Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
255
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 449

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

ja toisinkin päin. Kun puhut puhelimessa ja tulet auton avaimella kenttään niin puhelu siirtyy automaattiisesti autoon. Ekan kerran vähän ihmettelin mitä tapahtui kun puhelu hyppäsi autoon kun tulin jonkun metrin päähän. En tiedä kuuluisiko näin tapahtua mutta näin tapahtui. En muista olinko samassa puhelussa autosta lähtiessä jo vai miten.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Giulian lataus: olen yrittänyt selailla ulkomaisia foorumeita, selvittääkseni, milloin auto päättää laturin käytöstä, mutta selkeää tietoa ei näytä löytyvän.
Ainoa varmantuntuinen tieto on, että jarruttaessa ladataan akkua. Sekin tuntuu olevan epäselvää, lataako auto enemmän isoilla kierroksilla vai pienillä kierroksilla ajaessa ?
Tuli mieleen, onkohan jotain vempainta, josta ajan aikana näkisi, lataako laturi ?

Tähän liittyen, löysin ulkomaan foorumilta tällaisen vinkin:
"disconnect plug from negative battery lead from IBS sensor and drive it for a week two to see if problem reapers. you won't have start/stop but battery will be charged properly. especially having such short trips. "

Onko tässä järkee /ideaa vai ei ?
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
23 Heinä 2021, 06:57
Giulian lataus: olen yrittänyt selailla ulkomaisia foorumeita, selvittääkseni, milloin auto päättää laturin käytöstä, mutta selkeää tietoa ei näytä löytyvän.
Ainoa varmantuntuinen tieto on, että jarruttaessa ladataan akkua. Sekin tuntuu olevan epäselvää, lataako auto enemmän isoilla kierroksilla vai pienillä kierroksilla ajaessa ?
Tuli mieleen, onkohan jotain vempainta, josta ajan aikana näkisi, lataako laturi ?

Tähän liittyen, löysin ulkomaan foorumilta tällaisen vinkin:
"disconnect plug from negative battery lead from IBS sensor and drive it for a week two to see if problem reapers. you won't have start/stop but battery will be charged properly. especially having such short trips. "

Onko tässä järkee /ideaa vai ei ?
Siis negatiivinen napaha oli irti akunvaihdossa. Vai mitä plugia tuossa meinataan?

Latauksen näkee, jos ottaa läppärin mukaan ja laittaa MES:n loggaamaan jännitettä tiedostoon. Ainakin moottorijarruttaessa jännite nousee selvästi. Keväällä tuota loggailin. Tietääkö joku onko toi ihan normaalia, että jännite piikittää lähelle 16 V? Jos tossa sitten onkin laturissa / jännitereguloinnissa vikaa?

Kuva

Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kyllä tuo 16V on liikaa, alle 15 V pitäisi latausjännitteen jäädä...
regulator/rectifier entinen ... ööh lataussäädin . Tuttu juttu prätkien parissa, noita paukahtelee.

