2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Potilas on Giulietta 2010, 2.0 170hv jtdm2.

Kulku on alkanut olla hetkittäin nykivää. Nyppimistä tapahtuu vain pintakaasulla ajellessa, kierrokset n. 1500-2000 välillä. Vetoja ja vääntöä on normaalisti eikä mikään vikavalo syty. Ei liity myöskään DPF:n regenerointiin ja kulutus ainakin auton itsensä mukaan on aivan normaalia. Nykii vakkarilla ja ilman.
Olen ollut huomaavinani, että tätä tapahtuu pääsääntöisesti pidemmän stopin jälkeen. Esimerkiksi aamuisin kun auto on seissyt yön tai työpäivän jälkeen kotiin lähtiessä. Nykiminen myös tuntuisi vähenevän tai poistuvan hetken ajelemisen jälkeen, tai sitten sitä vaan muuttaa ajamistaan siten että pitää kierroksia korkeammalla jolloin meno on tasaista.

Aivan täydellisenä laukauksena pimeään: En tiedä voiko tällä olla mitään tekoa kylmästöinnin kanssa. Funtsin vaan, että vika alkoi nyt kun nämä säät muuttuivat kesäisiksi. Noiden pidempien stoppien jälkeen kabiini on ollut selkeästi lämmin ja ilmastointi on joutunut töihin. Ilmastointi sinällään toimii, mutta voisiko siinä oleva jokin orastava vika tai kytkeytyminen päälle -pois aiheuttaa moista nyppimistä. Onhan se kuitenkin jonkinlainen kuorma moottorille.

Ajatuksia?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitä sanoo EGR:n asennon pyynti ja toteuma? Jos auto odottaa täytöstä tuolta suunnalta, mutta saa sitä joko liikaa tai ei tarpeeksi, kun venttiili takkuaa tai linja alkaa olla tukossa, voisi aiheuttaa nykimistä jo ennen vikakoodia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Hyvä pointti. Tarttee laittaa kone kiinni autoon ja katsoa mitä se kertoo.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ilmastoinnin poissulkeminen on todella helppoa - napista AC pois ja jos vaikuttaa, siellä suunnassa voi sitten yllätys löytyäkin.

Mulla oli 156, johon oli laitettu 650g kylmäainetta (konepellissäkin tuo määrä), vaikka oikea määrä sille kylmästöinnille oli 400 tai 450g - en enää muista, kumpi.
Kovalla lämpötilalla kun ilmastointi tosissaan teki töitä, aiheutti pahimmillaan niin järjetöntä nykimistä ettei autolla käytännössä voinut ajaa. Onneksi tajus syyllisen niin osas selvitellä :P

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Meidän 2011 vm, nopeus seilaa 80-90 nopeudessa cruisella ajaessa..
Dpf ja egr off..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Löytyikö mitään lääkettä tähän @tritonus?

Itselleni ilmaantui täsmälleen samat oireet samaan moottoriin 159:ssä...

Havaintona vielä se, että tyhjäkäynti pumppaa kun vika on päällä. Yleensä sammutus ja uudelleen käynnistys helpottaa.
Tyhjäkäynnin pumpatessa imusarjan ilmanlämpötila huitelee korkealla >80, tulisikohan egr:n läpi vähän ylimääräistä??

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tritonuksen kanssa tuota EGR:n toimintaa kertaalleen MESsiteltiin, mutta eihän se vika silloin tullut päälle :(
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Puhdistin tänään egärrän. Huomen aamulla näkee oliko mitään vaikutusta. Imusarjan lämmöt näyttäisi tippuneen...

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tätä tosiaan tullut nyt ihmeteltyä MES:n kanssa.
Mitään selkeää aiheuttajaa en mielestäni ole löytänyt.
EGR:n pyynti ja toteutuma seuraavat aika kivasti toisiaan. Ihmeellistä sahalaitaa se piirtää välillä. Ei mitään isoja huippuja, mutta kuitenkin. Näissäkin toteuma seuraa, mutta viiveen vuoksi osuu välillä just toteuman piikki pyynnön pohjan kohdalle. Voisko nämä olla sit ne nykimiset. Mutta ovatko oire vai syy nykimisille.

Siellä oli myös pari kohtaa jossa toteuma ihmeellisesti piikkaa vaikka pyynti olis tasainen.
RiQ kirjoitti:
09 Kesä 2021, 17:02
Puhdistin tänään egärrän. Huomen aamulla näkee oliko mitään vaikutusta. Imusarjan lämmöt näyttäisi tippuneen...
Oliko apua vaivaan?

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja RiQ »

^ ei ollut :( Jatkoin eilen vielä purkilla Forten diesel intake cleaneria, mutta tänä aamuna edelleen samat oireet...

