tyypitin 156 1.8 TS:n ja JTS:n
Valvoja: Moderators
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
tyypitin 156 1.8 TS:n ja JTS:n
Molemmat oli pikkasen hiljaisempia kuin oma -00 TS 73 tkm ajettu. 1.8 TSkävi yllättävän tasaisesti ja siististi vaikkei tasapainotusakseleita olekaan. Kierrosherkkyyttä oli mukavasti ja moottorin ääni asiallinen. Ajonhallintajärjestelmä oli ihan hyvä eli ei nykinyt ja pelasi huomaamatta - periaatteessa en vain oikein pidä niistä - tykkään mieluummin ohjailla autoa itte. Satasen nopeudne jälkeen omaan TSsään verrattuna 1.8 tuntuin jotenkin kuristetulta eikä ottanut kierroksia yhtä iloisesti.
JTS, josnka ajoin jo aimmein oli taasen vääntävämpi alakierroksilla ja yläkierroksill atehoakin enemmän, mutta äänensävy moottorissa ei yhtä hyvän kuuloinen. 2.0 TS kuulostaa kivemmalta yläkierroksilla.
Uusi sisutus on periaatteessa entistä laadukkaamman oloine ja siten hyvä, mutta entisen ratin olisivat saaneet säilyttää. Keskellä kojelautaa oleva tötsä on jotenkin eri sarjaa muun kojelaudan kanssa. Samaten keskikonsolin muotoilu miellytti enemmän vanhemmassa, vaikka uusi sinäsnsä vaikuttikin laadukkaammalta lähinnä pintamateriaalien ja sovitusten osalta. Minusta olis ollut parast asäilyttää entinen kojelauta ennallaan muotoilun suhteen ja tarvittaessa vaihtaa mmateriaalit laadukkaampiin - minulta ei tosin kysytty neuvoa sitä suunniteltaessa eli joku on varmastikin ollut eri mieltä Ne uusitttuun versioon lisätyt nappulat jotenkin vaikuttaa liialta, koska kojelaudan muotoilu muuten on jotenkin minimalistinen nappuloiden paljouden suhteen...
Toinen autoista oli Sportwagon - jousitus vaikutti pikkasen pehmeämmältä kuin sedanissa - ero ei suuri.
Verhoilumateriaalina oli mustapohjainen ja punapilkkuinen kangas. Ounaisessa autossa ihan kiva - oviin olisin kaivannut vain jotain värikontrasria enemmän, koska mustassa kehyksessä oli musta kangsa keskellä - ne punaiset pilkut siinä oven verhoilukankaassa ois ollu ihan kivoja. Kromireunukset ilmasuutinten ympärillä oli ihan mukavan näköiset.
Sähköllä säädettävä ristiseläntuki jäi autoista mieleen - se oli sen verran voimakas, että ainakin allekirjoittanee täytyi pitää sitä laimeimmassa asennossa. Tykkään enemmän kyynärtuesta, joka on omassa autossa ilma sitä lokeroa, joka oli mahdutettu uuteen.
Summa summarum - Ajossa ei isoja eroja huomannut omaan autoon - sisusta oli vain uusissa laadukkaamman tuntuinen ja varusteit ajonkin verran lisää.
JTS, josnka ajoin jo aimmein oli taasen vääntävämpi alakierroksilla ja yläkierroksill atehoakin enemmän, mutta äänensävy moottorissa ei yhtä hyvän kuuloinen. 2.0 TS kuulostaa kivemmalta yläkierroksilla.
Uusi sisutus on periaatteessa entistä laadukkaamman oloine ja siten hyvä, mutta entisen ratin olisivat saaneet säilyttää. Keskellä kojelautaa oleva tötsä on jotenkin eri sarjaa muun kojelaudan kanssa. Samaten keskikonsolin muotoilu miellytti enemmän vanhemmassa, vaikka uusi sinäsnsä vaikuttikin laadukkaammalta lähinnä pintamateriaalien ja sovitusten osalta. Minusta olis ollut parast asäilyttää entinen kojelauta ennallaan muotoilun suhteen ja tarvittaessa vaihtaa mmateriaalit laadukkaampiin - minulta ei tosin kysytty neuvoa sitä suunniteltaessa eli joku on varmastikin ollut eri mieltä Ne uusitttuun versioon lisätyt nappulat jotenkin vaikuttaa liialta, koska kojelaudan muotoilu muuten on jotenkin minimalistinen nappuloiden paljouden suhteen...