Omassa Juuliassa myös laturi vaihdettu reilun 100 tkm:n kohdalla, joten Giulia/Stelvio on näemmä
hupa näille sähkörekkuloille ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...mistä se auto tuon jännitteen mittaa ja mihin kaikkialle tuo jännite oikeasti pääsee? Tosiaan pitkällä vedolla tuo on latausjännitteeksi aivan liian korkea, mutta lyhyinä regenerointipiikkeinä se voi olla vaan tehokkaampi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Suhailen sijaisautolla , Volvo XC 40 t2 bensa, karmea :)
Laitoin siihen sytkäriliittimeen motonetin usb jännitteennäyöllisen laturin.
Ajaessa näyttää 13.4 tasaisesti, kun nostaa jalan kaasulta, jännite nousee ja näyttää 14.0 tasaisesti. Jarruttaminen ei nosta jännitettä. Kaasuun kun koskee niin sitten putoo taas. 13.4 .
S/S kun sammuttaa valoihin tai muuten sammutta koneen , jännite putoo heti 12.7 ja siitä pikkuhiljaa 12.6, 12.5 . Tämä antaa vähän suuntaa, ehkä.
Täytyy verrata omaan kun saan takaisin.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Polforea kirjoitti:
23 Heinä 2021, 11:17
...mistä se auto tuon jännitteen mittaa ja mihin kaikkialle tuo jännite oikeasti pääsee? Tosiaan pitkällä vedolla tuo on latausjännitteeksi aivan liian korkea, mutta lyhyinä regenerointipiikkeinä se voi olla vaan tehokkaampi.
MES kautta parametria "Battery voltage" tallennettu. Mittaus suoraan akun navoista? Tuo tallennus oli talvella pakkasilla, kun oli alimitoitettu 80 Ah akku. Pitäisi käydä nyt kesällä tällä uudella 95 Ah akulla tallentamassa pieni lenkki, että vieläkö tekee samaa vai johtuiko liian pienestä akusta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Joo, sen näkee että MESsillä kuikuiltu, mutta että mistä kohtaa itse autoa se itse auto sen mittaa. Tuskin on suoraan akulta, ennemmin veikkaisin että latausälyn hallinnalta jostain läheltä laturia on mitattu tuo käyrä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
22 Heinä 2021, 07:40
Juu, toivotaan, että selviää. Tämä akku- /latausongelma näyttää olevan maailmanlaajuinen. Parin tunnin kuukeloinnin jälkeen asiasta löytyy kommenttia euroopasta jenkkeihin.
Eli vaikuttaa siltä, että pääongelma on: auton "järki" , polttoainetta säästääkseen, ei anna ladata akkua riittävästi ajon aikana.
Jollain ongelmana on ollut radion keskikonsolin volunappula , joka on jotenkin jäänyt " tilttiin" ja tyhjentää akkua yön aikana. Samoin nämä easy entry kahvat ovat aiheuttaneet akun purkautumista. ( samaa ollut bemullakin).
Mutta yleisin syy näyttää olevan , ettei Auto ja IBS oikein ymmärrä toisiaan ja auto ei osaa ladata akkua riittävästi.
Lyhyet taajama-ajot + useamman päivän seisonta kesäaikan ei ole myöskään ihan parasta hoitoa autolle tässä tapauksessa.
Cotzyn mainitsema valojen Auto-asento saattaa myös aiheuttaa vääriä päätöksiä latauksen tarpeesta.
Itse yritän ajaa ennakoivasti ja vältän voimakasta jarruttamista, joka sekin on huono lautaksen kannalta, koska auto lataa akkua jarruttaessa, ehkä...
Asian yleisyydestä kertoo myös se, että Alfa myy omalla merkillään Ctek -ylläpitolaturia :)
Kerran viikossa Giulia ylläpitolaturiin ratkaissee ongelman. Alfan oma hybridi-versio on siis saatu markkinoille :-D. Pelkällä sähköllä range = 0 km, mutta pitää ladata viikottain :crazyeyes: :-D
Päivitys merkkihuollosta:
Tyhjä akku ladattiin ja tehtiin yön yli testi, että purkaako akkua yön aikan jostain. Ei purkuvirtaa yön aikana.
Maanantaina jatkuu tutkinta.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Cloverleaf kirjoitti:
23 Heinä 2021, 13:11
Polforea kirjoitti:
23 Heinä 2021, 11:17
...mistä se auto tuon jännitteen mittaa ja mihin kaikkialle tuo jännite oikeasti pääsee? Tosiaan pitkällä vedolla tuo on latausjännitteeksi aivan liian korkea, mutta lyhyinä regenerointipiikkeinä se voi olla vaan tehokkaampi.
MES kautta parametria "Battery voltage" tallennettu. Mittaus suoraan akun navoista? Tuo tallennus oli talvella pakkasilla, kun oli alimitoitettu 80 Ah akku. Pitäisi käydä nyt kesällä tällä uudella 95 Ah akulla tallentamassa pieni lenkki, että vieläkö tekee samaa vai johtuiko liian pienestä akusta.
Kävin sitten pesettämässä auton Nummelassa ja laitoin jänniteloggauksen päälle meno- ja paluumatkalle. Menomatka vähän pidempää reittiä ja paluumatka lyhyempää. Alussa, kun minulla on pelkät sähköt päällä, niin jännite huitelee 12.2-12.3 V. Startatessa se romahtaa noin 10 V tai vähän alle. Sen jälkeen se pyörii tuolla päälle 13 V ja moottorijarruttaessa 14 V tai yli. Keväällä mitattuja 15-16 V piikkejä ei nyt ilmennyt. IBS tippui pesun aikana 85 % -> 82 %, kun autopesun aikana kuuntelin radiota ja starttasin kerran ja ajoin parkkiin kuivattelemaan. Pystyisikö tuosta datasta päättelemään, että laturi toimisi suurin piirtein oikein?

Kävin kurkkaamassa myös vikakoodeja, kun tiistaina nollasin valo-shown jälkeen. Nyt näytti vikamuisti tyhjää. Ilmeisesti se pitkä lista koodeja pamahtaa kerralla tuon minun ongelman ilmetessä. Vielä kun keksisi, että mikä sen aiheuttaa.

Kuva

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

jonilaht kirjoitti:
22 Heinä 2021, 15:57
Kyllä se auto silti pitää jotain raksutuksia ja naksutuksia vaikka auto sammuukin "kokonaan".

En tiedä onko infotainment systeemissä joku aikakatkaisu, mutta jos puhut puhelimessa (BT) ja olet lähdössä autosta pois, siirrät puhelun auton bluetoothista puhelimeen (puhelimen valikosta), niin auton järjestelmä ei sammu, ei vaikka pitäisit sitä soittimen virtanappia pohjassa.
Olen itse tuossa tilanteessa katkaissut bluetooth-yhteyden ja jatkanut puhelua luurilla itsellään. Tällöin Infotainment sammuu normaalisti.

Avatar
jonilaht
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

Unique kirjoitti:
25 Heinä 2021, 17:16
jonilaht kirjoitti:
22 Heinä 2021, 15:57
Kyllä se auto silti pitää jotain raksutuksia ja naksutuksia vaikka auto sammuukin "kokonaan".