Täällä kanssa EGR:n pyynti ja toteutuma kohdallaan.

Ihmetyttää erityisesti kaksi asiaa:
1. Miksi nykiminen esiintyy aika tarkkaa 1500 rpm kohdalla?
2. Miksi sammuttaminen ja uudelleen käynnistys helpottaa?

Mikä sähköinen ohjaus siis toimii 1500:ssa ja resetoituu uudelleen käynnistettäessä?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Pahus.

Mä olen hämmästellyt vian esiintymistä vain pidemmän seisomisen, esimerkiksi yön tai työpäivän jälkeen. Tarttiskin kokeilla vielä tuo, että vaikka aamusella nykimisen ilmaantuessa käynnistää uudestaan ja katsoo poistuuko vaiva sillä vai vaatiiko se sen hetken ajelun.

Mulla kierrosalue on hieman leveämpi, 1500-2000 noin suurinpiirtein. Eikä tuollakaan alueella nykäse kertaakaan jos on vetoa tai moottorijarrulla. Vain pintakaasulla ajellessa.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Päivitystä tähän, tapahtunut tähän mennessä:
- tulpattu EGR jäähdyttimen toimilaite - ei vaikutusta (ajattelin, että ei avaudu koneen lämmetessä)
- tulpattu EGR jäähdyttimen ohjaussolenoidi - ei vaikutusta
- irrotettu EGR venttiilin plugi - nykiminen poistui täysin, vikakoodit päällä luonnollisesti
-> vaihdettu uusi EGR venttiili - ongelma palasi
- kolvattu kaasuläppäkotelon piirilevyn liittimen juotokset - ongelma pysynyt poissa toistaiseksi

video samasta härpäkkeestä opelissa ja sen kolvauksesta:
https://youtu.be/swYSuPYY_e4?t=327

Jännää sinällänsä, koska ko. osan vaihdoin vuosi sitten. Alkuperäinen alkoi antaa vikakoodia, mutta ei aiheuttanut minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Huomasin myös, että tämä autodocista Pierburgina ostettu osa on alunperin magnetti marelli, josta on viilailtu numeroita pois ja laitettu uusi tarra :shock:
Liitteet
159 kappyra.png
159 kappyra.png (168.99 KiB) Katsottu 3536 kertaa

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

RiQ kirjoitti:
21 Heinä 2021, 11:01

- kolvattu kaasuläppäkotelon piirilevyn liittimen juotokset - ongelma pysynyt poissa toistaiseksi

video samasta härpäkkeestä opelissa ja sen kolvauksesta:
https://youtu.be/swYSuPYY_e4?t=327

Jännää sinällänsä, koska ko. osan vaihdoin vuosi sitten. Alkuperäinen alkoi antaa vikakoodia, mutta ei aiheuttanut minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Huomasin myös, että tämä autodocista Pierburgina ostettu osa on alunperin magnetti marelli, josta on viilailtu numeroita pois ja laitettu uusi tarra :shock:
Hyvä kuulla. Mites tuon kotelon liitin, oliko siinä nähtävissä ihan selkeä vika, vai juotitko sen uusiksi ihan vaan yhden vikamahdollisuuden poistaaksesi?

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Ei näkynyt mitään selkeää vikaa...

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Nyt olis pieni mahis siitä, että syy nykimiselle löytyi.
Vaihdoin eilen vaihdekepin asentotunnistimen ja fiksasin ahtoletkun.
Asentotunnistin nykimistä tuskin on aiheuttanut, mutta ahtoletkun kohdalla olen varovaisen toiveikas.

Ahtoputkesta oli pettänyt o-rengas liitoksesta ennen cooleria. Ei mikään iso vuoto, mutta vuotipa kuitenkin. Uuden putken saapumista odottamaan liitos elvytettiin miten kuten, ja nyt aamulla auto ei nykinyt oikeastaan ollenkaan, ei ainakaan sillä siivolla kuin yleensä.

Katotaan nyt tulevinakin päivinä ja uuden ahtoletkun vaihdon jälkeen miten pelaa. Toivon parasta.

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Tänään aamusella leimalle täysin tasaisesti kulkevalla autolla. Ahtoletku oli pysynyt kuivana, eli väliaikaispaikka ahtoletkussa on toistaiseksi pitänyt. Näin kahden aamun perusteella sanoisin omalla kohdallani tämän ongelman selvinneen, eli nähtävästi pienikin vuoto ahtoletkussa voi aiheuttaa tällaistakin.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Terve
Meillä tekee samaa. Joskus nykii joskus ei. Voi olla vaikka viikon nykimättä ja sitten taas nykii. Onkos vika pysynyt poissa ahtoputken vaihdon jälkeen?
Jarno

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

On pysynyt poissa.
Tuo paikattu ahtoletku vaihtui lopulta uuteen, mutta tosiaan sen pikku vuodon korjaamisen jälkeen ei ole nykinyt.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Terve
Tuossa omaa tutkailin, niin turbolta tulevat ahtoletkut kosteita, ja kas kas välijäähdyttimen pää myös. Joten vaihtoon menee sitten koko setti.
Kysymys onkin, mistä näkisi kaikkien tarvittavien osien varaosanrot?