Toinen autoista oli Sportwagon - jousitus vaikutti pikkasen pehmeämmältä kuin sedanissa - ero ei suuri.
Verhoilumateriaalina oli mustapohjainen ja punapilkkuinen kangas. Ounaisessa autossa ihan kiva - oviin olisin kaivannut vain jotain värikontrasria enemmän, koska mustassa kehyksessä oli musta kangsa keskellä - ne punaiset pilkut siinä oven verhoilukankaassa ois ollu ihan kivoja. Kromireunukset ilmasuutinten ympärillä oli ihan mukavan näköiset.
Sähköllä säädettävä ristiseläntuki jäi autoista mieleen - se oli sen verran voimakas, että ainakin allekirjoittanee täytyi pitää sitä laimeimmassa asennossa. Tykkään enemmän kyynärtuesta, joka on omassa autossa ilma sitä lokeroa, joka oli mahdutettu uuteen.
Summa summarum - Ajossa ei isoja eroja huomannut omaan autoon - sisusta oli vain uusissa laadukkaamman tuntuinen ja varusteit ajonkin verran lisää.
MP
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Olipas samanlaisia huomioita, kuin mitä itse tein tyypitettyäni isäni JTS:n! Äänet, alavääntö, sisustuksen plussat ja miinukset...Et tainnut nähdä uusitun konttorin yövalaistusta - mahtavan näköinen. Punaista kuin Pariisilaisessa bordellissa!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Vanhassa kojelaudan valaistuksessa on huonoa ainakin se, että pitkien valojen merkkivalo ottaa silmiin, kun on liian kirkas. Punainen taustaväri uudessa on varmaan aika kiva - täytyy yrittää kuvitella miltä se näyttääVittorio Jano kirjoitti:Olipas samanlaisia huomioita, kuin mitä itse tein tyypitettyäni isäni JTS:n! Äänet, alavääntö, sisustuksen plussat ja miinukset...Et tainnut nähdä uusitun konttorin yövalaistusta - mahtavan näköinen. Punaista kuin Pariisilaisessa bordellissa!
MP
Lisäksi uskaltaisin väittää että kovin aurinkoisella säällä ei vihreävalkoinen väriyhdistelmä oli kovin selvä.MP kirjoitti: Vanhassa kojelaudan valaistuksessa on huonoa ainakin se, että pitkien valojen merkkivalo ottaa silmiin, kun on liian kirkas. Punainen taustaväri uudessa on varmaan aika kiva - täytyy yrittää kuvitella miltä se näyttää
'00 T.Spark ja 73 tkm mittarissa muuten minullakin.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Ryövään Wanhan aiheen, kun osui selatessa vastaan.
Tuossa katsellut 156:sia sillä silmällä ja joku -03/-04 akselille saattaisi painua pudjetin puolesta. Järki jollain tapaa puoltaisi 1.8:ia, mutta tunne olisi JTS:n kannalla. Samoissa hinnoissa näkyy pyörivän ja SW näyttäisi olevan JTS:nä yleisempi.
Kysymys: onko noi JTS:sät oikeasti sellaisia "vikapesäkkeistä", kuin pelkään? Mihin vuosimalliin osuu ne nokka-akselivammaiset erät? Molemmilla aikanaan ajanut ja 1.8 -01 ei oikein sytyttänyt ja JTS -03 taas tuntui silti jollain tapaa puhdittomalta (verrokkina tosin V6 vanhus), oliko tuossa vikaa vai ei, sitä en osaa veikkailla.
Nyt viikonlopun kunniaksi kunnolla mutua ja mielipiteitä tai vaikka kokemuksiakin.
Joojoo, osta V6... mutku perse ei kestä. Vanhaa en halua ja uudemmat on budjetin ulkopuolella .
Tuossa katsellut 156:sia sillä silmällä ja joku -03/-04 akselille saattaisi painua pudjetin puolesta. Järki jollain tapaa puoltaisi 1.8:ia, mutta tunne olisi JTS:n kannalla. Samoissa hinnoissa näkyy pyörivän ja SW näyttäisi olevan JTS:nä yleisempi.
Kysymys: onko noi JTS:sät oikeasti sellaisia "vikapesäkkeistä", kuin pelkään? Mihin vuosimalliin osuu ne nokka-akselivammaiset erät? Molemmilla aikanaan ajanut ja 1.8 -01 ei oikein sytyttänyt ja JTS -03 taas tuntui silti jollain tapaa puhdittomalta (verrokkina tosin V6 vanhus), oliko tuossa vikaa vai ei, sitä en osaa veikkailla.