En tiedä onko infotainment systeemissä joku aikakatkaisu, mutta jos puhut puhelimessa (BT) ja olet lähdössä autosta pois, siirrät puhelun auton bluetoothista puhelimeen (puhelimen valikosta), niin auton järjestelmä ei sammu, ei vaikka pitäisit sitä soittimen virtanappia pohjassa.
Olen itse tuossa tilanteessa katkaissut bluetooth-yhteyden ja jatkanut puhelua luurilla itsellään. Tällöin Infotainment sammuu normaalisti.
Ja siis tarkoitin sitä, että infonäyttö sammuu kyllä, mutta BT-yhteys ei katkea. Käyt vaikka kaupassa välissä ja puhelin ottaa takaisin tullessa jo parkkipaikalla yhteyden takaisin. En tiedä onko tuossa joku aikakatkaisu vai onko mahdollisuus vetää akku tyhjäksi.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

On siinä joku aika, 15 min tai jotain kun auto menee unille.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

karila kirjoitti:
23 Heinä 2021, 16:33
karila kirjoitti:
22 Heinä 2021, 07:40
Juu, toivotaan, että selviää. Tämä akku- /latausongelma näyttää olevan maailmanlaajuinen. Parin tunnin kuukeloinnin jälkeen asiasta löytyy kommenttia euroopasta jenkkeihin.
Eli vaikuttaa siltä, että pääongelma on: auton "järki" , polttoainetta säästääkseen, ei anna ladata akkua riittävästi ajon aikana.
Jollain ongelmana on ollut radion keskikonsolin volunappula , joka on jotenkin jäänyt " tilttiin" ja tyhjentää akkua yön aikana. Samoin nämä easy entry kahvat ovat aiheuttaneet akun purkautumista. ( samaa ollut bemullakin).
Mutta yleisin syy näyttää olevan , ettei Auto ja IBS oikein ymmärrä toisiaan ja auto ei osaa ladata akkua riittävästi.
Lyhyet taajama-ajot + useamman päivän seisonta kesäaikan ei ole myöskään ihan parasta hoitoa autolle tässä tapauksessa.
Cotzyn mainitsema valojen Auto-asento saattaa myös aiheuttaa vääriä päätöksiä latauksen tarpeesta.
Itse yritän ajaa ennakoivasti ja vältän voimakasta jarruttamista, joka sekin on huono lautaksen kannalta, koska auto lataa akkua jarruttaessa, ehkä...
Asian yleisyydestä kertoo myös se, että Alfa myy omalla merkillään Ctek -ylläpitolaturia :)
Kerran viikossa Giulia ylläpitolaturiin ratkaissee ongelman. Alfan oma hybridi-versio on siis saatu markkinoille :-D. Pelkällä sähköllä range = 0 km, mutta pitää ladata viikottain :crazyeyes: :-D
Päivitys merkkihuollosta:
Tyhjä akku ladattiin ja tehtiin yön yli testi, että purkaako akkua yön aikan jostain. Ei purkuvirtaa yön aikana.
Maanantaina jatkuu tutkinta.
27.07. kävin aamusta Delta/ Turku: autolla tehty koeajo, akku täysi, auto kulkee, mutta koeajon aikana kaikki vikavalot tauluun !
eli auto jäi edelleen tutkintaan, mitään hajua viasta ei ole, muuta kuin akku kait on kunnossa. Huomenaamulla saan Deltalta sijaisauton, jollei oma kunnossa ( tuskin on...)
Menee mielenkiintoiseksi, jollei selvää vikaa löydy, kaupan purku on jo käynyt mielessä. auto viikon omistuksessani, jonka jälkeen ajokelvoton.
- Kari

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Jos ei akkua vielä vaihdettu uuteen, vaihdata se.
Mittarit näyttää latauksen jälkeen, että vanha on vielä hyvä, muttei vaan ole.
Kyllä Giulia on sinun vaunusi. :)
Ja vasemmalla läpyskällä saa moottorijarrulla äänellinen latauksen päälle.

Cotzy

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Olisin kans akun vaihtamisen kannalla. Vartan AGM ollut nyt vuoden. Pari kertaa talvella pätkäajon jälkeen nikotteli mutta jasoi kuitenkin käynnistyä. Muutaman kerran latasin Ctekin ylläpitolaturilla talven aikana. Liekö niin että laturin toiminta on minimoitu, että saadaan polttoaineenkulutus minimoitua..

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tosiaan polttoainekulutusta on minimoitu, yhtä paljon 280hp Stelvio ainakin vie kaupungissa kuin 156 2.5 :-D

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
28 Heinä 2021, 07:44
Tosiaan polttoainekulutusta on minimoitu, yhtä paljon 280hp Stelvio ainakin vie kaupungissa kuin 156 2.5 :-D
niin, vanhan sanonnan mukaan: jos maistuu, niin kyllä maksaakin :-D
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Cotzy kirjoitti:
27 Heinä 2021, 12:57
Jos ei akkua vielä vaihdettu uuteen, vaihdata se.
Mittarit näyttää latauksen jälkeen, että vanha on vielä hyvä, muttei vaan ole.
Kyllä Giulia on sinun vaunusi. :)
Ja vasemmalla läpyskällä saa moottorijarrulla äänellinen latauksen päälle.

