämä on tehty alunperin sinne Italian lämpöön , niin kylmät kelit saattavat aiheuttaa ns:mielipahaa näille Alfoille
No oikeastaan ei tässä haettu näitä, vaan sitä että bosch:sin tunnistimet tuuppaavat hajotessaan olemaan lämpötilaherkkiäkin.
Italiaanoilla on tullut pärjättyä kyllä talvella hyvin ja 156:nen TS on tainnut olla lämpysimmästä päästä oleva talviauto mitä mulla on ollut.
156 JTS sitten taas ei ollut ja 127:kin ei ollut kuumimmasta päästä mutta silläkin aikoinaan kohtuullisen kovisssa pakkasissa ajeltiin.
Jännäksi homma meni vasta yli 30 asteen pakkasilla, tai sitten olisi pitänyt ostaa uusi akku.
Ruiskulliset koneet on kyllä lähteneet omin voimin ilman lisälämpöä avaimesta neljänkympin nurkille ja joskus on tainnut olla kylmempääkin.