Nyt viikonlopun kunniaksi kunnolla mutua ja mielipiteitä tai vaikka kokemuksiakin.
Joojoo, osta V6... mutku perse ei kestä. Vanhaa en halua ja uudemmat on budjetin ulkopuolella .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jostain syystä näin olen sen itsellekin järkeillyt, että twinsparkki olisi parempi. Jollain tavalla JTS potkii silti vastaan, vaikka varmasti hieno moottori muuten olisikin. Lähinnä tehojen puolesta tuo JTS on se tunnejuttu, muuten ei oikein sytytä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Kaksi JTS:ään on ajossa ollut tai toinen on vieläkin ja hyvin ne on toimineet, kunhan muistaa katsella öljytikkua silloin tällöin.
TS kone on varmastikin edullisempi ylläpitää ja osia saa mistä vaan. Vaikea valinta tuo on, mutta luulisin ettei sillä suurtakaan merkitystä ole jos vaan löytyy muuten sopiva menopeli.
TS kone on varmastikin edullisempi ylläpitää ja osia saa mistä vaan. Vaikea valinta tuo on, mutta luulisin ettei sillä suurtakaan merkitystä ole jos vaan löytyy muuten sopiva menopeli.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä mulla oli riittävästi kiusaa myös 1.8:sta.
Sanoisin että jos ajat vähän, osta V6 ja jos ajat paljon, osta JTD. Jollei pinkka kestä uudempaa niin sitten vanhempi, mieluummin kuin uudempi neloskoneinen.
Tosin tärkein juttu on ostaa asiallisesti pidetty 156 versiosta riippumatta, viisi vuotta vanha dieselikin voi olla ihan paska jos sillä on ajettu vaan.
Sanoisin että jos ajat vähän, osta V6 ja jos ajat paljon, osta JTD. Jollei pinkka kestä uudempaa niin sitten vanhempi, mieluummin kuin uudempi neloskoneinen.
Tosin tärkein juttu on ostaa asiallisesti pidetty 156 versiosta riippumatta, viisi vuotta vanha dieselikin voi olla ihan paska jos sillä on ajettu vaan.
- Epäkelpokeräilijä -
Maunun vanha -03 JTS käytossä ja tyytyväinen olen ollut.
Kyllä ton ikäiseen on jo kaikki vialliset lambdat ja kaasuläpät vaihdettu ja boxit ohjelmoitu. Normaalit ylätukivarret, pyöränlaakerit ja käsijarruvaijerit ym. kuluvat osat samoja kuin 1.8ssa. Näitähän menee kaiken merkkisissä kinnereissä.
JTSssä tärkeä on lisätä öljyä vaihtojen välillä ja käyttää 10w60 öljyä eikä mitään muuta, muuten nokat kuluu.
Onha Alfa vähän kalliimmanpuoleinen ylläpitää, mutta se on hyväksyttävä tai sitten ajella japsilla, volkkarilla tms. kilotavaralla.
Kyllä ton ikäiseen on jo kaikki vialliset lambdat ja kaasuläpät vaihdettu ja boxit ohjelmoitu. Normaalit ylätukivarret, pyöränlaakerit ja käsijarruvaijerit ym. kuluvat osat samoja kuin 1.8ssa. Näitähän menee kaiken merkkisissä kinnereissä.
JTSssä tärkeä on lisätä öljyä vaihtojen välillä ja käyttää 10w60 öljyä eikä mitään muuta, muuten nokat kuluu.
Onha Alfa vähän kalliimmanpuoleinen ylläpitää, mutta se on hyväksyttävä tai sitten ajella japsilla, volkkarilla tms. kilotavaralla.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Juu, en mä tähän tartu, budjettiratkaisuna olen kurkkinut GrandePuntoa, mutku ei sit oikein kuitenkaan...BERTONE kirjoitti:Onha Alfa vähän kalliimmanpuoleinen ylläpitää, mutta se on hyväksyttävä tai sitten ajella japsilla, volkkarilla tms. kilotavaralla.