Cotzy
Juu, kyllä Giulia Veloce on minun vaununi, kunhan saadaan kuntoon.
Lisäsin hieman painetta Deltaan ja olin yhteydessä huollon liiketoimintajohtajaan, joka sattumalta eilen Turussa. Uuden asiakkaan kanssa käydyn asiallisen keskustelun jälkeen:
Saan Deltan piikkiin sijaisauton kunnes oma ajokunnossa. Keskustelin myös Giulian helmojen kiveniskemistä, joita aika paljon 9 kk ikäiseen autoon tullut. Auto ollut Delta Konalan omistuksessa ennen minua alusta saakka, joten historia tarkkaan tiedossa. Onneksi sivuhelmat ovat muovia, niin ruosteongelmaa ei ole vaikka pohjamaalit loistaa takakaarien edessä. Delta maalaa helmat kuntoon, hyvä.
Vaikka Giulian virtaongelma on kiusallinen ja harmittaa, niin toistaiseksi Delta on hoitanut asiaa asiallisesti minuun nähden, kiitos siitä.
Kerroin huoltopäällikölle myös kaikki maailmalta löytämäni mahdolliset ongelmakohdat tähän virtaongelmaan, mainitsin jo aiemmin myös tämän akku-vaihto jutun. No, takuuauto, niin nyt vaaditaan minulta hieman kärsivällisyyttä ja antaa Deltan nyt tutkia. Meikäläisestä yritetään näköjään Volvo-miestä väkisin, kun nyt V60 sijaisautona, kunnes oma kunnossa. No, kyllä sen sietää :-D
- Kari

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Enemmänhän ne liput ensimmäiseen luokkaan maksaa, kuin karjavaunuun.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55
JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
helposti. Softaa sen ja käyttää sit niitä hevosia oikeasti.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55
JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
11 litraa menee siis kaupungissa 280hv:lla(Stelvio) liikennevalojen väliä ajaessa rauhallisesti.

Avatar
Sampza
Viestit: 156
Liittynyt: 18 Marras 2020, 09:44
Car(s): Ford Puma ST-line -23
ex.Alfa Romeo Giulia 2.2D MT6 -17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Sampza »

jmi kirjoitti:
28 Heinä 2021, 12:23
Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55
JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
11 litraa menee siis kaupungissa 280hv:lla(Stelvio) liikennevalojen väliä ajaessa rauhallisesti.
Mä en saa meiän dieseliä viemään yli kuutta litraa keskikulutuksella mitenkään vaikka ei todellakaan ole kevyt kaasujalka normaalistikaan.
5,3 litraa on komeillut helteiden ajan keskikulutuksena.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kyllä täälläkin kulutus putoaa johonkin 8 litraan matka-ajossa, mutta ei tämä mikään pienikulutuksinen ole vaikka päästöt sanoisi mitä.
Samoja reittejä ja samalla ajotavalla 2.5 busso vei käytännössä saman.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 12:07
Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55
JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
helposti. Softaa sen ja käyttää sit niitä hevosia oikeasti.

Radallako käyt :wink: Ja kortti ei ole kuivumassa, eihän ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55

Radallako käyt :wink: Ja kortti ei ole kuivumassa, eihän ?
Kortti on ihan kuiva kyl. Sen verran ikää on että nopeudet pysyy kasassa. Kiihdytyksen tosin aika-ajoin aika rajuja ja lisäksi tän auton käyttötarkoitus on lähinnä lähiympäristössä pyöriminen mikä nostaa kulutusta. Matka ja rata-ajoon on sit eri lelut.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikö se kortti pistetä kuivumaan kun ajaa kännissä?
VMP

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 13:02
Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55

Radallako käyt :wink: Ja kortti ei ole kuivumassa, eihän ?
Kortti on ihan kuiva kyl. Sen verran ikää on että nopeudet pysyy kasassa. Kiihdytyksen tosin aika-ajoin aika rajuja ja lisäksi tän auton käyttötarkoitus on lähinnä lähiympäristössä pyöriminen mikä nostaa kulutusta. Matka ja rata-ajoon on sit eri lelut.
Ok. Oma pienehkö kulutus Juulialla selittyy pääosin matka-ajolla ja aika isoilla 100- 400 km:n siivuilla kerrallaan.
Nurkkapyöritykseen käytän Toyoa ja fillareita 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

No nih, Giulia ajossa 😁. Mitään selvää korjattavaa vikaa ei löytynyt, yllätys , yllätys. Akkupiuhat irti ja uudestaan kiinni, jonka jälkeen kalibroitiin auto uudestaan. Akku testattu ja rasitettu sekä lataus tarkistettu, lataa. Ei avoimia softapäivityksiä autoon.
Muutin valonappulasta auto-valot 0-asentoon. Samoin poistin easy entryn ja ovikahvojen tunnistuksen ( avaan siis ovet kaukolla). S/S myös aina pois.
Ajattelin ostaa Ctek laturin, mutta kertokaa mikä versio on sopiva Alfan ( Varta) 95Ah alkuperäisakulle, kun en tajua niistä mitään ? Ajattelin aluksi 1 krt /vko laittaa ylläpitolataukseen. Katsotaan miten Alfan elo sujuu.
- Kari

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Mulla Ctekin CT5 3,8 A (ei mitään ylimääräisiä nappuloita!), hinta jotain 80€. ESS:llä laittoivat piuhan kiinni akkuun, joten nopea kytkeä laturi pikaliittimellä

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

harde kirjoitti:
28 Heinä 2021, 20:18
Mulla Ctekin CT5 3,8 A (ei mitään ylimääräisiä nappuloita!), hinta jotain 80€. ESS:llä laittoivat piuhan kiinni akkuun, joten nopea kytkeä laturi pikaliittimellä
Ctek MXS 5.0 EU-A aattelin. Eikös sen voi kytkeä sinne moottoritilan + / - paikkoihin ?
- Kari