Avatar
tritonus
Viestit: 229
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Kyllähän ne tuolla eperissä lukee, mutta sparetolta ei ainakaan niillä numeroilla löydä mitään.

Sparetolla sen sijaan tarjontaa selaamalla on pari eri ahtoletkun pätkää, toinen on varmuudella se coolerin jälkeen tuleva ja toisen luulen olevan just ennen cooleria oleva pätkä.
Mä ostin sen ahtimelta lähtevän ja läpivientiin päättyvän pätkän marmorilta. Paitsi ettei sitä meinannut löytää oikein mistään, niin se oli Deltassa myös huokein, mikä ei kuitenkaan tarkoita varsin halpaa. Se muovikotelo siinä letkussa sisältänee kultaa.

Ainakin oman paikkakunnan Deltan varaosamyyjältä on saanut osanumerot ihan kysymällä. Toimitukset Italiasta kun voivat kestää helposti yli kuukauden, niin ymmärrystä löytyy jos osaa haluaa etsiä muualtakin.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Terve
Joo Deltasta mäkin taidan käydä kysymässä ne varaosa nrot.
5 eri varaosaa löysin putkille ja 3 putkea kai riittää.
Mikäs toi eperi on?

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja A Bart »

jhelen kirjoitti:
01 Touko 2022, 21:07
Mikäs toi eperi on?
Varaosakatalogi mistä näkee vaikka runkonumeron perusteella autoon sopivat varaosat.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Pääseekös sinne eperiin ihan tavallinen tallaaja ?
Ja jos pääsee, linkki olis kiva.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Ja sellainen jossa olisi turbokin, paljon sitä eri eper sivustoja löytyi mutta ei sellaista missä olisi turbon osat

Mk3
Viestit: 144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 07:13

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Mk3 »

Kokeile mun ePERiä
|
|
\/
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Eperi on sitten välillä tosi loogisen tuntuinen. Tuolla kun etenee Alfa Romeo -> Spare Parts -> Giulietta -> Giulietta X7 -> 102 Fuel Injection system -> 10247 Heat Exchanger Pipeline -> 10247-030 Turbine coller piping, löytää sopivannäköistä kuvaa ja palikkaa, mutta kannattaa filtteröidä/hakea heti etusivulta VIN-koodilla niin ePer heikentää sopimattomat osat pois näkyvistä.

2.0JTDm 170hv, ahtimelta lähtee letku 50520796, joka kohtaa liitospalan 50519327, siitä jatkaa letkulla 50509799 välijäähdyttimeen. Näitä ei sitten ole filtteröity VIN:llä vaan haettu mallin perusteella, joten kannattaa tarkistaa.

Voi hyvin olla ettei matchia löydy tarvikemarkkinoilta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Joo tota mä just etsin, ei ollut kohtaa turbo vaan jotain muuta. No löytyi. Meillä on 140hv versio. Kysäsin silti delta-autostakin varaosa nrot varmuuden vuoksi. Onpa jotain mitä verrata.

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Ja ilmeisesti cc1.4, cc1.6, cc1.8 ja cc2.0 tarkoittavat moottorin tilavuuksia ja 125kw on se 170hv malli 2.0 dieselistä

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Deltasta saadut varaosanrot ja kyseessä siis 2011, 2.0 140hv diesel


Turbolta lähtevä letku 50520795
välilaippa 50521124
Coolerille menevä letku 50509799
Cooleri 50514486
Coolerilta lähtevä letku 50509801
välilaippa 50519329
imusarjaan menevä letku 50530221

jhelen
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2019, 19:38
Car(s): Giulietta 2.0 jtd -11

Re: 2.0 JTDM2 nykii pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja jhelen »

Ja tämähän tuli kuntoon yhden venttiilin vaihdolla.
https://lepeupleelectrique.fr/en/alfa-r ... e-driving/
First thing, inspect the pressure regulator
Totahan ei voi mitenkään järkevästi tarkistaa vaan suoraan vaihtoon.
Eipä ole sen vaihdon jälkeen kertaakaan sammunut eikä noita välijäähdyttimen letkuja ja muita ole vieläkään vaihdettu.

Vastaa Viestiin