Eikös Rasvis ymmärrä kirjoitettua sanaa, kaikki pitää uskoa kun netissä lukee . Henkinen minä haluaisi V6:n, mutta olen päässyt Jaakobin painissa sen asian yli...ehkä...prkl...pitikö ottaa puheeksi...mähän kielsin...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En kirjoitettua, en puhuttua enkä millään muullakaan tavalla esitettyä. Meikä ajaa Alfa Romeolla!Alfissimo kirjoitti:Eikös Rasvis ymmärrä kirjoitettua sanaa
Eikäkö. Vinkkeli vie paljolti pensaa, kyllä. Naku kuulostaa kylmänä käyntiin räjäytettäessä rumalta, kyllä. Mutta ensimmäinen on niin hieno ja kaunisääninen moottori ettei sellaista enää uutena Alfa-kaupasta saa. Jälkimmäinen on ominaisuuksiltaan aika oiva kompromissi jos nyt Alfojen kanssa kompromisseja on valmis tekemään. Aika monen meistä on pakko.
Nelosetkin ovat ominaisuuksiltaan kivoja pelejä jos toimivat niin kuin ingegnere on ne ajatellut. Tuntuu vaan, että melko usein ne eivät toimi.
Vähän vanhempia mutta vähän ajettuja veekuutosia saa hyvinkin sopurahalla, ja kun 156:n tapauksessa saa joka tapauksessa varautua vaihtamaan tukivartta, pyöränlaakeria, käsijarruvaijeria sun muuta roinaa niin en oikein keksi mitä autuutta se pari vuotta uudempi tärpättinelonen toisi. Tai no, ehkä vähän pienemmän todennäköisyyden siitä että lattia on laho.
- Epäkelpokeräilijä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
JTS on alla, jos nyt kiskoisin aikakoneella takasn aikaan kun vielä katselin autoa, niin edelleen ottaisin JTS;n
Perstuntumalla kun olen tätä foorumia selannut, niin jakohihna viat on ollu pääasiassa twin sparkeissa, ei niinkään JTS:ssä... Lamboda, ilmamassamittareita ja muita apulaitteita poksahtelee kummassakin mallissa samaan tahtiin.
Jos löydät JTS;n jossa on aina varmasti käytetty 10w-60 niin melko huoleton hankinta pitäisi olla, eikä JTS:ssä ole naputtavia ajotuksenmuuntimia
Perstuntumalla kun olen tätä foorumia selannut, niin jakohihna viat on ollu pääasiassa twin sparkeissa, ei niinkään JTS:ssä... Lamboda, ilmamassamittareita ja muita apulaitteita poksahtelee kummassakin mallissa samaan tahtiin.
Jos löydät JTS;n jossa on aina varmasti käytetty 10w-60 niin melko huoleton hankinta pitäisi olla, eikä JTS:ssä ole naputtavia ajotuksenmuuntimia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Lambda viat tiedän, mutta kaasuläppä, boxi ohjelmointi? Kaasuläpistä en ole kuullutkaan, ainakaan mitenkään erityisesti jts:n ongelmana. Senkin olen lukenut että joku on Muukkosella jts boksia säätänyt mutta mikähän senkin hyöty on ollut? Toki tyhjäkäynnin epätasaisuuden saa pois kun ilmeisesti se laihaseos käynti voidaan ottaa pois, mutta ei tuo tyhjäkäynnin pieni ravistelu mielestäni ole viaksi luettava ominaisuus.BERTONE kirjoitti:Maunun vanha -03 JTS käytossä ja tyytyväinen olen ollut.
Kyllä ton ikäiseen on jo kaikki vialliset lambdat ja kaasuläpät vaihdettu ja boxit ohjelmoitu.
Ja eikös noita lambda vääntöjä ole ollut twin sparkkeissakin?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Taitaa lähinnä olla se liitin siinä kaasuläpän kyljessä mikä joillekin aiheuttaa harmaita hiuksia ainakin mitä olen lontoota puhuvien foorumeilta lukennut... näin omassanikin.
Elän siinä ymmärryksessä että JTS käy laihaseoksella aina alle 1500RPM, mutta ravistelua tyhjäkäynnillä tai ajossa olle 1500 en ole ikinään omastani huomannut, pois suljetaan kylmäkäynnistykset kovilla pakkasilla, sillon ravistaa mikä tahansa auto
Elän siinä ymmärryksessä että JTS käy laihaseoksella aina alle 1500RPM, mutta ravistelua tyhjäkäynnillä tai ajossa olle 1500 en ole ikinään omastani huomannut, pois suljetaan kylmäkäynnistykset kovilla pakkasilla, sillon ravistaa mikä tahansa auto
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98