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Hommasin vuosia sitten käyttisturbodieseliin, jossa oli webasto, sellaisen 3600-jotain mallisen C-tekin. Teholtaan oli mulle riittävä, vaikka olikin tehottomin vaihtoehto. Siinä tuli mukana sellainen kumitulpalla suojattava pistoke, jonka liittimet asensin kiinteästi akulle, ja kumitulpalla suojatun pistokkeen asensin puskuriin lohkolämppärin pistokkeen tavoin. Ei tarvinnut tempoa konepeltiä aina auki latausta varten. Koska kyseessä oli "vain Volvo", niin tuollainen asennus oli ihan OK, en tiedä saako Giulian keulaan tuota fiksusti piilotettua.Tuollainen liitin oli kyseessä:

https://www.motonet.fi/fi/tuote/455529/ ... KwQAvD_BwE

Sulakkeen tuohon laitoin varmuuden vuoksi, ettei heti keulan osuessa johonkin liitin ja edelleen akku olisi oikkarissa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Eikös se ole jonkinlainen merkki akun alhaisesta varauksesta, jos startstop ei toimi ? Itse en sitä koskaan käytä mutta taidan toisinaan testata että toimii ja jos ei, niin akku lataukseen.
0-valoasento on itse asiassa ihan ok, kun silloin palaa päivävalojen lisäksi takavalotkin.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

karila kirjoitti:
29 Heinä 2021, 09:17
Eikös se ole jonkinlainen merkki akun alhaisesta varauksesta, jos startstop ei toimi ? Itse en sitä koskaan käytä mutta taidan toisinaan testata että toimii ja jos ei, niin akku lataukseen.
0-valoasento on itse asiassa ihan ok, kun silloin palaa päivävalojen lisäksi takavalotkin.
S&S toiminnalla on lista parametreja, jotka pitää toteutua että se toimii. Yksi taitaa olla auton älyn haistelema akun tila, IBS, joka pitää olla muistaakseni noin yli 60-70% että S&S toimii. Näin ollen viallisella akullakin S&S voi toimia, jos auto kuvittelee akun tilan liian hyväksi. Tietysti jännite voi vaikuttaa tuohon IBS-tilaan, mutta siihen vaikuttaa myös miten auto on ladannut akkua yms. Lisäksi planeettojen asennot vaikuttaa...

Ostin autoni syyskuussa 2020. S&S toimi hienosti, joten kuvittelin että akku on priimaa. Edellisessä Giuliettassani nimittäin S&S ei toimi, jos akku on huono. Syksyllä alkoi kuitenkin vikavalot vilkkua seisonnan jälkeen, vaikka S&S toimi jopa pakkasilla. Akku oli finaalissa, ja se vaihdettiin joulukuussa 2020 alimitoitettuun 80 Ah akkuun. Tällä akulla S&S alkoi toimia vasta toukokuussa, kun alkoi olla riittävän lämmin (yli +10). Kesäkuussa alkoi valoshow, joka on viitannut finaalissa olevaan akkuun. S&S kuitenkin toiminut. Heinäkuussa vaihdettiin uusi 95 Ah akku. Tällä on S&S toiminut, ja kerran tullut valoshow. Tänään pitäisi asentaa adapteri, joka ottaa S&S pois päältä automaattisesti.

Omalla kokemuksellani sanoisin siis, että S&S voi toimia viallisellakin akulla eli se ei ole hyvä indikaattori akun kunnosta Giulian tapauksessa.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:
28 Heinä 2021, 12:23
Jiitee kirjoitti:
28 Heinä 2021, 11:55
JanV kirjoitti:
28 Heinä 2021, 10:23
noita kiveniskuja tulee aika helposti, varsinkin jos käyttää leveämpää rengasta. Tosin nopeasti hiekkapuhaltaa kivet maalit muovista etenkin jos ajelee hiekkatietä. Roiskeläpäthän nää vaatis ni pysyis. No onneksi on muovia ja sullahan asia korjataan.
mulla on kanssa tosi bensapihi. Reilu 11 l joka tankillinen, kesät ja talvet. Kuskin syy se ei ole.
Roger that. Helmat minullakin menossa maalaukseen/fixaukseen, mutta roiskeläppiä en kesäautoon laita 8)

Miten Juulialla saa 11 litraa sadalle menemään :crazyeyes: Papan reippaalla ajotavalla ( ja autoa lainaavat poika ja vävy
eivät myöskään himmaile) aika hyvin 7 litran haarukassa kulutus satasella. Toki vakiosoftalla yms. 200 hp tässä.
11 litraa menee siis kaupungissa 280hv:lla(Stelvio) liikennevalojen väliä ajaessa rauhallisesti.
Juu, vahvistan tämän kulutuslukeman 😆🤟
- Kari

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Onks teillä ollut näitä kuuluisia jäähdytinneste vuotoja. Nimenomaan turbon/välijäähyn kierrossa. Se turbon o-rengashanon se jonka huollossa vaihtavat parempilaatuiseen. Löi mulla koodin P026A-00 ja se toissijainen jäähdytinneste säiliö kuiva.
Takuu on vielä päällä mutta tonhan ne vaihtavat takuun jälkeenkin. Aattelin vaan että suomessahan näitä ei ole käsittääkseni hirveästi esiintynyt.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

ja mitä jäähdytinestettä tonne voi nyt laittaa. Punaista joo mutta täällä aikaisemmin tästä jo keskusteltiin että mikään kaupassa oleva ei kävisi

tähän jotain osuvaa jota sais ihan jostain perus motonetistä tms

Chassis Lubrication
Use Features Specification Applications

Engine coolant CUNA NC 956-16 ASTMD3306 MS.90032 Use rate 50% Not mixable with different formulation products. (*)

edit: Oletan siis että engine coolant kiertoon menee samaa nestettä ku välijäähylle koska manuaalissa ei sitä erikseen ole mainittu.
edit2: Ilmeisesti jokin näistä basfin kamoista kävis. Kaikki ne täyttävät noi luokitukset mutta mikä on sit se oikee punainen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609894/ ... navioletti
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609892/ ... isenpinkki
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609893/ ... anpunainen

edit3: Sain Deltasta huoltoajan jo maanantaiksi ja koska huoltokaan ei tiennyt mitä sinne laittaisi, piti se parempana että laitan vaan vettä ja he täyttävät sen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

JanV kirjoitti:
30 Heinä 2021, 15:57
Onks teillä ollut näitä kuuluisia jäähdytinneste vuotoja. Nimenomaan turbon/välijäähyn kierrossa. Se turbon o-rengashanon se jonka huollossa vaihtavat parempilaatuiseen. Löi mulla koodin P026A-00 ja se toissijainen jäähdytinneste säiliö kuiva.
Takuu on vielä päällä mutta tonhan ne vaihtavat takuun jälkeenkin. Aattelin vaan että suomessahan näitä ei ole käsittääkseni hirveästi esiintynyt.
Mulle on ainakin vaihdettu ne turbon tiivisteet. Myyjän piikkiin meni kun mussutin asiasta koeajon jälkeen. Toinen vuotopaikka on varsinainen kenno keulalla, josta saattaa lähteä päädyt irti, mikäli se on viallista komponenttierää.
o-rengasvika.PNG
o-rengasvika.PNG (241.47 KiB) Katsottu 2509 kertaa

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

JanV kirjoitti:
30 Heinä 2021, 16:09
ja mitä jäähdytinestettä tonne voi nyt laittaa. Punaista joo mutta täällä aikaisemmin tästä jo keskusteltiin että mikään kaupassa oleva ei kävisi

tähän jotain osuvaa jota sais ihan jostain perus motonetistä tms

Chassis Lubrication
Use Features Specification Applications

Engine coolant CUNA NC 956-16 ASTMD3306 MS.90032 Use rate 50% Not mixable with different formulation products. (*)

edit: Oletan siis että engine coolant kiertoon menee samaa nestettä ku välijäähylle koska manuaalissa ei sitä erikseen ole mainittu.
edit2: Ilmeisesti jokin näistä basfin kamoista kävis. Kaikki ne täyttävät noi luokitukset mutta mikä on sit se oikee punainen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609894/ ... navioletti
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609892/ ... isenpinkki
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609893/ ... anpunainen

edit3: Sain Deltasta huoltoajan jo maanantaiksi ja koska huoltokaan ei tiennyt mitä sinne laittaisi, piti se parempana että laitan vaan vettä ja he täyttävät sen.
Eikö sielläkin ole paraflu up? Ainakin selenian mukaan. Sitä kannattaa tilata pari purkkia tai ostaa sieltä konelasta. Ei ole harvinaista tai kovin kallista. Sekotus sitten akkuveteen. (varmista siellä huollossa myös, että joko selenian valmista tai sitten tekevät sekotuksen akkuveteen). Akkuvesi ei maksa juuri mitään, joten jos pelkkää vettä nyt laitat, niin akkuvetä/puhdistettua sitten.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Cloverleaf kirjoitti:
29 Heinä 2021, 10:30
karila kirjoitti:
29 Heinä 2021, 09:17
Eikös se ole jonkinlainen merkki akun alhaisesta varauksesta, jos startstop ei toimi ? Itse en sitä koskaan käytä mutta taidan toisinaan testata että toimii ja jos ei, niin akku lataukseen.
0-valoasento on itse asiassa ihan ok, kun silloin palaa päivävalojen lisäksi takavalotkin.
S&S toiminnalla on lista parametreja, jotka pitää toteutua että se toimii. Yksi taitaa olla auton älyn haistelema akun tila, IBS, joka pitää olla muistaakseni noin yli 60-70% että S&S toimii. Näin ollen viallisella akullakin S&S voi toimia, jos auto kuvittelee akun tilan liian hyväksi. Tietysti jännite voi vaikuttaa tuohon IBS-tilaan, mutta siihen vaikuttaa myös miten auto on ladannut akkua yms. Lisäksi planeettojen asennot vaikuttaa...

Ostin autoni syyskuussa 2020. S&S toimi hienosti, joten kuvittelin että akku on priimaa. Edellisessä Giuliettassani nimittäin S&S ei toimi, jos akku on huono. Syksyllä alkoi kuitenkin vikavalot vilkkua seisonnan jälkeen, vaikka S&S toimi jopa pakkasilla. Akku oli finaalissa, ja se vaihdettiin joulukuussa 2020 alimitoitettuun 80 Ah akkuun. Tällä akulla S&S alkoi toimia vasta toukokuussa, kun alkoi olla riittävän lämmin (yli +10). Kesäkuussa alkoi valoshow, joka on viitannut finaalissa olevaan akkuun. S&S kuitenkin toiminut. Heinäkuussa vaihdettiin uusi 95 Ah akku. Tällä on S&S toiminut, ja kerran tullut valoshow. Tänään pitäisi asentaa adapteri, joka ottaa S&S pois päältä automaattisesti.

Omalla kokemuksellani sanoisin siis, että S&S voi toimia viallisellakin akulla eli se ei ole hyvä indikaattori akun kunnosta Giulian tapauksessa.
Ok. Toinen asia: onko muilla Giulian omistajilla seuraavaa tapahtunut: kun painaa jarrupoljinta ennen starttia, niin poljin ei ole ns. kova vaan painuu muutaman sentin alas ? Polkimessahan on ns.keinotekoinen vastus eikä mekaanista yhteyttä jarruihin. Itsellä näin tapahtunut kännistysongelmien yhteydessä, viimeisessä startissa kun vielä käynnistynyt. Nyt tapahtui sama käynnistyksen yhteydessä, jonka jälkeen kotipihassa laitoin laturiin ja latasi 1.5 h ennenkuin laturi ilmoitti, että akku täys.
Akku ladattu 4 päivää aikaisemmin Deltassa ja akkutestintulos : akku OK :shock:
- Kari

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

JanV kirjoitti:
30 Heinä 2021, 16:09
ja mitä jäähdytinestettä tonne voi nyt laittaa. Punaista joo mutta täällä aikaisemmin tästä jo keskusteltiin että mikään kaupassa oleva ei kävisi

tähän jotain osuvaa jota sais ihan jostain perus motonetistä tms

Chassis Lubrication
Use Features Specification Applications

Engine coolant CUNA NC 956-16 ASTMD3306 MS.90032 Use rate 50% Not mixable with different formulation products. (*)

edit: Oletan siis että engine coolant kiertoon menee samaa nestettä ku välijäähylle koska manuaalissa ei sitä erikseen ole mainittu.
edit2: Ilmeisesti jokin näistä basfin kamoista kävis. Kaikki ne täyttävät noi luokitukset mutta mikä on sit se oikee punainen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609894/ ... navioletti
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609892/ ... isenpinkki
https://www.motonet.fi/fi/tuote/609893/ ... anpunainen

edit3: Sain Deltasta huoltoajan jo maanantaiksi ja koska huoltokaan ei tiennyt mitä sinne laittaisi, piti se parempana että laitan vaan vettä ja he täyttävät sen.
Motonetin tuotteista ei liene mikään ole oikea. Tämä on: Petronas Tutela Paraflu UP
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :9641.html

Delta Konala tilasi sitä myös puolisen vuotta sitten, kun omassa autossa oli o-rengasvuoto. Kyllä niillä on sitä pakko olla niillä muutenkin; miten muuten sen huollon hoitavat?

Minulla on Espoossa pari täyttä purkkia tuota, jos olet lähistöllä.
Viimeksi muokannut Unique, 30 Heinä 2021, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

Cloverleaf kirjoitti:
29 Heinä 2021, 10:30
S&S toiminnalla on lista parametreja, jotka pitää toteutua että se toimii. Yksi taitaa olla auton älyn haistelema akun tila, IBS, joka pitää olla muistaakseni noin yli 60-70% että S&S toimii. Näin ollen viallisella akullakin S&S voi toimia, jos auto kuvittelee akun tilan liian hyväksi. Tietysti jännite voi vaikuttaa tuohon IBS-tilaan, mutta siihen vaikuttaa myös miten auto on ladannut akkua yms. Lisäksi planeettojen asennot vaikuttaa...

Ostin autoni syyskuussa 2020. S&S toimi hienosti, joten kuvittelin että akku on priimaa. Edellisessä Giuliettassani nimittäin S&S ei toimi, jos akku on huono. Syksyllä alkoi kuitenkin vikavalot vilkkua seisonnan jälkeen, vaikka S&S toimi jopa pakkasilla. Akku oli finaalissa, ja se vaihdettiin joulukuussa 2020 alimitoitettuun 80 Ah akkuun. Tällä akulla S&S alkoi toimia vasta toukokuussa, kun alkoi olla riittävän lämmin (yli +10). Kesäkuussa alkoi valoshow, joka on viitannut finaalissa olevaan akkuun. S&S kuitenkin toiminut. Heinäkuussa vaihdettiin uusi 95 Ah akku. Tällä on S&S toiminut, ja kerran tullut valoshow. Tänään pitäisi asentaa adapteri, joka ottaa S&S pois päältä automaattisesti.

Omalla kokemuksellani sanoisin siis, että S&S voi toimia viallisellakin akulla eli se ei ole hyvä indikaattori akun kunnosta Giulian tapauksessa.
Oma auto on nyt melkein 4v vanha. Autolla on ajettu välillä jopa kuukausitolkulla pitkälti vain 10 km töihin ja 10 km takaisin + muutamia kauppa- ja harrastusajoja. Siis talviaikaan mahdollisimman huonoa ajoa akun kannalta.

Koskaan sitä ei ole tarvinnut ladata erikseen ja koskaan ei ole ollut latauksen kanssa ongelmia. Tosin nyt yli vuoden on ollut S & S kytkettynä pysyvästi pois.

Ei Giulian pitäisi tehdä tuollaista. Kannattaisi nyt vain suosiolla vaihtaa se laturi seuraavaksi, kun akku on jo vaihdettu.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja legza »

harde kirjoitti:
28 Heinä 2021, 20:18
Mulla Ctekin CT5 3,8 A (ei mitään ylimääräisiä nappuloita!), hinta jotain 80€. ESS:llä laittoivat piuhan kiinni akkuun, joten nopea kytkeä laturi pikaliittimellä
5A tai alle lisälatureita ei oikein voi suositella uudempiin autoihin. Lataus voi herättää väylät, jolloin virran kulutus saattaa olla enemmän kun lataus. Tämä siis lähinnä, jos on yhdistetty ajastettuun tolppaan, jolloin lataa siis vaan sen jonkun pari tuntia.

Eikä noita lisälatureita pitäisi tarvita ollenkaan ellei ajele täysin pätkä ajoa.

Ipi
Viestit: 356
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 ts, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta, 500 ja 595
Paikkakunta: Nurmes

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Meillä oli myös ongelmaa virran säilymisessä ja selvisi, että laturi ei antanut koko ajan virtaa vaan pätki. Vaihdoin uuden laturin ja nyt ok.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Mulla ollu yön yli latauksessa, joten tuo 3,8 A CT5 riittäny hyvin. 2 tuntia ei oikein riitä mihinkään myöskään säteilymallin moottorilämmittimelle.
Vika voi muuten olla myös latausta säätelevässä murikassa, joka lienee akun päällä..niitäkin lienee vaihdettu..

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kiitos vastauksista, Akkuvettä laitoin joten sillä mennään maanantaihin asti.

Avatar
jonilaht
Viestit: 77
Liittynyt: 06 Syys 2015, 23:07
Car(s): Giulia 2.2 180hp Super -17 AE
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jonilaht »

karila kirjoitti:
30 Heinä 2021, 22:39
Cloverleaf kirjoitti:
29 Heinä 2021, 10:30
karila kirjoitti:
29 Heinä 2021, 09:17
Eikös se ole jonkinlainen merkki akun alhaisesta varauksesta, jos startstop ei toimi ? Itse en sitä koskaan käytä mutta taidan toisinaan testata että toimii ja jos ei, niin akku lataukseen.
0-valoasento on itse asiassa ihan ok, kun silloin palaa päivävalojen lisäksi takavalotkin.
S&S toiminnalla on lista parametreja, jotka pitää toteutua että se toimii. Yksi taitaa olla auton älyn haistelema akun tila, IBS, joka pitää olla muistaakseni noin yli 60-70% että S&S toimii. Näin ollen viallisella akullakin S&S voi toimia, jos auto kuvittelee akun tilan liian hyväksi. Tietysti jännite voi vaikuttaa tuohon IBS-tilaan, mutta siihen vaikuttaa myös miten auto on ladannut akkua yms. Lisäksi planeettojen asennot vaikuttaa...

Ostin autoni syyskuussa 2020. S&S toimi hienosti, joten kuvittelin että akku on priimaa. Edellisessä Giuliettassani nimittäin S&S ei toimi, jos akku on huono. Syksyllä alkoi kuitenkin vikavalot vilkkua seisonnan jälkeen, vaikka S&S toimi jopa pakkasilla. Akku oli finaalissa, ja se vaihdettiin joulukuussa 2020 alimitoitettuun 80 Ah akkuun. Tällä akulla S&S alkoi toimia vasta toukokuussa, kun alkoi olla riittävän lämmin (yli +10). Kesäkuussa alkoi valoshow, joka on viitannut finaalissa olevaan akkuun. S&S kuitenkin toiminut. Heinäkuussa vaihdettiin uusi 95 Ah akku. Tällä on S&S toiminut, ja kerran tullut valoshow. Tänään pitäisi asentaa adapteri, joka ottaa S&S pois päältä automaattisesti.

Omalla kokemuksellani sanoisin siis, että S&S voi toimia viallisellakin akulla eli se ei ole hyvä indikaattori akun kunnosta Giulian tapauksessa.
Ok. Toinen asia: onko muilla Giulian omistajilla seuraavaa tapahtunut: kun painaa jarrupoljinta ennen starttia, niin poljin ei ole ns. kova vaan painuu muutaman sentin alas ? Polkimessahan on ns.keinotekoinen vastus eikä mekaanista yhteyttä jarruihin. Itsellä näin tapahtunut kännistysongelmien yhteydessä, viimeisessä startissa kun vielä käynnistynyt. Nyt tapahtui sama käynnistyksen yhteydessä, jonka jälkeen kotipihassa laitoin laturiin ja latasi 1.5 h ennenkuin laturi ilmoitti, että akku täys.
Akku ladattu 4 päivää aikaisemmin Deltassa ja akkutestintulos : akku OK :shock:
Välillä joo, itsellä ei ole käynnistysongelmia ollut.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja V6 »

Giulian akkuun liittyen video--

Alfa Romeo Giulia Quadrafolio battery post service. Clear codes now!
https://youtu.be/LDkw9Hojw8Y
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin